۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه






صحنه سازی برای ارعاب معترضان به انتخابات

تایید صدور حکم اعدام سه تن از معترضان انتخابات 22 خرداد از سوی مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران، واکنش های بسیاری را برانگیخته است. روز گذشته، زاهد بشیری راد اعلام کرد: "(م. ز) و (الف. پ) به اتهام ارتباط با انجمن پادشاهی ایران و (ن. ع) به اتهام ارتباط با منافقین محکوم به اعدام شده‌اند".

پیشتر برخی اخبار از صدور حکم اعدام برای محمد رضا علی زمانی حکایت داشت. علی زمانی، عضو انجمن پادشاهی ایران است که اوایل اردیبهشت ماه امسال بازداشت شد و در جلسه دوم دادگاه نمایشی رسیدگی به اتهامات معترضان به انتخابات، در کنار اصلاح طلبان و کسانی قرار گرفت که به تقلب گسترده در انتخابات اعتراض داشتند. "روز" در گفتگو با شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و محمد سیف زاده وکیل حامد روحی نژاد، هم پرونده ای علی زمانی که در جلسه دوم دادگاه حضور داشت و به گفته وکیلش روز گذشته حکم اعدام او نیز صادر شده، به بررسی این احکام جنجالی پرداخته است.

متهمانی بدون ارتباط با وقایع انتخاباتی

یکی از نزدیکان علی زمانی در مصاحبه با "روز" تاکید کرد که پرونده او و روحی نژاد هیچ ارتباطی با انتخابات و وقایع بعد از آن ندارد.

براساس گزارش خبرنگار "روز" محمدرضا علی زمانی و حامد روحی نژاد در اوایل اردیبهشت ماه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده اند. این دو نفر، اعضای انجمن پادشاهی ایران هستند و سال گذشته به کشور عراق سفر کرده بودند. به گفته یکی از نزدیکان علی زمانی، این دو نفر پس از سفر به عراق از همکاری با انجمن پادشاهی ایران منصرف شده و داوطلبانه و با همکاری وزارت اطلاعات ایران به تهران بازگشته بودند.

علی زمانی و روحی نژاد پس از بازگشت به ایران، ضمن قطع ارتباط خود با انجمن مذکور، اطلاعات خود درباره این انجمن را در اختیار دستگاه امنیتی قرار داده بودند. در مقابل وزارت اطلاعات به آنها تضمین داده بود که هیچ گونه برخوردی با آنها نخواهد شد. اما اوایل اردیبهشت ماه و در حالیکه چند ماه از بازگشت آنها به ایران می گذشت، این دو نفر به اتفاق تعداد دیگری از اعضای انجمن پادشاهی ایران بازداشت شدند و در حالیکه خانواده هایشان کوچکترین خبری از آنان نداشتند به یکباره در جلسه دوم دادگاه، در کنار کسانی قرار گرفتند که دربعد از انتخابات و در جریان اعتراضات مردمی بازداشت شده بودند.

احکامی شتاب زده

محمد سیف زاده، وکیل حامد روحی نژاد نیز با رد ارتباط پرونده موکلش با انتخابات و وقایع پس از آن به "روز" گفت: آقای علی زمانی هم پرونده ای موکل من، یعنی آقای روحی نژاد است و پرونده آنها هیچ ارتباطی با انتخابات و وقایع پس از آن ندارد و من نمیدانم به چه مناسبتی، اسم آنها در پرونده معترضان حوادث بعد از انتخابات آمده است و چرا این دو نفر را به دادگاههای معترضان به انتخابات پیوند میدهند من واقعا حیرت زده هستم.

وی افزود: علی زمانی پس از آشنایی با موکل من، روحی نژاد به عراق سفر می کنند و سپس، بعد از پشیمانی با میل خود به ایران بازمیگردند و تمام مسائل را در اختیار نیروهای امنیتی قرار میدهند.

به گفته این حقوقدان، حکم اعدام حامد روحی نژاد نیز روز گذشته صادر شده است.

عضو کانون مدافعان حقوق بشر با شتابزده خواندن احکام اعدام صادره برای موکل خود و سه متهم دیگر گفت: صرف نظر از اینکه این دادگاهها از نظر صلاحیت، فاقد مبنای قانونی هستند، تناسب مجازات با جرم نیز در نظر گرفته نشده است. موکل من فقط دو نمایشنامه در ارتباط با نقد روحانیت بازی کرده و هیچ فعالیت دیگری نداشته و بر اساس نظر ماموران امنیتی نیز سابقه سیاسی نداشته است.

سیف زاده افزود: دوشنبه هفته پیش، شعبه 28 دادگاه انقلاب، موکل مرا محاکمه کرد و رئیس دادگاه نیز تاکید داشت که نیروهای امنیتی نظر مثبتی نسبت به موکل من دارند اما امروز من خبردار شدم که حکم اعدام موکلم صادر شده است.

به گفته این وکیل دادگستری، حیرت انگیزتر این است که این دو نفر متهم یک پرونده هستند اما حکم یکی را شعبه 28 صادر کرده و حکم دیگری را شعبه رسیدگی کننده به اتهامات معترضان به انتخابات صادر کرده است.

اهداف و نیات نگران کننده

این عضو کانون مدافعان حقوق بشر با ابراز نگرانی از گنجاندن علی زمانی در پرونده اصلاح طلبان معترض به انتخابات گفت: علی زمانی هیچ گونه ارتباطی با اصلاح طلبان و قضایای مربوط به انتخابات ندارد و وقتی او را به پرونده اصلاح طلبان و معترضان اضافه می کنند نشانگر این است که اهداف و نیات دیگری در پشت پرده دارند و من این قضیه را خیر نمی بینم.

آنچه سیف زاده بدان اشاره دارد، امری است که شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه نوبل نیز نسبت بدان هشدار می دهد.

خانم عبادی در همین زمینه در گفتگو با "روز" تاکید کرد: از این جهت علی زمانی را به پرونده معترضان به انتخابات اضافه کرده اند که از این طریق قصد دارند اعلام کنند کلیه اعتراضات به انتخابات و وقایع بعد از آن، از خارج از کشور نشات می گیرد. در حالیکه این قضیه دروغی بیش نیست و این سناریو ها را کسی باور نمی کند.

احکام جنجالی، قطعی نیست

مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران از دو نفر دیگر نیز نام برده و که به گفته او به اعدام محکوم شده اند. او از این دو نفر به همراه علی زمانی به عنوان متهمان حوادث پس از انتخابات ایران یاد کرده است. "الف.پ به تهام ارتباط با انجمن پادشاهی ایران" و همچنین "ن. ع به اتهام ارتباط با منافقین" (مجاهدین خلق) کسانی هستند که به گفته زاهد بشیری راد به اعدام محکوم شده اند.

ناصر عبدالحسینی در کیفرخواست جلسه دوم دادگاه به "ارتباط با منافقین" متهم شده بود اما هنوز هویت الف. پ مشخص نشده است. در این پرونده از محمدرضا علی زمانی، احمد کریمی، حامد روحی نژاد، آرش رحمانی پور و امیررضا عارفی به عنوان متهمان مرتبط با انجمن پادشاهی ایران نام برده شده بود.

در عین حال و به گفته مدیرکل دادگستری استان تهران احکام صادر شده برای این سه متهم قطعی نیست و قابل تجدیدنظرخواهی است.

رادیکال تر شدن فضا با صدور احکام اعدام

شیرین عبادی، در واکنش به صدور احکام اعدام برای سه متهم فوق، ضمن ابراز تاسف از این احکام به "روز" گفت: صدور این احکام از چند جهت باعث تاسف است. اول اینکه اصولا مجازات اعدام، جزو مجازات های ممنوعه در ضوابط حقوق بشر است و تحت هیچ شرایطی حتی برای افرادیکه، جرائم سنگین مرتکب می شوند نباید صادر شود. از سوی دیگر صدور احکام اعدام به خصوص برای متهمان سیاسی، تخلف بارز از ضوابط حقوق بشر است.

عضو کانون مدافعان حقوق بشر افزود: از همه مهم تر این است که یکی از افرادیکه حکم اعدام برای او صادر شده در زمان اعتراضات مردمی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری، اساسا در زندان بوده و دستگیری او در اردیبهشت ماه صورت گرفته است.

به گفته خانم عبادی، ظاهرا قضات پرونده به دلیل کثرت افراد بازداشت شده، فرصت نکرده اند پرونده این شخص را مطالعه کنند و متوجه شوند که در زمان مورد ادعا این فرد آزاد نبوده که به خیابان بیاید و عملی انجام دهد.

این حقوقدان با بیان اینکه عضویت در هر گروهی، در حقیقت یک نوع طرز تفکر است و نباید سزای آن اعدام باشد، تصریح کرد: بالفرض آقای علی زمانی، عضو گروهی باشد که به رژیم جمهوری اسلامی اعتقادی ندارد، این موضوع نیز نمی تواند و نباید مبنای صدور حکم اعدام باشد.

خانم عبادی تاکید کرد: ارتباط با گروهها از جمله سازمان مجاهدین نیز به تنهایی نمی تواند مبنای صدور حکم مجازات برای کسی شود و عضویت در هر گروهی به معنای اعلام عقیده نسبت به وضعیت سیاسی کشور است و براساس قانون اساسی، هیچ کسی را نمی توان به صرف داشتن عقیده محکوم کرد.

برنده جایزه صلح نوبل با اشتباه خواندن احکام صادره، ابراز امیدواری کرد که صدور این احکام باعث رادیکال تر شدن فضای جامعه ایران نشود. او گفت: امیدوارم هدف این نباشد که در پس صدور این احکام بخواهند برای افرادیکه با تحمل فشارهای جسمی و روحی، حاضر نشده اند علیه خود اعتراف کنند، حکم مجازات سنگینی صادر شود.

خانم عبادی هشدار داد که دادگاههای ایران باید متوجه باشنددنیا منحصر به ایران نیست و اگر عدالت در دادگاههای ایران اجرا نشود، امکان اجرای عدالت در دادگاههی بین المللی وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد دادگاه تجدید نظر، این احکام را نقض کند.

احکامی خلاف شرع و قانون اساسی

دکتر سیف زاده نیز با تاکید بر اینکه احکام صادره با قانون اساسی و ضوابط شرعی و اسلامی، سازگار نیست به "روز" گفت: متاسفانه در قوانین ما صرف ارتباط با گروههایی که مبارزه مسلحانه می کنند را در حد محاربه قلمداد کرده اند. حتی اگر فرد هیچ گونه نقشی در این گروهها نداشته باشد و این مساله از نواقص و ایرادات قانونی است و تا بدانجا پیش میرود که حتی ابراز عقیده را نیز جرم تلقی می کند.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه تظاهرات بدون مجوز بر اساس قانون اسای از حقوق مسلم مردم است گفت: متاسفانه برخلاف نص صریح قانون، تعدادی از قضات و ضابطین دادگستری، تظاهرات قانونی مردم را، اسم اغتشاش می گذارند. اما باید توجه کرد که نمی توان با تغییر عناوین مجرمانه یا جعل عناوین مجرمانه، برای مردم جرم تراشی کرد.

عضو کانون مدافعان حقوق بشر، افزود: حمله به تظاهرات قانونی مردم و تیراندازی و کشتار مردم و ایجاد ارعاب از سوی ماموران و لباس شخصی ها جرم است و حکم اعدام دارد و بهتر است آقایان به این مسائل رسیدگی کنند نه اینکه مردمی را متهم کنند که با آتش زدن سطل های مبارزه برای مقابله با گاز اشک آور، از خود دفاع مشروع کرده اند.

واکنش های بین المللی

سازمان عفو بین الملل دیروز با انتشار اطلاعیه ای نسبت به صدور حکم اعدام علی زمانی هشدار داده است که اجرای حکم محمدرضا علی زمانی می تواند زمينه ساز صدور احکام اعدام برای ساير متهمان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری شود.

عفو بین الملل که بیانیه اش قبل از اعلام صدور حکم اعدام برای دو متهم دیگر منتشر شده، خواستار لغو فوری حکم اعدام علی زمانی شده و نوشته است: "سازمان عفو بین‌الملل از این هراس دارد که حکم مرگ آقای زمانی راه را برای احکام بعدی اعدام علیه کسانی که با جرم‌های مشابه دادگاهی شده‌اند باز کند".

برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز با ابراز شگفتی حکم صادره گفته است که "اعلام چنین تصمیمی چهره رژیم ایران را مخدوش تر می کند".

دروغ پردازی کیهان درباره علی زمانی

در عین حال روزنامه کیهان در شماره روز گذشته خود و در حالیکه هیچ مقام رسمی صدور حکم اعدام برای علی زمانی و دو متهم دیگر را تایید نکرده بود، در بخش اخبار ویژه خود از حکم اعدام علی زمانی خبر داده و او را "عنصری محارب و تروریست" معرفی کرده و مدعی شده است که او در "آشوب های خیابانی اخیر به ایفای نقش پرداخته" است.

ادعای روزنامه حسین شریعتمداری در حالی مطرح می شود که علی زمانی از اوایل اردیبهشت ماه بازداشت بوده و در زمان انتخابات و وقایع بعد از آن در زندان به سر می برده است.

کیهان همچنین از علی زمانی به عنوان یکی از "عوامل اصلی بمب گذاری در حسینیه شیراز" یاد کرده است. امری که خود علی زمانی نیز در دادگاه نمایشی معترضان به انتخابات بدان اعتراف نمود.

اما روزنامه شریعتمداری و مسولان دادگاه و نماینده دادستان توضیح نداده اند که اگر علی زمانی از عوامل اصلی آن انفجار بوده چرا بعد از بازگشت از عراق که با همکاری وزارت اطلاعات ایران صورت گرفته بازداشت نشده است و چند ماه بعد و در اردیبهشت ماه امسال بازداشت شده و چرا به یکباره سر از پرونده و دادگاه معترضان به انتخابات در آورده است.

حکم اعدام برای سه متهم وقایع پس از انتخابات ایران

دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات در ایران

یک مقام دادگستری استان تهران به یکی از خبرگزاری های داخلی ایران گفته است که سه تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران به اعدام محکوم شده اند.

زاهد بشیری راد، مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران روز شنبه ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: "(م.ز) و (الف.پ) به اتهام ارتباط با انجمن پادشاهی ایران و (ن.ع) به اتهام ارتباط با منافقین (سازمان مجاهدین خلق) محکوم به اعدام شده اند".

در روزهای اخیر گزارش هایی از صدور حکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی، از متهمان ارتباط با انجمن پادشاهی ایران منتشر شده بود.

مشخص نیست که آیا منظور مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران از (م.ز) آقای علی زمانی است یا نه.

در کیفرخواستی که معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران روز ۱۷ مرداد در جلسه محاکمه دومین گروه از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران قرائت کرد، از محمدرضا علی زمانی، احمد کریمی، حامد روحی نژاد، آرش رحمانی پور و امیررضا عارفی به عنوان متهمان مرتبط با انجمن پادشاهی ایران در پرونده نام برده شده بود که مخفف نام هیچ یک (الف.پ) نیست.

از میان کسانی که در این پرونده به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران متهم شده بودند هم نام ناصر عبدالحسینی دیده می شد.

مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران گفته است که احکام صادر شده برای این سه متهم قطعی نیست و قابل تجدیدنظرخواهی است.

به گفته او احکام صادر شده به وکلای متهمان ابلاغ شده و آنها می توانند به این احکام اعتراض کنند.

پیش تر اعلام شده بود که حکم ۲۰ تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران صادر شده است.

اکنون آقای بشیری راد می گوید: "لوایح اعتراضی مربوط به ۱۸ نفر از متهمان اغتشاشات اخیر که حکم محکومیت آنها صادر شده بود واصل شده است و به زودی به دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال می شود".

واکنش‌ها به صدور حکم اعدام علی‌زمانی در ایران

محمدرضا علی زمانی

عفو بین الملل خواستار لغو فوری حکم اعدام محمد رضا علی زمانی شده است

برخی گزارش ها از ایران حاکی از آن است که برای یکی از متهمان بازداشت شده حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور حکم اعدام صادر شده است.

منابع رسمی در ایران هنوز این گزارش ها را تأیید نکرده اند، با این حال سازمان عفو بین الملل و دولت فرانسه به این حکم واکنش نشان داده اند.

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای خواستار لغو حکم اعدام محمد رضا علی زمانی شده است.

این سازمان ابراز نگرانی کرده که این حکم ممکن است مقدمه ای برای صدور احکام مشابه برای سایر دستگیر شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران باشد.

برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز گفته است: "در کمال شگفتی از صدور حکم اعدام محمدرضا علی زمانی مطلع شده ایم، اعلام چنین تصمیمی چهره رژیم ایران را مخدوش تر می کند".

آقای والرو با تأکید بر مخالفت فرانسه و اتحادیه اروپا با مجازات اعدام، گفته است: "ما به شجاعت تمام ایرانیانی که با وجود امواج پی در پی سرکوب و خشونت، در دفاع از حقوق بنیادی خود به راهپیمایی مسالمت آمیز دست زدند، ادای احترام می کنیم".

محمدرضا علی زمانی که ۳۷ سال سن دارد، در جلسه دوم دادگاه های علنی رسیدگی به اتهام های بازداشت شدگان حوادث پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، به اتهام هایی چون "محاربه از طریق عضویت و فعالیت در انجمن پادشاهی ایران، توهین به مقدسات، و تبانی و اجتماع با هدف اقدام علیه امنیت داخلی کشور" متهم شد.

نماینده دادستان او را به خروج غیرقانونی از کشور و دیدار با دو افسر آمریکایی در عراق متهم کرده و خواستار اعمال اشد مجازات برای او شده بود.

نماینده دادستان همچنین گروه "انجمن پادشاهی ایران" را به بمب گذاری در چند مسجد و امامزاده در نقاط مختلف تهران و تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متهم کرد و آن را "قطعه ای از پازل براندازی مخملین" خواند.

بر اساس قوانین ایران، امکان درخواست تجدید نظر در حکم مجازات اعدام وجود دارد.

عفو بین الملل دادگاه های دستگیر شدگان پس از انتخابات را "نمایشی" خوانده و همزمان با روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام (10 اکتبر) خواستار لغو فوری کلیه احکام اعدام در ایران شده است.

بر اساس گزارش این سازمان هم اکنون 13 نفر دیگر نیز در ایران در خطر اعدام قرار دارند.

بهنود شجاعی اعدام شد

صدور حکم اعدام بهنود شجاعی اعتراض شخصیت های فرهنگی و اجتماعی مختلف و همچنین اتحادیه اروپا را در پی داشت

بهنود شجاعی، فردی که به ارتکاب قتل در سن نوجوانی مجرم شناخته شده بود، در زندان اوین توسط اولیاء دم اعدام شد.

این خبر از سوی محمد مصطفایی، یکی از وکلای بهنود شجاعی در گفتگو با بخش فارسی رادیو بی بی سی عنوان شد.

آقای مصطفایی گفت: "بعد از اذان صبح، بهنود شجایی به پای چوبه دار رفت و مادر و پدر مقتول چهارپایه ای را که برای اعدام در نظر گرفته بودند از زیر پای بهنود کشیدند و بهنود از دنیا رفت."

شماری از فعالان حقوق اجتماعی که تعداد آنها از سوی آقای مصطفایی "حدود 200 نفر" اعلام شده نیز بیرون زندان اوین حضور داشتند و ظاهرا تلاش کردند خانواده مقتول را به گذشت از مجازات اعدام متقاعد کنند.

پیش از این بهنود شجاعی پنج بار برای اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان اوین منتقل شده بود و هر بار به دلیلی، از جمله دستور مقام های قضایی، این مجازات درباره او به اجرا در نیامد.

حکم اعدام بهنود شجاعی با وجود آن اجرا شد که صادق اردشیر لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در نخستین دستور خود پس از آغاز تصدی این سمت، در روز چهارشنبه 19 اوت (28 مرداد) که قرار بود بهنود شجاعی همراه با شش محکوم دیگر در زندان اوین اعدام شوند، اجرای حکم قصاص این مجرم را متوقف کرد.


محمد مصطفایی در این باره گفت: "متاسفانه علی‌رغم اعتراض هایی که ما به ماهیت حکم و اجرای آن داشتیم و اینکه ما پیشتر توانسته بودیم رضایت اولیای دم را بگیریم و شهودی هم بودند که شهادت بدهند، ولی هیچکدام از اعتراض ها و شکایت های ما به جایی نرسید."

آقای مصطفایی مسئله تغییر نظر اولیاء دم را در استفتائی از آیت الله مکارم شیرازی نیز مطرح کرده بود که این مرجع تقلید در پاسخ اعلام کرد: "هرگاه شهود معتبر شهادت دهند که آنها عفو کرده اند بازگشت آنها اثری ندارد."

محمد مصطفایی به بی‌بی‌سی گفت: "آقای لاریجانی در گذشته دستور توقف را به صورت موقت داده بودند اما اولیای دم مصر بودند که حکم اجرا بشود و اعمالی را انجام می دادند که در نهایت دستگاه قضایی را با اجرای حکم مواجه کردند."

محمد مصطفایی گفت: "موکلم بهنود شجاعی به ناحق به پای چوبه دار رفت و ناعادلانه اعدام شد."

بهنود شجاعی در سال 1384، هنگامی که هفده سال سن داشت در یک نزاع شخصی در یکی از پارک های تهران، فردی را به قتل رساند.

این متهم در جریان محاکمه گفته بود که مقتول قصد داشت به او با چاقو حمله کند و او به منظور مقابله با یک تکه شیشه شکسته تنها یک ضربه به سینه او وارد کرد.

وکلای بهنود شجاعی در دادگاه استدلال کردند که موکل آنها مرتکب قتل غیرعمد شده و بجای اعدام، مجازات پرداخت دیه را مستحق می دانستند.

اما دادستان این ادعا را رد کرد و گفت بهنود شجاعی به مقتول حمله کرد و با ضربات متعدد او را از پای درآورده است.

اعدام با وجود اعتراض

عزت الله انتظامی (راست) و پرویز پرستویی، همراه با کیومرث پور احمد در تلاش بودند موجبات رهایی بهنود شجاعی از اعدام را فراهم کنند اما با برخورد دستگاه قضایی مواجه شدند

هر چند ماده 37 کنوانسیون حقوق کودک که ایران آن را امضاء کرده و رسما پذیرفته تصریح می کند که نمی توان مجازات اعدام را در مورد افرادی که در سن کمتر از 18 سالگی مرتکب جرم شده اند صادر و اجرا کرد، اما دیوان عالی کشور در سال 1386 حکم اعدام این فرد را تایید کرد و جهت اجرا به قوه قضائیه ایران ابلاغ نمود.

همچنین حکم اعدام بهنود شجاعی با وجود آن صادر شد که در سال 1383 محمود هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه ایران، صدور حکم اعدام برای افرادی را که در زیر سن 18 سالگی مرتکب جرم شده اند را ممنوع اعلام کرده بود.

اولین قرار اعدام بهنود شجاعی برای اردیبهشت سال 1387 صادر شده بود که به خواست محمود هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه اجرای این حکم به مدت یک ماه با دادن فرصت جهت کسب رضایت اولیاء دم به تعویق افتاد.

پس از آن اتحادیه اروپا در اوایل خرداد ماه سال 1387 خواهان جلوگیری از اعدام بهنود شجاعی و سعید جزی، فرد دیگری شد که او نیز در سن نوجوانی مرتکب قتل شده بود و صدور حکم اعدام برای این دو نفر را نقض تعهدات بین المللی از سوی ایران دانست.

لوئیز آربور کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم تقریبا سه هفته پس از درخواست اتحادیه اروپا، به ایران هشدار داد که صدور حکم اعدام برای محکومانی که قبل از 18 سالگی مرتکب جرم می شوند، با استناد به کنوانسیون بین المللی حقوق کودک ممنوع است.

حادثه ای که حکم اعدام بهنود شجاعی را بیش از پیش در رسانه ها مطرح کرد، تلاش عزت الله انتظامی، پرویز پرستویی و کیومرث پور احمد، سینماگران برجسته ایرانی جهت جمع آوری کمک های مردمی برای کسب رضایت شاکیان بهنود شجاعی بود که با برخورد قوه قضائیه مواجه شد.

این سه نفر حدود یک سال قبل با افتتاح شماره حسابی، به ویژه با حضور در گردهمآیی های فرهنگی اقدام به جمع آوری کمک های مردمی کردند که این اقدام با حمایت 200 روزنامه نگار مواجه شد.

اما دادسرای امور جنایی تهران این سه نفر را به دادگاه فراخواند و آنها را متهم کرد که "قصد تلطیف احساسات عمومی را داشته تا مردم تحت تاثیر قرار گرفته و برای یک مجرم و جانی ملاحظه به خرج دهند، در صورتی که این فرد قاتل بوده و حکمش برابر قانون، قصاص است."

عزت الله انتظامی گفته بود که این سه نفر رضایت خانواده مقتول را برای پرداخت مبلغی بیش از دیه جلب کرده اند.