۱۳۸۸ آذر ۱۵, یکشنبه

دعوت از موسوی و کروبی برای شرکت در مراسم روز دانشجو

دو تشکل دانشجویی در ایران با صدور اطلاعیه هایی در آستانه روز دانشجو، برخوردهای اخیر با فعالان دانشجویی را محکوم کرده و از رهبران جنبش اعتراضی و استادان دانشگاه خواسته اند که در مراسم این روز حضور یابند.

انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران در اطلاعیه خود نوشته است که درهای این دانشگاه در روز ۱۶ آذر به روی مردم باز است و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت دعوت کرده است که برای شرکت در مراسم روز دانشجو در این دانشگاه حاضر شوند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: "۱۶ آذر نه تنها روز اعتراض دانشجویان، بلکه روز اعتراض همه دانشگاهیان، به ویژه استاتید و دانشجویان دانشگاه، در مبارزه با استبداد شده است و ما از اساتید دانشگاه می خواهیم که در چنین روزی شاگردان و فرزندان خود را تنها نگذارند و دوشادوش دانشجویان برای آزادی و علیه استبداد به پا خیزند".

هشدار در مورد 'خشونت'

سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) نیز در بیانیه جداگانه ای، ضمن محکوم کردن برخوردهای اخیر با دانشجویان فعال و ایجاد فضای "رعب و وحشت" در دانشگاه ها، نسبت به "اعمال خشونت" نسبت به دانشجویان در روز دانشجو هشدار داده و نوشته است که چنین کاری می تواند "عواقب غیر قابل محاسبه ای" داشته باشد.

این سازمان که دبیرکل و چند تن از اعضای آن در بازداشت به سر می برند، خواهان آزادی فوری همه فعالان دانشجویی و "رفع فشار از اعضای انجمن های اسلامی و دفتر تحکیم وحدت" شده است.

سازمان دانش آموختگان در عین حال به دانشجویان هشدار داده است که در "دام خشونت طلبان" نیفتند و "اجازه ندهند که بهانه ای برای موجه جلوه دادن برخورد با دانشجویان به دست کودتاچیان بیفتد".

به نظر می رسد که بسیاری از رهبران و تشکل های نزدیک به جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز" در ایران، نگران هستند که برخی هواداران این جنبش در واکنش به برخوردهای خشن مأموران حکومتی، به سوی اعمال خشونت متقابل گرایش پیدا کنند.

میرحسین موسوی در چند اطلاعیه اخیر خود، به ویژه پس از حوادث روز ۱۳ آبان، به هوادارانش پیام داده است که هدف "جنبش راه سبز" تضمین اجرای تمام اصول قانون اساسی ایران و شیوه آن "مسالمت آمیز" است.

روز دانشجو در ایران به مناسبت سالگرد حادثه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ گرامی داشته می شود که در آن سه دانشجوی معترض دانشگاه تهران، تنها چند ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد، به دست مأموران حکومت در صحن دانشکده فنی دانشگاه کشته شدند.

مقامات ایران در هفته های اخیر بارها نسبت به استفاده مخالفان دولت از مراسم این روز برای بیان اعتراضات خود هشدار داده اند.

پلیس تهران گفته است که با تجمعات غیرقانونی در این روز "به شدت" برخورد خواهد کرد.

تعداد زیادی از دانشجویان فعال در دانشگاه های سراسر ایران نیز در طول یکی دو ماه گذشته بازداشت یا به کمیته انضباطی احضار شده اند.

تشکل های دانشجویی می گویند که این اقدامات به قصد کاهش شدت اعتراضات احتمالی در روز دانشجو انجام شده است.

آیت الله خامنه‌ای: آمریکا و انگلیس نخواهند توانست ما را منزوی کنند

رهبر ایران، کشورهای غربی را به دروغگویی در مورد پرونده هسته ای این کشور متهم کرده و گفته است که آنها نخواهند توانست مانع از دستیابی ایران به تکنولوژی اتمی شوند.

آیت الله علی خامنه ای روز یکشنبه ۱۵ آذر (۶ دسامبر) در یک سخنرانی در تهران گفت که آمریکا "در رأس دشمنان ملت" و بریتانیا "خبیث ترین دشمنان ایران" است و آنها در ۳۰ سال گذشته کوشیده اند با حیله و توطئه ایران را منزوی کنند، ولی نتوانسته اند: "و به فضل الهی از این به بعد هم نمی توانند".

دولت آمریکا که در طول حدود یک سال گذشته و پس از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما کوشیده بود از طریق مسالمت و مذاکره مشکلات خود را با دولت ایران حل کند، اخیرا و پس از ناکام ماندن تلاش هایش هشدار داده است که در آستانه تغییر روش و رفتن به سمت افزایش فشار بر ایران قرار دارد.

ایران که ابتدا خود پیشنهاد مبادله سوخت هسته ای را با کشورهای عضو گروه ۱+۵ مطرح کرده بود، در هفته های اخیر از پذیرفتن پیشنهاد خروج ذخیره اورانیوم خود (با غنای ۳.۵ درصد) در قبال دریافت میله های سوخت قابل استفاده در رآکتور تهران خودداری کرده و قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس را هم نپذیرفته است.

عده ای باید پیش خدا جواب بدهند از این که کاری کنند که دشمن از آن، وجود اختلاف در کشور را برداشت کند و گستاخ شود

آیت الله علی خامنه‌ای

این قطعنامه که با رأی مثبت چین و روسیه تصویب شده بود، از ایران می خواست که فعالیت یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم را که در نزدیکی قم در حال ساخته شدن است، متوقف کند.

ایران در واکنش به صدور این قطعنامه اعلام کرده است که قصد دارد ۱۰ مرکز غنی سازی دیگر هم احداث کند.

'دروغ'

به نظر می رسد کشورهای غربی در تلاشند با تأکید بر آنچه "فعالیت های مشکوک" ایران در برنامه اتمی اش می خوانند، با چین و روسیه برای اعمال تحریم های موسوم به "تحریم های فلج کننده" علیه ایران به توافق برسند.

اکنون رهبر ایران می گوید که گفته های غربی ها در مورد برنامه اتمی ایران حقیقت ندارد.

آقای خامنه ای گفته است: "کار دشمنان ملت به اینجا رسیده است که افکار عمومی دنیا را با دروغ سازی گمراه کنند و فریب دهند، اما این دروغ ها در نهایت با روشن شدن حقیقت به ضرر خودشان تمام خواهد شد و مانند برخی موارد که در گذشته اتفاق افتاده، باعث بی آبرویی بیشتر آنان خواهد شد".

او رهبران آمریکا و کشورهای اروپایی را به پرهیز از "دروغگویی" فراخواند و گفت: "همانطور که بارها گفته ایم، ملت ایران در قضیه هسته ای به دنبال دانش مورد نیاز کشور است".

آقای خامنه ای در مورد اختلافات سیاسی داخلی ایران هم گفت: "زورگویان جهانی وقتی با تهدید به حمله نظامی و تحریم از عهده یک ملت بر نمی آیند، با سوءاستفاده از هر بهانه ای، ایجاد اختلاف و دشمنی در داخل ملت را دنبال می کنند".

او با اشاره به این که "دشمن" از هر کلمه یا عملی که بوی تفرقه بدهد "سوءاستفاده" می کند، گفت: "عده ای باید پیش خدا جواب بدهند از این که کاری کنند که دشمن از آن، وجود اختلاف در کشور را برداشت کند و گستاخ شود".

موسوی: ملت نمی نشیند تا در روز روشن رایش را ببرند

میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ایران، در بیانیه ای که در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو در ایران، صادر کرده، ملت ایران را ملت بزرگی خوانده که "نمی نشیند تا در روز روشن رایش را ببرند".

آقای موسوی در ابتدای این بیانیه که شانزدهمین بیانیه او پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری ۲۲ خرداد است، با اشاره که سه دانشجویی که در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و در صحن دانشگاه تهران کشته شدند، می نویسد: "در روزهای تلخ بعد از کودتا و در تاریکترین برهه از تاریخ ملت ما، زمانی که همه آرزوها برباد رفته به نظر می‌رسید آنچه در شانزدهم آذر ۱۳۳۲ روی داد شاهدی بود که معلوم می‌کرد روح مردم و خواسته‌های تاریخی‌شان هنوز زنده است. آن "سه قطره خون" و آن "سه آذر اهورایی" که روز دانشجو را پایه گذاشتند، اگر پس از نیم قرن هنوز از تازگی، درخشندگی و اهمیت برخوردارند، به خاطر آن است که نسبت به وجود و حیات واقعیتی عظیم‌تر در جان مردم شهادت ‌دادند."

آقای موسوی جنبش دانشجویی را نشان دهنده جریان های سیاسی و اجتماعی جامعه دانسته و با انتقاد از کسانی که "این نشانگر ذی قیمت را می شکنند"، نوشته است: "آنان دوست دارند به خود تسلی دهند که حرکت‌های دانشجویی جز غوغای چند جوان پرسروصدا نیستند که اگر خاموش شوند صورت مسئله از اساس پاک خواهد شد ... اصرار دارند بگویند مردم دیگر ساکت شده‌اند و فقط دانشجویان مانده‌اند؛ در دانشگاه‌ها هم فقط تهران ناآرام است، از تهران هم فقط دانشگاه‌های مادر هیاهو می‌کنند، آنجا هم کانون جنبش و جوشش، چند نفر جوان غریبند که اگر آنها را به اخراج از خوابگاه و محرومیت از تحصیل تهدید و محکوم کنیم داستان تمام می‌شود. خوب! تمام این کارها را کردید، پس چرا داستان تمام نشد؟"

میرحسین موسوی در ادامه بیانیه خود به تحولاتی که جامعه ایران در ماه های اخیر تجربه کرده پرداخته است و بزرگترین سوال پیش روی طرفداران و مخالفان خود را این دانسته که "ماهیت دقیق این دگرگونی چیست؟"

آقای موسوی زیباترین پدیده در روزهای پیش از انتخابات ۲۲ خرداد را "جمع شدن مردم از سلیقه های گوناگون گرداگرد هم" ذکر می کند. مردمی که "برای آن که به این کار موفق شوند تفاوت‌ها و تنوع‌هایشان را کنار نمی‌گذاشتند، بلکه به رسمیت می‌شناختند. کسی لازم نمی‌دید که برای شرکت در این یکرنگی هویت خویش را از دست بدهد و دیگری شود."

اگر از هزینه‌های سنگین و عملیات عظیم خود نتیجه نمی‌گیرید شاید صحنه درگیری را اشتباه گرفته‌اید؛ در خیابان با سایه‌ها می‌جنگید حال آن که در میدان وجدان‌های مردم خاکریزهایتان پی در پی در حال سقوط است. ۱۶ آذر دانشگاه را تحمل نمی‌کنید. ۱۷ آذر چه می‌کنید؟ ۱۸ آذر چه می‌کنید؟

میرحسین موسوی

آقای موسوی این اتفاقات را نشانه هایی از "طلوع بزرگی و رشد" در ملت ایران می داند و می نویسد: "این همان رشدی است که انقلاب ما به امید آن بنا نهاده شد. چندی گذشت و از آن غافل شدیم، ولی پروردگارمان غافل نشد. بذری را که سی سال پیش از این با هزار امید در خاک خود کاشته بودیم پرورش داد تا اینک که جوانه‌هایش را پیش‌رویمان قرار داده است."

میرحسین موسوی یکی از نشانه های این بزرگی را این چنین برمی شمرد: "اگر مردم علیرغم تمامی صحنه‌های تلخی که در این چند ماهه دیده‌اند همچنان اجرای بدون تنازل قانون اساسی را شعار محوری خود می‌دانند به آن خاطر نیست که اگر چیز دیگری بخواهند به آنها داده نمی‌شود. تنها و تنها حکمت و واقع‌بینی مردم بود که اجازه نداد رفتار زشت حاکمان به واکنش‌های عصبی و لجام‌گسیخته بیانجامد."

آقای موسوی همچنین به "صبر و متنتی" که در حرکت مردم وجود دارد اشاره کرده و نوشته است: "خواسته‌هایشان را چنان با حوصله‌ای زندگی می‌کنند که گویی می‌توانند صد سال آنها را زندگی کنند؛ حوصله‌ای که مخالفانشان را خسته کرده است."

میرحسین موسوی در ادامه نوشته است: "مشکل آن است که یک ملت بزرگ نمی‌نشیند تا در روز روشن رایش را ببرند و هیچ نگوید. یک ملت بزرگ انتخابات درجه دو انتصابی را تحمل نمی‌کند ... یک ملت بزرگ از شورای نگهبان انتظار دارد آنها را قانع کند که تقلبی در انتخابات روی نداده است، نه آن که تنها یک ادعا پیش رویشان بگذارد و ادعای خود را باطل کننده انبوهی از مشاهدات و مستندات بداند."

آقای موسوی تاکید کرده که مسئله مردم دیگر انتخابات نیست: "از ما می‌خواهند که مسئله انتخابات را فراموش کنیم، گویی مسئله مردم انتخابات است. چگونه توضیح دهیم که چنین نیست؟ مسئله مردم قطعا این نیست که فلانی باشد و فلانی نباشد؛ مسئله‌ آنها این است که به یک ملت بزرگ بزرگی فروخته می‌‌شود. آن چیزی که مردم را عصبانی می‌کند و به واکنش وا می‌دارد آن است که به صریح‌ترین لهجه بزرگی آنان انکار می‌شود ... [اگر این مشکل حل نشود] آرزو کنید که دامنه های مشکل در یک انتخابات محدود بماند."

آقای موسوی در انتهای بیانیه خود خطاب به مخالفان خود در حکومت ایران گفته است: "برادران ما! اگر از هزینه‌های سنگین و عملیات عظیم خود نتیجه نمی‌گیرید شاید صحنه درگیری را اشتباه گرفته‌اید؛ در خیابان با سایه‌ها می‌جنگید حال آن که در میدان وجدان‌های مردم خاکریزهایتان پی در پی در حال سقوط است. ۱۶ آذر دانشگاه را تحمل نمی‌کنید. ۱۷ آذر چه می‌کنید؟ ۱۸ آذر چه می‌کنید؟"