۱۳۸۸ مهر ۱, چهارشنبه

جديدترين پست وبلاگ ابطحی از زندان

محمدعلي ابطحي نوشت: نميتوانم بدون مدرك ادعا كنم يازده ميليون تقلب صورت گرفته و يا از آشوبهاي زنجيره اي غير قانوني خياباني دفاع كنم.

محمد علي ابطحي در جديدترين پست وبلاگ خود كه از زندان به روز كرده، نوشته است: خيلي فكر ميكردم كه تا عيد فطر آزاد شوم. اما مي‌بينيد كه نشدم. بعد از چند روز فاصله امروزپاي كامپيوتر نشستم. فرصتي كردم كامنت‌هاي اندك را خواندم. بخشي را كه ممكن بود منتشر كردم. غير از مواردي كه لطف و محبت كرده بودند، چنانچه مي شد حدس زد خيلي ها در مورد اينكه وبلاگم را خودم نوشته باشم ترديد دارند و معتقدند بازجويم مي نويسد. مي خواستم كنار هر كدامشان هم جوابكي به رسم مألوف بنويسم، متاسفانه از نظر فني نمي شد. نميدانم چرا. ببخشيد جواب نداده ام.

هيچكدام از كامنت ها البته به قسمتي از مطلب من ايراد نگرفته بودند كه معلوم شود به كجاي نوشته من اعتراض دارند. با اينكه من در وبلاگم نه اعترافي كرده ام ونه حرفي خلاف نظراتم مطرح كرده ام. قرار هم نيست همه مثل هم فكر كنيم. اينكه چرا از داخل زندان با همه سختي هائي كه زندان دارد، چنين امكاني را به من كه يك وب نگار پر سابقه بوده ام، داده اند، به من ارتباطي پيدا نمي كند. نشان از تعامل و ارتباط منطقي بين بازجو ومن بوده است. اينكه اين بار نه تنها خيلي از ماها كه براي اولين بار بعد از انقلاب به زندان افتاده ايم، بلكه خيلي ها كه سر جهيزيه هر دوره زندان هستند نيز با بازجوهاشان از سر رفاقت و گفتگو مباحثه مي كنند وبه خصوص در مورد مسئله تقلب و آشوبها كه حرف اصلي من هم در اين دو مورد بود، مقاومتي نشان نمي دهند. اين نشان از مديريت متفاوت و موفقي دارد.مثلا تئوريسيني مثل سعيد حجاريان با وضع جسمي و سابقه اطلاعاتي اي كه دارد، حتما با اذيت و آزار پيشنهاد گفتگوي تلويزيوني نمي دهد. اي كاش هميشه از اين روش در مسائل سياسي بهره بگيرند. ما نمي توانيم اين روش را كه رويكرد اين بار مسئولان امنيتي در مورد ما بود را هوشمندانه ندانيم. گرچه هر يك روزي كه هر كداممان در زندانيم يك عمر ميگذرد و كاش دعا كنيد زودتر آزاد شويم ولي سختي زندان و غوق كشيدن هاي بي خودي كه در اينجا داريم، دليل نميشود كه واقعيت ها را ناديده بگيريم.

كاش دوستان عزيزي كه خوانندگان 5 ساله وبنوشت بودند و هستند و مثل هميشه تك تكشان را دوست دارم، به جاي اين فضاسازي ها و قضاوت ها، ايرادات نوشته ها و حرف هاي من را مي گفتند تا يا هدايت شوم و يا پاسخ بگويم. امروز كه كامنت ها را ديدم و نوشته ها و قضاوت هاي بعضي ها را در مورد نظرات خودم را خواندم غربت زندان در نظرم صد چندان شد.

من، اميدوارم آزاد شوم و در محيط آزاد بيرون زندان همين گفتگوها را ادامه دهيم. باورم اين است كه من همان ابطحي سابق هستم. اصلاح طلب و با اعتقاد به آزاد انديشي و منتقد بسياري از روشها و البته عضو كليت نظامي كه هويتم را براي آن گذاشته ام. اما وقتي در زندان هستم و بايد بازجوئي پس بدهم و براي نظراتم استدلال بياورم، نميتوانم بدون مدرك ادعا كنم يازده ميليون تقلب صورت گرفته و يا از آشوبهاي زنجيره اي غير قانوني خياباني دفاع كنم. كاري كه در وبلاگ و سايت و سخنراني هاي بدون مسئوليت به راحتي انجام مي پذيرد و در بسياري از موارد ايران وسربلندي و آينده مردم ايران قرباني اين نظرات ميشود.

راستي عيدتان مبارك. ببخشيد دير تبريك گفتم. اعمال و عباداتتان هم قبول حضرت حق. خيلي دلم براتون تنگ شده. از همين گوشه اوين هوارتا دوستان دارم

زندان ها پرشده؛ فشارها بیش تر

در حالیکه انتظار می رفت با تغییر مسولان دستگاه قضایی، دروضعیت بازداشت شدگان سیاسی و مطبوعاتی و دیگر دستگیرشدگانی که به جرم اعتراض به کودتا زندانی شده اند، تغییری حاصل شود اما نه تنها چنین تغییری روی نداده، بلکه وجود مواردی همچون گم شدن پرونده یک زندانی یا عدم آزادی زندانی، علیرغم دستور قاضی پرونده و تودیع وثیقه، نشان از ادامه سیاست های قضایی پیشین دارد. همچنین گفت و گوی روز با خانواده های برخی از زندانیان نشان دهنده آغاز فشار مجدد بر برخی از آنان، از جمله احمد زیدآبادی است.

در همین راستااخبارحکایت از آن دارد که احمد زیدآبادی، مجددا وضعیت خطرناکی دارد و از سوی بازجویان تحت فشار شدید و ضرب و شتم قرار گرفته است تا به حضور در دادگاه فرمایشی و قرائت متن دیکته شده آنها تن دردهد. از سوی دیگر تعدادی از بازداشت شدگان سیاسی و مطبوعاتی به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شده اند.گفته می شودبه علت افزایش تعداد زندانیان در بند 209 که دستگیرشدگان روز قدس هم به آنها اضافه شده اند، شیوا نظر آهاری، مهسا نادری، عاطفه نبوی، فاطمه ضیائی، شبنم مددزاده، و صغرا غلام نژاد به قرنطینه بند زنان منتقل شده اند. تعدادی از زندانیان سیاسی مرد نیز به قرنطینه بند 7 زندان اوین منتقل شده اند؛ آن هم در حالیکه در بند قرنطینه پتو و امکانات گرمایی در اختیار آنان نیست.
از سوی دیگر و در حالیکه از علی پیرحسینلو و همسرش و سایر بازداشت شدگان چند روز اخیر هیچ خبری در دست نیست، روز گذشته آذر منصوری، معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت هم بازداشت شد.

ضرب و شتم توسط بازجو
احمد زیدآبادی، روزنامه نگار سرشناس ایرانی و دبیر کل سازمان ادوار تحکیم در بند 240 زندان اوین زیر شدیدترین فشارهاست تا قرائت متن نوشته شده توسط بازجویش را به جای دفاعیات خود در دادگاه بپذیرد.
مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی که روز دوشنبه برای ملاقات با همسرش به زندان اوین مراجعه کرده و موفق به ملاقات نشده بود ضمن دادن خبر ضرب و شتم این روزنامه نگار در زندان، به روز گفت: روز دوشنبه گفتند که احمد ممنوع الملاقات است؛ هفته گذشته هم که برای ملاقات رفتیم به دلیل نامه ای که از قاضی پرونده داشتیم اجازه ملاقات دادند.
وی افزود: بازجویی آقای زیدآبادی که 35 روز در بند 2 الف و در جایی شبیه قبر زندانی بوده پس از انتقال به بند 240 شروع شده و بازجویی بسیار خشن به طرز وحشتناکی از او بازجویی کرده است.
به گفته خانم محمدی، بازجو به آقای زیدآبادی گفته است که "دستور داریم تو را له کنیم و اگر همکاری نکنی هر کاری دلمان خواست با تو می کنیم و اگر این کاغذهای بازجویی را ننویسی همین کاغذها را به خوردت خواهیم داد."
او که این سخنان را به نقل از زیدآبادی بیان میکرد افزود: "همین بازجو، احمد را به شدت کتک زده و خود احمد می گفت که خشونت وحشتناکی علیه او به کار برده اند."
همسر آقای زیدآبادی گفت: این اواخر بازجوی او عوض شده و بازجوی جدید رفتاری انسانی تر با او داشته، اما چون او حاضر به قرائت متن نوشته شده توسط بازجو در دادگاه نشده است مجددا همان بازجوی خشن اولی برگشته و اکنون هم اوست که دوباره از آقای زیدآبادی بازجویی می کند.
خانم محمدی سپس به اتهامات آقای زیدآبادی اشاره کرد و گفت: اوایل بازجویی اتهامات وحشتناکی از جمله اتهامات اخلاقی به احمد نسبت داده اند اما او حاضر به پذیرفتن این اتهامات دروغ نشده؛ اکنون هم یکی از اتهاماتش نامه ای است که به رهبری نوشته و در سایت ها منتشر شده بود. او را تحت فشار قرار داده اند که چرا نوشتی مقام رهبری و کلمه معظم را به کار نبرده ای!"
وی با بیان اینکه ارتباط با روزآنلاین و بی بی سی و دیدار با ابراهیم یزدی از دیگر موارد در بازجویی هاست، افزود: حالا دوباره با تغییر بازجو و آمدن بازجوی قبلی باز احمد تحت فشار شدیدی قرار گرفته تا به جای دفاع از خود، متن نوشته بازجو را در دادگاه بخواند و طلب بخشش کند. ضمن اینکه بازجو که عوض شده بود هفته ای یکبار احمد به منزل زنگ میزد و به ما ملاقات میدادند اما با آمدن بازجوی سابقش نه تماس مگیرد و نه ملاقات می دهند؛ گویا میخواهند کاری راکه با آقای عبدالله مومنی کردند با او نیز بکنند که اورا 40 روز در بیخبری مطلق نگه داشتند و بعد مستقیم به دادگاه بردند.
همسر آقای زیدآبادی گفت: آقایان اعلام کردند که زیدآبادی گفته وکیل نمیخواهم؛ من در آخرین ملاقاتی که داشتیم از احمد پرسیدم چرا گفته ای وکیل نمی خواهی که جا خورد و گفت من چنین چیزی نگفته ام؛ دروغ گفته اند. و از همان روز وکلای ایشان باز شروع به پیگیری کردند اما اکنون دقیقا دو هفته است که پرونده احمد روی میز آقای سبحانی، بازپرس شعبه دو است و از آقای سبحانی که می پرسیم چرا پرونده به صورت بلاتکلیف همچنان روی میز شما مانده، می گوید من قرار نهایی را صادر کرده ام، بروید از آقای حداد بپرسید.
خانم محمدی با بیان اینکه همسرش از او خواسته است مصاحبه نکند گفت: احمد می گوید هر بار که من مصاحبه می کنم او را بیشتر تحت فشار قرار میدهند. من هم میدانم که با این مصاحبه فشار روی احمد بیشتر می شود اما چاره دیگری ندارم؛ احمد الان صد روز است که در انفرادی به سر می برد؛ او را به شدت کتک زده اند، به مرز جنون و خودکشی رسانده اند و اکنون نیز فشار می اورند که اعتراف بگیرند و دیکته کنند و او بنویسد و بعد در دادگاه بخواند!
خانم محمدی می افزاید:بازجویان به آقای زیدآبادی گفته اند که باید از رهبری بابت اینکه مقابل اسمش کلمه معظم را ننوشته است عذرخواهی کند؛ من میخواهم بدانم رهبری که میگوید انتقاد کردن آزاد است چرا احمد باید بابت این قضیه از او عذرخواهی کند و این چه نوع آزادی انتقاد است که به خاطر ننوشتن کلمه معظم برای ایشان، یک روزنامه نگار را تحت وحشیانه ترین فشارها قرار می دهند؟


مومنی، آقایی و طباطبایی در یک سلول
عبدالله مومنی، فعال سرشناس دانشجویی و سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت با شهاب الدین طباطبایی و هدایت الله آقایی در یک سلول نگهداری می شود.
روز دوشنبه که خانواده این فعال دانشجویی برای ملاقات با او به زندان اوین مراجعه کرده بودند موفق به ملاقات نشدند. حمیدرضا مومنی، فرزند عبدالله مومنی در این مورد به روز گفت: "به ما گفتند بروید خانه ؛برای ملاقات زنگ میزنیم. ما برگشتیم اما خبری نشد."
به گفته حمیدرضا، خانواده مومنی یک روز پس از برگزاری دادگاه نمایشی با او در زندان اوین ملاقات کرده اند. حمیدرضا وضع روحی پدرش را بهتر از ملاقات اول توصیف کرد و گفت: "همین که از سلول انفرادی خارج شده و با آقای طباطبایی و آقایی هم سلول است خیلی در روحیه ایشان تاثیر مثبت داشته است."
حمیدرضا مومنی گفت:" ملاقات کمتر از 7 - 8 دقیقه طول کشید و فقط توانستیم احوالپرسی بکنیم؛ ضمن اینکه هم بازجو حضور داشت و هم حرفهای ما را ضبط میکردند، برای همین نه ما و نه پدرم در مورد دادگاه هیچ حرفی نتوانستیم بزنیم.من فقط پرسیدم چرا گفته ای وکیل نمیخواهی؟ اما او جواب روشنی نداد؛ یعنی نتوانست جواب دهد.بعد پرسیدم هواخوری می روید که پاسخ داد نه.|


پرونده گم شده بهمن احمدی امویی
بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی همچنان در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین است و خبری از پرونده او نیست. فریده غیرت، وکیل این روزنامه نگار به روز گفت: "من وکالت نامه تمبر زده آقای احمدی امویی و همسرشان، خانم بنی یعقوب را همزمان به دادگاه بردم و ارائه کردم که مال خانم بنی یعقوب روی پرونده گذاشته شد. در مورد آقای احمدی امویی هم دستور داده شد که روی پرونده ایشان بگذارند اما بعد که مراجعه کردم گفتند پرونده ایشان اینجا نیست و من در سه شعبه بازپرسی پی گیری کردم اما اثری از پرونده نبود."
خانم غیرت افزود: "ما احتمال میدادیم که پرونده ایشان پیش آقای مرتضوی باشد اما با رفتن آقای مرتضوی از دادستانی پرونده هایی که نزد ایشان بود به دادگاه انقلاب فرستاده شد و متوجه شدیم که پرونده آقای احمدی امویی در میان این پرونده ها هم نیست. از سوی دیگر آقای احمدی به همسرشان گفته اند که شاید پرونده ایشان هنوز از زندان اوین به دادگاه فرستاده نشده در حالیکه بازجویی ایشان به گفته خودشان تمام شده و همچنان در سلول انفرادی هستند و خبری هم از پرونده ایشان نیست."
خانم غیرت که رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان است درباره پلمپ دفتر این انجمن نیز گفت: "پلمپ محل مورد نظر بوده و در حکم دادستانی اسمی از انجمن دفاع از زندانیان نبود و فقط آدرس محل را نوشته بودند و ما یک لایحه ای نوشته و ارائه کرده ایم اما هنوز جوابی نگرفته ایم."
خانم غیرت با قانونی خواندن فعالیت های این انجمن افزود: "فعالیت انجمن دفاع از حقوق زندانیان هنوز قانونی است و تاکنون دستوری مبنی بر لغو یا ممنوعیت فعالیت انجمن صادر نشده است و حتی اگر چنین دستوری نیز بدهند باید به موجب حکم دادگاه باشد در حالیکه تاکنون ما حتی یک تذکر هم درباره فعالیت هایمان نگرفته ایم."
رئیس هیات مدیره این انجمن در پایان گفت: "مردم از سراسر کشور تماس می گیرند و از انجمن کمک میخواهند اما دفتر پلمپ است و هیچ فعالیتی نمی توانیم انجام دهیم."


داوود سلیمانی در بند الف 2 سپاه
جمعی از فعالان سیاسی، مدنی و دانشجویی از احزاب و گروه‌های مختلف به دعوت کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه، روز عید فطر با حضور در منزل دکتر داوود سلیمانی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و نماینده مردم تهران در مجلس ششم با خانواده وی دیدار کردند.
به گزارش سایت ادوار نیوز، سوده سلیمانی، دختر این فعال سیاسی در این دیدار به نحوه بازداشت ووضعیت پدرش اشاره کرده و گفته است: "ساعت 6 صبح روز 26 خردادماه 8 نفر مامور امنیتی به منزل ما وارد شدند و ضمن تفتیش و ضبط وسایل شخصی پدرم، ایشان را با خود بردند. بعد از بیست روز یک تماس تلفنی سه دقیقه ای داشتند و سه هفته بعد هم یک تماس تلفنی داشتند و چهارمین تماس ایشان در واقع همان اولین ملاقات ما بود که در روز 22 مرداد اتفاق افتاد. ما به جز یک مورد ملاقات دیگر موفق به دیدن ایشان نشده ایم و تلاش های ما برای آزادی ایشان بی نتیجه بوده است."
او افزود:" پنج شنبه گذشته نیز وقتی برای ملاقات به اوین رفتیم با ما برخورد بسیار بدی داشتند و رفتارشان تحقیر آمیز بود و وقتی از آنها سوال می کردیم آقای سلیمانی کجا هستند؟ پاسخ می دادند شما چه خانواده ای هستید که از محل نگهداری زندانی خود خبر ندارید!"

وی ادامه داد: "برداشت ما این است که اقای سلیمانی در بند دو الف زندان اوین نگهداری می شوند."

خواهر آقای سلیمانی نیز در این دیدار گفت: "در دیدار با اقای سلیمانی ایشان از ناحیه پا ابراز ناراحتی می کرد و موقع راه رفتن می لنگید و به ما تاکید کرد که زیر بار تهمت ها و اتهامات زده شده به ایشان مبنی بر ساماندهی اغتشاش و آشوب در کشور نرفته است.او در زندان انفرادی با قرائت قران و دعا ایستادگی می کند.

انتشار اخبار مبهم از سقوط یک هواپیما در ایران

نقشه محل سقوط

رسانه های خبری ایران گزارش هایی مبهم از سقوط یک هواپیما در نزدیکی ورامین در جنوب تهران منتشر کرده اند.

روابط عمومی نیروی هوایی ارتش ایران با صدور اطلاعیه ای ضمن تأیید وقوع این سانحه، اعلام کرد که سقوط این هواپیما ارتباطی با رژه هوایی نخستین روز هفته گرامیداشت جنگ هشت ساله ایران و عراق نداشته است.

رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر به خبرگزاری فارس گفته که این سانحه در ساعت ۱۰ صبح به وقت ایران در جنوب قرچک در نزدیکی ورامین اتفاق افتاده است.

احمد اسفندیاری گفته است که نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر ورامین جنازه ۷ تن از سرنشینان هواپیما را یافته اند و تلاش برای یافتن سایر اجساد احتمالی و پاکسازی منطقه ادامه دارد.

این خبرگزاری در خبری دیگر نوشته که هواپیمای مذکور "در حین آموزش" سقوط کرده است.

به نظر می رسد سکوت سازمان هواپیمایی کشوری در مورد سقوط این هواپیما و همزمانی وقوع سانحه با رژه هوایی سالروز آغاز جنگ ایران وعراق، احتمال نظامی بودن این هواپیما را مطرح کرده که صدور اطلاعیه نیروی هوایی ارتش را در پی داشته است.

با این حال در اطلاعیه نیروی هوایی ارتش ایران، تنها ارتباط سقوط هواپیما با رژه هوایی رد شده و اشاره ای به نظامی بودن یا نبودن هواپیما نشده است.

برخورد یک هواپیمای سوخوی ۲۴ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با یک هواپیمای مسافربری در جریان یک رژه هوایی در روز ۱۹ بهمن ۱۳۷۱ (روز نیروی هوایی) به کشته شدن ۱۳۴ تن انجامید.

چند سال بعد هم یک هواپیمای کوچک نظامی در جریان یک رژه هوایی در منطقه ای مسکونی در مرکز تهران سقوط کرد.

قدردانی کروبی از حمایت منتظری

مهدی کروبی

آقای کروبی اظهار امیدواری کرد سایر بزرگان حوزه نیز به جنبش اعتراضی بپیوندند

مهدی کروبی با قدردانی از آیت الله منتظری به خاطر حمایت هایش از او در بحران پس از انتخابات، اظهار امیدواری کرده است که دیگر علما و بزرگان حوزه "توان اعتراض" بیابند.

مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی، که در هفته های اخیر به عنوان صدای اصلی مخالفان به خصوص در زمینه نقض حقوق بازداشتی ها نقش ایفا کرده، در نامه ای از آیت الله حسینعلی منتظری تشکر کرد.

در جریان بحران پس از انتخابات ایران که با اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد و سرکوب شدید این اعتراضات همراه بود، آیت الله منتظری با صدور بیانیه هایی صریح به دفاع از معترضان برخاست.

همچنین پس از آنکه گزارش شد مهدی کروبی در مراسم نماز جمعه 26 تیر به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی هدف حمله خفیف فیزیکی قرار گرفته، آقای منتظری از او دفاع کرده بود.

تا پیش از انتخابات اخیر اغلب سیاستمداران منتقد و مخالف داخل کشور حتی از تماس با آیت الله منتظری پرهیز می کردند مبادا مورد غضب قرار گیرند؛ اما نامه نگاری آقای کروبی تنها یکی از مواردی است که نشان می دهد بحران اخیر تا چه حد اینگونه معادلات را به هم ریخته است.

آقای کروبی در ابتدای نامه اش پس از عرض ارادت به آقای منتظری نوشت: "از اینکه به خاطر برخی حوادث و تعرضات پیش آمده بعد از انتخابات دور دهم ریاست جمهوری برای اینجانت از این حقیر تفقد نمودید و طی نامه ها و بیاناتی اظهار تاسف فرمودید لازم دانستم بدین وسیله تشکر و قدردانی خود را اعلام دارم و از اینکه این پاسخ با کمی تاخیر خدمتتان ارسال می شود پوزش می خواهم."

آقای کروبی در باقی این نامه از رفتار حکومت با مخالفان شکایت می کند و "تعرض و برخی توهین ها و ناملایمات" برای خود را در مقابل آنچه معترضان متحمل شده اند ناچیز می شمارد.

او به ویژه به "نادیده گرفته شدن" بعضی از اصول مسلم قانون اساسی به خصوص بخش هایی از آن که برای "پرهیز از خودکامگی" تنظیم شده است اعتراض می کند.

آقای کروبی می نویسد که انتخابات "عملا در پرتو دخالت های مراکز قدرت بی معنا" شده است و آزادی احزاب و مطبوعات "به راحتی توسط مراکز خودکامه" مورد تعرض قرار گرفته است.

او می افزاید: "و از همه وحشتناک تر به بهانه حفظ امنیت، بزرگترین ناامنی؛ حمله و کشتار و ضرب و شتم و شکنجه و.... برای جوانان و زنان و مردانی که فقط با احساس مسئولیت و امیدی که خودِ این مسئولین در آنها برانگیخته بودند که میتوانید آزادانه به هر کسی رای دهید و بعد دیده بودند که چگونه نتایج اعلامی برخلاف روال قانونی و با دخالت های علنی مسئولین اجرا و نظارت بر خلاف آرای آنها اعلام می شود، به صحنه حساس مسئولیت آمده و در تظاهراتی آرام و حتی بدون شعار اعتراض خود را اعلام کردند و دیدیم که چگونه مورد تهاجم قرار گرفتند."

او در پایان نامه اش اظهار امیدواری می کند که "خداوند متعال به همه مسئولین ما احساس مسئولیت و انگیزه امانتداری برای مردم و سعه صدر و تحمل حکومت داری عادلانه و رعایت اخلاق و دستورات اسلامی را عنایت فرماید و به همه اقشار جامعه به ویژه علما و بزرگان حوزه احساس مسئولیت و توان اعتراض و برخورد با قانون گریزی ها و قانون ستیزی ها عطا کند.

آیت الله منتظری: راه اصلاح برای حفظ جمهوری اسلامی بس دشوار است

آیت الله منتظری

آیت الله منتظری: حاکمیت گرفتار عدم مشروعیت شده است

آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه در قم، در نامه ای به میرحسین موسوی از دشواری راه اصلاحات سخن گفته است.

نامه آیت الله منتظری در پاسخ به نامه ای انتشار یافته که میرحسین موسوی در روز 21 شهریور ماه برای او ارسال کرده و خواستار راهنمایی در مورد حوادث اخیر شده بود اما با توجه ه اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای در باره قابل قبول بودن اعترافات متهمان، از مسایل مطرح شده در آن نامه فراتر رفته و مسایل دیگری را هم مطرح ساخته است.

متن نامه آقای موسوی، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری، و پاسخ آیت الله منتطری در پایگاه اینترنتی این مرجع تقلید منتشر شده است.

آقای موسوی بیانیه ای را نیز ضمیمه این نامه کرده بود که متن آن منتشر نشده است با این حال از مضمون نامه پیداست که این بیانیه احتمالا همان بیانیه 14 شهریور آقای موسوی است.

کلیک کلیک متن نامه میرحسین موسوی و پاسخ آیت الله منتظری

آقای موسوی در آن بیانیه درباره نحوه ادامه جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات نوشته بود که محور چنین حرکتی باید تقویت و تحکیم "شبکه اجتماعی خودجوش و توانمندی" باشد که "در میان بخش وسیعی از مردم شکل گرفته و نسبت به پایمال شدن حقوق خود معترض است".

او در آن بیانیه معترضان را اکثریت جامعه دانسته و از آنان خواسته بود گروه های کوچکی از همفکران تشکیل دهند تا "پس از عبور از امواج حادثه و عاطفه" بتوانند به "ایفای نقش تاریخ سازی که از آنها انتظار داریم" بپردازند.

میرحسین موسوی در نامه تازه خود به آقای منتظری می گوید که در بیانیه خود دو هدف را دنبال می کند: یکی اینکه اگر در مردم "خشم و نارضایتی" به وجود آمده، مراجع و روحانیت باید بدانند که این خشم "متوجه دین" نیست و در این زمینه از روحانیت می خواهد اجازه ندهند قشرهای مختلف به خصوص جوانان "از اسلام فاصله بگیرند."

او هدف دیگر خود از صدور این بیانیه را حفظ "تکاپوهای مردم در چهارچوب نظام" و جلوگیری از افتادن آنها به "دام ساختارشکنی های خطرناک" عنوان می کند که احتمالا به سقوط نظام جمهوری اسلامی اشاره دارد.

راه 'دشوار' اصلاح نظام

آیت الله منتظری در پاسخ به میرحسین موسوی راه اصلاح نظام برای حفظ آن را "بس دشوار" و کل حاکمیت را "گرفتار عدم مشروعیت" توصیف می کند و می گوید حکومت با این شیوه ها دوام نخواهد آورد.

این درحالی است که آقای موسوی تنها دولت تحت ریاست محمود احمدی نژاد را نامشروع خوانده است و مشروعیت کل نظام حکومتی را زیر سئوال نبرده است.

میرحسین موسوی

موسوی در نامه خود خواستار راهنمایی آیت الله منتظری شده بود

آیت الله منتظری در این نامه که روز سه شنبه 31 شهریور در وبسایت او منتشر شده خطاب به آقای موسوی نوشته است که از آزمون انتخابات "سربلند" بیرون آمده و افزوده است: "تاکنون در حد امکان و توان خویش از حقوق تضییع شده مردمی که با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افتخار بزرگی را برای کشور آفریدند دفاع نمودید، که جای بسی تقدیر و تشکر دارد."

آیت الله منتظری اظهار امیدواری می کند که پیشنهادهای مطرح شده در بیانیه آقای موسوی "مى‎تواند راه مفيد و موثرى براى برون رفت از بحران كنونى - كه در اثر‏ ‏قدرت طلبى و خودخواهى و غرور و ندانم كارى ها دامنگير جمهورى‏ ‏اسلامى شده است - باشد و سنگ بناى تحولى مثبت در جهت اصلاح نظام‏ ‏و حفظ آن از خطر فروپاشى و انشقاق و پراكندگى صفوف ملت‏ ‏گردد."

با این حال او فورا می افزاید: "البته توجه داريد راه اصلاحى مذكور كه شما در جهت دفاع از حقوق مردم و‏ ‏نجات جمهورى اسلامى از اين بحران بزرگ انتخاب كرده ايد بس دشوار‏ ‏بوده و در معرض فشارها و تهديدهاى بسيارى از ناحيه كسانى است كه‏ ‏اين بحران را ايجاد كرده اند."

اعترافات تلویزیونی

آیت الله منتظری که در سه ماه اخیر بیانیه های متعددی در حمایت از معترضان و انتقاد از رفتار حکومت منتشر کرده است، در ادامه نامه خود تلویحا به اظهارات اخیر رهبر ایران به مساله اعتبار اعترافات اشاره کرده و به آن پاسخ می دهد.

آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز عید فطر در مورد موضوع اعترافات بازداشت شدگان گفته بود اعتراف افراد در دادگاه علیه فردی دیگر "حجیت شرعی ندارد و مسموع نیست" با این حال او گفت که اعتراف افراد در دادگاه ها علیه خود و "در مقابل دوربین ها و بینندگان میلیونی"، "شرعا، عرفا و عقلا، حجت، مسموع و نافذ" است.

آیت الله منتظری که اخیرا شماری از اعضای خانواده او از جمله بعضی از نوادگانش به علل نامعلوم بازداشت شده اند، در نامه خود اعتراف گیری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی و سایر مخالفان را "خلاف شرع" و اعترافات اشخاص علیه خود را نیز در شرایط فشار از جمله حبس در انفرادی "نامسموع" دانسته است.

نظامى كه تحت لواى اسلام بوده و افتخار شيعه بودن را دارد با انجام چنين‏ ‏اعمالى نه تنها در سطح جهان، بلكه در كشور و در ميان توده ها و جوانان ‏ ‏خودمان نيز موجب بدبينى نسبت به اسلام و دين گشته، و عجز اسلام از‏ ‏تحقق عدالت در جامعه را اعلام می کند

آیت الله منتظری

او نوشته است: "متأسفانه بعد از انتخابات، عده اى از نخبگان و فعالان سياسى و مطبوعاتى‏ ‏بازداشت شدند و برخلاف شرع و قانون براى اعتراف گيرى هاى‏ ‏غير حقيقى و دروغين مورد فشار قرار گرفته و اعترافات بعضى آنان از‏ ‏رسانه هاى عمومى پخش گرديد، و اين مسلم و بديهى است كه اقرار‏ ‏شخص بر عليه شخص ديگرى در چنين شرايطى معتبر و مسموع نيست؛‏ ‏بلكه آنچه بيشتر مورد تأكيد روايات مستفيضه می باشد اين است كه حتى‏ ‏اقرار شخص بر عليه خودش در زير هر گونه فشار و شكنجه اعم از تهديد،‏ ‏تجريد، حبس ، ترس و مانند آن اعتبارى نداشته و مسموع نمى باشد. (وسايل الشيعة ، جلد 18، صفحه 497 و 498; و دراسات فى ولاية الفقيه ، جلد دوم ، صفحه ‏ ‏378)."

وی بدون ذکر نام آیت الله خامنه ای افزود: "و اجتهاد در مقابل نص این روایات صحیح نیست و نظر دادن در مقابل آنها بدعتی واضح است و اصل 'اقرار العقلاء على انفسهم جايز' فقط در‏ ‏شرايط عادى و بدون اعمال زور و فشار نافذ است."

آیت الله منتظری حبس در سلول انفرادی را نیز از مصادیق "بارز شکنجه" خوانده و نوشته این حبس ها "مخصوصا به شكل وحشتناكى كه در دوره اخير انجام‏ ‏شده و شرايط غيرعادى كه در پى آن وجود دارد، اعترافات متهم حتى بر‏ ‏عليه خودش نيز معتبر و مسموع نيست؛ حتى اگر متهم بارها در آن شرايط و‏ ‏از طريق مصاحبه و ميزگرد اعتراف و اعلام كند كه خطا كرده و مرتكب‏ ‏اشتباه و جرم شده است، اعترافات مكرر با وجود آن شرايط در بى اعتبار‏ ‏بودن، حكم همان اعتراف اوليه را دارد."

او می نویسد که اعتراف گیرندگان خود "مدعی و طرف دعوای" متهمان هستند و بنابراین این اعترافات "نزد هیچ عقل سلیمی" اعتبار حقوقی و قضایی ندارد.

آیت الله منتظری حکومت را "گرفتار بحران عدم مشروعیت" توصیف می کند و می نویسد: "حكومتى كه در آن اقشار‏ ‏وسيعى از مردم و نخبگان، ناراضى و در فشار باشند قابل دوام نيست. اگر‏ ‏حكومت كردن با اين شيوه و روش و با ايجاد رعب و خفقان و استبداد و‏ ‏سركوب و پر كردن زندانها از نخبگان و آزادى خواهان و گروههاى سياسى‏ ‏مختلف ممكن بود، رژيم شاه توانسته بود حكومت خود را حفظ كند و هنوز‏ ‏پابرجا بود."

‎ ‏ ‏او همچنین در اشاره به نامه آقای موسوی در مورد فاصله گرفتن عموم مردم از اسلام نوشت: "نظامى كه تحت لواى اسلام بوده و افتخار شيعه بودن را دارد با انجام چنين‏ ‏اعمالى نه تنها در سطح جهان، بلكه در كشور و در ميان توده ها و جوانان ‏ ‏خودمان نيز موجب بدبينى نسبت به اسلام و دين گشته، و عجز اسلام از‏ ‏تحقق عدالت در جامعه را اعلام می کند و متأسفانه تصميم گيرندگان امور‏ ‏بر اين حقيقت روشن چشم بسته اند و به مدح مداحان و چاپلوسى‏ ‏تملق گويان - كه طبق حديث پيامبر خدا (ص ) بايد خاك بر دهان آنان ريخته‏ ‏شود - دل خوش كرده اند.