۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

پنجاه و هفتمین سفر خارجی رئیس دولت دهم سبزها در انتظار احمدی نژاد در دانمارک

درحالی که بیشتر سفرهای خارجی محمود احمدی نژاد تاکنون با اعتراض ایرانیان ساکن آن کشورها و همچنین نهادهای حقوق بشری مواجه بوده است، خبرگزاری دولتی ایرنا دیروز اعلام کرد محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه 26 آذرماه به همراه یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی برای شرکت در اجلاس جهانی "مقابله با تغییرات اقلیمی" سازمان ملل در کپنهاگ به دانمارک سفر خواهد کرد. از ابتدای هفته جاری بسیاری از ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی اعلام کرده اند همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در کپنهاگ در این شهر حاضر می شوند و تجمعات اعتراضی برگزار می کنند.

براساس گزارش خبرگزاری دولت، محمود احمدی نژاد در حاشيه اجلاس دانمارک با مقامات عالي رتبه کشورهاي حاضر در اين اجلاس نيز ديدار و در خصوص روابط و مناسبات دوجانبه، مسايل منطقه اي و تحولات بين المللي گفت و گو و تبادل نظر مي کند.

همچنین پایگاه خبری دولت نیز اعلام کرده است که: "ديدار با ايرانيان و تجار مقيم دانمارک و نشست خبري با رسانه هاي مستقر در کپنهاک از ديگر برنامه هاي سفر دو روزه احمدي نژاد به دانمارک خواهد بود."

اعلام رسمی خبر سفر محمود احمدی نژاد به دانمارک در شرایطی است که از ابتدای هفته جاری بسیاری از ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی در وبلاگ ها و وبسایت های اینترنتی خود اعلام کرده اند که همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در کپنهاگ در اعتراض به کودتای انتخاباتی و همچنین سرکوب گسترده مردم معترض در کشور در مقابل مقر برگزاری این اجلاس و همچنین محل های رفت و آمد احمدی نژاد و هیات همراه اش دست به تجمعات اعتراضی خواهند زد.

معترضان به حضور احمدی نژاد در کپنهاگ در اطلاعیه ها و نوشته های مختلف خود اعلام کرده اند که درخواست آنها از کشورهای شرکت کننده در اجلاس جهانی "مقابله با تغییرات اقلیمی" سازمان ملل دربرگیرنده دو محور اصلی است که هر دو در حمایت از اعتراض های مردمی داخل کشور صورت خواهد گرفت.

ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی در فراخوان های گوناگونی که برای این تجمعات اعتراضی منتشر کرده اند از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس درخواست کرده اند تا "برای احترام به دموکراسی، آزادی زندانیان سیاسی و ابراز حمایت از مردم ایران، از به رسمیت شناختن دولت محمود احمدی نژاد خودداری کنند و همچنین از هرگونه فشار دیپلماتیک و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران درجهت تامین حقوق بشر و خواسته های برحق مردم ایران حمایت کنند."

سفر به نیویورک

محمود احمدی نژاد درحالی روز پنج شنبه به دانمارک سفر می کند که پس از انتخابات 22 خرداد و اعتراضات گسترده مردم کشور ، سفر سه ماه پیش وی به مقر سازمان ملل در نیویورک نیز با اعتراضات گسترده نهادهای حقوق بشری و ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا همراه شد.

هزاران تن از ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا همزمان با برگزاری اجلاس سازمان ملل از ایالت ها و شهرهای مختلف وارد شهر نیویورک شدند و اعتراض خود نسبت به حضور احمدی نژاد را اعلام کردند. آنها با نصب پلاکاردها و با دردست داشتن نوشته های مختلف ضمن بیان اعتراض خود به حضور وی اعلام کردند که او رئیس جمهور مشروع و نماینده مردم ایران نیست.

در این سفر شدت اعتراض ها و مخالفت های ایرانیان و افکار عمومی آمریکا با حضور احمدی نژاد به حدی بود که حتی چند هتل بزرگ که از سوی مقامات دولت ایران برای محل اقامت و سخنرانی های احمدی نژاد و همراهانش در نظر گرفته شده بود از پذیرش آنها خودداری و قراردادهای رزرو خود را لغو کردند.

درهمین باره گروهی موسوم به "اتحاد بر ضد ایران هسته‌ای" در نامه‌ای سرگشاده که در نشریات و وبسایت های اینترنتی آمریکا منتشر شد با تقبیح عمل مسئولان هتل اینترکانتینانتال در بارکلی نیویورک که موافقت کرده بود میزبانی محمود احمدی‌نژاد را برعهده داشته باشد نوشت : "پول آغشته به خون این حامی تروریسم را نپذیرید."

اما این همه ماجرای سفر احمدی نژاد به نیویورک نبود؛ در حالی که چندین هزار نفر با تجمع در خیابان های اطراف مقر سازمان ملل درنیویورک به حضور محمود احمدی نژاد اعتراض می کردند، اغلب ديپلمات‌ها و نمايندگان کشورهای مختلف هنگام سخنرانی وی سالن مجمع عمومی را ترک کردند.

براساس گزارش خبرگزاری ها از ابتدای آغاز سخنان احمدی نژاد نمایندگان کشورهای آرژانتین ، کانادا، امریکا،استرالیا،بریتانیا،کاستاریکا،دانمارک،فرانسه،آلمان،مجارستان،ایتالیا، و زلاندنو جلسه را ترک کردند، البته این در شرایطی بود که بسیاری از هیات های نمایندگی دیگر کشورها نیز از ابتدا در جلسه سخنرانی وی حاضر نشده بودند.

سفر به دانمارک بعد از تیرگی روابط

سفر محمود احمدی نژاد به پایتخت دانمارک در حالی صورت می گیرد که درچند سال اخیر به واسطه ماجرای انتشار کاریکاتورهایی درباره پیامبر اسلام و حوادث روی داده پس از آن ، روابط بین دولت جمهوری اسلامی و دولت دانمارک در دوران افول خود بسر می برد.

پس از انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام در سال 2005 روابط سیاسی دولت محمود احمدی نژاد با دولت دانمارک به پایین ترین سطح خود رسید و حتی به دستور شخص او علاوه بر تعلیق روابط دیپلماتیک با این کشور، روابط تجاری با دانمارک نیز قطع شد.

از سوی دیگر درجریان اعتراض ها به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اسلام، سفارت دانمارک در تهران در 7 فوریه 2006 مورد حمله بسیجیان و طلاب قرار گرفت و تخریب و مدت زیادی تعطیل شد؛پس از آن تنش های سیاسی بین دو کشور با فراخواندن سفرا و تعلیق روابط دیپلماتیک به اوج خود رسید.

برخی از کارشناسان معتقدندسفر محمود احمدی نژاد به دانمارک به این دلیل صورت می گیرد که "وی علاوه بر اعتراضات داخلی مردم ایران به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ، در عرصه بین المللی نیز با بحران مشروعیت مواجه است و از آنجا که کشورهای صاحب نام حاضر به دعوت وی به عنوان رییس جمهور ایران نیستند وی سعی می کند از موقعیت ها و مناسبت های بین المللی برای حضور خود و استفاده از آن برای مشروعیت بخشی به خود و دولت اش استفاده کند."

محمود احمدی نژاد در طول پنج سال گذشته با سفرهای مکرر خود به کشورهای آمریکای لاتین از جمله "ونزوئلا و بولیوی" و کشورهای آفریقایی و حضور در اکثر جلسات و کنفرانس های مربوط به سازمان ملل که نیازی به دعوت کشورهای میزبان ندارد توانسته تعداد سفرهای خارجی خود را به 57 موردبرساند.

آيت‌الله لاريجانی: به اندازه کافی ازسران فتنه پرونده داريم، چيزهايی را به عنوان تجاوز دربازداشتگاه‌ها مطرح کردند که همه کذب محض بود

رييس قوه قضاييه اظهار کرد: به سران فتنه می‌گويم که دستگاه قضايی به اندازه کافی از شما پرونده دارد و اگر نظام با شما مماشات و ملاطفت می‌کند حمل بر نفهميدن نکنيد. چطور متوجه نباشيم که رسيدگی به اين مظالم از وظايف دستگاه قضايی است؟

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، آيت الله آملی لاريجانی طی سخنرانی در همايش دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور با عنوان «نقش دادستان در صيانت از حقوق عمومی و تامين امنيت» اظهار کرد: در آستانه‌ی ماه محرم الحرام و ماه حزن و اندوه اهل بيت (ع) و محبان اهل بيت هستيم، در اين ماه عزيز، حادثه‌ای رخ داد که شايد مشابهی در عالم هستی نداشت و اميدوارم خداوند به همه‌ی ما توفيق ابراز حزن و اندوه را عطاء کند.

رئيس دستگاه قضا، با بيان اين که عدالت، دفع ظلم و احقاق حقوق از وظايف اصلی دستگاه قضايی به شمار می‌رود، ادامه داد: غير از اين که عقل ما را به اين معنا رهنمون می‌کند قانون اساسی نيز به روشنی اين مطلب را بيان کرده است و در صراحت قانون اساسی در اين مورد نمی‌توان تشکيک کرد. عدالت و حقوق به يکديگر مرتبط هستند و مباحث عدالت و حق در مبانی فلسفی حقوق مباحث بسيار دشوار و مهمی بشمار می‌روند. ما چه حق را اعتباری بدانيم، چه غيراعتباری، قانون اساسی حفظ حقوق عامه، احقاق حق و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع را برعهده‌ی قوه‌ی قضاييه گذاشته است.

آملی لاريجانی با طرح اين سوال که دادستان به عنوان مدعی‌العموم، مدعی‌العموم دولت است يا مردم؟ تصريح کرد: گفته شده که در طول تاريخ ابتدا پادشاه‌ها دادستان‌هايی را برای خود برمی‌گزيدند. در زمان ما آيا چنين فاصله‌ای بين مدعی‌العموم بودن دولت يا مردم وجود دارد؟ به نظر بنده اگر يک حکومتی مردم‌سالار باشد بر اساس خواست مردم‌ روی کار آمده باشد، نفس اين نظام و حکومت از حقوق عمومی است.


همانطور که بايد از حق مردم دفاع کنيم بايد از حقوق نظام هم دفاع کنيم

وی با طرح اين سوال که چه کسی گفته حقوق نظام از حقوق ملت جدا است؟ اظهار کرد: در حکومتهای مردم سالار، دولتها نماينده‌ی مردم هستند، اصرار بنده در طرح اين بحث به دليل وضع موجود خودمان است که به نظر می‌آيد بصيرت خاصی را می‌طلبد. همانطور که بايد از حق مردم دفاع کنيم بايد از حقوق نظام هم دفاع کنيم. در جايی حقوق فردی تضييع می‌شود و بايد از حقوق وی دفاع کرد، آيا اگر نظام يک کشور مردم سالار و دينی مورد ظلم قرار بگيرد وظيفه‌ای نداريم؟ دفاع ما از حقوق نظام و حکومت دينی و مردم سالار نياز به استدلال جديد ندارد و تحت عناوين مطرح در قانون اساسی و قوانين موضوعه قابل درج است.

آملی لاريجانی، ادامه داد: در همين فتنه‌ی اخير کسانی به نظام ظلم کردند و لطمات جبران ناپذيری را به نظام وارد کردند البته به حمدالله نظام ما دارای ريشه و قدرتيست که از اين ضربات لطمه نمی‌بيند ولی بالاخره تاثير گذاشته است. کشورهای غربی اين موارد را دست آويزی به حقوق ملت و کشور قرار دادند.


کسانی که دختر فراری را فرزند شهيد جلوه دادند همين سران فتنه بودند

وی در ادامه اظهار کرد: کسانی که دختر فراری را فرزند شهيد جلوه دادند و برايش مجلس ترحيم به پا کردند، همين سران فتنه بودند که پدر و مادر آن دختر را شهيد اعلام کردند در حالی که اين گونه نبود.کسانی که بنا را گذاشته بودند که هر روز دروغی را رواج دهند و دولت، قوه قضائيه و نظام را مورد سوال قرار دهند، چيزهايی را به عنوان تجاوز در بازداشتگاه‌ها مطرح کردند که همه کذب محض بود آيا اشاعه‌ی اين امر ظلم نيست؟

آملی لاريجانی خطاب به دادستان‌ها تاکيد کرد: مسائل سياسی پيچيده است و بايد بصيرتی را تحصيل کنيم.درست است که نبايد حکم قاضی سياسی باشد و سياسی کاری هم نکند ولی به اين معنا نيست که سياست را نداند.زيرا موضوع برخی از جرايم، سياسی است و بايد بصيرتی در تشخيص اين مسائل به دست آورد.

رئيس دستگاه قضا خاطرنشان کرد:‌ در اين جريان اخير کشورهای غربی چه سوء استفاده‌هايی که نکرده‌اند. چگونه ما نفهيم وقتی شما حرفی می‌زنيد کشورهای غربی آن را به عنوان به هم ريختگی نظام مطرح می‌کنند.اين چه نحو برخورد با نظام است؟ کار شما، کار منافقين اول انقلاب است، همين کار را اول انقلاب انجام می‌دادند و دانشجويان را به خيابانها می‌کشاندند.الحمدالله دانشجويان ما آگاه و دلسوز نظام و انقلاب هستند و شايد برخی مواقع در موضوع اشتباه کنند ولی اين چه فهم و بصيرتی است که ۳۰ سال پس از انقلاب به دانشجو می‌گويند اگر ۱۶ آذر نشد ۱۷ و ۱۸ آذر ....اينها خلاف امنيت کشور و از جرائم مسلم است.


در مقام قضا؛ سياسی کاری نکنيد

آملی لاريجانی در ادامه‌ اين سخنرانی، خطاب به قضات گفت: در مقام قضا؛ سياسی کاری نکنيد، از کسی خوف نداشته باشيد و هيچ وقت عزت خود را به کسی نفروشيد اما در عين حال منافات ندارد که خودتان به اين بصيريت برسيد که اگر کسی در روزگار ما در امنيت کشور اخلال می‌کند برخورد کنيد. تظاهراتی که اينها می‌کردند و مردم را به خيابان می‌کشيدند، اگر می‌خواستند نظام ولايت فقيه را تغيير ندهند شک نکنيد اين کار را انجام می‌دادند، افرادی که از سران فتنه جلوتر می‌روند شعارشان مشخص است که در اين مراسم‌ها جمهوری اسلامی به جمهوری ايرانی تبديل شد و شعارهای اصيل انقلاب به شعارهای ديگری تبديل شد.

رئيس قوه قضائيه با بيان اين‌که سياسی کاری در حکم يک بحث و تشخيص مسائل سياسی بحث ديگری است، ادامه داد: روابط سياسی پيچيده و امنيت کشور بسيار مهم است.

آملی لاريجانی با بيان اين که يکی از وظايف دستگاه قضايی کشف جرم و مقابله با آن است گفت: جرائم انواع متعددی دارد که يکی از آنها سبب اخلال در امنيت اجتماعی مردم می‌شود، متاسفانه ما اين جرايم را داريم ، مانند قضيه تجاوز به عنف و سرقتهای مسلحانه.

رئيس دستگاه قضا؛ خطاب به قضات گفت: گاهی با يک شبهاتی دايره تعقيب را رها نکنيم ، گاهی تشکيکات در جرائم موجب نشود که به جرائم مهم توجه نکنيم و فضای کشور را نا امن کنيم. نمی‌خواهم بزرگ نمايی کنم ولی اندک اين حوادث موجب سلب آسايش می‌شود. مصاديق بايد به اندازه‌ای کم شود که مردم احساس آرامش کند. نيروی انتظامی به عنوان رابط و دادستانها و دادگاهها با هم همکاری کنند که توقع مردم نيز همين است و کوتاهی نابخشودنی است.

وی با اشاره به مساله‌ی مفاسد اقتصادی اظهار کرد: به هر دليلی در کشور عده‌ای سوء استفاده کرده‌اند. در ميان همه‌ی اقشار در کشور چه در دستگاه قضايی و چه کارکنان دولت انسانهای شريفی هستند ولی در کنار اينها برخی طماع و دنيا پرست نيز وجود دارد که اينها کارهايی کردند که اقدامات آنها موجب شده چهره‌ی اين دستگاه و نظام مشوه شود.


گاهی پرونده‌ها به خاطر دخالتهای خاص افراد راکد و مسدود می‌ماند

وی افزود: کسانی از رانتهای خاصی استفاده کردند، گفته می‌شود که رانت قانون ندارد ولی جعل اسناد ، خريدن افراد، رشوه که ، قانون دارد و می‌توان آنها را رسيدگی کرد. گاهی پرونده‌ها به خاطر دخالتهای خاص افراد راکد و مسدود می‌ماند انصاف نيست بايد اهتمام خاصی داشت ، مردم توقع دارند که اگر ناراستی ايجاد شد برخورد صورت گيرد. ميلياردها تومان از دستگاهها وام می‌گيرند و اصلا خم به ابرو نمی‌آورند اينها بايد تحت ضابطه درآيند. خود نظام بانکی و دولت قبول دارند که برخی از معوقات خلاف بين قانون بوده است.


انشاء الله در مبارزه با مفاسد اقتصادی بتوانيم پاسخگوی مردم ، نظام و رهبری باشيم

رئيس دستگاه قضايی تاکيد کرد: انشاء الله در مبارزه با مفاسد اقتصادی بتوانيم پاسخگوی مردم ، نظام و رهبری باشيم.

رئيس دستگاه قضا در پايان به روابط دادستانی کل و دادسراهای سراسر کشور اشاره کرد و گفت: فعلا اين رابطه روشن نيست. ما به دنبال احيای نظارت عام در دادسراهای کشور هستيم و اين نظارت بايد به طرق قانونی احيا شود.

در اين همايش مسئولان عالی دستگاه قضايی از جمله رئيس ديوان عالی کشور، دادستان کل کشور، دادستان ويژه روحانيت، دادستان انتظامی قضات، رئيس حوزه‌ رياست قوه قضائيه، معاون حقوقی و توسعه‌ی قوه قضائيه، معاون اداری مالی قوه قضائيه، رئيس حفاظت اطلاعات قوه قضائيه، رئيس سازمان زندانها، رئيس دادگستری استان تهران، دادستان تهران، رئيس سازمان ثبت، رئيس سازمان پزشکی قانونی و سردار رادان جانشين فرمانده‌ی نيروی انتظامی و سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران حضور دارند.

آیت الله العظمی منتظری: می خواهند از اسم امام ، استفاده ابزاری کنند

آیت الله العظمی منتظری اعلام کرد: حفظ‏ ‏نظام از واجبات نفسي نيست بلكه حفظ نظام وجوب مقدمي دارد. حفظ‏ ‏نظام براي اين است كه در سايه نظام دستورات اسلام را اجرا كنيم ، نه اين كه‏ ‏دستورات اسلام را زير پا بگذاريم به اسم حفظ نظام.

جنبش راه سبز (جرس): آیت الله العظمی منتظری اعلام کرد: حفظ‏ ‏نظام از واجبات نفسي نيست بلكه حفظ نظام وجوب مقدمي دارد. حفظ‏ ‏نظام براي اين است كه در سايه نظام دستورات اسلام را اجرا كنيم ، نه اين كه‏ ‏دستورات اسلام را زير پا بگذاريم به اسم حفظ نظام.


به گزارش خبرنگار جرس، آیت الله منتظری، رهبر معنوی جنبش سبز ، امروز در پایان درس نهج البلاغه ، نسبت به سوء استفاده ابزاري و سياسي از پاره كردن تصوير امام خميني ، واکنش نشان داد.


متن کامل سخنان ایشان که در سایت رسمی آیت الله العظمی منتظری منتشر شده بدین شرح است:


آيت الله العظمي منتظري در پایان درس نهج البلاغه سه شنبه شب‏ (‏1388/9/24‏) كه با حضور عموم مردم و طلاب حوزه علميه قم برگزار شد‏ ‏خطاب به مسئولين فرمودند:

‏ ‏آقاياني كه متصدي امور هستند ببينند حضرت مولا اميرالمؤمنين (ع ) به‏ ‏مالك اشتر چه مي‎گويند. ايشان در نامه 53 نهج البلاغه به مالك اشتر‏ ‏مي‎فرمايد: "با مردم با محبت برخورد كن و آنها را از ته دل و قلبت دوست‏ ‏بدار، به آنها رحم كن و لطف داشته باش؛ و نسبت به مردم مانند يك درنده كه‏ ‏آنها را مي‎درد و خوردن گوشت آنها را غنيمت مي‎شمارد مباش . - اين كنايه‏ ‏از اين است كه آنها را تحقير نكن و آنها را نشكن. - چون مردم دو دسته اند: يا‏ ‏برادر ديني و مسلمان تواند يا مانند تو انسانند - معلوم مي‎شود انسان احترام‏ ‏دارد و بايد احترامش حفظ شود. - و اگر آنها لغزشي داشتند و خطايي‏ ‏كردند، يا عمدا يا از روي خطا، آنها را عفو كن همان گونه كه انتظار داري‏ ‏خداوند تو را عفو كند."

‏ ‏هيچ كجا در آيات و روايات عفو نداريم كه آنها تقاضاي عفو كنند بعد شما‏ ‏زير آن بنويسيد با عفو موافقت مي‎شود. اين شكست آنهاست و آنها‏ ‏حاضر نيستند خود را بشكنند. بنابراين وظيفه حكام و آنهايي كه قدرت دارند‏ ‏اين است كه با مردم با گذشت رفتار كنند نه با تندي . بالاخره مردم هم‏ ‏خودشان را آدم حساب مي‎كنند.‏ ‏وقتي بخواهيد به مردم زور بگوييد، آنها هم زير بار زور نمي روند و اين باعث‏ مي شود هميشه درگيري باشد، در نتيجه کشور بحراني مي شود و اختلاف پيش مي آيد. اين كه شعارهاي تند سر بدهيد و مردم را تهديد كنيد اين كار غلطي‏ ‏است .
‏ ‏
‏ ‏آيت الله منتظري پيرامون پاره كردن تصوير امام خميني (ره) و اتفاقات بعد از‏ ‏آن فرمودند:

‏ ‏مرحوم آيت الله خميني واقعا به اين كشور خدمت كردند، انقلاب كار ايشان‏ ‏بود و ايشان رهبر انقلاب بودند; البته معصوم نبودند و اشتباه هم داشتند؛ و‏ ‏نوع مردم قدردان ايشان هستند; ولو اين كه مردم با من و امثال شما مخالف‏ ‏باشند ولي مرحوم امام را مردم قبول دارند. حالا يك كسي در يك جايي كار‏ ‏خلافي كرد و عكس ايشان را پاره كرد، اين را ما بياييم در بوق و کرنا كنيم كار‏ ‏صحيحي نيست . چرا كه با اين كار داريد آبروي ايشان را مي‎بريد و‏ ‏مي‎فهمانيد كه ملت ايران اين گونه اند كه عكس امام خميني را هم پاره‏ ‏مي‎كنند. اصلا نبايد سر و صداي آن را بلند مي‎كرديد.

‏ ‏اين كه اين همه سر و صدا كنيد و مردم را به راهپيمايي وادار كنيد، اينها‏ ‏كارهاي موقت است و پيداست كه از اسم ايشان مي‎خواهيد استفاده ابزاري‏ ‏كنيد. وگرنه اگر شما دلسوز ايشان بوديد اصلا نبايد عكس العمل نشان‏ ‏مي‎داديد، اين كار اشتباه است . البته ما معصوم نيستيم و اشتباه داريم اما بايد‏ ‏مسئولين و بزرگان دقت كنند كه از اين گونه كارهاي اشتباه انجام ندهند.

‏ ‏بالاخره آيت الله خميني مرد بزرگي بودند اما معصوم نبودند و خود ايشان‏ ‏هم هيچگاه ادعاي عصمت نكردند. بالاتر از ايشان حضرت علي (ع) با اين که ما ايشان را معصوم مي دانيم به مردم‏ ‏مي‎فرمايد: "از مشورت عادلانه و گفتار حق ابا نكنيد و حرفتان را بزنيد چون‏ ‏من ذاتا فوق خطا نيستم ."

‏ ‏بنابراين مردم بايد آزاد باشند و حرفشان را بزنند. از اول انقلاب مرحوم امام‏ ‏مي‎گفتند و ما هم به طبع ايشان مي‎گفتيم : "استقلال، آزادي ، جمهوري‏ ‏اسلامي ." آزادي يعني مردم آزاد باشند، نه اين كه دولت آزاد باشد هر كاري‏ ‏دلش خواست انجام دهد اما مردم نتوانند حرفشان را بزنند.

‏ ‏ايشان در پايان فرمودند:

‏ ‏كار اشتباه را از هر كجا برگرديد به نفع است . آمده ايد انسانهاي متدين و‏ ‏كساني كه در انقلاب بودند و قلمشان و سخنشان در راه انقلاب بود زندان‏ ‏كرده ايد بعد مي‎گوييد بايد تعهد بدهيد، مصاحبه كنيد. ما روايات زيادي‏ ‏داريم كه اين مصاحبه ها ارزش ندارد.

‏ ‏من بارها عرض كرده ام : آقاياني كه مي‎گويند "حفظ نظام واجب است " حفظ‏ ‏نظام از واجبات نفسي نيست بلكه حفظ نظام وجوب مقدمي دارد. حفظ‏ ‏نظام براي اين است كه در سايه نظام دستورات اسلام را اجرا كنيم ، نه اين كه‏ ‏دستورات اسلام را زير پا بگذاريم به اسم حفظ نظام ; که اين كار غلطي‏ ‏است .

‏ ‏خداوند ان شاء الله به حق محمد و آل محمد به همه ما حالت ‏ ‏تنبه و بيداري عنايت فرمايد.

‏ ‏بالاخره اين عبارتي که ما از نهج البلاغه داشتيم (عبارت دهم) اين بود: "وقتي که قدرت پيدا کردي بر دشمن خودت، عفو و گذشت از او شکر اين است که قدرت بر او پيدا کرده اي."
‏ ‏ان شاء الله همه موفق و مؤيد باشيد.

مصاحبه اى با يك عضو سابق بسيج -- من دنيا و آخرت را از دست داده ام

ماه هاى متمادى است كه اخبار مخوف تجاوز و شكنجه در زندانهاى ايران را مى شنويم. از ماه خرداد صدها و شايد هزاران معترض به نتايج انتخابات مضروب و دستگير شده اند. نهاد هاى حقوق بشرى در ايران به كرات مداركى دال بر تجاوز بر اين زندانيان را ثبت كرده اند. اكنون، براى اولين بار با عضوى از گروه شبه نظامى بسيج- گروهى كه گفته مى شود مسئول بسيارى از اين جنايت هاست- مصاحبه اى ترتيب داده ايم. او مردى است شكسته شده كه به دنبال پناهندگى در انگلستان است. او در حالى كر گريه مى كند مى گويد: "من احساس دردمندى و شرمسارى در برابر خدا و مردم دارم". او مى گويد كه در جريان درگيرى هاى اخير دستش به خون كسى آلوده نشده ولى هم مسلكانش مردم را در خيابان هاى شهرش كشته اند. به گفته ى وى از آنجايى كه اعمالى كه به قصد سركوب و به دست بسيجيان محلى انجام مى شد كارساز نبود، دولت دست به دامان بسيجيانى شد كه از باقى استان ها به تهران فرستاده شدند. او مى گويد كه از درون كانتينر هايى كه زندانيان را در آنها به بند كشيده بودند (احتمالا منظور كهريزك است)، او استغاثه هاى مردان و زنان زندانى را مى شنيده كه بسيجيان در حال تجاوز به آنها بودند. او گفت "من در برابر ملت و مذهبم شرمسارم. من خواسته يا ناخواسته مرتكب جنايت و اكنون دچار عذاب وجدان شده ام"

سعید مرتضوی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز شد

سعید مرتضوی، معاون دادستان کل کشور از سوی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران با حفظ سمت، به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب شد.

آقای احمدی نژاد در بخشی از این حکم خطاب به آقای مرتضوی نوشته است: " نقش ثبات و پایداری قوانین و مقررات و حمایت قانونمند از صاحبان سرمایه در كشور، در استقلال اقتصادی و رشد كشور بر كسی پوشیده نیست. از لوازم حمایت شایسته از اقتصاد ملی كشور، شفاف سازی گردش كالا در كشور است. مبارزه پیگیر و فراگیر با قاچاق از لوازم ضروری حمایت از تولید داخلی و سرمایه گذارانی است كه با پذیرش خطر و در چهارچوب قوانین و مقررات تجاری، در عرصه اقتصاد ملی فعالیت می‌كنند."

ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، توسط محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران بنیاد گذاشته شد و او محمد باقر قالیباف، رئیس وقت نیروی انتظامی ایران را به عنوان نخستین رئیس آن منصوب کرد.

با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال 1384، ریاست این ستاد را ابتدا محمدرضا نقدی (رئیس فعلی سازمان بسیج مستضعفین) و سپس غلامحسین الهام (عضو شورای نگهبان و وزیر سابق دادگستری) عهده دار شدند.

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران از چهره های بحث برانگیز در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بوده است.

بازداشت چهره های اصلاح طلب در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران عمدتا با حکم سعید مرتضوی صورت گرفت.

بازداشت چهره های اصلاح طلب پس از انتخابات ریاست جمهوری عمدتا با حکم سعید مرتضوی صورت گرفت

او با روی کار آمدن صادق لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضائیه از دادستانی کل تهران کنار گذاشته شد، اما چندی بعد از سوی آقای لاریجانی به سمت معاون غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور منصوب شد.

ماجرای بازداشتگاه کهریزک که در جریان اعتراض های پس از انتخابات محل نگهداری عده ای از معترضان بود، پای سعید مرتضوی را به میان کشید.

این بازداشتگاه به دلیل رفتار غیر انسانی، تجاوز و آزار جنسی و مرگ چند تن از معترضان بازداشتی در آن جنجال برانگیز شد.

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران بازداشتگاه کهریزک را "غیر استاندارد" اعلام کرد و دستور به تعطیل آن داد.

تعطیل با تاخیر این بازداشتگاه با واکنشهایی همراه بود و نقش آقای مرتضوی را در این میان برجسته تر از پیش کرد، ماجرایی که کمابیش نیز ادامه دارد.

مجله پنجره به مدیر مسئولی علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس ایران در نوشته ای مدعی شد که آقای مرتضوی در اجرای حکم آیت الله خامنه ای "نافرمانی" کرده و از اجرای دستور طفره رفته است.

به نوشته این نشریه، دستور تعطیل این بازداشتگاه زمانی صادر شده بود که فقط "خبر ضرب و شتم" بازداشتی ها به آیت الله خامنه ای رسیده بود و هنوز هیچ کشته ای در کار نبود و یک روز بعد بازداشتگاه تعطیل شد و بازداشت شدگان منتقل شدند.

اما آقای مرتضوی این ادعا را رد و بر کارنامه "درخشان" خود در وقایع پس از انتخابات تاکید کرده است.

سعید مرتضوی پیش از انتصاب به دادستانی تهران، رئیس دادگاه مطبوعات بود و حکم توقیف تعداد زیادی از ده ها نشریه اصلاح طلبی که در ده سال اخیر توقیف شدند، با امضای او بوده است.

او همچنین در دوره دادستانی تهران، حکم بازداشت و محکومیت تعداد زیادی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و مخالف را صادر کرد.

نام سعید مرتضوی در جریان کشته شدن زهرا کاظمی، روزنامه نگار ایرانی - کانادایی، در سطح جهان مطرح شد.

دولت کانادا آقای مرتضوی را مسئول قتل خانم کاظمی اعلام کرد.

زهرا کاظمی در زندان اوین و در زمانی که به حکم سعید مرتضوی در بازداشت بود کشته شد. مقام های ایران برخورد جسم سخت به سر خانم کاظمی را دلیل کشته شدن او اعلام کردند.

هشدار رئیس قوه قضاییه به مخالفان دولت ایران

رییس قوه قضاییه ایران به مخالفان دولت هشدار داد که "دستگاه قضایی به اندازه کافی از آنها پرونده دارد".

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، روز چهارشنبه 25 آذرماه در همایش دادستان های عمومی و انقلاب کل کشور خطاب به کسانی که آنها را "سران فتنه" خواند گفت:" اگر نظام تاكنون ملاطفت و مماشات کرده حمل بر نفهميدن نكنيد، برخی پرونده‌ها به خاطر دخالت‌های خاص افراد مسكوت مانده است".

این مقام عالی قوه قضاییه ایران با اشاره به تجمعات و راهپیمایی های بعد از انتخابات ریاست جمهوری گفت:"کسانی که مردم را به خیابانها کشیدند اگر می توانستند نظام ولایت فقیه را تغییر دهند شک نکنید که این کار را انجام می دادند".

رییس قوه قضاییه ایران مخالفان دولت را به دروغگویی متهم کرد و گفت:"چيزهای كه این افراد به عنوان تجاوز در بازداشتگاه مطرح كردند همه كذب محض بود."

مهدی کروبی یکی از رهبران مخالفان دولت حدود چهار ماه پیش در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهان بررسی موضوع تجاوزجنسی و بدرفتاری با دستگیر شدگان حوادث بعد از انتخابات شده بود.

آقای لاریجانی همچنین گفت:" کسانی که ازدختر فراری شهيد درست كرده و براي او مراسم ترحيم برپا كردند همين سران فتنه بودند و پدر، مادر، خاله و عمه او را شهيد فرض كردند در حالي كه اينگونه نبود".

به نظر می رسد که اشاره آقای لاریجانی به ماجرای دختری به نام "سعیده پورآقایی" است که ابتدا به عنوان یکی از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات معرفی شد و میرحسین موسوی هم در مراسم ترحیم او حضور یافت، اما کمی بعد تردیدهایی در مورد مرگ او مطرح شد و سرانجام تلویزیون ایران با او مصاحبه کرد و معلوم شد که زنده است.

مخالفان دولت ایران ماجرای خانم پورآقایی را "مشکوک" می دانند.

"سوء استفاده از چهره های با سابقه انقلاب"

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران نیز در این همایش "جریان فتنه" را شکست خورده خواند و گفت:" این جریان از چهره های با سابقه انقلاب سوءاستفاده می کند".

آقای مصلحی خطاب به "برخی" افراد که نامی از آنها نبرد گفت شما که قبلا از حضرت علی روایت می خواندید که اگر مردم ما را نخواهند باید قدرت را رها کرده کنار برویم، چرا کنار نمی روید و مردم را به حال خود رها نمی کنید؟"

این در حالیست که اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز 14 آذر در جمع دانشجویان مشهد، در سخنان خود گفته بود:" حضرت محمد به حضرت علی گفته است، از طرف خداوند حق ولايت‌داری، ولی اگر مردم قبول كردند، اداره كن و اگر قبول نكردند، خود را تحميل نكن و بگذار هرگونه كه مي‌خواهند، جامعه خود را اداره كنند".

موضوع ولایت فقیه اخیرا در ایران به موضوع بحث و گفتگوی کارشناسان و صاحبنظران تبدیل شده است.

به گزارش منابع خبری، آیت الله حسینعلی منتظری اخیرا كتاب جدیدی به نام "المحاضرات فی اصول الفقه"درباره ولایت فقیه به زبان عربی به چاپ رسانده است

آیت الله حسینعلی منتظری که همواره از معترضان به نتایج انتخابات حمایت کرده، در سخنان اخیر خود گفته بود که نظام دینی بدون "رضایت عامه و آراء جمیع یا اکثریت مردم" مشروعیت نخواهد داشت و این مشروعیت "امروز خدشه دار شده است."

آیت الله منتظری، از مدافعان اصلی نظريه ولايت فقيه در دهه اول تاريخ جمهورى اسلامى ايران، در نامه روز 14 دسامبر خود خطاب به مراجع تقلید نوشته بود:" آنچه امروز در ایران مشاهده می شود در واقع حكومت ولايت نظامى است نه ولايت فقيه

ایران نوع دیگری از موشک سجیل را آزمایش کرد

درحالی که ایران از آزمایش یک موشک جدید با برد بیشتر و توانایی بالاتر از موشک های قبلی این کشور خبر داده، نخست وزیر بریتانیا این اقدام را توجیه گر تشدید تحریم بین المللی ایران دانسته است.

روز چهارشنبه، ۱۶ دسامبر (۲۴ آذر)، اداره تبلیغات دفاعی وزارت دفاع جمهوری اسلامی با انشار اطلاعیه ای گفت که یک فروند موشک بهینه شده سجیل-۲ که یک موشک سوخت جامد دو مرحله ای است، با موفقیت پرتاب شده است.

براساس این گزارش، موشک بهینه شده سجیل-۲، در مقایسه با نوع قبلی موشک سجیل، از قدرت مانور بالاتر و زمان پرتاب کمتر و در نتیجه قدرت دفاعی بیشتری برخوردار است.

برخلاف موشک هایی که سوخت مایع به کار می برند، موشک های سوخت جامد را می توان به شکل آماده پرتاب، انبار کرد و لازم نیست که سوختگیری آن ها قبل از زمان پرتاب صورت گیرد.

در موشک های دو مرحله ای، مخزن اول سوخت پس از تمام شدن محتوای آن از موشک جدا می شود و بقیه بدنه موشک بدون حمل بار اضافی به سوی هدف حرکت می کند.

در اطلاعیه وزارت دفاع آمده است که تمامی مراحل طراحی و ساخت موشک نوع جدید و سکوی پرتاب آن توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع "و در چارچوب دکترین دفاعی و فعالیت های متعارف موشکی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است".

در مراسم آزمایش این موشک، سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، وزیر دفاع، در مورد ویژگی های این موشک نسبت به نسل های قبلی این است که "با توجه به سرعت ورود به جو و سرعت بسیار بالا در هنگام اصابت به زمین و استفاده از پوشش های ضد راداری، انهدام آن توسط موشک های ضد موشک امکانپذیر نمی باشد".

گوردون براون

گوردون براون آزمایش موشکی ایران را باعث "نگرانی جدی" دانسته است

آقای وحیدی آزمایش این موشک را "حلقه ای از زنجیره توان و قدرت دفاعی کشور در راستای افزایش قدرت و بازدارندگی نیروهای مسلح" توصیف کرد.

خبرگزاری های بین المللی برد این موشک جدید را حدود دو هزار کیلومتر گزارش کرده اند که به معنی آن است که خاک اسرائیل، تعدادی از کشورهای عرب، ترکیه و بخشی از خاک اروپا در برد آن قرار می گیرد.

برخی تحلیلگران گفته اند که این اقدام در زمان فعلی، واکنشی نسبت به موضعگیری های سختگیرانه تر کشورهای غربی نسبت به برنامه اتمی ایران بوده است.

در ماه سپتامبر سال جاری، سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند موشک دوربرد سجیل و یک فروند موشک دوربرد از نوع شهاب ۳ را آزمایش کرده است.

اعلام این خبر با واکنش منفی برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه مواجه شد که آزمایش این موشک ها را اقدامی تحریک آمیز توصیف کردند.

در بریتانیا، گوردون براون، نخست وزیر، آزمایش موشک بهینه شده سجیل-۲ را باعث نگرانی شدید دانسته و گفته است که این اقدام وضع تحریم های بیشتر علیه ایران را توجیه می کند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در واکنش به آزمایش موشکی ایران گفت این اقدام سخنان این کشور درباره اهداف صلح آمیز فعالیت هایش را به زیر سوال می برد.

به گفته آقای کلی، چنین اقدام هایی عزم بین المللی را برای توقف بلندپروازی های هسته ای ایران قوی تر می کند.

جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده نیز در واکنش به آزمایش نوع جدید موشک سجیل گفت بررسی های آمریکا نشان می دهد توانایی موشکی ایران تغییری نکرده است.

آقای مورل که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: "وارد جزئیات یافته های اطلاعاتی آمریکا نمی شوم. فقط به همین اکتفا می کنم که در این آزمایش چیزی بیشتر از آن چه پیش از این دیده بودیم، نبود.

میلیبند: پاسخ ایران به پیشنهادهای ما ناامید کننده است

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا در گفت‌وگو با بخش فارسی بی‌بی‌سی گفت که بریتانیا هیچ مشکلی ندارد که ایران بر اساس پیمان منع گسترش به حقوقش برسد، به شرطی که مسئولیت‌هایش را هم در قبال این پیمان قبول کند.

اما او گفت که در حال حاضر ایران این مسئولیت ها را نمی پذیرد.

آقای میلیبند در این گفت و گو با اشاره به این نکته که سه کشور اروپایی و روسیه و چین و آمریکا که برای مذاکره با ایران بر سر جزئیات برنامه هسته ای اش اعلام آمادگی کرده اند، گفت که دولت ایران حتی حاضر نیست تاریخ این جلسات را مشخص کند و این بسیار مأیوس کننده است.

او گفت: "در ماه مه 2008 در جلسه ای به ریاست من، شش کشوری که مسئول مذاکره با ایران هستند، پیشنهاد مشخصی به ایران ارائه دادند، گفتند می خواهیم با ایران رابطه داشته باشیم، ما می خواهیم مطمئن شویم که منافع اقتصادی، فرهنگی و علمی چنین روابطی نصیب ایران می شود، نصیب مردم ایران می شود. ما گفتیم ایران تا زمانی که رفتارش مانند سایر کشورهاست، از همان احترام آنها برخوردار خواهد شد. پاسخ به این پیشنهاد صفر بود. اصلا به آن اهمیت ندادند."

به گفته او سالهاست که ایران به دنبال گفتگو بوده است و حالا که موقعیت خاصی پیش آمده که دولت جدیدی در آمریکا بر سر کار آمده که تعهد به همان نوع گفتگوهائی دارد که مورد حمایت بریتانیا، چین و روسیه هم است، "یک نامه ساده دو کلمه ای" از مقامات ایران دریافت شده که "نه نه".

این که ایران چه رفتاری در منطقه دارد یا چگونه با جامعه بین المللی برخورد می کند، یعنی همان انتظاری که از همه کشورها می رود برآورده می کند یانه، مسئله ای است که مربوط به همه ماست.

دیوید میلیبند

به نظر آقای میلیبند این راه صحیح پاسخ دادن در باره این مسئله "بسیار بسیار مهم" نیست.

وزیر خارجه بریتانیا در پاسخ به سئوال که آیا تحریم های شدیدتری علیه ایران اعمال خواهد شد، گفت: " در باره قدم بعدی مان بر اساس سیاستی تصمیم می گیریم که در سراسر کشورهای 1+5 تصویب شده که اصطلاحا آن را سیاست دو مسیره می نامند: از یک سو مشوق هایی پیشنهاد می شود و از طرف دیگر فشار وارد می شود. این دو جنبه در کنار هم اعمال می شوند."

آقای میلیبند در خصوص مخالفت عده ای از چهره های سرشناس مخالف دولت ایران با این تحریم ها گفت که این مسئله که چه کسی در ایران مخالف دولت است و چه کسی در درون دولت، مربوط به مردم ایران است.

او گفت که یکی از نگرانی هائی که درباره انتخاباتی که امسال در ابران برگزار شد، وجود داشت این بود که در حالی که مناظره های قبل از انتخابات باطراوت و تبلیغ خوبی برای نظام سیاسی ایران بودند، چگونگی شمارش آرا نگرانی عمیقی بوجود آورد به اضافه اتهام سنگین زیرپا گذاشتن موازین حقوق بشر پس از انتخابات.

اما به گفته او "این که ایران چه رفتاری در منطقه دارد یا چگونه با جامعه بین المللی برخورد می کند، یعنی همان انتظاری که از همه کشورها می رود برآورده می کند یانه، مسئله ای است که مربوط به همه ماست."

آقای میلیبند افزود: "من کاملا درک می کنم که مردم ایران این را می خواهند که تصمیم گیران باید با عواقب تصمیم خود روبرو شوند، نه تمام مردم که دراثر سوء مدیریت اقتصاد آزار دیده اند. به وضوح برای کشوری مثل ایران جای تأسف است که نتواند مثل بقیه کشورها پیشرفت کند اما مهم این است که درک کنیم چه چیزهایی در خطر است. منافع ایران و جهان ایجاب نمی کند که در خاورمیانه رقابت هسته ای جریان داشته باشد."

او در پاسخ به این سئوال که عده ای مخالفان دولت ایران می گویند که غرب مسئله حقوق بشر در ایران را فراموش کرده و تمرکزش بر جریان هسته ای است گفت که پس آنها توجه زیادی به بیانیه ها و صحبتهای دولت بریتانیا ندارند.

آقای میلیبند گفت که امسال دولت بریتانیا 50 یا 60 بار اعلام کرده این که برخورد ایران با مسئله حقوق بشر بخصوص پس از انتخابات، در مسیر تعهدات بین المللی ایران نبوده و ایران اصول پایه ای حقوق بشر را رعایت نمی کند.

روابط میان بریتانیا و ایران به خصوص در روزهای پس از انتخابات ایران با تنش های فراوانی روبه رو بوده است.

دولت ایران بارها بریتانیا را به دست داشتن در اعتراض های خیابانی پس از انتخابات و حمایت از سران مخالفان دولت ایران محکوم کرده است. اما بریتانیا می گوید که در مسائل داخلی ایران دخالتی نداشته است.

دستگیری چند نفر از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران و محکومیت یک نفر از آنان در جریان وقایع پس از انتخابات از دیگر مسائل بحث برانگیز در رابطه میان دو کشور بوده است.