۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

تظاهرات صدها نفر علیه سفر ا.ن به برزیل

صدها برزیلى در روزهاى یکشنبه و دوشنبه و در آستانه سفر محمود احمدى نژاد، رییس جمهور ایران، به این کشور در شهر ریودو ژانیرو دست به راهپیمایی اعتراض آمیز زدند و انجام این سفر را محکوم کردند. بر اساس گزارش خبرگزارى ها و ویدئوهاى منتشره در سایت هاى اینترنتى، حدود یک هزار نفر از بازماندگان هالوکاست، هنرمندان آفریقایى – برزیلى، گروه های مسیحی، یهودی با راهپیمایى در ساحل ایپانما در شهر ریودوژانیرو با سر دادن شعار علیه احمدى نژاد با سفر وی به برزیل مخالفت کردند. تظاهر کنندگان همچنین قفس بزرگى را که در آن بادکنک هاى سفید قرار داشت حمل مى کردند که به گفته آنها، نمادى از «ارزش هاى سرکوب شده» در ایران است. معترضان در شعارها و بیانیه هایى خود به اظهارات آقاى احمدى نژاد در باره محو اسرائیل، برنامه بلندپروازانه هسته اى جمهورى اسلامى و همچنین اقدام حکومت جمهوری اسلامی علیه همجنس بازان در ایران اعتراض کردند. ارلیکس استیوس، از اعضای یک گروه یهودی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «برزیل همچنان به تنوع، صلح، تساهل و همزیستی میان مردمان خود وفادار می ماند و دیدار احمدی نژاد بر ضد این وضعیت است.»

یكی از طرفداران احمدی نژاد (سمت چپ) با یكی از مخالفان حضور رییس جمهور ایران در برزیل در حال مشاجره است.

تظاهرات صهیونیست ها و همجنس بازان در برزیل

مقاله تلگراف درباره تحولات منطقه خشونت طلبی و مسابقه تسليحاتی

عربستان سعودی از ديرباز عمده ترين خريدار تجهيزات نظامی در منطقه بوده است. اين درحالی است که اکنون کشورهای کوچکی نظير امارات متحده عربی که به همراه ساير همسايگان خود نگران رشد قدرت نظامی ايران شيعه هستند، گوی سبقت را در خريد تسليحاتی ربوده اند.

ايران از ديروز رزمايش نظامی يک هفته ای را برای تمرين آمادگی در برابر حملات موشکی آغاز کرد. از اين تمرين نظامی عمدتاً به عنوان پيامی برای اسرائيل استفاده کرده است: اينکه هرگونه حمله اسرائيل به تأسیسات هسته ای ايران، با پاسخ قدرتمند تهران روبرو خواهد شد.

مجتبی ذوالنور مشاور رهبر عالی ايران، آيت الله علی خامنه ای، گفت: "اگر دشمن بخواهد شانس تيره بختی خود را با شليک موشک به ايران آزمايش کند، ايران قبل از آنکه گرد و غبار اين حمله بخوابد، قلب تل آويو را نشانه خواهد گرفت."

کشورهای حوزه خليج فارس معتقدند خط مشی اصلی ايران، بر تبديل شدن به قدرت غالب در اين منطقه نفت خيز استوار است. درحاليه غرب خود را ناتوان از پيشگيری از توسعه برنامه هسته ای اين کشور نشان داده، کشورهای منطقه نيز مصمم به تجهيز تسليحاتی خود شده اند.

تئودور کاراسيک مدير تحقيقات و تحليل نظامی مؤسسه خاورنزديک و خاورميانه می گويد، امتناع ايران از ارسال بخش عمده اورانيوم غنی شده خود به خارج از کشور، تنها به تشديد اين مسابقه تسليحاتی می انجامد.

وی گفت: "مسلماً ماهيت تهديد به ايران باز می گردد."

شرکت های تسليحاتی در مقايسه با شرکت های غير نظامی در نمايشگاه هوائی هفته گذشته دوبی، از شور و پويائی بيشتری برخوردار بودند. صنايع هوائی غيرنظامی اکنون به دليل کاهش مسافر، از بحران اعتبار رنج می برند.

در حال حاضر بزرگترين شرکت توليد تسليحات انگلستان- بی اِی ای سيستم- مشغول تحويل يک سفارش شامل 72 جت جنگنده اروپائی طوفان به عربستان سعودی است. اين شرکت، جنگنده های ياد شده را در قالب يک کنسرسيوم اروپائی توليد می کند.

انتظار می رود بودجه دفاعی پادشاهی عربستان از 52/43 ميليارد دلار در سال جاری به 4/47 ميليارد در سال 2010 برسد.

در همين حال، ساير کشورهای خليج فارس هم بيکار ننشسته اند.

انزو کاسولينی مدير اجرائی جنگنده های اروپایی در نمايشگاه هوائی دوبی گفت به اعتقاد وی، خاورميانه نيمی از 300 جنگنده ای را که وی به عنوان هدف فروش شرکت در سال 2010 تعريف نموده، خريداری خواهند کرد.

مطابق اطلاعات مؤسسه بين المللی صلح استکهلم، اکنون امارات متحده عربی پس از چين و هند، سومين کشور بزرگ وارد کننده تسليحات در دنيا است.

امارات متحده تأييد می کند در مراحل نهائی مذاکره تنظيم قراداد با فرانسه برای جايگزينی 63 جت جنگنده ميراژ با جنگنده های رافائل داسو است. ضمناً امارات متحده در حال خريد دو هواپيمای شناسائی از شرکت سوئدی ساب است. قسمت عمده سهام اين شرکت در اختيار بی- اِی- ای می باشد. به همراه اين دو هواپيما، 25 هواپيمای آموزشی سوئيسی نيز خريداری خواهد شد.

امارات برای خريد سيستم ضد موشکی تاد از آمريکا به ارزش 7 ميليارد دلار نيز ابراز علاقه کرده است.

مارتين بتن معاون رياست شاخه خاورميانه شرکت بی- اِی- ای گفت مشتريان وی در خاورميانه از زمان سقوط بهای نفت در اواخر سال گذشته غيرقابل پيش بينی شده اند.

وی گفت: "وقتی بهای نفت به 40 دلار برای هر بشکه رسيد، بعضی از رهبران گفتند بهتر است خريدها را تا سال 2010 متوقف کنيم. بعد که بهای نفت به 70 تا 80 دلار برای هر بشکه بالا رفت، دوباره پا پيش گذاشته اند."

لاکهيد مارتين، رقيب آمريکائی وی نيز با 22 جنگنده جديد در نمايشگاه دوبی شرکت کرد. اين درحالی است که جنگنده های ياد شده مجوز فروش در خارج از ايالات متحده را ندارند.

تحليلگران می گويند نيروی هوائی امارات متحده با يک نمايش پروازی 14 دقيقه ای پر سر صدا موافقت کردند تا قدرت نظامی آمريکا را به رخ ايران، همسايه خود در فاصله 100 مايلی آن سوی خليج فارس بکشند.

جورج استندريج معاون مدير توسعه تجاری شرکت هوائی لاکهيد مارتين گفت وی نمی تواند درباره ابعاد سياسی معاملات تسليحاتی ابراز نظر کند، اما به گفته وی، لازم است متحدان آمريکا در منطقه نسبت به توانمندی های دفاعی خود مطمئن باشند.

وی افزود: "اينجا يک منطقه ثروتمند است. برای ثروتمند ماندن به چه چيزی احتياج دارد؟ ثبات و پايداری.

آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی تبعید زیدآبادی پابند برای زندانی دیگر

صدور حکم سنگین حبس، تبعید و محرومیت از فعالیت های سیاسی برای احمد زیدآبادی، دیروزجامعه خبری و سیاسی ایران را در بهت فرو برد. صدور این احکام سنگین در حالی ادامه داردکه هر روزتعداد دیگری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی بازداشت می شوند. همزمان خانواده زندانیان سیاسی و مطبوعاتی، دیروز با تجمع در مقابل ساختمان دادستانی کل کشور خواهان آزادی عزیزان دربند خود شدند.

براساس گزارش ها ماموران امنيتي ابتدا از تجمع اين عده ممانعت به عمل آوردند امامدتی بعد برخي از خانواده ها را به داخل ساختمان راهنمايي كردند تا آنها بار ديگر خواسته های خود رابا مسوولان در میان گذارند.

سنگین ترین حکم

دادگاه انقلاب، حکم احمد زیدآبادی، روزنامه نگار سرشناس ایرانی و دبیر کل سازمان ادوار تحکیم وحدت را صادر کرد. مهدیه محمدی، همسر آقای زیدآبادی در گفتگو با "روز" از صدور این حکم خبر داد و گفت: "آقای زیدآبادی به شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت‌های سیاسی محکوم شده است".

به گفته خانم محمدی "این حکم هنوز به طور رسمی به وکیل آقای زیدآبادی ابلاغ نشده است".

خانم زیدآبادی افزود: "امروز آقای شریف، وکیل احمد، برای پی گیری این قضیه به دادگاه مراجعه خواهد کرد".

18 آبان ماه وثیقه ای معادل 250 میلیون تومان برای احمد زیدآبادی تودیع شده بود، اما تاکنون از آزادی این روزنامه نگار جلوگیری به عمل آمده است. اینک گزارش ها از افزایش قرار وثیقه احمد زیدآبادی از 250 میلیون به 350 میلیون تومان حکایت دارد.

حکم صادره برای احمد زیدآبادی، سنگین ترین حکم صادر شده برای بازداشت شدگان بعد از انتخابات 22 خرداد است.

بازداشت مهرنوش اعتمادی

مهرنوش اعتمادي از فعالان حقوق زنان و عضو كمپين يك ميليون امضا دراصفهان، روز گذشته در منزل خويش بازداشت شد. مینا جعفری، وکیل مهرنوش اعتمادی با غیرقانونی خواندن بازداشت موکلش خبرداد که بازداشت او بدون ارسال احضاريه و بنا به دستوردادستان اصفهان صورت گرفته است.وی با بیان اینکه اطلاعات درستي ازاتهام و يا اتهامات موکلش در دست نيست افزود: بنا به گفته ماموران اطلاعاتي، علت دستگيري وي فعاليتهايش در كمپين يك ميليون امضاست.

به گفته خانم جعفری، اموال شخصي اعتمادي نيز توسط ماموران ضبط شده است.

سرگردانی خانواده اسدی زیدآبادی

خانواده حسن اسدی زیدآبادی موفق به ملاقات با این فعال دانشجویی نشدند. همسر حسن اسدي زيدآبادي در این مورد به سایت ادوار نیوز گفت: ما از ساعت 9 صبح تا حدود 2 بعداز ظهر منتظر ملاقات بوديم ولي متاسفانه بدون اينكه از قبل اطلاعي به ما بدهند و علي رغم اينكه ما از بازپرس پرونده آقاي اسدي نامه ملاقات كابيني داشتيم موفق به انجام ملاقات با همسرم نشديم.

وی افزود: تاسف برانگيزست كه براي به دست آوردن حق قانوني خود در خصوص ملاقات با همسرم كه به جرم و گناه ناكرده بيست روز است در بازداشت به سر مي‌برد اينگونه سرگردان باشيم و هيچ مقامي خود را موظف به پاسخ‌گويي نداند. حتي هيچ مسوولي هم نبود كه خانواده ها بتوانند پول و لباسهايي را كه براي زندانيان آورده بودند تحويل دهند و بايد تا هفته آينده از وضعيت عزيزان خود بي‌خبر باشیم.

این در حالیست که محمد صادقي و حسن اسدي زیدآبادی، دو عضو شوراي مركزي سازمان دانش‌آموختگان ايران دیروز جهت تفهيم اتهام به دادگاه انقلاب منتقل شدند.
به گفته خانم موسوي؛ وكيل محمد صادقي، دادگاه به موکل وی اتهامات "اجتماع و تباني عليه نظام" و تبليغ عليه نظام از طريق مصاحبه با رسانه ها" را تفهيم كرده است.
بر اساس گفته صادقی به وکیل خود، او به مدت 14 روز در سلول انفرادي بند 240 بوده و هم‌اكنون به همراه سه تبعه بلژيكي در بند 209 نگه‌داري مي‌شود.
حسن اسدي زیدآبادی نيز از سلول انفرادي به سلول‌هاي چند نفره بند 209 انتقال يافته است.
این دو فعال دانشجویی دیروزبا دست‌بند به دادگاه آورده شده بودند. صادقي گفته است:" زماني كه به اين امر اعتراض كردم كه ما زنداني سياسي هستيم و نبايد دست‌بند داشته باشيم، ماموران نه تنها توجهي نكردند بلكه به من پابند هم زدند".

احضار مهدی عربشاهی

مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در آستانه 16 آذر، روز دانشجو به دادگاه احضار شد. به گفته این فعال دانشجویی روز گذشته احضاریه ای از سوی شعبه 1053 دادگاه عمومی جزایی مجتمع قضایی عدالت تهران به منزل وی فرستاده شده است.

براساس گزارش سایت امیرکبیر، در این احضاریه علت احضار گزارش علیه وی به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیرقانونی اعلام شده است.

این در حالی است که هفته گذشته عباس حکیم زاده دبیر سیاسی این اتحادیه دانشجویی نیز با حضور ماموران امنیتی در منزل مسکونی وی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

بی خبری از سلمان سیما

از سوی دیگر در مراجعه ای که خانواده سلمان سیما، عضو کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان روز یکشنبه به دادگاه داشتند، قاضی بیگی از آنها خواسته هفت روز دیگر برای پیگیری وضعیت فرزندشان مراجعه کنند. این در حالی است که سلمان سیما از زمان بازداشت تا کنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است.

آزادی دو فعال دانشجویی

موسی ساکت، دبیر شعبه آذربایجان شرقی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی، پس از 20 روز بازداشت در اداره اطلاعات نیروی انتظامی تبریز، روز گذشته با سپردن وثیقه آزاد شد.

علی مشمولی از فعالین دانشجویی اصفهان نیز که در 13 آبان دستگیر شده بود با صدور قرار وثیقه پنجاه میلیونی، بعد از سه هفته بازداشت آزاد شد.

اخباری نگران کننده از زوج زندانی

کبری زاغه‌دوست از بازداشت‌شدگان مراسم چهلم شهدای انتخابات، پس از 4 ماه بازداشت دربند 209 دیشب به بند عمومی نسوان زندان اوین منتقل شد. این زندانی سیاسی که در این مدت جهت اعترافات دروغین تحت فشار قرار داشته، نزدیک به 4 ماه است در شرایط بلاتکلیفی در زندان نگهداری می‌شود.

براساس گزارش سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر، قرار وثیقه 50 میلیون تومانی صادر شده برای وی، هنوز به اجرا در نیامده و بازپرس پرونده به پدر وی اعلام کرده تنها در صورتی وثیقه را می‌پذیرد که او از همسرش- مصطفی اسکندری- طلاق بگیرد.

کبری زاغه‌دوست می‌گوید: "اواخر شهریور ماه، زمانی که هم‌سلولی‌هایم را به بند متادون انتقال دادند، مرا به بازجویی بردند و در آن‌جا دو نفر مرا مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند و مرتب می گفتند: باید هر چه ما می‌گوییم، بنویسی".
او اضافه می‌کند: "بارها، همسرم را مقابل من و من را در برابر وی کتک زدند، تا به آنچه وجود نداشته، اعتراف کنیم".

اعمال فشارهای سنگین علیه کبری، در شرایطی صورت گرفته است که وی و همسرش هیچ‌گونه فعالیت سیاسی در گذشته نداشته‌ و در اعتراضات پس از انتخابات نیز شرکت نکرده اند.
به گفته زاغه دوست، وی به اتفاق همسرش در اواخر مراسم چهلم شهدای انتخابات در بهشت زهرا حاضر شدند که توسط ماموران وزارت اطلاعات مورد بازداشت قرار گرفتند. این زن و شوهر، سپس به بند 209 انتقال یافتند.

سربریدن فرزند و عروس نخستین رئیس کمیته‌ی انقلاب

کشتاري فجيع در غرب تهران؛ اين پرونده جنجالي جديدي است که از نخستين ساعات شامگاه يکشنبه دستگاه قضايي را به خود مشغول کرد. مقتولان يک زن و شوهر هستند که بسياري از ايرانيان خانواده آنها را مي شناسند؛ سيدمرتضي هاشمي فرزند نخستين فرمانده کميته انقلاب اسلامي و همسر 26ساله اش به نام آتنا ملکي. اکنون پرسش اصلي اين است؛ قاتلان چه کساني هستند و با چه انگيزه يي سر از تن اين دو جدا کرده اند؟ سردار اصغر جعفري رئيس پليس آگاهي ناجا هنوز براي اين سوال ها جواب روشني ندارد. او مي گويد؛ «اين قتل شامگاه يکشنبه به پليس گزارش شد و تحقيقات هنوز در مرحله اوليه است. بنابراين به زمان نياز داريم.» فخرالدين جعفرزاده معاون دادستان و سرپرست دادسراي امور جنايي تهران درباره اين پرونده توضيح مي دهد؛ «ساعات ابتدايي شب يکشنبه ماموران کلانتري 140 باغ فيض طي تماس با بهروز هنرمند بازپرس کشيک جنايي از به قتل رسيدن يک زوج در منزل شان واقع در خيابان آيت الله کاشاني، پشت شهرداري منطقه پنج خبر دادند که بلافاصله بازپرس در راس اکيپي تخصصي از عوامل بررسي صحنه جرم در محل حادثه حضور يافت و تحقيقات خود را آغاز کرد. در بررسي هاي ابتدايي مشخص شد آتنا ملکي 26ساله و سيدمرتضي هاشمي 30ساله فرزند شهيد سيدمجتبي هاشمي با ضربات متعدد چاقو و قطع عناصر حياتي گردن به قتل رسيده اند.» اجساد اين دو توسط خواهر مرتضي هاشمي کشف شد. او ساعت 20 يکشنبه به خانه برادرش رفت و وقتي کسي در را به رويش نگشود به موضوع مشکوک شد. او توانست وارد خانه شود. پس از آن بود که با جسد برادرش و همسر او مواجه شد و پليس را از واقعه مطلع کرد. اگرچه اجساد شامگاه يکشنبه پيدا شد، نتيجه تحقيقات اوليه حاکي است مقتولان چند روز پيشتر کشته شده بودند. بهروز هنرمند بازپرس شعبه چهارم دادسراي جنايي تهران که مسووليت پيگيري اين پرونده را برعهده دارد، مي گويد؛ «بر اساس بررسي ها و شواهد موجود زمان وقوع قتل ساعت 23 تا 24 پنجشنبه گذشته تخمين زده شده است.» در همان بدو تحقيقات چندين فرضيه درباره انگيزه جنايت مطرح و ابتدا تصور شد خودرو زانتيا مقتولان به سرقت رفته اما بعد معلوم شد اين اتومبيل نزد پسر ديگر شهيد هاشمي است. به گفته بازپرس هنرمند تا امروز فرضيه سرقت به عنوان انگيزه قتل جايگاهي در اين پرونده ندارد.

افکار عمومی ایران 'نسبت به تعهدات روسیه حساس است'


مهمانپرست

مهمانپرست: روسیه گفته نسبت به همه تعهداتش مسئولانه عمل خواهد کرد

یک مقام ایرانی از روسیه خواسته است به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند و در مورد عمل به خواست کشورهای غربی در مورد معاوضه اورانیوم هم خواستار تضمین قطعی شده است.

روز سه شنبه، 24 نوامبر (3 آبان)، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، در گفتگو با خبرنگاران گفت که "افکار عمومی ایران نسبت به تعهد روس ها حساس است" و ابراز امیدواری کرد که روسیه "با توجه به برخی سوابق تاریخی" به نحوی عمل کند که این حساسیت بیشتر نشود.

آقای مهمانپرست که به سئوالی در مورد قرارداد تحویل موشک های روسی اس 300 به ایران پاسخ می داد، گفت که "جمهوری اسلامی با روسیه قراردادها و همکاری های متنوعی در بخش های گوناگون دارد که یکی از این موارد همکاری های دفاعی است."

وی اظهار داشت که روسیه به طرف ایرانی تعهداتی داده و گفته است که "نسبت به همه تعهداتش مسئولانه عمل خواهد کرد."

اخیرا گزارش هایی از خودداری روسیه از اجرای قرارداد تحویل سامانه دفاع ضدهوایی موشک های اس 300 به ایران انتشار یافت و برخی مقامات نظامی جمهوری اسلامی، از جمله رئیس ستاد فرماندهی کل قوا و وزیر دفاع، از این اقدام گله کردند.

همچنین، هفته گذشته به نقل از وزیر انرژی روسیه اعلام شد که برخلاف آنچه که قبلا اعلام شده بود، نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان سال جاری راه اندازی نخواهد شد.

'روسیه کارشکنی نمی کند'

پیش از آن، مقامات ارشد روسیه، با درخواست از ایران برای عمل به قرارداد مبادله اورانیوم غنی شده داخلی با سوخت رآکتور تحقیقاتی، از امکان توافق با خواست کشورهای غربی در وضع تحریم های شدیدتر علیه ایران سخن گفته بودند.

صالحی

صالحی: روسها در نیروگاه بوشهر فراتر از تعهدات عمل می کنند

به همین دلیل هم اعلام تاخیر مجدد در راه اندازی بوشهر باعث گمانه زنی در مورد انگیزه سیاسی طرف روسی قرارداد شد هر چند مقامات ارشد روسیه این تاخیر را صرفا ناشی از مسایل فنی قلمداد کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - در نشست خبری روز سه شنبه، یکی از خبرنگاران اظهار داشت که "روس ها برای راه اندازی نیروگاه بوشهر به طور مداوم کارشکنی می کنند، موضع ایران در این خصوص چیست؟"

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال، اظهارات قبلی برخی مقامات روسی و ایرانی را تکرار کرد و گفت که این تاخیر ناشی از "موارد فنی" بوده است.

وی در عین حال گفت که منظور از راه اندازی تا پایان سال، پایان سال شمسی بوده و نه میلادی و افزود "آخرین توافق با طرف روس، انجام تعهدات در قبال این نیروگاه قبل از اسفند بوده است که مغایرتی با پایان سال ندارد."

با اینهمه، آقای مهمانپرست تلویحا از روسیه خواست به تعهدات خود در قبال ایران به شکل مطلوبتری عمل کند و گفت "به دلیل اینکه افکار عمومی نسبت به تعهدات کشورهای دوست حساسیت دارد، امیدواریم که این حساسیت ها تحریک نشود و به موقع تعهدات انجام گیرد."

در مورد تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر، به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هم گفته است که روس ها در نیروگاه بوشهر فراتر از تفاهمات فعالیت کرده اند و کشورهای غربی را متهم کرد که می کوشند روابط ایران و روسیه را مختل کنند.

معاوضه با تضمین قطعی

در نشست خبری روز سه شنبه سخنگوی وزارت امور خارجه، موضوع ارسال اورانیوم غنی شده در داخل تا خلوص 3.5 درصد در برابر دریافت سوخت با خلوص بیشتر برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران نیز مطرح شد.

آقای مهمانپرست در پاسخ به این سئوال که آیا ایران با ارسال بخش اعظم موجودی اورانیوم خود خارج موافق است یا نه، توضیح داد که جمهوری اسلامی برای تامین سوخت رآکتور تهران سه گزینه در برابر خود داشته است که عبارت بود از خرید سوخت، تولید سوخت در داخل از طریق افزایش خلوص اورانیوم غنی شده در تاسیاست داخلی و معاوضه این اورانیوم با سوخت مورد نیاز.

رآکتور تهران

ایران خواستار تضمین تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود که "ما هیچ وقت نگفته ایم مخالف خروج سوخت 3.5 درصدی از کشور هستیم بلکه درباره نحوه خروج صحبت کرده ایم."

به گفته آقای مهمانپرست "آنچه که ایران گفته است این است که ما به دنبال تضمین هستیم یعنی اینکه از دریافت سوخت اطمینان صد در صد داشته باشیم."

در اجلاسی که ماه گذشته با شرکت نمایندگان ایران، روسیه، فرانسه و ایالات متحده در وین برگزار شد، این پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شد که ایران بیش از هفتاد درصد از اورانیومی را که در تاسیسات داخلی تا خلوص 3.5 درصد غنی سازی کرده در اختیار روسیه و فرانسه قرار دهد و در مقابل، اورانیوم با خلوص حدود 20 درصد را صرفا برای استفاده در رآکتور اتمی تهران دریافت کند.

براساس این پیشنهاد، انتظار می رفت که با خروج بخش عمده موجودی اورانیوم غنی شده ایران، نگرانی غرب در مورد استفاده از این اورانیوم در ساخت تسلیحات اتمی مرتفع شود.

در حالیکه روسیه، فرانسه و آمریکا رسما این پیشنهاد را مورد قبول قرار داده اند، ایران هنوز پاسخ رسمی و نهایی خود را در این مورد اعلام نکرده که باعث ابراز ناخرسندی کشورهای غربی و حتی روسیه و گمانه زنی هایی در مورد احتمال تشدید تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی شده است.

بی اعتمادی ایران

در عین حال، مقامات ایرانی در روزهای اخیر کوشیده اند این نظر را رد کنند که جمهوری اسلامی در صدد پذیرش پیشنهاد مطرح شده در وین نیست.

اجلاس 1+5 و ایران در ژنو

کشورهای بزرگ جهان طرف قرارداد معاوضه اورانیوم با ایران خواهند بود

از جمله وزیر امور خارجه ایران گفته است که در صورت توافق با معاوضه سوخت، این معاوضه باید به شکلی انجام گیرد که ایران مطمئن باشد با از دست دادن اورانیوم غنی شده داخلی، سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را قطعا دریافت خواهد کرد.

انتظار می رود در صورت موافقت ایران با پیشنهاد معاوضه، کشورهای درگیر در این معاوضه، در این زمینه قراردادی رسمی را با ایران امضا کنند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز، به عنوان مجری این قرارداد، نظارت و اجرای آن را برعهده بگیرد.

با توجه به چنین ترتیباتی، مشخص نیست به چه صورت ممکن است طرف خارجی قرارداد در صدد نقض تعهدات بین المللی خود برآید و به این ترتیب، باعث نگرانی دولت ایران در مورد عدم اجرای چنین قراردادی شود که عمدتا خواست کشورهای غربی را هم برآورده می سازد.

آقای مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در مورد معنی "ضمانت صد در صد" برای انجام معاوضه اورانیوم غنی شده با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، گفت که "صد در صد یعنی هیچ ابهامی نباید نسبت به تامین سوخت رآکتور تهران وجود داشته باشد."

وی در توضیح این خواست دولت ایران گفت که "کشورهایی که ما با آنها مذاکره می کنیم سابقه خوبی نزد افکار عمومی نداشته اند و این کشورها علیرغم تعهدات زیاد به ایران، به این تعهدات عمل نکرده اند و عدم اجرای این تعهدات نوعی بی اعتمادی برای ایران به وجود آورده است."

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود که "برای اینکه مشکلات قبلی تکرار نشود، به دنبال تضمین صد در صدی هسیتم."

رآکتور تحقیقاتی تهران، که عمدتا در زمینه های پزشکی فعالیت دارد، در دهه 1960 توسط آمریکاییان ساخته شد و سوخت مورد نیاز این نیروگاه، که کاربرد دیگری نیز ندارد، از آن زمان به بعد، از جمله در سال های پس از انقلاب اسلامی، در اختیار ایران قرار می گرفته است.