۱۳۸۸ آذر ۱۲, پنجشنبه

بیانیه کانون نویسندگان ایران در سالروز قتل مختاری و پوینده: از دادخواهی دست بر نمی کشیم

کانون نویسندگان ایران در آستانه 13 آذرماه، یازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تا مجازات عاملان این قتلها از دادخواهی خون ایشان دست بر نخواهد داشت.

نویسندگان این بیانیه همچنین اعلام کرده اند روز 13 آذررا از ساعت 2 تا 4 عصر در کنار آرامگاه این دو نویسنده در امام زاده طاهر کرج خواهند گذراند و یادشان را گرامی خواهند داشت.

دربیانیه کانون نویسندگان که با شعر "آیین تازه ای نبود مرگ، / ما زنده ایم" آغاز شده است، درباره قتل این دو نویسنده آمده است: يازده سال پيش، در خزان 1377، در پي قتل تبهكارانه‌ي پروانه اسكندري و داريوش فروهر، فعالان سياسي و اجتماعي، دو تن از ياران دلير و آزاده‌ي ما، محمد مختاري و محمدجعفر پوينده، را در خيابان‌هاي تهران ربودند و به جرم نوشتن و گفتن و سرودن، شكستن سكوت گورستاني، گردن نگذاشتن به يوغ بردگيِ قدرتِ حاكم، كوشيدن در راه آزادي بيان و قلم و انديشه و پيكار بي‌امان با سانسور به طرز هولناكي به قتل رساندند.

دراین بیانیه همچنین به سایر کشتارهای سیاسی در ایران اشاره شده است: در آن هنگام، حاكميت كه از سركوب‌هاي خونين و گسترده‌ي دهه‌ي 1360 فارغ شده بود گمان داشت كه با قتل و تك‌زنيِ مختاري و پوينده، غفار حسيني، حميد حاجي‌زاده و احمد ميرعلايي و نيز مجيد شريف و پيروز دواني و ده‌ها تن ديگر مي‌توان فرياد آزادي‌خواهيِ روشنفكريِ متعهد ايران را براي هميشه خاموش كرد. اما هنگامي كه قتل‌ها از پرده بيرون افتاد و حاكميت چاره‌اي جز پذيرش قتل‌ها نديد، كوشيد با محدود كردن اين كشتارها به چهار قتل، بر ژرفاي اين جنايت‌هاي ضدبشري سرپوش بگذارد و اين تبهكاري‌ها را حاصل انحراف مشتي "خودسر" جلوه‌گر سازد؛ دادگاهي سر هم كرد و در پشت درهاي بسته، در تاريكي و خاموشي، بدون حضور خانواده‌ها و وكيلان جان‌باختگان، سر و ته قضيه را هم آورد و سرانجام ناصر زرافشان، وكيل شجاع قربانيان و عضو كانون نويسندگان ايران را به جرم حق‌جويي و پافشاري بر محاكمه‌ي آمران و عاملان جنايت‌ها روانه‌ي زندان كرد.

کانون نویسندگان ایران همچنان حوادث خونبار ماه های اخیر در ایران را ادامه همان کشتارها دانسته و اعلام کرده است : آمران و قاتلان را در بافت و ساختي ديگرگونه و گسترده، و در سليحِ كامل، روانه‌ي خيابان‌ها كردند تا اين بار در رويدادهاي خونينِ پس از خرداد 1388 به جان مردم و جوانان حق‌طلبي بيافتند كه به مسالمت‌آميزترين شكلِ ممكن خواهان اعاده‌ي آزادي‌هاي از دست‌رفته‌ي خود بودند. و چنين شد كه خون كشتگانِ خيابان‌ها، شكنجه‌شدگان و قربانيان كهريزك‌ها، نداها و ترانه‌ها، سهراب‌ها و محسن‌ها و... با خون سلطان‌پورها و پوينده‌ها و مختاري‌ها و هزاران جان‌باخته‌ي دهه‌ي 60 به هم پيوست و آزادي را فرياد كرد.

این بیانیه که خطاب آن "مردم آزاده ایران " است، در پایان از دادخواهی این کانون صنفی برای احقاق حقوق هم صنفان کشته شده خود سخن گفته است : كانون نويسندگان ايران در يازدهمين سالِ جان باختن محمد مختاري و محمدجعفر پوينده، بار ديگر اعلام مي‌كند كه با آرمان‌هاي پاك و آزادي‌خواهانه‌ي ياران از دست‌ رفته‌ي خود بر سر همان پيمان است كه بود، و اگر هزار سال بر اين بگذرد حتي يك دَم از دادخواهي خود نمي‌گذرد و تا محاكمه و مجازات آمران و عاملان جنايت‌هاي سه دهه‌ي اخير و برچيدن كامل تمامي بساط شكنجه و پيگرد و آزار و آزادي‌كُشي دَمي از پاي نمي‌نشيند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر