۱۳۸۸ مرداد ۱۸, یکشنبه

اکبرین: حذف هاشمی نشانه‌ای از یک تسویه فراگیر خواهد بود

رضا تقوی، رئيس شورای سياستگذاری ائمه جمعه تهران، اعلام کرد که حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخيص مصلحت نظام، در نمازجمعه روز ۲۳ مرداد بستگی به نظر رهبر جمهوری اسلامی ايران دارد.

وی به روزنامه «خبر» گفت که حضور آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه آينده هنوز مشخص نيست و بستگی به صحت و سلامت و نوبت او دارد.

رئيس شورای سياستگذاری ائمه جمعه تهران افزود که حضور خطيب جمعه، يک هفته زودتر و توسط آيت الله علی خامنه‌ای تعيين می‌شود.

اين سخنان در حالی ابراز شده اند که رهبر جمهوری اسلامی ايران چندی پيش اعلام کرد که برخی از خواص در حوادث اخير مردود شدند. سخنانی که از سوی برخی به عنوان هشدار به اکبر هاشمی رفسنجانی ارزيابی شد که از وضعيت جاری در ايران انتقاد کرده است.

در پی سخنان رضا تقوی، وب سايت آقای هاشمی رفسنجانی صبح روز جمعه اعلام کرد که نماز جمعه اين هفته تهران در روز ۲۳ مرداد ماه در دانشگاه تهران، به امامت او اقامه خواهد شد، اما اين خبر پس از چند ساعت از اين وب سايت حذف شد.

همزمان، مسعود مرادی، رئيس ستاد اقامه نماز جمعه تهران، درباره امامت نماز جمعه اين هفته تهران گفت: ستاد نماز جمعه تهران هنوز اطلاعی از خطيب اين هفته نماز جمعه ندارد و طبق روال، خطيب اين هفته نماز جمعه روز سه شنبه به ما اعلام می‌شود.

در همین ارتباط محمدجواد اکبرين، دين‌پژوه و روزنامه‌نگار در لبنان، به پرسش‌های رادیو فردا در مورد مشروط شدن برگزاری نماز جمعه اين هفته تهران از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی به نظر رهبر جمهوری اسلامی پاسخ گفته است.

راديو فردا: آقای اکبرین، ارزیابی شما از اظهارات آقای تقوی در مشروط بودن اقامه نماز توسط آقای هاشمی به نظر آیت‌الله خامنه‌ای چیست؟

فکر می‌کنم هرکس ترديدی در نوع نگاه رهبر جمهوری اسلامی به قضايای اخير داشت، يا احتمال می‌داد که ايشان ممکن است در حمايت مطلق از آقای احمدی‌نژاد و در دشمنی مطلق با جنبش اخير مردم ايران تجديد نظر کند، بعد از شنيدن سخنان اخير ايشان در مراسم روز تنفيذ، مطمئن شد که ايشان تغيير نظر نخواهد داد و تصميم قطعی‌اش را برای تسويه هر فرد که متفاوت با او فکر می‌کند، گرفته است.

کسانی ترديد داشتند در اين نظريه که نظام ايران از ولايت فقيه هم فراتر رفته و به يک نظام سلطانی تبديل شده است، اما اکنون ديگر، ترديدی در اين زمينه نيست.

صحبت آقای تقوی نخستين نشانه اين تسويه فراگير است. به عبارت ديگر، اينها می‌خواهند آقای هاشمی رفسنجانی را که به عنوان شاخص‌ترين منتقدی که تابه حال، معتدل با نظام و حاکميت برخورد کرده است، از نماز جمعه کنار بگذارند و حذف ايشان را از نماز جمعه شروع کنند و اين تسويه فراگير را در عرصه های ديگر نيز ادامه دهند.

من فکر می‌کنم که قدم‌های بعدی، قدم‌های بسيار خطرناک‌تری خواهد بود که نشانه‌اش را در صحبت آقای تقوی ديديم.

فکر می‌کنيد تا کجا بخواهند پيش بروند؟

قدم بعدی، اگر برای حذف آقای هاشمی رفسنجانی از نماز جمعه پاسخ مثبت بگيرند، اين خواهد بود که ايشان را از رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام کنار بگذارند و بعد از آن از طريق تهديد يا تطميع، اکثريت نمايندگان مجلس خبرگان را وادار کنند که ايشان را از رياست مجلس خبرگان برکنار کنند و نهايتاً ايشان را به نقطه ای برسانند که هيچ جايگاهی در اين نظام نداشته باشد، جز اعتبار تاريخی خودش.

سخنان و مواضعی که از سوی محافظه کاران، به ويژه محافظه کاران افراطی مطرح می‌شود را می‌توان ادامه صحبت‌های آيت‌الله خامنه‌ای دانست که اعلام کرد برخی از خواص در حوادث اخير مردود شدند. به نظر شما، آيا می‌شود اينگونه تصور کرد که صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی ايران، به نوعی نشاندهنده پايان «صميميت» يا همکاری‌ها بين او و آقای هاشمی رفسنجانی است؟


من فکر می‌کنم آقای خامنه‌ای با توهمی که از جايگاه خود به عنوان نيابت از امام زمان و نمايندگی خدا و اين گونه تصوراتی که از جايگاه خودش دارد، اين امتحان را برگزار کرده است؛ امتحان تطبيق شخصيت‌ها و مردم با نظرات خودش.

هرکسی که در اين تطبيق نمره خوبی نياورد، از نظر ايشان مردود اعلام شد. آقای خاتمی، آقای موسوی، آقای کروبی، سران جنبش اصلاحات، اصلاح‌طلبان و توده مردم در راهپيمايی اخير و همه آنها که به نامزد محبوب رهبری رأی ندادند، همه پيش از اين و زودتر از اين، در اين امتحان از نظر ايشان مردود اعلام شدند.

اما ايشان از کسانی که نيم قرن سابقه دوستی با ايشان، قبل از انقلاب و بعد از انقلاب دارند، این توقع را نداشت؛ کسانی چون آقای هاشمی رفسنجانی که آيت‌الله خامنه ای را به رهبری رساندند.

اگر گواهی آقای هاشمی بر جمله امام خمينی نبود، مجلس خبرگان، آيت‌الله خامنه‌ای را به رهبری انتخاب نمی‌کرد. در آينده نه چندان دور، اگر اين روند ادامه پيدا کند، هيچکس در اطراف آقای خامنه‌ای نخواهد ماند.

فکر می‌کنيد واکنش اکبر هاشمی رفسنجانی به اين روندی که پيش گرفته شده، چه خواهد بود؟

چند تحليل وجود دارد. يک تحليل اين است که آقای هاشمی به قدری قدرت و نفوذ در ساختار دينی و سياسی جمهوری اسلامی دارد که بتواند اين کودتای حاکميت عليه جمهوريت نظام و مردم و گرايش حکومت جمهوری اسلامی به سلطنت مطلقه آقای خامنه‌ای را مهار کند و در آينده، در پايان بازی، ايشان است که برنده است و می‌تواند آقای خامنه‌ای و اين آدم‌های کوچک دور و بر او، آدم‌های تازه به دوران رسيده، را مهار کند و ماجرا را به نفع جمهوريت نظام تغيير دهد.

اما تحليلی دوم که وجود دارد، اين است که برخلاف اقتدار مشهوری که همه از آقای هاشمی می‌شناسند، چنين نيست و آقای خامنه‌ای آن مقدار قدرت لازم را در بخش نظامی و امنيتی کشور دارد که بتواند هر حرکتی را با يک تدبير نظامی امنيتی خنثی کند.

اگر از من بپرسيد که کدام يک از اين دو تحليل را واقعی‌تر می‌دانم، پاسخ روشنی ندارم. اما می‌توانم بگويم که شرايط با اول انقلاب بسيار متفاوت است. از جمله، آقای خامنه‌ای به هيچوجه کاريزما یا محبوبيت آيت‌الله خمينی را در آن سطح گسترده ندارد. نمی‌خواهم بگويم ايشان کاريزما ندارد. در هر حال، بين افراد موسوم به بسيجی، بخشی از سپاه و طيفی از مردم کاريزما دارد، اما اين با کاريزمای آيت‌الله خمينی قابل مقايسه نيست.

ضمن اينکه به هيچوجه آن يکدستی که در اول انقلاب وجود داشت و اکثريتی که نظر آيت‌الله خمينی برايشان حجت بود، الان آن شرايط اصلاً وجود ندارد. بنابراين می شود به تحليل اول از شخصيت آقای هاشمی اميدوار بود.

هشدار اتحادیه اروپا به ایران در مورد محاکمه کارمندان سفارتخانه ها و شهروندان اروپایی

حسین رسام سندی در دادگاه عرضه کرد که به گفته او "از لندن" ارسال شده و خواستار تحقیق درباره گرایش سیاسی ائمه جمعه، نمایندگان رهبر و سپاه و بسیج شده بود

اتحادیه اروپا رسما در مورد محاکمه یک شهروند فرانسوی و دو کارمند ایرانی سفارتخانه های بریتانیا و فرانسه در تهران به دولت ایران هشدار داده و خواهان آزادی فوری آن ها شده است.

جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهام های بازداشت شدگان پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز شنبه هشتم اوت در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی یرگزار شد.

ریاست ادواری شورای اتحادیه اروپا که هم اکنون بر عهده سوئد است روز شنبه در واکنش با انتشار بیانیه ای از برگزاری این دادگاه ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه از این که ایران یک شهروند فرانسه و دو کارمند ایرانی سفارتخانه های بریتانیا و فرانسه را در زمره متهمان قرار داده انتقاد شده است.

نازک افشار، کارمند بخش فرهنگی سفارت فرانسه با اتهام "اغتشاشگری و ایجاد شبکه و پناه دادن به اغتشاشگران در بخش فرهنگی سفارت فرانسه" مواجه است.

برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه اتهام های مطرح شده علیه خانم افشار را بی اساس خوانده است و پسر وی نیز در گفتگو با بی بی سی دادگاه را مضحک توصیف کرده است.

کارمند سفارت بریتانیا نیز حسین رسام نام دارد.

وزارت امور خارجه بریتانیا حضور حسین رسام در دومین جلسه محاکمه را "توهین آمیز" دانسته است.

ایران همچنین یک فرانسوی بنام کلوتید ریس را در رده متهمان قرار داده است.

نازک افشار کارمند بخش فرهنگی سفارت فرانسه است

اتحادیه اروپا به ایران هشدار داده است که هر اقدام علیه کشورهای عضو این اتحادیه شهروندان آن ها یا کارمندان سفارتخانه های آن ها را اقدامی علیه کل اتحادیه اروپا می داند.

این اتحادیه گفته است که محاکمه متهمان را از نزدیک زیر نظر دارد و در عین حال خواهان آزادی فوری کلوتید ریس حسین رسام و نازک افشار شده است.

منابع خبری ایرانی به نقل از آقای رسام در جلسه محاکمه نوشته اند که او "به دستور مقامات سفارت" اقدام به "ارتباط گیری با افراد و عناصر ذینفوذ احزاب و گروه های سیاسی" کرده است.

دولت بریتانیا گفته است که اقدام ایران برای محاکمه آقای رسام "به هیچ وجه قابل قبول نیست" و در بیانیه رسمی خود می گوید این اقدام "مستقیما ناقض تضمین هایی است که ما از مقام های ارشد ایرانی دریافت کرده بودیم."

منابع خبری همچنین حضور احمد زید آبادی (روزنامه نگار و دبیرکل سازمان دانش آموختگان دفتر تحکیم وحدت)، علی تاجرنیا (عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و نماینده مردم مشهد در مجلس ششم)، شهاب الدین طباطبایی (عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت)، هدایت آقایی (عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی)، محمد جواد امام (عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی) را در دادگاه روز شنبه تایید کرده اند.

حسین رسام در گفته های خود اتهام مطرح شده از سوی معاون دادستان در کیفرخواست مبنی بر حضور برخی دیپلمات های بریتانیایی در تجمعات اعتراضی را تایید کرد و همچنین گفت اعضاء سفارت بریتانیا "تا دو روز قبل از انتخابات" برای تحقیق درباره "گرایشات سیاسی مردم شهرهای مختلف و میزان مشارکت انها"به شهرهای مختلف ایران سفر می کردند.

او همچنین عنوان کرد دیپلمات های بریتانیایی با ستاد نامزدهای مختلف انتخابات نیز تماس گرفته بودند.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه خود اعلام کرد که از طریق سفیر خود در تهران در تلاش است از موضع صریح مقام های ایرانی اطلاع حاصل کند و سپس "درباره اینکه چگونه به تازه ترین توهین پاسخ دهد تصمیم گیری خواهد کرد.




بر سر زندانیان انتخاباتی چه آمده است؟

نخستین جلسه‌ی دادگاه فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران در ایران همچنان در مرکز تحلیل‌ها قرار دارد. مصرف دارو و کاهش شدید وزن که در محمد‌علی ابطحی بسیار مشهود بود بر روان انسان چه تأثیری می‌گذارد؟ مصاحبه همسر محمد علی ابطحی، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، پس از ملاقات با او گفت که آقای ابطحی نسبت به پیش از دستگیری ۱۸ کیلو وزن کم کرده و گفته است، قرصی به وی می‌دهند که «او را از جار و جنجال و هیاهوی این دنیا فارغ کرده است.» بسیاری دادگاه فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران در روز شنبه (۱۰ مرداد) را «نمایشی» و نشانگر «اعمال شکنجه‌های شدید» تلقی کرده‌اند. آیا نگاهی علمی می‌تواند کمکی به حل این معما کند که بر سر فعالان دیروز و اعتراف‌کنندگان امروز چه آمده است؟ با پروفسور علی گرجی، استاد دانشگاه مونستر در رشته‌ی تحقیقات مغز و اعصاب، در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم. دویچه‌وله: دکتر گرجی، آیا کاهش شدید وزن در مدتی کوتاه بر روی عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد؟ بله، کاهش وزن اگر با شدت زیاد همراه باشد و فرد اگر بیش از ۲۵۰ گرم درروز به مدت چند هفته وزن کم کند، باعث می‌شود که تغییراتی در ترکیبات بافت‌های مختلف بدن ایجاد شود، چه از نظر یونی و چه پروتئین و چربی که منجر به اختلالات در عملکرد آن ارگان می‌شود. بخصوص این مسئله در مورد مغز اهمیت دارد که باعث تغییر در کنش‌های طبیعی مغز می‌شود که علائم آن را به صورت اختلالات رفتاری متفاوت مشاهده می‌کنیم. مسیر این تغییر کنش مغز چیست؟ ما یک سری ناقلان شیمیایی در مغز داریم و این ناقلان شیمیایی وظیفه‌شان رساندن پیام‌ها از قسمت‌های مختلف سیستم عصبی به قسمت‌های دیگر است و این واسطه‌های شیمیایی جزو ترکیبات مغز هستند. وقتی که فرد دچار محدودیت شدید در دریافت غذا باشد، به عبارتی حالت semistarvation یا همان حالت "نیمه‌گرسنگی"، این ناقلین شیمیایی در مغز به سرعت و به شدت تغییر می‌کنند. از مهم‌ترین آنها سروتونین و دوپامین است که وظیفه‌ی اصلی را در کنش‌های نرمال مغز بر عهده دارند و تغییر آنها باعث می‌شود که فرد از نظر عصبی ـ روانی دچار تغییرات اساسی بشود.

كاهش 36درصدي مبادلات تجاري ايران و اروپا

مبادلات تجاري ايران و 27عضو اتحاديه اروپا در 5ماهه نخست سال 2009 در مقايسه با مدت مشابه سال قبل بيش از 36درصد كاهش پيدا كرده است. براساس گزارش جديد مركز آمار اروپا، يوروستات، مجموع مبادلات تجاري ايران و 27عضو اتحاديه اروپا طي دوره 5ماهه‌ ژانويه تا پايان مي ‌2009 (10دي 1387 تا 10 خرداد 1388) به 6ميليارد و 524ميليون يورو رسيده است. اين در حالي است كه در مدت مشابه سال قبل، ارزش مبادلات تجاري 2طرف 10ميليارد و 228ميليون يورو بود. بدين ترتيب در 5ماهه نخست سال 2009 ارزش مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا 2/36درصد كاهش پيدا كرده است. در اين مدت، صادرات ايران به اعضاي اتحاديه اروپا 2ميليارد و 573ميليون يورو بوده كه نسبت به رقم حدودا 7/5ميليارد يورويي 5ماهه نخست سال 2008، نزديك به 55درصد كمتر شده است. واردات ايران از كشورهاي اروپايي نيز در 5ماهه نخست سال‌جاري ميلادي با 1/12درصد كاهش مواجه شده و از 5/4ميليارد يوروي سال قبل به 3ميليارد و 951ميليون يورو در سال‌جاري رسيده است. واردات نفت خام و محصولات نفتي اتحاديه اروپا از ايران نيز در مدت ذكرشده نسبت به سال قبل 56درصد كمتر شده است. واردات مواد غذايي از ايران نيز 30درصد، مواد شيميايي 52درصد و كالاهاي صنعتي 64درصد كاهش پيدا كرده است. در مقابل، واردات ايران از كشورهاي اروپايي در بخش محصولات و فراورده‌هاي نفتي 69درصد، مواد خام 58درصد، مواد شيميايي 16درصد، ماشين‌آلات 9درصد و كالاهاي صنعتي 22درصد نسبت به سال قبل افت پيدا كرده است. كاهش مبادلات تجاري 27عضو اتحاديه اروپا، فقط شامل ايران نشده و در مجموع تجارت خارجي اين كشورها در 5ماهه ابتدايي سال 2009 بيش از 20درصد نسبت به سال قبل كاهش پيدا كرده كه طبيعتا نتيجه مستقيم ركود و بحران اقتصاد جهاني است.

مقاله کريستين ساينس مانيتور درباره سرکوب در ایران : دلیل سرکوب شدید سپاه چیست؟

از نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خطری که جمهوری اسلامی را تهدید می کند بسیار جدی است: بنیان آرمان های اسلامی از داخل و از خارج مورد تهدید جدی قرار گرفته است و لازم است نظم به هر قیمت در آستانه شروع به کار دومین دوره ریاست جمهوری محمود احودی نژاد بر قرار شود سپاه پاسداران بطور آشکاری دست بالا را در سرکوب های اخیر علیه معترضین به نتایج انتخابات22 خرداد در دست گرفته است؛ نمودی از نقش فزاینده امنیتی وافتصادی که طی سال های اخیرتشدید هم شده است. طی دهه اخیر بر اثر تهدیدات داخلی و دخالت های خارجی زمینه نظامی گری حکومت ایران با رهبری سپاه پاسداران بیشتر شده است و فضای کشور هر چه بیشتر به سمت فضایی امنیتی میل کرده است. اصلاح طلبان ایران که اکنون بطور وسیعی تحت تعقیب و بازداشت قرار گرفته اند، از خیلی وقت پیش می گفتند افزایش فشار های غرب بر ایران نقش سیاسی سپاه را افزایش می دهد و تحریم ها نیز سبب افزایش نقش اقتصادی سپاه می شود. اکنون نیز بسیاری از محافظه کاران معتقدند ادامه اعتراضات باعث شدت گرفتن سرکوب ها و حرکت به راست خواهد شد. امیر محبیان، سردبیر سیاسی روزنامه محافظه کار رسالت می گوید خشونت های بعد از انتخابات ناشی از تصمیم اصلاح طلبان به آوردن مردم در خیابان هاست. وی می نویسد: «حمایت کشورهای دیگر از اصلاح طلبان ، بخصوص آمریکا، فقط باعث می شود که گروه های ضد اصلاحات دست خارجی را در این وقایع تشخیص بدهند.» محبیان یکی از اولین کسانی بود که می گفت حضور میر حسن موسوی در انتخابات چالش جدی برای احمدی نژاد به حسا ب می آید. سپاه پاسداران که حدود 125000 عضو دارد انگلیس و آمریکا را مسئول وقایع اخیر معرفی کرده است و با کمک نیرو شبه نظامی بسیج، که تحت فرماندهی آن قرار دارد، به سرکوب معترضین بعد از انتخابات مشغول شده است. مخالفین سپاه را مسئول عملیات اطلاعاتی موازی و دستگیری و بازداشت بدون محاکمه صد ها تن از معترضین د رحوادث اخیر می دانند. آنها معتقدند نگرانی از وجود بازداشتگاه های سپاه بود که باعث شد هفته گذشته آیت الله خامنه ای ، رهبر ایران دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را داد. حجاریان که اخیرا نیز دستگیر شده و مغز متفکر اصلاح طلبان به شمار می آید، در سال 2005 در مصاحبه ای گفت: «آمریکا هر روزبه دنبال بهانه ای می گردد که به ایران تهمت بزند...فشار ه...