۱۳۸۸ شهریور ۵, پنجشنبه

كينه‌ي بي‌سوادي / برای سعید حجاریان

شنيده‌ايم كه در زندان‌هاي پيش از انقلاب، از اوايل دهه‌ي پنجاه وقتي نسل جديد مبارزان وارد زندان شدند باسوادتر بودند و در بحث و مناظره‌هاي داخلي زندان برخي سياسيون سابق – كه مي‌دانيد چه كساني بوده‌اند- جلوي جوانترها كم آوردند و بعد يواش يواش بحث نجس و پاك بودن رقيب مطرح شد و حساب‌ها را جدا كردند. اختلاف‌هاي داخل زندان بعدها تبديل شد به كينه‌هاي بي‌پايان و بالاخره به جنايت‌هايي انجاميد كه فراموش نشدني است. زنداني سابق كه «شايد» مقاومت هم كرده بود قبلاً ؛ شد شكنجه‌گر جديد! آنهم شكنجه‌گر كسي كه سابقاً با او هم‌سلول بود. آن اختلاف‌ها را كه نتوانسته بود با حرف و گفت‌وگو و بحث حل كند و شكست خورده بود؛ اينبار خواست كه با شلاق و درفش حل كند و منطق خودش را از «كف پا» وارد كند. و جالب آنكه چون هميشه در بحث كردن كم آورده بود، همين برايش عقده‌اي بود كه هرجا مي‌نشست ادعا مي‌كرد كه با بحث كردن زندانيان را متقاعد كرده است. آنقدر اين حرف را تكرار كرده‌اند كه بعيد مي‌دانم كسي نشنيده باشد. چنان با «آب و تاب» از مناظره‌ي خودشان در زندان با مخالفان و متقاعد كردن آنها حرف مي‌زنند كه شنونده با خود مي‌گويد اينها يا ديوانه‌اند يا از «بي‌سواد»يشان است كه مي‌گويند در زندان بحث كرده‌اند و زنداني را متقاعد كرده‌اند! چون اگر كمترين سوادي داشت مي‌فهميد كه اولين پيش‌شرط مناظره و بحث «شرايط برابر» است و زنداني و زندان‌بان هرگز در شرايط برابر نيستند و اصولاً در چنان وضعي حرف از مناظره و بحث، حماقت كامل است و باز نشانه‌ي بي‌سوادي! و اين كابوس برايشان تمام نمي‌شود! بهتر نيست كمي كتاب بخوانيد؟! ديروز وقتي نوشته‌ي منسوب به حجاريان را ديدم خنده‌ام گرفت از اين عقده‌ي بي‌سوادي! حجاريان شاخص انديشه‌ورزي رفورميست‌هاي ايران در اين سالها بوده است. مردي ميانه‌رو؛ باهوش و پيچيده. خلاصه‌ي اتهامش اين بود كه علوم غربي خوانده و تحت تأثير آموزه‌هاي ماكس وبر بوده! و مهمتر از آن اينكه « در اين انتخابات با ارائه تحليل هاي ناصواب مرتكب خطاهاي سهمگين شده‌»! اين نوآوري و شكوفايي را توجه كنيد: « ارائه تحليل‌هاي ناصواب» جرم حجاريان است و بايد از آن تبري جويد! چيزي برايتان آشنا نيست؟ انديشيدن و تحليل كردن بطور «رسمي»جرم شده است امروز! نشنيده‌ام كه در اين سال‌ها‌ي بعد از ترور، حجاريان چيزي نوشته باشد.

رضایی: مانع تعامل موسوی، هاشمی و کروبی با رهبری شدند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «حداقل در ایران تجربه نشان داده است كه عوامل نفوذی هم در نهادهای حكومتی هستند و هم در فعالان سیاسی و همه باید مواظب اخبار و تحلیل‌های درست از نادرست باشند». به گزارش گروه سیاسی آفتاب، محسن رضایی در یادداشتی با عنوان " دعوا یا تعامل" كه در پایگاه اینترنتی وی منتشر شده، آورده است: ملاقات كمیته وی‍ژه مجلس با آقای كروبی دو اثر مفید داشته است: 1- آقای كروبی گفته است من نگفته‌ام كه این گزارشاتی كه به من داده شده صددرصد درست است. به گزارش كمیته توجه فرمایید: جلالی تصریح کرد: در ادامه این دیدار اعضای کمیته از آقای کروبی پرسیدند که آیا شما در مورد آزار جنسی بازداشت شدگانی که مورد آزار جنسی قرارگرفته‌اند به قطعیت رسیده‌اید؟ ایشان تاکید کرد که هنوز درباره این موضوع به قطعیت نرسیده و این مطلب را در نامه‌ای که به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشته است، درج نموده است. وی با بیان این‌که "کروبی دلیل نوشتن نامه به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را متعلق دانستن خود به نظام و نگرانی و دغدغه درباره موضوعات مطرح شده دانسته است" گفت: آقای کروبی خواستار این بود تا موضوعات مطرح شده پیگیری و بررسی شود تا صحت و سقم آن مشخص گردد. 2- فایده دیگر این ملاقات این بود كه كمیته مجلس به این نتیجه رسیده است كه به این نوع گزارشات باید سریعا رسیدگی شود: جلالی اضافه کرد: معتقدیم باید با سرعت به این موضوعات رسیدگی شود و هرچه بیشتر درباره رسیدگی به چنین مسائلی تاخیر داشته باشیم فضا برای ایجاد حملات روانی علیه نظام بیشتر خواهد شد. بنابراین یکی از نکته های مورد نظر ما این است که با سرعت هر چه بیشتر درباره این گونه مسائل عمل کنیم. مشاهده می كنید كه تعامل از سوی دو طرف هم واقعیت را مشخص كرده یعنی صحت و سقم این گزارشات برای خود آقای كروبی هم مشخص نیست و هم ضرورت رسیدگی به این نوع مسائل را بالا برده است. به طوری‌كه اعضای كمیته مجلس مصمم هستند كه به این نوع مسائل سریع‌تر رسیدگی كنند.

اعتراف رهبر به وقوع "جنایت" در کهریزک


رهبر جمهوری اسلامی عصر روز چهارشنبه در جریان دیدار با تعدادی از دانشجویان وقوع "تخلفات و جنایت هایی در حوادث پس از انتخابات و به ویژه در بازداشتگاه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه از سوی یگان های ویژه و ماموران لباس شخصی" را تائید کرد، اما گفت که این جنایت ها در مقابل "ظلمی که عده ای به نظام کردند" بی اهمیت است.

تائید وقوع جنایت ها در بازداشتگاه و همچنین در جریان سرکوب اعتراضات مردم در حالی صورت گرفت که که اظهارات متناقض و تعلل برخی اعضای کمیته ویژه مجلس در مورد وقوع تجاوز به برخی از بازداشت شدگان در بازداشتگاه ها همچنان ادامه دارد و آنها هنوز در حال تکذیب نامه افشاگرانه مهدی کروبی در مورد وجود تجاوز در بازداشتگاه ها هستند.

آیت الله خامنه ای در دیدار روز چهارشنبه خود با اشاره به سخنان برخی از دانشجویان حاضر مبنی بر درباره لزوم پیگیری دستور رهبر در برخورد با حادثه کوی دانشگاه و مسئله بازداشتگاه کهریزک گفت: "در حوادث پس از انتخابات تخلفات و جنایاتی صورت گرفته است که بطور قطع با آنها برخورد خواهد شد." وی در عین حال خواستار آن شد که اخبار و گزارش های مربوط به این جنایت ها از سوی رسانه ها منتشر نشود و با تأکید بر "لزوم پرهیز از کارهای صرفاً تبلیغاتی در موضوع برخورد با عاملان کوی دانشگاه و حوادث مشابه" گفت "کار تبلیغاتی لازم نیست اما از اولین روزها دستور اکید داده شد که ضمن مراقبت و دقت لازم با اینگونه مسائل برخورد قاطع شود."

وی در مورد حمله یگان های ویژه نیروی انتظامی و ماموران لباس شخصی در شب 24 خرداد به کوی دانشگاه اظهار داشت: "در حادثه کوی دانشگاه تخلفات بزرگی انجام شده که پرونده ویژه ای برای آن تشکیل شده تا مجرمان بدون توجه به وابستگی سازمانی، به مجازات برسند".
رهبر جمهوری اسلامی همزمان با تائید جنایات صورت گرفته از سوی نهادهای نظامی، انتظامی و بسیج، از "خدمات" پلیس امنیت، پلیس انتظامی و بسیج تشکر کرد: "این خدمات بزرگ نباید موجب رسیدگی نکردن به برخی جرائم شود و اگر کسی با وابستگی به هر کدام از این سازمانها، تخلف و جرمی مرتکب شده، باید کاملاً رسیدگی شود."

وی کشته شدن تعدادی از بازداشت شدگان در بازداشتگاه کهریزک را نیز تائید کرد اما تعدادکشته شدگان را "معدود" دانست و در عین حال بر رسیدگی به آسیب دیدگان در ماجرای بازداشتگاه کهریزک و همینطور "بررسی موضوع معدود کسانی که در این مسئله جان باخته اند" تاکید کرد. وی در عین حال هشدار داد: "اینگونه مسائل نباید با مسئله اصلی بعد از انتخابات خلط مبحث شود".

رهبر جمهوری اسلامی مساله "اصلی" پس از انتخابات را "ظلم عده ای به نظام اسلامی" عنوان کرد، و تذکر داد: "عده ای، ظلم بزرگی را که پس از انتخابات به مردم و نظام اسلامی شد و هتک آبروی نظام در مقابل ملتها را نادیده می گیرند و مسئله کهریزک یا کوی دانشگاه را قضیه اصلی قلمداد می کنند اما این نگاه، خود یک ظلم آشکار است".

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه اش در مورداظهارات چند تن از حاضران در این دیدار مبنی بر "لزوم برخورد و محاکمه مجرمان پشت پرده حوادث اخیر" گفت: "همه مطمئن باشند که در مقابل جرم و جنایت هیچگونه اغماضی نخواهد شد اما در مسائلی به این اهمیت، دستگاه قضا باید براساس دلایل محکم قضاوت کند و حتی اگر برای بسیاری از شایعات، شواهد و قرینه هایی وجود داشته باشد این شواهد نمی تواند مبنای قضاوت قرار گیرد."

وی همچنین اظهار داشت: "من، پیش قراولان حوادث اخیر را به دست نشاندگی بیگانگان از جمله امریکا و انگلیس متهم نمی کنم چرا که این موضوع برای من ثابت نشده است، اما تردیدی وجود ندارد که این جریان، چه مسئولان و پیش قراولان آن بدانند و چه ندانند جریانی حساب شده بود. البته طراحان این جریان یقین نداشتند که طرح آنها اجرایی می شود اما تحرکات بعضی افراد پس از انتخابات، آنها را امیدوار کرد به گونه ای که طراحان اصلی با گسیل همه وسائل و امکانات رسانه ای و الکترونیکی خود به میدان، حضور خود و عوامل شان را در صحنه تشدید کردند".
آیت الله خامنه ای همچنین از "شکست توطئه" و "جنگ نرم عظیم" خبر داد: "طراحان حوادث اخیر، صحنه گردانانی دارند و صحنه گردانان دیگری نیز پیدا می کنند البته همه تحرکات و تحریکات آنان به فضل الهی، شکست خواهد خورد اما هوشیاری و بیداری آحاد مردم به ویژه جوانان ضرر و زیان اینگونه تحرکات و جریانها را کاهش می دهد."

وی همچنین بدون نام بردن از کسی در خصوص حوادث پس از انتخابات تصریح کرد: "اصل حوادث خیلی خلاف انتظار نبود اما اشخاصی که وارد صحنه شدند خلاف انتظار ما بود."

تعطیلی بازداشتگاه کهریزک به خاطر قتل بود یا تجاوز؟

با گذشته نزدیک به یک ماه از صدور دستور تعطیلی این بازداشتگاه از سوی رهبر جمهوری اسلامی مقام های رسمی در مورد علت تعطیلی آن توضیح روشنی نداده اما اعلام کرده اند که تعدادی از ماموران نیروی انتظامی و یک قاضی به خاطر تخلف در این بازداشتگاه از کار برکنار شده و محاکمه خواهند شد.

در تازه ترین خبرها اعلام شده که 3 افسر نیروی انتظامی به اتهام معاونت در قتل بازداشت شدگان کهریزک محاکمه می شوند.

این در حالی است که سایت پارلمان روز گذشته افشا کرد: " در حالیکه بسیاری از گمانه‌زنی‌ها، علت تعطیلی بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک به دستور مقام معظم رهبری را مرگ فرزند دکتر روح‌الامینی می‌دانند که گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برخی موارد دیگر نیز در تعطیلی این بازداشتگاه دخیل بوده است."

بنابر این گزارش: "دوستان روح‌الامینی که از چهره‌های علمی و شاخص اصولگرا در بین خواص به شمار می‌رود، بعد از انتشار خبر درگذشت محسن در بازداشتگاه تلاش فراوانی برای یافتن عاملین این جنایت از خود نشان دادند که یکی از ثمرات آن تعطیلی بازداشتگاه کهریزک که گفته می‌شود محسن و چند تن دیگر در آن مکان جان خود را از دست دادند، به دستور صریح رهبری بود. اما این تنها علت تعطیلی این بازداشتگاه نیست، چه آنکه خبر می‌رسد شرح بدون واسطه آنچه بر یکی از فعالان رسانه‌ای در کهریزک گذشت، برای یکی از مقامات عالی رتبه نظام در تعطیلی این بازداشتگاه نقش مهمی داشته است."

به نوشته پارلمان نیوز: "این فعال رسانه‌ای که نامش اعلام نشده در جریان بازداشت‌های بعد از انتخابات دستگیر و بعد از حدود دو هفته با اطلاع یافتن اعضای دفتر این مقام عالی‌ رتبه نظام به دلیل رابطه چندین ساله او با آنها آزاد شد. بنابر این گزارش ها وقتی که این فعال رسانه‌ای به نزد این مقام عالی رتبه نظام می‌رود و دعوت به نشستن می‌شود، او می‌گوید نمی‌تواند و هنگامی که دلیل عدم توانایی برای نشستن جویا می‌شود، او به شرح تجاوز مکرر به خود توسط باتوم می‌پرداز، و بعد از این سخنان این مقام عالی رتبه نظام به شدت ناراحت می‌شوند."

با گذشت دو روز از روایت این واقعه و جمع‌آوری مستندات دیگری مبنی بر انجام اعمال غیرقانونی و ضد انسانی در بازداشتگاه کهریزک، دستور تعطیلی این بازداشتگاه متعلق به نیروی انتظامی صادر می‌شود.

تجاوز با باتوم و شیشه نوشابه به بازداشت شدگان

روز چهارشنبه یک عضو کمیته ویژه مجلس نیز اعلام کرد که "تجاوز با باتوم و شیشه نوشابه به برخی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات برای ما محرز شده است".

این نماینده مجلس به سایت فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: "به برخی از بازداشت‌شدگان حوادث بعد از انتخابات متاسفانه به وسیله باتوم و شیشه نوشابه تجاوز شده و این امر برای برای کمیته ویژه محرز شده است" و افزود "اطلاعات و مستندات موثق از عوامل تجاوز بازداشتگاه‌ها به بازداشت‌شدگان نداریم، اما تفاوت چندانی هم در اصل ماجرا نمی‌کند".

وی همچنین خبر داد که با تکمیل گزارش تجاوز به برخی از بازداشت شدگان در بازداشتگاه ها، آن را دراختیار رییس مجلس و بزرگان نظام قرار خواهند داد.

از سوی دیگر بازپرس محمد حسین شاملو که رسیدگی به چند پرونده کشته شدگان خوادث پس از انتخابات را بر عهده دارد در نامه ای به حجت الاسلام صادق لاریجانی، رئیس جدید قوه قضائیه، به حوادث پس از انتخابات و از جمله موضوع بازداشتگاه غیرقانونی كهریزك، "بازداشت‌های غیرموجه"، "برخوردهای غیرشرعی با برخی افراد بازداشت‌شده" و "كشته شدن برخی افراد" اشاره کرد و این مسائل را ناشی از "تغافل، بی‌درایتی و مسامحه" ‌برخی از مسوولان کشور دانست.

بازپرس شاملو در نامه اش به رئیس قوه قضائیه که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، با اشاره به "وظیفه قوه قضاییه در راستای تدوین قوانینی به منظور پیشگیری از وقوع جرم اشاره و پیشنهاداتی را برای جلوگیری از اقدامات غیرقانونی" به صادق لاریجانی پیشنهاداتی را برای حفظ حقوق بازداشت شدگان و خانواده های آنان ارائه کرد. وی از جمله خواستار "الزام معاینه‌ متهم توسط یك پزشك معتمد (ترجیحا پزشك قانونی) در فاصله‌ی حداكثر یك ساعت پس از بازداشت به تقاضای متهم یا وكیل یا اعضای خانواده وی" و ضمیمه کردن "صورتجلسه‌ معاینه به پرونده" شد.

اوهمچنین پیشنهاد داد تا بازداشتگاه ها از پذیرش "افرادی كه آثار ضرب و جرح یا بدحالی و ضعف شدید در آنها دیده می‌شود ممنوع" شوند و "در این صورت ضمن انعكاس در دفاتر مربوط مراتب را به مقامات بالاتر گزارش نمایند."

در بخش دیگری از پیشنهادات بازپرس شاملو به رئیس جدید قوه قضائیه، بر لزوم اطلاع دادن اسامی بازداشت شدگان حداکثر 3 ساعت پس از بازداشت به دادستان، و اطلاع از سرنوشت بازداشت شدگان حداکثر 24 ساعت بعد به خانواده و تضمین دسترسی به وکیل برای آنها تاکید شده است.

وی همچنین پیشنهاد کرده که "انعكاس وضعیت ظاهری متهم از حیث سلامت یا وجود آثار ضرب و جرح، بی‌حالی، بدحالی، خستگی شدید توسط بازجویان و قاضی تحقیق در زمان تحقیق از متهم یا حضور وی نزد قاضی الزامی" شود.

کمیته حقیقت یاب؟

تائید رهبر جمهوری اسلامی در مورد جنایت های صورت گرفته پس از انتخابات به ویژه در بازداشتگاه کهریزک، و حجم قابل توجهی از دیگر اعترافات مسوولان حکومتی، بر وقوع تجاوز، شکنجه و قتل علیه معترضان به تخلفات انتخاباتی باقی نمی گذارد.

با این حال برخی از اعضای کمیته ویژه مجلس که قرار بود تحقیقاتی در مورد وضعیت بازداشتگاه ها و بازداشت شدگان انجام دهند می گویند هنوز به نتیجه ای نرسیده اند. مشخصا، برخی از اعضای این هیات به ویژه فرهاد تجری و علاء الدین بروجردی با اظهارات اخیرشان در مورد بازداشت شدگان و بازداشتگاه ها اکنون به همکاری با نهادهای امنیتی به جای حقیقت یابی متهم شده اند.

روز گذشته اعلام شد که تعدادی از نمایندگان مجلس نیز به ترکیب کمیته کمیسیون امنیت ملی برای بررسی وضعیت بازداشتگاه‌ها و بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات معترض هستند.

در حالی که فرهاد تجری، علاءالدین بروجردی و پرویز سروری از اعضای این کمیته ویژه هر روز در مصاحبه‌های خود از وضعیت خوب بازداشتگاه‌ها و رضایت زندانیان سیاسی در بند خبر می‌دهند و هرگونه اخبار منتشر شده در مورد تجاوز به بازداشت‌شدگان پس از انتخابات، شکنجه، دفن دسته‌جمعی برخی از کشته‌شدگان حوادث انتخابات و.. را تکذیب می‌کنند، برخی از نمایندگان اصولگرا از جمله علی مطهری، حمید رضا کاتوزیان و امیدوار رضایی به چنین اظهاراتی اعتراض کرده و با مراجعه به علی لاریجانی خواستار تغییر در ترکیب این کمیته شده‌اند.

قدرت الله علیخانی، عضو فراکسیون خط امام مجلس نیز که پیش از این به دستور علی لاریجانی به عضویت کمیته ویژه کمیسیون امنیت ملی در آمده بود، پس از آنکه در زندان اوین به او اجازه ملاقات با تاج‌زاده داده نشد و تنها بروجردی و تجری از سوی مرتضوی چنین اجازه ای یافتند، گفت که "گویا آقای بروجردی را محرم‌تر از ما می‌دانند".

یک نماینده اصولگرای مجلس نیز با انتقاد از عدم بی‌طرفی اعضای کمیته ویژه در رسیدگی به مسایل بازداشتی‌ها فاش کرد که چندی پیش به دنبال تماس خانواده‌ای و اعلام اینکه پسرشان در بازداشتگاه مورد تجاوز قرار گرفته، مساله را به اعضای کمیته اطلاع داده و با بی تفاوتی آنان رو به رو شده است. وی به سایت پارلمان نیوز گفت "من پس از شنیدن اظهارات این خانواده، آنها را به یکی از اعضای این کمیته وصل کردم تا به مشکل آنها رسیدگی و مورد آنها برای تکمیل گزارشات بررسی شود. اما چند روز بعد نماینده مذکور با من تماس گرفت و گفت که این خانواده با رادیوهای بیگانه مصاحبه کرده‌اند و مستنداتی ندارند".

افشاکننده خبر فوق افزوده که آن خانواده بعدا به وی گفته اند که هیچ مصاحبه ای با رسانه های بیگانه نداشته و از روزی‌که با این نماینده ارتباط گرفته اند مشکلات بیبشتری پیدا کرده‌اند.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرده: "من شخصا به برخی از اعضای این کمیته مشکوک شده و احساس می‌کنم، برخی ازآنها به بدنه دستگاه‌ها و افراد متخلف وصل هستند و اظهارات آنها قابل قبول نیست

تصاویر جدید تلویزیون واشنگتن از قبور بی نام و نشان در قطعه 302 بهشت زهرا

تصاویر جدید تلویزیون واشنگتن از قبور بی نام و نشان در قطعه 302 بهشت زهرا


پیش از این وجود و یا عدم وجود این قبور در بهشت زهرا کشمکش رسانه ای جدی در بین جناح های حاکم در جمهوری اسلامی را تشدید کرده بود.

جمعه 30 مرداد ماه، نوروز، سایت رسمی جبهه مشارکت ایران در گزارشی ویژه خبر داد که «پیکر دهها نفر از شهروندان تهرانی در تاریخ های 21 و 24 تیرماه بدون اسم و مشخصات فردی در قطعه 302 بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده است.»

این سایت به نقل از منبع خود که یکی از«پرسنل بهشت زهرای تهران» بود، نوشت که این جنازه ها «تحت تدابیر شدید امنیتی، به این قبرستان آورده شده و با صدور اجباری جواز دفن برای آنها» به خاک سپرده شدند.

در این گزارش همچنین اعلام شده بود که در بین جواز های دفن در21 تیر ماه «28 جواز ودر 24 تیر ماه 16 جواز بدون ذکر نام و نام خانوادگی» وجود دارد.

نوروز اعلام کرد که این جنازه ها احتمالا همان جنازه هائی بوده اند که 24 تیرماه یکی از خانواده های کشته شدگان حوادث اخیر، وجود آنها را در سردخانه ای در جنوب غربی تهران گزارش داده بود.

در گزارش مربوط به اجساد کشته شدگانی که در سرد خانه های صنعتی نگهداری می شدند، اعلام شده بود که: «اجساد در سردخانه های پزشکی منجمد نمی شود، اما به دلیل اینکه این جنازه ها در سردخانه های صنعتی نگهداری شده بودند، اجساد منجمد شده و فرم خود را از دست داده بودند.»

در واکنش به این گزارش ها، محمود رضائیان مدیرعامل سازمان بهشت زهرا و شهردارحرم آیت الله خمینی دوم شهریور ماه گفت که هیچ جسدی «به صورت غیرقانونی، پنهانی و شبانه» در آن محل دفن نشده است و وجود قبرهای دسته جمعی در بهشت زهرا را نیز تکذیب کرد.

روزنامه سرمایه نیز اول شهریور ماه به نقل از علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد: «خاکسپاری پنهانی، آن هم بدون نام و نشان، فقط یک شوخی است. مگر ممکن است کسی را بدون نام و نشان دفن کنند.»

عصر سه شنبه، سوم شهریور سایت های وابسته به اصلاح طلبان خبر دادند که محمود رضائیان مدیر عامل سازمان بهشت زهرا، به دلیل درز اخبار دفن بی نام و نشان کشته شدگان پس از انتخابات، از سمت خود برکنار شده است.

رضائیان در چهارم شهریور با تکذیب این خبر اعلام کرد: «بازنشسته شده‌ام، نه برکنار.»وی خبر برکناری خود را «جوسازی‌های سیاسی علیه ایران برای به دست آوردن آنچه که واقعیت ندارد» دانست و گفت که «درخواست بازنشستگی خود را از چند ماه پیش به شهردار تهران» ارائه کرده است.

رضائیان با تشریح اینکه قطعه 302 بهشت زهرا یک قطعه عمومی است که حدود «40 درصد اموات روزانه تهرانی‌ها» در آن دفن می‌شوند، گفت: «در بخشی از این قطعه همچون روال عادی قطعات عمومی معدودی افراد مجهول‌الهویه که در اثر سانحه رانندگی یا احتمالا اعتیاد به مواد مخدر فوت شده و از پزشکی قانونی اعزام شده‌اند، با رعایت کلیه تشریفات قانونی و شرعی دفن می شوند.»

فرهاد تجری، نماینده عضو کمیته ویژه بررسی حوادث اخیر نیزاول شهریور، دفن پنهانی و دسته‌ جمعی کشته‌شدگان حوادث اخیر در بهشت زهرا را تکذیب کرد و به پارلمان نیوز گفت: «اصل خبر دروغ است چه برسد به اینکه تعیین کنند کدام افراد دفن و خاکسپاری شده‌اند.»

نوروز سر انجام سوم شهریور، فیلم دهها قبر بی نام و نشان را در سایت خود منتشر کرد و حنیف مزروعی سردبیر این سایت نیز در مصاحبه با برخی از شبکه های خارجی از گزارش سایت نوروز دفاع کرد. در این فیلم قبرهای کشته شدگانی که پیش از این، سایت نوروز مدعی دفن بی نام و نشان آنها شده بود، به نمایش در آمده بود.

در همین حال فاضل موسوی عضو کمیسیون اصل نود مجلس، نیزسوم شهریوردر نطق پیش از دستور خود در مجلس خواستار بررسی صحت و سقم خبر دفن دسته‌جمعی کشته شدگان حوادث پس از انتخابات در بهشت زهرای تهران شد.

در همان روز پارلمان نیوز، سایت رسمی فراکسیون خط امام مجلس، خبر داد که در پی نگرانی نمایندگان از«آسفالت یا تخلیه قبرها»، تعدادی از نمایندگان برای بازدید از قبرهای دسته‌جمعی به بهشت‌زهرا خواهند رفت.

ديدار مهم آيت الله بيات زنجانی و آيت الله صانعی؛ پرونده سازی بولتن نويسان برای دختر مرجع تقليد، وبلاگ فرزند آيت الله بيات

روز گذشته چهارم شهريور ماه آیة الله بيات زنجانی يکی از مراجع تقليد معترض به کودتا ۲۲ خرداد ، به ديدار آیة الله صانعی يکی از بزرگترين مراجع تقليد شيعيان رفت.
اين ديدار پس از سخنان شجاعانه اخير آیة الله صانعی عليه جنايات کودتاچيان و حملات برنامه ريزی شده روزنامه ها و سايت های دولت کودتا عليه اين مرجع بزرگ تقليد ، برگزار شد.

ديدار آیة الله بيات از آیة الله صانعی در راستای حمايت اين مرجع تقليد از سخنان شجاعانه آیة الله صانعی و مخالفت شديد اين دو مرجع تقليد شيعيان با دولت کودتا ارزيابی ميشود.
همچنين روز گذشته فقيه عاليقدر آيه الله العظمی منتظری در پاسخ به نامه ۲۹۳ تن از فعالان سياسی و روشنفکران ، دادگاه های اخير را نمايشی و باعث وهن قضای اسلامی دانسته و از مسئولان خواسته اند که به اين سناريوها و نمايش ها پايان دهند.
مرجع بزرگ تقليد شيعيان، حضرت آيت‌الله منتظری ضمن انتقاد شديد از وضع موجود کشور اعلام کرده اند که : « اين حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی ».
همچنين بنا به آخرين پست وبلاگ شخصی محسن بيات ، در بولتن يکی از نهاد های امنيتی برای دختر آیة الله بيات پرونده سازی شده است.
بولتن نويسان در حالی مدعی شده اند که يکی از دختران آیة الله بيات در آلمان بی حجاب رويت شده است و با يک تيم مستند ساز آلمانی هم همکاری داشته است ، که محسن بيات اساسا از سفر خواهرانش به آلمان خبر ندارد و خبر جعلی سفر خواهرش به آلمان را برای اولين بار در بولتن کودتاچيان خوانده است.
متن کامل آخرين پست وبلاگ محسن بيات را در زير ميتوانيد بخوانيد:
« برای احوالپرسی با آيت الله صانعی، همراه با ابوی سری به دفتر ايشون زديم تا هم ديداری رو تازه کنيم و هم بخاطر وقايع اخير، ابوی با ايشون صحبت هائی رو داشته باشند.
آقا مجتبی يکی از دوستای خوب من، اونجا بود و به محض ديدن من، از من خواست تا به گوشه ای بريم تا مطلبی رو به من البته به صورت خصوصی بگه.
وقتی که کمی از جمع دور شديم، اون بنده خدا دست کرد توی جيبش و کتابچه ای رو درآورد و به من گفت: اين رو ديدی شما؟ و من گفتم: نه، چی هست؟ و ايشون ادامه داد: ببينيد جالبه، به خدا اين رو که ديدم فهميدم اينها چقدر بی تقوان، واقعاً بی تقوان .... و کتابچه رو بدست من داد. اين که عرض می کنم کتابچه، چونکه ظاهرش به کتابچه می موند ولی وقتی که روش عبارت محرمانه رو ديدم، فهميدم که بولتن يک ارگانی يا سازمانی، جائيه. بازش کردم و ديدم که کمی راجع به مساجد و اينور و اونور نوشته و خلاصه با يک تورق عادی، چيزی دستگيرم نشد. آقا مجتبی که متوجه اين موضوع شد، اون کتابچه رو گرفت و ورق زد و به صفحه ای رسيد و گفت: اينجا رو بخون. عين مطلب رو واو به واو يادم نيست ولی مفهوم اين بود که خواهر من(معلوم هم نبود کدومشون مورد نظر نويسنده بوده) در آلمان!!! بی حجاب رويت شده و با يک تيم مستند ساز آلمانی هم، همکاری داشته و خلاصه در قم هم همينطور و(آلمان، خواهر من و اصلاً کی و چه تاريخی و به چه مناسبت؟) ....
گفتم: می تونم اين رو داشته باشم؟ و مجتبی در حاليکه کتابچه رو می بست و توی جيبش می گذاشت به من گفت: اين نه، ولی صبح، يک نسخه اش رو برات می آرم.....
توی ماشين نشستيم و داستان رو برای ابوی نقل کردم. ايشون هم فرمودن: صبح من ببينم چيه.. و من در ادامه با لبخندی به ايشون گفتم: جالب بود که توی کتاب نوشته بود لطفاً مطالعه کنيد و برای کسی هم نقل نکنيد.