۱۳۸۸ شهریور ۱۱, چهارشنبه


امروز مجلس شوراي ملی صحنه رويارويي دولت و مجلسي از جنس اصولگرايي است که در آن وضعيت دولت اصولگراي دهم براي آغاز به کار و موقعيت آينده مجلس در تحولات آينده کشور مشخص مي شود. آوردگاهي که به جهت همسو بودن دولت و اکثريت مجلس و تعلق آنان به اردوگاه اصولگرايي مي توان عنوان ورزشي "داربي " را برآن نهاد.


سخنان علی خامنه ای درباره جنایات کودتا بنده معتقدم باید تخلف را در ترازوی خدمت وزن کرد!

دکتر روح الامینی به همراه استادان دانشگاه سه روز پیش با علی خامنه ای ملاقات کرد. همان دیداری که رهبر در آن پیرامون ضرورت مقابله با علوم انسانی برای ترویج علوم اسلامی سخن گفت و موجب حیرت و نگرانی تمام مجامع علمی و دانشگاهی ایران شد.

دکتر روح الامینی در این مصاحبه گفته است که سخنگوی جمع استادان بوده و نکاتی را درباره قتل ها و تخلفات و جنایات پس از انتخابات به رهبر گفته است.

تابناک سپس بخشی از سخنان علی خامنه ای را در پاسخ به سخنان روح الامینی منتشر کرده است. علی خامنه ای در پاسخ به روح الامینی، ناخواسته به ریشه تمام فجایع دو دهه اخیر و از جمله کودتای اخیر اشاره می کند. این که مبنای قانون و اداره کشور شده "اراده" و "سلیقه" رهبر. یعنی درست همان مسیری که شاه رفت و در پایان آن با سر به زمین آمد.

علی خامنه ای در پاسخ به دکتر روح الامینی می گوید:

«در طول اين سال‌ها، گاهی اتفاق افتاده كه از كسی تخلفی سر زده؛ يك قول و يك نظر اين بوده كه به خاطر خدماتی كه اين شخص كرده، ‌از آن تخلف بگذريم! يك حرف ديگر اين بوده كه ما تخلف را در وزن خودش و اندازه خودش محاسبه كنيم؛ به معنای واقعی كلمه؛ آثار تخلف را هم بر آن بار كنيم؛ به جای خود از خدمات هم تقدير كنيم. بنده به اين نظر دوم هميشه معتقد بودم و الان هم معتقدم. »

بر مبنای همین اعتراف صریح است که سعید مرتضوی از دادستانی تهران برداشته می شود و چون از خدماتش به رهبر نیز باید تقدیر شود، به جای بازداشت و محاکمه به جرم جنایاتی که مرتکب شده، می شود معاون دادستان کل کشور!

سردار سرتیپ پاسدار نقدی بدلیل شکنجه شهرداران تهران و دستگیری اش در یک خانه فساد، به جای خلع لباس و محاکمه، با موافقت ایشان می رود به بخش راهبردی و آموزشی سپاه پاسداران. چون از جمله خدمات او اقدام به ترور عبدالله نوری و مهاجرانی در راه دفاع از ولایت ایشان بود.

سردار سرتیپ زارعی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در یک خانه فساد همراه با 6 زن و دختر برهنه دستگیر می شود. زنان و دخترانی که دراین خانه همراه وی دستگیر شده اند گفتند که این سردار انتظامی آنها را برهنه کرده و مجبور می کرد نماز بخوانند و خود از پشت سر به تماشای این صحنه می نشسته است. ایشان مبتکر طرح مقابله با اوباش بود و اتفاقا بازداشتگاه کهریزک نیز از ابتکارات وی بود.

این سردار از فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ خلع شد. کسی خبری از محاکمه و یا خلع لباس او دارد؟ قطعا سرگرم ادامه خدمت در یک گوشه دیگر است.

به جای ایشان سردار "رادان" را تعیین کردند. این سردار نیز بموجب همه شواهد و اظهارات آزاد شدگان و جان بدر بردگان بازداشتگاه کهریزک، بعد از انتخابات و دستگیری ها، شخصا در شکنجه و احتمالا قتل بازداشتی ها نقش مستقیم داشته است. از چند هفته پیش درباره او دیگر خبری منتشر نمی شود. ممکن است او را هم از این سمت بردارند اما بدلیل خدماتی که کرده، در یک بخش دیگر امنیتی و یا انتظامی و یا فرماندهی در سپاه جای بدهند. چرا؟ چون بموجب سلیقه رهبر باید وزن کشی کرد و تخلف را در برابر خدمت قرار داد.

قانون یعنی سلیقه رهبر و تا در بر همین پاشنه می چرخد، وضع همین که هست.

و....

این رشته سر دراز دارد و تمام انتصابات در نهادهای زیر رهبری ایشان را از تعیین امام جمعه ها تا درجه دادن به فرماندهان سپاه و تقسیم پست های فرماندهی و عزل و نصب های نظامی و... را شامل می شود. معیار همان است که ایشان خود با صراحت در پاسخ به دکتر روح الامینی گفته است: تخلف در برابر خدمت!

طرح دولت برای ارعاب در آستانه سال تحصیلی

نزدیک شدن به زمان بازگشایی دانشگاه ها فشار بر فعالان دانشجوئی در دانشگاه های مختلف کشور بیشتر می شود. طی چند روز گذشته همزمان با قوت گرفتن شایعه تعطیلی دانشگاه ها از اول مهرماه، علاوه بر ستاره دار شدن ده ها فعال دانشجوئی، ده ها تن دیگر از سوی کمیته پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده اند. از سوئی دیگر در تبریز نیز هشت فعال دانشجوئی از ادامه تحصیل به مدت دو ترم محروم شده و سه تن دیگر به دانشجویان ستاره دار پیوسته اند. در سنندج نیز دو فعال دیگر به زندان محکوم شده اند.

در ادامه گزارش های ضد و نقیض درباره زمان بازگشایی دانشگاه تهران در ترم پاییزی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران روز گذشته با تکذیب خبرهایی که در ارتباط با احتمال تعطیلی این دانشگاه شنیده می شود تاکید کرد: "به هیچ وجه تا کنون دستوری در زمینه بررسی امکان تعطیلی ترم آتی دانشگاه تهران و بستن موقت کوی دانشگاه به ما ابلاغ نشده و یا صحبتی در این خصوص صورت نگرفته است".

سید مهدی قمصری که با خبرگزاری نیمه رسمی مهر سخن می گفت، ضمن انتقاد از "اخبار حاشیه ای که فضای دانشگاهی را دچار تشنج خواهد کرد" تصریح کرد: "تلاش مسئولین دانشگاه بر این است که هر چه زودتر امتحانات عقب افتاده را برگزار کرده و ترم جدید را شروع کنند."

احضار 50 دانشجو به وزارت اطلاعات

خبرنامه امیرکبیر گزارش داده است که قریب به 50 دانشجوی ساکن خوابگاه پسران و دختران این دانشگاه به وزارت اطلاعات احضار شده اند. گفته می شود بازجویی از این دانشجویان چندین ساعت به طول انجامیده است. پایگاه تحلیلی خبری دانشجویان پلی تکنیک تهران در این باره می نویسد: احضاریه های بیش از پنجاه فعال دانشجوئی دانشگاه تهران پس از فاجعه حمله نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران در بامداد 25 خرداد صادر شده ولی در طی این مدت به دلیل تعطیلی دانشگاه تهران پس از این حادثه، دانشجویان از آن اطلاع نداشتند که با بازگشایی مجدد خوابگاه احضاریه ها به دانشگاه تحویل داده شده است.
گزارش خبری این منبع دانشجوئی در ادامه از بازجوئی تعدادی از دانشجویان احضار شده از سوی وزارت اطلاعات خبر داده و می افزاید: تاکنون برخی از دانشجویان به این کمیته مراجعه کرده و در آنجا با سوالاتی چون چگونگی حضور و عملکردشان در تجمعات کوی دانشگاه در شب 24 و 25 خرداد مواجه شده اند. این دانشجویان به مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفته اند.
همین گزارش با اشاره به جان باختن چندین دانشجو و دستگیری بیش از 200 دانشجوی دیگر در جریان اعتراضات دانشجوئی به کودتای 22 خرداد در دو ماه گذشته، می نویسد: پس از حادثه حمله نیروهای لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران در روزهای24 و 25 خرداد که مشابه و حتی شدیدتر از فاجعه 18تیر 78 گزارش شده است، خبرهایی حاکی از کشته شدن چند دانشجو نیز منتشر شد که به بازگشایی مجدد این دانشگاه، دانشجویان متوجه غیبت همکلاسی ها و هم خوابگاهی های خود شده اند. کشته شدن دانشجویی در کوی به شدت توسط رئیس این دانشگاه و مسئولین رد شد ولی دانشجویان ساکن کوی معتقدند تعدادی از دانشجویان به شهادت رسیده اند.

به نوشته خبرنامه امیرکبیر: عکس ها و تصاویر منتشر شده حکایت از شدت برخورد و به آتش کشیدن خوابگاه دارد و همچنین در شب حادثه نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه پس از تخریب کامل خوابگاه با تبر و شکستن درب ها و تخریب اموال دانشجویان بیش از 200 دانشجو را بازداشت کرده و به پلیس امنیت یا بازداشتگاه طبقه منفی چهار وزارت کشور منتقل کردند. این نیروها نیز گلوله هایی پلاستیکی به دانشجویان شلیک می کردند و آنها را با باتوم و زنجیر به شدت مورد ضربشتم قرار دادند، به طوری که در جای جای حیاط کوی و راه پله ها و ساختمان ها آثار خون دانشجویان بر جای مانده بود.


ادامه دستگیری دانشجویان

بعد از مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد، تنها از دانشگاه تهران بیش از یک صد فعال دانشجوئی به حراست و کمیته های انضباطی احضار شده اند. این در حالی است که از بیش از سی دانشجوی بازداشتی در اعتراضات اخیر در تهران تنها سه تن از آنان آزاد شده اند و از میان بازداشت شدگان شمار از دانشجویان ستار دار هم اکنون برای اعترافات ساختگی تحت فشار بوده و کماکان از ملاقات و تماس با خانواده و وکیل محروم هستند.
منابع دانشجوئی در استان آذربایجان شرقی نیز روز گذشته خبر محرومیت از تحصیل هشت فعال دانشجوئی در دانشگاه تبریز را تائید و از ستار دار شدن سه تن دیگر خبر دادند. کمیته انضباطی دانشگاه تبریز در اقدامی کم سابقه هشت فعال دانشجوئی را که همراه با سی دانشجوی دیگر همین دانشگاه احضار کرد و سپس، هر کدام به را به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم نمود. علت احضار و محرومیت از تحصیل دانشجویان تبریزی حمایت از مهندس میرحسین موسیوی و شرکت آنان در فعالیت های تبلیغاتی به نفع وی عنوان شده است.
بازهم در تبریز و به دنبال اعلام نتایج آزمون فوق لیسانس دانشگاه های کشور، سه فعال دانشجوئی به نام های بهزاد جدی، ابراهیم شهبازی و شهرام شوقی با وجود کسب رتبه لازم و دارا بودن همه شرایط لازم از تحصیل محروم و به ده ها دانشجوی ستاره دار دیگر پیوستند پیگیری های این سه فعال دانشجوئی در دانشگاه تبریز و سازمان سنجش آموزش کشور نتیجه در پی نداشته است.
در سنندج نیز روز گذشته یک فعال دانشجوئی دانشگاه پیام نور بیجار به نام وریا مروتی از سوی دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد. این فعال دانشجوئی هم اکنون در زندان مرکزی سنندج بسر می برد و و به مانند بسیاری دیگر از زندانیان کرد در سنندج از هر گونه تماس و ملاقات با خانواده اش محروم است. پیش از این اول هفته جاری شاهو محمدی دیگر فعال دانشجوئی کرد از سوی دانشگاه برای همیشه از تحصیل محروم و از سوی دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به سه سال حبس محکوم شد. گفته می شود که هم کنون به علت بیماری این فعال دانشجوئی در زندان مرکزی سنندج در وضعیتی بحرانی بسر می برد.

شاهد کروبی ناپدید شد

کروبی اعلام کرد یکی از شاهدان تجاوز جنسی در بازداشتگاهها ناپدید شده و "مسئولیت هرگونه اتفاق ناگواری که برای این فرد و خانواده اش روی دهد با دادستان وقت تهران مرتضوی و نمایندگان وی خواهد بود."

این فرد که در زمان بازداشت مورد تجاوز قرار گرفته بود به گفته آقای کروبی پس از دیداری که با نمایندگان قوه قضائیه داشته، ناپدید شده است.
مهدی کروبی، نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد، در نامه ای که روز گذشته در سایت سحام نیوز، سایت رسمی حزب اعتماد ملی منتشر شده است، اعلام کرد که رفتار نمایندگان قوه قضائیه با این فرد به حدی "زشت و زننده" بوده که اکنون مدتی است ناپدید شده و خبری از وی نیست.
براساس نامه فوق، رفتاری که در قبال این فرد و خانواده اش صورت گرفته چون مراجعه به منزل وی و شرح ماجرا برای پدر این فرد، موجب آزردگی خاطر پدر وی شده است و "تحقیقات محلی برای زیر سوال بردن شخصیت وی و محکوم ساختن فردی که مورد ظلم قرار گرفته است به جای احقاق حقوق او" موجب شده تا کروبی به شرح واقعیت ماجرا برای تنویر افکار عمومی بپردازد.

شاهدی که به جای مجرم بازجویی شد

جزئیات جلسه ای که این فرد با نمایندگان دستگاه قضا در دفتر مهدی کروبی داشته چندی پیش از سوی او در وب‌سایت سحام‌نیوز منتشر شده بود.
کروبی در این نامه با ابراز تاسف از برخوردهای برخی از مسولان دستگاه قضا اعلام کرد که بنابر رفتاری که با یکی از بازداشت شدگان صورت گرفت مشخص شد که برخی از مسئولان قضایی نه تنها به دنبال یاری رساندن و احقاق حقوق بازداشت شدگانی که مورد آزار قرار گرفته اند نیستند بلکه در صدند تا صورت مسئله را پاک کنند.
بر اساس این نامه: "پس از وقوع چنین برخوردی از سوی برخی از مسئولان قضایی آقای کروبی هیچ گونه ملاقاتی را با این آقایان برگزار نکرد و به دنبال آن با نگارش نامه ای به ریاست جدید محترم قوه قضاییه جناب آقای آیت الله صادق لاریجانی از ایشان درخواست کرد تا هیاتی بی طرف برای رسیدگی حوادث پس از انتخابات تشکیل شود."
به گفته کروبی، قاضی مرتضوی طی تماسی با مهدی کروبی از وی خواسته که با قاضی مقدمی ریاست شعبه سیزدهم برای بررسی مستندات مربوطه همکاری شود . به دنبال این تقاضا با موافقت کروبی قرار ملاقاتی هماهنگ شد تا مقدمی به اتفاق یک فرد دیگر با این فردی که در بازداشت مورد آزار قرار گرفته بود دیدار کند و این دیدار بنابر خواست این مسئولان قضایی در دفتر آقای کروبی برگزار شد . ولی اواسط این دیدار چند ساعته فرد شاکی به حالت اعتراض از جلسه بیرون آمده و نزد آقای کروبی رفته و نسبت به نحوه پرسش ها گلایه کرده است.
به نوشته سحام نیوز: "این فرد اظهار داشت که سوالاتی که از وی پرسیده می شود در راستای تلاش برای کمک به احقاق حقوق وی نبوده بلکه همه تلاش به این سمت است که او محاکمه شود و یا اینکه به این نتیجه برسد که بی اختیار آلت دست سیاست مدارانی شده است که او را تطمیع کرده اند! در برابر چنین گلایه ای آقای کروبی او را به حضور در ادامه جلسه بازجویی فراخواند و حتی علی رغم آنکه آن فرد در برابر خواست مسئولان قضایی برای رفتن به پزشک قانونی اظهار کرد از حال مساعدی برای رفتن به پزشک قانونی برخودار نیست ولی با نظر مساعد آقای کروبی به پزشک قانونی می رود."
این سایت می افزاید: " سوالات و مطالبی از سوی این مسئولان قضایی نسبت به این فرد مطرح می شود و برخوردی زشت صورت می گیرد که نه تنها در شان و جایگاه دستگاه قضایی نیست بلکه در هیچ محکمه و دادگاهی نیز چنین رفتاری صورت نمی گیرد. چرا که وقتی دستگاه قضایی می خواهد از یک شاکی بازجویی کند و سوالاتی را بپرسد باید ابتدا به او اطمینان دهد که از امنیت نسبت به گفتار خود برخوردار است ولیکن نه تنها اعتماد این فرد را جلب نکرده اند بلکه او را ترساندند."

اتهام تلویزیون علیه کروبی

افشاگری های کروبی درباره تجاوز و آزار جنسی دختران و پسران در بازداشتگاه چنان محافظه کاران را به خشم آورد که تلویزیون ایران به نقل از مقدمی، قاضی رسیدگی کننده به این موضوع اعلام کرد که کروبی برخلاف گفته‌های خود حاضر به ارائه اسناد و مدارک برای اثبات ادعاهای خود نیست.
کروبی در واکنش به این اقدام صدا و سیما، ضمن رد ادعای فوق در نامه‌ای از عزت‌الله ضرغامی رئیس این سازمان خواست که فرصتی برای پاسخگویی به اظهارات قاضی مقدمی، رئیس بازپرسی شعبه سیزدهم در اختیار وی بگذارد.
مهدی کروبی در نامه خود تاکید کرد: "اینجانب و کسانی که در راستای احقاق حقوق مردم تلاش می‌کنیم به اندازه برخی افراد که می‌خواستند جنایاتی که شده است را پنهان کنند، از این حق برخورداریم تا از تریبون رسانه ملی با مردم سخن بگوییم."
کروبی در این نامه همچنین اعلام داشت که روزنامه اعتمادملی به دلیل انتشار مطلبی که به افشاگری درباره پشت پرده ماجرای ترانه موسوی پرداخته بود از سوی رییس شعبه سیزدهم دادسرای دولت تعطیل شده است.

تشدید در گیری بر سر دانشگاه آزاد


درحالی که هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در چند روز اخیر با صدور اطلاعیه ای اعلام کردند که کلیه دارایی های منقول و غیر منقول این دانشگاه به وقف درآمده، دیروز خبرهایی از مخالفت آیت الله خامنه ای با این تصمیم منتشر شد.

در همین باره خبرگزاری ایلنا به نقل از یک مقام آگاه در دفتر آیت الله خامنه ای خبر داد که "موافقتی از ناحیه رهبری در خصوص وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی اعلام نشده است."

این اعلام موضع آیت الله خامنه ای در حالی صورت می گیرد که او یکی از اعضای هیات موسس اولیه دانشگاه آزاد اسلامی بود و میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی از جمله اعضای هیات موسس جدید آن خواهند بود.

از سوی دیگر اما انتشار خبر مخالفت آیت الله خامنه ای با وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی پس از ان صورت گرفته که هیات موسس این دانشگاه در اطلاعیه روز دوشنبه خود در باره وقف دارایی های دانشگاه آزاد اعلام کرده بود که در این باره موافقت رهبری جلب شده است.

در اطلاعیه هیات موسس دانشگاه آزاد در این باره تصریح شده بود: "با استعانت از الطاف الهی و پس از استیدان از مقام معظم رهبری و دریافت نظر موافق معظم له و با مشورت با حقوقدانان و صاحبنظران طی یكسال گذشته با صرف اوقات فراوان و بررسی های حقوقی و كارشناسی پس از تهیه و تصویب وقف نامه ای جامع در شامگاه پنجم ماه مبارك رمضان سال 1340 هجری شمسی مطابق با چهارم شهریورماه 1388 به اتفاق آرا و با توجه به مفاد اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان هیات موسس و واقف و با انشا و امضای صیغه شرعی كلیه اموال غیرمنقول اعم از مشاع یا مفروز و دارائی های منقول بادوام حقوق امتیازات سهام و تمامی اجزا توابع و متعلقات مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی شامل كلیه واحدها مراكز سازمان سما و سایر موسسات وابسته موجود در كشور جمهوری اسلامی ایران و سایر كشورها وقف خواهد شد."

اطلاعیه دانشگاه آزاد همچنین اعلام می کرد که "1 ـ آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی 2 ـ دكتر عبدالله جاسبی 3 ـ مهندس میرحسین موسوی 4 ـ آیت الله عبدالكریم موسوی اردبیلی 5 ـ حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی 6 ـ دكتر ابراهیم حسن حبیبی 7 ـ حجت الاسلام والمسلمین دكتر محسن قمی 8 ـ دكتر علی اكبر ولایتی 9 ـ دكتر حمید میرزاده" اعضای هیات موسس جدید این دانشگاه خواهند بود.

دانشگاه آزاد؛ مسیر حمله به هاشمی رفسنجانی

در طول چهار سال گذشته محمود احمدی نژاد و حامیانش حملات شدیدی را متوجه این دانشگاه و مسولانش کرده اند و این حملات با واکنش هاشمی رفسنجانی مواجه شده است.

در یکی از خبرسازترین موارد درگیری، در دی ماه 85 یک هیات پنج نفره رئیس جمهور به دنبال وعده "برخورد انقلابی" با دانشگاه آزاد اساس نامه جدیدی برای این دانشگاه ارائه کردند که کنترل آن را در اختیار دولت قرار می داد. به دنبال این اقدام بود که هاشمی رفسنجانی به هنگام افتتاح کتابخانه واحد نجف آباد دانشگاه آزاد صراحتاً گفت: "امیدواریم شرارت هایی که می شود تا دانشگاه آزاد را تضعیف کند، شرش را کوتاه کنیم." او همچینین خطاب به مسئولین دانشگاه آزاد گفت: "مطمئن باشيد برخي موذي گري هانسبت به حركت اساسي دانشگاه آزاد اسلامي شكست خواهد خورد. اگر قرار بود در مقابل اين موذي‌گري‌ها عقب بنشينيم بايد به همان اطاق طلبگي برمي‌گشتيم و براي مردم مسئله مي‌گفتيم."

پس از برگزاری انتخابات و اعتراضات گسترده به نتییجه انتخابات و موضع گیری های هاشمی رفسنجانی در مقابل اتفاقات روی داده در کشور، حامیان محمود احمدی نژاد در دستگاه های امنیتی و قضایی اتهامات تازه ای را علیه فرزندان هاشمی رفسنجانی و دانشگاه آزاد مطرح کردند.

در تازه ترین مورد، در جریان چهارمین جلسه دادگاه فعالان سیاسی و روزنامه نگاران "حمزه کرمی" فعال مطبوعاتی در اعترافات اجباری خود نام فرزند هاشمی رفسنجانی و دانشگاه آزاد اسلامی را ذکر کرد و اتهامات فراوانی مانند پولشویی و هزینه اموال بیت المال برای مصارف انتخاباتی را علیه آنها مطرح کرد.

پس از طرح این اتهامات فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی، مهدی هاشمی با انتشار نامه ای ضمن رد اتهامات وارد شده به خود اعلام کرد که "طرح ادعاهای واهی و سندسازی خلاف واقع بوده و قبل از اثبات در مراجع قضایی جرم و قابل تعقیب است". فرزند هاشمی رفسنجانی در نامه خود همچنین با توجه به طرح این اتهامات در چهارمین جلسه دادگاه فعالان سیاسی و روزنامه نگاران تصریح کرد: "این اقدام فرمایشی درست پس از آن انجام گرفته که خبر ارسال شکایت خانواده آیت‌الله هاشمی از آقای احمدی‌نژاد برای قوه قضائیه اعلام شده است."

با این حال اما فشار بر دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت مخالفت با هاشمی رفسنجانی از سوی حامیان احمدی نژاد پایان نیافت چرا که روز گذشته روزنامه ایران با اشاره به بازداشت دو تن از نزدیکان به فرزندان هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که "دوایی و رجبی از جمله متهمان اصلی آشوب‌های پس از انتخابات هستند كه برخی فعالیت‌های پنهان مالی و رسانه‌ای عوامل پشت پرده این پرونده به آنها باز‌می‌گردد. نامبردگان ارتباطات نزدیكی با مهدی و فاطمه هاشمی رفسنجانی دارند."

در چند روز گذشته خبرگزاری رسمی دولت ایرنا نیز خروج مهدی هاشمی از کشور را به اتهامات مطرح شده در چهارمین جلسه دادگاه فعالان سیاسی مرتبط دانسته بود. خبرگزاری رسمی دولت مدعی شده بود که مهدی هاشمی پس از طرح اتهامات برعلیه اش در دادگاه به خارج از کشور گریخته است.

با این حال اما دانشگاه آزاد "سفر مهدی هاشمی رییس دفتر هیات امناء این دانشگاه را جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور" دانست و تاکید کرد که "این سفر پیش از برگزاری جلسه دادگاه چهارم فعالان سیاسی و روزنامه نگاران بوده است