۱۳۸۸ آبان ۲۹, جمعه

حضور اعضای کمیته بر مزار شهدای انتخابات/" من برای خاطر توست که ایستاده‌ام



کمیته گزارشگران حقوق بشر- سوز بادهای زمستانی تا مغز استخوان هم که بنشیند، باز اینجا مادرانی هر هفته با یک زیرانداز می‌آیند و ساعت‌ها کنار مزار فرزندانشان می‌نشینند و با آن‌ها درد و دل می‌کنند. این مادران، هنوز باور ندارند آنچه را که گذشت. همین چند ماه پیش، قبل از برگزاری انتخابات، این بچه‌ها، جوانانی بودند که مادرها برای آینده‌شان هزار امید و آرزو داشتند. اما حالا، آن‌ها زیر خروارها خاک خوابیده‌اند. تنها به جرم اعتراض.

مادر ندا آقاسلطان، به رسم هر هفته‌اش، روی زیراندازش کنار قبر ندا نشسته است. مردم گروه گروه می‌آیند. فاتحه‌ای می‌خوانند. نفرینی می‌کنند و برای او طلب صبر می‌کنند. این مادر که حالا در گذر این چند ماه، زیر بار این همه غصه، پیر شده است. پاسخ تک تک افراد را می‌دهد و حضورشان را تنها دلیل زنده بودن و نفس کشیدنش می‌داند. و دفتری را که حاوی درد و دل‌های مردم برای نداست، هرازچندگاهی به برخی از حاضران می دهد، تا برای ندا بنویسند.:" ندا، ندا، ندا.. زبانم بند آمده است.. حالا کنار توام"

. نوشته را که می‌خواند، باز با صدای بلند گریه سر می‌دهد و می‌گوید:" ندای من، پس چرا زبان من هنوز بند نیامده؟.. پس چرا هنوز می‌توانم فریاد بزنم.؟

" ندایم، روزی که رفتی، من پشت دیوارهای بلند اوین، در تنهایی سلول انفرادیم، گوشم را به ندای " الله اکبر" مردم سپرده بودم. ندایم، من برای توست که ایستاده‌ام. آرام بخواب که روزی فریاد آزادیخواهی‌مان، تمام کوچه‌های این شهر را پر می‌کند."

باز مادر ندا می‌خواند و باز اشک می‌ریزد. این زن که در روز 13 آبان چند ساعتی را بازداشت بوده است، می‌گوید:" در همان چند ساعتی که در سلول بازداشت‌گاه تنها بودم، برای سختی‌هایی که زندانیان کشیده‌اند، گریه می‌کردم و می‌گفتم: ندای من یک لحظه، یک گلوله خورد و رفت. اما شما چه کشیدید در آن‌جا. این همه روز.

او هرازچندگاهی آرام می‌شود و باز دوباره برای دخترش مرثیه‌سرایی می‌کند. و می‌گوید:" از من خواستند که مرگ ندا به گروه‌های دیگر نسبت دهم. اما من هرگز چنین کاری نخواهم کرد." و بعد اضافه می‌کند:" یادتان باشد، اگر روزی حرفی بر خلاف حرفهای امروزم از من شنیدید، آن‌ها را به میل خود بر زبان نیاورده‌ام."

مادران شهدای دیگر هم بر مزار ندا می‌آیند و با مادرش همدردی می‌کنند. زن پیری خود را مادر بابک واحدی، معرفی می‌کند که فرزندش در خیابان در تیرماه کشته شده است. نام او برای کسی آشنا نیست. و وقتی می‌پرسیم، چرا کسی نامش را نمی‌داند. چرا به جایی اسمش را نگفته‌اید. می‌گوید:" تهدیدمان کردند، خانم". فرزند این زن در قطعه دیگری به خاک سپرده شده است. او می‌گوید که هر هفته به بهشت زهرا می‌آیم. اول سر قبر بابکم می‌روم و بعد می‌آیم پیش ندا.

در قطعه 257 افراد زیادی هستند که در جریان اعتراضات پس از انتخابات به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

مزار سهراب اعرابی و اشکان سهرابی هم با گل پوشیده شده است. خانواده‌های آنان، پیش از آمدن ما رفته‌اند. این‌جا می‌توانی افراد زیادی را ببینی که هر یک به نوعی در جریان این اعتراضات، هزینه داده‌اند. پسری که از شاهدان زندان کهریزک است و 5 روز جهنمی را در آن‌جا گذرانده است. او حالا هر پنجشنبه بر مزار محسن روح الامینی حاضر می‌شود و فاتحه‌ای می‌خواند.

زمان بازگشت که می‌رسد، هنوز مردم با شاخه‌های گل، بر مزار ندا حاضر می‌شوند. دختری، موبایلش را روی قبر گذاشته و سرود " سر اومد زمستون" را پخش می‌کند. می‌گوید:" به خاطر اینکه امروز می‌خواستم اینجا بیایم، این سرود را آوردم." و بعد به مادر ندا می‌گوید:" ما همه ندا هستیم، حالا تو صدها هزار دختر به نام ندا داری."

عزم به بازگشت می‌کنیم. زیر لب می‌گویی:" ندای من، من برای توست که ایستاده‌ام"

گزارش تصویری:

۱۶ آذر

چگونه در ۱۶ آذر ترافیک سبز را در خیابانها ایجاد کنیم و در خیابانها بمانیم ؟ / ۱۶ آذر اولین مرحله ایجاد ترافیک سبز در ساعت ۵ عصر

در 13 آبان طرحی برای ماندن در خیابان تا تحقق اهداف جنبش سبز ، برگرفته از تجارب انقلاب های اکراین .رومانی و گرجستان بود ارائه شد که با اصلاحاتی بر اساس شرایط موجود ایران در وب سایتها و بین مردم تبلیغ وراهکارهای آن نیز ارائه شد که مورد استقبال نیز قرار گرفت . اما حکومت دیکتاتوری در مقابل این حرکت مردمی ساکت ننشست و جلساتی را با حضور فرمانده بسیج و فرمانده نیروی انتظامی تهران برگزار کرد و در این جلسات راه حلی خشونت وار علیه این حرکت گرفتند که در 13 آبان آن را به وضوح ملاحظه کردیم که نیروهای امنیتی کودتاگران با خشونتی بی سابقه با باتوم به جان زن و دختر . پیر و جوان افتادند که نگذارند این کابوس وحشتناک ( ماندن مردم در خیابان ) به حقیقت و واقعیت تبدیل شود چرا که آنان از عواقب این طرح بسیار آگاه بودند . اما از سوی دیگر جنبش سبز نیز ساکت نخواهد نشست بخصوص وقتی که میبیند اینگونه علیه مردم بی دفاع خشونت بکار میبرد . جنبش مردمی سبز روزها و شبهای دیگری برای تجمعات خواهد داشت که از جمله آن میتوان به شب های محرم ، عاشورا . تاسوعا و از همه مهمتر روز 22 بهمن اشاره کرد . جنبش سبز روز سبز دیگری را برای قرار خواهد داشت و آن روز دانشجو ( 16 آذر ) است . ولی از آنجا که در این روز قرار نیست تظاهرات . راهپیمایی و تجمع خیابانی مانند روز قدس و 13 آبان از سوی حکومت و دولت کودتا صورت بگیرد و مردم زیر چتر امنیتی تظاهرات دولتی اعتراضات خود را اعلام کنند . حضور مردم در خیابانها در این روز میتواند بهانه برای سرکوب هر چه بیشتر توسط دیکتاتورها و کودتاچیان بدهد . از این رو طرح و ایده ای جالب ، هدفمند روی میز قرار گرفت که نسخه جدیدی از طرح و ایده “ماندن در خیابان تا تحقق اهداف جنبش سبز ” میباشد که بسیار بی خطر و با شرایط کنونی خیابانهای پایتخت بخصوص ترافیک سنگین تهران وفق است . میتوان این جمله را نیز به کار بست که ” خیابانهای تهران آبستن چنین تظاهراتی با ابعاد گسترده هست “طرح و ایده “ترافیک سبز” یک حرکت اعتراضی بسیار بی خطر برای مردم و بسیار پر خطر برای کودتاگران است و پایه های حکومت دیکتاتوری را سست و به شدت شکننده خواهد کرد . همچنین تداوم این طرح میتواند به آکسیون نهایی برای رسیدن به خواسته های جنبش سبز بدل شود .

این حرکت اعتراضی بسیار بی خطر، و برای شرایط کنونی تهران که ترافیک در حالت عادی بسیار سنگین و در حد قفل است بسیارعملی میباشد

همانگونه که میدانید ترافیک در خیابانهای اصلی تهران بخصوص در روزهای غیر تعطیل و مهمتر از آن در عصر ها بسیار سنگین است و در اکثر خیابانها به حالت قفل است . حال اگر با فراخوانی و اطلاع رسانی گسترده ، مردم در یک روز مشخص ( 16 آذر که یک روز غیر تعطیل است ) و ساعت مشخص ( 5 عصر که اوج ترافیک است ) اتومبیلهای خود را بیرون بیاورند و در این حرکت اعتراضی شرکت کنند حداقل و یصورت بد بینانه 30% به تراکم ترافیک معمول در خیابانها افزوده میشود که این عملا یعنی قفل شدن و ساکن شدن اتومبیلها در خیابانها و بزرگ راه ها . حال از آن سو مردم شرکت کننده در این حرکت قصدشان نیز ایجاد ترافیک عمدی و ماندن در خیابان برای نشان دادن اعتراضشان باشند . که این برای حکومت دیکتاتوری یعنی سکته قلبی ! چرا که دیگر عملا مهار چنین ترافیکی که عمدا ایجاد شده غیر ممکن است .

برخورد سرکوبگران و نیروهای امنیتی با مردم معترض که با اتومبیلهایشان در ترافیک ( از دید نیروهای امنیتی ) گیر کرده اند چگونه خواهد بود ؟

در صورت ایجاد ترافیک سبز نباید بهانه دست کودتاچیان و نیروهای سرکوبگر داد . از این رو زمانی که در دید آنها هستید از بوغ زدنهای ممتد و اعتراضی جلوگیری کنید . آنها در برابر ترافیک عظیمی قرار خواهند گرفت که سر و ته آن و عاملان آن مشخص نیست و به سختی قابل تشخیص خواهد بود چنانچه ترافیک ساکن بسیار طولانی باشد که اینگونه نیزخواهد شد نمیتوانند اتومبیل شما را با زور باتوم و گاز اشک آور به کوچه ها و خیابانهای اطراف فراری دهند واز آن سو شما در مقابل آنها میتوانید نقش یک مخالف جنبش سبز را نیز بازی کنید که از ماندن در ترافیک شاکی هستید ! شما اگر در منطقه ای از ترافیک سبز بودید که با رفتن شما ترافیک آن محدوده کوچک از حالت قفل خارج میشود میتوانید با ایجاد یک تصادف مصنوعی ( مثلا انداختن چرخ ماشین در جوب آب ) و یا پنچری مصنوعی ( خالی کردن باد چرخ و عوض کردن زاپاس یا به همراه نداشتن زاپاس) وقت کشی کنید . اگر از شما درباره علت پنچری پرسیده شد میتوانید علت را میخهای چند پهلویی عنوان کنید که مثلا سبزها آن را بر سر راه خودروهای امنیتی و سرکوبگر که برای دفاع از خود در خیابانها ریخته اند عنوان کنید و آنجا هم نقش یک مخالف جنبش را بازی کنید . در کل نیروهای سرکوبگر نمیتوانند اتومبیلهای شما را مهار کنند و شما ر ا از ترافیک سبز بیرون کنند . پس این حرکت اعتراضی بسیاربرای شرکت کنندگان کم خطر است

زمان آغاز این حرکت در مرحله اول 16 آذر ساعت 5 عصر کلید خواهد خورد

این حرکت در مرحله اول برای 16 آذر پیشنهاد شده و در مراحل بعدی برای عصر ها و شب های محرم نیز تا زمان تحقق اهداف جنبش سبز ادامه خواهد داشت . تجربه نشان داده که حضور معترضین جنبش سبز در روزهای غیر تعطیل بیشتر بوده و از طرفی عصر برای این حرکت پیشنهاد شده که خیابانها و بزرگ راه های پایتخت در اوج ترافیک هستند و اجرا و اغاز این حرکت در این ترافیک یسیار آسان خواهد بود .

احتمال اینکه این ترافیک اعتراضی به سرتاسر خیابانهای پایتخت بکشد و تا صبح هم به طول بینجامد بسیار بالاست

پیشنهاد میشود به همراه خود مواد خوراکی . آب آشامیدنی و پتو داشته باشید که در صورت تداوم این حرکت که پیروزی را نیز نزدیک خواهد کرد بتوانید در اتومبیل خود اطراق و استرحت کنید. ومطمئن باشید خانه ها و مغازه های اطراف خیابان نیز با مردمی که در ترافیک سبز هستند همکاریهای لازم را به عمل خواهند آورد . تداوم این حرکت و ماندن مردم در خیابانها با اتومبیلهایشان تا صبح مطمئنا تعداد زیادی از مدارس . ادارات دولتی و خصوصی را نیمه تعطیل و تعطیل خواهد کرد که به این بهانه ( ترافیک ایجاد شده در خیابانها ) اعتصابات عمومی و سراسری آغاز خواهد شد و دامنه آن به دیگر شهرها کشیده خواهد شد

عابرین و افرادی که فاقد اتومبیل میباشند باید به پشتوانه ترافیک اعتراضی ایجاد شده به خیابانها بیایند

ملحق شدن عابران و مردمی که فاقد خودرو هستند حتی اگر برای تماشا می آیند بسیار مهم و ضروری است . البنه بوغ زدنهای ممتد و اعتراضی در صورتی که شرایط مساعد بود و بهانه دست کودتاگران ندهد شور هیجان خاصی را ایجاد خواهد کرد و باقی مردم را از کوچه و خیابانهای اطراف به این ترافیک اعتراضی ملحق خواهد کرد و تهران در تسخیر مردم که همانا جنبش سبز هست خواهد افتاد و لرزه بر اندام کودتاچیان خواهد انداخت

نکته مهم : در خیابانهایی که منتهی به بیمارستان. اورژانس و حتی ایستگاه های آتش نشانی است و راه میان بر به خیابانهای دیگر ندارند ترافیک ایجاد نکنیم. و یا در صورت ایجاد ترافیک بصورت نا خواسته ، نهایت همکاری را با این خودروها داشته باشیم و راه را برای آنان باز کنیم .

در اتومبیل خود تعدادی از میخهای چند جهته را جاسازی کنید که در صورت رویت موتور سواران یسیج و خودروهای نیروهای امنیتی سر راه آنان بریزید و آنها را متوقف کنید . با این حرکت شما آنها نیز عامل این ترافیک خواهند شد و بهانه ای دیگر برای برخورد نخواهد بود

در این لینک آموزش ساخت این نوع میخهای چند جهته بصورت مصور داده شده است که ساختن آن بسیار آسان و کم هزینه است لطفا این آموزش را به دیگران برای این روزبدهید و از آنها بخواهید که به همراه خود تعدادی از این میخها برای دفاع از خود و مردم داشته باشند

Number of people who went to see the speech in Tabriz #iran #iranelection

http://img2.pict.com/e4/5e/2e/2014145/0/448997orig.jpg

اوباما به ایران هشدار داد

باراک اوباما

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که امیدوار است ایران متوجه جدیت موضوع باشد

ساعاتی پس از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به ایران هشدار داد که ممکن است قدرت های جهانی در چند هفته آینده در مورد تحریم های بیشتر علیه ایران تصمیم بگیرند، سخنگوی خاویر سولانا از نشست نمایندگان ۱+۵ در روز جمعه در بروکسل خبر داده است.

آقای اوباما که در ادامه سفر آسیایی خود، در کره جنوبی به سر می برد، روز پنجشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) گفت: "ایران چند هفته وقت داشته ولی هیچ نشانه ای از تمایل به ارائه پاسخ مثبت به پیشنهاد (تبادل سوخت) از خود نشان نداده است، بنابراین ما گفت و گو با شرکای بین المللی خود را در مورد اهمیت پیامدی که این رفتار باید داشته باشد آغاز کرده ایم".

او گفت که انتظار دارد طی هفته های آینده مجموعه ای از گام هایی که می توان علیه ایران برداشت بررسی شود و از این طریق ایران متوجه شود که جدیت مسئله تا چه اندازه است.

ساعتی پس از این اظهارات آقای اوباما، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان روز جمعه ۲۹ آبان در بروکسل گرد هم می آیند تا در مورد ایران گفت و گو کنند.

گفته می شود که میزبان این نشست خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

مقامات ایران که در روزهای گذشته با صراحت بیشتری پیشنهاد تبادل سوخت را به شکلی که محمد برادعی مطرح کرده بود، رد کرده اند، نسبت به هشدار آقای اوباما هم واکنشی منفی نشان داده اند.

واکنش ایران

تحریم، روشی مربوط به دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی است

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در سخنانی که نوعی واکنش به هشدار آمریکا تلقی شده است، گفت: "پاسخ ایران به دغلکاران جهانی که ادعای دوستی دارند اما در خفا توطئه می کنند، قاطع و کوبنده خواهد بود".

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران هم گفته است که "تحریم، روشی مربوط به دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی است" و دولت های غربی باید بدانند که این روش باعث تغییر نظر ایران نخواهد شد.

بر اساس طرح تبادل سوخت که پس از چند دور گفت و گو میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۵، توسط محمد برادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شد، پیشنهاد شده بود که ایران ۷۵ درصد اورانیوم غنی شده با غنای پائین خود را به خارج بفرستد و به جای آن سوخت قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.

به گفته کارشناسان، اهمیت این پیشنهاد در این بود که باعث می شد در اثر خروج بخش عمده ذخیره اورانیوم با غنای پائین از ایران، نگرانی قدرت های جهانی از احتمال به کار گرفته شدن این ذخیره در یک برنامه نظامی احتمالی، دست کم برای یک سال کاهش یابد.

اما برخی مقامات ایران، از جمله رئیس مجلس این کشور، این پیشنهاد را توطئه ای برای خارج کردن ذخیره اورانیوم ایران خواندند.

سرانجام منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۷ آبان گفت که پیشنهاد تبادل سوخت "تنها در خاک ایران" قابل بررسی است و به این ترتیب پیشنهاد خارج کردن ذخیره اورانیوم غنی شده از این کشور را رد کرد.

این در حالی است که این موضوع عملا برای اولین بار توسط رئیس جمهوری ایران مطرح شده بود.

او روز ۸ مهر، یک روز پیش از آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو، در جمع خبرنگاران گفته بود: "ما حتی آمادگی داریم که مواد ۳.۵ درصد را بدهیم و آنها آن را تا ۱۹.۷۵ یا ۲۰ درصد غنی کنند و به ما تحویل دهند".

ابراز نگرانی کلینتون نسبت به صدور احکام اعدام در ایران

هیلاری کلینتون

خانم کلینتون می گوید این احکام نشان می دهد حکومت ایران چگونه با مردم خود رفتار می کند

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفته است صدور احکام اعدام برای برخی معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری جنجالی در ایران نگران کننده است.

خانم کلینتون که برای شرکت در مراسم تحلیف حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در کابل به سر می برد به خبرنگاران گفت صدور حکم اعدام برای کسانیکه با شرکت در تظاهرات مخالفت خود با حکومت را نشان داده اند بسیار تاسف بار و نگران کننده است.

این اظهارات در واکنش به اطلاعیه روز سه شنبه دادگستری کل استان تهران مطرح می شود که طی آن اعلام شد برای پنج تن از متهمان حوادث پس از انتخابات حکم اعدام صادر شده است.

در این اطلاعیه گفته شده این محکومان، به "وابستگی و عضویت در گروه های ضد انقلاب، تروریستی و معاند" متهم بوده اند.

خانم کلینتون گفت این احکام حاکی از رویکردی است که حکومت ایران در قبال مردم اتخاذ می کند.

وی افزود: مردم ایران حق دارند آزادی بیان داشته باشند، حق دارند رای هایشان شمرده شود و از آزادی و سایر حقوق ابتدایی برخوردار باشند.

یکی از مقامات دادگستری استان تهران اواسط مهر ماه خبرهای مربوط به صدور حکم اعدام برای سه تن از این متهمان را تأیید کرده بود.

زاهد بشیری راد، مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود که (م.ز) و (الف.پ) به اتهام ارتباط با انجمن پادشاهی ایران و (ن.ع) به اتهام ارتباط با منافقین (سازمان مجاهدین خلق) به اعدام محکوم شده اند.

دادگستری تهران در اطلاعیه تازه خود نوشته است که نام و هویت محکومان به استناد تبصره ماده ۱۸۸ قانون آئین دادرسی کیفری ایران تا پیش از قطعی شدن حکم صادره برای آنها فاش نمی شود.

در کیفرخواستی که معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران روز ۱۷ مرداد در جلسه محاکمه دومین گروه از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران قرائت کرد، از محمدرضا علی زمانی، احمد کریمی، حامد روحی نژاد، آرش رحمانی پور و امیررضا عارفی به عنوان متهمان مرتبط با انجمن پادشاهی ایران در پرونده نام برده شده بود.

پیش تر برخی گزارش ها از صدور حکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی حکایت داشت.

دادگستری استان تهران در اطلاعیه اخیر خود می گوید که تا کنون حکم دادگاه برای ۸۹ تن از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات صادر شده است که بر اساس این احکام، علاوه بر ۵ نفری که به اعدام محکوم شده اند، ۸۱ نفر به حبس از ۶ ماه تا ۱۵ سال محکوم و سه نفر دیگر تبرئه شده اند.

در این اطلاعیه آمده است که این احکام غیرقطعی و قابل تجدیدنظرخواهی است و تعدادی از محکومان یا وکلای آنها به احکام صادره اعتراض کرده اند.