۱۳۸۸ آذر ۱۲, پنجشنبه

گزارش روز از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی روایت تکان دهنده از وضعیت سعید لیلاز

صدور احکام سنگین برای روزنامه نگاران و فعالان سیاسی همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد، سعید لیلاز، روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی به 9 سال حبس تعزیری محکوم شده است. از سوی دیگر برخی از سایت های وابسته به حامیان محمود احمدی نژاد خبر از پخش اعترافات "تکان دهنده" عبدالله مومنی در آستانه روز دانشجو می دهند. خبری که خانواده این فعال دانشجویی به نقل از آقای مومنی آن را تکذیب می کنند. "روز" در گفتگو با خانواده های تعدادی از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی، از جمله همسر سعید لیلاز و عبدالله مومنی به بررسی این احکام سنگین پرداخته است.

وثیقه احمد زیدآبادی هفته به هفته زیاد می شود

با گذشت یک هفته از تودیع وثیقه 500 میلیون تومانی، احمد زیدآبادی همچنان در بازداشت به سر می برد. قاضی پرونده این روزنامه نگار در ابتدا قرار وثیقه 150 میلیون تومانی صادر کرده بود که به فاصله سه روز این قرار را به 250 میلیون تومان افزایش داد. در تاریخ 17 آبان که روز محاکمه آقای زیدآبادی بوده قاضی پرونده وثیقه را به 350 میلیون تومان افزایش داد که خانواده این روزنامه نگار، این مبلغ را تودیع کردند اما یک هفته بعد آقای زیدآبادی در تماسی با مهدیه محمدی، همسرش خبر از افزایش وثیقه به مبلغ 500 میلیون تومان داده است.این مبلغ هم چهارشنبه هفته گذشته از سوی خانواده زیدآبادی تودیع شد، اما تاکنون از آزادی این روزنامه نگار جلوگیری به عمل آمده است.

این در حالیست که آقای زیدآبادی، یک روز بعد از بازداشت قرار وثیقه را امضا کرده و بدون قرار بازداشت در زندان به سر می برد.

مومنی تکذیب کرد

در حالی که سایت "پرچم" از سایت های حامی احمدی نژاد ادعا کرده "اعترافات تکان دهنده عبدالله مومنی در آستانه 16 آذر، روز دانشجو از تلویزیون پخش خواهد شد"همسر مومنی از قول وی این خبررا به شدت تکذیب کرد.

سایت پرچم که به اسفندیار رحیم مشایی منتسب است، در ادامه ادعای خود نوشته: "عبدالله مومنی، سخنگوی ادوار تحکیم وحدت، در اعترافات چند ساعته خود مطالب بسیار تکان دهنده ای بیان نموده و پرده از برنامه ریزی گسترده برای سوء استفاده از جنبش دانشجویی برداشته است".

فاطمه آدینه وند، همسر آقای مومنی در این مورد به "روز" گفت: "دیروز آقای مومنی با منزل تماس گرفت و من به او گفتم که برخی سایت ها، شایعاتی درباره اعترافات و... زده اند و خبر را براش خوندم که به شدت عصبانی شد و گفت به هیچ عنوان صحت ندارد و همه اینها را تکذیب کنید."

عبدالله مومنی همچنین به همسرش گفته است غیر از اعترافات قبلی که پخش شد، هیچ اعترافات جدیدی وجود ندارد.

خانم آدینه وند پخش اینگونه اخبار و شایعات را در آستانه 16 آذر، عاملی برای تحریک دانشجویان دانست و گفت: "با این کارها قصد دارند در آستانه 16 آذر از دانشجویان زهر چشم بگیرند اما اینکارها همیشه نتیجه عکس داده؛ آقایان باید دست از این کارهایشان بردارند."

همسر عبدالله مومنی همچنین با ظالمانه خواندن حکم صادره برای این فعال دانشجویی گفت: "عبدالله زیر شدید ترین شکنجه ها و بدترین شرایط انفرادی، ناچار از پذیرش اعترافات شده اما همین اعترافات را مبنای صدور حکم قرار داده اند. از سوی دیگر عبدالله در دادگاه وکیل نداشت و به او اجازه ندادند وکالتنامه را امضا کند و مجبورش کردند که بگوید وکیل نمیخواهم."

وی افزود: "هیچ یک از اعترافات قبلی هم حرفهای خود عبدالله نبود و کسانی که آزاد شده اند همه می گویند که عبدالله زیر شدیدترین و غیرانسانی ترین شکنجه ها قرار داشته است".

نه سال حبس تعزیری برای سعید لیلاز

شعبه 26 دادگاه انقلاب، سعید لیلاز را به 9 سال حبس تعزیری محکوم کرد. حکم صادره برای این روزنامه نگار، سنگین ترین حکم صادر شده برای زندانیان مطبوعاتی اخیر بوده است.

علیزاده طباطبایی، وکیل آقای لیلاز گفته است: "حکم صادره شده اما هنوز ابلاغ نشده است و طی اعلامی که قاضی پرونده به بنده کرده موکلم به دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام، نگهداری اسناد طبقه بندی شده و ارتباط با بیگانگان به 9 سال حبس تعزیری محکوم شده است".

همسر آقای لیلاز در گفتگو با "روز" از حکم صادر شده برای این روزنامه نگار به شدت انتقاد کرد. خانم سپهرناز ابوذر پناهی اظهار داشت: "حکمی که صادر کرده اند بسیار سنگین، برخلاف انتظار و کاملا غیر عادلانه بود، بخصوص اینکه این حکم برای کسی صادر شده که هیچ گونه وابستگی تشکیلاتی نداشته و صرفا به کار روزنامه نگاری مشغول بوده است."

وی با تاکید بر اینکه یک روزنامه نگار باید دیدی نقادانه و تحلیل گرانه نسبت به مسائل داشته باشد افزود: "آقای لیلاز سالیان سال است که از دوره آقای هاشمی تا کنون به نقد سیاست های اقتصادی دولت می پردازد و نقدهای او مختص دولت احمدی نژاد نیست".

همسر آقای لیلاز با بیان اینکه "به نظر می رسد که این احکام سنگین بیشتر معطوف به روزنامه نگاران است" گفت: "همه از این حکم عجیب شگفت زده شده اند، الیته ما انتظار صدور حکم عادلانه نداشتیم اما انتظار چنین حکم سنگینی رانیز نداشتیم".

وی افزود: "طی 4 سال اخیر، جریاناتی با تهدید و آزار و اذیت و مزاحمت برای آقای لیلاز، مانع از فعالیت ایشان می شدند و ما میدانستیم که این جریانات در حکم صادره نیز اعمال نفوذ خواهند کرد ولی تا این حد را تصور نمی کردیم."

خانم لیلاز سپس با اشاره به روند برگزاری دادگاه گفت: "متاسفانه از همان اول یکی از وکلای آقای لیلاز را مجبور کردند که کنار بکشد و آقای علیزاده طباطبایی نیز قبل از دادگاه فقط یکبار به مدت بیست دقیقه توانسته آقای لیلاز را ملاقات کند که این ملاقات هم در حضور بازجو صورت گرفته است. از سوی دیگر خودکار و کاغذ در اختیار آقای لیلاز قرار نداده بودند که بتواند دفاعیه خود را بنویسد و وقتی من نسبت به این موضوع در دیداری که با آقای دادستان داشتیم اعتراض کردم ایشان اصلا باور نمیکرد که آقای لیلاز خودکار و کاغذ ندارد".

همسر آقای لیلاز در ادامه افزود: "بعد که خودکار و کاغذ به آقای لیلاز دادند و ایشان لایحه دفاعیه خود را نوشت، مسولان زندان لایحه دفاعیه او را گرفته و گفته بودند که در دادگاه پس می دهیم اما روز دادگاه هم به او ندادند و در اصل آقای لیلاز بدون لایحه دفاعیه ماند و مجبور شد به طور شفاهی از خود دفاع کند."

به گفته وی، رئیس دادگاه در جریان محاکمه، فقط ده دقیقه به لیلاز، وقت دفاع داده بود. همسر این روزنامه نگار می افزاید: "در دادگاه به شدت بد برخورد کرده و آقای لیلاز رابه شدت تحقیر کرده بودند که تو از اقتصاد سر در نمی آوری و از این حرفها و بعد به او گفته بودند که چرا بحران ایجاد کردی و مردم را به خیابان ها کشاندی"؟

وی ادامه می دهد: " زمان برگزاری دادگاه خیلی کوتاه بود و وقتی تمام شد آقای لیلاز پس از خروج از دادگاه به من گفت که برای 6 اتهام سنگین، وقت دفاع ندادند و افزود که بین 7 تا ده سال حکم می دهند. یعنی خود آقای لیلاز با توجه به نوع دادگاه و نوع برخوردها کاملا این حکم سنگین را پیش بینی کرده بود و می گفت که مشکل سیاسی است و از طرق قانونی حل نخواهد شد اما در عین حال تاکید داشت که هیچ مدرکی علیه او ندارند".

خانم لیلاز، همچنین خبر از عدم پذیرش آزادی موقت همسرش داد و گفت: "قبل از برگزاری دادگاه از آقای دادستان درخواست آزادی آقای لیلاز را با قرار وثیقه کرده بودم که ایشان گفته بودند نظرشان مساعد است و بعد از برگزاری دادگاه اینکار انجام خواهد شد. اما اکنون دادگاه با قرار وثیقه به شدت مخالفت کرده و و رئیس دادگاه گفته است که بعید میدانم این امر انجام شود. از سوی دیگر دادستان هم گفته است که بعید میدانم قرار وثیقه صادر شود. و من نمیدانم این «بعید میدانم» چه مفهومی دارد."

آقای علیزاده طباطبایی، وکیل آقای لیلاز هم دیروز به ایلنا گفت: "در رسیدگی به اتهامات موکلم اعلام شده بود که وی با حسین رسام کارمند سفارت انگلستان ارتباط دارد و موکلم نیز در دفاع از خود گفت که به دلیل شغل خبرنگاری با هر کسی می‌توانم ارتباط داشته باشم".

او در مورد اتهام نگهداری اسناد طبقه بندی شده از سوی موکلش نیز اظهار داشت:" دادگاه گزارش تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضاییه را که در خانه وی پیدا کرده را مصداق نگهداری اسناد طبقه بندی شده اعلام کرده است در حالی که این گزارش در تمامی سایت‌های خبری منتشر شده و شرایط اسناد طبقه بندی شده را ندارد و موکلم همچنین سردبیر روزنامه سرمایه بوده و طبیعی است که این گزارش را داشته باشد."

آخرین وضعیت دکتر ملکی

عمار ملکی، فرزند دکتر محمد ملکی نیز که بیش از 103 روز از بازداشت او میگذرد درباره آخرین وضعیت پدرش به "روز" گفت: "ایشان که اخیرا بمدت یک هفته در بیمارستان بستری بودند، هفته قبل دوباره به زندان برگردانده شدند و هم اکنون در بخش عمومی بند 209 زندان اوین با بعضی دیگر از زندانیان سیاسی هم اطاق هستند".

وی افزود: "اگر چه وضعیت دسترسی ایشان در آنجا به امکانات عمومی و درمانی بهتر از سلول انفرادی است اما به هر حال شرایط زندان برای وضعیت جسمی کسی با سن و سال ایشان مناسب نیست. به همین دلیل خانواده و وکلا پیگیر مساله تبدیل قرار و آزادی ایشان هستند تا در خارج از زندان مساله درمان بیماریهای شان انجام پذیرد".

یکسال زندان برای شاپور کاظمی

وکیل مدافع شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد از صدور حکم دادگاه بدوی موکل خود خبر داد.

آقای علیزاده طباطبایی، وکیل مهندش شاپور کاظمی به ایلنا گفت: "دادگاه بدوی در خصوص اتهامات کاظمی حکم تحمل یک سال حبس تعزیزی را صادر کرده است."

به گفته او، حضور در تجمعات غیر قانونی از جمله اتهامات، مهندس شاپور کاظمی است.

علیزاده طباطبایی که وکالت کامبیز نوروزی را نیز برعهده دارد در مورد این موکل خود نیز گفت: "به دلیل اینکه امروز مدت قانونی برای تجدید نظرخواهی از حکم بدوی موکلم به اتمام می‌رسید لایحه تجدید نظر خواهی خود را تقدیم دادگاه کردیم".

کامبیز نوروزی، دبیر کمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران است که به دو سال حبس و 74 ضربه شلاق از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب محکوم شده است.

بیانیه کانون نویسندگان ایران در سالروز قتل مختاری و پوینده: از دادخواهی دست بر نمی کشیم

کانون نویسندگان ایران در آستانه 13 آذرماه، یازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تا مجازات عاملان این قتلها از دادخواهی خون ایشان دست بر نخواهد داشت.

نویسندگان این بیانیه همچنین اعلام کرده اند روز 13 آذررا از ساعت 2 تا 4 عصر در کنار آرامگاه این دو نویسنده در امام زاده طاهر کرج خواهند گذراند و یادشان را گرامی خواهند داشت.

دربیانیه کانون نویسندگان که با شعر "آیین تازه ای نبود مرگ، / ما زنده ایم" آغاز شده است، درباره قتل این دو نویسنده آمده است: يازده سال پيش، در خزان 1377، در پي قتل تبهكارانه‌ي پروانه اسكندري و داريوش فروهر، فعالان سياسي و اجتماعي، دو تن از ياران دلير و آزاده‌ي ما، محمد مختاري و محمدجعفر پوينده، را در خيابان‌هاي تهران ربودند و به جرم نوشتن و گفتن و سرودن، شكستن سكوت گورستاني، گردن نگذاشتن به يوغ بردگيِ قدرتِ حاكم، كوشيدن در راه آزادي بيان و قلم و انديشه و پيكار بي‌امان با سانسور به طرز هولناكي به قتل رساندند.

دراین بیانیه همچنین به سایر کشتارهای سیاسی در ایران اشاره شده است: در آن هنگام، حاكميت كه از سركوب‌هاي خونين و گسترده‌ي دهه‌ي 1360 فارغ شده بود گمان داشت كه با قتل و تك‌زنيِ مختاري و پوينده، غفار حسيني، حميد حاجي‌زاده و احمد ميرعلايي و نيز مجيد شريف و پيروز دواني و ده‌ها تن ديگر مي‌توان فرياد آزادي‌خواهيِ روشنفكريِ متعهد ايران را براي هميشه خاموش كرد. اما هنگامي كه قتل‌ها از پرده بيرون افتاد و حاكميت چاره‌اي جز پذيرش قتل‌ها نديد، كوشيد با محدود كردن اين كشتارها به چهار قتل، بر ژرفاي اين جنايت‌هاي ضدبشري سرپوش بگذارد و اين تبهكاري‌ها را حاصل انحراف مشتي "خودسر" جلوه‌گر سازد؛ دادگاهي سر هم كرد و در پشت درهاي بسته، در تاريكي و خاموشي، بدون حضور خانواده‌ها و وكيلان جان‌باختگان، سر و ته قضيه را هم آورد و سرانجام ناصر زرافشان، وكيل شجاع قربانيان و عضو كانون نويسندگان ايران را به جرم حق‌جويي و پافشاري بر محاكمه‌ي آمران و عاملان جنايت‌ها روانه‌ي زندان كرد.

کانون نویسندگان ایران همچنان حوادث خونبار ماه های اخیر در ایران را ادامه همان کشتارها دانسته و اعلام کرده است : آمران و قاتلان را در بافت و ساختي ديگرگونه و گسترده، و در سليحِ كامل، روانه‌ي خيابان‌ها كردند تا اين بار در رويدادهاي خونينِ پس از خرداد 1388 به جان مردم و جوانان حق‌طلبي بيافتند كه به مسالمت‌آميزترين شكلِ ممكن خواهان اعاده‌ي آزادي‌هاي از دست‌رفته‌ي خود بودند. و چنين شد كه خون كشتگانِ خيابان‌ها، شكنجه‌شدگان و قربانيان كهريزك‌ها، نداها و ترانه‌ها، سهراب‌ها و محسن‌ها و... با خون سلطان‌پورها و پوينده‌ها و مختاري‌ها و هزاران جان‌باخته‌ي دهه‌ي 60 به هم پيوست و آزادي را فرياد كرد.

این بیانیه که خطاب آن "مردم آزاده ایران " است، در پایان از دادخواهی این کانون صنفی برای احقاق حقوق هم صنفان کشته شده خود سخن گفته است : كانون نويسندگان ايران در يازدهمين سالِ جان باختن محمد مختاري و محمدجعفر پوينده، بار ديگر اعلام مي‌كند كه با آرمان‌هاي پاك و آزادي‌خواهانه‌ي ياران از دست‌ رفته‌ي خود بر سر همان پيمان است كه بود، و اگر هزار سال بر اين بگذرد حتي يك دَم از دادخواهي خود نمي‌گذرد و تا محاكمه و مجازات آمران و عاملان جنايت‌هاي سه دهه‌ي اخير و برچيدن كامل تمامي بساط شكنجه و پيگرد و آزار و آزادي‌كُشي دَمي از پاي نمي‌نشيند.

ققنوس


به همت دانشجویان سبز
و
ملت سبز ایران
مثلت تجاوز ، تحقیر ، ترور و جنایت را خواهیم شکست
ما پیروزیم چون حق با ماست

تاکید رفسنجانی و لاریجانی بر ضرورت 'اتحاد' در شرایط امروز ایران

اکبر هاشمی ‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت که در شرایط فعلی ایران و با توجه به مشكلات موجود، مهم‌ترین نیاز وحدت و اتحاد در داخل كشور است.

او که در جریان افتتاح مرکز نمایشگاه و همایش های آستان قدس رضوی در مشهد سخنرانی می کرد، گفت: "در این شرایط همه باید كمك كنند و اتحادی را به وجود آورند كه به واسطه آن توانستیم بر رژیم شاه و تمام اربابانش غلبه كنیم و از طریق همین اتحاد بود كه در آن جنگ سخت هشت‌ساله در مقابل رژیم بعث صدام ایستادیم، درحالی كه تمام دنیا به او كمك می‌كردند."

به گفته آقای رفسنجانی "این اتحاد در زمانی بود كه نوای ضدجنگ در كشور كم‌تر شنیده می‌شد، اما امروز نمی‌توان این صداها را پنهان كرد، چرا كه اختلافات در كشور جدی شده است."

آقای رفسنجانی گفت که غير از آیت الله خامنه ای، فرد ديگری نمی ‌تواند اين راه وحدت را هموار کند.

او در بخشی از سخنرانی خود گفت: " در چند وقت اخیر به دلیلی كه تنها خودم می‌دانم بیرون از دفترم سخنرانی نداشتم ولی امروز بنا به دستور آیت‌الله واعظ طبسی (تولیت آستان قدس) در مشهد حاضر شدم."

آقای رفسنجانی با اشاره به نقش روحانیت در تاریخ ایران، روحانیت را "پناهگاه مردم" خواند و گفت که روحانیون هیچگاه در بدنه حکومت ها نبوده اند و همیشه در کنار مردم بوده اند.

او گفت که نباید بین روحانیت و مردم و به خصوص قشر تحصیل‌كرده و آگاهی كه در افكار دنیا و جامعه تأثیرگذارند فاصله بیافتد.

آقای رفسنجانی در ادامه افزود: "اگر استعمارگران موفق شوند بین روحانیت و مردم فاصله بیندازند همان اتفاقی رخ می‌دهد كه در مشروطیت افتاد. در مشروطیت درست از همین نقطه وارد شدند و روحانیت را منزوی كردند و نتیجه آن رضاخانی شد كه مملكت را تباه كرد."

لاریجانی: نباید بگذاریم كسانی با سوءاستفاده، ملت را دوپارچه کنند

او با توجه به قطعنامه اخیر شورای حکام در خصوص برنامه هسته ایران گفت که "شرایط مشكلی در ایران داریم و مسائل خارجی نیز وضعیت را بغرنج‌تر كرده است."

آقای رفسنجانی در خصوص این قطعنامه گفت که "به نظر می‌رسد اجماعی علیه ایران شكل گرفته است".

همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران که در آمل سخنرانی می کرد بر لزوم ایجاد وحدت در ایران تاکید کرد و گفت: " نباید بگذاریم كسانی با سوءاستفاده، ملت را دوپارچه كرده و آنها را در مقابل یكدیگر قرار دهد."

آقای لاریجانی نیز مانند آقای هاشمی بر نقش روحانیت در تاریخ ایران تاکید کرد و با اشاره به دوران مشروطیت و تاریخ جمهوری اسلامی گفت: "هر زمان كه ملت ایران یكپارچه و با روحانیت و مرجعیت همراه بود بیگانگان و اسبتداد داخلی نتوانست كاری كند؛ اما هر زمان كه این وحدت شكسته شد و روحانیت از كشور كنار گذاشته شد نه تنها شكاف در این كشور ایجاد شد بلكه تعدی بیگانگان نیز زیاد شد."

او افزود: "در شرایط امروز دسایس زیادی وجود دارد كه می‌خواهند بین مردم اختلاف ایجاد كنند و مسئولان را متفرق و نگاه‌های بدبینانه را ترویج دهند" و در ادامه گفت: "انسان احساس می‌كند كه آنها شگردهایی را برای اهداف خاصی دنبال می‌كنند."

آقای لاریجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: " اگر كسی بیان، گفتار و قلمی دارد و دنبال تخریب دیگران است ـ كه متاسفانه عده‌ای در این دوران انجام دادند ـ به نفع منافع ملی كشور گام برنمی‌دارند، ممكن است حرف‌ها و قلم فردی فضا را متشنج كند، اما در فضای غبارآلود زیستن همواره آن طور كه می‌خواهد، نیست. چرا كه دیگران از این فضا استفاده می‌كنند كما این‌كه این كار را انجام دادند."

همایش اتحاد حضور در غیبت محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شد

مقام های جمهوری اسلامی به خصوص آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در روزهای پس از انتخابات ایران بارها از لزوم وحدت و اتحاد میان مسئولان کشور و کنار گذاشتن اختلافات صحبت کرده اند.

به همین منظور قرار بود روز سه شنبه، دهم آذر همایشی با عنوان " اتحاد" با حضور همه سران جمهوری اسلامی در مجلس برگزار شود، اما محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران و اکبر هاشمی رفسنجانی در آن حضور نیافتند.

همچنین ارسال لایحه هدفمند کردن یارانه ها به شورای نگهبان، با وجود اعتارض شدید دولت نسبت به اصلاحات اعمال شده توسط مجلس در آن، از سوی چند نماینده مجلس نوعی انتقام گیری آقای لاریجانی از آقای احمدی نژاد به دلیل عدم حضور او در این همایش تلقی شد.

روابط میان محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی پس از آنکه آقای احمدی نژاد در جریان مبارزات انتخاباتی اخیر، در یک مناظره زنده تلویزیونی آقای هاشمی را به توطئه و کارشکنی علیه دولت متهم کرد و گفت که فرزندان او از طریق غیرقانونی کسب ثروت کرده اند، به شدت تیره شد.

پس از این اظهارات آقای احمدی نژاد درباره آقای رفسنجانی، این دو فقط سه بار در جمعی عمومی با یکدیگر رو به رو شدند. حتی به نظر می رسد عدم حضور آقای رفسنجانی در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهوری ناشی از اختلاف میان این دو بوده است.

پلیس تهران: با تجمعات غیرمجاز روز دانشجو به شدت برخورد می‌کنیم

پلیس تهران می گوید که برگزاری مراسم روز ۱۶ آذر تنها در مراکز دانشگاهی و با هماهنگی دولت مجاز است و مأموران پلیس با هر تجمع دیگری برخورد خواهند کرد.

دفتر فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ روز پنجشنبه ۱۲ آذر (۳ دسامبر) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: "پلیس پایتخت علاوه بر ممانعت از برگزاری و برپایی تجمعات غیرقانونی و غیرمجاز در این روز (روز دانشجو) با هر گونه تجمع خارج از محل های پیش بینی شده نیز به شدت برخورد قانونی می کند".

مخالفان دولت ایران و هواداران جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز"، در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه، از مناسبت ها و مراسم رسمی همچون روز قدس و روز ۱۳ آبان برای بیان اعتراضات خود استفاده کرده اند و به نظر می رسد که در حال برنامه ریزی برای تکرار این کار در روز دانشجو هستند.

مقامات ایران که به رغم درخواست های مکرر، از دادن مجوز تجمع به معترضان سر باز می زنند، از مدت ها پیش نسبت به تحرکات اعتراضی در روز ۱۶ آذر هشدار داده اند.

ده ها تن از دانشجویان فعال سیاسی در طول ماه گذشته بازداشت یا احضار شده اند که گفته می شود این فشارها تا حدودی به منظور کاهش شدت اعتراضات احتمالی در روز دانشجو بوده است.

در اطلاعیه ای که پلیس تهران صادر کرده، آمده است که مراسم روز دانشجو "تنها در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی و با مجوز وزارت علوم" مجاز شمرده می شود.

در این اطلاعیه از دانشجویان و استادان دانشگاه خواسته شده که ضمن همکاری با پلیس، از "هرگونه سوءاستفاده احتمالی از این مراسم" جلوگیری کنند.

دانشگاه های مختلف در سراسر ایران پس از آغاز سال تحصیلی در مهرماه، به مناسبت های مختلف شاهد اعتراضات دانشجویان مخالف دولت بوده اند.

حضور گسترده هواداران جنبش اعتراضی ایران در راهپیمایی روز قدس که بازتابی گسترده در رسانه ها پیدا کرد، باعث شد که نهادهای امنیتی و انتظامی ایران در روز ۱۳ آبان بار دیگر به روشی باز گردند که پس از راهپیمایی بزرگ مخالفان در روز ۳۰ خرداد در پیش گرفته بودند، به این ترتیب که می کوشیدند از طریق برخورد فیزیکی، جلوی شکل گیری هسته تجمعات را بگیرند.

به کارگیری این روش در روز ۱۳ آبان باعث شد که معترضان نتوانند مانند روز قدس جمعیتی بزرگ تشکیل دهند، اما انتشار تصاویری از برخوردهای خشن مأموران پلیس با مخالفان در این روز، باعث شد که حکومت ایران مورد انتقاد شدید قرار گیرد.

برخی مقامات پلیس بعدا این انتقادات را رد کردند و گفتند که این تصاویر به روز ۱۳ آبان مربوط نبوده است.