۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

دانشجویی که تبدیل شد به کابوس خامنه ای ناپدید شد

دربین صحبتها بسیجی هایی که بین حاضران پخش بودند پارازیت می انداختند و داد میزدن که تمومش کن . وسط صحبتها یک برگ کاغذ به اون دانشجو دادند. اونم رو کرد به خامنه ای و گفت که به من گفتن که وقتت تمومه اما اگر اجازه میدین هنوز صحبت دارم. همین موقع بسیجی ها هم صلوات فرستادن که تمومش کنن .خامنه ای گفت از اول هم وقت تموم بود ولی حالا شما صحبتها تو ادامه بده در پایان صحبتهای وی با تشویق شدید وبسیارطولانی نخبگان همراه شد. بعد خامنه ای شروع کرد به جواب دادن و اظهار ناراحتی کرد که اینجا ما نمیخواستیم از این دست صحبتها مطرح بشه و دوست داشتم که در زمینه مسایل نخبگان و علمی بحث بشه و در جواب به اون دانشجو همون حرفهایی رو زد که توی خبرها دیدیم. یعنی در واقع به خاطر صحبتهای اون دانشجو بود که خامنه ای مجبور شد درباره انتخابات حرف بزنه و ... وی پاسخ داد کی گفته از ما انتقاد نمی کنن ؟! من خودم گفتم برید کرسی های آزاد اندیشی تو دانشگاهها بزنید. چرا راه ننداختین خودتون؟ برید انتقاد کنید و... یک بسیجی ذوب در ولایت هم گفت آقا میخوام بیام دست بوسی . خامنه ای هم چفیه اش رو در آورد گذاشت برای اون و فورا از پرده پشت سرش غیبش زد. به نخبگان گفته بودند انتهای مراسم قراره نماز جماعت به امامت آقا برپا بشه ما سرگردون مانده بودیم که حالا چی به چیه و قراره چی بشه... اونا هم گفتن دیگه تمومه ، نمازی در کار نیست خودتون برید بخونید. در ادامه همایش من دیگه اثری از اون دانشجویی که رفته بود صحبت کرده بود ، در همایش ندیدم.

وحشت بزرگ از آینده تهیه گزارش بحران از سوی نظامی ها برای رهبر

تهیه گزارشی تفصیلی از سوی سردار سرلشكر غلامعلی رشید جانشین رئیس ستاد كل نیروهای مسلح خطاب به رهبری کرده است. ظاهرا این گزارش که برای رهبر تهیه شده در اختیار دیگرانی نیز قرار گرفته است. متاسفانه نویسنده این وبلاگ به جای انتشار نکات گزیده و مهم این گزارش، تفسیرهای خود بر آن گزارشی که خواننده نمی داند چیست را منتشر کرده است! به همین دلیل از مجموع نوشته وی تنها می توان به نکات زیر بعنوان نکاتی که احتمالا از متن آن گزارش استخراج شده و یا نزدیک به متن آن گزارش است را استخراج کرده ایم که می خوانید:

«دراین گزارش جنبش سبز فتنه جدی بر سر راه حکومت و تهدیدی باقوه برای امنیت ملی دانسته شده، اما سنگینی گزارش بیشتر بر بخش اقتصادی و مخاطرات ناشی از آن متمرکز است. بموجب این بخش وحشت حکومت از آن چیزی نیست که تا کنون در خیابانها اتقاق افتاده است، وحشت بزرگ، بخاطر آن چیزی است که در راه است.

از حدود دو سال پیش کشور بسمت ورشکستگی اقتصادی پیش رفته است. بموجب ارزیابی سردار رشید در این گزارش، که با نوعی خوش بینی همراه است، این ورشکستگی اقتصادی گرچه منجر به توفان هایی در داخل می شود، اما ازطرف دیگر سبب می شود تا برای مدتی دشمنان نظام تلاش برای سرنگونی نظام را معلق نموده و هر گونه اقدام نظامی محدود یا نامحدود بر علیه حکومت را تعطیل نمایند. حکومت نیز با اتخاذ آرایش مناسب خواهد توانست بر شورش های داخلی "شورش پراکنده" فائق آید.

مسدود ساختن سپرده ها و پس اندازها و نقدینگی اشخاص و شرکت های خصوصی و جیره بندی مواد غذایی اساسی و سوخت از جمله پیشنهادهائی است که دراین گزارش برای جلوگیری از ورشکستگی کامل و شورش مردم مطرح شده است.

در این گزارش تحلیل شده که اگر بتوان با اتخاذ سیاست صحیح، با قدرت های خارجی به توافق رسید، به هیچ وجه نباید از ناآرامی های داخلی نگران بود، زیرا بدون حمایت خارجی، اعتراضات داخلی به نتیجه خاصی نمی رسد.

در گزارش اشاره شده که از رهنمودهای مقام معظم در جلسات هفتگی برای تنظیم این گزارش بهره بسیار برده شده است.»


خانواده زندانیان: اعتصاب غذا می کنیم

تجمع خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل ساختمان دادگستری، اعتصاب غذای فریبا پژوه و تماس تلفنی احمد زیدآبادی بعد از 45 روز بی خبری که خبر از انفرادی بودن این روزنامه نگار میداد از مهم ترین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی در روز گذشته بود.

تاج زاده، شریعتمداری را به مناظره فرا خواند

مصطفی تاج زاده، حسین شریعتمداری را به مناظره فرا خواند. این فعال سیاسی در ملاقات با خانواده اش به مدیر مسول روزنامه کیهان پیغام داد که "اگر در خود اعتماد به نفس لازم را مي بيند براي مناظره اي زود هنگام در هر محل و ساعت و شرايطي که خود پيشنهاد دهد، آماده کند و اينجانب حاضرم از همين سلول انفرادي مستقيم به محل مناظره بيايم و بدون اينکه نياز به تهيه و جمع آوري سند و مدرکي داشته باشم ثابت کنم که چه کسي طي اين سي سال بيشترين خدمت را به آمريکا و اسرائيل کرده است".

تاج زاده همچنین از خانواده خود خواسته است که "هيچگونه شکايتي از هيچ يک از اتهام زنندگان به او توسط وکلايشان نشود".

همسر تاج زاده در عین حال از امضای وکالت نامه توسط این زندانی سیاسی خبر داده و گفته است: "ايشان آمادگي کامل براي حضور در دادگاه و دفاع از خود دارد ولي متأسفانه هنوز با وجود ارجاع پرونده به دادگاه، پرونده در اختيار وکلاي ايشان قرار نگرفته و ملاقاتي هم با موکل خود نداشته اند."

همزمان هوشنگ پوربابایی، وکیل مصطفی تاج زاده و محسن میردامادی خبر داده که پرونده دبیرکل و عضو شورای مرکزی حزب مشارکت بعد از گذشت بیش از 4 ماه به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارسال شده است.

این وکیل دادگستری به خبرگزاری ایلنا گفته است: "اخیرا خانواده‌های موکلانم با آقای لطفی رئیس دادگاه انقلاب دیدار کرده‌اند که در آن جلسه به آنها گفته شده که پرونده‌های اتهامی موکلانم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی ارسال شده است".

آقای پوربابایی از تعیین وقت جلسه رسیدگی به اتهامات موکلان خود، اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

چهار و نیم ماه انفرادی

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار سرشناس ایرانی بعد از 45 روز بی خبری مطلق، روز گذشته با خانواده خود تماس کوتاه تلفنی گرفت. این روزنامه نگار گفته است که همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شود.

زیدآبادی چهار و نیم ماه است که در سلول انفرادی به سر می برد. مهدیه محمدی، همسر آقای زیدآبادی گفته است که این تماس تلفنی کمتر از دو دقیقه بوده و همسرش گفته است به او قول داده اند هفته آینده با خانواده اش ملاقات کند.

خانم محمدی که روز گذشته به دادستانی تهران مراجعه کرده بود گفته است: "از طرف دیگر از دفتر دادستانی به من گفتند که می‌توانم همین امروز با همسرم ملاقات کنم که این مساله بار دیگر با مخالفت بازجو روبرو شد".

فریبا پژوه اعتصاب غذا کرد

فریبا پژوه روزنامه نگار زندانی، از چهل و هشت ساعت قبل دست به اعتصاب غذا زده است. این روزنامه نگار که از دو ماه پیش در بند 209 زندان اوین به سر می برد در اعتراض به بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده است. پیش از این مینا جعفری، وکیل فریبا پژوه از ممنوع الملاقات شدن او خبر داده بود.

هنگامه شهیدی، دیگر روزنامه نگار زندانی هم که از سه روز پیش به بند عمومی زندان اوین منتقل شده و پیمان عارف، دانشجوی محروم از تحصیل، دو زندانی سیاسی دیگری هستند که دست به اعتصاب غذا زده اند.

سه سال حبس برای ایمان سهراب پور

علیرضا جعفریان، وکیل مدافع ایمان سهراب‌پور، از صدور سه سال حبس قطعی برای موکلش خبر داده است.

در جریان کیفرخواست ارائه شده در دادگاه نمایشی رسیدگی به اتهامات معترضان انتخاباتی، ایمان سهراب پور متهم شده بود که با حضور در محل‌هایی که در کیفرخواست "محل اغتشاش" خوانده می‌شد اقدام به پخش سی‌دی و اعلامیه‌های تحریک‌آمیز بین مردم کرده است.

براساس گفته این وکیل دادگستری "اقدام علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، ایجاد شبهه جعل در نتیجه انتخابات، سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت، اخلال در نظم عمومی و ایجاد ترس و وحشت در جامعه" اتهامات موکلش بوده است.

آقای جعفریان گفته است که در فرصت ۲۰ روزه قانونی به حکم صادره اعتراض خواهد کرد.

تجمع خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دادگستری

خانواده های زندانیان سیاسی که پیشتر با انتشار بیانیه ای از تجمع در مقابل ساختمان دادگستری تهران خبر داده بودند، روز گذشته در حالیکه عکس عزیزان خود را در دست داشتند، در مقابل این ساختمان واقع در خیابان 15 خرداد تجمع کردند. "منتقدان را به بند نکشید"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "دادگاه فرمایشی ملغا باید گردد" و "استقلال قوه قضائیه کجاست" پلاکاردهایی بود که در دست خانواده های زندانیان به چشم میخورد.

براساس گزارشها بیش از 200 نفر از مردم نیز به حمایت از خانواده های زندانیان ایستاده بودند اما ماموران نیروی انتظامی و لباس شخصی با محاصره خانواده های زندانیان، از نزدیک شدن آنها به خانواده های زندانیان ممانعت کردند.

خانواده های زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه ای در پایان این تجمع اعلام کردند: "امروز تجمع ما يك اعتراض دسته جمعي بود به همه تخلفات صورت گرفته از ابتداي بازداشت‌ها تا كنون كه عزيزانمان، جگرگوشگانمان، ياران وفادارمان، پدران و مادرانمان دربندند و بعضا در سلول انفرادي و تحت فشار بازجو يا به قول آقايان كارشناس؛ و كاش كارشناسي هم در سيستم قضايي ما وجود داشت كه درد خانواده ها را مي فهميد و به مسئولين آموزش مي داد كه بايد رعايت حال خانواده زنداني بشود. آن هم خانواده زنداني سياسي بي گناه كه به دليل ماه ها دوري و تحمل ظلمي آشكار، آستانه تحملش پايين آمده و لبريز از درد و خشم است. كاش كسي بود به آقايان آموزش مي داد كه اگر التيام بخش دل هاي دردمند نيستند، با رفتارشان و نيش كلامشان آتش درون آنان را شعله ور نكنند".

آنها با بیان اینکه خواهان آزادی عزیزان دربند خود هستند، نوشته اند: "ماه هشتم امسال را روزه سياسي خواهيم گرفت و در هنگام افطار باز هم براي آزادي زندانيان بي گناهمان و رهايي كشور عزيزمان از فتنه كينه توزان دعا خواهيم كرد".

خانواده های زندانیان سیاسی با اشاره به دیدار هفته قبل شان با دادستان تهران نوشته اند: "قول رسيدگي داده شده بود به شرط سكوت و حفظ آرامش ما خانواده‌ها. ما بناي سكوت داشتيم و پناه بردن به درگاه خالق احد و واحدمان و التجاء و استعانت به حضرتش. اما زياده خواهان زورمدار خلوتمان با محبوب را نيز نپسنديدند و با هجومي سبعانه و توهين آميز به منزل شخصي برگزار كننده مراسم، زن و مرد را دستبند زدند و شبانه همراه بردند با ادعاي داشتن حكم دادستان كه امروز دروغين بودن اين ادعا روشن شد. ما را به دفتر دادستان خواستند و تصور ما اين بود كه قرار است از همسران، مادران، پدران و فرزندان بازداشت شدگان بي گناه دلجويي شود اما دريغ از يك كلام محبت آميز و استفاده از واژگان مهرآميز".

این خانواده ها سه روز قبل از تجمع دیروز خود خبر داده و هشدار داده بودند که "چنانچه مسئولان، تظاهر به ندیدن و نشنیدن "پیام آنان بکننددر مرحله بعدی دست به "تحصن" خواهند زد.

آنها همچنین تصریح کرده بودند که "چنانچه با تجمع و اعتصاب به نتیجه‌ای نرسند، در مرحله بعدی اعتصاب غذای دسته جمعی ترتیب خواهند داد تا "آنانکه قدرت؛ چشم و گوش شان را بسته است، شاید به خود آیند.
http://www.atings.com/uploads/1256259462.jpg

انتقاد رو در روی یک دانشجو از خامنه ای

روز چهارشنبه در دیدار نخبگان با رهبری پس از ایراد سخنان تعریف و تمجید که هرساله در این دیدارها از رهبر انجام می‏شود، یکی از دانشجویان ریاضی دانشگاه شریف و برنده المپیاد جهانی ریاضی با شجاعت از میان جمع برخاسته و خواستار اجازه صحبت در پشت تریبون شده است. علی رغم واکنش منفی گردانندگان برنامه که سعی در ساکت کردن این دانشجو داشتند، بالاخره رهبری به وی اجازه صحبت داد که درادامه این دانشجو حدود 20 دقیقه به انتقادات صریحی از نظام و شخص رهبری پرداخت. به گزارش موج سبز آزادی این دانشجوی شجاع انتقادهای خود را در چهار بخش دسته بندی کرده بود و در تمام چهار مورد با اظهارات خود شخص رهبری را مورد انتقاد قرار داد. اظهارات وی گاه با تشویق‏های بریده حاضرین همراه بوده که برای مدتی جلسه را از روال «از پیش تعین شده» خارج کرد به طوری که دوربین‏های صداوسیما را نیز برای دقایقی خاموش کردند. انتقادات وی از رهبری شامل چهار بخش زیر بود: 1- انتقاد از صداوسیما بخاطر وارونه جلوه دادن حوادث پس از انتخابات، تحریک هر چه بیشتر مردم و تخریب چهره‏های موجه و مورد علاقه مردم؛ وی با بیان اینکه رییس صداوسیما توسط رهبر انتخاب می‏شود، مسئولیت تمام اشتباهات صداوسیمای میلی را متوجه شخص رهبری دانست....

گفتگوی تلفنی سولانا و جلیلی در مورد مساله هسته ای ایران

جلیلی و سولانا

جلیلی و سولانا با ملاقات و ادامه گفتگوهای دو طرف موافقت کردند

مقامات ارشد اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی در مورد برنامه هسته ای ایران گفتگو کرده اند.

روز پنجشنبه، 29 اکتبر (7 آبان)، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش کرد که خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، در یک تماس تلفنی در مورد پیشنهادهای حل بحران اتمی ایران گفتگو کردند.

این خبرگزاری به نقل از دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران نوشته است که در گفتگوی تلفنی آقایان سولانا و جلیلی، که شامگاه چهارشنبه صورت گرفت، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا "بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را کامل و جامع خواند و بر ضرورت استمرار گفتگو ها تاکید کرد."

اشاره این خبرگزاری به مجموعه پیشنهادهای دولت ایران در مورد مسایل عمده جهانی و ابراز آمادگی مقامات دولتی برای ارائه راه حل این مسایل و مشارکت در حل و فصل آنهاست.

در این خبر آمده است که آقای جلیلی هم بسته پیشنهادی ایران را کامل خواهد و از گفتگوهای سازنده و مثبت دو طرف استقبال کرد.

دییر شورای عالی امنیت ملی گفت "جمهوری اسلامی صرفا در چارچوب بسته پیشنهادی خود و توجه به اولویت های مشترک مورد نظر در رویکردی رو به جلو، از گفتگو استقبال می کند."

در این تماس تلفنی، دو طرف در مورد انجام دیداری طی چند هفته آینده توافق کردند.

گزارش مذاکره آقایان سولانا و جلیلی در حالی انتشار می یابد که انتظار می رود جمهوری اسلامی به زودی، و احتمالا روز پنجشنبه، به پیشنهاد محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای حل اختلاف در مورد برنامه های هسته ای این کشور رسما پاسخ دهد.

موسوی

موسوی سیاست هسته ای دولت را مورد انتقاد قرار داده است

این پیشنهاد هفته گذشته و در جریان مذاکرات نمایندگان ایران و کشورهای آمریکا، روسیه و فرانسه در وین مطرح و برای بررسی و تصمیم گیری به پایتخت های سه کشور ارسال شد.

انتظار می رفت جمهوری اسلامی پاسخ خود به این پیشنهاد را تا روز جمعه گذشته به آقای البرادعی انتقال دهد اما اعلام داشت که برای بررسی و تصمیم گیری در این مورد به زمان بیشتری نیاز دارد.

پیش از این، مقامات آمریکایی و وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفته اند که ایران باید جواب صریح خود به این پیشنهاد را هرچه سریعتر اعلام دارد و علیه تعلل جمهوری اسلامی در این زمینه هشدار داده اند.

پیشنهاد مدیرکل آژانس بین المللی شامل مبادله بخش اعظم اورانیوم با غلظت کم ایران با اورانیوم با غلظت بیشتر برای کاربرد در رآکتور تحقیقاتی تهران است.

اختلاف در تعابیر؟

در صورت اجرای این پیشنهاد، حدود هفتاد و پنج درصد از اورانیومی که طی سال های اخیر در تاسیسات غنی سازی ایران تا 3.5خلوص درصد غنی سازی شده است از این کشور خارج می شود و در مقابل، میله های سوخت مورد استفاده رآکتور تحقیقاتی تهران در اختیار این کشور قرار می گیرد.

اجرای این طرح باعث می شود تا بیشتر اورانیوم غنی شده داخلی از دسترس ایران خارج شود و به این ترتیب، امکان افزایش خلوص این مقدار اورانیوم، که به گفته برخی کشورهای غربی ممکن است با هدف استفاده در ساخت بمب اتمی صورت گیرد، دست کم برای مدتی از میان برود.

تا کنون شورای امنیت سازمان ملل با صدور چند قطعنامه، خواستار توقف غنی سازی اورانیوم و برخی دیگری از برنامه های هسته ای ایران شده و یک رشته تنبیه های بین المللی را علیه این کشور به اجرا گذاشته است.

احمدی نژاد

احدی نژاد مذاکره در مورد غنی سازی را مردود دانسته بود

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و تا کنون، بر ادامه غنی سازی اورانیومم تاکید ورزیده است.

پیشنهاد محمد البرادعی انتقاد برخی از مراکز و مقامات جمهوری اسلامی، از جمله رئیس مجلس را در پی داشته و برخی ناظران آن را به منزله عقب نشینی دولت محمود احمدی نژاد از مواضع قبلی او توصیف کرده اند که موضوع غنی سازی اورانیوم را "قابل مذاکره" ندانسته بود.

همچنین، گزارش شده است که میرحسین موسوی در ملاقات با مهدی کروبی، موضع جدید دولت در قبال بحران هسته ای را مورد انتقاد قرار داده و آن را حاصل اشتباهات گذشته دولت فعلی در این مورد دانسته است.

در روزهای اخیر، منابع خبری طرفدار دولت معمولا در گزارش های مربوط به مذاکرات وین، و مذاکرات ژنو که اوایل ماه جاری با شرکت نمایندگان ایران و کشورهای گروه 1+5 برگزار شد، تاکید داشته اند که محور مذاکرات دو طرف را سر بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی تشکیل داده که به منزله تایید راه حل های پیشنهادی دولت برای حل مسایل جهانی و مشارکت مقامات ایرانی در این زمینه است.

در عین حال، گروه 1+5 در سال 2006 یک بسته پیشنهادی شامل برخی امتیازات فنی، اقتصادی و تجاری را در برابر تصمیم ایران به توقف غنی سازی اورانیوم مطرح کرد اما ایران به این پیشنهادها پاسخ صریحی نداده و مشخص نیست که آیا این امتیازات همچنان مطرح است یا نه.

همزمان با انتشار گزارش تماس تلفنی آقایان جلیلی و سولانا، خبرگزاری ایرنا گفته است که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی، پس از بازگشت از تهران به محل ماموریت خود در وین گفت که ایران مذاکرات مربوط به تامین سوخت رآکتور تهران را با دیدی مثبت دنبال می کند و ایران تلاش خواهد کرد در مذاکرات بعدی "ملاحظات فنی و اقتصادی کشور هم در مسیر گفتگوها محقق شود."

همچنین، خبرگزاری کار ایران - ایلنا - گزارش کرده است که ماموریت بازرسان آژانس بین المللی از تاسیسات هسته ای فردو، در نزدیکی قم، پایان یافته و قرار است گزارش این ماموریت در ماه نوامبر منتشر شود.

ایران اواخر ماه سپتامبر وجود تاسیسات غنی سازی اورانیوم را به اطلاع آژانس بین المللی رساند اما برخی منابع غربی گفته اند که سازمان های اطلاعاتی غرب از وجود این تاسیسات اطلاع داشتند و اقدام ایران در اطلاع رسانی به آژانس پس از آگاهی از این امر صورت گرفت.

احمدی نژاد: از تبادل سوخت استقبال می کنیم

احمدی نژاد

احمدی نژاد: از تبادل سوخت استقبال می کنیم

محمود احمدی نژاد نتیجه مذاکرات هسته ای اخیر ایران را نشانه پذیرش حقوق این کشور از سوی جامعه جهانی دانسته و به طور کلی از پیشنهاد تبادل سوخت نیز استقبال کرده است.

روز پنجشنبه، 29 اکتبر (7 آبان)، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری که در نخستین دور سفرهای استانی دولت به استان خراسان رضوی سفر کرده است، در سخنانی در مشهد با اشاره به مذاکرات هسته ای اخیر جمهوری اسلامی گفت: "امروز آنان خواستار همکاری هسته ای با ملت ایران هستند و خوشبختانه شرایط برای همکاری های هسته ای در سطح بین المللی فراهم شده است."

آقای احمدی نژاد خطاب به کشورهای مخالف برنامه های هسته ای ایران گفت: "شما چند سال مقابله با ملت ایران را به وسیله تحریم، صدور قطعنامه و تهدید به حمله نظامی تجربه کردید و نتیجه آن را دریافتید و حال امروز می خواهید رفتارتان را عوض کنید."

آقای احمدی نژاد گفت که از این تغییر رفتار استقبال می کند و افزود: "هر دستی که صادقانه به سوی ما دراز شود، می فشاریم اما اگر کسی به دنبال توطئه و بی صداقتی باشد، پاسخ ملت به او همان پاسخ قاطعی است که بوش و اذناب او داد" اما در این مورد توضیح بیشتری نداد.

وی گفت که ایران در حال حاضر در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در حالیکه در گذشته، کشورهای دیگر با دستیابی جمهوری اسلامی به فن آوری هسته ای مخالف بودند، امروز با همکاری در مورد سوخت اتمی، پیشرفت فنی و ساختن نیروگاه ها و رآکتورهای جدید اتمی برای ایران موافقت کرده اند.

آقای احمدی نژاد گفت: "یک روز می گفتند مطلق نباید انرژی هسته ای داشته باشید اما امروز می گویند بیایید همکاری کنیم."

وی افزود: "ما از تبادل سوخت، از همکاری های فنی، از ساخت نیروگاه و رآکتور استقبال می کنیم و آماده همکاری هستیم."

گروه 1+5 در سال 2006 یک بسته پیشنهادی شامل برخی امتیازات فنی، اقتصادی و تجاری، از جمله ساخت و تامین سوخت نیروگاه های هسته ای در ایران و همکاری اتمی با این کشور در برابر توقف غنی سازی اورانیوم را مطرح کرد اما دولت آقای احمدی نژاد به این پیشنهادها پاسخ صریحی نداد و بر ادامه غنی سازی اورانیوم تاکید ورزید و مشخص نیست که آیا اشاره آقای احمدی نژاد به همین بسته پیشنهادی است یا نه.

رآکتور اتمی تهران

پیشنهاد آژانس شامل مبادله بخش عمده اورانیوم غنی شده ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران است

محمود احمدی نژاد در عین حال تاکید کرد "دنیا بداند و بعضی افراد در گوشه و کنار داخل کشور نیز بدانند این دولت تا زمانی که به دست ملت بر سر کار است، به اندازه یک سر سوزن هم از حقوق قطعی ملت ایران عقب نشینی نخواهد کرد."

رئیس جمهوری ایران اظهار داشت که تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران فرصتی به ایران داده است تا صداقت آژانس بین المللی انرژی اتمی و دولت های غربی را محک بزند و افزود "آژانس در تلاش است تا نقش واقعی و قانونی خود را که همکاری هسته ای و کمک به فن آوری ها و پیشرفت هسته ای ملل مستقل است برعهده بگیرد و روابطه هسته ای سالمی بین دولت ها برقرار کند."

آقای احمدی نژاد تلویحا دولت های قبلی ایران را به کوتاه آمدن از حقوق ایران متهم ساخت و گفت "خاطرتان هست زمانی که فشارهای دشمن به نقطه اوج رسيده بود بعضی مدعيان در داخل کشور به جای مقابله ، تحت شعارهايی مثل تدبر و تعقل، ملت را به سازش دعوت می کردند و به مثابه ستون پنجم دشمن با جنگ روانی تلاش می کردند پشت جهه ملت را خالی کنند، چقدر به دولت تهمت زدند که با ايستادگی کشور را به خطر می اندازد."

طرح خروج اورانیوم غنی شده

سخنان آقای احمدی نژاد در حالی انتشار می یابد که انتظار می رود جمهوری اسلامی به زودی به طرح پیشنهادی محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل اختلاف این کشور و جامعه بین المللی پاسخ بدهد.

در صورت اجرای پیشنهاد آقای البرادعی، حدود هفتاد و پنج درصد از اورانیومی که طی سال های اخیر در تاسیسات غنی سازی ایران تا 3.5خلوص درصد غنی سازی شده است از این کشور خارج می شود و در مقابل، میله های سوخت مورد استفاده رآکتور تحقیقاتی تهران در اختیار این کشور قرار می گیرد.

اجرای این طرح باعث می شود تا بیشتر اورانیوم غنی شده داخلی از دسترس ایران خارج شود و به این ترتیب، امکان افزایش خلوص این مقدار اورانیوم، که به گفته برخی کشورهای غربی ممکن است با هدف استفاده در ساخت بمب اتمی صورت گیرد، دست کم برای مدتی از میان برود.

مذاکرات ژنو

ارزیابی موافقان و مخالفان مذاکرات هسته ای ایران متفاوت بوده است

به گفته برخی ناظران، کشورهای گروه 1+5، که سرپرستی مذاکرات شورای امنیت با جمهوری اسلامی را برعهده گرفته اند، انتظار دارند اجرای پیشنهاد آژانس بین المللی نخستین مرحله از پذیرش قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران باشد.

شورای امنیت سازمان ملل با صدور چند قطعنامه، خواستار توقف غنی سازی اورانیوم و برخی دیگری از برنامه های هسته ای ایران شده و یک رشته تنبیه های بین المللی را علیه این کشور به اجرا گذاشته اما ایران تا کنون این قطعنامه ها را رد کرده و بر ادامه غنی سازی اورانیوم تاکید ورزیده است.

در عین حال، پیشنهاد محمد البرادعی انتقاد برخی از مراکز و مقامات جمهوری اسلامی، از جمله رئیس مجلس را در پی داشته و برخی ناظران آن را به منزله عقب نشینی دولت محمود احمدی نژاد از مواضع قبلی او توصیف کرده اند که موضوع غنی سازی اورانیوم را "قابل مذاکره" ندانسته بود.

همچنین، گزارش شده است که میرحسین موسوی در ملاقات با مهدی کروبی، موضع جدید دولت در قبال بحران هسته ای را مورد انتقاد قرار داده و آن را حاصل اشتباهات گذشته دولت فعلی در این مورد دانسته است.

در مقابل، مقامات دولتی و رسانه های حامی دولت طرح پیشنهادی محمد البرادعی را به منزله دستاورد مهمی برای جمهوری اسلامی معرفی کرده و تاکید داشته اند که محور مذاکرات اخیر با کشورهای گروه 1+5 طرح پیشنهادی ایران حاوی راه حل های پیشنهادی دولت برای حل مسایل عمده جهانی و ابراز آمادگی مقامات جمهوری اسلامی برای مشارکت در مدیریت حل این مشکلات بوده است.

آقای احمدی نژاد نیز در سخنرانی خود در مشهد زمان حاضر را آستانه تحولات بزرگ در عرصه بین المللی نامید و افزود "جهان در حال دگرگونی است و نقش ایران، نقش هدایت این تحولات است."

این منابع موضوع خارج شدن بخش عمده اورانیوم غنی شده در ایران از کشور در برابر دریافت میله های سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را کم اهمیت جلوه داده و یا از آن به عنوان آزمونی برای صداقت کشورهای غربی در تامین سوخت مورد نیاز ایران در آینده یاد کرده اند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی: پاسخ اولیه ایران رسید

علی اصغر سلطانیه

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از پیگیری مذاکرات سخن گفته است

آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید می کند که ایران یک 'پاسخ اولیه' به پیشنهاد محمد برادعی ارائه کرده است.

آژانس، روز پنجشنبه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "محمد برادعی، مدیرکل آژانس پاسخ اولیه به پیشنهاد خود را از مقامات ایران دریافت کرده است. او در حال مشورت با دولت ایران و طرف های دیگر است، با این امید که توافق بر سر این طرح به زودی حاصل شود".

در اطلاعیه آژانس به جزئیات پاسخ ایران اشاره نشده است.

پیش تر نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین به خبرنگاران گفته بود: "جمهوری اسلامی ایران دور اول مذاکرات را که روز ۱۹ اکتبر در وین برگزار شد، با رویکردی مثبت ادامه می دهد".

علی اصغر سلطانیه گفت که ایران مذاکرات روز ۱۹ اکتبر را که به مطرح شدن پیشنهاد آقای برادعی منجر شده بود، "تنها یک دیدار فنی" تلقی می کند و انتظار دارد "ملاحظات اقتصادی و فنی ایران" در چگونگی تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در نظر گرفته شود.

آقای برادعی پیشنهاد کرده بود که ایران ۷۵ درصد از ذخیره ۱۵۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی شده خود را تا پایان سال جاری میلادی (پیش از ۱۱ دی) برای غنی سازی بیشتر و تبدیل به سوخت قابل استفاده در رآکتور تهران، به روسیه و از آنجا به فرانسه بفرستد.

علت استقبال غرب از این پیشنهاد چنین تفسیر شد که در صورت انجام این کار، ذخیره باقی مانده در ایران به اندازه ای نیست که برای یک برنامه نظامی احتمالی کافی باشد.

اکنون به نظر می رسد که ایران هنوز آمادگی ندارد که پیشنهاد آقای برادعی را به شکل فعلی بپذیرد.

استقبال

با این حال مقامات ایران موضوع تبادل سوخت را به کلی رد نمی کنند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که در مشهد به سر می برد، ساعتی پیش از سخنان آقای سلطانیه گفته بود: "ما از تبادل سوخت، همکاری های فنی و ساخت نیروگاه و رآکتور استقبال می کنیم و آماده همکاری هستیم".

در این حال فرانسه تأکید کرده است که انتظار دارد که ایران به پیشنهاد آقای برادعی یک پاسخ "مثبت روشن" بدهد.

برنارد والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته است: "منتظریم که ببینیم محتوای پاسخ رسمی ای که ایران گفته است امروز به آژانس ارائه می کند چیست. بعد با مدیرکل آژانس و سایر همپیمانان خود در باره واکنشی که باید به آن نشان بدهیم مشورت خواهیم کرد".

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه اوایل مهرماه و پس از آنکه آشکار شد که ایران در حال ساخت یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم است، گفت که ایران تا ماه دسامبر فرصت دارد که فعالیت های هسته ایش را متوقف کند و در غیر این صورت با تحریم های بیشتری رو به رو خواهد شد.