۱۳۸۸ دی ۱۰, پنجشنبه

هشدار وزارت اطلاعات و قوه قضاییه ایران به معترضان

در ادامه واکنش ها به حوادث روز عاشورا در ایران، وزارت اطلاعات این کشور و مقامات قضایی از برخورد با کسانی که تحت عنوان "اغتشاش گر" و "فریب خورده" از آنها یاد شده، خبر می دهند.

وزارت اطلاعات در جدید ترین اطلاعیه خود که روز پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۸ (۳۱ دسامبر) توسط خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منتشر شده است، از به دست آوردن "اطلاعات موثقی" خبر داد که طی آن این وزارتخانه از ارتباط میان "بیگانگان" و "فتنه گران" و "گروهک های ضد انقلاب" مطلع شده است.

در این اطلاعیه وزارت اطلاعات با مخالفان حکومت ایران "اتمام حجت" کرده و از آنها خواسته است تا در "فرصت محدود باقی مانده" راه خود را از "بیگانگان" و "گروهک های ضد انقلاب" جدا سازند.

وزارت اطلاعات ایران هشدار داده است که در صورت تداوم حوادثی مشابه روز عاشورا، با معترضان و مخالفان حکومت "بدون هیچ مماشاتی" برخورد قانونی خواهد کرد.

'خواص برائت کنند، اگر نه مجازات می شوند'

در واکنشی دیگر، معاون اول قوه قضاییه ایران، رهبران معترضان دولت را که او "خواص" نامیده است، تهدید کرده است که اگر از حوادث اخیر "اعلام برائت نکنند مجازات می شوند."

ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه چهارشنبه ۹ دی (۳۰ دسامبر) در گفتگو با شبکه دوم تلویزیون ایران گفت: "اگر برخی خواص درباره حرمت شکنی های روز عاشورا اعلام مواضع و برائت نکنند در همه جرایم شریک هستند و بر این اساس حتما مجازات خواهند شد."

آقای رئیسی با اشاره به ماده ۱۸۳ تا ۱۹۱ قانون مجازات اسلامی اخلال در امنیت عمومی را "محاربه" خواند و گفت: "محاربه به معنی جنگ است و در عنوان فقهی به کسی [محارب] می گویند که در مقابل خدا، رسول خدا، و حکم آنان بایستد و شمشیر بکشد و سلب امنیت عمومی بکند."

پیش تر و در جریان تجمع روز چهارشنبه (۹ دی) حامیان رهبر ایران در تهران احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، حوادث روز عاشورا در این کشور را "جنگ قطعی و صریح" میان "حزب الله" و " حزب شیطان" خوانده بود و تظاهرات کنندگان روز عاشورا را "مشتی بزغاله و گوساله" نامیده بود.

پلیس ایران: پرونده ۳۰۰ دستگیرشده عاشورا به قوه قضائیه رفت

جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران از ارسال پرونده ۳۰۰ تن از دستگیرشدگان روز عاشورا به قوه قضاییه خبر داد و گفت که دستگیری ها ادامه خواهد یافت.

سرتیپ احمد رضا رادان، صبح روز پنجشنبه ۱۰ دی ماه (۳۱ دسامبر) به خبرنگاران گفت که نیروی انتظامی محل اختفای تعدادی از "اغتشاشگران" را شناسایی کرده و به زودی آنها را دستگیر خواهد کرد.

از سوی دیگرابراهیم رئیسی، معاون اول رئیس قوه قضاییه با تاکید بر تصمیم قوه قضاییه در برخورد سریع با "اغتشاشگران" گفت: "در دادسرا قرار بازداشت به عنوان شدیدترین قرار برای آنها صادر شده و در این بین قرار وثیقه و کفالت به هیچ وجه صادر نخواهد شد".

وی درباره اتهام دستگیرشدگان روز عاشورا گفت: "از نظر عنوان جرم، حداقل ایجاد اخلال و ناامنی و حداکثر عنوان محاربه خواهد بود".

یک روز پیش تر هم سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران کار کسانی را که به پلیس حمله می کنند، اماکن عمومی را تخریب می کنند یا "شعارهای ساختارشکن" می دهند، "محاربه" توصیف کرده و گفته بود که دستگاه قضایی با آنها برخورد "قاطع" خواهد داشت.

وی آمار دستگیرشدگان توسط پلیس را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت که نهاد های دیگر هم دستگیری هایی داشتند .

آمار دقیقی از تعداد افراد دستگیر شده و نام نهاد بازداشت کننده آنها منتشر نشده است، اما سایت های خبری مخالفان دولت ایران از دستگیری بیش از ۱۰۰۰ نفر خبر دادند.

در روزهای اخیر لحن مسئولان انتظامی و قضایی ایران درباره معترضان نسبت به گذشته تندتر شده و بارها اتهام "محاربه" علیه آنها مطرح شده است.

بر اساس قوانین قضایی ایران، محاربه جرم سنگینی است و مجازات اعدام دارد.

وقوع درگیری‌های پراکنده در تهران

برخی گزارش ها و مشاهدات شاهدان عینی از وقوع درگیری های پراکنده میان معترضان و مأموران پلیس ضد شورش در چند نقطه از پایتخت ایران حکایت دارد.

وبسایت های نزدیک به مخالفان دولت از صبح روز پنجشنبه ۱۰ دی (۳۱ دسامبر) از استقرار مأموران پلیس ضد شورش در میادین اصلی شهر تهران خبر داده بودند.

برخی شاهدان عینی به بی‌بی‌سی فارسی گفتند که مأموران پلیس عصر روز پنجشنبه در میدان هفت تیر و میدان ولی عصر تهران برای متفرق کردن مخالفان و جلوگیری از تشکیل تجمع توسط آنان وارد عمل شده اند.

گزارش هایی هم از استفاده مأموران پلیس از گاز اشک آور منتشر شده است.

سایت جرس، پایگاه خبری نزدیک به جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز، از وقوع درگیری هایی در قطعه ۹ بهشت زهرا، گورستان عمومی تهران خبر داده است.

به نوشته این سایت، مزار علی حبیبی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی که در جریان حوادث روز عاشورای تهران به ضرب گلوله کشته شد در این قطعه دفن شده است.

حضور بر مزار درگذشتگان و دعا برای آرامش روح آنان در عصر روزهای پنجشنبه در میان مسلمانان ایران مرسوم است.

گروهی از منابع خبری و وبلاگ های نزدیک به جنبش اعتراضی ایران از هواداران این جنبش دعوت کرده بودند که عصر روز پنجشنبه این هفته، برای گرامیداشت یاد معترضان کشته شده در حوادث روز عاشورا در بهشت زهرا و برخی میادین تهران تجمع کنند.

'رابطه دولت‌های خارجی با حکومت ایران پیچیده تر می شود'

سرویس جهانی بی بی سی، جاناتان مارکوس : دولت ایران با برگزاری تظاهرات در تهران و سایر شهرهای این کشور در پی آن بوده است که با آوردن هوادارانش به خیابان ها تلاش کند جنبش مخالف را منزوی کند.

راهپیمایی هایی که به نفع دولت برپا شده همراه با جدی تر شدن تهدیداتی بوده است که علیه مخالفان دولت مطرح بوده است.

روشن است که مقام های ایران در پی آنند که هواداران خود را گردآورند و با جلب کمک و همدردی آنها، مخالفان را به مبارزه بطلبند.

ارزیابی ابعاد تظاهرات طرفداران دولت در تهران و شمار زیادی از شهرهای دیگر این کشور، دشوار است؛ اما روشن است که آنها را دولت سازماندهی و هماهنگ کرده است.

گزارش ها حاکی است که امروز (۳۰ دسامبر)، برخی از کارخانه ها را تعطیل کرده اند تا کارگران با اتوبوس به محل تظاهرات ها منتقل شوند.

حمله مقام های ایران علیه مخالفانشان اکنون دو شاخه دارد.

آنها از یک سو علیه بریتانیا، آمریکا و اسرائیل دست به حملات غیر دیپلماتیک زده اند و مقامات این کشورها را متهم کرده اند که به آتش ناآرامی سیاسی در داخل ایران دامن می زنند- که به وضوح ثابت می کند که حاکمیت در ایران تلاش دارد نیروهای مخالفش را بازیچه قدرت های خارجی نشان دهد.

اما حملات دولت همزمان به طور فزاینده ای لحن ترسناک مذهبی به خود می گیرد؛ توصیف کردن دست کم برخی از معترضان به عنوان "محارب با خدا"، توصیفی است که می تواند توجیه کننده نظر حکومت مبنی بر لزوم مرگ آنها باشد.

در هر حال پیام دولت شدید اللحن تر شده است، اظهارات اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران یک نمونه بارز است: "دوره مدارا با آشوبگران و اغتشاشگران تمام شده و از این به بعد پلیس با هر کس که در این گونه تظاهرات شرکت کند برخورد شدید و قاطعی خواهد داشت. علاوه بر این دستگاه قضایی هم شدت برخورد خود را افزایش داده است".

همه اینها دست و پنجه نرم کردن دولت های خارجی با حاکمان ایران را دشوارتر از گذشته می کند.

در حالی که ضرب الاجل پیشنهاد هسته ای جدید آمریکا و متحدانش برای ایران سریعا به سر می رسد، زمینه برای اعمال تحریم های جدید اقتصادی علیه این کشور و همچنین تقابل خصمانه بیشتر میان دولت ایران و دولت های غربی آماده می شود.

درگیری های پراکنده در بهشت زهرا

شبکه جنبش راه سبز (جرس): درگیری هایی پراکنده از دقایقی پیش در بهشت زهرا آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار جرس، این درگیری ها در قطعه 9 بهشت زهرا، جایی که شهید سید علی موسوی خواهر زاده میرحسین موسوی در آنجا دفن شده است آغاز شده است.

گفتنی است از چند ساعت پیش گروههای بزرگی از مردم تهران بر مزار این شهید حاضر شده بودند.

شلیک گاز اشک آور در میدان هفت تیر درگیری در میدان ولی عصر و بازداشت گسترده مردم

شبکه جنبش راه سبز (جرس): نظامیان مستقر شده در میدان هفت تیر دقایقی پیش برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کرد.
به گزارش خبرنگار جرس، دقایقی پیش گروههای کوچک مردم معترض که در تلاش برای پیوستن به یکدیگر بودند با برخورد پلیس مواجه شدند . پلیس برای متفرق کردن مردم از باتوم و گاز اشک آور استفاده کرد و مانع شکل گیری تجمعی اعتراض آمیز شد.

درگیری در میدان ولی عصر و بازداشت گسترده مردم

درگیری های پراکنده در میدان ولی عصر همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار جرس، نیروهای گارد ویژه رد این میدان مستقر شده اند و به شدت با معترضین که در گروههای کوچک هستند برخورد می کنند.
شاهدان عینی از بازداشت های گسترده خبر داده اند تا جایی که برخی تعداد بازداشتی ها را دهها تن عنوان کرده اند.
گفتنی است نیروهای گاردی و ظامی امروز با آرایشی متفاوت در تهران ظاهر شده اند، در دست بسیاری از این نیروهای سلاح های جنگی دیده می شوند و خودروهای زرهی ویژه سرکوب شهروندان نیز صبح امروز از کرج به تهران منتقل شده بود. این خودروها تنها در شنبه خونین تهران در 30 خرداد، فردای سخنرانی آیت الله خامنه ای در تهران دیده شده است. و در ماههای اخیر در سطح شهر خبری از آنها نبود.

ديوار نويسی












خبرهای کوتاه ار درگيرهای امروز - 2

نيروهاي سركوبگر در وليعصر مستقر شده اند خبرنگار آژانس ايران خبر- تهران 10 ديماه , ساعت 1430: ازساعت 1330 مترو هفت تير را بستند . در ولي عصر نيروهاي مزدور و سركوبگر زيادي مستقر شده اند .جمعيت خيلي زيادي از انقلاب به سمت آزادي در حركتند ,نظام لباس شخصي ها و گاردهايش را در ميدان انقلاب مستقر كرده و درگيري شديدي در جريان است همچنين در امير آباد نيز بين مردم و نيروهاي سركوبگر درگيري جريان دارد .

برخی گزارش ها حاکی از وقوع درگیر ی هایی در چند میدان تهران است

راديو فردا " برخی گزارش ها از جمله در سایت اینترنتی جنبش راه سبز "جرس" حاکی از وقوع درگیری هایی در چند میدان شهر تهران است.
برپایه این گزارش ها، نیروی انتظامی با باتوم و پرتاب گاز اشک آور مانع از پیوستن معترضین به یکدیگر در میدان های هفت تیر و ولیعصر می شود.
همچنین گفته می شود شمار زیادی از شهروندان تهران بدون اعلام و هماهنگی قبلی بر مزارعلی حبیبی موسوی، خواهر زاده میر حسین موسوی در بهشت زهرا گردهم آمدند.
گزارش ها همچنین حاکی است که از صبح امروز صدها نیروی نظامی و دهها خودروی سنگین زرهی از کرج به تهران وارد شده اند.

واردات خودروهای زرهی و تجهیزات ضد شورش جدیدِ پلیس