۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

صفجه اول امروز رزونامه ها
























مرگ مشکوک یک زندانی سیاسی در سلول انفرادی اوین

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صبح امروز یک زندانی سیاسی در بند 240 زندان اوین به طرز مشکوکی جانباخته است، پیکر بی جان این زندانی پس از مرگ به بهداری بند 7 زندان اوین منتقل شده است، پزشکان مستقر در زندان اوین مرگ وی بر اثر قطع نخاع را تائید کردند.
هویت این زندانی تا کنون برای مجموعه مشخص نشده است در گزارشات تکمیلی مشخصات این زندانی را جهت تنویر افکار عمومی اعلام خواهیم نمود.
بند 240 زندان اوین پیشتر از سوی حفاظت قوه قضائیه و سازمان زندانها اداره می شد و از سلولهای انفرادی آن جهت تنبیه زندانیان استفاده میشده است ، از سال گذشته و بخصوص پس از وقایع اخیر اداره کامل آن در دست وزارت اطلاعات می باشد ، این بند که خیل عظیمی از زندانیان وقایع اخیر را در خود جا داده است کاربرد مشابهی با بند 209 زندان اوین دارد.
لازم به ذکر است اکثر بازداشتی های روز های 13 آبان و 16 آذر ماه در سلولهای انفرادی این بند نگهداری می شود.

ابراز نگرانی شورای اروپا نسبت به فعالیت های هسته ای ایران

شورای اروپا با انتشار بیانیه ای نسبت به اینکه ایران از سال 1383 تا کنون برای اعتماد سازی در زمینه مسائل هسته ای خود، اقدامی نکرده ابراز نگرانی کرد.

شورای اروپا همچنین در این بیانیه از "ادامه نقض حقوق بشر" در ایران انتقاد کرده است.

شورای اروپا تاکید کرده که اتحادیه اروپا از سال 1383 (2004) در حال فعالیت برای یافتن راه حلی سیاسی برای موضوع برنامه هسته ای ایران بوده است. شورای اروپا نگرانی جدی خود در این مورد را ابراز کرده که ایران تا کنونی اقدامی برای ایجاد مجدد اعتماد جامعه بین الملل به این مسئله که برنامه هسته ای آن صرفا صلح آمیز است، انجام نداده است. بر اساس این بیانیه این که ایران وجود تاسیسات غنی سازی در نزدیکی قم را مخفی کرده بود و اعلام قصد دولت این کشور برای ساخت تاسیسات بیشتر، نگرانی های شورای اروپا را عمیق تر کرده است.

شورای اروپا در این بیانیه مجددا ایران را ترغیب کرده که به تعهدات خود در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی بطور کامل و بدون تاخیر بیشتر عمل کند و به ویژه از شرایط مندرج در قطعنامه مورخ 6 آذرماه 1388 شورای حکام پیروی کند.

شورای اروپا اعلام کرده از اینکه ایران در مورد برنامه عرضه سوخت هسته ای برای راکتورتحقیقاتی تهران که همزمان با رفع نیاز ایران به رادیوایزوتوپ های پزشکی به ایجاد اعتماد کمک می کرد، به توافقی با آژانس بین المللی انرژی اتمی دست نیافته متاسف است.

شورای اروپا با نگرانی زیاد تاکید کرد که ایران از پذیرش پیشنهاداتی که مکررا توسط چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده و خاویر سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپا، جهت انجام گفتگوهای بیشتر در مورد برنامه هسته ای آن و دیگر موضوعات مورد نگرانی آنها مطرح شده است خودداری کرده است. با این حال شورای اروپا می گوید کماکان نسبت به سعی در یافتن راه حلی سیاسی در مورد برنامه هسته ای ایران متعهد است و پیشنهاد انجام مذاکرات کماکان روی میز قرار دارد.

شورای اروپا در بیانیه خود می گوید، کلیه جنبه های موضوع هسته ای ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد و بزودی در مورد اتخاذ اقدامات بیشتر در ارتباط با سیاست تشویق و تحریم تصمیم خواهد گرفت. این شورا همچنین گفت که بعد از این مرحله آماده است به منظور رسیدن به راه حل به گفتگو بنشیند.

در این بیانیه آمده اگرچه خودداری مصرانه ایران از انجام تعهدات بین المللی خود و عدم تمایل آشکار این کشور به پیگیری مذاکرات نیاز به پاسخی روشن دارد، در صورتیکه ایران به عدم همکاری با جامعه بین الملل در مورد برنامه هسته ای خود ادامه دهد، شورای اروپا منطبق با سیاست تشویق و تحریم از اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد پشتیبانی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا اعلام کرده، کماکان آماده است اقدامات لازم جهت همراهی با سیاست تشویق و تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد را انجام دهد. شورای اروپا از وزاری خارجه اتحادیه اروپا تقاضا کرده گزینه های مربوط به اقدامات بعدی در این مورد را در شورای آتی امور خارجه مورد بررسی قرار دهند.

شورای اروپا نگرانی عمیق خود در مورد ادامه نقض حقوق بشر در ایران را تکرار کرده و اعلام کرده که اتحادیه اروپا نگرانی های خود را با دولت ایران مطرح خواهد کرد و تعهدات بین المللی ایران را به آن کشور یادآوری می کند.

شورای اروپا نگرانی در حال افزایش خود همچنین در مورد وضعیت کارمندان هیئت های نمایندگی اتحادیه اروپا و اتباع اروپایی در ایران را که اخیرا محاکمه شده اند را تکرار و کماکان خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط آنهاست.

در این بیانیه همچنین تایید شده که هر گونه اقدامی علیه یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدامی علیه کل اتحادیه اروپا تلقی می شود .

رابرت گیتس: تحریم های جدید علیه ایران اعمال می شود

در همین حال وزیر دفاع آمریکا نیز از اعمال تحریم های جدید علیه ایران خبر داد.

رابرت گیتس که در دیدار با نیروهای نظامی آمریکایی در شمال عراق سخن می گفت تصریح کرد:" تمامی گزینه ها، از جمله اقدام احتمالی نظامی علیه ایران باید روی میز باقی بماند".

او این سخنان را یک روز بعد از اینکه آمریکا، بریتانیا و فرانسه به ایران هشدار دادند که اگر فورا به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تن ندهد، با تحریم های سخت تری مواجه خواهد شد، بیان کرده است.

آقای گیتس گفت در صورتی که ایران مسیرش را در فعالیت های هسته ای خود تغییر ندهد باید شاهد بیشتر شدن تحریم های جامعه بین المللی علیه ایران بود.

با اینکه آقای گیتس تاکید دارد که احتمال اقدام نظامی علیه ایران باید روی میز باقی بماند، معتقد است این اقدام احتمالی نیازمند زمان است و احتمالادو یا سه سال وقت می برد تا محقق شود.

نمایندگان کشورهای غربی می‌گویند که به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند، اما روسیه و چین از ادامه گفت‌وگوها حمایت می‌کنند.

نمایندگان آمریکا، بریتانیا و فرانسه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هشدار داده بودند که اگر ایران غنی سازی اورانیوم را به سرعت متوقف نکند با تحریم های بیشتر رو به رو می شود.

ژرارد آرو نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفته بود که دیگر دلیلی برای صبر کردن وجود ندارد و اگر ایران حاضر به شفافیت و اعتماد سازی نشود، باید تحریم های جدیدی علیه این کشور اعمال کرد.

ایران هم اکنون هم به خاطر فعالیت های هسته ای اش با تحریم های سازمان ملل مواجه است.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که با دنبال کردن برنامه های هسته ای خود به دنبال اهداف نظامی است اما ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

نگرانی برخی مراجع از تبعات خارجی حوادث اخیر

آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت الله یوسف صانعی گفته اند خشونتها و اختلافاتی که به دنبال حوادث پس از انتخابات رخ داده تاثیر گذاری ایران و حوزه های علمیه در خارج را کاهش داده است.

به گزارش ایلنا آیت الله موسوی اردبیلی در دیدار با علی اکبر محتشمی پور و اعضای کمیته دانشجویی دبیرخانه حمایت از فلسطین گفت: "در خصوص فلسطین حوزه های علمیه خصوصا با وضع فعلی صدایشان به جایی نمی رسد زیرا اگر از فلسطین حرفی زده شود می گویند چرا درباره مسائل داخلی سکوت کرده اید؟ حال آنکه در مسائل داخلی هم حرف زدیم اما صدایمان به جایی نرسید."

وی با اشاره به شعار "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" گفت این به معنای مخالفت دانشجویان و مردم با غزه نیست و "ما در داخل گرفتاری داریم، بندگان خدا در فلسطین را به خودمان نسبت می دهیم و در نتیجه مردم هم که با ما لج هستند نسبت به این مسئله روی خوش نشان نمی دهند. ... اگر مسائل خودمان را حل کنیم خیلی کارها را می توان انجام داد."

آیت الله موسوی اردبیلی، دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرد که در قبال "توهین" اعراب به حجاج ایرانی و "کافر" خواندن آنان اقدامی انجام نمی دهد.

ما در داخل گرفتاری داریم، بندگان خدا در فلسطین را به خودمان نسبت می دهیم و در نتیجه مردم هم که با ما لج هستند نسبت به این مسئله روی خوش نشان نمی دهند.

آیت الله اردبیلی

او با انتقاد از از انتساب اختلافات و درگیری های اخیر به خارج گفت بیشتر اشکالات از "خود ماست" و نباید فقط در خارج دنبال آن باشیم.

علی اکبر محتشمی پور رئیس دبیرخانه کنفرانس حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین در دیدار یاد شده گفت موضع ایران در مقابل اسرائیل ضعیف شده است.

او که ریاست کمیته صیانت آرا در ستاد اصلاح طلبان را بر عهده داشت و از مخالفان دولت احمدی نژاد محسوب می شود افزود: "اکنون که حزب الله وارد حکومت رسمی لبنان شده تنگناهایی را در زمینه ورود به مسائل خارج از لبنان دارد و از سوی دیگر ایران هم به دلیل مسئله هسته ای و موضوعات داخلی توان آن را ندارد که در این زمینه بطور فعال ظاهر شود که اسرائیل از این فرصت استفاده کرده است."

طی هفته های اخیر برخی طرفداران دولت در مجلس خواهان برکناری آقای محتشمی پور از ریاست دبیرخانه حمایت از فلسطینی ها شده اند.

برخی وقتی به بن بست می رسند حتی از امام هم نمی گذرند و از امام سرمایه گذاری می کنند، انسانهای ظالم عکس امام را آتش می زنند بعد می گویند کار دانشجویان بوده است.

آیت الله صانعی

آیت الله صانعی منتقد دیگر دولت در دیدار با کمیته دانشجویی دبیرخانه حمایت از مردم فلسطین اظهارات مشابهی مطرح کرد: "به مسئولین امر گوشزد کنید که اگر می خواهیم خدمتی به فلسطین و قدس شریف کنیم باید این فشارها را در داخل کم کنیم و یاران امام را به صحنه برگردانیم. به مسئولان رده بالای نظام متذکر شوید که قبل از غربت قدس شریف متوجه غربت اسلام و تشیع باشند و در سخنانشان به لوازم حرفهای خودشان توجه کنند."

وی افزود: "غربت بسیار شدیدی که امروز برای فلسطین وجود دارد از غربتی که در زمان رژیم ستم شاهی وجود داشت بیشتر است چرا که اگر رژیم شاه با اسرائیل می ساخت معلوم بود که اشتباه کرده است اما امروز طرح برخی مسائل بدون توجه به لوازم آن و یا بزرگ کردن برخی مسائل و عقب گرد از آن به ضرر قدس شریف و مسئله فلسطین است."

آیت الله صانعی با انتقاد از خشونت علیه تجمعات دانشجویی و نیزانتشار تصاویر پاره شدن عکس آیت الله خمینی که در یک برنامه خبری تلویزیون ایران از روز دانشجو پخش شد گفت: "برخی وقتی به بن بست می رسند حتی از امام هم نمی گذرند و از امام سرمایه گذاری می کنند، انسانهای ظالم عکس امام را آتش می زنند بعد می گویند کار دانشجویان بوده است. در حالیکه دانشجویان فدایی امام هستند و همه چیزشان را از امام دارند و اگر اعتراض می کنند به خاطر سخن ایشان مبنی بر اینکه میزان رای ملت است، می باشد.

احمدی‌نژاد: سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد تولید می‌کنیم

محمود احمدی ن‍ژاد، رئیس جمهوری ایران در جریان سفر به اصفهان از تصمیم کشورش برای تولید سوخت هسته ای با غنای ۲۰ درصد خبر داد.

آقای احمدی نژاد روز چهاشنبه ۱۱ آذر (۲ دسامبر) گفت: "غربی ها که بر اساس مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی می توانستند به ایران سوخت ۲۰ درصد بدهند، ندادند و تلاش کردند در روند پیشرفت هسته ای ایران اختلال ایجاد کنند".

رئیس جمهور ایران همچنین بار دیگر بر راه اندازی ۱۰ مرکز هسته ای مانند نطنز در ایران تاکید کرد، اما به جزییات آن اشاره ای نکرد.

آقای احمدی نژاد گفت که ایران ماجرای پرونده هسته ای را تمام شده می داند و دیگر حاضر نیست در باره آن گفت و گو کند.

او رفتار آژانس بین المللی انرژی اتمی را دو گانه خواند و شورای حکام را متهم کرد که تحت فشار چند کشور غربی علیه ایران قطعنامه صادر کرده است.

محمود احمدی نژاد همچنین مطرح شدن موضوع احتمال بروز جنگ با ایران را یک "جنگ روانی" و "بازی تبلیغاتی" خواند و گفت که اسرائیل و حتی "اربابانش" نمی توانند به ایران حمله کنند.

آقای احمدی نژاد در بخشی از سخنان خود گفت که می خواهد رازی را افشا کند و ادامه داد: "ما تاسیسات هسته ای را در اصفهان قرار دادیم چون مردم اصفهان در طول تاریخ سر سوزنی به کسی امتیاز نداده اند و حتی اگر برخی سیاسیون بخواهند، ملت اصفهان اجازه نخواهد داد تا حتی یک سانتریفیوژ هم خاموش شود".

این در حالی است که رئیس جمهوری ایران سه شنبه شب، ۱۰ آذرماه در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که کشورش درحال بررسی گزینه های خود برای کاهش میزان همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی صدور قطعنامه ای از سوی این آژانس علیه ایران است.

در پی صدور این قطعنامه، مجلس ایران از دولت خواسته بود همکاری خود را با آژانس کاهش دهد.