۱۳۸۸ مهر ۲, پنجشنبه

نامه اخطار به خانواده50‌دانشجوي خاطي دانشگاه اصفهان

رئـيــس دانـشـگـاه صـنـعـتـي اصـفـهـان بـا بـيـان ايـنـكـه 50‌‌‌دانشجوي خاطي اين دانشگاه مورد رافت اسلامي قرار گرفتند، گفت كه براي خانواده هاي ‌50‌ نفر از دانشجويان خاطي دانشگاه صنعتي اصفهان در حوادث پس از انتخابات نامه ويژه ارسال و در آن تذكراتي ارائه شد.‌غلامرضا قرباني در‌‌گفتگو با مهر گفت: در اين نامه‌ها به خانواده هاي دانشجويان خاطي از روند و چگونگي ايجاد ‌اغتشاش توسط فرزندشان اطلاع رساني شده است.‌وي افزود: طي اين نامه هاي ويژه اي كه براي خانواده ها ارسال شده يادآوري كرده‌ايم كه اين دانشجويان مورد مهرورزي و را‡فت ‌اسلامي واقع شده اند و مي توانند همچنان به تحصيل خود ادامه دهند. ‌




دفتر سوروس ملاقات وي با خاتمي را تكذيب كرد

در پـي انـتشار گزارش هايي در رسانه هاي مـحـافـظه كار ايران در خصوص ملاقات محمد خـاتمي رئيس جمهور ‌سابق اين كشور با جرج سوروس بنيانگذار موسسه جامعه آزاد، ايمي ويل مسئول ارتباطات رسانه اي موسسه جامعه آزاد، در پاسخ به پرسش بي بي سي فارسي در ‌اين مورد گفت كه آقاي سوروس با آقاي خاتمي آشنايي شـخـصـي نـدارد و تـمـاسـي بـا او نداشته است. ‌خبرگزاري رسمي دولت ايران – ايرنا – اوايل هفته جاري در يك گزارش اختصاصي به نقل از جورج ‌سوروس نوشت كه سوروس دو بار با رئيس جمهور پيشين ايران ملاقات كرده و آقاي خاتمي به او گفته است "با ‌حكومت مذهبي نمي توان به دموكراسي دسـت يـافـت."‌پيشتـر دفتر خاتمي هم با صدور بيانيه‌اي هرگونه ديدار وي با سوروس را تكذيب كرده بود.


پشت پرده جریان شهادت ساختگی سعیده‌پورآقایی چه گذشت؟

برنامه دروغ‌پرداز بیست و سی رسانه میلی و غیرملی در ادامه افشای جنایات کودتاگران، پس از ناکامی در پروژه ناکام ترانه موسوی که سرانجام به رو شدن دست قاتلان این دختر جوان انجامید، این بار به سراغ یکی دیگر از قربانیان حوادث پس از انتخابات رفت که این بار به جای قربانی، حیثیت و شرف و آبروی خانوادگی‌ اش را نشانه رفته بود و از آنان به عنوان ابزاری برای جنگ روانی و تبلیغاتی و هجمه به احزاب و رسانه‌های اصلاح طلب استفاده کرده بود. سعیده پورآقایی، دختر نوجوانی که خبر شهادتش چندی پیش توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب و سایت نوروز منتشر شد، به کثیف‌ترین وجه ممکن به تله‌ای برای رسانه‌های اصلاح‌طلب بدل گردید و با طراحی سناریویی مشمئزکننده از سوی کودتاچیان، این دختر جوان و مادرش قربانی یک بازی سیاسی کثیف شدند که در آن هدف به دام انداختن و ضایع ساختن رسانه های اصلاح‌طلب و ساقط کردن آنان از اعتبار خبری بود. بعد از این سیاه‌بازی که روسیاه اصلی آن کسی جز خود سناریوپردازان کودتاچی نبودند، سایت نوروز، لازم می‌داند جزئیاتی را در رابطه با چگونگی انتشار خبر شهادت سعیده پورآقایی به اطلاع هم‌وطنان عزیز برساند تا معلوم شود، پرده‌نویسان این خیمه‌شب‌بازی ننگین چه کسانی بوده‌اند، اصلاح‌طلبان یا کودتاچیان؟

در اوایل شهریور ماه زنی در تماس با کمیته پیگیری آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات ، که از سوی دو کاندیدای اصلاح‌طلب تشکیل شده بود ، اعلام کرد که فرزندش در جریانات پس از انتخابات کشته شده است. او همچنین اضافه کرد که خودش همسر شهید است و دختر کشته شده‌اش هم تک فرزند بازمانده از آن شهید بوده است که عده‌ای او را به جرم گفتن الله‌اکبر در پشت بام خانه دستگیر کرده‌اند و بعد هم جسدی نیمه سوخته را به وی نشان داده‌‌اند. این زن گفت که از روی خال بدن دخترش وی را شناسایی کرده است.

پس از این تماس بود که نایب رئیس کمیته پیگیری به همراه جمعی از فعالان در این زمینه به منزل این شخص که آدرسی را در خیابان دولت داده بود مراجعه می کنند، در آن جلسه که از قضا در برنامه ساختگی و دروغ صدا و سیما، خانم علی‌نژاد، مادر سعیده پورآقایی نیز به آن اشاره کرد، مدعی می شود که شوهرش جانباز شیمیایی بوده و چند سال پیش فوت کرده است. وی همچنین مدعی می شود که دخترش شبی در حال سر دادن الله اکبر در پشت بام خانه بوده که چند زن چادری وی را به زور از خانه می‌برند.

بعد از مدتی، وقتی وی برای پیگیری به نهاد ریاست جمهوری متوسل می شود مشاور ارشد رئیس جمهور شخصا پیگیر ماجرا می شود و در نهایت به او می گویند برای شناسایی دخترت به سردخانه بیا و در آنجا جسدی که از نیمه به پایین سوخته بوده است را نشانش می دهند و او با شناختن یک علامت بر روی بدن دخترش جسد را شناسایی می کند. در آن دیدار مادر پورآقایی مدعی می شود که به وی شماره یک قبر را در قطعه 302 داده اند که در آنجا دخترش را دفن کرده‌اند.

مادر سعیده در پایان آن دیدار از مهمانان می خواهد تا برگزاری مراسم ختم این مسئله را خبری نکنند و از انتشار علنی آن جلو گیری کنند. تا اینجای امر توجه داشته باشید که منبع همه این اطلاعات، مادر سعیده پورآقایی بوده است و هیچ منبع خبررسان دیگری چنین مدعیاتی را تا قبل از شنیده شدن آن‌ها از زبان مادر این دختر بیان نکرده بود.

از جمله نکات جالب توجه در این دیدار این است که تعدادی مرد در جلسه حضور داشته اند که مادر سعیده مدعی می‌شود همه آنها از اقوامشان هستند. کمی بعدتر، همگی آن افرادی که اقوام سعیده پورآقایی معرفی شده بودند در هجوم به دفتر پیگیری ستاد مهندس موسوی در میدان هفت تیر دیده می شوند.

کمیته پیگیری همان روز به قطعه 302 و قبر معرفی شده توسط مادر سعیده مراجعه می‌کند و با شفگتی تمام مشاهده می‌کند که بر قبری که قبلا هیچ نام و نشانی درج نشده بود و فرد مدفون در آن جزو کشته شدگان بی نام و نشان بعد از انتخابات بود نام سعیده پورآقایی درج شده است.

بعد از برگزاری مراسم ختم در تاریخ 7 شهریور که با توجه به مدعیات مادر سعیده، بزرگان اصلاح طلب نیز در آن شرکت کرده بودند ، خبر این حضور در برخی‌ سایت‌ها منتشر می‌شود و نوروز نیز به نوبه خود به انتشار این خبر مبادرت می‌کند، اما پس از گذشت چند روز کمیته پیگیری ستاد مهندس موسوی با بدست آوردن اطلاعات جدیدی متوجه می‌شود که مدعیات مادر سعیده پورآقایی در خصوص اینکه وی همسر شهید بوده نه تنها صحت نداشته بلکه دروغ محض بوده است. حتی معلوم می‌شود که شوهر این زن و به بیانی دیگر پدر سعیده پورآقایی قبل ازاین مجرم شناخته شده بوده و به زندان نیز افتاده بوده است.

بر همین اساس هم نوروز در تاریخ پنجشنبه 12 شهریور اصلاحیه ای را در سایت قرار داد و در آن به صراحت اعلام کرد که:« پایگاه اطلاع رسانی نوروز به اطلاعات تازه ای در خصوص خانم سعیده پورآقایی که مراسم ختم وی چند روز قبل برگزار گردید به دست آورده است. از آنجا که نقاط مجهولی در خصوص نامبرده مشخص و مبرهن شده است که نوروز از اظهار نظر درباره آن هنوز معذور هست، در حال حاضر برای جلوگیری از هرگونه پیشداوری و قضاوت عجولانه از انتشار این اطلاعات جلوگیری می کند و به همین دلیل تمام اخبار درج شده در خصوص این شخص را از سایت خود حذف کرده تا تمامی جوانب و حاشیه های این مسئله برای دست اندرکاران این سایت روشن گردد.»

در پی مشخص شدن این مسئله مجددا دست اندرکاران نوروز به تحقیق در خصوص دامنه این مسئله ادامه دادند تا در نهایت به این نتیجه رسیدند که خبر از اساس دچار ابهامات و تناقضات فراوان است و حتی با مراجعه مجدد به منزل مادر سعیده متوجه می‌شوند که اساسا چنین منزلی متعلق به فرد مورد اشاره نبوده است و این افراد در آن منزل سکونت ندارند. در نهایت در زمانی که لیست 72 نفره شهداء پس از انتخابات توسط سایت نوروز منتشر شد، دست اندرکاران این سایت نامی از سعیده پورآقایی در آن لیست نیاوردند زیرا در این مورد دچار تردید اساسی شده بودند.

با همه این اوصاف همچنان دست اندرکاران نوروز گمان می کردند که ممکن است مادر سعیده پورآقایی تنها در برخی موارد اقدام به دروغ گفتن کرده باشد و به همین جهت از علنی کردن آن امتناع کرده و تنها به برداشتن کلیه خبرهای مربرط به فرد مذکور اکتفا نموده بودند.

در جریان حمله نیروهای امنیتی به کمیته پیگیری ستاد مهندس موسوی در میدان هفت تیر بود که دست کودتاگران برای سایت نوروز هم رو شد و معلوم شد همان افرادی که در خانه دروغین مادر سعیده پوراقایی نشسته بودند، در آن حمله با حکم وزارت اطلاعات و دادستانی تهران وارد میدان شدند که نشان از برنامه ریزی قبلی این سناریو توسط آنان برای چهره و فیلم سازی های صداوسیما داشت.

درواقع کودتاچیان با طرح این سناریوی ساختگی چند هدف را در آن واحد دنبال کرده بودند، اول ماجرای تجاوز به زندانیان را با این سناریو لوث کنند، و دوم ماجرای دفن مخفیانه شهدا و کشته شدگان را نیز به این طریق زیر سئوال ببرند تا مستمسکی برای حمله و برخورد با سران اصلاح طلب بدین وسیله بیابند.با اینکه کارکرد امپراطوری دروغ در کشور ما با حضور میلیونی تظاهرات مردم سبز در روز قدس بی حاصلی خود را نشان داد و برخورد با سران اصلاحات راخنثی ساخت اما رسانه میلی و غیرملی هنوز اصرار بر دروغ پردازی و انکار واقعیات رخداده دارد چراکه گردانندگان امپراطوری دروغ براین باورند که شاید اندک مخاطبان باقی مانده خود را در غبارپوشی بر واقعیات نگه دارند و این در حالی است که جنایات انجام شده پس ازانتخابات آنچنان چهره واقعی جریان حاکم و کودتاگران را عریان ساخته است که با اینگونه سناریونویسی و دروغ پردازی هیچگونه پوششی بر آن جنایات نمی توان گذاشت و مردم هوشمند ایران به غایت دریافته اند که امروز با چه وضعیت فاجعه باری رو در رو هستند و تلاش اندک ما برای خبررسانی فقط بازتاب اندکی در این باره بوده است.


سال تحصیلی زیر سایه امنیتی آغاز شد

بنا بر آمارهای وزارت آموزش و پرورش بیش از 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز و نزدیک به یک میلیون معلم روز گذشته در حالی سال تحصیلی را آغاز کردند که تدابیر امنیتی نیروی انتظامی در شهرهای مختلف کشور،به ویژه تهران موجب شد تا بازگشایی مدارس در فضایی بی رونق و نظامی انجام شود.

بازگشایی بی رونق مدارس کشور درشرایطی انجام شد که دو روز پیش جانشین فرمانده نیروی انتظامی تهران از کنترل امنیتی تهران برای آغاز سال تحصیلی خبرداد و گفت: "بیش از 400 پاس پیاده پلیس به همراه 328 واحد گشت خودرویی و 200 گشت موتوری در طرح کنترل امنیتی سال تحصیلی و بازگشایی مدارس شرکت خواهند کرد."

محسن بیگی با اشاره به اینکه همه پاسگاه های انتظامی نیز در این طرح شرکت دارند، افزود: "پليس با به کارگيري عوامل تجسس و کارکنان اطلاعات کلانتري ها پوشش نامحسوسي را در سطح حوزه استحفاظي کلانتري ها ايجاد خواهد کرد که بر اين اساس عوامل تجسس و تيم هاي تخصصي در پوشش نامحسوس با افرادي که اقدام به عرضه اقلام ممنوعه و مواد مخدر به دانش آموزان کنند، برخورد خواهد کرد."

جانشین فرمانده نیروی انتظامی تهران همچنین درباره مساله حجاب دختران دانش آموز و نحوه اجرای آن در این طرح نیز تاکید کرد: "در جهت پوشش مطلوب تر انتظامي در سطح تهران، شش هزار نگهبان محله که در حوزه کلانتري ها فعال هستند در مسيرهاي تردد دانش آموزان مسووليت مستقيم پوشش انتظامي را برعهده دارند که در اين رابطه جلسات هماهنگي و توجيهي با اين افراد تشکيل شد."

هرچند او دراین باره که در این جلسات چه توجیهاتی صورت گرفته توضیحی نداد ، اما تصریح کرد که"جلسات سخنراني و آموزشي در رابطه با آسيب هاي پيش روي دانش آموزان از ديگر اقدامات پليس در اجراي اين طرح است که به اجرا گذاشته می شود."

حضور گسترده نیروهای ویژه و اطلاعاتی در این طرح امنیتی برای سال تحصیلی جدیددرحالی اجرا می شود که امسال علاوه بر اینها، برخی مدارس توسط دوربین های مداربسته کنترل می شوند.البته علی اکبر حامدی قائم مقام رییس سازمان آموزش و پرورش در این مورد گفته: "نصب دوربین های مداربسته در مدارس ممنوع است و والدین می توانند در صورت مشاهده شکایت کنند" ، اما هدایت الله هاشمی مدیرکل نوسازی و توسعه مدارس استان خراسان پیش از این خبر داده بودکه: "سازمان نوسازی و توسعه مدارس تاکنون اقدامات لازم جهت استفاده از دوربین های مداربسته، لامپ های کم مصرف، سلف سرویس مرکزی، سیستم نقلیه ترابری هوشمند و تجهیز سرویس های بهداشتی به صابون مایع را انجام داده است."

دستکاری در تاریخ

اما درکنار بازگشایی بی فروغ مدارس ، وزارت بی وزیر آموزش و پرورش امسال در طرح و اقدامی بی سابقه تصمیم گرفت تا "تاريخ‌نگاري‌هاي نظامي و پادشاهان" را از كتب تاريخ مقاطع راهنمایی و متوسطه تحصيلي حذف کند.

رییس گروه مطالعات تاریخ آموزش و پرورش همزمان با آغاز سال تحصیلی از آغاز این تغییرات خبر داده و گفته است: "در تغييرات جديد، تاريخ‌نگاري‌هاي نظامي و پادشاهان از كتب تاريخ اين مقاطع تحصيلي حذف مي‌شود."

یعقوب توکلی با اشاره به اینکه "ما خواهان توجه ويژه در متون تاريخي به انقلاب اسلامي نيز هستيم" همچنین افزوده: "كتاب‌هاي تاريخ جديد اين دو مقطع با رويكرد فرهنگي و تمدن‌پرور جايگزين تاريخ‌نگاري‌هاي سياسي و نظامي پادشاهان و جنگ‌ها مي‌شود."

وی که یکی از کارشناسان برنامه ریزی و تالیف کتب درسی آموزش پرورش است با اشاره به اینکه "این تغییرات هم اکنون آغاز شده اما به در طول زمان کامل می شود" همچنین اعلام کرده: "تاكنون چند متن كتاب تاریخ در اين مقاطع تغيير داده شده؛ اما اين تغييرات تدريجي است و سال‌ها به طول مي‌انجامد."

این اظهارات درحالی از انجام تغییرات درس تاریخ در مقطع راهنمایی و متوسطه خبر می داد که همزمان مدیرکل برنامه ریزی سازمان پژوهش در وزارت آموزش و پرورش هم اعلام کرد: "برخی چهره های علمی به کتاب تاریخ و برخی دروس دیگر افزوده می شود."

حجت الاسلام علی ذوعلم با اشاره به اینکه "ما تنها به دنبال تدوین راهنمای برنامه درسی تاریخ هستیم" اظهارت یعقوب توکلی را تنها یک طرح پژوهشی خواند.

واگذاری مدارس به حوزه ها

اما آنچه که گفته های یعقوب توکلی را بخصوص در باره "نگاه ویژه به متون تاریخی انقلاب اسلامی" جلوه حقیقی تری می دهد، امضای تفاهم نامه ی واگذاری بیش از 4200 مدرسه به مراکز حوزوی کشور است.بر اساس تفاهم نامه ای که پیش از این بین علیرضا علی احمدی و آیت الله مقتدایی به امضا رسیده بود باید از ابتدای سال جاری تحصیلی اداره و کنترل بیش از 4200 مدرسه و مرکز آموزشی به حوزه علمیه قم و سایر مراکز حوزوی واگذار می شد.

پیش از این اصغر عبدللهی معاون مالی و اداری مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفته بود "این مدارس در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان به مدت پنج سال به مراکز حوزوي واگذار مي شود."

وی همچنین تاکید کرده بود که: "براساس این تفاهم نامه در این مدارس تامين مدير با توافق حوزه و تامين کادر تخصصي برعهده وزارت آموزش و پرورش و تامين محتواي ديني و فرهنگي، فعاليت هاي فوق برنامه فرهنگي و تربيتي و ارائه خدمات برعهده حوزه خواهد بود.

هشدار هاشمی رفسنجانی نسبت به حملات علیه خانواده آیت الله خمینی

اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است کسانی که از ابتدا با انقلاب اسلامی سازگاری نداشتند و راه آیت الله خمینی را نمی پسندیدند، فرصت خودنمایی پیدا کرده اند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ایران روز پنجشنبه ۲ مهر (۲۴ سپتامبر) در مراسم "تجدید میثاق" اعضای این مجلس با آیت الله خمینی گفته است: "امروز به بیت امام و به شخص امام که نباید از انقلاب جدا بشوند، حمله می شود. اگر روزی کسانی به خود اجازه بدهند که این بیت را و این آثار امام و یادگاران امام را از انقلاب جدا کنند و بین انقلاب و آنان فاصله بیندازند، بزرگترین خیانت را مرتکب می شوند".

برخی رسانه ها و چهره های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد در هفته های اخیر از عملکرد حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی انتقاد کرده اند و هشدارهایی کم سابقه به او داده اند.

حسن خمینی در پی انتخابات جنجال برانگیز ماه خرداد، از حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف آقای احمدی نژاد خودداری کرد و با رهبران جناح اصلاح طلب همدلی نشان داد.

او اخیرا به دیدار خانواده چهره های اصلاح طلبی رفته است که در بازداشت به سر می برند.

گروه ۱+۵ در انتظار 'پاسخ جدی' ایران است

نیروگاه بوشهر

غرب حق ایران در برخورداری از فن آوری صلح آمیز را به رسمیت می شناسد

اعضای گروه 1+5 از ایران خواسته اند به پیشنهادهای این گروه برای حل هسته ای این کشور "پاسخ جدی" بدهد و چین بار دیگر از مخالفت با تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران سخن گفته است.

در پایان اجلاس وزیران خارجه کشورهای گروه 1+5 متشکل از اعضای دایم شورای امنیت - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه - و آلمان، دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا گفت که شرکت کنندگان در این جلسه بر سر "لزوم پاسخ جدی" ایران به تلاش های بین المللی برای حل و فصل بحران ناشی از ادامه فعالیت های اتمی این کشور به توافق دست یافته است.

گروه 1+5 رهبری اقدامات جامعه جهانی در مورد فعالیت های هسته ای ایران را برعهده گرفته و جلسه وزیران خارجه این گروه، همراه با نماینده اتحادیه اروپا، به ریاست آقای میلیبند روز پنجشنبه در نیویورک برگزار شد.

در بیانیه پایانی این جلسه، که آقای میلیبند آن را قرائت کرد، با اشاره به مذاکراتی که قرار است از اول ماه اکتبر بین نمایندگان کشورهای 1+5 و ایران در ژنو برگزار شود، آمده است که "ما انتظار پاسخ جدی ایران به پیشنهادهای خود را داریم و براساس نتیجه مذاکرات، و در چارچوب رویکرد دو محوری خود، در مورد گام بعدی در این زمینه تصمیم گیری خواهیم کرد."

منظور بیانیه از رویکرد دو محوری، دعوت از ایران به حل و فصل بحران هسته ای از طریق مذاکره، همزمان با امکان تشدید تحریم های بین المللی در صورت خودداری این کشور از همکاری با جامعه جهانی است.

وزیر امور خارجه بریتانیا افزود که شش قدرت جهانی همچنین توافق کرده اندکه لازم است ایران "با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری به عمل آورد تا با حل و فصل موضوعات و سئوالات باقی مانده برای آژانس، احتمال وجود ابعاد نظامی برنامه های اتمی این کشور منتفی شود."

اشاره آقای میلیبند به گزارش های آژانس بین المللی در این زمینه است که هنوز هم سئوالات بی پاسخ و ابهاماتی در مورد صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی وجود دارد که دولت این کشور در مورد ارائه اطلاعات شفاف برای حل و فصل آنها همکاری لازم را از خود نشان نداده است.

آژانس بین المللی به خصوص از ایران خواسته است که پیرامون اطلاعات گردآوری شده توسط منابع غربی درمورد تلاش این کشور در ساخت بمب اتمی توضیحات لازم را در اختیار این نهاد قرار دهد.

'وحدت نظر قدرتهای جهانی'

همزمان، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک مصاحبه مطبوعاتی، گفته است که جلسه وزیران خارجه گروه 1+5 که خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن شرکت داشت، در چهار مورد به توافق رسید.

اوباما و مدودف

ظاهرا مواضع آمریکا و روسیه در قبال ایران به هم نزدیکتر شده است

به گفته خانم کلینتون، تمامی این کشورها بر وحدت نظر خود در این مورد تاکید نهادند که ایران باید به تعهدات جهانی خود از جمله توضیح در مورد ابعاد نظامی برنامه های هسته ای این کشور، عمل کند، و حمایت از "نگرش دو محوری" برای وادار ساختن ایران به عمل به این تعهدات را یادآور شدند.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که قدرت های جهانی تصریح کرده اند که از ایران انتظار دارند با علاقه کامل به تعامل سازنده، انجام مذاکرات معنی دار و آمادگی لازم برای بازنگری تلاش های هسته ای، وارد مذاکرات ژنو شود و افزود "تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با ایران براساس نتیجه این مذاکرات صورت خواهد گرفت."

هیلاری کلینتون همچنین گفت که "ما به سیاست برخورد دو محوری متعهد هستیم و هیچکس نباید عزم ما در مورد انتخاب هر کدام از این دو محور براساس پاسخ ایران را دست کم بگیرد" و تاکید ورزید که "دولت ایران خود باید تصمیم بگیرد کدام برخورد را ترجیح می دهد و نظر خود را در این زمینه ابراز دارد."

خانم کلینتون گفت که ایران باید بداند که در برابر نقطه عطفی در روند بحران هسته ای خود قرار گفته و همانطور که دولت ایالات متحده همواره گفته است، اگرچه ایران حق برخورداری از فن آوری صلح آمیز هسته ای را دارد، اما حق ندارد برنامه ای را برای تولید تسلیحات اتمی دنبال کند و افزود "ایرانیان حقوقی دارند که ما مایل هستیم به رسمیت بشناسیم، اما مسئولیت هایی هم بر عهده آنان است."

کشورهای گروه 1+5 در ماه ژوئیه سال گذشته در ملاقات با نمایندگان جمهوری اسلامی مجموعه مشوق هایی شامل کمک های اقتصادی، فنی و سیاسی را در برابر تصمیم ایران به توقف یا تعلیق بخشی از برنامه های هسته ای خود، به خصوص غنی سازی اورانیوم و ساخت رآکتور آب سنگین، مطرح کردند.

ایران هنوز به این بسته پیشنهادی پاسخ قطعی نداده اما در مقابل، پیشنهادهایی کلی در مورد مشکلات عمومی جهانی را ارائه داده و محمود احمدی نژاد و برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی تاکید داشته اند که برنامه های هسته ای این کشور قابل مذاکره و مصالحه نیست و با تسلیم یک بسته پیشنهادی، آن را مبنای مذاکرات ژنو قرار داده است.

براساس اظهارات محمود احمدی نژاد، به نظر می رسد بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی شامل اعلام آمادگی دولت این کشور برای حل مشکلات بشریت براساس روش ها و سیاست هایی است که در جمهوری اسلامی به کار گرفته است اما مقامات آمریکایی تصریح کرده اند که در مذاکرات ژنو، صرفا باید در مورد برنامه هسته ای ایران گفتگو شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون با صدور قطعنامه هایی، از ایران خواسته است بخشی از برنامه های هسته ای خود را متوقف کند و برای وادار ساختن این کشور به قبول این درخواست، تنبیه هایی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته است و کشورهای غربی از تشدید این تحریم ها در صورت ادامه مخالفت ایران با خواست شورای امنیت حمایت کرده اند.

پیش از این گفته می شد که احتمال دارد روسیه و چین، که دارای روابط اقتصادی و سیاسی گسترده ای با جمهوری اسلامی هستند، به عنوان اعضای دایم شورای امنیت، قطعنامه تشدید تحریم ایران را وتو کنند اما اوایل هفته جاری، خاویر سولانا گفت که در صورت شکست مذاکرات ژنو، روسیه با صدور قطعنامه جدیدی علیه ایران مخالفت نخواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه پس از ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت که اگرچه وضع تحریم های بین المللی به ندرت به نتیجه مطلوب می رسد، اما در برخی موارد اجتناب ناپذیر است و افزود "ما باید به ایران کمک کنیم تا تصمیم های درستی اتخاذ کند."

در همانحال، دولت چین بار دیگر تاکید ورزیده که به یافتن راه حل دیپلماتیک برای بحران هسته ای ایران علاقمند است و وضع تحریم های جدید بین المللی علیه جمهوری اسلامی را به صلاح نمی داند.

چین در گذشته هم همواره بر گفتگو در این زمینه تاکید ورزیده اما در مباحث مربوط به ایران در شورای امنیت، هرگز از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه های حاوی تحریم های بین المللی علیه ایران استفاده نکرده و علیه این قطعنامه ها رای نداده است.