۱۳۸۸ تیر ۱۸, پنجشنبه

با توایم، چه ساکت باشی چه در خروش

عزیز مانده در بند، چه فکر کرده ای؟ دارد سه دهه می‌شود که از دردی که تو می‌کشی ما هم نالانیم. این طور نیست که وقتی می‌خروشی و با ندایت آزادی را فریاد می‌کنی، و به ما دور ماندگان از وطن حیثیت و اعتبار می‌بخشی از تو یاد می‌کنیم. نه عزیزتر از همه‌ی عزیزان، با توائیم همین حالا که بغض کرده‌ای و گوشه گرفته‌ای. حتی بیشتر از دیروز که در خیابان بانوم و گلوله می‌خوردی با توایم. مگر نمی‌دانیم امروز که غمی بدین سنگینی بر چشمانت نشسته است به دست نوازشگر ما نیازمندتری؟ چرا، می‌دانیم عزیز، خوب هم می‌دانیم. این همه سال منتظر مانده بودیم تا تو، فقط تو، عزیزترین عزیران، چیزی از ما بخواهی. شرم بر ما اگر این دم را در نیابیم و از بازتاب فریاد خاموشت سر بزنیم.

روزي که اميرکبير گريست

امیر کبیر
سال 1264 قمرى، نخستين برنامه‌ى دولت ايران براى واکسن زدن به فرمان اميرکبير آغاز شد. در آن برنامه، کودکان و نوجوانانى ايرانى را آبله‌کوبى مى‌کردند. اما چند روز پس از آغاز آبله‌کوبى به امير کبير خبردادند که مردم از روى ناآگاهى نمى‌خواهند واکسن بزنند. به‌ويژه که چند تن از فالگيرها و دعانويس‌ها در شهر شايعه کرده بودند که واکسن زدن باعث راه ‌يافتن جن به خون انسان مى‌شود
هنگامى که خبر رسيد پنج نفر به علت ابتلا به بيمارى آبله جان باخته‌اند، امير بى‌درنگ فرمان داد هر کسى که حاضر نشود آبله بکوبد بايد پنج تومان به صندوق دولت جريمه بپردازد. او تصور مى کرد که با اين فرمان همه مردم آبله مى‌کوبند. اما نفوذ سخن دعانويس‌ها و نادانى مردم بيش از آن بود که فرمان امير را بپذيرند. شمارى که پول کافى داشتند، پنج تومان را پرداختند و از آبله‌کوبى سرباز زدند. شمارى ديگر هنگام مراجعه مأموران در آب انبارها پنهان مى‌شدند يا از شهر بيرون مى‌رفتند

روز بيست و هشتم ماه ربيع الاول به امير اطلاع دادند که در همه‌ى شهر تهران و روستاهاى پيرامون آن فقط سى‌صد و سى نفر آبله کوبيده‌اند. در همان روز، پاره دوزى را که فرزندش از بيمارى آبله مرده بود، به نزد او آوردند. امير به جسد کودک نگريست و آنگاه گفت: ما که براى نجات بچه‌هايتان آبله‌کوب فرستاديم. پيرمرد با اندوه فراوان گفت: حضرت امير، به من گفته بودند که اگر بچه را آبله بکوبيم جن زده مى‌شود. امير فرياد کشيد: واى از جهل و نادانى، حال، گذشته از اينکه فرزندت را از دست داده‌اى بايد پنج تومان هم جريمه بدهي.. پيرمرد با التماس گفت: باور کنيد که هيچ ندارم. اميرکبير دست در جيب خود کرد و پنج تومان به او داد و سپس گفت: حکم برنمى‌گردد، اين پنج تومان را به صندوق دولت بپرداز.

چند دقيقه ديگر، بقالى را آوردند که فرزند او نيز از آبله مرده بود. اين بار اميرکبير ديگر نتوانست تحمل کند. روى صندلى نشست و با حالى زار شروع به گريستن کرد...

در آن هنگام ميرزا آقاخان وارد شد. او در کمتر زمانى اميرکبير را در حال گريستن ديده بود. علت را پرسيد و ملازمان امير گفتند که دو کودک شيرخوار پاره دوز و بقالى از بيمارى آبله مرده‌اند. ميرزا آقاخان با شگفتى گفت: عجب، من تصور مى‌کردم که ميرزا احمدخان، پسر امير، مرده است که او اين چنين هاى‌هاى مى‌گريد. سپس، به امير نزديک شد و گفت: گريستن، آن هم به اين گونه، براى دو بچه‌ى شيرخوار بقال و چقال در شأن شما نيست
امير سر برداشت و با خشم به او نگريست، آنچنان که ميرزا آقاخان از ترس بر خود لرزيد. امير اشک‌هايش را پاک کرد و گفت: خاموش باش. تا زمانى که ما سرپرستى اين ملت را بر عهده داريم، مسئول مرگشان ما هستيم.
ميرزا آقاخان آهسته گفت: ولى اينان خود در اثر جهل آبله نکوبيده‌اند
امير با صداى رسا گفت: و مسئول جهلشان نيز ما هستيم. اگر ما در هر روستا و کوچه و خيابانى مدرسه بسازيم و کتابخانه ايجاد کنيم، دعانويس‌ها بساطشان را جمع مى‌کنند. تمام ايرانى‌ها اولاد حقيقى من هستند و من از اين مى‌گريم که چرا اين مردم بايد اين قدر جاهل باشند که در اثر نکوبيدن آبله بميرند

گر بود عُمر به میخانه رسم بار دگر...

نه رفیق، برادر، هموطن، هم ‌قلم، نه دیگر نباید در پرده سخن بگوئی. دیگر استفاده از تمثیل ممنوع است. عزیز شاعر! گذشت آن زمانی که از شب و جنگل و گلسرخ، برای ترسیم استبداد و اشاره به چریک بازی و ذکر جمیل یار به خون خفته خسرو استفاده می‌کردی. حالا دیگر با جوانانی که با گلوله عساکر سید علی آقای پائین خیابانی در خون نشستند، با تصویر ندا بر کف خیابان و آن نگاه ثانیه‌ای که حتی قلب باراک حسین اوباما را لرزاند، اگر نام جناب معاویه بن جوادالحسینی را به صراحت ذکر نکنی، یک نام خواهی داشت، ترسو اگر نگویم سازشکار...


یکسال قبل رفسنجانی از تقلب در انتخابات خبر می داد


نيروهاي انتظامي ايران امروز، پنج‌شنبه با شليك تير هوايي، به سوي شمار زيادي از تظاهركنندگان گاز اشك‌آور پرتاب كردند. خبرگزاري سي‌ان‌ان، شمار تجمع‌كنندگ




تصاويري از تظاهرات و اعتراضات در سالروز 18 تير در تهران

نيروهاي انتظامي ايران امروز، پنج‌شنبه با شليك تير هوايي، به سوي شمار زيادي از تظاهركنندگان گاز اشك‌آور پرتاب كردند.
خبرگزاري سي‌ان‌ان، شمار تجمع‌كنندگان دهمين سالگرد ۱۸ تير در تهران را «دو تا سه هزار نفر» ذكر كرده‌است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از شاهدان عيني صدها تن از افراد پليس كه بسياري از آن‌ها لباس مأموران ضد شورش را بر تن داشتند امروز، در خيابان‌هاي نزديك به دانشگاه تهران مستقر شدند.

بنا بر گزارش‌ها، با وجود تهديد استاندار تهران به برخورد شديد با كساني كه به مناسبت ۱۸ تير در خيابان‌ها حضور پيدا كنند، هزاران تن امروز به منظور برگزاري سالگرد ۱۸ تير امروز به خيابان‌ها آمده‌اند.




Iran presidential candidate speaks out

N. TAVAKOLIAN/POLARIS/EYEVINE

Biomedical researcher Mostafa Moin was a reformist candidate in Iran's 2005 presidential elections, following which Mahmoud Ahmadinejad became president. In a 2006 interview with Nature, Moin, a former minister for higher education and for science, argued that building a stronger civil and democratic society in Iran was key to the country's scientific development and it becoming a knowledge-based society. In an exclusive new interview, he discusses where the current situation leaves those ambitions.

نامه یک انقلابی از قم : این است سزای جانفشانی برای انقلاب


در تاريخ اسلام چه بسیار انسانهاي موحدي كه زير شكنجه حاکمان جور، منكر خدا هم شدند؛ فلذا قانون گذار توجه كامل به اين اصل داشته و رسماً قيد كرده است که هر گونه شكنجه براي گرفتن اقرار و يا كسب اطلاع ممنوع است. مگر نمي دانيد اقرار از دستگير شدگان ممنوع است چرا پس از گرفتن اقرار از دستگير شدگان كه طبق نص قانون اساسي خلاف است آن اقرار را از تلوزيون پخش مي كنيد؟ آيا اين كار عوام فريبي نيست؟! چرا مانند زمان شاه جنايتكار در جمهوري اسلامي ايران چنين اعمال زشتي را كه رسماً نقض قانون اساسي است، انجام مي دهيد؟به نظر می رسد راهکار مناسب برای برون رفت از این معضل این است همچنانکه اگر دو تيم فوتبال برتر بخواهند با هم مسابقه بدهند داور خارجي كه مطمئن باشند بي طرف است براي داوري دعوت مي كنند، در انتخابات رياست جمهوري با توجه به اينكه وزارت كشور و شوراي نگهبان از يك جناح هستند، چنانچه صادق و مدعي هستيد هرگز تقلبي صورت نپذيرفته است چه مانعي دارد ناظرين بين المللي دعوت شوند تا نظارت نمايند كه مجدداً انتخابات انجام پذيرد.

Direct shooting to protesters


گزارش درگیری های روز ۱۸ تیر در تهران


با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای ممانعت از برگزاری تجمع معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سالگرد حادثه ۱۸ تیر، تجمع هایی در میدان انقلاب، خیابان انقلاب، خیابان کارگر، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین و برخی نقاط دیگر تهران برگزار شده و اخباری درباره شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان و تیراندازی هوایی توسط مأموران دولتی منتشر شده است.

این اعتراض ها چهار هفته پس از اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی صورت گرفته است که مقامات سیاسی و انتظامی این کشور هشدار داده بودند با هر تجمعی "به شدت" برخورد خواهند کرد.

گزارش ها از تهران حاکی است که تجمع معترضان در مواردی به درگیری با نیروهای امنیتی انجامیده و به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس در بعضی مناطق مجبور شده است برای متفرق کردن جمعیت به تیراندازی هوایی اقدام کند.

بر اساس اخبار دریافتی نقاط مختلفی از شهر تهران، از جمله خیابان کارگر و نزدیکی میدان انقلاب، صحنه وقوع تجمع های اعتراضی بوده و خبرگزاری رویترز، درگیری های پیش آمده را شدیدترین درگیری ها از زمان توقف اعتراض‌های عمومی در تهران توصیف کرده است.

خبرگزاری فرانسه از شکسته شدن شیشه های یک بانک دولتی در جریان اعتراض ها خبر داد و نوشت مأموران انتظامی پلاک بعضی اتومبیل ها را که رانندگانشان بوق می زدند ضبط می کرده اند.

به گفته یک شاهد عینی، غرب میدان انقلاب تهران و کوچه های خیابان جمالزاده و خیابان آزادی محل تجمع تعداد زیادی از معترضان بود که برای حرکت به سمت میدان انقلاب تلاش می کردند.

اما به گفته این منبع هجوم افراد معترض به سمت میدان انقلاب با پرتاب گاز اشک آور از سوی نیروهای امنیتی مواجه شد و آنها پس از تجمع دوباره به کوچه های اطراف رانده شدند.



عکس:اخطار کلانتری ۱۳۵ آزادی به ساکنان شهرک اکباتان: برخورد با الله اکبر گفتن و دیش ماهواره


به ساکنین محترم ابلاغ می شود که از شعار گفتن امتناع نمایند در غیر این صورت ضمن شناسایی منازل شعار دهنده،مدیرعامل بلوک پاسخگو خواهد بود!

مردم میگن مرگ بر دیکتاتور

این مطلب الان به ایمیل من اومد: یک شهروند Thursday، July 9، 2009 حمله نیروهای لباس شخصی به خوابگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر حمله نیروهای لباس شخصی به خوابگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر عصر امروز حوالی ساعت 20 به وقت تهران تعدادی بالغ بر چهل موتورسوار مجهز به باتوم به خوابگاه گلشن دانشگاه صنعتی امیرکبیر واقع در خیابان کریمخان خیابان به آفرین حمله ور شده و پس از مواجهه با درب بسته خوابگاه از در فرعی وارد حریم خوابگاه شدند و پس از ضرب و شتم نگهبان خوابگاه و تعدادی از دانشجویان و شکستن شیشه های در فرعی به سالن مطالعه، حمام و نمازخانه و طبقات اول و دوم خوابگاه وارد شده و دو نفر از دانشجویان را به همراه یک نفر عابر که به نمازخانه خوابگاه پناه آورده بود دستگیر نمودند.این حمله همراه با پرتاب گاز اشک­آور به اتاقهای طبقه سوم بود. نیروهای مهاجم همچنین دو تن از دانشجویان را در مقابل درب خوابگاه دستگیر نمودند. افراد مهاجم هنگام خروج نگهبانی خوابگاه را تهدید به یورش مجدد نمودند و هشدار دادند که درب خوابگاه بایستی پس از ساعت 22 باز باشد.

Hundreds protest in Iran, defying crackdown vow


TEHRAN, Iran – Hundreds of young men and women chanted "death to the dictator," confronting police wielding batons and firing tear gas in the capital Thursday as opposition activists sought to revive street protests despite authorities' vows to "smash" any new marches.

For days, supporters of opposition leader Mir Hossein Mousavi have been calling for new protests in Tehran and other cities on Thursday, their first significant attempt to get back on the streets since security forces crushed massive demonstrations nearly two weeks ago in Iran's postelection turmoil.

Tehran governor Morteza Tamaddon warned that any new march Thursday would meet the same fate.

"If some individuals plan to carry out any anti-security actions by listening to calls by counterrevolutionary networks, they will be smashed under the feet of our aware people," he said, according to the state news agency IRNA in a report late Wednesday.

Thursday afternoon, a stepped-up number of uniformed policemen along with plainclothes Basiji militiamen stood at intersections all along Revolution Street and at nearby near Tehran University, some of the sites where protests were called.

Still, a group of around 300 young people gathered in front of Tehran University and began to chant, "Death to the dictator," witnesses said. Many of them wore green surgical masks, the color of Mousavi's movement.

Police charged at them, swinging batons, but the protesters fled, then regrouped at another corner and resumed chanting, the witnesses said. Police chased them repeatedly as the protesters continued to regroup, the witnesses said, speaking on condition of anonymity because they feared government retribution.

Within an hour, the number of protesters grew to about 700 and marched toward the gates of Tehran University, the witnesses said. A line of policemen blocked their path, but they did nothing to disperse the gathering as the protesters stood and continued to chant, the witnesses said.

At another location, on Valiasr Street, around 200 protesters gathered, and police fired tear gas to disperse them, but the demonstrators sought to regroup elsewhere, the witnesses said.

Soon after the confrontations began, mobile phone service was cut off in Tehran, a step that was also taken during the height of the post-election protests to cut off communications. Mobile phone messaging has been cut in the country for the past three days.

They were the first such protests in 11 days, since the crackdown — though it did not compare to the hundreds of thousands who joined the marches that erupted after the June 12 presidential election, protesting what the opposition said were fraudulent results.

The calls for a new march have been circulating for days on social networking Web sites and pro-opposition Web sites. Opposition supporters planned the marches to coincide with the anniversary Thursday of a 1999 attack by Basij on a Tehran University dorm to stop protests in which one student was killed.

Ahead of Thursday's planned march, authorities appeared to have taken a number of other steps to prevent participation, including the halting of SMS messaging. The government also closed down universities and called a government holiday on Tuesday and Wednesday, citing a heavy dust and pollution cloud that has blanketed Tehran and other parts of the country this week.

Mousavi and his pro-reform supporters say he won the election, which official results showed as a landslide victory for incumbent hard-liner Mahmoud Ahmadinejad.

Supreme leader Ayatollah Ali Khamenei declared the results valid after a partial recount and warned that unrest would not be tolerated.

In the crackdown since the election, at least 20 protesters and 7 Basijis were killed.

Police have said 1,000 people were arrested and that most have since been released. But the state-run English language news network Press TV quoted prosecutor-general Qorban-Ali Dorri Najafabadi saying Wednesday that 2,500 people were arrested and that 500 of them could face trial. The remainder, he said, have been released.

Arrests have continued over the past week, with police rounding up dozens of activists, journalists and bloggers.

In the latest detentions, a prominent human rights lawyer Mohammad Ali Dadkhah was taken away by security forces from his office Wednesday along with his daughter and three other members of his staff, the pro-opposition news Web site Norouz reported. A former deputy commerce minister in a previous pro-reform government, Feizollah Arab-Sorkhi, was also arrested at his Tehran home, the site reported.

A large number of top figures in Iran's reform movement, including a former vice president and former Cabinet members, have been held for weeks since the election.

Iranian authorities have depicted the postelection turmoil as instigated by enemy nations aiming to thwart Ahmadinejad's re-election, and officials say some of those detained confessed to fomenting the unrest. Opposition supporters say the confessions were forced under duress.

‫تظاهرت ۱۸ تیر، ۱۳۸۸، تهران بلوار کشاورز


ویدیویی از وقایع امروز تهران: مرگ بر خامنه یی

تظاهرت ۱۸ تیر، ۱۳۸۸، تهران تیر بلوار کشاورز ‫هز اران نفر در حال تظاهرات ، ماشین ها در حال بوق زدن، ..چه. شوری، نیروهای انتظامی ، خبری نیست ، غافلگیری! که CNN خبر کرده بود، در حال عملی شدن است!

درگیری پلیس و نیروهای ضد شورش با هزاران معترض در تهران

تجمع و راهپيمايى هزاران نفر در تهران به مناسبت سالگرد حادثه ۱۸ تير در روز پنجشنبه به درگيرى با پليس ضد شورش انجاميد و نيروهاى امنيتى به سوى معترضان گاز اشك آور پرتاب كردند. گزارش هاى دريافتى از شاهدان عينى از تهران حاكى است كه تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاى «مرگ بر ديكتاتور» از مسيرهاى مختلف به سمت خيابان انقلاب و دانشگاه تهران حركت كرده و با حضور گسترده نيروهاى امنيتى روبرو شده اند. نيروهاى ضد شورش، بسيجى و لباس شخصى با حمله به تظاهر كنندگان به ضرب و شتم آنها پرداخته اند و براى جلوگيرى از هر گونه تجمع بزرگى، گاز اشك آور به در بزرگ دانشگاه تهران شليك مى شود

در اطراف دانشگاه تهران درگیری رخ داد


با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای ممانعت از برگزاری تجمعی به مناسبت دهمین سالگرد حوادث 18 تیر، معترضان در اطراف میدان انقلاب تهران تجمع هایی برگزار کرده اند و اخباری درباره شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان در اطراف دانشگاه تهران منتشر شده است.

یک شاهد عینی از تجمع گسترده مردم در غرب میدان انقلاب تهران و در کوچه های خیابان جمالزاده و آزادی و تلاش آن ها برای حرکت به سمت میدان انقلاب خبر داده است.

اما به گفته این منبع هجوم مردم به سمت میدان انقلاب با پرتاب گاز اشک آور از سوی نیروهای امنیتی مواجه شده و مردم پس از تجمع دوباره به کوچه های اطراف رانده می شوند.

چندین نفر از معترضان توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده اند.

دلیل تجمع در غرب میدان آزادی، حضور گسترده و تلاش نیروهای امنیتی برای در اختیار گرفتن کنترل مناطق شرقی این میدان است که محل دانشگاه تهران در آنجا قرار دارد.

گزارش هایی مبنی بر قطع خدمات تلفن همراه در برخی مناطق تهران نیز مخابره شده است.

یکی از تصاویری که از طریق سایت یوتیوب منتشر شده، معترضان را در بلوار کشاورز، مقابل ساختمان وزارت کشاورزی نشان می دهد که شمار زیاد آنها باعث توقف ترافیک به سمت خیابان کارگر شده است.


هشدار مقامات ایران در مورد 'راهپیمایی سکوت' در ۱۸ تیر


مقامات سیاسی و انتظامی ایران در مورد احتمال تجمع معترضان در روز پنجشنبه ۱۸ تیر در تهران و شهرهای دیگر ایران هشدار داده اند.

مرتضی تمدن، استاندار تهران گفته که هیچ مجوزی برای تجمع یا راهپیمایی در این روز صادر نشده است و "اگر چنانچه افراد معدودی بخواهند با گوش دادن به فراخوان شبکه های ضد انقلاب تحرک ضد امنیتی داشته باشند، زیر گام های مردم هوشیار ما له خواهند شد".

اظهارنظر استاندار تهران به عنوان خبر اصلی وبسایت خبرگزاری رسمی دولت ایران انتخاب شده است.

سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران نیز گفته است که هیچ مجوزی برای راهپیمایی صادر نشده و "با افرادی که به این امر مبادرت ورزند به شدت برخورد خواهد شد".

گروهی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در روزهای گذشته از طریق اینترنت و رسانه های دیگر برای "راهپیمایی سکوت" در سراسر ایران فراخوان داده بودند.

به نظر می رسد هشدار مقامات ایران در این مورد، نشان دهنده نگرانی آنها از ادامه ناآرامی ها باشد.

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و دیگر چهره ها و احزاب جناح اصلاح طلب ایران دعوت معترضان به "راهپیمایی سکوت" را رسما تأیید نکرده اند، اما در مورد آن سکوت کرده اند.

حرکت های ابتکاری

میرحسین موسوی در بیانیه ای که حدود یک هفته پیش صادر کرد، ادامه اعتراض و تلاش برای "استیفای حقوق مردم" را یک "مسئولیت تاریخی" خواند، اما از هوادارانش خواست که در جریان این اعتراضات چند اصل را مراعات کنند: "فریب شعارهای ساختارشکنانه" را نخورند، "بیگانگان" را در "یک اختلاف خانوادگی" دخالت ندهند، در حرکت های اعتراضی ابتکارهایی به کار ببندند که "کارآمد و در چارچوب قانون" باشد و "حتی کودکان خردسال و زنان باردار" بتوانند در آن شرکت کنند و در آن "هیچ کس" صدمه نبیند و حتی کسانی را که "رو در روی" آنها به خشونت متوسل می شوند را در "اخوت خود شریک" بدانند.

اعتراضات خیابانی چند هفته گذشته در ایران تا کنون با خشونت مهار شده و بنابر آمار رسمی بیش از بیست کشته و صدها زخمی به جا گذاشته است.

مقامات قضایی ایران به نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی گفته اند که حدود ۲۵۰۰ نفر در جریان این حوادث بازداشت شده اند که حدود ۵۰۰ نفر از آنها هنوز در بازداشت به سر می برند.

در این حال گروهی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران به جستجو برای یافتن راه های کم هزینه برای نشان دادن اعتراض خود ادامه داده اند.

یکی از این راه های ابتکاری، دعوت از معترضان به اعتصاب سراسری به بهانه شرکت در مراسم اعتکاف در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۶ و ۱۷ تیرماه) بود.

اما دولت ایران این دو روز را به دلیل آلودگی شدید هوا در بخش های وسیعی از غرب و مرکز ایران تعطیل اعلام کرد.

گروهی از مخالفان دولت، این اقدام را نشانه ای از نگرانی حکومت از موفقیت احتمالی برنامه اعتصاب قلمداد کردند.

اما رسانه های نزدیک به دولت ادعای موفق بودن این طرح را رد می کنند.

روزنامه کیهان در ستون "اخبار ویژه" روز پنجشنبه ۱۸ تیر خود تحلیل برخی رسانه های غربی را در مورد برنامه اعتصاب و اعتکاف در مساجد رد کرده و نوشته است که این رسانه ها "ظاهرا در آستانه خل وضعی کامل به سر می برند".


در اطراف دانشگاه تهران درگیری رخ داد


با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای ممانعت از برگزاری تجمعی به مناسبت دهمین سالگرد حوادث 18 تیر، اخباری درباره شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان در اطراف دانشگاه تهران منتشر شده است.

منابع مختلف خبری از حرکت چند صد نفر از معترضان به سمت دانشگاه تهران خبر دادند که شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر داده بودند.

خبرگزارش آسوشیتدپرس معترضان را "صدها زن و مرد جوان" خوانده و در گزارش خود نوشته اعتراض در شرایطی انجام شد که شمار زیادی از نیروهای انتظامی در کنار لباس شخصی ها و بسیج در چهار راه های مختلف خیابان انقلاب در مرکز تهران مستقر شده بودند.

این خبرگزاری عنوان کرده حدود 300 نفر از تظاهر کنندگان که ماسک های سبز به صورت داشتند مقابل در اصلی دانشگاه تهران متوقف شدند و شروع به شعار دادن کردند که با واکنش پلیس مواجه شد.

یک شاهد عینی از حمله نیروهای امنیتی به حاضران در خیابان کارگر خبر داد و علاوه بر تایید ضرب و شتم معترضان و عابران از سوی این نیروها، گفت برخی از افرادی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند نیز دستگیر شدند.

این شاهد عینی همچنین از مسدود شدن کلیه خیابان های منتهی به میدان انقلاب از سوی نیروهای انتظامی خبر داد.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که نیروهای لباس شخصی سوار بر موتورسیکلت در اطراف دانشگاه تهران مشغول گشت زنی هستند.

خبرگزاری فرانسه که پیش از بروز این حادثه، فضای این منطقه از شهر تهران را پر تنش و متاثر از حضور نیروهای ضدشورش توصیف کرده بود، از شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان و تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان خبر داده است.

خبرگزاری رویترز هم از زبان یک شاهد عینی از شعار دادن تجمع کنندگان در حمایت از میرحسین موسوی خبرداده است.

رویترز به نقل از دیگر شاهدان عینی اعلام کرد نیروهای امنیتی در برخی از میادین دیگر شهر تهران هم حضوری گسترده دارند.

این تجمع در شرایطی رخ داد که اسماعیل احمدی مقدم، رئیس نیروی انتظامی ایران یک روز قبل اعلام کرد درخواستی برای برگزاری تجمع یادبود حوادث 18 تیر 1378 دریافت نشده و هشدار داد پلیس با هرگونه تجمعی مقابله خواهد کرد.

10 سال پیش در روز هجدهم تیر سال 1378 ، و در پی اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به تعطیلی روزنامه اصلاح طلب "سلام"، نیروهای امنیتی به کوی دانشگاه تهران حمله کردند که این حمله حداقل یک کشته برجای گذاشت، و به پنج روز ناآرامی منجر شد.