۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ چهارشنبه ۴ آذر

تیترهای اول

"بازگشت همشهری با حكم قضایی" تیتر اول آفتاب یزد است و "رسانه ها مراقب باشند" به نقل از معاون وزارت ارشاد عنوان اصلی تهران امروز است.

"ازدواج موقت راه حل یا راه فرار" تیتر ابتکار است، "برزیل شریک 25 میلیارد دلاری ایران" در صدر گزارش های روزنامه ایران آمده، "مرخصی زندانیان سابقه دار محدود شد" عنوان اول جام جم است، "واگذاری مدارس به حوزه علمیه" در حیات نو منعکس شده است.

"هشدار درباره انحصار شبه دولتی ها" گزارش اصلی اعتماد است، " چاره اندیشی برای شبه دولتی ها" عنوان اول دنیای اقتصاد ، "افزایش پنج در صدی نرخ بیکاری" تیتر مردم سالاری است و فرهیختگان در صدر گزارش های خبری خود از "بحران صنعت" خبر داده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در عنوان اصلی خود از "دیدار مقامات نظامی سعودی و اسرائیل و موافقت اولیه با برکناری رییس جمهوری یمن" خبر داده، رسالت از قول وزیر اطلاعات نوشته "عناصر فتنه با چهره جدیدی وارد صحنه شدند" و کیهان در تیتر اصلی خود به نقل از مجله تایم خبر داده که "سبزهای ایران از آمریکا تقاضای کمک کردند".

گزیده مقالات

توقیف همشهری

مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته همشهری دو روز پیش و به دنبال یک سری اخبار ضد و نقیض بالا خره توقیف شد و با توقیف خود، موج گسترده ای از انتقادها نسبت به این حکم را به دنبال آورد البته عصر دیروز بازهم درپی یک سری خبرهای ضدونقیض، همشهری رفع توقیف شد. اما تاثیرات توقیف این روزنامه پر مخاطب، حتی برای یک روز، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

به نوشته پژمان موسوی در این مقاله چاپ یک تصویر در قالب یکی آگهی تبلیغاتی تا چه حد می توانست بر روی افکار عمومی تاثیر گذار باشد؟ آیا به غیر از این است که بیش از 99 درصد از مخاطبین با این مکان آشنایی نداشته و با این آگهی هم هوس سفر به آن را پیدا نکرده بودند؟ آیا فکر نمی کنیم آنگونه که مدیر مسوول روزنامه همشهری هم ذکر کرد هم اکنون بخشی از افکار عمومی ایران و حتی جهان نسبت به این مکان حساس شده و به دنبال کسب آگاهی از آن برآمده اند؟

کی عذرخواهی کرد؟

آفتاب یزد با اشاره به گفته های مـعاون وزیر ارشاد که از روزنامه همشهری خواسته بود برای عذرخواهی از ملت شریف ایران، چند روز به صورت داوطلبانه از انتشار روزنامه، خودداری می‌كردند پرسیده مگرآیا كسی تاكنون به مدیران ارشد دولتی به ویژه مدیران مرتبط با حوزه راه و ترابری توصیه كرده است »به احترام هزاران و بلكه میلیون‌ها ایرانی عزادار از مرگ صدها نفر در سوانح هوایی و جاده‌ای، از سمت خود استعفا دهید«؟آیا حتی در مرتبه ای پایین‌تر، تاكنون یكی از مدیران دولتی، به خاطر این سوانح از مردم عذرخواهی كرده است.

سردبیر آفتاب یزد با اشاره به بخش دیگری از گفته های معاون وزیر ارشــاد مبنی بر این که ما هیـچ سوءظنی نسبت به مطبوعاتی‌ها نداریم نوشته آقای رامین می‌تواند با گام برداشتن در مسیری كه انتهای آن، رفع توقیف از دهها روزنامه و بازگشت صدها نفر به محل كار خود می‌باشد ثابت كند كه حداقل در زمینه نگرانی برای اشتغال و رفاه اقشار مختلف مردم، یك بام و یك هوا بیشتر در كشور وجود ندارد.

خورشید و ایران هم

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته در حالی كه دیروز قوه قضائیه حكم به آزادی روزنامه همشهری داد غلامحسین الهام حقوقدان شورای نگهبان با انتقاد از آگهی اخیر روزنامه همشهری مدعی شد : مردم از توقیف روزنامه همشهری راضی هستند. تخلف روزنامه همشهری از قانون برای اولین بار نبود و در گذشته نیز چندین بار تخلفاتی را مرتكب شده بود.

این روزنامه از قول مدیر مسوول روزنامه همشهری نوشته در یكی از آگهی های چاپ شده در روزنامه همشهری عكس ساختمانی منتشر شد كه طبق گفته هیات نظارت بر مطبوعات به معبد بهائیان مربوط است این عكس در گذشته چندین بار در روزنامه های دیگر همچون خورشید و ایران منتشر شده اما تذكری به آن ها داده نشد.

عدالت، جرم و مجازات

تهران امروز در مورد توقیف روزنامه همشهری نوشته عادلانه نیست كه یك نهاد مانند روزنامه‌به علت یك عكس، یك خبر، یك تحلیل كه متضمن خطا و تخلفی است به تعطیلی كشیده شود و صدها انسان بی‌گناه مجازات شوند. عدالت این است كه به جای مجازات نهادها و افراد بی‌گناهی كه جسارت فعالیت مطبوعاتی و رسانه‌ای دارند و روزنامه‌نگار شده‌اند كسی مجازات شود كه مرتكب تخلف شده است.

به نوشته این روزنامه یا تندروی یك نویسنده مطبوعاتی در هتك ارزش‌های اسلامی و انقلاب كه در اواخر دهه 70 در مطبوعات جناح اصلاح‌طلب مرسوم بود نباید منجر به تعطیلی یك‌شبه ده‌ها نشریه‌ای شود كه لزوما دیگر نویسندگان و خبرنگاران آن بر موضوع نویسنده متخلف مهر تایید نمی‌زنند.

حمله به معترضان

مدیر روزنامه کیهان برای چندمین بار در ماه های اخیر سران معترض به نتبجه انتخابات را سران فتنه و کسانی خوانده که برای پنهان كردن ماهیت واقعی مأموریتی كه با حمایت و دستورالعمل دشمنان بیرونی و به منظور مقابله با نظام اسلامی برعهده گرفته بودند، سعی داشتند حركت خود را حركتی علیه دولت معرفی كنند ولی مواضع و عملكرد آنان خیلی زودتر از آنچه انتظار می رفت نشان داد كه مخالفت با دولت احمدی نژاد فقط یك بهانه است.

حسین شریعتمداری در این مقاله مخالفان دولت را مخالف با نظام خوانده و نتیجه گرفته که دولت احمدی نژاد بی تردید یك موهبت الهی است و علی رغم برخی از كاستی های قابل انتقاد، درخور تقدیر و شایسته تحسین است، اما، بسیار ساده اندیشانه است اگر تصور شود كه در فتنه اخیر، تمامی قدرت های استكباری دنیا و همه دشمنان ریز و درشت داخلی و خارجی دست در دست یكدیگر داده و همه توان خود را برای مخالفت با دولت ایشان به كار گرفته بودند.

گردش نخبگان این است؟

نجفقلی حبیبی در مقاله ای در حیات نو با عنوان این گردش نخبگان است" نوشته. با طرد کردن خدمتگذاران و انداختن آنان به گوشه زندان چیزى جز خدشه‌دار شدن آبروى انقلاب نصیب ما نمى‌شود و از سوى دیگر با انتشار اخبار و تحلیل‌هاى نادرست، نتیجه‌اى حاصل نخواهد شد. کسى که به خودش و به درستى رفتارش اطمینان دارد این اندازه واکنش نشان نمى‌دهد .

این استاد دانشگاه پرسیده چرا در تلویزیون چند ساعت وقت به معترض داده نمى‌شود. چرا اجازه داده نمى‌شود در تلویزیون منتقدین حرفشان را بزنند داستان خاتمى و کروبى و موسوى مانند همان داستان دایه و مادر است که مادر براى جلوگیرى از آسیب‌رسیدن به فرزندش از به دست آوردن آن گذشت مى‌کند. یکى از مقامات مسوول در روزهاى اخیر گفته است همه را شناسایى و دستگیر مى‌کنیم آیا این چرخش قدرت است؟

در ادامه مقاله حیات نو آمده افرادى را که عشق به جمهورى اسلامى و انقلاب دارند به اتهام انقلاب مخملى دستگیر مى‌کنیم. مهندس موسوى اگر عاشق قدرت و مکنت سیاسى بود زودتر در انتخابات شرکت مى‌کرد و به صرافت براى کسب قدرت مى‌افتد. هر بار عده‌اى از او درخواست براى حضور دوباره در سیاست مى‌کردند او مى‌گفت هرچقدر چندصدایى باشد به نفع کشور است. اما در این دوره به خاطر احساس خطر آمد و این آقا چه زمان طالب قدرت بوده که حالا شده باشند؟

خطر شبه دولتی ها

هادی چاوشی در گزارش اصلی دنیای اقتصاد نوشته پس از هشدارهای چندین و چندباره رییس اتاق بازرگانی ایران، و کمتر از یک هفته بعد از ابراز نگرانی رسمی‌کمیسیون نظارت بر اصل 44 مجلس نسبت به گسترش حضور بخش شبه دولتی در اقتصاد کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نسبت به این روند هشدار داد و برای ممانعت از شكل‌گیری یك بخش شبه دولتی بزرگ پیشنهاد كرد فکری اندیشیده شود برای ایجاد انگیزه و توان رقابت در بخش خصوصی واقعی.

به نوشته دنیای اقتصاد این هشدار در شرایطی اعلام می‌شود که حدود یک ماه از «معامله بزرگ» سهام مخابرات در بورس ایران می‌گذرد و در این مدت انتقادات فراوانی از نحوه انجام این معامله و ترکیب خریداران عمده بلوک 50‌درصدی شرکت مخابرات ایران، از سوی کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی مطرح شده است. شناخته شده ترین منتقد این روند در میان بخش خصوصی، محمدرضا نهاوندیان بود که در قامت رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، چندین بار نسبت به این روند هشدار داد.

تورم و نقدینگی

روزنامه جمهوری اسلامی هم سرمقاله خود به وضعیت نگران کننده اقتصادی کشور اختصاص داده و نوشته بررسی ها نشان می دهند كاهش ضریب فزاینده پولی در یك سال گذشته عمدتا ناشی از خروج چك پولهای بانكها و جایگزینی ایران چكهای بانك مركزی بوده است . سخنان اخیر رئیس كل بانك مركزی در مورد بی فایده بودن تزریق نقدینگی به حوزه تولید طی 6 ماه گذشته و افزایش نرخ رشد نقدینگی به 23 درصد تا پایان سال جاری نیز موید این نكته است .

به نوشته این روزنامه دولت و بانك مركزی باید هوشیارانه به پیامدهای سیاستهای خود در مورد برطرف كردن ركود بخش تولید و صنعت اشراف داشته باشند تا مبادا در اثر تزریق بدون مهار نقدینگی آن هم با استفاده از روشهایی مانند استقراض ازبانك مركزی كه به تزریق شدید پول پرقدرت به جامعه منجر می شود مجددا شاهد افزایش نرخ رشد نقدینگی و پیامدهای تورمی آن باشیم.

روزنامه جمهوری اسلامی نتیجه گرفته در این صورت اقتصاد كشور پس از تحمل یك دوره سخت ركود كه برای مهار رشد نامعقول نقدینگی در سالهای 84 و 85 لازم بود به جای اینكه حلاوت فعالیت در فضای متعادل را بچشد دوباره گرفتار افراط در تزریق نقدینگی و تورم خواهد شد.

بحران صنعت

حیات نو در مقاله ای نوشته مدت‌هاست که کارشناسان و صاحبان صنایع صحبت از بحران عمیق در صنعت کشور مى‌کنند و مدام به مسئولان گوشزد مى‌کنند که براى این بحران باید فکر جدى شود. این در حالى است که این روزها محدودیت‌هاى بین‌المللى در کنار واردات بى‌رویه کالاهاى مصرفى و خدماتى به این موضوع دامن زده و وجود این بحران را بیشتر به رخ مردم مى‌کشد.

نویسنده حیات نو با اشاره به ادعای وزیر صنایع دولت احمدی نژاد که گفته انصافا «با غیرت»، رشد صنعت را محقق کردیم نوشته بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران در گزارشى به آمار و ارقام وضعیت صنعتى کشور پرداخته است. آمارى که وضعیت صنعت کشور را «بحرانی» نشان مى‌دهد .

هشدار آیت‌الله خامنه‌ای به رسانه‌ها در ایران

رهبر جمهوری اسلامی ایران از عملکرد رسانه هایی که به گفته او "دائما به دنبال ایجاد اختلاف، بدبینی و شایعه" هستند به شدت انتقاد کرده است.

آیت الله علی خامنه ای روز چهارشنبه ۴ آذر (۲۵ نوامبر) در دیدار با جمعی از نیروهای بسیجی، فضای رسانه ای ایران را "فضای تهمت زنی و شایعه سازی بر ضد مسئولان کشور" توصیف کرد و گفت: "به کسانی که به دنبال مصالح کشور هستند توصیه می کنم که از این اختلاف های جزئی و غیراصولی صرفنظر کنند... این گونه کارها در جهت خواست دشمن است، زیرا مسئولان کشور اعم از رئیس جمهوری، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همه کسانی هستند که زمام کشور را به دست دارند و مردم باید به آنها اعتماد و حسن ظن داشته باشند".

به نظر می رسد این سخنان رهبر جمهوری اسلامی ضمن اینکه می تواند هشداری به رسانه های داخلی ایران محسوب شود، نوعی دلجویی از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هست که از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه، به دلیل اتهاماتی که محمود احمدی نژاد در جریان مبارزات انتخاباتی به او وارد کرد و در اعتراض به برخوردهایی که با اعتراضات پس از انتخابات صورت گرفت، تا حدودی منزوی شده است.

آقای خامنه ای در عین حال از انتقاداتی که به مسئولان برگزاری این انتخابات وارد شد هم گلایه کرد.

او گفت که "تردیدافکنی های بعد از انتخابات" در موردعملکرد وزارت کشور و شورای نگهبان، "بسیار مضر" و در جهت خواست "دشمن" بوده است.

تقریبا تمام رهبران و چهره های اصلی جناح اصلاح طلب در ایران، به حمایت علنی برخی اعضای شورای نگهبان از آقای احمدی نژاد و نحوه برگزاری و نتایج اعلام شده انتخابات اعتراض کردند و گفتند که در این انتخابات "تقلب گسترده" و "مهندسی آرا" صورت گرفته است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد جناح اصلاح طلب در انتخابات، در جریان اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات، عملا رهبری معترضان را به دست گرفته اند و هنوز بر خواسته ها و حرف های خود پافشاری می کنند.

با این حال آیت الله خامنه ای این اعتراضات را تحت تأثیر دشمنان خارجی نظام جمهوری اسلامی و بخشی از "جنگ نرم" علیه حکومت خود می داند.

آقای خامنه ای گفت: "دشمن در جنگ نرم تلاش دارد تا با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطی پیشرفته و با شایعه و دروغ پراکنی و استفاده از برخی بهانه ها، میان آحاد مردم تردید، بدبینی و اختلاف ایجاد کند".

او عقیده دارد که دشمنان جمهوری اسلامی در جریان حوادث پس از انتخابات ایران هم "به بهانه انتخابات" بدبینی و اختلاف ایجاد کردند تا در این فضا، "عناصر مغرض و خائن" خود را وارد صحنه کنند، اما "به دلیل بصیرت مردم" موفق نشدند.

آیت الله خامنه ای به بسیجیان گفت که اولویت اصلی ایران در حال حاضر "مقابله با جنگ نرم دشمن" است، اما در عین حال به آنها هشدار داد که "نمی شود هر فردی را به دلیل یک خطا، منافق نامید و همچنین نمی توان هر فردی را به دلیل اختلاف نظر و دیدگاه، ضد ولایت فقیه خواند"

آیت الله خامنه ای: فریب سخنان آشتی جویانه آمریکا را نمی خوریم

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در جمع دانش آموزان و دانشجویان، آمریکا را متهم کرده که فقط سخنان "به ظاهر آشتی جویانه" می زنند اما "هر گاه آمریکایی ها لبخند ظاهری زده اند، پس از دقت و بررسی مشخص شده که خنجری پشت خود مخفی کرده اند و نیت آنها عوض نشده است."

آقای خامنه ای سخنان آشتی جویانه مقامات آمریکایی را "لبخند تاکتیکی" توصیف کرده که فقط کودکان را فریب می دهد و "اگر مسئولان کشور باهوش، مجرب، پخته و دل در گرو منافع ملت داشته باشند، فریب این لبخند ها را نخواهند خورد."

این سخنان یک روز پیش از سیزدهم آبان ایراد شده که به مناسبت اشغال سفارت آمریکا به روز مبارزه با استکبار معروف شده است. این سفارتخانه در سال 1358 توسط گروهی دانشجو موسوم به دانشجویان پیرو خط امام اشغال شد.

آقای خامنه ای با اشاره به سخنان "به ظاهر زیبا و پیغام های مکرر شفاهی و کتبی (باراک اوباما) رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران و حل مشکلات" تاکید کرده است که "جمهوری اسلامی از همان ابتدا تصمیم گرفت پیشداوری نکند و در عمل شعار تغییر را ملاحظه کند اما در این مدت هر چه در عمل دیده شده، خلاف سخنانی بوده که بر زبان جاری شده است."

به گفته رهبر ایران، آمریکا از یک طرف صبحت از مذاکره می کند اما از طرف دیگر به تهدید خود ادامه می دهد که "این همان رابطه گرگ و میش است که امام فرمودند این رابطه را نمی خواهیم."

آقای خامنه ای به آمریکا هشدار داده که به "برخی مسائل و غائله های بعد از انتخابات دلخوش نکند زیرا جمهوری اسلامی عمیق تر و ریشه دار تر از این حرفهاست."

رهبر ایران بر ادامه روش برخورد با آمریکا تاکید کرده و گفته است "تا زمانی که دولت آمریکا از روحیه استکباری خود و تهدید، دست بر ندارد، ملت ایران، فریب سخنان به ظاهر آشتی جویانه دولت آمریکا را نخواهد خورد و به هیچ وجه نیز از استقلال، آزادی، منافع ملی و حقوق خود عقب نشینی نخواهد کرد."

بعد از مذاکرات اخیر ایران با غرب بر سر پرونده هسته ای، گمانه زنی ها در باره احتمال گفتگو با آمریکا قوت گرفته است و برخی مقامات ایرانی برخلاف سالهای اخیر احتمال گفتگو با آمریکا را مطرح کرده اند.

اکنون آیت الله خامنه ای می گوید: "اگر یک ملت بزرگ و با تجربه و مسئولان برگزیده این ملت، فریب چنین لبخندهایی را بخورند، یا باید بسیار ساده لوح و یا غرق در هوی و هوس باشند، که بخواهند با دشمن سازش کنند."

از زمانی که باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده، همواره تاکید کرده که به دنبال گفتگو با ایران است اما در مواقعی نیز در باره پرونده هسته ای پیام های هشدار آمیزی به این کشور فرستاده است.

سازش یا ستیز با غرب نیازمند ثبات داخلی است

مقامات روسیه بار دیگر از گشایش نیروگاه بوشهر سرباز زده اند و رییس جمهوری روسیه هم اخیر اعلام کرد که اگر ایران پیشنهاد کشورهای غربی را نپذیرد، از راه های دیگری برای توقف ایران استفاده خواهند کرد. ادامه بدقولی های روسیه به چه معنایی است؟

درحال حاضر دشوار است که بگوییم سرنوشت نیروگاه بوشهر چه خواهد شد. تا یکی دو سال پیش، یعنی تا قبل از اینکه با موافقت دولت آمریکا سوخت نیروگاه بوشهر از طرف روسیه تحویل ایران بشود، این تصور وجود داشت که مهمترین مانع برای ادامه کار، ارسال اورانیوم غنی شده روسیه به ایران است. ولی به نظر می رسد در این کار با یک توافق بین المللی، تغییراتی صورت گرفته است. یعنی تغییری که به وجود آمد این بود که اگر شما دست از غنی سازی بردارید ما سوخت شما را تامین می کنیم.

درحال حاضر آن طور که خبر می رسد، تقریبا همه کارهای تاسیساتی وساختمانی نیروگاه بوشهر به اتمام رسیده و باید اخرین تست های آزمایشی های خود را انجام بدهد و برای سوخت گذاری آماده شود. این کار ظاهرا با مشکلاتی همراه است. در بعضی گزارش ها گفته می شود روس ها با تکنولوژی خودشان قادر به انجام این کار نیستند وباید تجهیزاتی را از کشورهای غربی بخرند که آن تجهیزات دراختیارشان قرار نمی گیرد. با موضع گیری های جدید روس ها هم ادامه کار حتی سخت تر شده است. شاید روسها بخواهند به قصد داشتن نوعی اهرم فشار، راه اندازی نیروگاه را به تعویق بیاندازند. اما از نظر فنی، نیروگاه بوشهر در تامین برق کشور چندان نقش حیاتی ندارد. یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگا واتی است درحالی که ایران باید حداقل ۳ تا ۴ هزار مگاوات برق به سیستم خود اضافه کند وگرنه با مشکل خاموشی مواجه خواهد شد. در برنامه های وزارت نیرو طبیعتا بیش از این برای تامین برق پیش بینی می شود. نیروگاه بوشهر به لحاظ حیثیتی وتبلیغاتی برای مقامات ایرانی مهم است. آنها می خواهند به افکار عمومی ایران بگویند که تلاش هایشان منجر به نتیجه شده وکشور دارای برق اتمی است. طبیعی است که مسوولان ایرانی دنبال راه اندازی این نیروگاه هستند چرا که سالهاست روی آن کار شده و علیرغم همه زیر و بم ها به مرحله نهایی رسیده است. آنها تلاش دارند این نیروگاه در دولت آقای احمدی نژاد این نیروگاه راه اندازی شود.

گفته می شود برای تهیه ۱۰۰۰ مگاوات، ایران بیش از ۲۰ تن اورانیوم غنی شده با غلظت پایین نیاز دارد. این درحالی است که حجم اورانیوم تهیه شده توسط ایران طی چند سال گذشته فراتر از دو یا سه تن نمی رود. چگونه مقامات ایرانی خواهند توانست با تکیه بر اورانیوم تهیه شده داخلی از پس تهیه سوخت چنین نیروگاهی برآیند؟

این را بارها اغلب متخصصین گفته اند و خودم هم بارها اشاره کرده ام که فعالیت غنی سازی ایران به هیچ وجه جوابگوی تامین سوخت نیروگاه بوشهر نیست. این درحالی است که نیروگاه بوشهر تنها ۱۰۰۰ مگاوات برق هسته ای می کند درحالی که مسوولین ایرانی از ۲۰ تا ۳۰ مگا وات برق هسته ای برای آینده ایران صحبت می کنند. من فکر می کنم این موضوع بیشتر شبیه شوخی است. ولی برای همین ۱۰۰۰ مگاوات نیز ما نیازمند یک مجتمع غنی سازی حداقل با ۵۰ هزار دستگاه سانتریفوژ هستیم. نیاز به منابع کافی اورانیوم داریم که درحال حاضر فاقد آن هستیم. الان تنها ۲۱ تن کیک زرد از معدن بندرعباس تهیه کردیم که کل ظرفیت آن نیز محدود است. از معدن یزد هم استفاده ای نشده است. بنابراین منابع ایران بسیار محدود است و بدون تامین سوخت از سوی روس ها عملا امکان راه اندازی نیروگاه وجود نخواهد داشت. فعالیت هایی که در بخش غنی سازی از سوی ایران صورت گرفته نمی تواند توجیهی برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر داشته باشد.

اگر این نیروگاه حتی آغاز به کار کند اما سوخت کافی برای راکتورهای آن وجود نداشته باشد چه هزینه هایی برای کشور خواهد داشت؟

طبیعتا هزینه های نگهداری وپرسنل، هزینه هایی بالایی است وفعلا هم روشن نیست نقش روس ها در آینده مدیریت این نیروگاه چیست. یکی از مسائل نیروگاه مدیریت راکتور است. متاسفانه درسالیان گذشته علیرغم ادعاهای زیادی که سازمان انرژی اتمی ایران کرده، در این بخش حساس فنی کار جدی صورت نداده است که حداقل دلمان به این خوش باشد که با راه افتادن نیروگاه بوشهر مدیریت راکتور را یاد می گیریم. طبیعی است که ساخت راکتور ومقررات ایمنی آن تکنولوژی بالایی می خواهد. اما متاسفانه در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است؛ یا اینکه روسها در بخش های مختلف نیروگاه بوشهر برای مرحله بهره برداری چه نقشی خواهند داشت هنوز معلوم نیست وحتی در اینکه این نیروگاه به بهره برداری خواهد رسید نیز ابهام وجود دارد.

اگر رابطه ایران با غرب بهبود پیدا کند چطور؟

اگر رابطه ایران با کشورهای غربی یک رابطه متقابل وتوام با احترام باشد همه چیز امکان پذیر است. نه اینکه تنها روسها بیایند ونیروگاه را اداره کنند بلکه ساخت نیروگاه های جدید هسته ای با تکنولوژی پیشرفته غربی ها هم امکان پذیر است. البته اینکه آیا ایران به این نیروگاه نیاز دارد یا نه خود بحث دیگری است. اما اگر ایران واقعا نیازمند نیروگاه هسته ای باشد یک همکاری توام با اعتماد با دنیای غرب می تواند نیازهای ایران را برآورده کند.

با توجه به شرایط سیاسی داخلی آیا امکان این وجود دارد که دولت احمدی نژاد در پرونده هسته ای عقب نشینی کند؟

عقب نشینی به تنهایی موجب ایجاد اعتماد نیست. ما شدیدترین نوع عقب نشینی را در مورد کشور لیبی شاهد بودیم ولی بین زمانی که عقب نشینی اتفاق می افتد و بین زمانی که اعتمادی ایجاد می شود سالها طول می کشد. بعد از آن هم در اینکه یک عقب نشینی بسیار شدید توام با ثبات درداخل کشور خواهد بود یانه این جای تردیدوجود دارد. درحال حاضر مسوولین سیاسی ایران ودولت آقای احمدی نژاد نگران این هستند که عقب نشینی هایشان با چه پیامد هایی در داخل کشور مواجه است. به هرحال نقاط ابهام زیادی وجود دارد. به نظر من دولت ایران اصولا آمادگی اتخاذ یک تصمیم بزرگ سیاسی را ندارد. حال چه این تصمیم درجهت مقابله با دنیای غرب باشد چه جهت سازش با آن. فکر می کنم تا زمانی که به یک ثبات سیاسی در داخل کشور نرسیم خیلی نمی توان انتظار داشت که در سیاست خارجی نیز به تحولی برسیم.

فکرمی کنید سرانجام مذاکرات هسته ای ایران وغرب چه خواهد بود؟

فکر می کنم مسوولین سیاسی ایران قادر به تصمیم نیستند وبه این فکر می کنند که زمان بگذرد تا اتفاق خاصی بیافتد. این جدا از این است که بگوییم می خواهند وقت را تلف کنند؛ یعنی به نظر می رسد در شرایط کنونی کار خاصی نمی توانند انجام دهند. چون هر نوع تصمیم قاطعی در سیاست خارجی مستلزم یک عقبه محکم و ثبات بسیار جدی درداخل کشور است که هم اکنون در کشور وجود ندارد. به همین دلیل فکر می کنم شاید نتوانند یک تصمیم قاطع بگیرند.

بیانیه شماره 15 میرحسین موسوی: قرار بود رفتار و اندیشه بسیجی در مردم اثر کند، نه آن که قدرت بسیج بر سر مردم فرود آید

مهندس میر حسین موسوی به مناسبت فرا رسیدن سی امین سالگرد تاسیس بسیج مستضعفان بیانیه ای را صادر کرد.نخست وزیر محبوب امام در این بیانیه به اهداف تاسیس نهاد بسیج مستضعفان و مقایسه ای بین عملکرد این نهاد در سالهای اولیه انقلاب وماههای اخیر پرداخته است. به گزارش کلمه متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم پنجم آذرماه سالروز تاسیس بسیج مستضعفان از سوی امام خمینی و فرصتی است تا این نهاد موثر در تاریخ انقلاب اسلامی در معرض نگاهی دوباره قرار گیرد. بسیج چه بود و چه هست و چه باید باشد؟ بسیج را چه چیز ساخت و چه چیز نامدار کرد و قهرمان تمامی سلیقه‌ها و گرایش‌ها در دوره‌ای از تاریخ معاصر این سرزمین قرار داد؟ آن سابقه درخشان و دستاورد بزرگ که بسیج نامیده شد با بودجه‌های کلان و سلاح‌های گران به دست نیآمد. سازماندهی برتر نبود که از بسیج اسطوره ساخت و قدرت نظامی نبود که توانایی‌های بسیج را شکل داد، بلکه نیت‌هایی پاک و عمیق این بنای بلند را برافراشت و اسوه‌هایی را پرورش داد که هنوز هرگاه از آنان نام برده می‌شود گویندگان و شنوندگان، یاران پیامبر (ص) را به یاد می‌آورند. علاوه بر این، بسیج در تاریخ انقلاب نماد و نهاد شجاعت و ایستادگی ملت ماست. سی سال پیش از این امام بسیج مستضعفان را در مقابله با احتمال حمله نظامی ابرقدرت]ها به وجود آورد و این موثرترین اقدام ممکن برای پیشگیری از آن خطر بود. در این سه دهه هیچ سلاحی وجود نداشت که قدرت‌های بزرگ و کوچک مخرب‌تر از آن را در اختیار نداشته باشند و تنها چیزی که آنان را از گزند رساندن به این خاک منصرف و یا پشیمان می‌کرد ملاحظه شجاعت مردمی بود که از قدرت قدرتمندان نمی‌ترسیدند و در دفاع از آرمان‌ها و حقوق خود کوتاهی نمی‌ورزیدند. بسیج قابی بود که این چهره از ملت ما را به نمایش می‌گذاشت. و بسیج جلوه‌گاهی بود برای ظهور یکپارچگی اقشار و سلیقه‌های گوناگون مردم ما. زمانی که پدر دلسوز ما این نهال را غرس می‌کرد گفت: «کشوری که بیست میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون بسیجی داشته باشد». چنین هدفی چگونه می‌توانست تحقق بیابد اگر بسیج به یک سلیقه یا نحله یا فرقه یا قشر تعلق پیدا می‌کرد؟ بلکه مقصود او از ارتش بیست میلیونی ایجاد ‌آن ظرفی و رنگی بود که بتواند تمام، یا لااقل اکثریت عظیمی از رنگ‌های جامعه را در خود جمع کند

سیدمحمد خاتمی:امروز متاسفانه می‌بینیم خشونت تئوریزه شده عملی می‌شود

رییس جمهور سابق کشورمان گفت:هر کار و روشی که مانع حاکمیت انسان بر سرنوشت خود بشود و این حاکمیت لطمه‌ای ببیند و یا از سوی گروه‌ها یا افرادی غصب شود، مغایر با بینش ما و انقلاب اسلامی است و این‌گونه رفتار و عمل یک روش انحرافی و خلاف مشیت الهی و بینشی است که اسلام و ادیان الهی درباره انسان دارند. به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام و المسلمين سیدمحمد خاتمی وی در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی، تقارن این دیدار با روزهای اول ماه مبارک ذیحجه را به فال نیک گرفت و با بيان اين‌كه « ذیحجه ماه بسیار بزرگی است که مراسم بزرگ حج ـ حجی که محور و مدارش کعبه است ـ صورت مي‌گيرد» افزود:«جالب این است که مهمترین و شاخص‌ترین خانه خدا، کعبه و مسجد الحرام است اما خداوند ‌آن‌را اولین خانه‌ای می‌داند که برای مردم (و نه فقط برای مومنان) برقرار شده است و در تاریخ منشا برکات بوده و هست و یک نوع اتصالی میان آسمان و زمین و نزول برکات الهی بر جامعه بشری است.» ريیس بنیاد باران ادامه داد:«همین امر نشان دهنده این است که مردم در بینش الهی چقدر جایگاه والایی دارند؛ حج و اعمالی که انجام می‌شود، مشروط به خلع همه امتیازات اعتباری که در جامعه وجود دارد، برهنه شدن انسان از همه تعلقات و اعتبارات، فقط بنده خدا بودن و به خدا توجه کردن در این مراسم تجلی پیدا می‌کند و نشان دهنده بینش انسان شناسی اسلام و ادیان توحیدی و الهی است و نیز کرامتی که انسان دارد.» وی با تاکید بر این‌که «این از افتخارات ادیان توحیدی و به خصوص دین اسلام است که برای انسان کرامت قائل است» تصریح کرد:«به همین جهت در بینش اسلامی ـ لااقل آن بینشی که در انقلاب اسلامی بود و ما به آن اعتقاد داشته و داریم ـ این است که انسان شایسته حاکم بودن بر سرنوشت خود است و به همین دلیل در اصل 56 قانون اساسی به صراحت مساله حاکمیت انسان بر سرنوشت خودش آمده است.» وي يادآور شد: « بارها گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم که یکی از طلائی‌ترین اصول قانون اساسی همان اصل 56 است که حاکمیت انسان بر سرنوشت خود را به رسمیت می شناسد و لوازم آن که آزادی انسان و زمینه‌سازی برای رشد همه جانبه انسان، تامین عدالت اجتماعی در جامعه است، نه تنها به عنوان حق طبیعی، بلکه علاوه بر آن به عنوان حق الهی شناخته شده است.»

روسیه: منتظر پاسخ فوری و مثبت ایران به پیشنهاد برادعی هستیم

روسیه انتظار دارد که ایران به پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر ارسال ذخیره اورانیوم غنی شده این کشور به خارج برای تبدیل به سوخت اتمی، به سرعت پاسخ مثبت دهد.

آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه ۳ آذر (۲۴ نوامبر) در یک کنفرانس خبری، ظاهرا در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران گفت: "ما روی پاسخ مثبت و سریع ایران حساب می کنیم، بنابراین موضوع تحریم های ویژه نامربوط است".

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ساعتی پس از آن منتشر شد که همتای ایرانی او گفته بود که کسی در ایران با پیشنهاد مبادله سوخت مخالفت اصولی ندارد.

رامین مهمان دوست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود: "کسی در جمهوری اسلامی ایران با خروج اورانیوم ۳.۵ درصد مخالفت نکرده است، آنچه گفته شده نحوه خروج آن است، باید در شرایطی سوخت از کشور خارج شود که از تأمین سوخت ۲۰ درصد غنی شده مطمئن شویم".

همزمان سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم گفت: "ما برای تأمین سوخت باید تضمین های عینی داشته باشیم و اگر این تضمین های عینی برای ما فراهم نشود، گزینه هایی داریم که به آن گزینه ها عمل خواهیم کرد".

ایران هنوز روشن نکرده است که این "تضمین های عینی" چه می تواند باشد و منظور از "گزینه های دیگر" چیست.

پیشنهاد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که پس از چند دور مذاکره میان نمایندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ مطرح شد، این بود که ایران ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم غنی شده خود را برای تبدیل به میله های سوخت هسته ای قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران به خارج بفرستد.

در صورت توافق بر سر این پیشنهاد، نگرانی کشورهای غربی از احتمال استفاده ایران از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصد غنی شده خود در یک برنامه نظامی احتمالی، دست کم برای یک سال کاهش می یافت.

تصمیم دشوار

از آنجا که پیشنهاد ارسال اورانیوم ۳.۵ درصد به خارج برای غنی شدن تا میزان ۲۰ درصد را نخستین بار محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران مطرح کرده بود، به نظر می رسید که ایران قصد دارد از این طریق تنش بر سر برنامه هسته ای خود را کاهش دهد.

ظاهرا سعید جلیلی هم که مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران را به عهده دارد، در اجلاس ژنو موافقت کلی کشورش را با چنین پیشنهادی اعلام کرده بود.

اما این پیشنهاد، واکنش منفی مخالفان و منتقدان دولت ایران را برانگیخت.

میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان دولت ایران توافق ژنو را "مایه حیرت" خواند و گفت: "قول و قرارهایی که در ژنو داده شده، اگر اجرا شود بر باد دادن همه زحمات هزاران دانشمند در کشور است و اگر اجرا نشود زمینه اجماعی را برای تحریم گسترده علیه ایران ایجاد خواهد کرد".

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم که پیش تر خود مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران را به عهده داشت و یکی از اصولگرایان منتقد دولت آقای احمدی نژاد محسوب می شود، طرح آژانس بین المللی انرژی اتمی را یک "فریب" خواند و گفت: " تصور آنها این است که به این طریق مواد غنی شده را از دست ما در آورند که امیدواریم ایرانی ها به این مسئله توجه لازم را داشته باشند".

اکنون ایران در وضعیتی دشوار قرار گرفته است، پذیرش پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی، ممکن است نوعی "عقب نشینی" از سوی دولت ایران تلقی شود و نتیجه تبلیغات چند ساله در مورد دستاوردهای برنامه اتمی این کشور را نابود کند.

اما از سوی دیگر، عدم پذیرش پیشنهاد آقای برادعی هم زمینه توافق بین المللی علیه ایران برای اعمال فشار بیشتر را فراهم می کند که می تواند در وضعیت دشوار اقتصادی امروز ایران، برای دولت این کشور بسیار پر هزینه باشد.

پیشنهاد 1+5 به آژانس انرژی اتمی برای محکومیت ایران

شورای حکام

تصویب پیشنهاد 1+5 مستلزم رای مثبت اکثر اعضای شورای حکام است

کشورهای عضو گروه 1+5 خواستار محکومیت ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی می شوند.

روز چهارشنبه، 25 نوامبر (4 آذر)، گزارش شد که کشورهای گروه 1+5 - متشکل از آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه به علاوه آلمان - بر سر پیش نویس قطعنامه ای در انتقاد از برنامه های هسته ای ایران به توافق رسیده اند و قرار است آن را برای تصویب به جلسه شورای حکام آژانس بین المللی ارائه دهند.

در این گزارش، که خبرگزاری های غربی آن را به نقل از منابع دیپلماتیک در مقر آژانس بین المللی در وین مخابره کرده اند، آمده است که در قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5، "اقدام مخفیانه" ایران در ساخت تاسیسات غنی سازی فردو، در نزدیکی قم، بدون مطلع ساختن آژانس بین المللی انرژی اتمی تقبیح شده است.

ظاهرا توافق بر سر این پیش نویس در جریان مذاکرات نمایندگان گروه 1+5 به دست آمد که جمعه گذشته برای بررسی بحران هسته ای ایران با حضور نماینده اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، تشکیل شد.

این پیش نویس، که با حمایت تمامی اعضای گروه 1+5 از جمله چین و روسیه تدوین شده است، در جلسه دوره ای شورای حکام، که از روز پنجشنبه این هفته آغاز به کار می کند، مطرح می شود و ارائه دهندگان آن خواستار تصویب آن از سوی اعضای شورا خواهند شد.

برای تصویب این قطعنامه، رای مثبت اکثر سی و پنج عضو شورای حکام ضرورت دارد و مشخص نیست که آیا تهیه کنندگان این پیش نویس پیشاپیش موافقت سایر اعضا را، که تعدادی از آنها روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند یا با سختگیری در مورد برنامه های اتمی کشورهای "غیر اتمی" مخالفت می ورزند، جلب کرده اند یا نه.

عکس ماهواره ای فردو

کشورهای غربی از فعالیت ساختمانی ایران در فردو اطلاع داشتند

شورای حکام از پنج "قدرت هسته ای" و سی عضو دوره ای تشکیل یافته است.

علاوه بر آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین، یعنی پنج کشوری که پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی آنها را به عنوان قدرت های هسته ای جهان شناسایی می کند، سایر اعضای شورای حکام از میان امضاکنندگان این پیمان که عضو آژانس هستند انتخاب می شوند.

اعضای شورا در حال حاضر عبارتند از آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آذربایجان، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، اوروگوئه، اوکراین، برزیل، بورکینافاسو، پاکستان، پرو، ترکیه، دانمارک، رومانی، زلاندنو، ژاپن، سوئیس، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، کنیا، کوبا، مالزی (رئیس دوره ای شورا)، مصر، مغولستان، هلند، هند و ونزوئلا.

اتهام مخفی کاری در فردو

در صورت رای موافق اکثریت اعضای شورا، این نخستین قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی علیه ایران در خلال حدود چهار سال گذشته محسوب می شود.

پیش از آن، شورای حکام با صدور قطعنامه هایی از ایران خواسته بود تا بخشی از برنامه های هسته ای خود، از جمله غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و با رد این قطعنامه ها از سوی جمهوری اسلامی، پرونده هسته ای این کشور در فوریه سال 2006 به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شد.

گفته می شود که در پیش نویس پیشنهادی گروه 1+5 از ایران خواسته شده است تا یک جدول زمانی مشخص حاوی جزئیات طرح فردو، زمان آغاز و منظور از ایجاد این تاسیسات را فورا در اختیار آژانس قرار دهد.

بازرسان آژانس در تهران

ایران به بازرسان آژانس اجازه بازدید از تاسیسات فردو را داده است

به نقل از منابع دیپلماتیک در مقر آژانس بین المللی در وین گزارش شده است که پیش نویس قطعنامه مورد نظر اعضای گروه 1+5 نشانه آن است که این کشورها عملیات ساختمانی تاسیسات فردو را، که به شکل یک سنگر زیرزمینی طراحی شده، با وخامت تلقی کرده اند.

در ماه سپتامبر سال جاری، کوتاه مدتی پس از آنکه رهبران کشورهای غربی اعلام داشتند که ایران از حدود دو سال قبل به ساخت تاسیسات مخفی غنی سازی در منطقه فردو، نزدیک قم، مشغول بوده، مقامات جمهوری اسلامی گفتند که این طرح را چند روز پیش از آن به آگاهی آژانس رسانده بودند.

مقامات جمهوری اسلامی، که ماه گذشته اجازه بازدید بازرسان آژانس را از فردو دادند، این تاسیسات را امکاناتی برای جایگزینی تاسیسات غنی سازی نطنز در صورت حمله هوایی به آن تاسیسات اعلام داشته و نحوه گزارش دهی به آژانس را منطبق با مقررات این نهاد توصیف کرده اند.

به گفته آنان، اطلاع رسانی به آژانس تنها حدود شش ماه پیش از فعال شدن تاسیسات غنی سازی الزامی است اما در مقابل، آژانس بین المللی تاکید داشته است که براساس مقرراتی که از سال 1992 به اجرا گذاشته، ایران می بایست به محض آغاز عملیات ساختمانی در فردو، این طرح را به آژانس اعلام می کرد هر چند ایران عمل به این مقررات را که به پروتکل الحاقی موسوم است از دو سال پیش تا کنون کنار گذاشته است.

خبر توافق گروه 1+5 بر سر قطعنامه محکومیت ایران در شورای حکام آژانس در حالی انتشار می یابد که تعلل جمهوری اسلامی در دادن پاسخ قطعی به پیشنهاد این گروه برای معاوضه اورانیوم غنی شده با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران با واکنش انتقاد آمیز اعضای این گروه، از جمله روسیه مواجه شده است.

روسیه و چین دارای روابط گسترده اقتصادی با ایران هستند و ظاهرا انتظار مقاومت این دو کشور در برابر خواست کشورهای غربی برای وارد کردن فشار بیشتر بر ایران از جمله عوامل مهم در تدوین سیاست هسته ای جمهوری اسلامی محسوب می شود.