۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

مشاور احمدی نژاد : بازيگري ماهرانه "ندا آقا سلطان" از مصاديق جنگ نرم است

به گزارش ايرنا، "علي اکبر جوانفکر" روز پنجشنبه در همايش "بررسي نقش رسانه ها در جنگ نرم" در مجتمع فرهنگي هنري اداره‌کل ارشاد مازندران افزود: به رغم فعاليت‌هاي دشمن، جنگ نرم و رواني در جامعه ولايي که مردم پايبند اعتقادات ديني هستند، به دشواري کارساز و مؤثر خواهد بود.
وي اظهار داشت: ايجاد اينگونه جنگ ها تازگي نداشته و در سي سال اخير در کشورمان به‌کرات ادامه داشته است اما وجود مردم خداجوي و انقلابي و بهره گيري از آموزه‌هاي ديني همواره منجر به شکست دشمن شد.
جوانفکر با بيان اينکه جنگ نرم خطرناکتر، حساس‌تر و طولاني‌تر از جنگ سخت است و مرزهاي دشمن و خودي در آن مشخص نيست، خواستار هوشياري مسئولان رسانه‌هاي کشور شد و بيان داشت: جنگ نرم سال‌ها طول مي‌کشد و به دليل غباري که از سوي دشمنان ايجاد مي شود، تشخيص دوست از دشمن سخت و دشوار يه نظر مي رسد و در برخي از مواقع عملکرد خودي و دوست با خواسته ها و اهداف دشمن همخواني و مطابقت دارد.
مشاور مطبوعاتي احمدی نژاد با بيان اينکه در جنگ نرم احتمال فريب خوردن به دست دشمنان افزايش مي يابد، بازيگري ماهرانه "ندا آقا سلطان" را از مصاديق اين گونه رخدادها دانست و خاطرنشان ساخت: وي با توطئه دشمنان کوشيد با پاشيدن خون بر روي صورتش، چهره جمهوري اسلامي را در مجامع بين المللي مخدوش نمايد.








استعفانامه روح الله حسینیان، طراح طرح اعدام "اغتشاشگران" در 5 روز : احساس شکست و سرخوردگی می کنم هر روز ما مطرودتر و بي‌خاصيت‌تر می شویم

روح الله حسينيان نماينده تهران در نامه‌اي به هيئت رئيسه مجلس تقاضاي استعفا كرده است.

در ابتدای نامه حسینیان آمده است:
اينجانب نزديك به دوازده سال است كم و بيش در حال مبارزه با جريان انحرافي به اصطلاح‌ اصلاح‌طلبان هستيم. خداوند خود مي‌داند كه چه ظلم ها، فشارها، تهمت‌ها، توهين‌ها و تحقيرها را از اين جماعت شنيدم و ديدم. در اين ميان نصحيت‌ها و زخم‌ زبان‌هاي دوستان را با همه تلخي‌هايش به جان خريديم؛ اما به ياري خداوند كه همه انگيزه‌ام او بوده هرگز احساس ضعف و ناتواني نكردم؛ اما امروز بيش از هر زماني احساس دلشكستگي و سرخوردگي مي‌كنم.
امروز خود را ناتوان‌تر از هميشه مي‌يابم. هر اقدامي آغاز كرديم با رقابت پيچيده پارلمان تاريست‌هاي حرفه‌اي نقش بر آب شد.

وی در ادامه نامه ود مدعی شده است: جناح اصلاح‌طلب نزد رئيس عزيزتر و ارزشي‌تر شدند و هر روز ما مطرودتر و بي‌خاصيت‌تر. من خود را موجودي شكسته خورده و سرخورده مي‌بينم وقتي مي‌بنيم رياست كميته دفاع مجلس يكي از فتنه‌گراني است كه از بانيان اتهام تقلب در انتخابات بود. وقتي مي‌بينم مجلس اصولگرا نماينده‌اي را براي اين كميته انتخاب مي‌كند كه تا ديروز علناً از يكي از سران فتنه دفاع مي‌كرد و يك روز از عمرش را در راه مبارزه نگذرانده و تنها با تاجران كويتي مي‌نشيند و برمي‌خيزد و رسالتش توزيع آدامس در بين نمايندگان است.

روح الله حسینیان همچنین در بخشی از این نامه می نویسد: امروز بسيج و نيروهاي انتظامي كه در جريان فتنه‌هاي اخير در خط مقدم عليه مزدوران آمريكايي مي‌جنگيدند تا از امنيت مردم دفاع كنند به بهانه‌ تخلف چند نفر (كه بايد هم برخورد شود) اينان با تمام وجود مورد تحقير و ظلم دادگاه‌هاي نظامي قرار مي‌گيرند، تمام بدنه تحت تعقيب قرار مي‌گيرند. فرماندهان مورد اذيت و توهين قرار مي‌گيرند؛ ولي هيچ كس دفاعي نمي‌كند و هيچ‌كس نمي‌پرسد نيرويي كه مي‌خواهد از امنيت مردم و اركان نظام دفاع كند با اين روحيه زخم خورده چگونه و چرا؟ من خود را سرخورده و شكست خورده مي‌بنيم كه كساني در دفاتر مسئولان نظام جمهوري اسلامي حاكم شده‌اند كه 180 درجه با رهبري نظام زاويه دارند. چرا احساس يأس و شكست نكنم كه با همه فداكاري اين مردم معتقد و ولايتي در اين نظام كساني نصب مي‌شوند كه تا ثريا فاصله با رهبري نظام دارند كساني كه در اين فتنه تا جايي كه احساس ترس نكردند از حريف حمايت كردند. من نمي‌دانم اگر به كارگيري اين افراد چند چهره به مصلحت مي‌باشد آيا سرخورده شدن صدها مانند من هم مصلحت اين نظام است؟


او می نویسد: بسياري از تصميمات را نمي‌فهمم، بسياري از رفتارها را سوراخ كردن كشتي انقلاب مي‌دانم، بسياري از الطاف كريمانه به منافقان را ساختن جدار بر مردمي بي‌معرفت مي‌دانم كه از لقمه‌‌اي بر گرسنگان راه كوتاهي كردند. بسياري از شخصيت‌كشي‌ها را قتل بي‌گناهان مي‌دانم. اعتراف مي‌كنم كه اشكال از من و بي‌عمقي من است به همين جهت اين حق را به خضر نبي مي‌دهم كه مرا از خود براند و به همين جهت من به آنها حق مي‌دهم تا به من بگويند: «اَلَم اقُل لكَ انّك لن تستطيعَ معي صبراً» و باز بر سرم فرياد زنند‌ «هذا فراقٌ بيني و بينك».
من يك ظاهرگرا هستم فقط اين را مي‌دانم كه طبق قانون اساسي در مجلس سوگند خورده‌ام و هم‌صدا با ديگر نمايندگان تكرار كرده‌ام كه «من در برابر قرآن مجيد به خداي قادر متعال ياد مي‌كنم و با تكيه بر شرف انساني خويش تعهد مي‌نمايم كه پاسدار حريم اسلام و نگهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشم.» ولي مي‌بينيم تجربه اين مدت به من نشان داده است كه قادر به وفاداري به اين سوگند نيستم.
مطمئن هستم كه با مرگ سياسي يا جسماني حقيري مانند من نه بر دامن كبريايي ولايت گردي خواهد نشست نه از روند انقلاب خواهد كاست .

حسینیان در پاان نامه خود تاکید کرده است:آنچه كه بايد بدانند اين است كه من لحظه‌اي از گذشته خود پشيمان نيستم و از آنچه با من شده است راضي به رضاي اويم چون همه آنها «بعين‌الله» بوده است.

در رسانه‌های آلمان : واکنش به "فهرست سیاه" وزارت اطلاعات

دويچه وله : رسانه‌های آلمان انتشار فهرست بنیادها و رسانه‌های ممنوعه از سوی وزارت اطلاعات را نتیجه گسترش اعتراضات داخلی دانسته و آن را ابزاری برای تشدید فشارها بر جنبش سبز و برقراری سانسور دولتی خوانده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به تازگی دست به انتشار فهرستی زده ، که در آن ارتباط با بیش از ۶۰ بنیاد، موسسه و رسانه‌ خارجی برای شهروندان ایرانی ممنوع اعلام شده است.

معاون خارجی وزارت اطلاعات، در گفت‌وگویی با رسانه‌ها ضمن اشاره به «توطئه‌های بیگانگان» و «تهاجم و براندازی نرم علیه جمهوری اسلامی»، از تلاش «دشمنان انقلاب اسلامی و سرشاخه‌های آنان در داخل و خارج کشور» در راستای «اهداف براندازانه» یاد کرده است.

ارتباط احمدی‌نژاد و متکی با "بنیادهای جنگ نرم" در خارج

به گفته مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، «هرگونه ارتباط ، عقد قرارداد و اخذ امکانات از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی با این موسسات و بنیادهای جنگ نرم غیرقانونی و ممنوع است». این مقامات افزوده‌اند که «هرگونه کمک‌های نقدی و غیرنقدی از خارج از کشور برای جریانات، احزاب و گروه‌های سیاسی غیرقانونی است».

به گزارش سایت "پارلمان‌نیوز" صرف‌نظر از درستی یا نادرستی ادعاهای وزارت اطلاعات در ارزیابی خود از موسسات و بنیادهای خارجی، «این نکته تامل‌برانگیز است، که مقام ارشد امنیتی دولت دهم نام بنیادی را در فهرست ممنوعه و درگیر در جنگ نرم گنجانده و هرگونه ارتباط با آن را از مصادیق براندازی اعلام کرده است که دست کم دو تن از اعضای همین دولت، از جمله محمود احمدی‌نژاد آشکارا در جلسات آن حاضر شده و با اعضای آن به گفت‌وگو نشسته‌اند».

این بنیاد "شورای روابط خارجی آمریکا" است، که به عنوان سازمانی غیردولتی وظیفه برقراری ارتباط میان آمریکا و جهان را دنبال می‌کند.

به گفته "پارلمان‌نیوز"، محمود احمدی‌نژاد در مهرماه سال ۸۵ در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک اعلام کرد: «در جلسه‌ای که با شورای روابط خارجی آمریکا داشتیم در محل اقامتمان، من دیدم که آنها هم خیلی دلسوزی می‌کنند برای ملت ایران.»

در سال ۸۸ نیز مصاحبه‌ای از سوی سایت این شورا با منوچهر متکی صورت گرفت و انتشار یافت که به هیچ‌وجه از سوی وزارت امور خارجه تکذیب نشد.

در پایان این گزارش درخواست شده است، «در صورتی که مقامات امنیتی همچنان مصر هستند که اعلام رسانه‌ها و بنیادهای مشمول جنگ نرم و براندازی از مجراهای قانونی و به دور از ملاحظات سیاسی صورت گرفته است، نخست قانون را در مورد اعضای ارشد دولت جاری و ساری ساخته و آن‌ها را به جرم ارتباط با "موسسات برانداز" به دادگاه معرفی کنند.»

"فهرست سیاه وزارت اطلاعات بی‌ثمر است"

تلویزیون شبکه یک آلمان در گزارشی با اشاره به "فهرست سیاه" وزارت کشور عنوان برخی از نهادها و موسساتی را در این فهرست ذکر کرد، که سبب شگفتی همگانی شده است. سازمان بین‌المللی"دیده‌بان حقوق‌بشر" و دانشگاه ییل از جمله موسسات ممنوعه به حساب می‌آیند.

تلویزیون اول آلمان هدف این اقدام وزارت اطلاعات را ادامه افزایش فشار بر جنبش سبز خواند و پیامد این محدودیت‌های ارتباطی را بی‌ثمر دانست. به گفته تلویزیون شبکه یک آلمان، این فهرست و دستورالعمل مانعی برای تماس ایرانیان با موسسات بین‌المللی نخواهد بود.

روزنامه معتبر "فرانکفورتر آلگماینه" نیز انتشار این فهرست از سوی مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی را نشانه گسترش سانسور دولتی و در راستای سرکوب جنبش اعتراضی در ایران دانسته است.

"ترس مقامات ایران از تفکر مردم"

وزارت اطلاعات، افراد را از هرگونه ارتباط «غیرمتعارف» با «سفارتخانه‌ها، اتباع بیگانه و مراکز و عوامل وابسته به آن‌ها برحذر داشته» و خواسته است که برای «خنثی‌سازی برنامه‌های بیگانگان و جریانات فتنه‌انگیز» با این وزارت‌خانه همکاری لازم را به عمل آورند.

از سوی دیگر اشارات مقامات امنیتی مبنی بر دستگیری شهروندان کشورهای خارجی در ایران، زنگ خطری برای سفر و اقامت اتباع کشورهای خارجی در ایران قلمداد شده است. وزارت امورخارجه آلمان نیز در سایت رسمی خود، اتباع آلمان را از شرکت در تظاهرات برحذر داشته است. در هشدار مقامات آلمانی به شهروندان خود بویژه تاکید شده است، که از تهیه فیلم و عکس از تجمعات سیاسی خودداری کنند، «زیرا چنین اقدامی به عنوان جاسوسی» در ایران تلقی می‌شود.

برخی از رادیوهای فارسی زبان در خارج از کشور نظیر "بی‌بی‌سی"، "رادیو فردا" و "صدای آمریکا" و شبکه‌های ماهواره‌ای از جمله رسانه‌هایی هستند که «هر گونه ارتباط توسط افراد حقیقی و حقوقی» با آنها ممنوع اعلام شده است.

دنفورت استین، رئیس صدای آمریکا، در واکنش به این فهرست گفت: «شرم‌آور است که مقامات ایران از اندیشه و کلام مردم خود می‌ترسند.»

تجمع گروه فشار علیه کروبی در قزوین + عکس

- پس از اطلاع از حضورکروبی در شب آخر مراسم روضه خوانی امام حسین در منزل قوامی، نیروهای بسیجی که شمارآنها به دویست تن می رسید با کسب خبر ازعامل نفوذی خود در شورای تامین استان و خط دهی چهره های شاخص سپاه استان در فاز دوم خیابان جانبازان اجتماع کردند.این اجتماع که از ساعت 8 شب تا 10:30 شب به طول انجامید همراه با شعارهای توهین آمیزعلیه کروبی و اعلام متابعت و پیروی از رهبری بود.(نکته جالب اینکه بسیجی ها به کروبی توصیه می کردند که با چادرازصحنه بگریزد و چند زن بسیجی که در نهایت معلوم شد از خانواده سپاهیان حاضر در صحنه هستند و تعدادشان به ده تن نیز نمی رسید این شعاررا تکرارمی کردند!)
2-از ساعت 9 شب به بعد به تدریج نزدیک به پانصد تن ازشهروندان عادی که برای تماشا درصحنه حضور پیدا کرده و صرفا شاهد ماجرا بودند و در شعارها بسیجی ها را همراهی نمی کردند نیزوارد خیابان شدند.
3- نیروی انتظامی دراین ماجرا حضورمثبت و فعالی داشت و مانع از حمله بسیجی ها به خانه آقای قوامی شد و سخنگوی پلیس با بسیجی ها سخن گفت وازآنها خواست ازاقدامات خشونت باراجتناب کنند.
4- حضورمسوولان استانداری وفرماندهان ارشد سپاه ازنکات قابل توجه بود و ازهمه جالب تر اینکه تظاهرات و شعارهای توهین آمیز با هدایت این افراد صورت می گرفت تا جایی که طاهرخانی فرمانده سپاه قزوین در موردی به چند بسیجی توصیه می کرد که در صورت ممانعت پلیس شیشه ی خودروی پلیس را بشکنند.
5- به هنگام خروج کروبی که با حمایت دالانی پلیس صورت گرفت خودروی وی مورد اصابت تخم مرغ و تکه آجر قرار گرفت و بسیجی ها مانع از حضور کروبی در حسینیه ای شدند که در کوچه پایینی قرار داشت.
6- کروبی به هنگام خروج چهره ای کاملا آرام داشت و بی هیچ عجله و با طمانیه وارد خودرو شد.
7- پیش از حضورکروبی قرار بود سخنرانی وی در میان هم حزبی هایش باشد که این افراد پیشتر با هماهنگی فرماندهان سپاه و نوشتن مطالبی ازکروبی اعلام برائت کرده بودند(یکی از این افراد با نام چگینی از کاندیداهای آتی شورای شهراست) که این خبردرسایت فارس انعکاس گسترده یافته بود.
8- چند بسیجی با مشاهده همسایگان خانه قوامی که از پنجره نظاره گر صحنه بودند آنها را خطاب قرار می دادند که چرا این آشغال را(منظور میزبان آقای کروبی بود) از این کوچه بیرون نمی اندازید.
8- فرماندهان سپاه حاضر در صحنه عبارت بودند از:
سرهنگ پاسدار وفاپورجانشین فرماندهی سپاه صاحب الامر استان قزوین
سرهنگ پاسدارطاهرخانی فرمانده سپاه ناحیه قزوین
فرمانده اطلاعات سابق سپاه استان
خانجانی، ازفرماندهان سپاه صاحب الامر
سردار پاسدارحمزه قربانی مشاور استاندار قزوین
بابا مسوول روابط عمومی استانداری قزوین
سرهنگ پاسدارمیربها، فرماندار قزوین


از چپ به راست سرهنگ طاهرخانی فرمانده سپاه ناحیه قزوین و بابا مسوول روابط عمومی استانداری


از چپ به راست سردارحمزه قربانی مشاور استاندار قزوین از عوامل اصلی هدایت گروه فشار و محمد جباری از مسوولان حراست دانشگاه بین الملل



فرماندهان سپاه در عکس ها علامتگذاری شده اند از راست به چپ:سردار حمزه قربانی مشاور استاندارقزوین-سرهنگ طاهرخانی فرمانده سپاه ناحیه قزوین- سرهنگ وفاپور جانشین فرمانده سپاه صاحب الامر قزوین

اسکناس‌های شعارنویسی شده

















واکنش های جدید در قم به رویدادهای سیاسی اخیر

با گذشت بیش از ۱۰ روز از حوادث روز عاشورا در ایران، واکنش ها به این رویداد همچنان موضوع اظهار نظرهای مراجع تقلید و روحانیون شهر قم قرار دارد.

در جدیدترین واکنش به اعتراضات و درگیری های این روز که دستکم ۸ کشته برجای گذاشت، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی از مدرسان حوزه علمیه قم گفته است: "توهین به عاشورا مأموریتی الهی برای جمع کردن ملت بزرگ ایران در دفاع از انقلاب بود، در حالی که دشمنان می‌گفتند ایرانی‌ها خسته هستند."

آقای مصباح یزدی، که از نزدیک ترین روحانیان به محمود احمدی نژاد است، در انتقاد از مخالفان حکومت گفته است: "چه ارزشی دارد که یک فرد خدا را رها کند و با نوکر دست چندم اوباما ارتباط داشته باشد و هدایای آنها را بپذیرد و مردم خود را به کشتن دهد تا به هدایای آنان راضی شود."

'مخالفان هرچه زودتر به آغوش مردم و رهبری بازگردند'

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید قم نیز روز ۱۷ دی (۷ژانویه) در دیدار با روحانیون و مردم قم گفته است: "کسانی که خواستار وحدت و آشتی هستند، بدانند که دعوایی وجود ندارد که آنان چنین درخواستی می کنند."

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا این مرجع تقلید ظاهرا خطاب به رهبران جنبش اعتراضی گفته است: "بهتر است هر چه زودتر به آغوش ملت و رهبر معظم انقلاب بازگردید والا آنقدر در بین مردم ریزش می کنید که حتی بین شما سه نفر هم اختلاف به وجود می آید."

'نباید با گمان، حدس و احتمال قضاوت کرد'

در اظهار نظری دیگر آیت الله ناصرمکارم شیرازی، از مراجع شیعه در قم گفته است: "درباره اشخاص نباید به گمان، خیال و احتمال قضاوت کرد و تا زمانی که یقین پیدا نکرده اید، درباره کسی اظهار نظر نکنید."

این مرجع تقلید در کلاس درس خارج فقه روز ۱۶ دی (۶ ژانویه) با اشاره به تاثیرات "تخریبی" شایعه بر جامعه گفته است: "یکی از مسائلی که باعث می‌شود بحران در یک جامعه ایجاد شود، قضاوت بر اساس گمان، خیال، ظن و احتمال است."

این مدرس حوزه علمیه گفته است: "در ایام ما قضاوت‌ بر اساس گمان بسیار زیاد شده است و در سطح رسانه‌ها شاهد هستیم که شایعات، نسبت‌های دروغ و حرف‌های بی‌اساس مطرح می‌شود."

'دوشنبه سیاه قم'

صلاحیت آیت الله یوسف صانعی برای مرجعیت طی روز های اخیر مورد بحث مخالفان و موافقان دولت بوده است

در واکنشی دیگر به تحولات سیاسی اخیر در ایران، خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه ۱۶ دی (۶ ژانویه) بیانیه ای منتسب به جمعی از طلاب قم منتشر کرده است و از آن به عنوان "پاسخی به سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی" یاد کرده است.

نویسندگان این بیانیه که نام آنها ذکر نشده است، سخنان آقای هاشمی رفسنجانی پیرامون مرجعیت آیت الله یوسف صانعی را مورد انتقاد داده و گفته اند: "در روز دوشنبه سیاه قم (مراسم تشییع آیت الله منتظری) وقتی معاندان و منافقان بدترین شعارها را علیه رهبر معظم انقلاب و نظام اسلامی سر دادند، او [آیت الله صانعی] در جمع آنان ظاهر شد و نه تنها با آنها مخالفت نکرد بلکه با تکان دادن دست به تشویق آنان پرداخت."

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: "فتاوایی همچون برابری دیه زن و مرد که مخالف اجماع فقیهان شیعه و سنی است، حکم به محرمیت پسر خوانده، خلاف شرع و حرام و معصیت دانستن ازدواج مجدد، ارث بردن کافر از مسلمان، مساوی دانستن شهادت زن و مرد و .... مخالف قرآن و سنت است و لذا کسانی که از آقای صانعی دفاع می کنند، بدانند که در گناه بدعت های او شریک هستند."

احکام سنگین برای فعالان دانشجویی؛ اولین تماس مجید توکلی

ز ایران خبر می رسد سه فعال دانشجویی در مجموع به شانزده سال زندان محکوم شده اند و همزمان مجید توکلی برای اولین بار با خانواده خود تماس گرفته است.

سلمان سیما، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر به نقل از خانواده آقای سیما خبر داده است که این فعال دانشجویی که از ۲۳ آبان در بازداشت است، به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشویق و شرکت در تجمعات و تشویش اذهان عمومی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

آقای سیما در روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری به همراه تعداد دیگری از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت و دیگر فعالان دانشجویی، ستادی به نام ستاد شهروند آزاد تشکیل داده و از نامزدی مهدی کروبی در این انتخابات حمایت می کرد.

سلمان سیما قبلا یک بار در ۱۸ تیر ۱۳۸۷ نیز بازداشت شده و حدود ۴۰ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده بود.

روز پنج شنبه خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، خبر داد که ناصح فریدی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم تهران و عضو دیگر ستاد شهروند آزاد، نیز به ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

آقای فریدی روز ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، دو روز بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری، بازداشت و بعد از سه ماه بازداشت موقت با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

کمیته گزارشگران حقوق بشر همچنین از تایید حکم چهار سال حبس تعزیری محمدتابع محمدی، از دانشجویان دانشگاه شیراز که در روز ۱۳ آبان بازداشت شده بود، خبر داده است.

در جریان اعتراضات دانشجویی روز ۱۳ آبان در دانشگاه شیراز ده ها نفر از دانشجویان به همراه یکی از استادان این دانشگاه بازداشت شده و به حبس های کوتاه مدت، حبس های تعلیقی و جریمه نقدی محکوم شدند.

اولین تماس مجید توکلی

مجید توکلی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر تهران که در جریان اعتراضات دانشجویی روز ۱۶ آذر بازداشت شده بود، بعد از یک ماه بی خبری برای اولین بار با خانواده خود تماس گرفت.

علی توکلی، برادر مجید توکلی، به بی بی سی فارسی گفت مجید توکلی چهارشنبه شب ۱۶ دی ۱۳۸۸ با خانواده خود تماس گرفته و اعلام کرده که حکم دادگاه او صادر شده است.

به گفته علی توکلی، تماس تلفنی مجید توکلی حدود سه دقیقه بوده و او در این تماس کوتاه اعلام کرده که در این یک ماه جلسه دادگاه او برگزار شده و حکم او هم صادر شده است. آقای توکلی به خانواده اش گفته که از حکم صادره اطلاع ندارد و وکیل او باید با مراجعه به دادگاه حکم را دریافت کند.

علی توکلی، روحیه برادرش را در این تماس تلفنی "مثل همیشه خوب" توصیف کرد.

مجید توکلی در روز ۱۶ آذر بعد از سخنرانی در جمع دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر و خروج از این دانشگاه بازداشت شد. دوستان مجید توکلی گفتند که ماموران امنیتی در هنگام بازداشت مجید توکلی را کتک زده اند.

چند ساعت بعد از بازداشت آقای توکلی خبرگزاری های نزدیک به دولت ایران، عکس هایی از او با مقنعه و چادر منتشر و ادعا کردند آقای توکلی برای "فرار از دست ماموران" این لباس ها را پوشیده بوده است. ادعایی که با انکار دوستان مجید توکلی روبرو شد. آنها گفتند مجید توکلی صرفا پیش از خروج از دانشگاه کاپشن تیره خود را با یک کاپشن کرم رنگ عوض کرده است.

در پی انتشار عکس های مجید توکلی، تعدادی از مردان ایرانی حامی جنبش اعتراضی ایران، موسوم به جنبش سبز، با انتشار عکس های باحجاب خود در اینترنت، با او اعلام همبستگی کردند.