۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

نگرانی برخی مراجع از تبعات خارجی حوادث اخیر

آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت الله یوسف صانعی گفته اند خشونتها و اختلافاتی که به دنبال حوادث پس از انتخابات رخ داده تاثیر گذاری ایران و حوزه های علمیه در خارج را کاهش داده است.

به گزارش ایلنا آیت الله موسوی اردبیلی در دیدار با علی اکبر محتشمی پور و اعضای کمیته دانشجویی دبیرخانه حمایت از فلسطین گفت: "در خصوص فلسطین حوزه های علمیه خصوصا با وضع فعلی صدایشان به جایی نمی رسد زیرا اگر از فلسطین حرفی زده شود می گویند چرا درباره مسائل داخلی سکوت کرده اید؟ حال آنکه در مسائل داخلی هم حرف زدیم اما صدایمان به جایی نرسید."

وی با اشاره به شعار "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" گفت این به معنای مخالفت دانشجویان و مردم با غزه نیست و "ما در داخل گرفتاری داریم، بندگان خدا در فلسطین را به خودمان نسبت می دهیم و در نتیجه مردم هم که با ما لج هستند نسبت به این مسئله روی خوش نشان نمی دهند. ... اگر مسائل خودمان را حل کنیم خیلی کارها را می توان انجام داد."

آیت الله موسوی اردبیلی، دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرد که در قبال "توهین" اعراب به حجاج ایرانی و "کافر" خواندن آنان اقدامی انجام نمی دهد.

ما در داخل گرفتاری داریم، بندگان خدا در فلسطین را به خودمان نسبت می دهیم و در نتیجه مردم هم که با ما لج هستند نسبت به این مسئله روی خوش نشان نمی دهند.

آیت الله اردبیلی

او با انتقاد از از انتساب اختلافات و درگیری های اخیر به خارج گفت بیشتر اشکالات از "خود ماست" و نباید فقط در خارج دنبال آن باشیم.

علی اکبر محتشمی پور رئیس دبیرخانه کنفرانس حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین در دیدار یاد شده گفت موضع ایران در مقابل اسرائیل ضعیف شده است.

او که ریاست کمیته صیانت آرا در ستاد اصلاح طلبان را بر عهده داشت و از مخالفان دولت احمدی نژاد محسوب می شود افزود: "اکنون که حزب الله وارد حکومت رسمی لبنان شده تنگناهایی را در زمینه ورود به مسائل خارج از لبنان دارد و از سوی دیگر ایران هم به دلیل مسئله هسته ای و موضوعات داخلی توان آن را ندارد که در این زمینه بطور فعال ظاهر شود که اسرائیل از این فرصت استفاده کرده است."

طی هفته های اخیر برخی طرفداران دولت در مجلس خواهان برکناری آقای محتشمی پور از ریاست دبیرخانه حمایت از فلسطینی ها شده اند.

برخی وقتی به بن بست می رسند حتی از امام هم نمی گذرند و از امام سرمایه گذاری می کنند، انسانهای ظالم عکس امام را آتش می زنند بعد می گویند کار دانشجویان بوده است.

آیت الله صانعی

آیت الله صانعی منتقد دیگر دولت در دیدار با کمیته دانشجویی دبیرخانه حمایت از مردم فلسطین اظهارات مشابهی مطرح کرد: "به مسئولین امر گوشزد کنید که اگر می خواهیم خدمتی به فلسطین و قدس شریف کنیم باید این فشارها را در داخل کم کنیم و یاران امام را به صحنه برگردانیم. به مسئولان رده بالای نظام متذکر شوید که قبل از غربت قدس شریف متوجه غربت اسلام و تشیع باشند و در سخنانشان به لوازم حرفهای خودشان توجه کنند."

وی افزود: "غربت بسیار شدیدی که امروز برای فلسطین وجود دارد از غربتی که در زمان رژیم ستم شاهی وجود داشت بیشتر است چرا که اگر رژیم شاه با اسرائیل می ساخت معلوم بود که اشتباه کرده است اما امروز طرح برخی مسائل بدون توجه به لوازم آن و یا بزرگ کردن برخی مسائل و عقب گرد از آن به ضرر قدس شریف و مسئله فلسطین است."

آیت الله صانعی با انتقاد از خشونت علیه تجمعات دانشجویی و نیزانتشار تصاویر پاره شدن عکس آیت الله خمینی که در یک برنامه خبری تلویزیون ایران از روز دانشجو پخش شد گفت: "برخی وقتی به بن بست می رسند حتی از امام هم نمی گذرند و از امام سرمایه گذاری می کنند، انسانهای ظالم عکس امام را آتش می زنند بعد می گویند کار دانشجویان بوده است. در حالیکه دانشجویان فدایی امام هستند و همه چیزشان را از امام دارند و اگر اعتراض می کنند به خاطر سخن ایشان مبنی بر اینکه میزان رای ملت است، می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر