۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

http://i50.tinypic.com/k1xmyh.jpg
http://tpl.asite.no/newpublic_pictures/site_generated/633399_diktator.jpg

اعتراض به ساخت یک ایستگاه لرزه نگاری در نزدیکی مرز ایران

ایران روز چهارشنبه ادعا کرد که یک ایستگاه لرزه نگاری سازمان ملل برای ردیابی انفجارهای اتمی در نزدیکی مرز این کشور با هدف تجسس در امور داخلی اش ساخته شده است.

احداث این ایستگاه نظارتی هفته گذشته در ترکمنستان در چندین کیلومتری مرز ایران تکمیل شد و بنابر گزارش ها این ایستگاه یکی از 275 تاسیسات مشابهی است که در سراسر جهان برای ردیابی لرزش های ناشی از آزمایش بمب های اتمی وجود دارند.

ایران درحالی با احداث این مرکز در نزدیکی مرز خود مخالفت می کند که می گوید در پی ساخت سلاح اتمی نیست.

ابوالفضل ظهره وند مشاور سعید جلیلی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات مربوط به برنامه اتمی، روز چهارشنبه گفت که پیمان منع جامع آزمایش های اتمی (سی تی بی تی) که اجازه ایجاد چنین ایستگاه هایی را می دهد یک "معاهده جاسوسی" است.

آقای ظهره وند به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: "با افشای ماهيت اين ايستگاه ها و متوقف شدن فعاليت يکی از آنها که ايران را تحت کنترل قرار می داد، آنها به اين نتيجه رسيدند که اين ايستگاه ها را به صورت کمربندی به دور کشورمان در بياورند که فعلا در ترکمنستان اين ايستگاه را تعبيه کرده اند."

اما کمیسیون پیمان منع جامع آزمایش های اتمی در واکنش به این اتهام می گوید که تصمیم برای ساخت این ایستگاه بین سال های 1994 تا 1996 با مشارکت ایران گرفته شد.

به گفته این کمیسیون هم اکنون سه ایستگاه مشابه در داخل ایران در شهرهای تهران، شوشتر و کرمان قرار دارد.

آنیکا تونبورگ یک سخنگوی کمیسیون تمهیداتی "سازمان پیمان منع جامع آزمایش اتمی" گفت که مجموعه این ایستگاه ها، انفجارهای اتمی در سراسر جهان را زیر نظر دارد و نه یک کشور خاص را.

او گفت: "ساخت این ایستگاه ربطی به گزارش های اخیر درباره ایران ندارد. ایران عضو 'سی تی بی تی او' است و مثل 181 عضو دیگر شریک تصمیمات آن است."

این پیمان هفته گذشته در وبسایت خود اعلام کرد که این ایستگاه در نقطه ای میان کویر کاراکوم ترکمنستان و رشته کوه های کوپت ایجاد شده و هم اکنون آزمایش های مقدماتی را می گذراند.

اما آقای ظهره وند اظهار عقیده کرد که "معاهده 'سی تی بی تی' يک معاهده امنيتی و جاسوسی است و حتی خطرناک تر از پروتکل الحاقی است."

او به پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های اتمی که ایران اکنون چند سالی است از اجرای آن دست کشیده اشاره داشت. براساس این پیمان از جمله امکان بازرسی های سرزده از تاسیسات اتمی کشورهای عضو فراهم می شود.

آقای ظهره وند حتی "سی تی بی تی او" را راهی برای جلوگیری از فعالیت های اتمی غیرنظامی کشورها قلمداد کرد.

او گفت: "این معاهده محصول چند دهه بررسی فعاليت های جاسوسی در سطح جهان است و به موجب اين معاهده و تحت پوشش منع جامع آزمايشات هسته ای هر نوع اشاعه فعاليت های هسته ای کنترل و جلوگيری می شود و به عبارتی از طريق اين معاهده می توانند مانع فعاليت های صلح آميز هسته ای کشورها شوند و حتی با آزمايشات موشکی کشورها نيز مقابله کند."

همزمان به گزارش خبرگزاری مهر، احمد وحیدی وزیر دفاع ایران در جریان دیداری از سوریه هشدار داده است که اگر اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران حمله کند این کشور مراکز اتمی و اسلحه سازی اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.

اسرائیل اقدام نظامی برای خنثی کردن برنامه اتمی ایران در صورت شکست دیپلماسی را مردود ندانسته است. ایران اتهام غرب دایر بر تلاش برای ساخت سلاح اتمی را رد می کند.

این کشور در چند ماه اخیر در برابر فشار شدید برای امضای یک طرح مورد حمایت سازمان ملل با هدف اطمینان از عدم تلاش این کشور برای ساخت سلاح اتمی مقاومت کرده است.

عفو بین الملل: نقض حقوق بشر در ایران در بدترین شرایط طی دو دهه

سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی درباره وقایع پس از انتخابات خردادماه ایران، "نقض" حقوق بشر در این کشور را در بدترین شرایط طی 20 سال گذشته ارزیابی کرده است.

حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، گفته است که مقام های ارشد ایران باید درباره اتهام های شکنجه معترضین از جمله تجاوز، قتل و سایر بدرفتاری ها بطور مستقل و کامل تحقیق کنند.

عفو بین الملل می گوید، به نظر می رسد که تحقیقاتی که تا کنون مقام های ایرانی درباره اتهام های مطرح شده کرده اند، با هدف جلوگیری از روشن شدن حقیقت بوده است.

ایران هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است اما معمولا هرگونه گزارش انتقادآمیزی درباره خود را به انگیزه های سیاسی نسبت می دهد. هرچند مقام های این کشور اذعان کرده اند که در مواردی از جمله در بازداشتگاه کهریزک بدرفتاری های جدی با معترضان صورت گرفته است، اما آن را به ماموران رده پایین نسبت می دهند.

مجلس ایران پس از آن حوادث کمیته ای ویژه برای رسیدگی به اتهام های آزار و اذیت جنسی برخی از بازداشتی ها تشکیل داد و مقام های قضایی نیز به رسیدگی به این اتهام ها تاکید کرده اند.

عفو بین الملل به ویژه از آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواسته است که به دو نماینده سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر اجازه بازدید از ایران را بدهد.

خانم سهروای گفت: "اعضای گروه های شبه نظامی و مقام های رسمی که در این تخلفات دست داشتند باید محاکمه شوند و در هیچ شرایطی کسی نباید اعدام شود."

وی گفته است آیت الله خامنه ای باید دستور دعوت از نمایندگان ویژه سازمان ملل متحد در مورد شکنجه و اعدام های فراقانونی، بدون محاکمه و خودسرانه را بدهد تا اطمینان خاطر حاصل شود که تحقیقات درباره اتهام های مطرح شده، مستقل و قاطع خواهد بود.

ایران قبلا این گونه درخواست ها را نادیده گرفته و آن را دخالتی در امور داخلی خود نامیده است.

به گفته عفو بین الملل، مانفرد نوواک، نماینده سازمان ملل متحد در امور شکنجه و فیلیپ آلستون، نماینده این نهاد در امور "اعدام های فراقانونی، بدون محاکمه و خودسرانه" رسما از ایران خواسته اند که به این کشور سفر کنند، ولی هنوز منتظر پاسخ دولت ایران هستند.

گزارش عفو بین الملل شامل اظهارات افرادیست که در حین تظاهرات پس از انتخابات بازداشت شدند و برخی از آن ها از آن زمان ایران را ترک کرده اند.

معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل می گوید، مقام های ایران باید اطمینان خاطر دهند که کنترل و نظارت بر تظاهرات مطابق با استانداردهای بین المللی خواهد بود و بسیج و سایر نهادهای مسلح را از خیابان ها دور نگه دارند.

خانم سهراوی می گوید هر فردی که بازداشت یا دستگیر شده باید از شکنجه و سایر بدرفتاری ها مصون باشد، زندانیان عقیدتی باید آزاد شوند و افرادی که پس از محاکمات غیر عادلانه مانند "دادگاه های نمایشی" محکوم شدند، باید پرونده آنها مجددا رسیدگی شود یا آزاد شوند.

به گفته این مدیر عفو بین الملل، تمام مجازات های مرگ باید به مجازات هایی غیر از اعدام تبدیل شوند و افرادی که هنوز مورد محاکمه قرار نگرفته اند از دادگاه عادلانه برخوردار باشند.

وزیر اطلاعات: رفسنجانی مباحث سران فتنه را مطرح می کند

وزیر اطلاعات اکبر هاشمی رفسنجانی را به همسویی با 'سران فتنه' متهم کرده و از اقداماتی برای برخورد با فرزندان او سخن گفته است.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات کابینه محمود احمدی نژاد، در سخنانی اکبر هاشمی، رئیس جمهوری سابق، رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحات نظام را به خاطر تاکید دوباره بر راه حل های پیشنهادی خود برای برون رفت از بحران سیاسی کنونی هدف انتقاد شدید قرار داد و به همسویی با مخالفان دولت متهم کرد.

آقای مصلحی که شامگاه چهارشنبه برای گروهی از طلبه و مدرسان مدرسه فیضیه در قم سخن می گفت با اشاره با اظهارات اخیر آقای رفسنجانی در مشهد، این سخنان را "تکان دهنده" توصیف کرد.

وزیر اطلاعات با اشاره به این سخنان گفت "ایشان در سفر اخیر خود به مشهد مقدس اعلام کرد که مواضع من همان است که در نماز جمعه تهران بیان کردم و تکان دهنده این است که مباحثی را که در بیانیه های سران فتنه مطرح می شود، بیان می کند."

آقای رفسنجانی در نماز جمعه تهران در روز 26 تیرماه، که تاکنون آخرین نماز جمعه ای است که به امامت او برگزار شده، با بحرانی خواندن شرایط کشور بعد از اعلام نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات ریاست جمهوری، با ذکر روایاتی گفت که حکومتگر در جامعه اسلامی باید از حمایت مردم برخوردار باشد و اگر این حمایت را دز دست داد، باید کناره گیری کنند.

در این نماز جمعه که با حضور جمعیت کم سابقه نمازگزاران برگزار شد، وی پیشنهاد کرد که برای حل بحران موجود، کسانی که در ارتباط با اعتراضات انتخاباتی زندانی شده اند آزاد شوند و از کسانی که در جریان برخورد نیروهای دولتی با تظاهرکنندگان آسیب دیده اند دلجویی به عمل آید و راهی برای رفع ابهام در مورد سلامت انتخابات یافت شود.

رفسنجانی در نماز جمعه 26 تیرماه

وزیر اطلاعات پیشنهادهای رفسنجانی را همسویی با مخالفان دانسته است

وزیر اطلاعات در اشاره ای ضمنی به دیدگاه اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد مبنای مردمی ولایت فقیه گفت "هاشمی همچنین ادعا کرده است تا زمانی که مردم ولی فقیه را بخواهند باید باشد و اگر مردم او را نخواهند، باید کنار رود."

به گزارش خبرگزاری های داخلی، حاضران در جلسه سخنرانی آقای مصلحی، در مخالفت با این دیدگاه آقای رفسنجانی در مورد لزوم حمایت مردمی از رهبر، شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه" و "مرگ بر منافق" سر دادند.

حیدر مصلحی، که در کابینه دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به سمت وزیر اطلاعات منصوب شده، در بخش دیگری از سخنان خود علیه مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی گفت "آقای هاشمی در یکی دیگر از ادعاهایش گفته که در کشور سه میلیون دانشجوی فرهیخته با نظام همراه نیستند."

'برخورد با فرزندان هاشمی'

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - در همین جلسه، سئوالی در مورد عدم برخورد با فرزندان هاشمی رفسنجانی مطرح شد و وزیر اطلاعات در پاسخ گفت "اقداماتی در این زمینه در دست اقدام است و لی می خواهیم در این موارد معاندین نتوانند دست به اسطوره سازی بزنند."

اوایل ماه جاری، سایت الف، متعلق به احمد توکلی از نمایندگان مجلس، نوشت که وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار بازگرداندن مهدی هاشمی برای پیگیری "سرنخ های آشوب های پس از انتخابات" شد.

به گزارش این سایت، آقای مصلحی از بخش هایی از قوه قضائیه به خاطر عدم همکاری در دستگیری و محاکمه متهمان حوادث بعد از انتخابات گله کرد و در مورد مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، گفت که قوه قضائیه مدارک و مستندات کاملی در مورد نقش او در این حوادث در اختیار دارد و افزود که دریافت اطلاعات از مهدی هاشمی "به دستگاه های امنیتی کمک خواهد کرد."

مهدی هاشمی

مهدی هاشمی هدف حملات شدید طرفداران دولت بوده است

مهدی هاشمی، که در حال حاضر عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی است، از اوایل شهریور ماه به منظور سرکشی به شعبه های دانشگاه اسلامی به خارج از کشور از جمله بریتانیا سفر کرده است.

اگرچه دیگر فرزندان آقای رفسنجانی، به خصوص فائزه هاشمی، به شکلی موثرتر در اعتراضات بعد از انتخابات حضور داشته اند، اما طرفداران دولت حملات خود را بیشتر متوجه مهدی هاشمی کرده و او را به سوء استفاده از امکانات دولتی در تبلیغات علیه محمود احمدی نژاد متهم ساخته اند.

حیدر مصلحی در سخنان شامگاه چهارشنبه در مدرسه فیضیه، ارزبابی خود از اعتراض مردم به نتیجه انتخابات مناقشه برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری را نیز ارائه داد و این اعتراضات را "فتنه ای سرگردان" توصیف کرد که "دشمنان" به راه انداخته اند و ابعاد آن به خوبی شناخته نشده است.

وی گفت "توطئه های دشمنان بعد از انتخابات ریاست جمهوری به تولید فتنه انجامید و این فتنه مانند کوه یخی است که در آب اقیانوس سرگردان بوده و فقط بخش کمی از آن بیرون از آب است."

در حالیکه برخی تحلیلگران ادامه تظاهرات اعتراضی ماه های اخیر را وخیم ترین بحران سیاسی جمهوری اسلامی توصیف کرده اند، وزیر اطلاعات گفت که هم آیت الله خمینی و هم آیت الله علی خامنه ای با فتنه هایی مانند "فتنه بنی صدر، فتنه منافقین [مجاهدین خلق] و فتنه [آیت الله حسینعلی] منتظری مواجه بوده اند ولی این فتنه اخیر پیچیدگی خاص خود را دارد."

آقای مصلحی اظهار داشت که این وقایع صرفا یک دعوای انتخاباتی نیست و گفت "براساس اطلاعات دقیق، بسیاری از نیروهایی که از آنها انتظار و توقع نداشتیم و باید سینه چاک ولایت می بودند، با کسانی که در برابر ولایت ایستاده اند، همراه شدند."

'تهدید از درون و فعالیت آقازاده ها'

وزیر اطلاعات گفت که نیروهای مخالف در حال حاضر "تمامیت نظام را از درون نظام تهدید و به چالش کشیده است."

وی در عین حال، با انتقاد تلویحی از مواضع هاشمی رفسنجانی در توصیف شرایط کشور به عنوان یک بحران سیاسی گفت "کسانی که خود دچار بحرانند، فکر می کنند که کشور بحران زده شده ولی به عنوان یک مسئول مطلع اعلام می کنم که ما کار خود را انجام می دهیم و کشور هیج بحرانی ندارد."

وزیر اطلاعات تظاهرات اعتراضی ماه های اخیر را کم اهمیت جلوه داد و با اشاره به تجمع های روز 16 آذر در نقاط مختلف ایران گفت "در این روز تلاش های گسترده ای صورت گرفت تا شکست خود را در 13 آبان جبران کنند ولی در این روز نیز شکست خورده و جمعیتی که جمع کرده بودند کمتر از یکهزار و دویست نفر بود" هر چند در مورد محل تجمع این گروه از معترضان توضیحی نداد.

تظاهرات 13 آبان

مصلحی از وجود جزوه جامع سازماندهی اعتراضات مردم سخن گفته است

آقای مصلحی با اشاره به فیلمی که شبکه تلویزیونی جمهوری اسلامی از آتش زدن تصاویر آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای به دست افراد نا مشخص پخش کرده، معترضان را متهم کرد که "برای ساختار شکنی" برنامه ریزی کرده بودند و افزود که حوزه های علمیه باید در این مورد "حرکت سنگین و فشرده" از خود نشان دهند.

وزیر اطلاعات گروهی از شخصیت های عمده جمهوری اسلامی را با عنوان "خواص" اما بدون ذکر نام آنان مورد حمله قرار داد و گفت "متاسفانه مجموعه ای از خواص که ما آنها را سرباز ولایت می دانستیم سقوط کردند و هنوز هم حاضر نیستند کلام رهبری را بپذیرند و در مقابل فتنه به حرکت درآیند."

وی فرزندان بعضی روحانیون سرشناس را به رهبری حرکت های اعتراضی علیه رژیم متهم ساخت و با اعلام وجود دستورالعمل مدونی در مورد این حرکت ها، گفت "جزوه ای از یکی از سران فتنه کشف شده که در آن برای براندازی نظام برنامه ریزی شده بود در حالیکه این فرد از آقازاده ها می باشد."

وزیر اطلاعات اظهار داشت که "وقتی از این فرد برای چگونه تهیه کردن این جزوه سئوالاتی مطرح شد، ایشان از انسان هایی نام می برد که تکان دهنده است و همه حرکت ها و بیانیه ها در راستای این جزوه می باشد."

حیدر مصلحی در اشاره ای تلویحی به موضعگیری اکبر هاشمی رفسنجانی و سفر مهدی هاشمی به خارج گفت که "دشمنان از طریق آقازاده ها روی فکر برخی خواص کار کرده اند" و افزود "رفت و آمد عده ای از دو هفته بعد از انقلاب تا کنون به کشور انگلیس مشکوک، عجیب و غرب و تکان دهنده است."

از زمان اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و اعتراضات نسبت به آنچه که تقلب گسترده در انتخابات خوانده شده، مقامات ارشد جمهوری اسلامی مشارکت مردم در حرکت های اعتراضی را به کشورها و رسانه های خارجی، از جمله شبکه فارسی بی بی سی نسبت داده و به اعمال محدودیت، اخراج و حتی بازداشت خبرنگاران خارجی مبادرت کرده اند.

مخالفت قوه قضائیه با دخالت سازمانهای اطلاعاتی

در خبری دیگر در همین زمینه، خبرگزاری کار ایران - ایلنا - سخنان روز گذشته صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه را گزارش کرده که در آن از دستگاه های اطلاعاتی خواسته در کار این قوه دخالت نکنند.

آقای لاریجانی که در مورد مبارزه با فساد سخن می گفت، اظهار داشت که دستگاه های اطلاعاتی در مبارزه با فساد نقش مهمی ایفا می کنند و تاکید کرد که "انشاء الله دستگاه های اطلاعاتی در این زمینه به ما کمک کنند اما از آنها می خواهیم در کار قضا دخالت نکنند."