۱۳۸۸ اسفند ۱۸, سه‌شنبه

اعتراض فرانسه به جلوگیری از خروج سیمین بهبهانی از ایران

دولت فرانسه از ممانعت دولت ایران از خروج سیمین بهبهانی برای شرکت در مراسم روز جهانی زن در شهر پاریس انتقاد کرد.
سیمین بهبهانی درگفت و گو با بی بی سی فارسی گفت که در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه ۱۷ اسفند (۸ مارس)، زمانی که برای شرکت در مراسمی به دعوت شهرداری پاریس به مناسبت روز جهانی زن (۸ مارس) قصد خروج از ایران را داشته است، ماموران گذرنامه او را گرفتند و به او اعلام کردند که او ممنوع الخروج است.
برنارد والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای گفت فرانسه از تصمیم مقام های ایران در جلوگیری از سفر سیمین بهبهانی به فرانسه "متاسف" است.
وی افزود: "شجاعت او یادآور شجاعت ایرانیان بی شماری است که با وجود سرکوب به مبارزات غیرخشونت آمیز خود برای دستیابی به حقوق بنیادینشان ادامه می دهند."
در ادامه این بیانیه آمده است: "کشور ما مشتاقانه در انتظار دیدن سیمین بهبهانی بود، کسی که تعهدش به زنان و آزادی ستودنی است و جایزه سیمون دوبوار برای آزادی زنان را در سال 2009 از آن خود کرد."
خانم بهبهانی در این باره جلوگیری از خروجش گفت وقتی همه کارهای مربوط به پروازش انجام شده بود و قصد سوار شدن به هواپیما را داشته، او را صدا می زنند و پس از گرفتن گذرنامه اش ، به او نامه ای می دهند که برای گرفتن گذرنامه به یکی از شعبه های دادگاه انقلاب مراجعه کند.
او گفت که هیچ دلیلی برای این اقدام اعلام نشده و پیش از این هم هیچ هشداری مبنی بر اینکه اجازه خروج از کشور را ندارد دریافت نکرده بود.
سیمین بهبهانی از اعضای کانون نویسندگان ایران است.
در هشت ماه اخیراین کانون بارها برخورد با معترضین در ایران را محکوم کرده بود و خواستار آزادی همه بازداشت شدگان رویدادهای پس از انتخابات شده بود.
در نیمه مهرماه سال جاری، فاطمه معتمدآریا، بازیگر، و مجتبی میر طهماسب، مستند ساز، هنگامیکه همراه با تعدادی دیگر از سینماگران ایرانی در پاسخ به سفر هیاتی از آکادمی اسکار قصد عزیمت به آمریکا را داشتند، در فرودگاه تهران مطلع شدند که ممنوع الخروج هستند.
یک هفته پس از آن، گذرنامه جعفر پناهی، فیلسماز ایرانی که در حال حاضر بازداشت شده است، هنگام خروج از این کشور در فرودگاه امام خمینی تهران ضبط و او هم ممنوع الخروج شد.

فایننشال تایمز: سه شرکت فروشنده محصولات نفتی به ایران، بی سروصدا رفتند

روزنامه فایننشال تایمز با ارایه گزارشی مدعی شد که سه شرکت بزرگ صادر کننده محصولات نفتی به ایران بی سر وصدا بازار این کشور را ترک کرده اند .

به گزارش عصر ایران در گزارش فایننشال تایمز آمده است که فشارهای سیاسی ایالات متحده و ترس از مجازات احتمالی واشنگتن علیه سه شرکت صادر کننده نفت " ریتول " ، " گلنکور " و " ترافیگورا " سبب شد تا این سه شرکت که روزانه حدود 70 هزار بشکه محصولات نفتی به ایران صادر می کردند ( نیمی از واردات کشورمان در این بخش ) ، به تجارت با ایران خاتمه دهند .

با این حال این روزنامه می نویسد که بنا به عقیده ناظران غیبت این شرکت ها از بازار ایران نمی تواند تاثیری جدی بر این کشور داشته باشد چرا که تهران در سال های اخیر شرکت های کوچک صادر کننده در امارات و چین را جایگزین شرکت های بزرگ غربی کرده است .

این روزنامه در ادامه به نقل از یک مقام مطلع ایرانی که نامی از او نبرده است نوشت که شرکت سوییسی ریتول که بزرگ ترین شرکت صادر کننده فراوردهای نفتی در جهان است از اوایل سال جاری میلادی ( دی ماه 1388) همکاری با ایران را متوقف کرده است .

شرکت گلنکور نیز بنا بر این گزارش از اواخر سال گذشته میلادی (2009 ) پس از سه دهه همکاری با ایران ، به حضور خود در بازار این کشور ، بنا به ریسک ها و فشارهای سیاسی پایان داده است .

بنابر این گزارش با وجود ترک همکاری سه شرکت فوق ، شرکت چینی " ژنهوا از سال گذشته میلادی جای آنها را گرفته و در حال حاضر بیش از یک سوم نیازهای وارداتی ایران را تامین می کند .

فایننشال تامیز در ادامه می نویسد در سال 2009 ایران به همکاری های خود با شرکت های نفتی لوک اویل روسیه ، توتال فرانسه ، رویال داچ شل انگلیسی – هلندی و پتروناس مالزی ادامه داده و بخش عمده نیازهای وارداتی در حوزه فراورده های نفتی را از این شرکت ها تامین کرده است .

ایران با وجود اینکه دومین دارنده ذخایر کانی و هیدروکربنی در جهان است ، به دلیل ظرفیت پالایشگاهی محدود بخشی از نیازهای مصرفی خود از جمله بنزین را از شرکت ها و کشورهای خارجی وارد می کند .

قطع صادرات بزرگترين شرکت تجارت نفتی جهان به ايران

شرکت سوئيسی ويتول، روز دوشنبه اعلام کرد که مبادلات تجاری خود با ايران را قطع کرده است. اين شرکت، بزرگترين شرکت تجاری نفتی در جهان است که به همراه دو شرکت سوئيسی گلن‌کور و ترافيگورا نزديک به نيمی از واردات بنزين ايران را تأمين می‌کردند.

روزنامه‌ی فايننشال تايمز پيشتر در گزارشی از قطع مبادلات تجاری اين سه شرکت با جمهوری اسلامی خبر داده بود. سخنگوی شرکت ويتول، روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که موضوع قطع مبادله‌ی تجاری با ايران را تأييد می‌کند.

ايران نزديک به ۴۰ درصد مصرف بنزين خود را از خارج از کشور تأمين می‌کند. با کنار کشيدن اين سه شرکت سوئيسی، اکنون شرکت‌های چينی، روسی و مالزيايی تأمين بنزين ايران از منابع خارجی را بر عهده دارند.