۱۳۸۸ اسفند ۲۰, پنجشنبه

نامه بیش از دوهزار تن از دانشجویان سبز شریف برای آزادی هم کلاسی هایشان

دو هزار تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با امضای نامه‌ای به ریاست این دانشگاه، خواستار تلاش جهت آزادی ” مهدی کلاری ، کوهیار گودرزی و تارا سپهری فر” شدند. کوهیار گودرزی از تاریخ ۲۹ آذر ماه بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برد. مهدی کلاری نیز از آذر ماه بازداشت و به دو سال و نیم زندان محکوم شده است. تارا سپهری‌فر دبیر انجمن اسلامی این دانشگاه نیز نزدیک به یک ماه است که در بی‌خبری در زندان اوین به سر می‌برد. متن کامل این نامه که در اختیار وب سایت رهانا قرار گرفته به شرح زیر است : بسمه تعالی جناب آقای دکتر سهراب پور ریاست محترم دانشگاه صنعتی شریف آن روز اول که به دانشگاه پا می گذاشتیم، گمان می بردیم که این مکان مقدس، محملی ست برای کسب علم و دانش و راه را برای زندگی ای توأم با آزادگی و غرور هموار می کند. همچنین گمان می بردیم می توان از این مکان مقدس در جهت گام برداشتن برای آبادانی و آزادی ایران عزیزمان استفاده نمود. اما اتفاقات اخیر واقعیت دیگری را نشان می دهد. این روزها سه تن از دوستان و هم کلاسی هایمان در بند هستند. هرچند که ما دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به راهی که دوستانمان انتخاب نموده‌اند، افتخار می نمائیم و آن را گامی در جهت عینیت بخشیدن به همان حریتی می‌دانیم که همگی از کودکی آن را آموخته ایم، اما از وضعیت این عزیزان و اخباری که به گوش می‌رسد عمیقاً نگرانیم. مهدی کلاری دانشجوی ورودی سال ۸۶ مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی از روز ۱۶ آذرماه بازداشت شده است و اخبار ناگواری در باب محکومیت وی از سوی دادگستری به گوش می رسد. کوهیار گودرزی دانشجوی ورودی سال ۸۳ مقطع کارشناسی رشته مهندسی هوافضا از روز ۲۸ آذرماه در بازداشت به سر می برد و اخبار ناگواری از اتهاماتی که به وی نسبت داده شده است به گوش می رسد. تارا سپهری‌فر دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی ورودی سال ۸۴ مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی که نقش به سزایی در عقلانی کردن فضای ملتهب پس از انتخابات در دانشگاه داشت نیز در روز ۲۱ بهمن ماه در منزلش بازداشت شده است و اخبار چندانی از وی در دست نیست. آقای دکتر سهراب پور بی شک امید و آرزوی ما و تک تک عزیزان دربند، قدم برداشتن در راه ساختن ایرانی آباد و آزاد است و انتظارمان این است که شما مسئولان دانشگاه در این راه یاریمان کنید. اما سکوت و سیاست ورزی شما عزیزان مسئول نسبت به دوستان در بندمان، ما را سخت مأیوس کرده است. با این وجود به جای واکنش در برابر اتفاقات اخیر شاهد تسلیم شدن دانشگاه در برابر فشارهای نهادهای خارج از دانشگاه و صدور احکام انضباطی به دانشجویان از سوی دانشگاه هستیم. آقای دکتر سهراب پور ما دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بر این عقیده ایم که اعتراض به وضعیت دوستان دربندمان که جزئی از فرزندان این کشورند و شما بارها ادعای پدری بر آنان را داشته اید از اهم وظایف شماست و این اعتراض وظیفه ای است که ما آن را بر دوش شما می بینیم. امید است شاهد تلاش بیشتر از سوی شما در جهت آزادسازی دوستان دربندمان باشیم، تا علاوه بر آزادی هم کلاسی‌های عزیزمان، شاهد میرایی امید ما و آرمان های نخبگان این کشور نباشیم.

چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی آزادی تاج زاده، سحرخیز در بند عمومی

مصطفی تاج زاده دیشب آزاد شد و عیسی سحرخیز از سلول انفرادی به بند عمومی انتقال یافت. از سوی دیگر، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان کهریزک برگزار شد و بر اساس اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح، چند تن دیگر از شکات و سه تن از وکلای آنان و پدر محسن روح الامینی به طرح شکایت خود پرداختند.

دادگاه متهمان کهریزک در حالی به صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار می شود که افکار عمومی بعد از انتشار فجایع رخ داده در این بازداشتگاه مخوف، خواستار معرفی و مجازات عاملین این جنایات است، اما رئیس دادگاه، انتشار گزارش جلسه دادگاه کهریزک را ممنوع کرده و خبری در مورد مسایل مطرح شده در دادگاه، به بیرون راه نمی یابد.

دادگاه متهمان کهریزک در حالی دور از نظارت افکار عمومی برگزار می شود که دادگاههای نمایشی محاکمه معترضان به انتخابات بارها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و رسانه های دولتی اقدام به انتشار مشروح جلسات این دادگاهها کردند.

یک سوم روزنامه نگاران زندانی جهان در ایران

همزمان "کمیته حمایت از روزنامه نگاران" اعلام کرد یک سوم روزنامه نگاران زندانی جهان در ایران زندانی هستند.براساس اعلام این نهاد حامی حقوق روزنامه نگاران "جمهوری اسلامی ایران با ۵۲ روزنامه نگار زندانی، بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان است".

تعداد روزنامه نگاران زندانی در ایران، بالاترین رقم روزنامه نگاران زندانی در یک کشور است که کمیته حمایت از روزنامه نگاران از سال ۱۹۹۶ تاکنون، و طی ۱۴ سال گذشته به ثبت رسانده است.

از شروع اعتراضات تا کنون، بيش از ۱۰۰ روزنامه ‌نگار بازداشت و بيش از ۵۰ روزنامه نگار نيز وادار به ترک كشور شده‌ اند.

پس از ایران، چین با ۲۴ روزنامه نگار زندانی و کوبا با ۲۲ روزنامه نگار زندانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بلاتکلیفی کاوه قاسمی کرمانشاهی

مادر کاوه قاسمی کرمانشاهی در گفتگو با "روز" خواهان اعلام اتهام یا اتهامات انتسابی به فرزندش شد.

کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر و فعال حقوق زنان روز 14 بهمن ماه بازداشت شده و در بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه زندانی است.

به گفته خانم قاسمی، قرار بازداشت این فعال حقوق بشر برای یک ماه دیگر تمدید شده است.

وی که اخیرا با فرزندش ملاقات کرده به "روز" گفت: روحیه کاوه خیلی خوب بود اما چون فردی از اطلاعات در این ملاقات حضور داشت کاوه نتوانست از بازجویی ها و شرایط خود در زندان حرفی بزند.

خانم قاسمی کرمانشاهی با ابراز بی اطلاعی از علت بازداشت فرزندش گفت: کاوه یک فعال حقوق بشر است و هیچ فعالیت دیگری نداشته و واقعا نمیدانم چرا او را بازداشت کرده اند و چرا اصلا قرار بازداشت او را تا یک ماه دیگر تمدید کرده اند.

وی افزود: حدس میزنم به خاطر فعالیت های حقوق بشری، کاوه را بازداشت کرده اند اما تاکنون به ما نگفته اند که اتهام پسرم چیست.

خانم قاسمی کرمانشاهی خواستار مشخص شدن اتهامات فرزندش شد و گفت: کاوه در بلاتکلیفی به سر می برد و من میخواهم هر چه زودتر تکلیف او را روشن کنند.

مادر کاوه قاسمی کرمانشاهی افزود: من واقعا میخواهم حداقل اتهامات پسرم را اعلام کنند و بگویند که چرا او را بازداشت کرده اند.

انتقال عیسی سحرخیز به بند 350

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار سرشناس ایرانی به بند 350 زندان اوین منتقل شد. این روزنامه نگار به دلیل اعتراض به شرایط یک زندانی زن مبتلا به ام اس، به سلول انفرادی منتقل شده و اعلام کرده بود که در اعتراض به شرایط بد زندان دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحرخیز دیشب به "روز" گفت که پدرش را از سلول انفرادی به بند عمومی منتقل کرده اند.

وی افزود: پدرم اکنون در بند 350 زندان اوین است و وضع روحی و جسمی او خوب است.

تماس علی معظمی

علی معظمی روزنامه نگار و پژوهشگر بازداشتی با خانواده اش تماس تلفنی گرفت.

به گزارش وب سایت کلمه این روزنامه نگار در تماسی کوتاه از محل نگهداری خود ابراز بی اطلاعی کرده و در مورد دلیل بازداشتش هم موردی را عنوان نکرده است.

علی معظمی از پژوهشگران و نویسندگان حوزه اندیشه است که سابقه فعالیت در روزنامه‌های بسیاری از جمله شرق را داراست و تا پیش از بازداشت مشغول تدارک دفاع از تز خود در مقطع دکترای فلسفه در انجمن حکمت و فلسفه ایران بوده است.این روزنامه نگار روز یکشنبه پس از احضار بازداشت شد.

محکومیت قطعی لیلاز به 6 سال حبس

وکیل مدافع سعید لیلاز، از محکومیت قطعی موکل خود به ۶ سال حبس تعزیری از سوی شعبه ۵۴دادگاه تجدید نظر خبرداد.پیش از این اعلام شده بود که این روزنامه نگار سرشناس در دادگاه تجدید نظر به 3 سال حبس قطعی محکوم شده است اما سید محمود علیزاده طباطبایی به خبرگزاری ایلنا گفت:" سعید لیلاز استاد دانشگاه شهید بهشتی و روزنامه‌نگار که در دادگاه بدوی به اتهام‌های تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس، توهین به مقام معظم رهبری به دو سال حبس، اخلال در نظم عمومی یک سال حبس و به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر محکومیت ایشان از ۹ سال به ۶ سال حبس کاهش یافت."

وکیل لیلاز با بیان اینکه موکلش از ۲۶ خردادماه در بازداشت بوده و تاکنون برای وی تبدیل قرار صورت نگرفته، ادامه داد:" با توجه به اینکه حکم پرونده لیلاز قطعی شده است دیگر صدور قرار برای وی امکانپذیر نیست و به دلیل اینکه پرونده وی به اجرای احکام ارسال می‌شود لیلاز می‌تواند از مرخصی استعفا کند."

یک بازداشت

صابر عباسیان، رییس ستاد 88 شیراز بازداشت شد.به گزارش نوروز، صابر عباسیان که در دوران انتخابات، ریاست ستاد جوانان حامی خاتمی و موسوی را عهده دار بود، توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.

گفتنی است، صابریان دومین عضو فعال در ستادهای 88 کشور است که در هفته جاری بازداشت شده است. در ابتدای این هفته رضا مجاوری، از اعضای ستاد 88 در شهرستان لاهیجان نیز پس از احضار تلفنی و مراجعه به دفتر اطلاعات سپاه 16 اسفند ماه در لاهیجان بازداشت شده بود.

سعید نورمحمدی، همچنان بلاتکلیف

فریدون نور محمدی، برادرسعید نورمحمدی خبر آزادی این فعال ستاد میرحسین موسوی را تکذیب کرد

و خبر داد که سعید همچنان بلاتکلیف در زندان است.سعید نورمحمدی ازفعالان انتخاباتی کمیته جوانان میرحسین موسوی ۲۵ خرداد دستگیر وپس از ۶۲ روز آزادشده بود، اما بار دیگر در ۲۹ مهرماه دستگیر شد.

نورمحمدی، عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت و مسئول کمیته استان های ستاد ۸۸ تنها زندانی باقی مانده مراسم دعای کمیل است که همچنان در بازداشت به سر می برد. نورمحمدی درتاریخ ۲۹ مهرماه در مراسم دعای کمیل که در منزل شهاب طباطبایی یکی دیگر از دستگیرشدگان پس از انتخابات برگزار می شد، همراه دهها تن دیگر از شرکت کنندگان بازداشت شد.

برای آزادی سعید نورمحمدی وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تعیین شده بود.محمد مصطفایی، وکیل وی در این باره گفت:" بیگی، بازپرس پرونده پس از مدت مدیدی از بازداشت ایشان قرار بازداشت موقت را فک و به قرار وثیقه تبدیل کرد، ولی متاسفانه علیرغم اینکه قرار وثیقه آماده تودیع است، مرجع قضایی از پذیرش آن استنکاف می ورزد."

داوود سلیمانی در انتظار حکم

دکتر داود سلیمانی، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و مسوول ستاد انتخاباتی استان تهران مهندس موسوی همچنان دربند است.

این فعال سیاسی که در تاریخ 26 خردادماه دستگیر و زندانی شد، بعد از بازجویی های سنگین و تحمل فشارهای روحی و ضرب و شتم در زندان، 127 روز از دوران حبس خود را در سلول انفرادی گذراند.

این نماینده مجلس ششم، در حال حاضر در بند عمومی350 زندان اوین و با سعید نورمحمدی، حسین نورانی نژاد و مهدی محمودیان در یک سلول به سر می برد.

اولین دادگاه این عضو ارشد جبهه مشارکت ایران اسلامی بعد از گذشت 9ماه از بازداشت موقت وی، در تاریخ سوم اسفندماه برگزار شد. با استناد به سخنان وکیل وی و نظر مساعد قاضی، احتمال تبرئه وی وجود دارد. وکیل مدافع سلیمانی لایحه دفاعیه را روز هفتم اسفند به دادگاه ارائه کرد و خانواده سلیمانی منتظر صدور حکم تبرئه یا تبدیل قرار بازداشت وی هستند.