۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

نیویورک تایمز: نشت اخبار داخلی و فرسایش درونی رژیم

نیویورک تایمز روز پنجشنبه در یادداشتی درباره ایران نوشته است که تاکتیک های حکومت ایران در سرکوب مخالفان از جمله ضرب و شتم، بازداشت ها، دادگاه های نمایشی و حتی کشتارها نه تنها مردم را از ادامه اعتراضات منصرف نکرده، بلکه آثار منفی این رویکرد در درون حکومت نیز ظاهر شده است.
در این یادداشت به قلم "مایکل اسلکمن" خبرنگار نیویورک تایمز که سال هاست درباره مسائل ایران می نویسد آمده است: "به گفته کارشناسان مسائل ایران، این تاکتیک ها ممکن است درحال وارد کردن خسارت بر دولت ایران باشد، یعنی زایل شدن مشروعیت این دولت حتی در میان خودی ترین خودی ها. شواهد این امر چیست؟ نشت خبرها."
این روزنامه نوشت که نشت خبرهای درونی رژیم از ماه دسامبر شروع شد: "نشت خبرهایی درباره نشست های محرمانه دستگاه های اطلاعاتی و سپاه پاسداران؛ یک یادداشت خجالت آور از تلویزیون دولتی درباره چگونگی پوشش دادن اخبار اعتراضات؛ یادداشتی درباره چگونگی استفاده نیروهای امنیتی از مجرمان برای پر کردن صف ها در تظاهرات دولتی."
نیویورک تایمز تاکید می کند که هیچ راهی برای تایید دقیق بودن این خبرهای درز کرده وجود ندارد اما اشاره می کند که حکومت ایران - حتی سپاه پاسداران - یک تشکیلات یکدست نیست و صداهای مختلفی در آن وجود دارد، امری که امروز پس از حوادث انتخابات خرداد ماه می تواند بیشتر خودنمایی کند.
این روزنامه نوشت: "نشانه هایی هست از اینکه حتی در میان متعهدترین اعضای عقیدتی حکومت، هستند کسانی که به این نتیجه رسیده اند که رویکرد مشت آهنین دولت علیه معترضان بی نتیجه است و اینکه در واقع نتیجه عکس دارد."
عباس میلانی مدیر مطالعات ایران در دانشگاه استانفورد و منتقد حکومت ایران به نیویورک تایمز گفت: "فکر می کنم مقام های پاکسازی شده و ناراضی، منبع خبرهای بیش از پیش افشاگرانه درباره فعالیت ها و طرح های رهبران رژیم هستند که به مطبوعات و به جنبش سبز نشت می کند."
نیویورک تایمز می نویسد که درز خبرهای درونی می تواند نشانه یاس حکومتی ها و شاید ناشی از تصمیم رهبر ایران برای به حاشیه راندن همه، به جز وفادارترین عناصر باشد و می افزاید: "هرچند این نشت ها شاهدی بر وجود شکاف هاست، اما در مورد عمق این شکاف ها و جهت حرکت بحران ایران و ثبات حکومت چیزی به ما نمی گوید."
فریده فرهی کارشناس ایران در دانشگاه هاوائی به این روزنامه گفت: "در میان شماری از نیروهای دولت و در سطح جامعه تعهد کافی نسبت به بقای جمهوری اسلامی وجود دارد که امکان ادامه استفاده از سرکوب و خشونت را فراهم کند. اما دقیقا بی اثر بودن شیوه های به کار گرفته شده برای کنترل جمعیت، توام با تلاش ناموفق بخشی از نیروهای شدیدا تندرو برای پاکسازی نظام سیاسی ایران از تمامی رقباست، که ممکن است برخی از رهبران را وادار به تجدید نظر در این زمینه کند."
این روزنامه اشاره می کند که هرچند رهبر ایران که کنترل اهرم های اصلی قدرت را در دست دارد تاکنون هیچ تمایلی به سازش با مخالفان نشان نداده است اما امکان دارد که فشارهای داخلی بالاخره یک سازش سیاسی را چاره ناپذیر کند.
علیرضا نادر تحلیلگر موسسه مطالعاتی "رند کورپوریشن" نیز گفت که هرچند ابعاد اختلافات درون حکومت را نمی توان اندازه گرفت اما این اختلافات "از توان بالقوه تضعیف قبضه خامنه ای در یک مقطع حساس برخوردار است."
نیویورک تایمز در این گزارش به نقل از آقای میلانی به گزارش های "معتبر" نشت کرده دولتی اشاره می کند دایر بر اینکه مقام ها برای تهدید معترضان و پر کردن صفوف تظاهرات دولتی از مجرمان و زنان روسپی استفاده کرده اند.
این همان گزارشی است که در چند روز اخیر همراه با عکس های زنانی با آرایش های غلیظ در تظاهرات دولتی موسوم به "عاشوراییان" در اینترنت دست به دست گشته است.
در گزارش نیویورک تایمز همچنین به شرحی که ادعا می شود یک پاسدار از کنترل مراسم تدفین علی موسوی خواهر زاده میرحسین موسوی ارائه کرده اشاره شده است.
خبر نشت کرده مهم دیگری که نیویورک تایمز به آن اشاره می کند گزارشی است که اواخر دسامبر در سایت "جنبش راه سبز" (جرس) منتشر شد دایر بر اینکه در جلسه ای حکومتی، درباره بازداشت سه رهبر اصلاح طلب جنبش سبز، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی، بحث شده است.
گفته شد که فرماندهان سپاه و مقام های ارشد وزارت اطلاعات به علاوه نمایندگان رهبر ایران در آن جلسه حضور داشته اند. براساس گزارش جرس نمایندگان شورای عالی امنیت ملی با بازداشت این سه نفر مخالفت کرده اند درحالی که دیگران خواهان چنین چیزی بودند.
مایکل اکسوورتی دیپلمات سابق بریتانیایی و کارشناس ایران که در دانشگاه اکستر درس می دهد گفت: "زمانی خواهد آمد که افراد در درون سیستم، از بسیجی ها یا سپاه پاسداران، عملکرد خود را زیر سوال خواهند برد و اینکه آیا می توانند همچنان به این رژیم وفادار باشند یا نه."
تلویزیون دولتی نروژ این هفته گزارش داد که یک دیپلمات جمهوری اسلامی در نروژ، اخیرا در اعتراض به خشونت علیه تظاهرکنندگان مخالف دولت ایران از سمت خود کناره گیری کرده است.
تلویزیون "ان آر کی" با پخش متن مصاحبه ای با محمد رضا حیدری، کنسول سفارت ایران در اسلو، گفت که این دیپلمات جمهوری اسلامی با تایید استعفا از سمت خود در سفارت ایران گفته است که به دلیل نحوه برخورد دولت با تظاهرکنندگان معترض، وجدان او راضی نمی شود تا به خدمت به دولت ادامه دهد.

اشپيگل: افول خامنه ای شمارش معکوس سقوط حاکميت است

اعتصاب غذای محمد نوری زاد در زندان
افول خامنه ای شمارش معکوس سقوط حاکميت است

اعتصاب غذای محمد نوری زاد در زندان

شبکه جنبش راه سبز (جرس): محمد نوری زاد سه روز است که در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.
به گزارش جرس، این روزنامه نگار پس از نوشتن دو نامه انتقادی سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای و انتقاد از صادق لاریجانی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.
گفتنی است به نوری زاد تاکنون اجازه تماس با خانواده اش داده نشده است.

اشپيگل: افول خامنه ای شمارش معکوس سقوط حاکميت است

هفته نامه اشپيگل، چاپ آلمان در گزارشی با عنوان: «ترس حکومت از مردم» می نويسد: تظاهرات خونين عاشورای حسينی در تهران نقطه عطفی در جدال ميان معترضان خيابانی و حکومت ايران بشمار می آيد. زيرا برای نخستين بار بود که تظاهرکنندگان به مقابله با خشونت پليس برخاسته به آن واکنش نشان دادند؛ اما گرچه جنبش مخالفان برنده بازی ست؛ اما حکومت نيز با بسيج نيروهای وسيع امنيتی هنوز مقتدر در برابر موج مخالفتها ايستاده است. اين هفته نامه در پايان تحليل خود درباره علتهای ترس حکومت از مردم می نويسد: جناح محافظه کار می داند افول آيت الله خامنه ای، شمارش معکوس سقوط حاکميت آلوده به فسادی ست که توسط نخبگان محافظه کار، روحانيون، و بخش بزرگی از مجموعه نظامی – صنعتی در اين سی ساله اداره می شود.

آتش تهیه حداد عادل در نماز جمعه تهران برای سخنان 19 دی رهبری

شبکه جنبش راه سبز (جرس): غلامعلی حداد عادل در سخنان پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران گفت: "خواص پيرو رهبري نباشند سقوط مي كنند". این سخنان بعد از آن برای چندمین بار ابراز می شود که اکثر قریب به اتفاق خواص، نخبگان، دانشمندان، هنرمندان و مراجع، حاضر به حمایت از شیوه مدیریت رهبر جمهوری اسلامی نشده اند. آقای خامنه ای که همه منتقدان و مخالفان خود را به عدم بصیرت متهم می کند قرار است در روز شنبه 19 دی (سالگرد قیام مردم قم در سال 1356) همانند هر سال برای اعضای بسیج قم که امسال با پای پیاده و کفن پوش به دیدارش می آیند سخنرانی کند. این سخنرانی که نخستین خطابه او پس از جنایات ماموران حکومتی در روز عاشوراست از اهمیت فراوانی برخوردار است. سخنان حداد عادل در حکم آماده کردن زمینه برای سخنان شنبه رهبری است. حدادعادل در این سخنان جنبش سبز اعتراضی مردم ایران را "فتنه" خواند و از مردود شدن اکثر نخبگان در آزمونهای هفت ماه اخیر ابراز تاسف کرد. حداد در واقع پذیرفت که خواص و نخبگان جامعه در مردود شدن رهبر جمهوری اسلامی در اداره کشور همداستانند.

وای بر ما اگر سکوتمان چراغ سبز اعدام دوستانمان شود

وای بر ما اگر سکوتمان چراغ سبز اعدام دوستانمان شود خودمان را جای دوستانمان بگذاریم. جای آنها که کشته شدند و جای آنها که امروز در بند و در سیاهچال اند و جانیان خیال دارند فردا روزی آنها را پای چوبه دار ببرند. اگر ما امروز بجای آنها بودیم از دیگران چه انتظاری داشتیم؟ اصلا انتظار را فراموش کنید! وظیفه ما چیست؟ وظیفه انسان...ی ما در برابر خون های به ناحق ریخته شده و جان هایی که در آینده خواهند گرفت؟ قاتلان و جانیان می خواهند با اعدام تعدادی از دستگیر شدگان روز عاشورا گرد مرگ بر سر شهر بپاشند و مردم را از هراس وادار به سکوت کنند. هر کدام از ما که روز عاشورا در خیابان ها بودیم می توانستیم یکی از کشته شدگان و یا دستگیر شدگان آنروز هم باشیم. خودمان را جای دوستانمان بگذاریم. کمپین "من هم محاربم" ایده خوبیست اما کافی نیست. دوستان بشتابید که وقت تنگ است. سکوت ما با هیچ اصل و قانون انسانی سازگار نیست. حکومت باید بروشنی پیام ملت ایران را دریابد که اگر دست به چنین حماقتی بزند با خشم بزرگ این ملت روبرو می شود. باید به محض اعلام احتمالی چنین حکمی و پیش از اجرای آن در مورد اسیران سبز، دست به یک اعتصاب سراسری بزنیم. آیا می توانیم؟ آیا ایرانیان هنوز اینقدر معرفت دارند که برای دفاع از هموطنانشان دست از منافع کوتاه مدت و حساب و کتاب های روزمره بکشند و حتا در صورت لزوم برای روزهای سختی و گرسنگی آماده شوند؟ یادمان باشد که ما در برابر دیگران مسئولیم. ما به پشتیبانی هم به خیابان ها رفتیم و میرویم. همانطور که در خیابان ها می گوییم باید اکنون هم به دوستان دربندمان این پیام را برسانیم که نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم

امنيت جانی کروبی را تامين کنيد! کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

به گفته يکی ازنزديکان مهدی کروبی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، نشانه هايی وجود دارد که سوء قصد روز گذشته به حجت الاسلام کروبی؛ توسط نهادهای رسمی سازماندهی شده بود و پس از آن، اطلاعات مربوط به اين جنايت در همآهنگی با خبرگزاری فارس بصورت کنترل شده ای منتشر شد.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در باره اين سوء قصد گفت:" مشاهدات نشان می دهند که شخصيت های مخالف دولت در خطر حذف فيزيکی توسط سپاه پاسداران و شبه نظاميان بسيجی هستند که بصورت ناشناس عمل می کنند و به گونه ای وانمود می کنند که اين جنايات توسط مردم خشمگين انجام می شود."

هادی قائمی تاکيد کرد که "ما از مقامات ايرانی می خواهيم که عاملين اين جنايت را مشخص و محاکمه کنند و امنيت جانی افراد مخالف حکومت را تامين کنند."

يکی از نزديکان مهدی کروبی در گفت وگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:

" افراد بسيجی و سپاهی پيش از حضور آقای کروبی در پايگاه های بسيج و سپاه جمع شده بودند. پس از چند دقيقه از ورودی آقای کروبی به قزوين، همه شان وارد شدند. آنها کاملا با خبرگزاری فارس هماهنگ بودند، چون پس از وارد شدن آقای کروبی به منزل، خبر آن روی سايت اين خبرگزاری قرار گرفت. اين يعنی اينکه هماهنگی بين خبرگزاری فارس و سپاه کامل بود.

در جريان تجمع هماهنگ شده نيروهای بسيجی وسپاهی دو تير به خودروی آقای کروبی شليک شد. خوشبختانه ماشين از نوع زرهی بود. شيشه جلو که خيلی محکم تر بود، ترک برداشت اما پايين نريخت. اگر شيشه ضدگلوله نبود تير وارد ماشين می شد وصدمه جدی می رساند" .

وی درخصوص جدی بودن سوء قصد گفت: اگر ماشين ضدگلوله نبود، به ايشان صدمه جدی وارد می شد. از خبری که خبرگزاری فارس تنظيم کرده بود می شد فهميد که آنها می دانستند ماشين زرهی است و تير رد نمی شود. به نظر من تير زده اند که به آقای کروبی بگويند شما هيچ کجا نمی توانيد برويد و اگر از خانه بياييد بيرون ترور هم بدنبالش است."

منابع آگاه در قزوين در تائيد حمله به کروبی به کمپين گفتند که کسانی که به حضور کروبی در قزوين معترض بودند، افراد کاملا شناخته شده بسيج و اعضای سپاه پاسداران هستند که بصورت لباس شخصی ظاهر شدند.

نماینده اصولگرای مجلس: 'احمدی نژاد هم در ایجاد بحران مقصر است'

در تازه ترین انتقادها از اصولگرایان "افراطی" در ایران، علی مطهری، عضو فراکسیون اصولگرای مجلس، محمود احمدی نژاد را نیز در ایجاد بحران سیاسی فعلی در ایران مقصر دانسته و خواهان "به رسمیت شناخته شدن اعتراض و مخالفت در جمهوری اسلامی" شده است و همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس این کشور از "حملات" به محسن رضایی انتقاد کرده است.

آقای مطهری در برنامه ای که به صورت زنده از شبکه سوم تلویزیون ایران پخش می شد، در مورد "فصل الخطاب" قرار دادن دستورات رهبر ایران و پیشنهاد وی در زمینه پایان دادن به اعتراض ها، گفت: "اگر یک شخص با یک نظر رهبری موافق نبود، او ضد ولایت فقیه نیست؛ خب برخی از این افراد با برخی نظرات رهبری در آن نماز جمعه [29 خرداد] موافق نبودند اما همچنان دلبسته انقلاب و در دایره نظام هستند."

این نماینده اصول گرا در زمینه نقش رسانه های داخلی و خارجی در تحولات اخیر سیاسی این کشور گفت: "رسانه ملی [تلویزیون ایران] می توانست در همان ابتدا با حضور همه سلایق در انعکاس رسانه‌ای اتفاقات، این جریان را خیلی طبیعی جلوه دهد و به آن پایان بخشد."

این بازداشتهای طولانی و بعضا بی اساس برای چیست؟ آیا به صرف رای دادن به آقای موسوی و یا حضور در ستاد انتخاباتی باید برخی را دستگیر کرد؟ این بستن فضای نقد و نظر؛ توقیف نشریات برای چیست؟

علی مطهری

آقای مطهری با محکوم کردن قسمت های ابتدایی بیانیه ۱۷ میرحسین موسوی، بخش هایی از آن را مثبت خوانده و گفته است: "نقطه آغاز این لجبازی‌ها و دشمنی‌ها، مناظره‌های انتخاباتی بود و بنده معتقدم عذرخواهی می‌تواند همه مسائل را حل کند و در این داستان، هم سران معترض باید عذرخواهی کنند و هم آقای رییس جمهور و البته بدیهی است که سهم دو طرف در این مناقشات یکسان نبوده است."

این نماینده اصولگرای مجلس ضمن انتقاد از بازداشت های گسترده فعالان سیاسی گفته است: "این بازداشت‌های طولانی و بعضا بی اساس برای چیست؟ آیا به صرف رای دادن به آقای موسوی و یا حضور در ستاد انتخاباتی باید برخی را دستگیر کرد؟ این بستن فضای نقد و نظر، توقیف نشریات برای چیست؟"

علی مطهری روز سه شنبه ۱۵ دی (۵ ژانویه) نیز در گفت و گو با پارلمان نیوز ضمن انتقاد از تهیه گنندگان طرح دوفوریتی "کاهش مهلت تجدیدنظرخواهی اعدام محارب به ۵ روز" گفته بود: "این طرح ناشی از روحیات افراطی و تند برخی از طراحان مخصوصا آقای حسینیان است".

آقای مطهری با اشاره به این که آقای حسینیان "علاقه خاصی به اعدام دارد"، گفته بود: "زمانی که ایشان قاضی بود، حکم های اعدام بسیاری صادر می کرد".

روح الله حسینیان، نماینده تهران در مجلس ایران که از حامیان دولت محمود احمدی نژاد محسوب می شود، روز پنج شنبه۱۷ دی (۷ ژانویه) طی نامه ای به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از سمت خود استعفا کرده است.

'نباید به کوچکترین تفاوت رأی افراد را مخالف و منافق نامید'

علی لاریجانی

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران از انتقادها علیه محسن رضایی گلایه کرده است

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران روز پنج شنبه ۱۷ دی (۷ژانویه) در قم گفته است: "نباید به کوچکترین تفاوت رأی افراد را مخالف و منافق نامید."

رئیس مجلس ایران در دفاع از محسن رضایی گفته است: "من مطمئن هستم اگر باز هم جنگی رخ دهد محسن رضایی همان سرباز گذشته است. اگر نقد نظریات سیاسی می‌کنید که برای جامعه هم لازم است، با رعایت سوابق افراد و با دید منصفانه انجام دهید. امروز جامعه احتیاج به تقویت همگرایی دارد نه تخریب آنان و ایجاد اختلاف."

طی روزهای گذشته انتشار نامه محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران، به آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران و در پی انتشار بیانیه ۱۷ میرحسین موسوی با واکنش تند گروهی از اصولگرایان مواجه شد.

آقای رضایی در نامه خود با اشاره به آخرین بیانیه میرحسین موسوی یکی از رهبران مخالفان دولت، این بیانیه را عقب نشینی آقای موسوی از "انکار دولت محمود احمدی نژاد" توصیف کرده و پیشنهادهای او درباره پاسخگویی دولت را "سازنده" عنوان کرده بود.

آقای لاریجانی گفته است: "از جانب دیگر باید توجه داشت بین مقولات سیاسی مخلوط ‌سازی نشود به کوچکترین تفاوت رأی افراد را مخالف و منافق نکنند، تذکر رهبر معظم انقلاب در جذب حداکثری و دفع حداقلی و تذکر دیگر ایشان که به مجرد هر اختلاف نظری شعار منافق ندهید، این سیاست متین را نشان می‌دهد که به خلاف استراتژی دشمن باید در داخل همه تلاش کنند فضای وحدت‌بخش را ایجاد نمایند تا شرایط کار و تلاش و سرمایه‌گذاری و توسعه فراهم گردد."