۱۳۸۸ آبان ۱۳, چهارشنبه

دادگاه محمد علی ابطحی برگزارشد

محمد علی ابطحی

دادگاه آقای ابطحی امروز برگزار شد

دادگاه محمد علی ابطحی، معاون پیشین محمد خاتمی و هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و مشاور امور زنان مهدی کروبی که هردو از متهمان حوادث بعد از انتخابات ایران هستند، امروز 13 آبان ماه برگزار شد.

دادگاه آقای ابطحی که در روز 26 خرداد 88 در منزل خود دستگیر شده بود، امروز سیزدهم آبان ماه با حضور وكیلش به صورت غیرعلنی در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.


توهین به رییس جمهور، فعالیت تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی، اخلال در نظم عمومی از طریق شركت در تجمع غیرقانونی و نگهداری اسناد طبقه بندی شده از جمله اتهامات آقای ابطحی است که در کیفر خواست عنوان شده است.

دادگاه هنگامه شهیدی نیز امروز در شعبه 26 دادگاه برگزار شد. خانم شهیدی که روز 10 آبان ماه با قرار وثیقه 90 میلیون تومانی از زندان آزاد شد، امروز با وکیلش، محمد مصطفایی در دادگاه حاضر شد.

آقای مصطفایی، درباره چگونگی برگزاری این دادگاه به بی بی سی فارسی گفت معاون دادستان اتهامات موکلش را در کیفرخواست، توهین به رییس جمهور، اقدام علیه امنیت کشور به وسیله شرکت در تجمعات، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی اعلام کرده است.

به گفته آقای مصطفایی خانم شهیدی همه این اتهامات را رد کرده اما چون هنوز آخرین دفاعیات خود را ارایه نداده احتمالا دادگاه دیگری برگزار می شود که تاریخ برگزاری آن هنوز مشخص نیست.

وکیل خانم شهیدی گفت چون"دلیلی برای این که اتهامات مطروحه متوجه موکلش باشد وجود ندارد"، خانم شهیدی باید تبرئه بشود.














ای رهبر بی غیرت بشنو شعار ملت


سفارت روسیه لانه جاسوسیه


نه شرقی نه غربی دولت سبز ملی




درود بر شرف تو ایرانی آزاده

از همین امشب جوانان هسته های مقاومت تشکیل دهند ، پیروزی صد در صد است

تجربیات ارزشمند انقلاب 57 در ایران می‌تواند در انقلاب 88 نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای حکومت حاکم آسانترین کار پراکنده کردن توده تظاهرکنندگان است، آنها با تجهیزات کامل و آمادگی لازم به هدف مشخصی که روبروی آنها است حمله کرده و با توجه به بافت مردمی تظاهرکنندگان که از هر قشر و سنی هستند بطور طبیعی آنها در مقابل حمله عقب نشینی می‌کنند. برای این نیروهای مجهز و مسلح و بظاهر قدرتمند، سخت‌ترین کار حمله به هدفی است که نامعلوم باشد. توانایی آنها برای حمله به چنین هدفی صفر است. هدف نامعلوم همان هسته‌های مقاومت هستند. در انقلاب 57 نیز در هر تظاهراتی وقتی که گارد حمله می‌کرد همه فرار می‌کردند. اما آنچه گارد را از پا درآورد فعالیت گسترده و فراگیر هسته‌های مقاومت بود. هسته‌های مقاومت سبب شدند که هزینه سرکوب مردم برای رژیم بسیار زیاد شده و همچنین باعث پراکندگی شدید نیروهای سرکوب و خسته شدن آنها گردیدند. هسته‌های مقاوت سلسله اعصاب حکومت را هدف قرار داده و آنچنان فشاری به آنها وارد آوردند که تظاهرات و اجتماعات آرام مردمی را بناچار تحمل نموده و همین سبب گسترش و تداوم انقلاب گردید. پس از مدتی نیروهای گارد حتی از تظاهرات بسیار آرام و معمولی هم فاصله خود را حفظ نموده و کمتر به توده مردم نزدیک شده و یا اقدام به سرکوب می‌کردند. آنها از هسته‌های مقاومت وحشت داشتند و می‌ترسیدند که افراد مقاومت در درون صفوف تظاهرکنندگان نیز باشند و بیکباره به آنها حمله کنند. عملیات هسته‌های مقاومت در سراسر ایران از سال 56 شروع و در سال 57 به اوج خود رسید. حتی حکومت نظامی و قانون منع رفت‌و‌آمد شبانه نیز نتوانست مانع از حملات هسته‌های مقاومت شود. هسته‌های مقاومت از گروههای 2 تا 5 نفره‌ای تشکیل می‌شد که سالها یکدیگر را می‌شناختند و کاملاً بیکدیگر اطمینان داشتند. برای انجام عملیات مقاومت 2 نفر کافی بود ولی به هر حال به هیچ وجه تعداد آنها از 5 نفر بیشتر نمی شد زیرا احتمال لو رفتن و گیر افتادن افراد بیشتر می‌شد. هسته‌های 3 و 4 نفره خیلی رایج بود و تعدادی نیز در هسته‌های 2 یا 5 نفره فعالیت می‌کردند. این هسته‌ها هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و اساساً لزومی به اینکار نبود، هدف کاملاً مشخص بود
Tuesday, November 03, 2009

Photo

13 آبان اجتماع دولتی تمام شد تظاهرات مردمی ادامه دارد!

راهپیمائی 13 آبان در خیابان های اطراف و منتهی به محل سفارت سابق امریکا که توام با درگیری مردم با نیروهای بسیج و سپاه از صبح امروز آغاز شده همچنان (12 ظهر) ادامه دارد، اما اجتماعی حکومتی مقابل سفارت امریکا با سخنان فرمایشی پدر عروس آقای خامنه ای، یعنی حداد عادل تمام شد. حداد عادل حرف های روز گذشته علی خامنه ای را برای دانش آموزانی که به دیدار وی برده شده بودند تکرار کرد و البته چاشنی آن را حمله به خاتمی و موسوی انتخاب کرد! با آنکه سیمای جمهوری اسلامی تماما در خدمت این مراسم تشریفاتی و سفارشی در مقابل سفارت امریکا بود و آن را بزرگ کرد، اما تظاهرات واقعی و وسیع توسط مردمی صورت گرفت که با شعار علیه کودتا و استبداد از صبح امروز خود را با زحمت بسیار به خیابان های اطراف سفارت امریکا و یا مسیرهای منتهی به این سفارت رساندند. حتی ایستگاه های مترو منتهی به این محل را دولت تعطیل کرده است تا مردم نتوانند خود را به این منطقه رسانده و به هم وصل شوند.

درگیری های سپاه وبسیج با مردم،عمدتا با گلوله های گاز اشک آور، گلوله های مشقی و بویژه گلوله های رنگ پخش کن بوده است. هدف از گلوله های رنگ پخش کن شناسائی افراد و دستگیری و شکار آنها در خیابان های فرعی است.

از شهرهای رشت، زاهدان و شیراز نیز گزارش هائی درباره تظاهرات ضد کودتائی امروز مردم رسیده است. در این شهرها نیز مردم بمناسبت 13 آبان از خانه ها به خیابان ها آمدند اما با شعار "مرگ بردیکتاتور". کانون درگیری های امروز تهران میدان 7 تیر اعلام شده، اما گزارش هائی از میدان آرژانتین نیز رسیده است که حکایت از تیراندازی وسیع هوائی برای متفرق کردن مردم بوده است. درجریان این تیراندازی برج بانک ایران ونزوئلا مورد اصابت قرار گرفته و کارکنان آن وحشت زده به خیابان ریخته اند.

آشکار است که تاکتیک نیروهای امنیتی، سپاهی و اوباش بسیجی جلوگیری از متصل شدن گروه های درحال حرکت مردم به یکدیگر و راه افتادن تظاهرات میلیونی در تهران است.

بازداشت گسترده فعالان دانشجويی و روزنامه نگاران














در فاصله شب گذشته تا امروز که تظاهرات ۱۳ آبان برگزار شد چندين نفر از فعالان دانشجويی و روزنامه نگاران بازداشت شدند. حسن اسدی زيدآبادی دبير کميته حقوق بشر سازمان ادوار تحکيم وحدت و محمد صادقی عضو شورای مرکزی اين سازمان حدود ساعت ۷ عصر روز سه شنبه بازداشت شدند. محمد هاشمی عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم امروز ساعت ۱ ظهر در منزل بازداشت شد. نفيسه زاع کهن روزنامه نگار و همسر او حجت شريفی عضو سازمان ادوار تحکيم وحدت نيز امروز دستگير شدند. وحيده مولوی از اعضای گروه ميدان زنان در تظاهرات امروز تهران و علی مشمولی از اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی صنعتی اصفهان نيز در جريان درگيری های امروز در دانشگاه اصفهان بازداشت شدند.

راهپيمايي 13 آبان در تهران
ماتریکس بسیجی

تاکید اوباما بر برقراری روابط همراه با احترام با ایران

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می گوید ایالات متحده خواستار برقراری روابطی برپایه منافع دو جانبه و احترام متقابل با ایران است. آقای اوباما در بیانیه ای که به مناسبت سی امین سالگرد تصرف سفارت ایالات متحده در ایران صادر کرد، بار دیگر بر عزم کاخ سفید بر کنار گذاشتن گذشته دو کشور و از سرگیری روابط جدید میان تهران و واشنگتن تاکید کرد. آقای اوباما در بیانیه خود گفت: " من به طور آشکار مشخص کرده ام که ایالات متحده قصد دارد گذشته را پشت سر بگذارد و خواستار برقراری رابطه با جمهوری اسلامی بر اساس منافع دو جانبه و احترام متقابل است. ما در امور داخلی ایران دخالت نمی کنیم. ما عملیات تروریستی علیه ایران را محکوم کرده ایم. ما حق ایران برای برخورداری از یک برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز را به رسمیت شناخته ایم. ما اراده خود را برای حرکت در جهت اعتمادسازی به همراه سایر اعضای جامعه بین المللی نشان داده ایم." بیانیه آقای اوباما در حالی منتشر شد که ساعاتی قبل، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در یک سخنرانی در تهران، تلاش آمریکا برای بهبود روابط با کشورش را زیر سوال برد. آقای خامنه ای سخنان آشتی جویانه مقامات آمریکایی را "لبخند تاکتیکی" توصیف کرده که فقط کودکان را فریب می دهد و "اگر مسئولان کشور باهوش، مجرب، پخته و دل در گرو منافع ملت داشته باشند، فریب این لبخند ها را نخواهند خورد." آقای خامنه ای با اشاره به سخنان "به ظاهر زیبا و پیغام های مکرر شفاهی و کتبی رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران و حل مشکلات" تاکید کرده است که "جمهوری اسلامی از همان ابتدا تصمیم گرفت پیشداوری نکند و در عمل شعار تغییر را ملاحظه کند اما در این مدت هر چه در عمل دیده شده، خلاف سخنانی بوده که بر زبان جاری شده است." به گفته رهبر ایران، آمریکا از یک طرف صبحت از مذاکره می کند اما از طرف دیگر به تهدید خود ادامه می دهد که "این همان رابطه گرگ و میش است که امام فرمودند این رابطه را نمی خواهیم." نگاه رو به عقب یا جلو؟ باراک اوباما در بیانیه خود بر بهبود روابط ایران با جامعه جهانی در صورت عمل به تعهدهای بین المللی ایم کشور تاکید کرده است. بیانیه آقای اوباما ضمن تاکید بر احترام مردم آمریکا برای مردم ایران و تاریخ این کشور، می افزاید: "جهان همچنان شاهد ندای قدرتمند آنها برای برخورداری از عد...

آیت الله منتظری: اشغال سفارت آمریکا اشتباه بود

آیت الله منتظری

آیت الله منتظری می گوید رابطه ایران با آمریکا باید براساس منافع کشور تعیین شود

آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه در قم، در پاسخ به سوالات وبسایت "موج سبز آزادی" در مورد اشغال سفارت آمریکا در سال 1358 آن را اقدامی نادرست ارزیابی کرده است.

پاسخ های آیت الله منتظری به پنج سوال این پایگاه خبری نزدیک به اصلاح طلبان روز سه شنبه و در آستانه مراسم 13 آبان منتشر شد که مخالفان می گویند قصد دارند آن را به یک راهپیمایی ضددولتی دیگر بدل کنند.

این سوالات مساله اشغال سفارت آمریکا، رابطه ایران و آمریکا، نحوه رابطه با روسیه و چین، مذاکرات کنونی نمایندگان ایران با نمایندگان آمریکا و بحث استکبارستیزی را در بر می گیرد.

آیت الله منتظری در پاسخ به این سوال که او زمانی از اشغال سفارت آمریکا حمایت می کرده اما بعدا آن را اشتباه توصیف کرده گفت که آن اقدام هم به لحاظ عواقب و هم به لحاظ اصول بین المللی کار اشتباهی بوده است.

وی نوشت: "اشغال سفارت آمریکا در بدو پیروزی انقلاب که مورد حمایت اکثر اقشار انقلابی و مرحوم امام خمینی بود، مورد تایید این جانب نیز بود؛ ولی با آن عوارض منفى و حساسيت شديدى كه بين مردم آمريكا به‏ ‏وجود آورد كه هنوز آثار آن باقى است، معلوم شد كه كار درستى نبوده، و‏ ‏اصولا سفارت يك كشور به منزله جزئى از آن كشور است، و كشورى كه‏ ‏در حال جنگ رسمى با ما نبود اشغال سفارت آن به منزله اعلان جنگ با آن‏ ‏كشور است و كار صحيحى نمى باشد. از قرار اطلاع بعضى از جوانان انقلابى‏ ‏و متعهدى كه متصدى اين كار بودند نيز اشتباه بودن آن را قبول دارند."

این اشاره ای به گروه هایی از اصلاح طلبان است که زمانی جزو دانشجویان اشغالگر سفارت آمریکا بودند اما در دوران محمد خاتمی به نوعی از آن ابراز ندامت کردند.

اما آیت الله منتظری با اشاره به نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد علیه دولت مصدق و هم نقش آن کشور در "همه شئون سیاسی و اقتصادی" ایران در زمان حکومت پهلوی و انسداد دارایی های ایران پس از انقلاب، عصبانیت مردم و حکومت از آمریکا را موجه دانست با این حال گفت که این نباید باعث خصومت دائمی بین دو کشور باشد.

او با اشاره به حکم آیت الله خمینی دایر بر "نهی" تجدید رابطه با آمریکا نوشت: "ولی واضح است که چنین حکمی موقتی است و برحسب شرایط سیاسی و اقتصادی تغییر می کند، و این امر در گرو آن است که این رابطه به نفع کشور بوده و از قبیل رابطه دو کشور مستقل باشد."

اشغال سفارت آمریکا ... با آن عوارض منفى و حساسيت شديدى كه بين مردم آمريكا به وجود آورد كه هنوز آثار آن باقى است، معلوم شد كه كار درستى نبوده، و اصولا سفارت يك كشور به منزله جزئى از آن كشور است، و كشورى كه در حال جنگ رسمى با ما نبود اشغال سفارت آن به منزله اعلان جنگ با آن كشور است و كار صحيحى نمى باشد.

آیت الله منتظری

او در انتقاد از رابطه نسبتا گرم جمهوری اسلامی با روسیه می نویسد: "چه فرقى است‏ ‏بين روسيه و آمريكا كه به اولى بايد تا اين اندازه اعتماد نمود و بيدريغ‏ ‏مقادير هنگفتى از بيت المال را به آنان حاتم بخشى نمود، و با ديگرى حتى‏ ‏حاضر نباشيم كه مذاكره و گفتگو نماييم ؟ حتى اگر احساس كنيم كه اين‏ ‏مذاكره به نفع ملت و كشور است."

او همچنین در پاسخ به سوال مذاکره کنونی با نمایندگان آمریکا بر سر برنامه اتمی می گوید که دولت به علت بحران داخلی از موضع ضعف مذاکره می کند.

آیت الله منتظری نوشت: "واضح است كه حاكميت با بحرانى كه به دست خود بعد از آن‏ ‏انتخابات شكوهمند به وجود آورده، در مقابل دولتهاى مقتدر نمى تواند‏ ‏موضع مستحكمى داشته باشد و هر روز موضعى مخالف روز قبل اتخاذ‏ ‏مى‎كند، و اين امر در نهايت به ضرر حتمى كشور و مردم منجر خواهد شد.‏ ‏قدرت نظام با سركوب و ساكت نمودن اجبارى مردم حاصل نمى شود، بلكه‏ ‏پشتيبانى واقعى و حقيقى و آزادانه مردم است كه قدرت نظام را به وجود‏ ‏مى‎آورد."

او در این پاسخ ها به حکومت توصیه می کند با حذف "دستگاه های تفتیش عقاید" اقدام به استقرار یک نظام متکی بر "شایسته سالاری" در کشور کند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره مفهوم استکبار ستیزی در عصر حاضر که حقوق کشورها عمدتا براساس قوانین بین المللی تعیین می شود نوشت: " حاكميتى كه مردم را ناراضى و حقوق آنان را مورد تعدى و ظلم قرار‏ ‏داده و افراد زيادى از نخبگان و فعالان سياسى و آزادى خواهان را به‏ ‏اتهامات واهى و خلاف واقع زندانى و محاكمه و محكوم مى‎نمايد، نمى تواند‏ ‏مدعى مبارزه با استكبار و استكبار ستيزى باشد."

آیت الله منتظری که زمانی برای جانشینی آیت الله خمینی به عنوان ولی فقیه تعیین شده بود در دو دهه اخیر مهم ترین چهره در میان روحانیون منتقد حکومت بوده و چند سال را در حبس خانگی گذرانده است.

او در حوادث پس از انتخابات بارها رفتار حکومت را در برخورد با معترضان به نتایج انتخابات محکوم کرده است.

دولت ایران اتهام تقلب در انتخابات را رد می کند و بدرفتاری با معترضان و زندانیان را به مسئولان رده پایین نسبت می دهد.

جلوگیری نیروهای امنیتی از خروج موسوی از فرهنگستان هنر؛ ضرب و شتم مهدی کروبی

در جریان حمله نیروهای دولتی به معترضان دولت ایران که در سی امین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران، دست به تظاهرات خیابانی زده اند، نیروهای امنیتی مانع خروج میرحسین موسوی، یکی از سران مخالف دولت از محل کارش در فرهنگستان هنر شده اند و همزمان نیروهای لباس شخصی، مهدی کروبی دیگر مقام مخالف دولت را که برای راهپیمایی در خیابان به سر می برد، ضرب و شتم کرده اند.

وب سایت کلمه که مرجع رسمی خبررسانی از آقای موسوی است خبر داده است که تمامی موبایل های منطقه در خیابان طالقانی و نیز اینترنت این محل از صبح روز ۱۳ آبان قطع شد و دهها موتور سوار با لباس شخصی و تجهیزات کامل در مقابل فرهنگستان هنر تجمع کرده و با همراهی یگان ویژه به شعار علیه موسوی پرداختند.

بر اساس این گزارش ها گروهی از لباس شخصی ها وارد فرهنگستان هنر محل کار آقای موسوی شدند که درنهایت این افراد از محوطه ی فرهنگستان هنر عقب نشینی کردند اما اتومبیل حامل میرحسین موسوی که قصد خروج از فرهنگستان را داشت با ممانعت "پرحجم" نیروهای امنیتی نتوانست از فرهنگستان خارج شود.


براساس گزارش های رسیده از تهران، مهدی کروبی هم که برای شرکت در تظاهرات ۱۳ آبان در میدان هفت تیر حضور یافته بود مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زخمی شده است.

حسین کروبی، فرزند او در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی گفت که منابع امنیتی پیش از مراسم سالگرد تسخیر سفارت، به پدرش درباره احتمال "حمله انتحاری" به او هشدار داده بودند اما آقای کروبی با رد این تهدیدات اعلام کرد که در راهپیمایی حضور می یابد.


آقای کروبی ساعت ده و نیم صبح چهارشنبه از محل میدان هفت تیر تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا راهپیمایی می کرد.

نزدیکان مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، گفته اند که آقای کروبی که برای شرکت در راهپیمایی روز ۱۳ آبان به سوی میدان هفت تیر حرکت می کرد، مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد.

پیمان

ماموران دولتی با باتوم به حبیب الله پیمان حمله کردند

به گفته آنان، مهاجمان از ماموران نیروی انتظامی بودند که به سوی آقای کروبی و کسانی که اطراف او بودند گاز اشک آور هم شلیک کردند و محافظان او و تعداد از مردم را زخمی کردند.

آقای کروبی، که به دلیل اصرار بر پیگیری اتهامات بدرفتاری و تجاوز به بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات هدف انتقاد شدید طرفداران دولت بوده، پیش از این نیز در جریان حضور در مجامع عمومی هدف حمله قرار گرفته است.

از جمله حدود دو هفته پیش، افرادی، که گفته شد از ماموران حراست نمایشگاه بودند، هنگام بازدید مهدی کروبی از نمایشگاه مطبوعات او را هدف حمله قرار دادند و زخمی کردند.

همچنین، حبیب الله پیمان، نیز در جریان تظاهرات روز چهارشنبه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

آقای پیمان، که از شخصیت های موسوم به ملی مذهبی است، در مصاحبه با بی بی سی گفته است که هنگام حرکت به سوی میدان هفت تیر، ماموران مجهز به باتوم به مردم حمله کردند و در این حمله، ضرباتی به سر و چشم او وارد شد.

وی گفته است که یکی از همراهان او نیز در اثر ضربه باتوم به سرش تا مدتی بیهوش بود.

آقای پیمان افزوده است که نیروهای ویژه به هرکس که قصد خارج شدن از میدان هفت تیر را داشت، حتی کسانی که شعاری هم نمی دادند، حمله می بردند و آنان را زیر ضربات باتوم می گرفتند.

بازگشت آرامش نسبی در پایان تظاهرات دولتی و اعتراض مخالفان دولت ایران

مقام های دولتی پیشتر درباره راهپیمایی مخالفان دولت ایران هشدار داده بودند

گزارش ها از ایران حاکی است که با پایان یافتن به تظاهرات دولتی روز 13 آبان، آرامش نسبی به شهرهای مختلف این کشور بازگشته است.

روز چهارشنبه همزمان با سی امین سالگرد اشغال سفارت آمریکا تظاهرات دولتی در این روز با حضور مخالفان دولت ایران به خشونت کشیده شد. پلیس و نیروهای لباس شخصی برای کنترل معترضان از باتوم و گاز اشک آور استفاده کردند.

به جز تهران که راهپیمایی مخالفان دولت به خشونت هایی کشیده شده، دامنه اعتراض ها به شهرهای رشت، اصفهان، زاهدان، کرمانشاه، تبریز، مشهد و شیراز هم رسید.

به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، صبح روز چهارشنبه، 4 نوامبر (13 آبان)، سالروز گروگانگیری در سفارت سابق آمریکا در تهران، شمار قابل توجهی از دانش آموزان و سایر گروه های مردم در خیابان مقابل ساختمان سفارت اجتماع کردند و علیه ایالات متحده و اسرائیل و در حمایت از جمهوری اسلامی و مقامات ارشد آن شعار دادند.

این گزارش ها شمار شرکت کنندگان در این تظاهرات دولتی را دهها هزار نفر ذکر کرده اند.

گروهی از لباس شخصی ها به داخل فرهنگستان هنر هجوم بردند که درنهایت این افراد از محوطه ی فرهنگستان هنر عقب نشینی کردند اما اتومبیل حامل آقای موسوی که قصد خروج از فرهنگستان را داشت با ممانعت پرحجم نیروهای امنیتی نتوانست از آنجا خارج شود

وب سایت خبری میرحسین موسوی

گزارش های دیگر حاکی از آن است که از ساعاتی قبل از آغاز مراسم، گروهی از تظاهر کنندگان با اتوبوس به نزدیک محل برگزاری مراسم منتقل شدند و به راهپیمایی پرداختند.

غلامعلی حداد عادل، رئیس سابق و نماینده کنونی مجلس، به عنوان سخنران رسمی در مراسم روز چهارشنبه در برابر ساختمان سفارت سابق آمریکا سخنرانی کرد و با توصیف نظام حکومتی کنونی ایران به عنوان دموکراسی دینی، ایالات متحده را به مخالفت با این نظام متهم ساخت.

آقای حداد عادل، که به عنوان یک سیاستمدار بنیادگرای حامی سیاست های آقای احمدی نژاد از او یاد می شود، از معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، انتقاد کرد و سیاست های دولت محمد خاتمی و مجلس ششم را، که اصلاح طلبان در آن عضویت داشتند، در مورد برنامه های هسته ای و روابط با غرب مورد حمله قرار داد.

عکس تظاهرات از ایلنا

نهادهای حکومتی هر ساله مراسمی را برای روز سیزده آبان سازمان می دهند

غلامعلی حداد عادل در این سخنان نسبت به سیاست اعلام شده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پیرامون تغییر در رویکرد دولت این کشور ابراز تردید کرده و سیاست خارجی ایالات متحده را به خصوص در عراق، افغانستان و منطقه خاورمیانه زیر سئوال برد.

مراسم دولتی روز سیزده آبان از شبکه تلویزیونی جمهوری اسلامی پخش شده است.

تظاهرات موازی معترضان

همزمان، برخی خبرگزاری ها به نقل از شاهدان عینی از حضور شماری از مخالفان دولت در برخی نقاط تهران و اقدام آنان برای راهپیمایی به سوی سفارت سابق خبر داده اند.

برخی از گزارش ها حاکی از حضور ماموران امنیتی دولت در مسیرهای منتهی به سفارت سابق آمریکا و برخوردهای محدودی بین آنان و تظاهرکنندگان مخالف است.

شاهدان عینی در گفت و گو با بی بی سی فارسی از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان روز سیزده آبان خبر دادند. یکی از این شاهدان عینی که توسط نیروهای امنیتی در خیابان بهار یکی از خیابان های نزدیک به هفت تیر مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود در این رابطه گفت: "نیروهای امنیتی مرا روی زمین می کشیدند و چند بار با باتومی که شوک الکترونیکی بر بدنم وارد می کرد مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند."

او همچنین گفت: "در حالیکه روی زمین کشیده می شدم و کتک می خوردم تعدادی از لباس شخصی ها از من عکس می گرفتند."

شاهد عینی دیگری نیز از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در میدان هفت تیر و خیابان کریم خان زند خبر داد.

اخبار دیگری نیز در مورد بسته شدن ایستگاه های مترو نزدیک به محل برگزاری مراسم و راهپیمایی های مخالفان دولت در مسیرهای تعیین شده، از جمله از دانشگاه تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا، مخابره شده اما امکان تایید قطعی این خبرها وجود نداشته است.

راهپیمایی روز قدس

معترضان از فرصت راهپیمایی های دولتی برای ابراز نظر خود استفاده کرده اند

جمهوری اسلامی روز 13 آبان را روز ملی مبارزه علیه استکبار جهانی نامگذاری کرده و هر ساله نهادهای حکومتی مراسمی را به همین مناسبت سازمان می دهند که مضمون کلی آنها ابراز خصومت نسبت به دشمنان داخلی و خارجی و حمایت از حکومت و رهبران و سیاست های آن بوده است.

در سال جاری، معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرده اند که با استفاده از این فرصت، به راهپیمایی و ابراز اعتراض نسبت به دولت محمود احمدی نژاد و برخورد حکومت با منتقدان مبادرت می کنند.

از زمان اعلام نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات، که اعتراضات گسترده ای را نسبت به آنچه که تخلف و تقلب گسترده خوانده می شد در پی آورد، دولت از صدور مجوز برای تجمع معترضان خودداری ورزیده و در نتیجه، مخالفان از فرصت برگزاری تظاهرات دولتی برای اجتماع و ابراز نظر خود استفاده کرده اند.

در روزهای اخیر، مهدی کروبی و میر حسین موسوی، که از آنان به عنوان رهبران اصلی جنبش سبز - حرکت معترضان به دولت - نام برده می شود، و همچنین شمار دیگری از گروه ها و تشکل های اصلاح طلب با صدور بیانیه هایی خواستار حضور طرفداران خود در تظاهرات روز چهارشنبه شده بودند.

حصر موسوی در محل کارش و حمله به کروبی در خیابان

براساس گزارش های رسیده از تهران، مهدی کروبی که برای شرکت در تظاهرات 13 آبان در میدان هفت تیر حضور یافته بود مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زخمی شده است. حسین کروبی، فرزند او در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی گفت که منابع امنیتی پیش از مراسم سالگرد تسخیر سفارت، به پدرش درباره احتمال "حمله انتحاری" به او هشدار داده بودند اما آقای کروبی با رد این تهدیدات اعلام کرد که در راهپیمایی حضور می یابد.

در مورد مهاجمان آقای کروبی اطلاعات مشخصی در دست نیست اما برخی منابع از "اوباش طرفدار کودتا"، نیروهای پلیس یا ماموران دولتی را مسئول این حمله معرفی کرده اند.

آقای کروبی ساعت ده و نیم صبح چهارشنبه از محل میدان هفت تیر تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا راهپیمایی کرد و آقای موسوی هم در بیانیه ای خواستار شرکت مردم در راهپیمایی روز چهارشنبه شده بود اما سایت "کلمه" که اخبار آقای موسوی را به طور رسمی منتشر می کند اطلاع داده است که "گروهی از لباس شخصی ها به داخل فرهنگستان هنر هجوم بردند که درنهایت این افراد از محوطه ی فرهنگستان هنر عقب نشینی کردند اما اتومبیل حامل آقای موسوی که قصد خروج از فرهنگستان را داشت با ممانعت پرحجم نیروهای امنیتی نتوانست از آنجا خارج شود."

کروبی و موسوی

گزارشهایی از شرکت کروبی و حضور احتمالی موسوی انتشار یافته است

پارلمان نیوز - وبسایت نمایندگان اصلاح طلب مجلس - در گزارشی در مورد دقایق اولیه راهپیمایی روز چهارشنبه گفته است که تعداد قابل توجهی از مردم "حامی جنبش سبز" در میدان هفت تیر اجتماع کرده اند و با دادن "شعارهایی همچون کروبی زنده باد، موسوی پاینده باد؛ یاحسین میرحسین در انتظار استقبال از مهدی کروبی به سر می‌برند."

براساس گزارش های اولیه، ماموران انتظامی برای متفرق کردن مردم در میدان هفت تیر به شلیک تیرهوایی و پرتاب گاز اشک آور مبادرت کردند اما درگیری جدی بین دو طرف روی نداد اما در ساعات بعد، گزارش هایی از برخورد خشونت آمیز ماموران با تظاهرکنندگان و بازداشت تعدادی از معترضان مخابره شد.

براساس این گزارش ها، افراد موسوم به لباس شخصی و نفرات یگان ویژه سپاه پاسداران در برخی محل های تجمع راهپیمایان، به خصوص اطراف میدان هفت تیر، به تیراندازی هوایی و شلیک گاز اشک پرداختند و با باتوم به مردم حمله کردند.

همچنین گفته می شود که شبکه ارتباطی در محله های نزدیک به مسیرهای اعلام شده تظاهرات مختل شده که ظاهرا ناشی از اقدام دولت به منظور قطع ارتباط تظاهرکنندگان بوده است.

برخی از وبسایت های مخالف دولت از تظاهرات طرفداران جنبش سبز در برخی شهرهای دیگر از جمله شیراز نیز خبر داده اند که امکان تایید مستقل این گزارش ها وجود نداشته است.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند که در جریان راهپیمایی روز 13 آبان، تظاهرکنندگان تنها مجاز به دادن شعارهایی هستند که مورد تایید مقامات قرار دارد و علیه هرگونه شعار و ابراز نظری در مخالفت با این شعارها هشدار داده بودند.

روز چهارشنبه در ایران تعطیل رسمی نیست و مشخص نشده است که آیا حضور تظاهرکنندگان معترض تنها به دانشجویان و دانش آموزان منحصر بوده و یا گروه های دیگری هم در این تظاهرات شرکت داشته اند.