۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

17 July 2009 Karoubi amongst protesters while tear gas is fired - Tehran


فیلم صحنه ای که کروبی پیشاپیش ِ مردم در مقابل ِ گارد ویژه قرار می گیرد . درود بر رهبران با غیرت جنبش سبز

2009-07-17_Tehran_Azar st_Girl gets injured


Gisha Bridge, attack of militia to peaceful protest--Tehran Jul 17, 2009

هو کردن نیروی ضد شورش روی پل گیشا و بوق زدن ماشين ها. یه نفر هم اون وسط فحش میده ک... ک.ش یا شاید هم میگه کشتش.

نماز جمعه 26 تیر

یکی از شعارهایی که در نماز جمعه 26 تیر در خیابان قدس داده می‌شد.

July 17, 2009 Tehran Enghelab square- protesters after friday prayer


بگو استعفا استعفا استعفا


درگیری پس از نمازجمعه در تهران



اعتراضات در تهران

گزارش ها از تهران حاکی است که در حاشیه نمازجمعه ۲۶ تیر درگیری هایی میان مخالفان دولت با پلیس و نیروهای بسیج اتفاق افتاده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از تهران گزارش داده است که پلیس و نیروهای بسیج در بیرون دانشگاه تهران (محل برگزاری نمازجمعه) به سمت هزاران تن از معترضان که شعار "مرگ بر دیکتاتور" می دادند گاز اشک آور پرتاب کردند و به آنها یورش بردند.

شاهدان عینی به این خبرگزاری گفته اند که ده ها تن از معترضان دستگیر و با کامیون از محل برده شده اند.

بر اساس این گزارش، بسیجیان لباس شخصی جلوی صف نیروهای پلیس ضد شورش ایستاده بودند و کپسول های گاز اشک آور را به سمت آنها شلیک می کردند.

آسوشیتدپرس می نویسد که تعدادی از جوانان که دستمال های سبز به صورت بسته بودند، کپسول های گاز اشک آور را با پا به پیاده روی خیابان می انداختند.

بعضی از این جوانان هم در خیابان آتش روشن کرده بودند و انگشتان خود را به نشانه پیروزی در هوا تکان می دادند.

مخالفان دولت در حاشیه نمازجمعه روز ۲۶ تیر که توسط اکبر هاشمی رفسنجانی اقامه شد، شعارهایی چون "آزادی، آزادی"، "الله اکبر"، "یا حسین، میرحسین"، "ما اهل کوفه نیستیم، حسین تنها بماند"، "دولت کودتا، استعفا، استعفا"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و "برادر شهیدم، رأیت رو پس می گیرم" می دادند.

هواداران دولت هم شعار می دادند: "ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند"، "خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست" و "ای رهبر آزاده، آماده ایم آماده".

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی در تهران گزارش داده است که نیروهای پلیس ضد شورش و بسیج در خیابان های اطراف دانشگاه تهران مستقر شده بودند تا جلوی تظاهرات را بگیرند، اما معترضان موفق شدند دست به تجمع های پراکنده بزنند.

این شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفته اند که پلیس چندین نفر را بازداشت کرده و به خصوص در نزدیکی ساختمان وزارت کشور در خیابان فاطمی تهران، با تفنگ هایی که گلوله های حاوی رنگ پرتاب می کند به جمعیت شلیک کرده است.

یکی از این شاهدان گفته است که نیروهای پلیس شیشه چند اتومبیل را که به نشانه اعتراض بوق می زدند، شکسته اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد جناح اصلاح طلب در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه هواداران خود در نمازجمعه این هفته شرکت کرده بودند.

آقای موسوی خارج از محوطه اصلی نماز جمعه که مسقف است، در جمع هوادارانش به نماز ایستاد، اما آقای کروبی به صف اول نماز رفت که مخصوص مقامات است.

با این حال پسر آقای کروبی گفته است که پدرش هنگام ورود به دانشگاه تهران مورد حمله "لباس شخصی ها" قرار گرفته است.

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی که آقای کروبی دبیرکل آن است، به بی بی سی فارسی گفت که آقای کروبی در این حمله آسیبی ندیده است اما عمامه و عبای او در اثر فشار از تنش افتاده است.

پسر آقای کروبی هم به سحام نیوز، وبسایت رسمی حزب اعتماد ملی گفته است که حمله کنندگان "الفاظ بسیار زشت و زننده ای" علیه آقای کروبی به کار برده اند.

یکی از دستگیر شدگان وقایع روز جمعه، شادی صدر، وکیل دادگستری و فعال سرشناس حقوق زنان در ایران است که پیش از نماز جمعه و وقوع درگیری ها، در حالی که به سمت محل برگزاری نماز جمعه می رفت توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد.

همراهان خانم صدر گفته اند که بازداشت او بدون ارائه حکم یا توضیح و همراه با خشونت بوده، به طوری که روسری و مانتوی او از تنش خارج شده است.

پیشنهادهای امروز هاشمی برای برون رفت کشور از بحران


«مساله مهم این است كه آن اعتمادی كه از دست رفت به كشور برگردانیم و همه ما چه نظام، حكومت، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و نظامی و مردم كه جزو معترضان هستند باید در چارچوب قانون حركت كنند و همه قانع باشیم. حتی كسانی كه از برخی قوانین هم دل خوشی ندارند باید تلاش كنند قوانین اصلاح شود. باید به گونه‌ای عمل كنیم كه فضایی به وجود آورده شود كه همه اطرافیان این مساله حرف‌های خود را بدون دعوا و با منطق بزنند و رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما باید در این خصوص گام موثری بردارد.

متاسفانه از فرصتی كه به شورای نگهبان داده شد كه عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حركت كند، استفاده خوبی نشد.

لازم است در این شرایط افرادی كه در زندان هستند آزاد شوند و نزد خانواده‌های خود بیایند و نگذاریم به خاطر زندانی شدن افراد دشمنان به ما بخندند و برای ما نقشه بكشند. ما باید همدیگر را تحمل كنیم.

باید از آسیب‌دیدگان حوادث اخیر دلجویی كنیم و سراغ آنها رفت و با آنها ابراز همدری كرد.

باید با سعه‌صدر با رسانه‌ها برخورد كرد و آنها را محدود نكنیم. باید آنها نیز در چارچوب قانون حركت كنند و نظام هم به گونه‌ای رفتار نكند كه حق قانونی آنها نادیده گرفته شود. باید در این خصوص فضای آزاد برای آنها به وجود آورد.

علمای ما همیشه پشتیبان مردم و نظام بودند چرا باید آنها اكنون برنجند و ما باید در مقطع فعلی متكی بر آنها باشیم.

امیدوارم بتوانیم از وضعیت فعلی كه می‌توان نام آن را بحران گذاشت عبور كنیم.

نماز جمعه امروز بی‌ِشباهت با نماز ‌جمعه اوایل انقلاب نیست كه در آن سلایق مختلفی شركت می‌كردند و آیت الله طالقانی امامت آن را داشتند. انشاءالله از اجتماعات امروز برای حل مشكلات و نیز ایجاد همدلی و همیاری و حركت در جهت اهداف انقلاب اسلامی كه همان حركت در جهت راهی است كه پیامبر اكرم از طریق آسمان برای ما آورده‌اند، حركت كنیم.

پیامبر در ساعات پایانی عمرشان به زحمت در منبر نشستند و گفتند اگر وعده‌ای به مردم داده‌ام و به آن عمل نكرده‌ام به من بگویید تا خلف وعده نكرده باشم. اگر طلبی هم هست بگوئید تا بپردازم تا مطالباتم به آخرت نرسد.

چنین شخصیتی(هاشمی در اینجا سخنان خود را بغض آلود ادامه داد) با این شیوه، چنین بنیادی را در ادامه حكومت گذاشت كه امروز یك میلیارد و 600 میلیون انسان عاشق این دین هستند.»

نماز جمعه نبود رفراندومی دوباره بود!



نماز جمعه تهران در میان شدیدترین تدابیرامنیتی و سانسور خبری- تصویری برگزار شد.

برای نخستین بار سیمای جمهوری اسلامی تصاویرنمازگزاران را پخش نکرد. هم برای سانسور چهره شخصیت هائی نظیر موسوی، خاتمی و کروبی ... و هم با هدف مشخص نشدن چهره اوباش و چاقوکش هائی که ستاد کودتا و دولت از صبح زود به نماز جمعه فرستاده بودند. هیچ خبرنگار خارجی را اجازه ورود ندادند. همین اوباش و چاقوکش ها، پس از پایان نماز، در گروه های چند ده نفره و از پیش سازمان داده شده، در خیابان های اطراف دانشگاه با چاقو و قمه به مردم حمله ور شدند. گزارش های بسیاری درباره این حملات، بازداشت های جدید، حرکت مردم در خیابان های تهران رسیده است که بتدریج منتشر خواهیم کرد.

صحبت نه بر سر دهها و صداها هزار، بلکه بر سر حضور 5ر2 میلیون نفر در نماز جمعه امروز تهران است. سایت فرارو درهمین ارتباط نوشت:

رسانه های داخلی وخارجی حضور مردم در نماز جمعه این هفته تهران را بی سابقه توصیف كردند. برآوردها حاكی از حضور 1.5 تا 2.5 میلیون نفر در این نماز جمعه است. »

اعتراضی‌ترین نمازجمعه‌ی تاریخ معاصر ایران


صحنه‌ای از نماز جمعه تهران، بیست و ششم تیرماه

شاهدان عینی از پرازحادم‌ترین و اعتراضی‌ترین نماز جمعه تاریخ سی سال اخیر ایران خبر می‌دهند. هنگامی که رفسنجانی خواهان آزادی زندانیان معترض به نتیجه انتخابات شد، تأیید جمعیت این خواست را همراهی کرد.

بعد از اعلام رسمی دفتر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اقامه نماز جمعه تهران توسط وی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند که هم‌گام با مردم برای ادامه اعتراضاتشان در نماز جمعه این هفته شرکت خواهند کرد.

به گفته‌ی شاهدان عینی از ساعت ۱۰ صبح درهای ورودی دانشگاه تهران بر روی مردم بسته شده و به آنان اجازه ورود به داخل دانشگاه داده نمی‌شد. شرکت‌کنندگان در مراسم امروز از تعداد بسیار زیاد مردمی که به سمت دانشگاه تهران حرکت می‌کردند گفته‌اند. یکی از این شاهدان، جمعیتی را که از میدان فلسطین به سمت دانشگاه تهران حرکت می‌کردند بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر تخمین می‌زند. وی می‌گوید: «از تقاطع طالقانی - وصال جمعیت به حدی زیاد بود که نمی‌شد جلوتر رفت و مردم جای جای خیابان طالقانی نشسته بودند. قبل از سخنرانی رفسجانی فردی پشت تریبون رفت و خواستار گفتن ’’مرگ بر امریکا‘‘ بود که همه‌ی مردم با شدت ’’مرگ بر روسیه‘‘ می گفتند و بعد هم ’’یا حسین میرحسین‘‘».

دستگیری شادی صدر

قبل از شروع نماز جمعه حدود ساعت ۱۲ ظهر به وقت تهران، شادی صدر وکیل و فعال زنان در حالی که با دوستان و همکارانش به طرف محل برگزاری نماز جمعه می‌رفتند، توسط نیروهای لباس شخصی در بلوار کشاورز دستگیر شد. زهرا سعیدزاده حقوقدان و از همکاران شادی صدر که هنگام دستگیری وی با او بوده مشاهداتش را اینگونه بیان می‌کند: «من و دوستانم داشتیم می‌رفتیم نماز جمعه. مثل همه‌ی آدمهای که می‌توانند بروند نماز جمعه، خیلی ساده و راحت. ناگهان یک موتورسوار به ما حمله کرد و گفت، این خانم را دستگیر کنید. دو نفرکه پیاده بودند شروع کردند به گرفتن شادی و به طرف ماشین بردندش. ما اعتراض کردیم که برای چی می‌خواهند این کار را بکنند. برای این که نه پلیس بودند، نه نیروی انتظامی. گفتند شما کاری نداشته باشید، بروید کنار بایستید. شادی را انداختند تو ماشین».

برخورد نیروهای امنیتی با مردم در نماز جمعه بیست و ششم تیرماه تهران برخورد نیروهای امنیتی با مردم در نماز جمعه بیست و ششم تیرماه تهرانوی همچنین از برخورد خشن افراد دستگیرکننده خانم صدر با وی می‌گوید و اینکه او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند: «ما در ماشین را باز کردیم که شادی را بیرون بیاوریم، با وضعیت خیلی وحشتناک و غیرانسانی مانتوی شادی را از تنش درآوردند و یکنفر از جلو به او حمله کرد و اصلا روسری‌اش را از سرش درآوردند. من گفتم، شادی بیا بیرون. اینها کی هستند دارند تو را می‌برند. که شادی به سمت خیابان دوید تا از دستشان فرار بکند، ولی یک آقایی با یک باتوم فنری به او حمله کرد و خانم صدر را بغل کرد و انداخت تو ماشین. یعنی دیگر آن موقع نه حجاب مطرح بود، نه محرمی و نامحرمی. فقط می‌خواستند شادی را ببرند. پشت سر آن هم دوتا ماشین بنز آمدند وسط خیابان که من دیگر آنموقع گفتم مردم کمک کنید، دارند می‌برند، لخت‌اش کرده‌اند و دارند می‌برندش. اما مردم همین طور مبهوت مانده بودند. مثل این که از یک مدتی این موتورسوارهای لباس شخصی دنبال ما بودند».

تنها نماز جمعه‌ای که با کف و سوت همراه بود

شاهد عینی دیگری که امروز از ساعات اولیه روز برای شرکت در تجمع اعتراضی نماز جمعه به سمت دانشگاه تهران رفته، مشاهداتش را اینگونه بیان می‌کند: «ما حدود ساعت ۱۲ رسیدیم و درهای دانشگاه را بسته بودند در حالی که هیچ وقت ساعت ۱۲ درها را نمی‌بندند. مردم اعتراض‌شان این بود که چرا ساعت ۱۲ درها را بسته‌اید و می‌گفتند بگذارید ما برویم داخل. حتا یک عده رفتند به طرف در که در آن را بشکنند و وارد بشوند که دیگر نتوانستند. مردم در تمام خیابان‌های اصلی، یعنی چهارضلع دانشگاه تهران نشستند. همه‌ی خیابانها پر شد، به غیر از میدان انقلاب. گارد ویژه، پلیس، بسیجی، لباس شخصی، هرچیزی که دلتان بخواهد هم بود. حرفهای خطیب قبل از رفسنجانی همه پخش شد و همه گوش کردند. به حرفهای هاشمی که رسید بلندگوها را قطع کردند یعنی توی محوطه‌ی دانشگاه صدای هاشمی پخش می‌شد. بعد دیگر مردم با رادیو ترانزیستوری خطبه‌ها را گوش می‌کردند. قبلش هم کلی شعار دادند. محور اصلی شعارها این دفعه مرگ بر روسیه بود. یعنی چیز جدیدی بود. چون این هواپیما هم سقوط کرده بود، مردم عقده‌ی عجیبی از روسیه گرفته بودند. یکی هم زندانی سیاسی آزاد باید گردد. و شعار ’’مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی‘‘ و "یا حسین میرحسین‘‘.مردم با همین رادیوهای کوچک به همدیگر خبر می‌دادند که الان هاشمی دارد چه می‌گوید. آنجایی که درباره‌ی زندانیان سیاسی گفت، همه الله اکبر گفتند، دست زدند، کف و سوت زدند. این تنها نمازجمعه‌ای بود که کف و سوت داشت. بعضی‌ها می‌گفتند کف نزنید، سوت نزنید ولی مردم می‌گفتند دلمان می‌خواهد اصلا آمده‌ایم که کف و سوت بزنیم».

صحنه‌ای از پرتاب گاز اشک‌آور میان مردم در نماز جمعه بیست و ششم تیرماه تهران صحنه‌ای از پرتاب گاز اشک‌آور میان مردم در نماز جمعه بیست و ششم تیرماه تهراناین شرکت‌کننده در مراسم اعتراضی روز جمعه تهران همچنین از شلیک گاز اشک‌آور توسط نیروهای انتظامی می‌گوید: «همین که خطبه‌های نماز تمام شد، یعنی هنوز نماز را نخوانده بودند که حمله کردند. بیشتر از همه چیز گاز اشک‌آور بود. صدای شلیک می‌آمد که مردم فکر کردند اینها دارند تیر می‌زنند ولی صدای تیر نبود، گاز اشک‌آور بود. دوباره مردم راه افتادند و شعار می‌دادند. شعار مرگ بر دیکتاتور، یا حسین، میرحسین. بعد همه هم سبزپوش بودند. یعنی اصلا مردم نترسیده بودند. همه مچ‌بند، روسری و نشانه‌های سبز داشتند. بعد آمدند سمت بلوار کشاورز و ولیعصر و دوباره دسته‌های تجمع راه افتاد. ولی گاز اشک‌آور و باتوم بیشترین چیزی بود که مردم را با آن متفرق می‌کردند. اگر می‌ایستادی، یکنفر هم بودی، می‌گفتند خانم رد شو، آقا رد شو و اگر نمی‌رفتی باتوم می‌زدند. من خودم سر خیابان ویلا دیدم پسری را گرفتند و کلی او را کتک زدند و بعد هم او را بردند».

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی از جمله رویترز در نماز جمعه تهران ۱۵ نفر دستگیر شده‌اند. شاهدان عینی اطلاعی از تعداد دستگیرشدگان نداشتند اما خبر دستگیری‌های گسترده را تایید کرده‌اند. سایت‌های خبری منتقد دولت احمدی‌نژاد شمار شرکت‌کنندگان در نماز جمعه‌ی اعتراضی امروز را بی سابقه و تا دو و نیم میلیون نفر تخمین زده‌اند.

همچنین به گزارش سحام‌نیوز افراد لباس شخصی هنگام ورود مهدی کروبی به دانشگاه تهران وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند به طوری که عمامه‌ی او از سرش افتاد. حسین کروبی فرزند مهدی کروبی دراین مورد به سحام نیوز گفت: «هنگامی كه پدرم مقابل دانشگاه از ماشین پياده شد، تعدادی از نيروهای لباس شخصی مقابل در ايستاده و زیر چتر حمایت نیروی انتظامی به او حمله كردند و او را مورد تعرض قرار دادند به طوری كه عمامه‌ی وی از سرش افتاد . آنها به فحاشی پرداخته و الفاظ بسيار زشت و زننده‌ای به كار می‌بردند . در همين حال محافظين با سختی آقای كروبی را وارد دانشگاه كردند».

طبق گزارش‌های رسیده، یکی از اعضای سایت میدان زنان نیز در تظاهرات روز جمعه مورد حمله‌ی نیروهای پلیس قرار گرفت و در اثر ضربه باتوم از ناحیه دست دچار شکستگی شد.

IRAN Tehran, Friday July 17. (26 Tir), Peoples Demonstration مجموعه ویدیوهای رسیده از حضور گسترده مردم برای نماز جمعه امروز


IRAN Tehran, Friday July 17. (26 Tir), Peoples Demonstration

مجموعه ویدیوهای رسیده از حضور گسترده مردم برای نماز جمعه امروز

استقبال بی‌سابقه مردم تهران از نماز جمعه امروز2009-07-17_Tehran

علی‌رغم گرمای بسيار شديد امروز تهران، جمع بسيار زيادی از نمازگزاران در حال حرکت به سوی دانشگاه تهران، محل برگزاری نماز جمعه هستند و در تمامی معابر منتهی به ميدان انقلاب و خطوط مترو شاهد ترافيک هستيم.


ايلنا: در حالی که ساعاتی تا برگزاری نماز جمعه اين هفته تهران به امامت آيت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی باقی مانده است، گزارش‌های دريافتی حکايت از استقبال بی‌سابقه از اين رخداد سياسی – اجتماعی دارد.