۱۳۸۸ آبان ۱۲, سه‌شنبه

24aef3fc28050c - عکس

سپاه یا دهانت را ببند،یا جنش سبز ملی ایران دندانهایت را در دهانت خرد خواهد کرد

بیانیه سپاه هم به سلامتی علما در آمد. باز هم سپاه مثل همیشه دچار توهم توطئه شده و مزخرفاتی را به جنبش سبز ایران (که اینک به جرئت میتوان گفت یک جنبش ملی است و باید آنرا جنبش سبز ملی ایران نامید )نسبت داده است.عجیب آنکه تجربه 4ماهه اخیر هرگز سرداران پوشالی سپاه را به خود نیاورده است و آنان همچنان در اوهام خویش سردرگمند. چند نکته در این بیانیه آمده که پاسخی درخورد می طلبد: 1. شعار بر ضد استکبار و زورگویان: آری همواره شعار ایرانیان مبارزه با استکبار و استبداد بوده،امروز هم اگر جنبش سبز شعار میدهد مرگ بر روسیه،مرگ بر انگلیس و مرگ بر عرب پرستی، بواسطه شعور ملی ایرانیان است که خطر امروز برای ما نه آمریکا بلکه روسیه،انگلیس و اعراب هستند.اگر سپاه شرف و غیرت خود را فروخته و دریای مازندران ایرانیان را به روسیه باج داده گناه ملت مظلوم ایران چیست؟ اگر سپاه وجدان و وظایفش را لگد مال کرده و خلیج فارس را به خلیج عربی تبدیل نموده،مشکل آگاهی موج سبز چیست؟ اگر سرداران سپاه در زندانها به پسران و دختران تجاوز میکنند،گناه آزادیخواهی جنبش سبزیها چیست؟ 2.درایت و هومندی مقام عظمای حماقت:اگر ملاک درایت دستور کشتار و تجاوز به ملت است باید عمر و سعد وقاص را بسیار از مقام عظمای حماقت مدیر و مدبرتر نامید.اگر ملاک هوشمندی دسیسه و زمینه چینی برای بقای استبداد و استعمار است که چنگیزخان مغول بسیار از رهبر شما هوشمندتر بوده است. 3.نظام اسلامی نماد ظلم ستیزی : امروز نظام اسلامی شما نماد تحقیر و نابودی ملتهای آزاده شده، نظامی که در خیابانها با قمه گردن میزند و در زندانها به پسران تجاوز میکند. این ننگ ازادی و ظلم ستیزی ملتهای تحت ستم است که شما خود را به موج سبز آزادیخواهان و ضد دیکتاتورهای جهان متصل کنید.شما عمله واقعی شیطان در لباس پیروان خدایید.شما نماد همه بدیهای هزاره سوم هستید و بعید است پس از شما ،حیواناتی همچون شما بر انسانها حکومت کنند. 4.اما اینکه گفته اید تا هنگامی که دیگران حقیقت نظامتان را نپذیرند مذاکره نخواهید کرد:چرا باید دنیا ماهیت حیوانی و خوی ضد انسانی شما را بپذیرد؟هر کدام از مسئولان دیگر کشورها که با شما معامله کند نه تنها در نزد ملت ایران منفور خواهد شد بلکه برای همه تاریخ خود را ردیف منففورترین ساستمداران ضد آزادی قرار خواهد داد.

تظاهرات در کپنهاک

امروز در دانشگاه علم‌وصنعت اتفاق افتاد: تجمع سبزها و برهم خوردن سخنرانی سردار قاسمی و تحقیر بسیج

امروز دوازده آبان ساعت یک بعدازظهر بسیج دانشگاه علم و صنعت برنامه‌ای با حضور سردار قاسمي مسئول قرارگاه سازندگي خاتمالانبياء سپاه که از نزدیکان سردار جعفری هست در آمفی‌تاتر شهید بهرامی دانشگاه برگزار کرده بود. برنامه از ساعت یک شروع می‌شد و سبزها هم به‌صورت خودجوش توی آمفی‌تاتر حضور پیدا کرده بودند و من لحظه‌ای که وارد سالن شدم دیدم صدایی مثل سوت ریز همه‌ی سالن رو گرفته و سردار هم داره برای خودش سخنرانی می کنه. بعد که نشستم دوستم گفت در ابتدای سخنرانی سبزها دست میزدند و اجازه ی سخنرانی نمیدادند و بسیجیها در مقابل هیس میگفتند و نتیجه اینکه سبزها ساکت شدند و درعوض شروع کردند به هیس گفتن! بعد تصور کنید چندصد نفر با هم هیس بگند. یعنی مثل نویزی بود روی صدای سردار. خلاصه اینکه منم شروع کردم به هیس گفتن تا اینکه یه‌ربع بعد شعارها شروع شد. با “الله‌اکبر” شروع شد و به “مرگ بر دیکتاتور” و “یاحسین میرحسن” رسید. بسیجیهام که تعداد کمی بودند و یه سری ردیفهای اول نشسته بودند و تعدادی هم بین جمعیت پخش شده بودند سعی میکردند شعارهای سبزهارو خراب کنند و بلند میشدند و فریاد میزنن. جالب اینکه من تاحالا خیلیاشونو تو دانشگاه ندیده بودم و یه اتوبوس هم از ظهر جلوی سردر اصلی پارک شده بود که معلوم بود از بیرون دانشگاه بسیجی وارد کردند. به هر حال نبرد شعار بود و ازین ور سبزها شعار میدادند ازون طرف بسیجیها. شعار “کیانوش عزیزم، حقتو پس می‌گیرم” اصلی ترین شعار بود و بچه‌ها دست میزدند و پا میکوبیدند و این شعارو میدادند. سردار هم پشت میکروفون گفت که شهیدتون رقاص بوده مگه که میرقصید و شعار میدید. بچه‌ها هو کردند و مجری مدام پشت میکروفون درخواست میکرد احترام مهمان دانشگاه رو حفض کنید. درون بین بسیجیهام شعارای خودشونو میدادند و سبزها فریاد می‌زدند” دانشجوی سهمیه، همینه، همینه”. نکته‌ی جالب توجه یکی از بسیج دانشگاه بود که با دروبین حرفه‌ای فیلم میگرفت از بچه ها و بچه ها شعار میدادند که “مزدور دوربینو خاموش کن”. درینجا یکی از دختران سبز بلند شد و خیز برداشت به سمت دوربین موبایل یکی از بسیجیها که داشت فیلم میگرفت…بعد چندتا پسرها هم بلند شدند و جو یه مقدار متشنج شد. بلاخره سبزها آرووم شدند و شروع کردند به خودندن سرود بار دبستانی و ترک سالن. بسیجیها و سردار هم نشسته بودند و خروج سبزها از سالن رو تما...
[13_aban_jonbesh.jpg]
1388/08/09

هفته نامه شما

عکس مربوط به روی جلد هفته نامه شما - ارگان رسمی حزب موتلفه - به تاریخ 12 اسفند سال 78 و 13 روز پس از انتخابات مجلس ششم است.عکس سمت چپ صفحه محمود احمدی نژاد است با این تیتر:49 ساعت در اعلام نتایج تاخیر کردند که در بعضی از صندوقها اقداماتی انجام دهند!

بیانیه سپاه پاسداران در مورد نحوه راهپیمایی 13 آبان

آتش زدن پرچم آمریکا در سیزده آبان

سپاه پاسداران از مردم خواسته تنها علیه آمریکا شعار دهند

سپاه پاسداران ایران در مورد نحوه مناسب برگزاری راهپیمایی روز 13 آبان بیانیه ای صادر کرده است.

در این بیانیه که در سایت خبری سپاه پاسداران انتشار یافته ضمن بازگویی سوابق مراسم روز 13 آبان، که جمهوری اسلامی آن را روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار نامگذاری کرده، از مردم دعوت شده است تا به طور گسترده در این راهپیمایی شرکت کنند و تنها علیه آمریکا شعار بدهند.

در این بیانیه آمده است که آمریکا در خلال سی سال گذشته در رابطه با ایران پی در پی شکست خورده و در نتیجه، جمهوری اسلامی به "موتور محرکه و الگوی نافذ و جامعی برای شکل گیری نهضت بیداری جهانی" مبدل شده است.

سپاه پاسداران در بیانیه خود تاکید می کند که سیاست ایالات متحده نسبت به جمهوری اسلامی مانند گذشته است و اظهارات مقامات آمریکایی در مورد تغییر سیاست این کشور را "در سطح ادبیات رایج و فریبنده سیاسی و گفتمان های بدون پشتوانه و صداقت رسانه ای" توصیف کرده است.

این بیانیه نتیجه می گیرد که آمریکا همچنان "دشمن شماره یک ایران اسلامی" به شمار می رود و از مردم می خواهد تا، با پیروی از دستورات آیت الله روح الله خمینی و آیت الله علی خامنه ای، آمریکا را همچنان دشمن خود بدانند.

سپاه پاسداران در پایان بیانیه خود ضمن دعوت از قشرهای مختلف مردم، به خصوص جوانان، برای شرکت گسترده در مراسم روز 13 آبان به منظور تجدید میثاق با آرمان های آیت الله خمینی و بیعت مجدد با آیت الله خامنه ای، بر "هشیاری آنان نسبت به احتمال شیطنت و فتنه انگیزی ایادی دشمن و عده ای غافل و فریب خورده در این همایش عظیم استکبار ستیزی" تاکید می نهد.

بیانیه سپاه پاسداران با متهم ساختن آمریکا به راه اندازی "جنگ نرم علیه ایران" ابراز اطمینان می کند که این جنگ نیز مانند جنگ هشت ساله علیه عراق با پیروزی جمهوری اسلامی خاتمه خواهد یافت.

هشدار علیه تجمع معترضان

سپاه پاسداران در پایان بیانیه خود هشدار می دهد که مردم ایران "به هیچ جریانی اجازه نخواهد داد با طرح شعارها و مسایل انحرافی و دروغین، به اراده راسخ و عزم پولادین آنان خدشه ای وارد سازد."

همچنین، گزارش شده است که سرتیپ پاسدار احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، گفته است افرادی که مردم را به تجمع غیرقانونی تشویق می کنند باید پاسخگو باشند.

تظاهرات

تجمعهای بعد از انتخابات با برخورد خشونت آمیز مواجه بوده است

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای رادان گفته است "رسما اعلام می کنیم کسانی که قصد تجمع غیرقانونی دارند و افرادی که مردم و جوانان را با فریب، دعوت و تشویق به تجمع غیرقانونی کنند باید پاسخگو باشند.

در خبری دیگر در همین مورد، سرلشکر پاسدار یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و مشاور آیت الله خامنه ای نیز در مورد تظاهرات روز 13 آبان هشدار داده و گفته است که ممکن است کسانی بخواهند در این روز "فتنه گری کنند" و از مردم خواسته است تا "صف خود را از فتنه گران جدا کنند."

این فرمانده سابق سپاه در اشاره ای تلویحی به مقامات ارشد سابق جمهوری اسلامی که به نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری معترض هستند گفته است "عده که بعضا در زمان امام [روح الله خمینی] مسئولیت هایی داشتند ولی امروز در مقابل قانون، انقلاب، دولت و رهبری ایستاده اند جایگاهی در بین ملت ما ندارند."

بیانیه سپاه پاسداران و هشدار برخی از مقامات و نهادهای امنیتی در حالی انتشار می یابد که برخی وبسایت ها به نقل از معترضان به نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و نحوه برخورد خشونت آمیز دولت با اعتراضات گفته اند که از راهپیمایی 13 آبان، که تجمعی قانونی است، به منظور ابراز نظر خود استفاده خواهند کرد.

از زمان اعلام نتیجه انتخابات، دولت از صدور مجوز تجمع به معترضان خودداری ورزیده اند و در نتیجه، آنان برای این منظور، از اجتماعاتی که توسط حکومت بر پا می شود استفاده کرده اند.

شعارهای اعتراضی در تظاهرات دولتی

در این زمینه می توان به یک مورد مراسم نماز جمعه و راهپیمایی جمعه آخر ماه رمضان، موسوم به روز قدس، اشاره کرد که اگرچه توسط حکومت راه اندازی شده بود اما در جریان آن، دهها هزارتن از مخالفان دولت در تظاهراتی موازی، شعارهای رایج حکومتی را نادیده گرفتند و به دادن شعارهای مورد نظر خود پرداختند.

از جمله شعارهای روز قدس ابراز مخالفت با دولت های روسیه و چین به دلیل حمایت از دولت محمود احمدی نژاد و تاکید بر اولویت مسایل ایران بود که با ابراز نارضایتی و خشم برخی از مقامات و رسانه های طرفدار دولت مواجه شد و حتی آیت الله خامنه ای مواجه شد.

تظاهرات روز قدس

سپاه پاسداران علیه تظاهرات موازی روز قدس هشدار داده بود

در آستانه روز قدس سپاه پاسداران با صدور بیانیه ای، به تظاهرکنندگان مخالف دولت علیه حضور در آن راهپیمایی هشدار داده و معترضان را به خشونت تهدید کرده بود هرچند این اقدام مانع از حضور گروهی از معترضان در تظاهرات مخالف دولت نشد.

در خلال هفته های اخیر نیز برخی مقامات حکومتی نیز در این مورد اظهار نظر کرده اند و از جمله احمد جنتی، یکی از امامان جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز جمعه روز 16 اکتبر در مورد شرکت مخالفان دولت در راهپیمایی 13 آبان هشدار داد و اخیرا فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران نیز گفت که "کانون فتنه اعلام کرده که در روز 13 آبان شیطنت هایی خواهد داشت."

همزمان، میرحسین موسوی مهدی کروبی و همچنین مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه هایی خواستار حضور مردم در راهپیمایی 13 آبان شده اند.

آقای موسوی در بیانیه خود نسبت به خدشه دار شدن مصالح ملی ابراز نگرانی کرده و وبسایت تغییر - متعلق به حزب اعتماد ملی، گفته است که آقای کروبی در راهپیمایی روز 13 آبان شرکت می کند.

همچنین آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه در قم، با صدور بیانیه ای ضمن بزرگداشت روز 13 آبان، استبداد حکومت ها را زمینه ساز بهره برداری قدرت های استعماری دانسته و استعمار و استبداد را دو روی یک سکه توصیف کرده است.

بازداشت روحانیون سیستان و بلوچستان به اتهام کمک به طلاب غیرمجاز

مهاجران افغان

بازداشت روحانیون سنی با حضور اتباع خارجی در منطقه ارتباط داشته است

تعدادی از مدیران حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان به بازداشت شده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از محمد رضا مرزبه، دادستان زاهدان، گفته است که برخی از مدیران حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان به اتهام کمک به اقامت غیر مجاز اتباع افغانستان و تاجیکستان در این استان بازداشت شده اند.

به گفته آقای مرزبه، با توجه به اینکه طرح خارج ساختن اتباع خارجی از استان سیستان و بلوچستان در دست اجراست، دادگاه ویژه روحانیت استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مدیران حوزه های علمیه منطقه را احضار کرده بودند.

وی افزوده است که دادگاه های ویژه روحانیت اتهام معاونت در اقامت غیرمجاز اتباع خارجی را به مدیران حوزه های علمیه تفهیم کردند تا مانع از پذیرش آنان در حوزه های علمیه شوند و کسانی را که پذیرفته اند از حوزه ها "طرد کنند."

آقای مرزبه با اشاره به گزارش های حاکی از بازداشت شماری از روحانیون اهل سنت گفته است که "اگر بازداشتی صورت گرفته به لحاظ عدم تمکین از این خواسته بوده است."

وی گفته است که "طلاب افغان فاقد مجوز اقامت، اگر در سطح شهر تردد کنند، طبق قانون توسط نیروی انتظامی بازداشت و طبق قانون طرد می شوند" و هشدار داده است که تمام موسسات در جمهوری اسلامی باید بدانند که به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز، غیرقانونی است.

به گفته دادستان زاهدان، پرونده آن دسته از مدیران حوزه ها که به دلیل طرد نکردن اتباع غیرمجاز بازداشت شده اند در دادگاه های ویژه روحانیت در دست رسیدگی است.

محمد مرزبه افزوده است که تعداد قابل توجهی از اتباع غیرمجاز در استان سیستان و بلوچستان بدون مجوز قانونی وارد ایران می شوند و هر روزه نیروی انتظامی تعداد زیادی از آنان را به آن سوی مرز اخراج می کند.

دادستان زاهدان گفته است که "بخشی از اتباع غیرمجاز طلابی هستند که تابعیت افغان و تاجیک دارند و در حوزه های علمیه اهل تشیع و سنت مشغول به تحصیل هستند."

اظهارات این مقام قضایی پس از آن انتشار می یابد که در روزهای اخیر، گزارش هایی حاکی از اقدام دادگاه ویژه روحانیت شرق کشور، مستقر در مشهد، در احضار گسترده روحانیون منطقه سیستان و بلوچستان انتشار یافته بود.

از جمله پایگاه های اطلاع رسانی حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان، از حوزه های علمیه اهل سنت، اخباری را از احضار و بازداشت شماری از روحانیون اهل سنت همراه با اسامی تعدادی از آنان انتشار داده و نوشته بود که روحانیون اهل سنت برای کسب مجوز حضور طلبه های افغان و تاجیک به مراجع مختلف مراجعه کرده اما نتیجه نگرفته بودند.

به گفته برخی منابع روحانیون اهل سنت، مقررات عدم حضور طلاب خارجی تنها در مورد حوزه های علمیه سیستان و بلوچستان و چند نقطه دیگر اجرا می شود اما برای طلبه های حوزه های علمیه سنی و شیعه در سایر نقاط ایران ویزای تحصیلی صادر می شود.

جمهوری اسلامی در سال های اخیر مقرراتی را در مورد اقامت مهاجران و پناهجویان برخی کشورهای خارجی، به خصوص افغانستان و عراق، در مناطق مختلف ایران به اجرا گذاشته است.

براساس این مقررات، اقامت شهروندان این کشورها در تعدادی از شهرها و استان های کشور ممنوع اعلام و دستور خروج آنان از این مناطق صادر شده است.

تمدید دو ماهه قرار بازداشت عیسی سحرخیز

عیسی سحرخیز

قرار بازداشت موقت آقای سحرخیز دو ماه دیگر تمدید شد

قرار بازداشت موقت عیسی سحرخیز، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب دیروز، دوشنبه، بعد از حدود 4 ماه حبس، دو ماه دیگر تمدید شد.

یکی از وکلای آقای سحرخیز، تمدید قرار بازداشت او را "بسیار سوال برانگیز"خواند.

نسرین ستوده، وکیل آقای سحر خیز به بی بی سی فارسی گفت:"فلسفه صدور قرار های بازداشت، جلوگیری از امحاء مدارک جرم ، توسط متهم است، اینکه قرار بازداشت موقت آقای سحر خیز دو ماه دیگر تمدید شده در حالیکه او مبنای اتهام خود را که انجام یک مصاحبه بوده پذیرفته است جای سوال و تعجب دارد."

خانم ستوده گفت که وکلای پرونده آقای سحرخیز، اعتراض خود را درمورد تمدید قرار بازداشت موقت او به مدت دو ماه به بازپرسی مربوطه اعلام کرده اند.

به گفته خانم ستوده اتهام عیسی سحرخیز، تا کنون "توهین به مقام رهبری" و "تبلیغ علیه نظام " عنوان شده اما به وکلای آقای سحرخیز اجازه مطالعه پرونده داده نشده است.

وکیل عیسی سحرخیز با انتقاد از "بی توجهی به احتیاجات موکلش در زندان گفت، "سوء رفتار ماموران به هنگام بازداشت آقای سحرخیز باعث شد دنده های او بشکند اما بعد از آن در زندان به تقاضای آقای سحرخیز برای ارایه خدمات پزشکی توجهی نشد".

نسرین ستوده درباره وضعیت جسمانی موکل خود گفت، آقای سحرخیز به جز درد در ناحیه دنده هایش مشکل جسمی خاصی ندارد و از نظر روحی هم وضعیت بسیار خوبی دارد.

نخستین دادگاه عیسی سحرخیز، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که روز جمعه 12 تیر دستگیر شده بود، دوشنبه 11 آبان ماه برگزار شد.

هشدار احمدی نژاد به مجلس: لایحه یارانه ها را پس می گیرم

احمدی نژاد در مجلس

احمدی نژاد در مورد استرداد لایحه پیشنهادی دولت هشدار داده است

محمود احمدی نژاد در مورد استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه های به مجلس هشدار داده است.

روز سه شنبه، 3 نوامبر (12 آبان)، محمود احمدی نژاد بدون اطلاع قبلی در جلسه علنی مجلس حاضر شد و در یک سخنرانی غیرمنتظره هشدار داد که اگر نمایندگان در صدد باشند لایحه هدفمند کردن یارانه ها را به لایحه بودجه متصل کنند، لایحه هدفمند یارانه ها را پس بگیرد.

آقای احمدی نژاد خطاب به نمایندگان گفت "گفتند برای هدفمند کردن یارانه ها، لایحه بده، و حالا که لایحه دادیم، می گویند باید به بودجه سالانه متصل شود" و افزود "ما با دست بسته نمی توانیم چنین بار سنگینی را به دوش بکشیم."

خبرگزاری های داخلی گفته اند که محمود احمدی نژاد هنگام بررسی ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه ها در جلسه روز سه شنبه، بدون قرار قبلی وارد تالار مجلس شد و خواست تا گزارشی را در خصوص هدف این لایحه به مجلس ارائه دهد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، از محمود احمدی نژاد سئوال کردکه آیا در نظر دارد به عنوان نماینده دولت به مدت پنج دقیقه در مورد ماده مورد بررسی صحبت کند، اما آقای احمدی نژاد گفت که خواستار سخنرانی جداگانه ای در مورد کل لایحه است و افزود که "طبق قانون اساسی می تواند جدا از وقت نماینده دولت صحبت کند زیرا برای ارایه گزارشی از هدف اجرای لایحه در مجلس حاضر شده است."

درخواست آقای احمدی نژاد مخالفت رئیس مجلس را به همراه آورد که یادآور شد برای استفاده از حق سخنرانی رئیس جمهوری در مجلس، لازم است این موضوع قبلا به اطلاع هیات رئیسه مجلس برسد اما ظاهرا پس از آنچه که یکی از خبرگزاری ها "جدال لفظی احمدی نژاد و لاریجانی" توصیف کرده است، سرانجام با ایراد این سخنرانی موافقت شد.

آقای احمدی نژاد مشخص نکرد به چه دلیل تصمیم گرفت در جلسه روز سه شنبه شرکت کند، اما اظهارات او با تذکرات متعدد نمایندگان همراه بود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران - ایلنا - محمود احمدی نژاد بدون توجه به این تذکرات گفت که "عجله نکنید، بیست سال است که این کار انجام نشده است، یک هفته وقت گذاشتید، یک هفته دیگر هم زحمت بکشید."

محجوب

محجوب: اجرای این لایحه به ضرر فقرا و طبقه متوسط جامعه است

وی گفت که دو هفته پیش هم با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدن کرده بود و افزود "در آن دیدار هم به ایشان گفتم که اگر لایحه هدفمند کردن یارانه ها منوط به بودجه سالانه شود، قابل اجرا نیست و از ایشان خواستم در این زمینه کمک کند."

آقای احمدی نژاد در سخنان خود که مدت آن تا بیست دقیقه گزارش شده، تاکید کرد که دولت های قبلی برای حذف یارانه ها اختیارات مطلق داشتند اما هیچ کاری نکردند و افزود "در حال حاضر مجلس دست دولتی را که مصر به اجرای این کار است می بندد."

محمود احمدی نژاد پیش از ترک جلسه علنی روز سه شنبه، نامه حاوی درخواست استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه ها را به علی لاریجانی تحویل داد.

خبرگزاری فارس به نقل از علیرضا محجوب، نماینده تهران، می نویسد که اگر رئیس جمهوری بر درخواست خود مبنی بر استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه ها اصرار بورزد، درخواست او در اولین جلسه علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

آقای محجوب که از جمله مخالفان لایحه هدفمند کردن یارانه ها به شکل کنونی است گفته است که "مجلس معتقد به کشاکش درباره لایحه هدفمند کردن یارانه ها نیست اما اجرای این لایحه به ضرر فقرا و طبقه متوسط جامعه است و دولت را هم زمین گیر می کند."

'اختیارات دولت'

در لایحه پیشنهادی دولت ایجاد صندوقی برای واریز درآمدهای حاصل از افزایش قیمت مواد سوختی و کالاهای اساسی پیش بینی شده و به دولت اجازه می دهد هر زمان که مایل باشد، به اختیار خود بتواند از این صندوق برداشت کند.

کمیسیون ویژه مجلس برای رسیدگی به این لایحه، این بخش از لایحه را تغییر داده و با تبدیل اصطلاح "صندوق" به "حساب" آن را در اختیار خزانه داری کل قرار داده که در صورت تصویب، دولت را موظف می کند براساس قانون بودجه سالانه مصوب مجلس، آن را به مصرف برساند.

در لایحه بودجه سالانه، درآمدهای دولت از محل های مختلف پیش بینی و همچنین نحوه هزینه کردن این درآمدها در امور مشخص شده در بودجه تعیین می شود و امکان نظارت دقیق مجلس بر عملکرد مالی دولت وجود دارد.

لایحه حذف یارانه سوخت و کالاهای اساسی، که با عنوان لایحه هدفمند کردن یارانه ها توسط دولت ارائه شده، در دستور کار مجلس قرار دارد و تاکنون مجلس کلیات این لایحه و بندهایی از آن، از جمله اصلاحات پیشنهادی کمیسیون ویژه را تصویب کرده است.

لاریجانی و احمدی نژاد

لاریجانی درخواست احمدی نژاد برای سخنرانی را با اکراه پذیرفت

آقای احمدی نژاد در سخنان روز سه شنبه خود در مجلس گفت که "دولت در صورتی می تواند زیر بار این طرح عظیم برود که اختیارات داشته باشد در حالیکه اکنون چگونه می تواند با بی اختیاری مطلق، زیر این بار سنگین و عظیم برود."

وی با تاکید بر تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها به نحوی که دولت در نظر دارد، هشدار داد که اگر این لایحه به بودجه سالانه بسته شود "اجرای آن نشدنی است" و وعده داد که اگر مجلس اجازه دهد دولت لایحه را اجرا کند، وضع مردم بهتر می شود.

محمود احمدی نژاد در سخنان خود در مجلس اظهار داشت که لغو یارانه ها مستلزم برنامه ریزی بلند مدت است و افزود که از آنجا که بودجه دولت هر سال تغییر می کند، ارتباط دادن لایحه هدفمند کردن یارانه ها با بودجه سالانه، این لایحه را "اجرا نشدنی" می کند.

وی خطاب به نمایندگان هشدار داد "اگر این لایحه را به بودجه سالانه وصل کنید، با عرض شرمندگی بنده ای که این تصمیم بزرگ را برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها گرفته ام و دو سال تحت انواع فشارها و توهین ها بوده ام، الان می گویم که دولت زیر بار مسئولیت اجرای این لایحه نخواهد رفت."

رئیس جمهوری در مورد درخواست استرداد لایحه گفت "ما در دولت بحث کردیم و تصمیم گرفتیم و این تصمیم را من به رئیس مجلس می دهم و اگر این لایحه در بودجه سالانه برود، ما لایحه را پس می گیریم و اجرای این طرح با این کار امکانپذیر نیست."

وی از نمایندگان خواست تا تغییر در متن پیشنهادی دولت را حذف کنند و افزود "ما مخلص و دست بوس همه شما هستیم و خواهش می کنیم این را اصلاح کنید و اگر این گونه نشود، ما معذوریم."

آقای احمدی نژاد در سخنان خود همچنین انتقاد کسانی را که تصویب لایحه مورد نظر دولت را باعث فشار بر مردم می دانند رد کرد و گفت "برخی در مجلس طوری صحبت می کردند که انگار قرار است یارانه ها حذف شود" و اظهار داشت که هدف دولت، حذف یارانه ها نیست بلکه توزیع درست آنهاست.

براساس لایحه دولت، منابعی که در حال حاضر به منظور دسترسی مصرف کنند به کالاهای اساسی با بهای کمتر به عنوان یارانه به این اقلام اختصاص می یابد، با تشخیص دولت بین گروهی از مصرف کنندگان و برخی واحدهای تولیدی توزیع می شود و قسمت دیگری نیز به بخش های دیگر، از جمله بخش های رفاهی، اختصاص می یابد.

حضور ناگهانی آقای احمدی نژاد در جلسه مجلس و سخنرانی او با انتقاد برخی از نمایندگان نیز مواجه شده و از جمله احمد توکلی، نماینده تهران، گفته است که اقدام رئیس جمهوری در ایراد سخنرانی از پیش اعلام نشده و همچنین موافقت رئیس مجلس با این سخنرانی غیرقانونی بوده است.