۱۳۸۸ مرداد ۶, سه‌شنبه

انتخاب تشیع از ابتدا مشروعیت الهی بود


پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و برگزاری دو نماز جمعه پس از آن که یکی به امامت آیت الله خامنه ای و دیگر به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شد، بحث درباره سرچشمه مشروعیت حاکمان در ایران از یک بحث محدود به دامنه رسانه ها و مردم کشیده است.

پاره ای از نزدیکان به آیت الله خامنه ای مشروعیت را با استناد به برخی روایات شیعی و نظرات آیت الله خمینی "الهی" می دانند و شمار دیگری از که به دنبال صورتی عرفی از حاکمیت هستند، باز هم به استناد به آرای آیت الله خمینی و برخی از روایات و آیات قران، رای مردم را مشروعیت دهنده به حاکمان می خوانند.

آیت الله خمینی در این موارد به صراحت نظر نداده است.

"اگر نگاه کنید از زمانی که تسنن و تشیع به عنوان دو شاخه بزرگ اسلامی تشکیل شد، حقیقت این است که نزاع بر سر مشروعیت بود. اهل سنت به دنبال مشروعیت سنتی رفتند و ابوبکر به عنوان خلیفه انتخاب شد. اما شیعیان از همان ابتدا به دنبال مشروعیت کاریزماتیک و الهی بودند و اعتقاد داشتند به دلیل نصب الهی که برای آنها وجود داشته، حکومت، حق حضرت علی و فرزندانش است. تا امروز هم این داستان ادامه دارد."

که آیت الله خمینی بحث ولایت فقیه را مطرح می کرد، تکیه به نیابت از امامان معصوم کرد. "این معنایش این است که همان مشروعیت الهی و کاریزماتیک و الهی امام معصوم منتقل می شود به ولی فقیه. پس اگر به دل تئوری ولایت فقیه آیت الله خمینی وارد شوید، قصه همین است. یعنی مشروعیت در اصل از خداوند و پیامبر گرفته می شود و فره ایزدی که شخص در اثر اتصال با این بزرگان پیدا می کند، او را شایسته حاکمیت قرار می دهد."

اما در شرایطی که محمود احمدی نژاد و نظریه پردازن نزدیک به او از جمله محمد تقی مصباح یزدی، همواره براین نکته تاکید دارد که این دولت به دنبال تشکیل حکومت اسلامی است و می خواهد این نظام را به دست "صاحب اصلی اش" برساند و در احکامی که صادر می کند دلبستگی به امام دوازدهم شیعیان را ملاک می دهد، مردم و رضایت مندی آنها در حکومت اسلامی، موضوع پرسش قرار می گیرد.ولی امر وکیل الرعایا نیست، ما در تاریخ ایران کریم خان زند را داشته ایم که خود را وکیل الرعیا می نامید اما ولی فقیه، ولی مردم است. ولایت فقیه یعنی خواجگی، یعنی سروری، این غیر از وکالت است، غیر از نیابت از مردم است."

باید در مفهوم ولایت فقیه در ایران صراحت به خرج داده نمی شود چرا که این موضوع چهره ای ناخوشایند نیز دارد ولی حقیقتا قصه ولایت فقیه این است."

مشروعیت یک امر بیرون دین است نه در درون دین. شما به این مستندات درون دینی هرچه بیشتر [برای مشخص شدن پایه مشروعیت حکومت] استناد کنید، آب تیره تر و داوری مشکل تر خواهد شد."

در پی وقایع اخیر در ایران و اعتراض های مردمی در این کشور به حوادث صورت گرفته پس از انتخابات، آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید بلند مرتبه شیعه اخیرا در پاسخ به پرسش های شرعی مقلدانش گفته است که تصدی مسئولانی که عدالت و امانتداری را از دست می دهند مشروعیت ندارد و متولی امور جامعه که "با احکام شرع، موازین عقل و میثاق های ملی" عمدا مخالفت کند "جائر و ولایتش جائرانه است."

آقای سروش از زمان حضورش در لندن، در جلسات مختلف مورد این پرسش قرار گرفته که مصداق این فتوا چیست و حاکم جائر کیست و منظور آیت الله منتظری که بوده است؟

او در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی دیدگاه آیت الله منتظری را نظر فقیهی محترم خواند که بر اساس جایگاه اش تعیین مصداق نمی کند و این وظیفه مقلدانش است که تطبیق به مصداق کنند که چه کسی مشمول این فتوا است.

اما سروش درباره نقش "فتوا" در حکومت دموکراتیک دیدگاه روشنی دارد: "باید به سویی برویم که در آن نتوان با فتوای هیچ مفتی ای کسی را نصب کرد یا کسی را عزل کرد. البته ما در یک شرایطی به سر می بریم که خود نظام ما فتوا را مهم و محترم می شمارد. تمام نکته همین است که در یک نظام دمکراتیک اساسا این بساط باید جمع شود. ما قانون داریم و قانون داریم و همین."

آقای سروش درباره دخالت دادن هرچه بیشتر احکام فقهی در اداره امورکشور، به تازگی به بی بی سی فارسی گفته است "وقتی شما فتیله بعضی از این احکام را بالا بکشید چراغ دین دود می زند و همه خانه آتش می گیرد. لذا اتفاقا در جامعه چند فرقه ای [که در آن انواع دینداران و حتی بی دینان وجود دارند] باید این فتیله را پایین نگه داشت تا همگان بتوانند در این جامعه فعالیت کنند."

جان باختگان تا حد مرگ شکنجه شده اند



در حالی که نگرانی ها از وضعیت باز داشت شدگان به دلیل انتشار خبر شیوع بیماریهای عفونی در زندان و همچنین اخبارمربوط به شکنجه بازداشت شدگان فزونی گرفته است، روز یکشنبه پیکر یک شهید دیگر به خانواده او تحویل و هویت یک جان باخته دیگر نیز اعلام شد.

رامین قهرمانی، متولد 1358 دو روز پس از آزادی در بیمارستان جان سپرد. سایت نوروز در گزارشی از جزئیات شهادت رامین قهرمانی نوشته است که او را مدتی طولانی از پا آویزان کرده بودند. بر اساس این گزارش در درگیری های روزهای پس از انتخابات، ماموران از طریق دوربین مداربسته یک بانک چهره رامین قهرمانی را شناسایی وبرای دستگیری وی به منزلش مراجعه می کنند و به دلیل عدم حضور رامین در منزل به مادر او می گویند که فرزندش باید هرچه زودتر خود را معرفی کند.

مادر رامین نیز با استناد به بی گناهی پسرش و با این استدلال که فرزندش کاری جز اعتراض آرام انجام نداده است، همراه با او به محلی که ماموران گفته بودند مراجعه می کند و فرزندش را تحویل می دهد؛ رامین قهرمانی 15 روز بعد از اینکه با پای خود برای دفاع از بی گناهیش رفته بود، با بدنی که آثار شکنجه بر آن نمایان بود، از زندان آزاد شد.

او پس از آزادی به مادرش می گوید که چندین روز از پا او را آویزان کرده اند. او چند روز پس از آزادی به دلیل لخته های خون موجود در سینه اش در بیمارستان بستری شد و چند روز بعد هم به شهادت رسید.

خانواده قهرمانی، تحت تدابیر شدید امنیتی فرزند خود را به خاک سپردند؛آن هم در حالی که به شدت از خبررسانی منع شده بودند.

قربانی دیگر

پیکر امیر جوادی فر هم روز یکشنبه به خانواده اش تحویل وروز گذشته در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. او در جریان تظاهرات روز 18 تیر بازداشت شده بود. روز شنبه، سوم مرداد ماه از طرف پلیس امنیت شهرری با پدر وی تماس گرفته و گفته بودند بروید جسد پسرتان را از پزشکی قانونی کهریزک تحویل بگیرید.

امیر جوادی فر، دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه آزاد قزوین بود و به نوشته روزنامه سرمایه مقام‌های امنیتی از خانواده وی خواسته‌اند اعلام کنند فرزندشان از قبل دچار بیماری ریه بوده است.آنها همچنین از خانواده این جوان امضا گرفته اند که تشییع جنازه فقط با حضور افراد فامیل و خودی برگزار شود و شعاری در آن داده نشود.

در سه روز اخیر، پس از محسن روح الامینی، امیر جوادی فر دومین نفری است که بر اساس اخبار موثق در زندان و بر اثر شکنجه و ضرب و شتم درگذشته است. محسن روح الامینی نیز که جزو بازداشت شدگان اعتراضات 18 تیر بود، به گفته خانواده اش شکنجه و دهان او خرد شده بود.

سایت موج آزادی خبر داده است که امیر جوادی فر هم در روز 23 تیر در زندان کشته شد. ده روز جسدش را در سردخانه نگه می‌دارند و 3 مرداد به خانواده‌اش برای تحویل جسد خبر می‌دهند. پزشکی قانونی علت مرگ را ایست تنفسی به خاطر خونریزی ریوی اعلام کرده است.

ندا آقا‌سلطان، سهراب اعرابی، اشکان سهرابی، یعقوب براویه، مسعود هاشم‌زاده و کیانوش آسا جوانان دیگری هستند که بعد از کودتای22 خرداد کشته شده اند. تاکنون خانواده های هیچ کدام از این جانباختگان اجازه سوگواری و برگزاری مراسم در مساجد را نیافته اند و در حالی که اعلام شده بود مراسم محسن روح الامینی در مسجد بلال برگزار خواهد شد. این مراسم هم لغو شد.

جنبش سبز



اخرين عكس از شهيد مصطفي غنيان پس از شهادت

روحش شاد و يادش گرامي باد

رایزنی مراجع تقلید و علما برای هجرت به نجف اشرف


خبرهایی درباره ملاقات آیات عظام موسوی اردبیلی و شبیر زنجانی به منظور هجرت از حوزه قم به حوزه نجف اشرف
‏دفتر آيت الله العظمى منتظرى : ‏طى روزهاى گذشته دو تن از مراجع عظام تقليد، حضرت آيت الله العظمى موسوى اردبيلى و حضرت آيت الله العظمى‏ ‏شبيرى زنجانى با آيت الله العظمى منتظرى ديدار كردند. ‏ ‏در اين ديدار كه در دهكده خاوه ار توابع شهر قم (محل سكونت تابستانى آيت الله العظمى منتظرى ) صورت گرفت ،‏ ‏فقهاى ثلاث پيرامون مسائل فقهى و سياسى روز تبادل نظر كردند. ‏ ‏همچنين در اين ديدار آيت الله العظمى منتظرى به خاطر حادثه رانندگى كه براى آيت الله العظمى شبيرى زنجانى پيش‏ ‏آمده و منجر به مصدوميت معظم له از ناحيه پا شده ، از خداوند طلب شفاى عاجل و كامل نمودند. ‏ ‏‏

رایزنی مراجع تقلید و علما برای هجرت به نجف اشرف

.در همین راستا یک منبع آگاه پس از اعلام این خبر به پایگاه خبری "شیعه آنلاین"، گفت: پیش‌بینی می‌شود این مراجع تقلید عظام وعلما، طی چند روز آینده، تصمیمی جدی در این باره بگیرند.گفتنی است به نظر می‌رسد برخی تصمیمات اخیر در تعیین بعضی افراد در پست‌های ارشد دولتی، که با مخالفت مقام معظم رهبری نیز مواجه شد، خشم شدید مراجع تقلید و علما را برانگیخته و احتمالا موجب اتخاذ چنین تصمیمی شده است. این منبع آگاه همچنین گفت: اخبار موجود حاکي از آن است که حوزه نجف و مراجع تقلید این شهر نیز آمادگی خود را برای استقبال از این مراجع و علما، اعلام کرده اند
پیوند مطلب:

.
امروز ، روز ریزش است. به گواهی اعداد و ارقام
.
یکی از این ریزشیها "انصار نیوز " است که نوشته
آیا رفتار این روزهای احمدی‌نژاد مانند «تسو» نیست که پس از به قدرت رسیدن، مخالفان خود را یکی پس از دیگری به قتل رسانده و از سر راه برمی‌داشت؟مسأله دیگری که در کنار برکناری‌ها جای طرح دارد، انتصابات آقای احمدی‌نژاد است. حضرت امام قدس سره الشريف درباره جایگاه تنفیذ رأی مردم به رئیس‌جمهور منتخب توسط ولی‌فقیه می‌فرمایند«ولایت فقیه اگر در کار نباشد، طاغوت است اگر به امر خدا نباشد. رئیس‌جمهور با نصب فقیه نباشد، غیرمشروع است؛ وقتی غیرمشروع شد، طاغوت است. طاغوت وقتی از بین می‌رود که به امر خدای تبارک و تعالی کسی نصب شود
«اگر چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد، طاغوت است. یا خدا یا طاغوت. یا خداست یا طاغوت، اگر به امر خدا نباشد، رئیس‌جمهور با نصب فقیه نباشد، غیرمشروع است؛ وقتی غیرمشروع شد، طاغوت است؛ اطاعت او اطاعت طاغوت است؛ وارد شدن در حوزه‌ او وارد شدن در حوزه طاغوت است. طاغوت وقتی از بین می‌رود که به امر خدای تبارک و تعالی یک کسی نصب بشود.»براین اساس، انتصاب‌های این روز‌هاي آقای احمدی‌نژاد برای دولت دهم، چه مشروعیتی دارد؟حضرت آیت الله علم الهدی فرمودند
«انتصابات قبل از تنفیذ مقام ولایت، خلاف شرع و غیرقانونی است.»این عزل و نصب‌ها چه تناسبی با ولایت‌مداری آقای احمدی‌نژاد دارد؟آیا آقای احمدی‌نژاد مطمئن است رأی ایشان توسط ولی فقیه تنفیذ خواهد شد؟آیا انتصاب‌های پیش از تنفیذ و تحلیف، - در عین بدعت- دهن کجی به ارکانی از نظام همچون رهبری و مجلس نیست؟آیا وظیفه قانونی رهبری و مجلس ایجاب نمی‌کند که هم با صراحت در مقابل بدعت‌های این‌چنینی ایستاده و هم از به قدرت رسیدن افراد بی‌کفایت یا کسانی که ممکن است شایستگی‌شان را از دست داده باشند، جلوگیری نمایند؟!ولی فقیه نیز ممکن است شایستگی خود را از دست دهد تا چه رسد به دیگران!حضرت زهرا - سلام الله علیها- در خطبه‌ای‌ پس از غصب خلافت مولا می‌فرمایند: «اكنون اين شتر شيرده خلافت را بگيريد و ببريد و به ناحق غصب كنيد؛ اما بدانيد كه پاى شتر خلافت و فدك مجروح است و پشت وى زخم و غبار و ننگ آن تا هميشه باقى است
ریزش دوم
.

مکانهای تجمع ۲۹ مرکز استان ، پنج شنبه 8 مرداد ساعت 6 بعدازظهر

ایران فقط تهران نیست ، تمام شهرهای ایران بپا خیزید / شیراز : فلکه گاز (آلترناتیو اول بلوار ارم – آلترناتیو دوم فلکه نمازی ) مشهد : پارک ملت (آلترناتیو اول بلوار سجاد – آلترناتیو دوم فلکه احمد آباد) اصفهان : سی و سه پل (آلترناتیو اول چهارراه نظر – آلترناتیو دوم میدان فیض) تبریز : چهارراه آبرسان (آلترناتیو اول میدان دانشسرا – آبترناتیو دوم میدان قونقا ) گرگان : خیابان شالیکوبی ( آلترناتیو بلوار ناهارخوران ) اهواز : چهارراه نادری (آلترناتیو اول زیتون کارمندی – آلترناتیو دوم فلکه سوم کیانپارس) ارومیه : میدان مرکزی (آلترناتیو خیابان خیام ) یزد : چهارراه دولت آباد (آلترناتیو میدان امیرچخماق) بندرعباس : مقابل مجتمع ستاره جنوب (آلترناتیو میدان ولیعصر) رشت : سه راه حاجی آباد (آلترناتیو اول پارک شهر ، آلترناتیو دوم میدان لاکانی) بوشهر : میدان امام (آلترناتیو خیابان مطهری) اراک : میدان باغ ملی (آلترناتیو دروازه تهران) کرمانشاه : میدان جوانشیر (آلترناتیو چهارراه جوانشیر) قم : میدان سعیدی (آلترناتیو میدان مطهری) قزوین : میدان آزادی (آلترناتیو میدان عارف قزوینی) اردبیل : چهارراه امام (آلترناتیو میدان آزادی) همدان : میدان امام (آلترناتیو میدان بوعلی) ایلام : میدان امام (آلترناتیو چهارراه جمهوری) کرمان : میدان آزادی (آلترناتیو میدان باغ ملی) خرم آباد : میدانآزادی (آلترناتیو پارک شریعتی) سنندج : میدان اقبال ( آلترناتیو پارک استقلال) بیرجند : میدان دوم رحیم آباد (آلترناتیو میدان اول) بجنورد : روبروی مجتمع ارم (آلترناتیو چهارراه مخابرات) ساری : سه راه قارن (آلترناتیو فلکه ساعت) سمنان : میدان معلم (آلترناتیو میدان مطهری) یاسوج : میدان هفت تیر (آلترناتیو پارک چمران) زاهدان : پاساژ قائم (آلترناتیو میدان آزادی) زنجان : سبزه میدان (آلترناتیو حسینیه اعظم) شهرکرد : میدان فردوسی (آلترناتیو چهارراه بازار)






خشم خامنه ای از خود رایی و بی توجهی احمدی نژاد



آنگونه که از شواهد متقن و غیر قابل انکار بر می آید معظم له به شدت از اقدام نسنجیده احمدی نژاد در ترتیب اثر ندادن به نامه ایشان و تعلل 6 روزه نسبت به آن و همچنین دهن کجی به رهبری با گماردن مشایی به پست ریس دفتری و نیز پاسخ تحقیرآ میز احمدی نژاد به معظم له (با عبارت ایام عزت مستدام ) خشمگین است . افشای این خبر و اخبار مرتبط با آن به قدری موجبات روان پریشی را حتی در میان افراطی ترین حامیان اصول گرایان برانگیخته است که سایت انصار نیوز نیز امروز با درج مطلبی با این مضمون به شدت نسبت به آن موضع گیری کرده است : ” آیا وظیفه قانونی رهبری و مجلس ایجاب نمی‌کند که هم با صراحت در مقابل بدعت‌های این‌چنینی ایستاده و هم از به قدرت رسیدن افراد بی‌کفایت یا کسانی که ممکن است شایستگی‌شان را از دست داده باشند، جلوگیری نمایند؟! ولی فقیه نیز ممکن است شایستگی خود را از دست دهد تا چه رسد به دیگران! به عنوان شاهد مثال می توان به اقدام روز گذشته سازمان صداو سیما در تغیر ضرب آهنگ مواضع یک طرفه درحمایت از احمدی نژاد و اقدام به طرح مواضع انتقادی نسبت به اقدامات اخیر احمدی نژاد اشاره نمود که درنوع خود بی سابقه است . هرچند بسیاری از ناظران این اقدام را ترفند و سناریوی جدید نظام برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم ارزیابی می کنند اما عمق بحران در لایه های مختلف نظام بیانگر تطور و صف بندی تازه ایی میان مجمع الجزایر قدرت در درون نظام است که حکایت از ساختار متزلزل ، ژله ای و روبه افول آن می باشد

تصوير اغتشاشگري از سر تا پا سبز با سلاح سرد در دستش


تاریخ جنایت در بازداشتگاهها را به پای اسلام خواهد نوشت


یادتان هست چند هفته گذشته صدا و سیما چه قشقرقی برای کشته شدن یک خانم محجبه در آلمان براه انداخته بود؟ یادتان هست چقدر سر و صدا براه انداختند و چه کولی بازی درآوردند؟ حتی از شورای امنیت خواستند که آلمان را بخاطر این اتفاق محکوم کند! یادتان هست مراجع و روحانیون اطلاعیه ها دادند و دولتهای غربی را محکوم کردند؟ حالا بفرمایید در کشور امام زمان ببینید توی زندان کهریزک سربازان امام خامنه ای با یک خانم محجبه چگونه رفتاری داشتند: (منبع خبر): «... بر اساس گزارش رسیده به «موج سبز آزادی» یک خانم محجبه که در روزهای تبلیغات انتخاباتی با خودروی شخصی خود اقدام به پخش سی‌دی «نود سیاسی» می‌کرده، به همین خاطر پس از انتخابات شناسایی و در منزل خود بازداشت می‌شود. وی خبر داده که در مدت بازداشت، بارها مورد ضرب و شتم مأموران مرد قرار گرفته، بازجوها مرتبا با الفاظ رکیک و ناسزا به توهین و تحقیر وی می‌پرداخته‌اند و حتی مإموران مرد موهای او را می‌کشیده و دائما با تماس بدنی، او را مورد آزار قرار می‌داده‌اند تا اعتراف کند که با برخی چهره‌های سیاسی، رابطه‌ی نامشروع داشته است. این گزارش حاکی است وی پیش از آزادی مجبور شده نوشته‌ای را امضا کند مبنی بر اینکه در زندان با وی هیچ‌گونه بدرفتاری نشده و حتی هفته‌ای دو بار هم در زندان چلوکباب خورده است! گزارش دیگری که یکی از بازداشت شدگان هفته اول پس از انتخابات، پس از آزادی در اختیار «موج سبز آزادی» قرار داده، حاکی است که به محض انتقال وی به پاسگاه کلانتری و در ابتدای ورود به این پاسگاه، وی و دیگر بازداشت شدگان به شدت کتک خورده‌اند. او همچنین یکی از شکنجه‌های تحقیرآمیز صورت گرفته را این‌گونه توصیف کرده که: بازداشتی‌ها را در کف توالت پاسگاه می‌خواباندند، سربازی پایش را پشت گردنشان می‌گذاشت و آنها را مجبور به لیس زدن توالت می‌کرد....»