۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

گزارش ال اونیورسو از درگیری حکومت ایران با اینترنت فیلترینگ، در مقابل آزادی بیان

جمهوری اسلامی یک واحد ویژه در پلیس را برای مبارزه با جرایم کامپیوتری، به ویژه برخورد و تعقیب کسانی که از سایت های با محتویات سیاسی دیدن می کنند، تعیین کرده است. به نظر می رسد که این تمهید به عنوان آخرین راه چاره برای جلوگیری از فعالیت مخالفانی است که به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعتراض دارند.

بسیاری از سایت های اینترنتی مخالفان در ایران سانسور شده اند، ولی تعیین واحد ویژه نیروی انتظامی به خوبی نشان می دهد که دولتمردان قصد دارند ضربه شدیدتری به بدنه این جنبش که از پذیرفتن محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور سر باز می زند وارد کنند.

دولتمردان به خوبی می دانند که اینترنت یکی از معدود راه هایی است که "جنبش سبز" از آن برای رساندن صدای خود استفاده می کند. اکبر منتجبی، روزنامه نگار اصلاح طلب، با اشاره به اینکه این اقدامات آخرین محدودیت های دولت به جانب رسانه های کشور است اظهار داشت: "مقامات می خواهند این صدا را خاموش کنند."

جمهوری اسلامی همچنین در اقدامی که به واقع نشان دهنده ادامه نبرد خود با معترضان است، یک دانشجوی فعال را به ۸ سال زندان محکوم کرد. بیش از ۱۰۰ تن از فعالان و چندین شخصیت مهم طرفدار تحولات سیاسی نیز در ماه اوت در ارتباط با مشارکت در توطئه علیه نظام محاکمه شدند.

معترضان طی ماه های ژوئن و ژوئیه به شکلی گسترده به خیابان ها آمدند و تأکید کردند که میرحسین موسوی برنده واقعی انتخابات است. ولی این اعتراضات به شدیدترین شکل توسط نیروهای امنیتی مورد سرکوب قرار گرفت؛ این درحالی است که محدودیت بر مطبوعات و رسانه های ارتباطاتی مانع آن شده که گزارشگران بتوانند از صحنه های به وجود آمده در خیابان ها و همچنین محاکمه دسته جمعی شخصیت های معترض گزارش تهیه کنند.

با این حال، حضور فعالان در اینترنت باعث شد تا مردم همچنان از سرکوب ها و خشونت ها مطلع باشند و در همین راستا، کاربران اینترنتی صفحات خود را دقیقه به دقیقه در سایت های ویدئویی و سایت های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک به روز می کنند.

یکی از تصاویری که به شکل چشمگیری مورد رؤیت مردم در سراسر جهان قرار گرفت، تصویر کشته شدن ندا آقاسلطان، جوان ۲۷ ساله، بود که از فاصله ای نه چندان دور مورد اصابت گلوله قرار گرفت. میلیون ها نفر این تصویر را در اینترنت رؤیت کردند و او اکنون به نماد مخالفت با حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

سرهنگ مهرداد امیدی که فرماندهی واحد ویژه جرایم اینترنتی را برعهده دارد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این واحد در مواردی مانند توهین به افراد، نشر اکاذیب و جرایمی از این دست وارد عمل می شود و افراد خاطی را مورد تعقیب قرار می دهد.

با تاکید بر پیشنهادات قبلی خود به سران نظام هاشمی برای اقامه نماز جمعه شرط گذاشت

با ادامه غیبت هاشمی رفسنجانی از مراسم نماز جمعه، منابع خبری از تعیین چهار شرط توسط وی برای از سر گرفتن اقامه نماز خبر می دهند. این منابع، چهار شرط هاشمی را اجرای پیشنهاداتی عنوان می کنند که در خطبه های نماز جمعه ٢٦ تیرماه از سوی هاشمی خطاب به "سران نظام" مطرح شدند.

این خبر در حالی اعلام می شود که از ٢٦ تیرماه تا کنون، اکبرهاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه شرکت نکرده است. حضور نیافتن او در قامت امام جمعه تهران تاکنون با گفته ها و گمانه زنی های بسیاری در محافل سیاسی همراه بوده است. برخی از کارشناسان سیاسی این عدم حضور را ناشی از بی توجهی آیت الله خامنه ای به "راه حل های برون رفت از بحران" هاشمی که در واپسین نمازجمعه ای که خطیب آن بود، آنها را پیشنهاد کرد، می دانند.

اظهارات رفسنجانی در دیدار با نمایندگان ادوار

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی دیدار هفته گذشته خود با جمعی از نمایندگان ادوار مجلس، از "شرط های" خود برای خواندن خطبه های نماز جمعه پایتخت پرده برداشت.

روزنامه تهران امروز، نزدیک به محمدباقر قالیباف، در ستون شنیده های خود به نقل از یکی از نمایندگان ادوار غرب کشور که در دیدار با هاشمی رفسنجانی حضور داشته از اعلام چهار شرط از سوی هاشمی برای خواندن خطبه در نماز جمعه تهران خبر داده است.

این نماینده ادواری مجلس چهار شرط هاشمی را همان پیشنهاداتی عنوان کرده که در ٢٦ تیرماه از سوی هاشمی خطاب به "سران نظام" مطرح شد.

هاشمی در واپسین نماز جمعه خود در ٢٦ تیرماه گذشته که با شعار های حمایت آمیز هواداران جنبش سبز همراه شد، پيشنهاد كرد که زندانيان سياسي آزاد شوند، از آسيب‌ديدگان وقايع اخير دلجويي شود، از مراجع و علمايي كه از وقايع پس از انتخابات دلگير شده‌اند، دلجويي شود و صداوسيما امكان طرح نظرات گوناگون را فراهم كند. شروطی که تا این لحظه هیچ یک مورد توجه محافل قدرت در ایران قرار نگرفته است و در مقابل باعث شده تا پیکان انتقادات ساختارشکنانه و البته توهین آمیز به سوی وی نشانه رود.

پس از طرح این پیشنهادات بود که آیت الله خامنه ای در دیدار با سران نظام به بهانه عیدفطر، که هاشمی رفسنجانی بزرگترین غایب آن نشست بود از "برخی نخبگان که در برابر فتنه دشمن سکوت کرده اند" سخن گفت. عبارتی که بارها از سوی رسانه های وابسته به دولت کودتا خطاب به هاشمی به کار رفته است.

در همین حال، رییس مجلس خبرگان با وجود این انتقادات، بنا به گفته برخی از نمایندگان ادوار مجلس که به دیدار وی رفته بودند، بر مواضع خود در باره وجود بحران در کشور و نا کارآمدی دولت در زمینه های گوناگون پافشاری کرده است.

یکی از حاضران در آن نشست به خبرنگار "روز" گفت که "هاشمی بدون نام بردن از فرد خاصی ، نسبت به جریانی که می کوشد دستاوردهای نظام را نادیده بگیرد و برای همه دلسوزان نظام پرونده سازی کند، سخن گفته است".

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی که پیشتر از آن دیدار منتشر کرد، از تاکید هاشمی رفسنجانی بر گشوده شدن فضای نقادی در کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، هاشمی رفسنجانی خواستار آن شده است که "مطبوعات بویژه رسانه ملی به عنوان رکن چهارم دموکراسی امکان نقد مسائل را در فضای رسانه ای کشور فراهم کنند".

دولت احمدی نژاد و "توطئه های نزدیکان هاشمی"

پس از مناظره جنجالی محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی در چهار شب مانده به انتخابات ریاست جمهوری دهم، رئیس دولت کودتا چندین بار از "توطئه نزدیکان آقای هاشمی" علیه خود سخن گفت.

سخنانی که به سرعت از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با واکنش مواجه شد و آن دفتر از صدا و سیما خواست تا فرصت مقتضی برای پاسخ به اتهامات احمدی نژاد را در اختیار هاشمی رفسنجانی قرار دهد. این درخواست هرگز با استقبال صدا و سیما مواجه نشد و هاشمی را وادار کرد تا در ٢٠ خرداد نامه سرگشاده ای را خطاب به آیت الله خامنه ای منتشر کند و طی آن از "دیدن ابرهای فتنه و بحران در کشور" سخن بگوید و از هم سرنوشت شدن احمدی نژاد با بنی صدر ابراز نگرانی کند.

هم اکنون نیز، نزاع میان محمود احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی در حوزه هایی چون دانشگاه آزاد و شرکت متروی تهران که مدیرعاملی آن بر عهده محسن هاشمی، فرزند ارشد هاشمی رفسنجانی است ادامه دارد و به مراحل پیچیده ای وارد شده است.

در عین حال، همانمطور که هاشمی از پس از خطبه های ٢٦ تیرماه خود ، دیگر در نمازجمعه حضور نیافته، احمدی نژاد نیز که به واسطه شخصیت حقوقی اش مکلف به شرکت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در نشست های این مجمع حاضر نشده است.

در همین حال در جریان محاکمه فعالان سیاسی حامی مهدی کروبی و میرحسین موسوی در دادگاه هایی که از تلویزیون ایران بارها پخش شد، نام مهدی هاشمی دیگر فرزند اکبرهاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از برنامه ریزان "فتنه پس از انتخابات" طرح شد، اما دادگاه هرگز برای تعقیب وی دستوری صادر نکرد.

اکنون، با گذشت ٤ ماه از غیبت هاشمی به عنوان خطیب نماز جمعه تهران، کار به اعتراض نمایندگان مجلس کشیده است تا حدی که محمد رضا تابش، رئیس فراکسون اقلیت مجلس، این عدم حضور را یک "فاجعه ملی" دانسته و در گفت و گو با خبرگزاری مستقل ایلنا گفته است: "در حال حاضر طیف‌های مختلف جامعه که شامل روشنفکران و دانشگاهیان و ایثارگران و رزمندگان است از اظهارات، بیانات و دیدگاه‌های شخصیتی همچون هاشمی که مورد اطمینان حضرت امام بود محروم شدند".

یک عضو دیگر کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس نیز با اشاره به تداوم غیبت هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه تهران می گوید: "با وجود آنکه شخصیت ایشان برای همگان شناخته شده است اما عده‌ای به دنبال تخریب هاشمی هستند".

محمد مهدی شهریاری نماینده بجنورد که او نیز با ایلنا گفتگو می کرد، گفته است: "اقداماتی که اخیرا جهت تخریب ایشان انجام شد به میزان محبوبیت ایشان افزود".

وی در ادامه درباره علت این غیبت طولانی در حضور هاشمی در نماز جمعه تهران، تاکید کرده است: "یا خود ایشان تشخیص دادند که در شرایط فعلی درست نیست نماز اقامه کنند یا مسایل دیگری مطرح است كه تا كنون درباره آنها اطلاع رسانی نشده است".

نماینده مردم بجنورد یادآور شده است: "آنچه مسلم است اینکه هاشمی به رویه مرسوم نماز جمعه را اقامه می‌کردند و بسیاری از مردم هم تنها به علت آنکه ایشان نماز جمعه را اقامه می‌کردند به نماز جمعه می‌آمدند".

به اعتقاد کارشناسان، آنچه که این نماینده مجلس از آن به عنوان "جریان جدید تخریب هاشمی" یاد کرده، تلاش خبرگزاری فارس، وابسته به دولت کودتا است که در گزارشی به طور تلویحی از "عدم اجازه به هاشمی برای اقامه نماز" خبر داده بود و به نقل از منابع ناشناخته اززمزمه ای درباره پس گرفتن حکم خطیبی نمازجمعه از وی گزارش داده بود.

در این زمینه یک مقام آگاه به خبرنگار "روز" گفت: "ممکن است که ستاد اقامه نماز جمعه از هاشمی بخواهد تا برای مدتی در این تریبون سخن نگوید، اما از آنجا که حکم امامت جمعه وی از سوی آیت الله خمینی صادر شده است، بعید به نظر می رسد که شخص یا مقامی در تلاش برای نقض آن حکم بر آید".

هم اکنون با افزایش نزاع های پیدا و پنهان محمود احمدی نژاد با نزدیکان هاشمی در حوزه هایی چون دانشگاه آزاد و شرکت مترو تهران، آینده حضور او در نماز جمعه کماکان در ابهام باقی مانده است.

بسیاری از آگاهان نیز بر این باورند که در صورت حضور مجدد وی در نماز جمعه، هاشمی نسبت به رفتار و گفته های ماه های اخیر احمدی نژاد علیه خود موضع گیری خواهد کرد.

آیت الله صانعی : بزرگترین مصیبتی که امروز با آن مواجهیم، دروغگویی است

این مرجع عالیقدر تقلید با بیان اینکه دروغ گفتن افراد نشانه ضعف آنان است اظهار داشتند: «امروز بزرگترین مصیبتی که ما با آن روبرو هستیم دروغ گویی است متأسفانه عمل و گفتار برخی ها دروغ شده است و طوری هم دروغ می گویند که اصلاً باکی ندارند که دیروز خلاف این را گفته اند». ایشان افزودند:«دروغ گویی خصلت آدم های ستمگر است، آنها وقتی می بینند که زیر پایشان دارد خالی می شود تن به دروغ می دهند و متوسل به دروغ می شوند.» ایشان با اشاره به اینکه در روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) نیز دروغ گوئی افراد نشانه ضعف آنان عنوان شده است، فرمودند:« کسی که مردم او را دوست داشته باشند و حرف های او را بپذیرند، هیچگاه برای اثبات خود دروغ نمی گوید.» آیت الله صانعی با توصیه دانشجویان به مطالعه سیره حضرت امام در شیوه مبارزه فرمودند "امروز اگرچه یک عده در دروغ گویی هنرمند شده اند اما در نقطه مقابل عده ای هم هنرشان در مبارزه است یاران امام امت دارای هنر مبارزه اند و با شناختی که من از آنها دارم هیچ گاه در اعتقاداتشان عقب نشینی نخواهند کرد هرچند ممکن است در برخی موارد و مسائل کاستی هایی هم باشد.» ایشان در ادامه سخنان خود یکی دیگر از نشانه های ضعف را اعمال فشار بر افراد جامعه تحت عناوین مختلف عنوان کردند و افزودند:«فشار زیاد نشانه ضعف است، بازداشت و زندان و شکنجه نشانه ضعف است، در برخی روایات در باب قتل آمده است: فقط شش روز می شود متهم به قتل را بازداشت کرد حالا برخی ها تعبیر به یکسال هم کرده اند که من نمی خواهم وارد آن بحث بشوم اما امروز برای جرم های تعزیری سه ماه و پنج ماه و بیشتر طرف را بازداشت می کنند، ممنوع الملاقات می کنند، در سلول انفرادی نگه داری می کنند و بعد هم اظهار می دارند شکنجه ای در کار نبوده است.»

در 16 آذر به اقیانوس بزرگ خس و خاشاک به پیوندیم


نيروهاي نظامي در نمايشگاه بين المللي مستقر شده اند!

در ميان تناقض هاي موجود درباره واگذاري و عدم واگذاري نمايشگاه بين المللي وزير بازرگاني و مديرعامل سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح (ساتا) در احكام جداگانه اي دو رئيس براي نمايشگاه منصوب كرده اند.



به گزارش پيمانه به نقل از فارس، درحاليكه هنوز مشخص نيست كه نمايشگاه بطور قطعي واگذار شده است يا خير، تنش براي مدير عاملي اين شركت به اوج خود رسيده است بطوريكه روز گذشته وزير بازرگاني حكم كاظم اكبرپور را به عنوان مدير عامل نمايشگاه زده است امروز شركت سهامي نمايشگاه بين المللي اعلام كرد كه " عباس قلي زاده بعنوان عضو اصلي هيئت مديره و مديرعامل شركت سهامي نمايشگاههاي بين المللي منصوب شد. "

اين در حاليست كه روابط عمومي شركت سهامي نمايشگاه بين اللملي از واگذاري قطعي نمايشگاه خبر مي دهد ولي سخنگوي وزير بازرگاني به فارس مي گويد: " نمايشگاه بين المللي هنوز بطور قطعي واگذار نشده است. "

بنابراين گزارش صبح امروز يك مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت به فارس گفت: " در حال حاظر نيروهاي نظامي در نمايشگاه بين المللي مستقر شده اند. "

اين در حاليست كه پيش از اين محمد نهاونديان رئيس اتاق ايران به فارس گفته بود: " براي نحوه واگذاري نمايشگاه بين المللي در حال مذاكره با وزراي اقتصاد و بازرگاني هستيم. "

بنابراين گزارش، رئيس اتاق تهران با بيان اينكه جنس كار نمايشگاه بين اللملي مربوط به اتاق تهران است به فارس گفته بود: " همانطور كه نمايشگاه استانهاي ديگر زير نظر اتاق بازرگاني آنها است در خصوص نمايشگاه بين اللملي تهران هم الويت با اتاق تهران است. "













اوباما و مدودف به ایران هشدار دادند

روسای جمهور روسیه و آمریکا در حاشیه نشست سران کشورهای آسیا-اقیانوسیه در سنگاپور دیدار کردند

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه به ایران هشدار داده اند که زمان برای حل مناقشه هسته ای ایران از راه دیپلماتیک در حال از دست رفتن است.

روسای جمهور روسیه و آمریکا در حاشیه نشست سران کشورهای آسیا-اقیانوسیه در سنگاپور دیدار کردند.

آقای اوباما گفت این مایه تاسف است که ایران هنوز قادر نیست به آنچه او طرح خلاقانه جامعه جهانی برای کاستن از نگرانی ها درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران خواند، پاسخ مثبت دهد.

دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه نیز گفت او هنوز امیدوار است که ایران متقاعد شود اورانیوم غنی شده خود را برای تبدیل به سوخت هسته ای به روسیه بفرستد.

رئیس جمهور روسیه هشدار داد در صورتی که پیشرفتی در این زمینه به دست نیاید، راه های دیگری مد نظر قرار خواهند گرفت.

آقای مدودف مشخص نکرده که چه ابزاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما تحلیلگران می گویند احتمال دارد تحریم های سفت و سخت تری علیه ایران وضع شود.

رئیس جمهور روسیه در سخنان خود گفته است: "هدف ما روشن است، یک برنامه هسته ای آشکار و شفاف به جای برنامه ای که مایه حساسیت و نگرانی سایرین شود."

روسیه و فرانسه پیشنهاد داده اند که اورانیوم غنی شده ایران را دریافت کرده و سوخت هسته ای تحویل ایران دهند.

کشورهای غربی می گویند ایران به دنبال سلاح هسته ای است، اتهامی که ایران آن را رد می کند. این کشور می گوید برنامه هسته ای اش، مقاصد صلح آمیز دارد.

طبق طرحی که آژانس بین المللی انرژی هسته ای ارائه کرده و روسیه، آمریکا و فرانسه از آن حمایت کرده اند، ایران 1200 کیلوگرم اورانیوم با غلظت پائین (هفتاد و پنج درصد اورانیوم تولیدی ) خود را تا پایان سال جاری به روسیه بفرستد تا بیشتر غنی سازی شود.

اورانیوم غنی شده تا خلوص مورد نظر سپس به فرانسه ارسال و محصول نهایی به شکل لوله های سوخت که تنها قابل کاربرد در رآکتور تهران خواهد بود در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

ایران رسما پاسخی به این طرح نداده اما برخی نمایندگان مجلس و مقام های دولتی اشکالاتی فنی و اقتصادی نسبت به این طرح مطرح کرده اند.

آمریکا و فرانسه از وضع تحریم های شدیدتر علیه ایران حمایت می کنند اما روسیه و چین تا کنون با این مساله چندان همراهی نشان نداده اند. برخی تحلیلگران می گویند اگر شورای امنیت نتواند در مورد تحریم های جدید پس از اتمام مهلت ایران به توافق برسد، احتمال دارد اتحادیه اروپا راسا، تحریم های جدیدی را علیه ایران به اجرا بگذارد.

آژانس انرژی اتمی:ایران به همه پرسش ها پاسخ نداده

آژانس خواهان پاسخگویی به پرسش هایی در مورد مرکز جدید غنی سازی ایران است

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران گفته است هنوز پرسش هایی در مورد مرکز غنی سازی جدید ایران در نزدیکی قم وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.

در این گزارش آژانس آمده است که اعلام دیرهنگام وجود تاسیسات غنی سازی در نزدیکی قم، تردیدهایی درباره امکان وجود تاسیسات هسته ای مخفی دیگر ایجاد کرده است. ایران حدود دو ماه پیش وجود این تاسیسات غنی سازی در نزدیکی قم را اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، بازرسان آژانس در بازدید ماه گذشته خود از تاسیسات قم، دسترسی کامل به همه بخش های این تاسیسات داشته اند و مقام های ایرانی به آنها گفته اند که این تاسیسات در مراحل پیشرفته ساخت است و در سال ۲۰۱۱ شروع به فعالیت در زمینه غنی سازی خواهد کرد.

وجود این تاسیسات برای نخستین بار در مهرماه سال جاری توسط مقامات ایران اعلام شد.

آزانس در گزارش خود گفته که این اقدامات منجر به اعتمادسازی نمی شود و باعث بروز سئوال هایی در مورد احتمال وجود مراکز مخفیانه اتمی دیگر در ایران می شود.

این آژانس همچنین تاکید کرده که تاخیر ایران در گزارش این مرکز، ناقض تعهدات این کشور است.

خبرنگار بی بی سی می گوید این گزارش هراس کشورهای غربی را که این تاسیسات می تواند بخشی از برنامه مخفی سلاح ایران باشد، تقویت می کند.

ایران می گوید این تاسیسات بخشی از برنامه هسته ای این کشور است که مقاصد صلح آمیز دارد.

امروز روسیه اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر طبق برنامه قبلی در سال جاری راه اندازی نمی شود و دلیل این تاخیر را مسایل فنی اعلام کرد.

برای حل مناقشه هسته ای ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهادی را به ایران ارائه داده است که ایران هنوز پاسخ رسمی نداده است.

طبق طرحی که این آژانس ارائه کرده و روسیه، آمریکا و فرانسه از آن حمایت کرده اند، ایران 1200 کیلوگرم اورانیوم با غلظت پائین (هفتاد و پنج درصد اورانیوم تولیدی ) خود را تا پایان سال جاری به روسیه بفرستد تا بیشتر غنی سازی شود.

اورانیوم غنی شده تا خلوص مورد نظر سپس به فرانسه ارسال و محصول نهایی به شکل لوله های سوخت که تنها قابل کاربرد در رآکتور تهران خواهد بود در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

ایران رسما پاسخی به این طرح نداده اما برخی نمایندگان مجلس و مقام های دولتی اشکالاتی فنی و اقتصادی نسبت به این طرح مطرح کرده اند.