۱۳۸۸ مهر ۲۰, دوشنبه

شیرین نشاط، عکاس و فیلمساز سرشناس در استکهلم



13 آبان
قرارمون یادت نره

روزنامه وال استریت ژورنال تاکید کرد اوباما حسن نیت را درکسانی می جوید که ندا آقاسلطان را کشتند





ندا آقا سلطان، سمبل قربانيان خشونتهاى اخير در ايران شد

ندا آقا سلطان، سمبل قربانيان خشونتهاى اخير در ايران شد

دبی – العربیه نت

پايگاه اينترنتی وال استريت ژورنال می گوید رئیس جمهور امریکا در مذاکرات هسته ای حسن نیت را در کسانی می جوید که ندا آقاسلطان را که در تظاهرات سکوت شرکت کرده بود به قتل رساندند.

اين روزنامه درگزارشی که امروز دوشنبه 12- 10 – 2009 منتشر کرد با اشاره به انتخاب باراک اوباما رئیس جمهور امریکا به عنوان برنده نوبل صلح گفت: " اگرجايزه صلح نوبل به سه ايرانی معترضی که به مرگ محکوم شده اند تعلق می گرفت به مبارزه آنها اعتبارمی بخشيد."

به گفته وال استریت ژورنال : " دوستان ما در اسلو ايده ديگری دارند بدين معنا که سرنوشت اين سه نفر دردستان دادگاه تجدید نظر وديوان عالی ايران است."

در ادامه این گزارش آمده است " باید گفت برای نجات جان این محکومان اميد کمی وجود دارد زیرا ایران کشوری است که در آن آمار اعدام نوجوانان بالا است و رهبران آن پس از انتخابات رياست جمهوری در برخورد با مخالفان رفتار خشن تری از خود نشان دادند."

به گفته وال استريت ژورنال " دولت باراک اوباما که در صدد حل موضوع هسته ای ايران است در تلاش است تا با دولت احمدی نژاد گفتگو کند وبه این دلیل وضع حقوق بشر در ايران برای امریکا کم اهميت شده است."

اين روزنامه با اشاره به قطع شدن کمک های مالی وزارت امورخارجه امريکا به مرکزاسناد حقوق بشر ايران درآمریکا گفت : " اين دفتر به وضع کسانی که در ايران زندانی شده اند به ويژه محققان ايرانی امريکايی همچون کيان تاجبخش و مازياربهاری رسيدگی می کرد."

به گفته وال استریت ژورنال " اوباما پس از اعلام برنده شدن برای نوبل صلح به حادثه کشته شدن زنی اشاره کرد که با وجود مشارکت در تظاهرات سکوت با شليک مستقیم گلوله جان خود را از دست داد".

وال استريت ژورنال نوشت " ندا اقا سلطان را عوامل احمدی نژاد به قتل رساندند وما اميدواريم رئيس جمهور امريکا به خاطر داشته باشد که وی حسن نیت را در کسانی می جوید که ندا آقا سلطان را به قتل رساندند.

24ad3709cd95d0 - عکس


آرامگاه حافظ در روز حافظ تعطیل است

امروز يعني بيستم مهرماه ،سالگرد درگذشت خواجه حافظ شيرازي و روز بزرگداشت گل سر سبد شعراي پارسي زبان بهانه مناسبي حاصل شد تا يكي از مكشوفاتي راكه از دل ديوان پر از رمز و راز سر سلسله رندان كه آرامگه اش به راستي زيارتگه رندان جهان شد استنتاج كرده ايم بر ملا كنيم. تعارفات را به كنار مي گذاريم و همچون حافظ پرده را درمي اندازيم و همچنانكه وي با لسان غيبش پيش بيني كرد چگونه آرامگه اش زيارتگه رندان جهان است اثبات مي كنيم چگونه در لابه لاي اشعار پر از ايهامش جنبش سبز ايران را پس از گذشت شش قرن پيش بيني كرده است. گويي وقتي در دل نيتي مي كني تا ديوان حافظ را تورقي نمايي بدون آنكه حتي آداب و تشريفات مرسوم را نيز بجا آوري حافظ خود با تو سخن مي گويد. براي تدوين اين نوشته اولين وقت صبح را اختصاص دادم. ابتدا يك نسخه التكرونيكي از ديوان را به اصطلاح دانلود كردم تا امكان جستجوي واژه سبز را بيابم. در هنگام جستجو تصويري از سبزپوشان ايراني و رهبران بي آلايش آن در مقابل ذهنم قرار داشت. وقتي سبز را وارد كردم و فرمان به جستجو دادم حافظ گفت: هركه را با خط سبزت سر سودا باشد پاي از اين دايره بيرون ننهد تا باشد اين بيت پايه مناسبي شد تا دريابيم چگونه حافظ براي نخستين بار رندانه از اين رنگ براي ترسيم ايده ال هاي خويش بهره برداري كرده است. حافظ در اين بيت سبز را با مفهوم عشق پيوند مي زند. گويي كه عشق را به رنگ سبز مي آرايد و آن را نماد عاشقان مي سازد. به نظر حافظ هر كس با عشق كه حافظ آن را با خط سبز كه نماد زندگي و طراوت و تازگي است استعاره كرده است سروكاري داشته باشد تا هست و وجود دارد نمي تواند از آن دست بكشد. اما وقتي پا را فراتر مي گذاري و قدري بيشتر در اقيانوس حافظ غوطه ور مي شوي اشعار نيز مبهم تر مي شود و مقصود و معناي حافظ از سبز عارفانه تر و پر مغز تر. بويژه آنجا كه مي گويد: خال سر سبز تو خوش دانه عيشي است ولي بر كنار چمنش وه كه چه دامي داري در اينجا حافظ تعبير عشق از رنگ سبز را به اوج خويش رسانده است و آن را تا حد مفهومي فريبنده و دلربا از رنگ سبز ارتقا مي دهد. در همين اثنا در ميان جستارهاي خويش به شعري برخوردم كه بنظر مي رسد براي حال و هواي امروز ما سروده شده است. در زيبايي اين شعر بهتر آن است كه خوانندگان خود قضاوت كنند. رند ما در بيت دوم ...

مقامات دریافتند که روی روسیه نمی توانند حساب کنند

احمدشیرزاد نماینده مجلس ششم درگفت وگو با روز با تشریح توافقات دور اول مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ درخصوص برنامه هسته ای معتقد است که غرب باید سعی کند پیشنهادی ندهد که ایران پرستیژش را از دست بدهد. وی تاکید دارد مقامات ایرانی یک مساله فنی را به مساله ای ایدپولوژیک و ارزشی تبدیل کرده اند که صحبت از مصالحه درآن خیانت به شمار می رود و به همین خاطر خیلی محتاط عمل می کنند. این گفت وگو را می خوانید:

مذاکرات ایران وکشورهای ۱+۵ هفته دیگر پیگیری خواهد شد. توافقات دور اول تا چه اساسی و به پیشبرد مذاکرات دور دوم کمک خواهد کرد؟

موضوعی که الان به توافق قرارگرفته است به معنی غنی سازی درخارج از کشور نیست. بحثی که سابق براین وجود داشت این بودکه غنی سازی خارج از ایران انجام بگیرد. حتی مرحله اولش که غنی سازی تا پنج درصد بود. چرا که شورای امنیت سازمان ملل از ایران درخواست کرده بود که غنی سازی را به هیچ وجه انجام ندهد. نکته دیگر این است که این غنی سازی در خصوص سوخت نیروگاه بود که از لحاظ حجم بسیار بیشتر از چیزی بود که الان توافق شده است. درواقع در شروع چیزی حدود ۱۲۰ تن اورانیوم را در برمی گرفت درحالی که آن چیزی که الان مورد توافق گرفته انتقال فقط ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم بوده به خارج از ایران وغنی شدن آن تا حد بیست درصد. بنابراین آنچه که بحث غنی سازی درخارج از ایران مطرح می شود صرفا تهیه منبعی برای راکتور دانشگاه تهران است که آن هم به آن سوخت نمی تواند گفت که برای تهیه مواد دارویی واستفاده های پزشکی وتحقیقاتی به کار خواهد رفت. اصولا چیزی مورد توافق قرار گرفته که از قبل مورد مناقشه نبود.

مساله بازدید از مرکز هسته ای جدید ایران چطور؟

آنچه مناقشه اصلی ایران و غرب و همچنین آژانس انرژی هسته ای است یکی درخواست های قبلی آژانس از ایران است ودیگر اتفاق های جدید. هر اتفاقی که بیافتد، آژانس درخواست بازدید خواهد داشت. بنابراین اولین درخواست آژانس بازدید از تاسیسات جدید هسته ای ایران است. قاعدتا حدود اواخر اکتبر که بازرسی ها انجام شود وگزارش ها منتشر شود تازه مشخص خواهد شد که درخواست آژانس از ایران چیست. درحال حاضر به صورت مقدماتی آقای البرادعی از ایران گله کرده وگفته با قراپتی که ما از مقررات آژانس داریم ایران تخلف کرده است.

آیا موضوع غنی سازی از سوی دوطرف به سوی یک مصالحه خواهد رفت؟

برای من اصلا قابل پیش بینی نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد. درحال حاضر ایران حداقل در رویکرد ویا درلحنش مثبت برخورد کرده است. هرچند دراین مورد صحبتی نشده است درخبرها. اما آنچه برای همه رضایت بخش بوده لحن ایران بوده که به نظر میرسد آشتی جویانه بوده است. اما ایران هنوز هیچ تعهدی را به جز بازرسی از سایت قم رانپذیرفته است که اواخر اکتبر انجام خواهد شد. قبل از این مذاکرات هم در سخنان مقامات ایرانی آمده بود که اجازه بازدید را خواهند داد. اما اینکه بحث برسرمواردی که آژانس روی ان دست گذاشته چه اتفاقی خواهد افتاد قابل پیش بینی نیست و خیلی بستگی دارد به گزارشی که بازرسان از سایت قم خواهند داد و همچنین سایر تحولاتی که عرصه جهانی وایران رخ می دهد. به نظرم می رسد که تغییر موضع روسیه در مذاکرات در نرمش ایران بسیار موثر بوده است و مقامات ایرانی به نوعی احساس کرده اند که روی برگ روسیه نمی توانند حساب کنند.

چطورچنین تحلیلی می تواند کرد؟

این موضوع در آرایش سیاسی دو طرف تغییر بسیار مهمی بوده است. فراموش نکنیم که آمریکایی هزینه زیادی پرداخته اند و آن عقب نشینی از برنامه استقرار سپر موشک های قاره پیما در لهستان بود. این هزینه ای بود که دولت اوباما پرداخت و عقب نشینی کرد و در ازای آن نرمش روس ها در پرونده ایران را به دست آورد. ایران در مقابله قطعنامه های شورای امنیت همواره روی مخالفت روس ها اعتماد می کرد. الان آن طوری که پیداست اگر ایران در مذاکرات با غربی ها به

آمریکا به عنوان هدف اصلی ایران نمی خواهد ظاهر شود. آمریکا با اروپایی ها وروس ها دریک صف قرارگرفته اند. بنابراین وضعیت عوض شده است که مثلا دولت آمریکا بخواهد فشارشدیدی بیاورد واروپایی ها وروس ها بخواهند برای همکاری با آمریکا قیمت تعیین کنند. بنابراین همه در یک صف دربرابر ایران قرارگرفته اند وبه نظر می رسد موضع روس ها خیلی به موضع اروپایی ها وآمریکایی ها نزدیک شده است.

موضع گیری روسیه چه تاثیری در مواضع ایران خواهد داشت؟

الان خیلی وضعیت برای ایران دشوارترشده است. ایران اگر هر جور راه حلی که بتواند پرستژش را حفظ کند در داخل کشور ودر مرحله دیگر درمیان کشورهای عرب و جهان اسلام، از آن راه حل استقبال خواهد کرد. مهم ترین مساله برای ایران این است که توافق صورت گرفته باعث از دست رفتن وجهه اش شود. علتش این است که وقتی این آقایون مساله غنی سازی را تبدیل به یک مساله ایدئولوژیک وارزشی کردند که اصلا موضوع از حالت سیاسی آن خارج شد ودرداخل کشور وضعیتی به وجود آوردند که هر گونه مصالحه ای با خارجی ها حتی مصالحه کوتاه مدت همه اینها به معنی خیانت تلقی شد و این نتیج تبلیغات خود ایشان بود. بنابراین دست وپایشان خیلی بسته شده است. اگر کشورهای غربی بتوانند راه حلی یپدا کنند که همراه باشد با حفظ پرستیژ ایران که خیلی غیرآبرومند از این مذاکرات خارج نشود موثر خواهد بود. غربی ها قطعا باید به این نتیجه توجه کنند که به دنبال شکستن پرستیژ ایران نباشند.

اصلاح طلبان از پیگیری تقلبات انتخاباتی دست نمی کشند

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد، بار دیگر بر مواضع خود مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده و از وقایع بعد از انتخابات به شدت انتقاد کردند.

بر اساس گزارش سایت تغییر، میرحسین موسوی روز گذشته به منزل مهدی کروبی رفت و درباره اتفاقات روی داده پس از انتخابات با یکدیگر رایزنی و گفت و گو کردند.

در این دیدار که با حضور خبرنگاران صورت گرفت، نخست وزیر زمان جنگ و رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی، خواستار فرصتی برای حضور در یک برنامه تلویزیونی شدند تا به تخریب هایی که رسانه ملی علیه آنها راه انداخته است، پاسخ دهند.

مهدی کروبی در همین راستا خطاب به مقام‌هاى جمهورى اسلامى و حاميان محمود احمدى‌نژاد گفت: "اگر راست مى‌گوييد در برابر دهها ساعت انكار تقلب در رسانه ملى و فشار بر زندانيان بيگناه براى اعتراف، به ما وقت بدهيد تا در تلويزيون دلايل و مدارک خود را ارايه دهيم".

میرحسین موسوی نیزبا انتقاد شديد از حاميان دولت به خاطر استفاده از تريبون صدا و سيما براى تخريب مخالفان، خطاب به آنها گفت: "اگر شما از عمل خود مطمئن هستيد چرا نگران حضور ما در سيما هستيد يا چرا از حضور كارشناسان ما در سيما خود دارى مى كنيد؟ اگر صادقانه سخن مى گوييد ميزگردى را با حضور كارشناسانى از ما و خودتان برگزار كنيد تا دو طرف سخن خود را بگويد".

مردم روز قدس، نگران سرنوشت و کشور خود بودند

در این دیدار ابتدا مهدی کروبی، با ابراز تاسف از "رفتار هاى پس از انتخابات" آن را دور از شان نظامى دانست كه "امام راحل آن را پايه گذارى كرده بود".

دبیر کل حزب اعتماد ملی، کروبی رفتارهای صورت گرفته با نیروهای انقلاب و دانشجویان را "عجیب و غریب" توصیف کرد و از مسوولان خواست، مراقب رفتار و اعمال خود باشند.

او نامه اخیر استانداری تهران که شورای شهر را از دیدار با خانواده های بازداشت شدگان منع کرده را رفتاری بسیار غیر متمدنانه خواند.

کروبی با انتقاد شدید از سخنان محسنی اژه ای که گفته بود "اکنون در وضعیت جنگی هستیم" پرسید: چرا باید این گونه وانمود شود که فضای کشور جنگی است و همه باید سکوت کنند و دم برنزنند؟

او با بیان این که برخی از نظامیان همچون فرمانده سپاه از اصلاح طلبان انتقاد می کنند که چرا برای تلویزیون ها و سایت های بیگانه خوراک فراهم می کنید گفت: من از ایشان می پرسم که چه کسی برای آنها خوراک فراهم می کند؟ ما یا شما؟ چه کسی سخنان تند می گوید ما یا شما؟ چه کسی برخوردهای تند را سرلوحه کارهای خود قرار داده است ما یا شما؟

این نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد با اشاره به مراسم روز قدس گفت: عموم کسانی که به دعوت ما به این مراسم آمدند شعاری هایی که دادند دررابطه با ایران و کشورشان بود و نگران سرنوشت خود بودند. نمی توان به مردم گفت که نگران کشور خود نباشید. اگرچه مساله اصلی ما در این روز فلسطین است اما من می پرسم که آقایان توضیح دهند که چه اتفاقی در کشور افتاده است که روز فلسطین ناگهان مردم دو دسته می شوند و عده ای نگرانی های خود را در شعارهایشان بازتاب می دهند؟

مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید مجدد بر تقلب گسترده در انتخابات 22 خرداد تاکید کرد: برخی درباره انتخابات به گونه ای سخن می گویند که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. نه خانی رفته نه خانی آمده است. می گویند تقلب نشده است. آخر چرا این حرفها را به مردم می زنید؟ یعنی مردم نمی دانند که چه برسرشان آمده است؟ پس این اعتراضات چیست؟

دبیر کل اعتماد ملی با بیان این جمله خطاب به مسولان که "یک حرفی بزنید که کسی به شما نخندد" تصریح کرد: اگر راست می گویید در برابر دهها ساعت انکار تقلب در رسانه ملی و فشار بر زندانیان بیگناه برای اعتراف، به ما وقت بدهید تا در تلویزیون دلایل و مدارک خود را ارایه دهیم.

هر کس حرف میزند برایش پرونده می سازند

میرحسین موسوی نیز در این دیدار با اشاره به در پیش بودن سالروز 13 آبان 1358 گفت: کسانی که آن حماسه را آفریدند، امروز در گوشه های زندان هستند و این طنز تلخی است که این روزها متاسفانه رخ داده است و من نمی دانم که چرا این مسایل و این اتفاقات در حال روی دادن است و چرا باید با نیروهای مومن انقلاب چنین کنند.

نخست وزیر زمان جنگ، با نمایشی خواندن دادگاههایی که برای معترضان به انتخابات تشکیل شده است، گفت: چه نتیجه ای از این نمایش عاید شما شد؟ آیا به دنبال برگزاری دادگاه تفتیش عقاید هستید؟ آیا متوجه اثرات منفی آن در جامعه هستید؟

وی تصریح کرد: در این چهار ساله اخیر رفتارهای نادرستی صورت گرفته است که همه نیروهای انقلاب یا به حاشیه رفته اند یا رغبتی برای کار ندارند. شما نگاه کنید و ببینید که چه تعداد وزیر و وکیل و نیروی انقلابی حذف شده اند. حاشیه انقلاب ما الان بزرگتر و مهمتر از متن آن شده است. چند رییس جمهور داریم. چندین وزیر داریم. نمایندگان، مدیران و نخبگان طراز اولی داریم که همه در حاشیه قرار گرفته اند. چرا باید این استعدادها همه حذف شوند؟

این نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد، با اشاره به هشدارهای یک سال اخیر خود در خصوص سواستفاده برخی نهادهای قدرت از دارایی های مالی کشور از ابهام در واگذاری سهام مخابرات و منابع تامین ۸۰۰۰ میلیارد تومان هزینه خرید آن از سوی سپاه پاسداران ابراز تاسف کرد.

موسوی، وقوع انقلاب مخملی در ایران را غیر ممکن دانسته و با مقایسه تلویحی جمهوری اسلامی با حکومت پیشین روسیه گفت: در مقطعی افرادی بر سرکار آمدند و تلاش کردند و نیروهایی را که انقلاب کرده بودند حذف کنند. در کتاب ها و عکس های انقلاب خود، نقش آفرینان انقلاب را حذف کردند و تلاش کردند با جعل تاریخ، تاریخ دیگری را برای مردم خود و دنیا بیافرینند. حکومت آنها برچیده شد تاریخ نگاران آمدند و تاریخ واقعی را نگاشنتد.

نخست وزیر زمان جنگ با انتقاد شدید از رواج دروغ در میان برخی مسولان و استفاده از تریبون صدا و سیما برای تخریب مخالفان گفت: مدام اطلاعات غلط به مردم می دهند و فکر می کنند که مردم باور می کنند. همین تعداد کشته های پس از انتخابات چندبار عوض شد؟ بعد می گویند تقلب در انتخابات دروغ است. برخی بسیج شدند تا وانمود کنند که تقلبی صورت نگرفته است. خصوصا در سیما این امر بسیار تبلیغ شد.

موسوی خطاب به مسولان تصریح کرد: اگر شما از عمل خود مطمئن هستید چرا نگران حضور ما در سیما هستید یا چرا از حضور کارشناسان ما در سیما خود داری می کنید؟ اگر صادقانه سخن می گویید میزگردی را با حضور کارشناسانی از ما و خودتان برگزار کنید تا دو طرف سخن خود را بگوید.

او با تاکید بر اینکه الان وضع به گونه ای شده است که هیچ کس نمی تواند از دولت انتقاد کند، افزود: هرکس حرفی بزند ولو از خودشان باشد با دشمن مرتبطش می کنند و ضد امام می خوانندش و برایش پرونده سازی می نمایند.

این نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد در ادامه گفت: من می پرسم شما که در انتخابات مجلس ششم ۷۰۰ صندوق را ابطال کردید تا یک نفر را وارد مجلس کنید چرا چند صد صندوق را باز نمی کنید تا در یک برنامه زنده تلویزیونی مردم ببینند که چند تعرفه بدون سریال وجود دارد؟

به گفته او، رييس سابق قوه قضاييه به وى پيشنهاد برگزارى تجمعى قانونى را داده بود كه با موافقت شوراى عالى امنيت ملى نيز روبرو شده بود، ولى در نهايت با درخواست كتبى وى مخالفت شده است.

موسوی در پایان ابراز امیدواری کرد که دلسوزان نظام تدبیر کنند و مشکلات بوجود آمده را حل کنند. چرا که به اعتقاد او نمی توان آگاهی مردم را نادیده گرفت و به دانشجویان گفت دم برنزنید. وی تاکید کرد: دانشجویان فرزندان این مردم هستند و نیاز به پاسخ دارند.