۱۳۸۸ بهمن ۱۸, یکشنبه

دعوت تشکل ها به حضور در راهپیمایی 22 بهمن با نشانه سبز بیایید

احزاب و تشکل های سیاسی اصلاح طلب با انتشار بیانیه های جداگانه از مردم خواستند در راهپیمایی 22 بهمن با نمادهای سبز شرکت کنند.این تشکل های سیاسی در عین حال با بیان اینکه "انقلابیون ۳۱سال پیش، یا ناامیدند یا در زندان هستند"، به مردم هشدار داده اند که مراقب تحرکات مشکوک و سازمان یافته و شعارهای تحریک آمیز برخی عوامل باشند.

نویسندگان بیانیه های تشکل های سیاسی ایران در آستانه 22 بهمن امسال برخلاف سالهای گذشته که به بزرگنمایی و برشمردن موفقیت های نظام اختصاص داشت، به نقد نظام جمهوری اسلامی و برخوردهای صورت گرفته با مردم بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد پرداخته و نسبت به تعمیق بحران مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و بحران های جدی در کشور هشدار داده اند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که متشکل از 17 تشکل سیاسی اصلاح طلب است با انتشار بیانیه ای، ضمن دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن اعلام کرد: "در ۲۲ بهمن با نماد سبز مي آييم تا اعلام نماييم وا اسفا از تنگ نظري و كوته بيني كوچكاني كه بر صدر نشسته اند و هر معترض و منتقدي را عامل بيگانه و فريب خورده و برانداز مي دانـند و هـر انتـقادي را تـخريب."

در بیانیه این شورا خطاب به مردم نوشته شده است: "مي آييم تا فرياد زنيم زندانيان سياسي كه اكثراً فجرآفرينان بهمن ۵۷ بودند را آزاد كنيد و به جاي زندان و برخورد و خشونت با ملت، به اصول و آرمان ها برگرديد، به اجراي قانون همت گماريد و به جاي توهم توطئه به تحليل عملكرد خود و نهادهاي همسو همت گماريد، كه آيينه چون نقش تو بنمود راست، خودشكن آيينه شكستن خطاست. مي آييم تا همه با هم فرياد كنيم كه انگ بي ديني و تهمت بيگانه خواهي و دروغ انقلاب مخملي وصله هاي ناچسبند براي جنبش سبز كه صد البته از خصايص ذاتي حاكميت هاي قانون گريز و فرافكن و هنجارشكن و عوام فريب است كه با روش هاي نخ نما شده چون كارناوال عاشورا و پاره كردن عكس و...، ملت را متهم به اخلالگري و اغتشاش كند."

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، جنبش سبز را "مدافع استقلال و بي نياز از حمايت و دخالت بيگانه" دانسته و افزده است: "مي آييم تا نشان دهيم جنبش سبز با آگاهي سياسي و توانايي، در عين حال با نجابت اجتماعي و با نفي هرگونه خشونت، با اصول و ارزش هاي ملي و ديني عجين بوده و حقوق مصرح در قانون اساسي را مطالبه مي نمايد."

حزب مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، مجمع نمایندگان ادوار مجلس، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی، حزب اسلامی کار، مجمع نیروهای خط امام، حزب اراده ملت ایران، حزب جوانان ایران اسلامی، حزب مردم سالاری، انجمن اسلامی معلمان ایران، انجمن اسلامی مهندسان ایران، حزب کارگزاران ایران اسلامی، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب همبستگی و مجمع مدرسین و محققین حوزة علمیة قم امضا کنندگان این بیانیه هستند که خواستار حضور مردم با نمادهای سبز در راهپیمایی 22 بهمن شده اند.

هشدار کارگزاران سازندگی

برخی از این احزاب و گروههای سیاسی، بیانیه های جداگانه ای نیز منتشر کرده اند. حزب کارگزاران سازندگی در بیانیه خود ضمن دعوت مردم به حضور در راهپیمایی اعلام کرده است که اعتماد مردم به نظام مخدوش شده و در بسیاری از موارد آزادیهای اساسی و حقوق شهروندی آنان تحدید شده است.

به گفته این تشکل سیاسی، فعالیت سیاسی احزاب قانونی به دلیل فشارهای امنیتی و فضای بسته سیاسی به حالت تعلیق در آمده و در نتیجه مطالبات مردم و اختلافات سیاسی در کف خیابانها پیگیری می شوند.

این تشکل سیاسی با بیان اینکه "در آستانه سی و یکمین سالروز پیروزی انقلاب، اوضاع کشور نه به سامان است و نه شیرین" نوشته است: "عده ای از همان کسانی که سی و یک سال قبل در چنین روزهایی نتایج تلاشهای خود در به ثمر رساندن نهال نوپای انقلاب اسلامی را به شادی گرامی می داشتند امروز یا در زندان هستند و یا نا امید از هر اصلاح و تغییری، کنج عزلت گزیده و با افسوس از وحدت و همدلی مردم در روزهای نخستین پیروزی انقلاب یاد می کنند."

کارگزاران سازندگی با تاکید بر اینکه نظام و کشور دچار بحرانهای جدی شده، هشدار داده است که عدم چاره اندیشی مسوولان و خیرخواهان، منجر به تعمیق بحران مشروعیت نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.

حضور آرام و سبز؛ مجاهدین انقلاب

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز با انتشار بیانیه ای از برخی اقدامات و اظهارات که به گفته این تشکل با هدف جنگ روانی و ایجاد نگرانی و تردید در بدنه اجتماعی نسبت به شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن می شود، ابراز تاسف کرده و از مردم خواسته در حضور آرام و سبز خود در این روز، مراقب تحرکات مشکوک و سازمان یافته و شعارهای تحریک آمیز برخی عوامل باشند.

این تشکل سیاسی با تاکید بر اینکه "کشور با شرایط حساس و سرنوشت سازی روبرو است" توضیح داده: "از یک سو روند رو به گسترش جنبش اصلاحی سبز به رغم تمامی محدودیت ها و فشارها و سرکوب ها از عزم راسخ و اراده استوار ملت در استیفای حقوق شهروندی، پیگیری مطالبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مشروع و قانونی خویش تا تحقق کامل آن و مقابله با تعرض و تحدید وجه جمهوریت نظام حکایت دارد و از سوی دیگر تحریف و وارونه نمایی آرمان ها و اهداف اصیل ملت بزرگ ایران در انقلاب اسلامی و برخورد متکبرانه و لجوجانه با اعتراضات و مطالبات قانونی و مشروع مردم، آشکارا نشان دهنده عدم تمایل جریان حاکم در به رسمیت شناختن موجودیت جنبش و بی تفاوتی عامدانه نسبت به مطالبات آن است."

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با طرح این پرسش که "ملتی که مصادره رأی و انتخاب خویش را بر نمی تابد چگونه می تواند انحراف و تحریف انقلاب را در سکوت نظاره گر باشد" تصریح کرده است: " 22 بهمن امسال فرصتی مغتنم و یگانه است تا جنبش سبز ملی ایران فارغ از انحصار و محاصره رسانه ای و دروغ ها و تزویرها و اتهام ها و هتاکی های ناجوانمردانه، در متن ملت بزرگ ایران ضمن اعلام پایبندی و دلبستگی مجدد با آرمانهای ملی انقلاب اسلامی بر عزم خستگی ناپذیر خویش در تحقق این آرمان های بلند تأکید ورزد و انزجار خود را از تلاش های حاشیه نشینان دیروز انقلاب و فرصت طلبان امروز و فرقه های بنیادگرای منحرف جدید التأسیس برای تحریف هویت و اهداف انقلاب اعلام کند."

همه پرسی

حزب اعتماد ملی نیز در آستانه ۲۲بهمن، با انتشار بیانیه‌ای تفصیلی، ضمن دعوت از همه اقشار ملت برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن با ارائه تحلیلی از علل نابسامانی‌های موجود، اقدام به ارائه پیشنهادهایی برای برون‌رفت از بحران حاکم بر کشور کرد.

این تشکل سیاسی با برشمردن برخی از آرمانهای زمینه ساز انقلاب 57، از استفاده ابزاری از دین، تبعیض و نابرابری بین اقوام و مذاهب، بی‌اعتنایی به حاکمیت اراده ملی، اعمال خشونت در حل منازعات، نقض اصول قانون اساسی، نقض موازین عادلانه قضایی، نقض آزادی های مردم، به عنوان معضلات کشور نام برده است.

حزب اعتماد ملی سپس خطاب به حاکمیت جمهوری اسلامی، خواستار آزادی بی‌قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی، ایجاد فضای باز مطبوعاتی و به‌رسمیت شناختن نقد و نقادی و اجرای عدالت در استفاده از رسانه ملی برای کلیه اقشار مردم و جریانات مختلف سیاسی، رفع موانع فعالیت احزاب، سازمان‌ها، جمعیت‌ها و گروه‌های سیاسی، برداشتن فضای امنیتی و جو پلیسی و محیط رعب و وحشت، لغو نظارت استصوابی و تمکین در برابر انتخابات آزاد و اجتناب از انتخابات مهندسی شده، جلوگیری از ورود نظامیان در عرصه سیاست و اقتصاد کشور، اجرای همه‌پرسی برای کشف صریح و قانونی نظر ملت در خصوص برخی از اساسی‌ترین مسائل کشور و رعایت موازین عادلانه قضایی در اتهامات سیاسی و برگزاری دادگاه‌های علنی با حضور هیأت منصفه و اجرای اصول قانون اساسی، شده است.

این تشکل سیاسی همچنین خواستار اجتناب از مشابه‌سازی‌های رذیلانه توسط برخی از رسانه‌ها و محافل قدرت شده که به گفته این تشکل می‌کوشند، صاحبان اصلی انقلاب اسلامی و پیشتازان عرصه دفاع مقدس و یاران برجسته امام راحل را با تروریست‌های خائن به ملک و ملت تشبیه کنند و از این طریق زمینه سرکوب آنان را فراهم آورند. این محافل برای نیل به این هدف شوم خود به امام راحل نیز رحم نمی‌کنند و به تحریف و استفاده گزینشی از بیانات امام راحل می‌پردازند، به‌طوری‌ که فریاد بیت امام راحل را نیز درآورده‌اند.

ایران غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را آغاز می کند

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است که کشورش از روز سه شنبه (9 فوریه) روند غنی سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد را آغاز خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این خبر را در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد.

او گفت، ایران روز دوشنبه (8 فوریه) این موضوع را کتبا به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع خواهد داد. ناظران معتقدند این اقدام تشدید تنش ها در مناقشه اتمی ایران را در پی خواهد داشت.

اورانیوم غنی شده تا سطح 90 درصد در ساخت سلاح اتمی کاربرد دارد. ایران با رد اتهام های آمریکا و متحدان غربی اش می گوید که درصدد تولید بمب اتمی نیست.

کاخ سفید آمریکا هنوز به تصمیم تازه ایران واکنشی نشان نداده است.

اما یکی از مقام های ارشد دموکرات در کنگره آمریکا تصمیم ایران را محکوم کرده و بر تشدید تحریم های یک جانبه ایالات متحده و افزایش مجازات های بین المللی علیه ایران تاکید کرده است.

هاورد برمان، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان روز یکشنیه هشدار داد که ایران مناقشه اتمی جاری را به یک بحران تبدیل کرده است.

او گفت: "باید کاملا روشن باشد که تهران به راه حل دیپلماتیک علاقه ای ندارد مگر اینکه این راه حل بر اساس شرایط مورد نظرش باشد، شرایطی که در نهایت به توانایی بمب هسته ای منجر خواهد شد."

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، تاکید کرده که راه برای مذاکره با غرب همچنان باز است.

او روز یکشنبه در نمایشگاهی در تهران به علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دستور داد تا غنی سازی اورانیوم با غلظت بیست درصدی را آغاز کند.

هیلاری کلینتون خواهان تحریم نهادهای دولتی و سپاه پاسداران ایران است

رئیس جمهوری ایران می گوید، بر اساس مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران مجاز است که اورانیوم با غلظت بیست درصد را برای سوخت رآکتور تهران تولید کند.

در همین رابطه، علی اکبر صالحی گفته است: "آقای احمدی نژاد فرمودند فرصت زیاد نیست و اگر آنها {غرب} آمادگی ندارند، تبادل سوخت را بدون شرط و شروط اضافی انجام دهند و بر این اساس، به سازمان انرژی اتمی برای تامین سوخت رآکتور تهران آماده باش داده اند."

به گفته او، در صورت انجام غنی سازی، این کار در تاسیسات غنی سازی نطنز صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا از سیاست کاخ سفید در برابر ایران که بر مذاکرات چند جانبه بر اساس ارائه مشوق ها و تشدید تحریم ها استوار است، دفاع کرده است.

محافظه کاران در واشنگتن تردید دارند که این سیاست خط مشی اتمی ایران را تغییر دهد.

در مصاحبه تلویزیونی روز یکشنبه هیلاری کلینتون، درباره تصمیم تازه ایران برای غنی سازی 20 درصدی اورانیوم صحبتی نشد.

اما رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در واکنش به تصمیم ایران، جامعه بین المللی را به اتخاذ موضعی واحد برای تشدید تحریم ها علیه ایران ترغیب کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در دفاع از سیاست کاخ سفید گفت، یک سال پیش، روسیه و سایر کشورها در قبال "تهدید" اتمی ایران نظر متفاوتی داشتند، اما به گفته او، این کشورها در پی تصمیم آمریکا برای شرکت در مذکرات اتمی، موضعی مشابه موضع ایالت متحده در برابر ایران دارند.

هیلاری کلینتون به موضع چین که در ماه ژانویه امسال با تشدید تحریم ها علیه ایران مخالفت کرده بود، اشاره ای نکرد.

وزیر امور خارجه آمریکا به سی ان ان گفت که ایران هنوز "مشت گره کرده" خود را باز نکرده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در ژانویه سال 2009 میلادی گفته بود، اگر کشورهایی مانند ایران "مشت گره کرده" خود را بگشایند، ایالات متحده دستش را به نشانه دوستی به سمت آن ها دراز خواهد کرد.

هیلاری کلینتون همچنین گفت کسی نمی داند اگر دولت ایران تصمیم نمی گرفت که بعد از انتخابات این قدر "سرکوبگر" شود، چه تحولی در مناقشه اتمی رخ می داد.

ایران می گوید که در وقایع پس از انتخابات با "اغتشاشگران" برخورد قانونی کرده است.

مقام های ارشد جمهوری اسلامی رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرده اند که تغییری اساسی در سیاست کشورش در قبال ایران نداده است.

بلند گوهای نصب شده در طول مسیر راهپیمایی 22 بهمن در تهران







موج بازداشت‌های فله‌ای در آستانه سالگرد ۲۲ بهمن

شماری دیگر از روزنامه‌نگاران و هنرمندان به خیل عظیم بازداشتی‌های زندان‌های جمهوری اسلامی پیوسته‌اند، ازجمله اکبر منتجبی، مهسا جزینی، احمد جلالی فراهانی، سمیه مؤمنی، زینب کاظم‌خواه، سما بهمنی و جمیله و بنفشه دارالشفایی.

گفته‌می‌شود، روند بازداشتی‌ها تا روز ۲۲ بهمن ادامه خواهد داشت. به نظر می‌آید، حکومت ایران نمی‌تواند میزان حضور "جنبش سبز" اعتراضی در مراسم ۲۲ بهمن را ارزیابی کند. از این رو حکومت جمهوری اسلامی، به گزارش سایت "کلمه"، بازداشت فله‌ای روزنامه‌نگاران، خبرنگاران را در دستور کار مسئولان قرار داده است.
به گزارش خبر‌نگار "کلمه"، در ساعت ۳ سحرگاه روز یکشنبه (۱۸ بهمن / ۷ فوریه) اکبر منتجبی خبرنگار با سابقه‌ی از جمله روزنامه‌های "شرق" و "هم میهن" در خانه‌ی خود بازداشت شد. منتجبی در دوران انتخابات در روزنامه "اعتماد ملی"، متعلق به مهدی کروبی، دبیر یکی از سرویس‌های این روزنامه‌ی اصلاح‌طلب بوده است.
مهسا جزینی از همکاران روزنامه ایران (بخش اصفهان) و از فعالان حقوق زنان نیز در اصفهان بازداشت شده است.
احمد جلالی فراهانی دبیر اجتماعی خبرگزاری مهر که دیروز از این خبرگزاری اخراج شده بوده ساعاتی پس از ترک محل کار توسط نیروهای امنیتی و در خانه شخصی‌اش در تهران بازداشت شده و به زندان اوین انتقال یافت.
زینب کاظم‌خواه خبرنگار هنری ایسنا نیز ساعاتی پیش به لیست روزنامه‌نگاران زندانی اضافه شده است.
سمیه مومنی روزنامه‌نگار نشریه نسیم بیداری و از همکاران کمپین یک میلیون امضا نیز در فهرست بازداشتی‌های روز یکشنبه قرار داشته است.
سما بهمنی فعال حقوق بشر روز سه‌شنبه (۱۳ بهمن) توسط نیروهای امنیتی در شهر مهاباد بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا (خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران) در این روز در پی عزیمت به شهر مهاباد برای پیگیری امور شخصی خود در مسیر برگشت در تاکسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد. تا کنون اطلاعی از سرنوشت این فعال حقوق بشر در دست نیست و خانواده نامبرده در نگرانی از سرنوشت وی به سر می‌برند.
محدودیت‌ها در زندان علیه خبرنگاران در بند
دو روزنامه‌نگار دربند در زندان رجایی‌شهر، احمد‌زید‌آبادی و مسعود باستانی تحت فشار بیشتری قرار گرفته‌اند. مسئولان قصد دارند دیگر زندانیان را علیه این دو نفر بشورانند.
به گزارش کلمه، بر اساس خبرهایی که از زندان رجایی‌شهر کرج رسیده، مسئولان زندان با قطع ملاقاتهای زندانیان هم‌بند احمد زیدآبادی و مسعود باستانی به آنها گفته‌‌اند که علت قطع ملاقات‌ها به خاطر اغتشاش‌های صورت گرفته توسط این دو نفر است.
عبدالرضا تاجیک، از خبرنگاران سرشناس، در تماسی با خانواده خود گفته است، در بلاتکلیفی به سر می‌برد و از او بازجویی نمی‌شود. به گفته‌‌ی این دبیر سیاسی روزنامه های توقیف شده‌‌ی "شرق" و "کارگزاران"، اتهام او ارتباط با "کانون مدافعان حقوق بشر" بوده است.
گفته‌می‌شود، طی روزهای آینده بر شمار بازداشت‌های فله‌ای افزوده خواهد شد. از سوی دیگر، بسیاری از روزنامه‌نگارانی که پیش از این بازداشت شده بودند، پس از چند ماه، بار دیگر به وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.
بازداشت چند هنرمند
به گزارش سایت جرس، جمیله دارالشفایی، فیلمنامه نویس و بنفشه دارالشفایی فعال در عرصه موسیقی، پنجشنبه گذشته (۴ فوریه / ۱۵ بهمن) پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.
به گزارش نوروز، وزارت اطلاعات پس از احضار جمیله دارالشفایی از وی خواسته است تا با خانواده خود تماس گرفته و از خواهر، پدر و مادرش نیز بخواهد تا به اداره اطلاعات مراجعه کنند.
ماموران وزارت اطلاعات پس از چند ساعت بازجویی از آنها، دو دختر این خانواده را بازداشت کردند. مأموران سپس همراه با پدر و مادر آنها به منزل مسکونی این خانواده مراجعه کرده و آنجا را نیز مورد بازرسی کامل قرار دادند. پدر و مادر این دو فعال هنری پس از تفتیش منزلشان آزاد شدند.
از سوی دیگر، ۳عضو دیگر این خانواده نیز بازداشت شدند. ماموران وزارت اطلاعات با هجوم به منزل یاشار دارالشفایی، دانشجوی دانشگاه تهران که پسرعموی این دو فعال عرصه هنری است، وی را نیز همراه با برادر و مادرش بازداشت کردند.
کاوه دارالشفایی و مادرش توران کبیری روز یکشنبه آزاد شدند، اما یاشار که پیش از این و در روز ۱۳ آبان بازداشت شده بود، هنوز در بند است.
۴۷ روزنامه‌نگار در زندان
سایت کلمه می‌نویسد، طبق گزارش "کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران"، هم‌اکنون ۴۷ روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران به سر می‌برند که این میزان دستگیری از سال ۱۹۹۶ تاکنون در هیچ کشوری سابقه نداشته و ایران در این زمینه هم‌اکنون از چین هم پیشی گرفته است.
کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌افزاید : «تنها در دو ماه گذشته دست‌کم ۲۶ روزنامه‌نگار در ایران دستگیر شده‌اند». مطابق آماری که این سازمان به ثبت رسانده از دسامبر سال ۱۹۹۶ به این سو، این میزان دستگیری روزنامه‌نگار در هیچ کشوری سابقه نداشته است؛ رکورد پیشین دستگیری روزنامه‌نگاران مربوط به ترکیه است که به گفته این سازمان ۷۸ روزنامه‌نگار در دسامبر ۱۹۹۶ در این کشور در بند بوده‌اند.