۱۳۸۸ مهر ۲۶, یکشنبه




نگرانی گروه های حقوق بشر از برنامه اعدام قریب الوقوع 14 'شورشی بلوچ'

دولت ایران می گوید قصد دارد 14 بلوچ را که به اتهام 'فعالیت های تروریستی' مجرم شناخته در صبح روز سه شنبه در زاهدان اعدام کند. این خبر نگرانی گروه های حقوق بشر را در پی داشته است که استدلال می کنند روند محاکمه این افراد شفاف و عادلانه نبوده است.

نام هیچ یک از این محکومان به جز عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی، رهبر گروه شورشی جندالله، اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاری های دولتی ایران دادگستری کل سیستان و بلوچستان در بیانه ای نوشت: "حکم اعدام عبدالحمید ریگی برادر سرکرده گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی و 13 عضو دیگر این گروهک شرور صادر شد و این حکم فردا سه شنبه 23 تیرماه در زاهدان و در ملاء عام اجرا می شود."

این درحالی است که دادگستری سیستان و بلوچستان سه روز پیش از برنامه اجرای مجازات اعدام برای "12 نفر" سخن گفته بود و اکنون توضیحی در مورد دو نفر دیگر داده نشده است.

به گفته دادگستری این استان این افراد "به اتهام محاربه و افساد فی الارض، کشتار مردم بی گناه در حادثه تروریستی تاسوکی و دارزین بم و گروگان گیری مسلحانه به اعدام محکوم شده اند."

قرار است احکام اعدام ساعت شش و نیم صبح به وقت محلی در پارک لاله شهر زاهدان، مرکز استان، اجرا شود و دادگستری از مردم دعوت کرده است در مراسم اعدام حضور یابند.

گروه مسلح جندالله تاکنون مسئولیت حملات متعدد به اهداف دولتی ایران را در این استان هم مرز پاکستان و افغانستان به عهده گرفته است. حملات این گروه همچنین باعث تلفات در میان غیرنظامیان شده است.

در پی انتشار این خبر گروه "عفو بین الملل" از دولت ایران خواسته است برنامه اعدام های صبح سه شنبه در زاهدان را متوقف کند و گفت که این 14 نفر از محاکمه ای عادلانه برخوردار نبوده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مالکولم اسمارت، مدیر خاور میانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل، گفت: "مقام های ایرانی باید به تعهدات بین المللی خود در زمینه احترام به حقوق بشر پایبند باشند و محاکمات عادلانه را تضمین کنند، امری که به خصوص در مورد مواردی که مجازات اعدام دارد مهم است."

گروه "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" نیز در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر کرد به برنامه اعدام ها اعتراض کرده است.

مقام های ایرانی باید به تعهدات بین المللی خود در زمینه احترام به حقوق بشر پایبند باشند و محاکمات عادلانه را تضمین کنند، امری که به خصوص در مورد مواردی که مجازات اعدام دارد مهم است

مالکولم اسمارت از عفو بین الملل

این گروه نوشت بر این باور است که برنامه "اعدام 14 بلوچ در سحرگاه فردا در ملاء عام تنها واکنشی به رویدادهای اخیر این منطقه و نشات گرفته از فضای سیاسی و امنیتی این نقطه از کشور است، براین اساس احکام مذکور را نه احکامی حقوقی که سیاسی می خواند."

این گروه اشاره می کند که نه تنها نام 13 نفر از محکومان به اعدام منتشر نشده بلکه زمان و محل بازداشت آنها مشخص نیست و وکیل مدافع منتخبی نیز در پرونده و محاکمه حضور نداشته است.

این گروه همچنین رویه محکومیت پرونده این افراد از جمله مرحله تجدید نظر را مبهم می داند و می گوید که با معیارهای حقوقی پذیرفته شده منطبق نیست.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز خواستار توقف اجرای احکام این 14 نفر شده است.

گروه جندالله در سال های اخیر دست به عملیاتی خشن در اعتراض به وضعیت اقلیت قومی بلوچ زده است. این گروه در تازه ترین مورد از این خشونت ها مسئولیت انفجار ماه گذشته مسجد امیرالمومنین در شهر زاهدان را که باعث قتل 25 نفر شد پذیرفت.

عمبدالحمید ریگی برادر رهبر گروه جندالله خرداد ماه سال 1387 یک سال پس از بازداشت، از سوی پاکستان تحویل ایران داده شد.

بنابه گزارش ها عبدالحمید ریگی مسئول حمله "تاسوکی" شناخته می شود که در آن دست کم 21 نفر، از جمله مسئولان حراست فرمانداری و امور آب زاهدان و يکی از روحانيون دفتر نماينده ولی فقيه در استان سيستان و بلوچستان جان باختند.

حمله تاسوکی در اسفند ماه سال 1384 در جاده زاهدان به زابل رخ داد، و طی آن افراد گروه جندالله در حالی که لباس مأموران انتظامی و نظامی به تن داشتند، راه را بر خودروهای عبوری بستند و سپس چندين نفر از سرنشينان اين خودروها را خارج کرده، به گلوله بستند و پس از آن محل را ترک کرده، به افغانستان و پاکستان گريختند.

گروه جندالله هدف خود را احقاق حقوق قومی و مذهبی اقلیت بلوچ در ایران اعلام کرده که عموماً سنی مذهبند اما مقامات ایرانی این گروه را تروریستی و مورد حمایت آمریکا می دانند.

بازداشت شدگان در راه بیمارستان

بیش از سه ماه از بازداشت بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی در جریان ناآرامی های پس از انتخابات می گذرد. خانواده ها و وکلای این افراد بارها از فشارهای موجود بر این بازداشت شدگان سخن گفته اند.

براساس تازه ترین گزارش ها، محسن میردامادی، دبیر کل جبهه مشارکت به دلیل مشکل قلبی و بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، به دلیل بیماری فتق به بیمارستان بقیه الله که وابسته به سپاه پاسداران است منتقل شده اند.

صالح نیکبخت وکیل آقای نبوی با تاکید بر این موضوع که علیرغم امضای وکالت نامه توسط آقای نبوی، تاکنون موفق به دیدار با موکلش نشده است، می گوید "آقای نبوی وقتی به بیمارستان بقیه الله برای ناراحتی فتق مراجعه می کند یکی از پزشکان به او می گوید که دیگر قرص آسپیرین استفاده نکند و همین امر باعث افت فشار آقای نبوی می شود."

او ادامه می دهد "آقای نبوی پیشتر برای این بیماری توسط دکتر ظفرقندی جراحی شده بود. به همین جهت دکتر ظفرقندی برای جراحی او اعلام آمادگی کرده چه در بیمارستان خاتم الانبیا یا هر بیمارستان دیگری که مقامات زندان و سپاه پاسداران، که ظاهرا آقای نبوی به عنوان متهم دراختیار آنها است، اجازه دهند."

وقتی قانون اساسی در مملکتی زیر پا گذاشته شود. هیچ حکومتی نه با قوه قهریه و نه با آزادی دادن نمی تواند وضعیت را به گذشته باز گرداند. تقریبا تمام اظهارات خانواده زندانیان را تائید می کنم

صالح نیکبخت

در همین حال، خبرهایی از گفت وگوی تلفنی آذر منصوری، معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت با خانواده اش منتشر شده است. خانم منصوری هفته گذشته در ورامین دستگیر شد.

صالح نیکبخت وکیل تعدادی از بازداشت شدگان با اشاره به عدم اجرای قانون در خصوص این افراد افزود "من و سایر وکلا دغدغه اصلی مان اجرای قانون اساسی کشور است. ما کاری به مسئله سیاسی نداریم. وقتی قانون اساسی در مملکتی زیر پا گذاشته شود. هیچ حکومتی نه با قوه قهریه و نه با آزادی دادن نمی تواند وضعیت را به گذشته باز گرداند."

بر اساس گزارش ها، برخی از بازداشت شده ها مانند احمد زید آبادی، سعید شریعتی و مازیار بهاری در شرایط نامناسبی نگهداری می شوند. این در حالی است که وکلای این افراد و خانواده هایشان نیز بارها نسبت به شرایط نگهداری بازداشت شدگان ابراز نگرانی کرده اند. اما مقامات ایران این موضوع را رد کرده و با انتشار تصاویری از محمد علی ابطحی از بازداشت شدگان حوادث اخیر در زندان بر جو "مناسب" داخل زندان تاکید می ورزند.

صدور حکم بدوی برای دو متهم وقایع پس از انتخابات

هدایت الله آقایی (چپ) و شهاب طباطبایی در جریان انتخابات از میرحسین موسوی حمایت می کردند

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا از صدور حکم برای دو نفر از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.

وکیلان شهاب طباطبایی، عضو شورای مركزی جبهه مشارکت اسلامی ایران و هدایت الله آقایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفته اند که صلواتی، قاضی پرونده حوادث پس از انتخابات موکلان آنها را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

این احکام بدوی و قابل تجدید نظر است.

عليرضا جعفريان، وکیل هدایت الله آقایی در گفت و گو با ايرنا گفت: "روز گذشته (شنبه) حکم محکوميت موکلم به من ابلاغ شد که در مدت قانونی به حکم صادره اعتراض خواهم کرد."


او افزود: "موکلم در ارتباط با چهار اتهام 'اخلال در نظم عمومی از طريق بلوا و آشوب،‌ تحريک و تشويق مردم به شورش و اغتشاش، فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران از طريق شرکت در تجمعات غير قانونی، ايجاد شبهه جعل و تقلب در نتيجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکميت مراجع رسمی کشور و اقدام عليه امنيت کشور از طريق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت عمومی" به پنج سال حبس قطعی محکوم شده است."


به گفته او پرونده آقای آقایی در مورد ساير اتهامات يعنی توهين و هتک حرمت به مسئولان نظام، پرداخت رشوه و تحصيل مال نامشروع مفتوح است.

به گزارش ایرنا، فرزام اردلان، وکیل شهاب طباطبایی نیز ابلاغ محکومیت موکلش به او را تائید کرده و گفته است که برای تبديل قرار بازداشت آقای طباطبایی به قرار وثيقه از قاضی پرونده در خواست کرده است.

هدایت الله آقایی و شهاب طباطبایی در جریان انتخابات ریاست جمهوری از میرحسین موسوی حمایت می کردند.

روز شنبه، 25 مهرماه منابع خبری در ایران از صدور حکم اولیه برای سعید حجاریان، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت که به تازگی آزاد شده است، خبر دادند.

منابع نزدیک به خانواده آقای حجاریان خبر صدور حکم پنج سال حبس تعلیقی برای او را تائید کردند، اما گفتند که این حکم هنوز به طور رسمی به وکیل آقای حجاریان ابلاغ نشده است.

محجوب:قرار بود آب و برق مجانی باشد، حالا دوبار پول می گیرند

علیرضا محجوب نماینده تهران در صحن علنی مجلس در هنگام بررسی لایحه حذف یارانه ها گفت که قرار بود آب و برق مجانی باشد ولی الان از مردم دوبار پول می گیرند.

مجلس ایران مشغول بررسی لایحه ای است که بر اساس آن یارانه مواد سوختی نظیر بنزین، گازوئیل، گاز، آب و برق و کالاهای اساسی حذف می شود و همه این کالاها و خدمات در مدت پنج سال به قیمت های بازارهای منطقه ای و بین المللی عرضه خواهد شد.

آقای محجوب در اعتراض به بخش هایی از این لایحه گفت که افراد محروم دوبار برای برق پول پرداخت می کنند، در حالی که این موضوع احجافی به طبقه مظلوم و پائین جامعه است.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در گورستان بهشت زهرای تهران در دوازه بهمن 1357 گفت:" امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اعلام کرد که آب و برق برای مردم رایگان است اما پس از آن کارشناسان اعلام کردند که اجرای این موضوع تنها برای افراد کف جامعه امکانپذیر است."

این سخنان زمانی مطرح شد که نمایندگان مجلس مشغول بررسی بندی از لایحه حذف یارانه ها بود که بر اساس آن میانگین قیمت فروش داخلی برق به تدریج و طی پنج سال به قدری افزایش می یابد که معادل قیمت تمام شده آن باشد.

آقای محجوب پیشنهاد کرد تا مصارف برق خانگی و صنایع غذایی، نساجی و فلزات از این بند مستثنی شوند که پیشنهاد وی رای نیاورد.

دادگاه هفت بهایی در ایران برگزار نشد

بهائیان بازداشت شده

هفت رهبر جامعه بهائیان از اردیبهشت ماه در بازداشت به سر می‌برند

"جامعه جهانی بهائی" اعلام کرده است که دادگاه هفت تن از بهائیان ایران که بر اساس اعلام قبلی قرار بود روز یکشنبه (۱۸ اکتبر) انجام شود، برگزار نشده است.

دلیل تعویق مجدد دادگاه این هفت نفر که در زندان اوین زندانی هستند، به خانواده های آن ها ابلاغ نشده است.

این هفت تن بنام های فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، عضو گروهی بنام "یاران" و سرپرست جامعه بهائیان ایران هستند.

شش تن آن ها در 14 مه سال 2008 میلادی بازداشت شدند.

بر اساس گزارش ها، وکلای این هفت نفر به قرار بازداشت موقت موکلانشان که حدود 17 ماه است در زندان بسر می برند، اعتراض کرده اند، با این استدلال که قرار بازداشت موقت آنان منقضی شده و غیرقانونیست.

دیان علایی، نماینده "جامعه جهانی بهایی" در سازمان ملل متحد در ژنو، پیشتر امکان تعویق محاکمه این هفت نفر را پیش بینی کرده بود.

مقام های قضایی ایران این هفت بهایی را به جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام متهم کرده بودند.

"جامعه جهانی بهائی" و خانواده های این هفت نفر این اتهام ها را بی اساس می دانند.

انتقاد کروبی از نوری همدانی: طرف ارباب قدرت را گرفته‌اید


مهدی کروبی و آیت الله نوری همدانی

عکس ها از خبرگزاری فارس و وبسایت رسمی آیت الله نوری همدانی

مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران در نامه ای به آیت الله حسین نوری همدانی از موضعگیری او در قبال حوادث پس از انتخابات در ایران انتقاد کرده است.

آقای کروبی در نامه ای که روز شنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) منتشر شده، با اشاره به حوادث مذکور خطاب به آقای نوری همدانی نوشته است: "حضرتعالی در این قضایا که به مثابه یک فتنه بزرگ می باشد، نه تنها در منازعات سیاسی بین معترضین و دولت بی طرف نماندید، بلکه معترض به ملتی می باشید که حقوقشان پایمال شده است".

اشاره آقای کروبی به اظهاراتی است که آقای نوری همدانی، یکی از مراجع تقلید شیعه، روز یکشنبه ۱۹ مهر در دیدار مسئولان رادیو معارف استان قم بیان کرده بود.

او گفته بود که "مسئله کهریزک" و "طرح ادعای تجاوز جنسی به بازداشت شدگان" برای انقلاب اسلامی "بسیار گران تمام شد" و افزوده بود که اتحاد با مخالفان دولت تنها زمانی ممکن است که آنها "توبه کرده و به اشتباهات خود اعتراف کنند".

تجاوز

برقراری اتحاد با چنین کسانی بی فایده است، مگر اینکه توبه کرده و به اشتباهات خود اعتراف کنند.

آیت الله نوری همدانی

لزوم بررسی موضوع تجاوز به بعضی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ایران را برای اولین بار آقای کروبی در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد.

بعدها هیأتی سه نفره که از سوی صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران مأمور رسیدگی به اظهارات آقای کروبی شده بود، مدارک ارائه شده توسط او را "ساختگی" خواند و خواستار تعقیب قانونی او شد.

اکنون آقای کروبی در واکنش به انتقاد آیت الله نوری همدانی، نوشته است که علمای دین و مراجع تقلید شیعه در طول تاریخ همیشه هنگام "تعدی امرا و دولت ها به حقوق مردم" طرف مردم را گرفته اند و به او هشدار داده است که مواضعش خلاف روش همیشگی مراجع است.

آقای کروبی خطاب به آقای نوری همدانی نوشته است که موضع گیری اخیر او ممکن است به "شبهه آفرینی نسبت به ساحت مقدس مرجعیت شیعه" منجر شود و "مفهوم کمک و تعاون به ارباب قدرت" را در ذهن مردم تداعی کند.

اینجانب یک طرف قضیه... می دانید که از معتمدین حضرت امام بودم. مدعی دوم کسی است که نخست وزیر معتمد امام بوده و در بحبوحه هشت سال دفاع مقدس مدیریت اجرایی کشور با ایشان بود. نفر سوم فرمانده سپاه پاسداران دوران دفاع مقدس و با سوابق مبارزاتی و مدیریتی ممتاز بود... دست کم ما سه نفر را به حضور می طلبیدید و سخان ما را می شنیدید.

مهدی کروبی خطاب به آیت الله نوری همدانی

آقای کروبی با تأکید بر مواضع قبلی خود مبنی بر حمایت آشکار ناظران و مجریان انتخابات از آقای احمدی نژاد، وقوع "تخلفات بی سابقه" در روز انتخابات و "حق کشی" در شمارش آرا، نوشته است که "صاحبان رأی" برای مطالبه حق خود به خیابان آمدند، اما شماری از آنها توسط نیروهای حکومتی مورد "جرح و قتل" قرار گرفتند یا بازداشت شدند.

به نوشته آقای کروبی، عده ای از بازداشت شدگان "در برخی از مراکز و بازداشتگاه های غیر قانونی مانند کهریزک مورد اجحاف و تعدی و انواع ظلم و ستم قرار گرفتند، که این قضایای شنیع، موجب وهن اسلام و انقلاب و آبروریزی از نظام جمهوری اسلامی گشته است، تا جایی که بزرگان نظام حکم تعطیلی آن مرکز آزار و شکنجه را صادر کرده و قوه قضائیه را به دستگیری و تعقیب عاملان آن فرمان داد تا شاید بتوان آبروی ریخته را بازیافت".

او موضعگیری آقای نوری همدانی در مورد این وقایع را نوعی قضاوت یک طرفه توصیف کرده و پرسیده است: "آیا در شرع مقدس محمدی، در فقه امام صادق و در فتوای شخص شما می توان صرفا با استماع یک طرف دعوی اینچنین قاطعانه حکم صادر کرد"؟

آقای کروبی سه نامزد معترض به نتایج انتخابات را "معتمدان" آیت الله خمینی و دارای سوابق "مبارزاتی و مدیریتی ممتاز" خوانده و از آقای نوری همدانی گلایه کرده است که حتی اگر به عامه مردم دسترسی نداشته، چرا حد اقل این سه تن را احضار نکرده تا پس از شنیدن سخنان آنها اظهار نظر کند.

آمریکا و بریتانیا بمبگذاری در ایران را محکوم کردند

نورعلی شوشتری،

نورعلی شوشتری، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در این حمله کشته شد

آمریکا و بریتانیا بمبگذاری در استان سیستان و بلوچستان که چند فرمانده سپاه پاسداران در آن کشته شدند را اقدامی تروریستی دانسته و محکوم کرده اند.

هم زمان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، از دولت پاکستان خواسته است که فورا برای دستگیری "عوامل اصلی" این بمبگذاری اقدام کند.

بر اساس گزارش ها، قربانیان بمبگذاری روز یکشنبه (18 اکتبر) افزایش یافته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) جدیدترین آمار قربانیان را حداقل 42 کشته و ده ها زخمی اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی نژاد گفته است: "از دولت پاکستان می ‌خواهيم در دستگيری عوامل اصلی اين حوادث تروريستی بيش از اين معطل نکند."

این بمبگذاری در جریان همایشی بین سران طوایف و قبایل در منطقه "پیشین" (در حد فاصل شهرستان های سرباز و چابهار در جنوب سيستان و بلوچستان) رخ داد. هدف این همایش ایجاد "وحدت ميان عشاير شيعی و سنی" اعلام شده بود.

حداقل دو نفر از فرماندهان سپاه پاسداران در این بمبگذاری که برخی آن را انتحاری توصیف کرده اند، کشته شدند.

نورعلی شوشتری، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران و فرمانده قرارگاه قدس، و رجب علی محمدزاده فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان از جمله قربانیان هستند.

فرمانده سپاه ایرانشهر، فرمانده سپاه سرباز و فرمانده تیپ امیرالمومنین نیز از جمله کشته شدگان اعلام شده اند.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش کاردار پاکستان در تهران را احضار کرده است تا "مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ايران نسبت به استفاده تروريست‌ها و اشرار از خاک پاكستان عليه جمهوری اسلامی ايران را به وی اعلام کند."

ایران گروه "جندالله" یک گروه پیکارجوی سنی به رهبر عبدالمالک ریگی که گفته می شود در خاک پاکستان فعالیت دارد، را مسوول حمله روز یکشنبه می داند.

ایان کلی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این بمبگذاری را محکوم کرد

مقام های استان سیستان و بلوچستان از روز دوشنبه (19 اکتبر) سه روز عزای عمومی در این استان اعلام کرده اند.

برخی منابع از کشته شدن "گروهی از سران قبايل و عشاير استان" خبر داده اند.

واکنش آمریکا و بریتانیا

وزارت خارجه بریتانیا نیز در بیانیه ای اعلام کرد که این "حمله تروریستی" را محکوم می کند.

دولت آمریکا نیز بمبگذاری روز شنبه را اقدامی تروریستی خواند و آن را محکوم کرده است.

ایان کلی، سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا برای قربانیان بیگناه حمله روز یکشنبه سوگوار است.

او همچنین اتهام دخالت آمریکا در این بمبگذاری را کذب محض دانست.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، حمله روز یکشنبه را "نتیجه اقدامات آمریکا" دانسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی گفته است: "ما اين اقدام تروريستی اخير را نتيجه‌ اقدامات آمريكا می ‌دانيم."

با این همه، رئیس جمهوری ایران و وزارت خارجه این کشور به طور مستقیم دولت مشخصی را مسوول بمبگذاری سیستان و بلوچستان معرفی نکرده اند.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه اش " برخی کشورها و حاميان گروه‌های تروريستی" را مسوول واقعه سیستان و بلوچستان دانسته و تاکید کرده است: " به مدعيان مبارزه با تروريسم يادآور می ‌شود که برخورد دوگانه و گزينشي با معضل تروريسم کمکي به حل مشکلات آنان در منطقه نخواهد کرد و آثار زيانباری را براي آنان و کل منطقه به بار خواهد آورد."

جندالله؛ مظنون اصلی

ریگی

ایران گروه جندالله وابسته به عبدالمالک ریگی را مسوول این حمله می داند

در چند سال گذشته چندین بار در سیستان و بلوچستان حوادث خشونت رخ داده است و عمدتا مسوولیت این وقایع را گروه جنبش مقاومت مردمی ایران - جندالله- بر عهده گرفته است.

اخبار مربوط به فعالیت گروه جندالله در مناطق جنوب شرق ایران از حدود پنج سال پیش انتشار یافته و در این مدت، این گروه مسوول یک رشته حملات مسلحانه، آدم ربایی، قتل و بمب گذاری در این مناطق شناخته شده است.

از جمله اقدامات این گروه، عملیات تاسوکی در اسفندماه سال 1384 است که در جریان آن، افراد مسلح با بستن جاده زابل به زاهدان در نزدیکی پاسگاه تاسوکی، اتومبیل های عبوری را متوقف کردند و بیست و دو تن از سرنشینان آن ها را کشتند.

گروه جندالله کشته شدگان را عوامل دولتی و امنیتی توصیف کرد، اما منابع دولت ایران گفتند که اکثر قربانیان این حمله از افراد عادی بوده اند.

در خرداد ماه سال جاری هم انفجاری در مسجد امیرالمومنین زاهدان روی داد که در جریان آن، بیست و پنج نفر کشته و شماری زخمی شدند و جندالله مسئول آن اعلام شد.

جندالله هدف خود را تلاش برای تامین حقوق مذهبی و قومی قوم بلوچ و اهل سنت در سیستان و بلوچستان ایران اعلام کرده اما تاکید داشته است که یک گروه جدایی طلب نیست.

در مورد سازماندهی و منابع این گروه اطلاع دقیقی در دست نیست اما به گفته مقام های ایرانی، افراد مسلح جندالله در داخل خاک پاکستان مستقر هستند، گروگان های خود را با عبور از مرز به داخل این کشور می برند و عملیات خود در داخل ایران را از آنجا سازمان می دهند.

دولت های ایران و پاکستان جندالله را یک سازمان تروریستی می دانند و مقام های جمهوری اسلامی ایالات متحده را به حمایت از این گروه متهم کرده اند. آمریکا این اتهام را رد کرده است.

برخی منابع گفته اند که جندالله با گروه هایی مانند شبکه القاعده و طالبان ارتباط دارد اما رهبران جندالله این اتهام را رد کرده و گفته اند که در صورت تامین حقوق اقلیت سنی در ایران، فعالیت های خشونت آمیز را کنار خواهند گذاشت.