۱۳۸۸ دی ۷, دوشنبه

موج دستگیری در فردای عاشورا


خبر ربودن پیکرجانباختگان روز عاشورا و آغاز موجی دیگر از بازداشت های فله ای فعالان سیاسی و مطبوعاتی، روز گذشته افکار عمومی و محافل سیاسی و خبری ایران ئ دیگر کشورهای جهان را شوکه کرد. بازداشت فله ای فعالان سیاسی و مطبوعاتی که یک روز پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد آغاز شد، طی شش ماهه گذشته ادامه داشته؛ با بازداشت مشاوران و نزدیکان سید محمد خاتمی و میرحسین موسوی، حلقه پیرامونی رهبران اصلاح طلب و جنبش سبز تنگ تر شده است؛ضمن اینکه چهره های ملی - مذهبی نیز هدف بازداشت و برخورد قرار گرفته اند.

خبرنگاران "روز" در تهران گزارش داده اند که ماموران امنیتی به فعالان سیاسی و مطبوعاتی که اخیرا احضار شده اند، گفته اند: " وقتی عکس امام را پاره کردند و عکس رهبر را در حرم حضرت معصومه پاره و هو کردند، ما فهمیدیم که آب از سرمان گذشته.لذا اگر سکوت نکنید و در خانه هایتان نمانید به راحتی می فرستیم تان پیش مرجع سبزتان."

پیکرهای شهدا کجاست؟

برادر سید علی حبیبی موسوی اعلام کرده است که جنازه او در بیمارستان ابن سینا در تهران ناپدید شده است. رضا حبیبی موسوی گفته است: جنازه برادرم را از بیمارستان ابن سینا برده اند و هر کجا دنبالش می گردیم کسی مسئولیت قبول نمی کند.

آقای موسوی به سایت پارلمان نیوز گفته است تا زمانی که جنازه یافت نشود، خانواده او نمی تواند مراسمی به مناسبت درگذشت برادرش برپا کند. ساعتی پس از انتشار این خبر و در حالیکه هیچ یک از مقامات مسول در این زمینه توضیحی نداده اند خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی نوشت: جسد آقای حبیبی موسوی به همراه 4 تن دیگر از کشته شدگان اغتشاشات تهران به منظور تکمیل تحقیقات کالبدشکافی و پلیسی و یافتن سرنخ های بیشتر نگهداری می شود.

این خبرگزاری اشاره ای به محل نگهداری اجساد و نهاد مسئول در این زمینه نکرده است.

اما یکی از خبرنگاران "روز" که یک شنبه شب در بیمارستان ابن سینا حضور داشته، گزارش داده است که بعد از درگیری لباس شخصی ها و گارد ویژه با مردمی که در مقابل بیمارستان تجمع کرده بودند، در داخل بیمارستان رفت و آمد های مشکوکی مشاهده شد و پرستاران بیمارستان گفتند که اجساد شهدا را از بیمارستان خارج کرده اند.

براساس این گزارش در بیمارستان ابن سینا گفته می شد یکی از اجساد، گم شده و مشخص نیست توسط چه کس یا کسانی و به کجا منتقل شده است؛ برخی از پرستاران هم گفته اند که ماموران در بی سیم خبر از ربوده شدن یکی از اجساد داده اند.هنوز مشخص نیست منظور از این جسد، پیکر خواهر زاده میرحسین موسوی یا جانباخته دیگری بوده است.

از سوی دیگر، نیروی انتظامی دیروز با انتشار اطلاعیه ای از کشته شدن 8 نفر در روز عاشورا خبر داد.اسامی اعلام شده از سوی اعلام نیروی انتظامی عبارت است از مهدی فرهادی راد، ۳۴ ساله (علت مرگ: اصابت گلوله ساچمه ای به صورت)، محمد علی راسخی نیا، ۴۰ ساله (علت مرگ: اصابت گلوله ساچمه ای شکاری) و علی موسوی حبیبی، ۴۲ ساله (علت مرگ: اصابت گلوله))

در این اطلاعیه علت مرگ شهرام فرجی، ۳۰ ساله، جهانبخت پازوکی، ۵۰ ساله و امیر ارشدی،۳۰ ساله نامشخص اعلام شده و به وجود اجساد یک مرد ۳۱ ساله ناشناس که بر اثر ضربات چاقو کشته شده و یک زن ناشناس ۴۳ ساله ای که علت مرگ او «احتمالا سقوط یا تصادف» عنوان شده نیز اشاره شده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش ها یکی از افراد کشته شده در ناآرامی های روز عاشورا در تهران، پسر شهین مهین‌فر، گوینده پیشکسوت صداوسیما، به ویژه رادیو است.

آغاز بازداشت ها از ساعات اولیه بامداد

ساعاتی پس از بازگشت آرامش به خیابانهای تهران که عاشورایی خونین را با بیش از 8 شهید و هزار بازداشتی پشت سر میگذاشت، موجی دیگر از بازداشت های فله ای فعالان سیاسی و مطبوعاتی با بازداشت لیلا توسلی ، دختر محمد توسلی و خواهر زاده ابراهیم یزدی آغاز شد. موجی که در ساعت یک و نیم بامداد دوشنبه در منزل پدری لیلا توسلی آغاز و تا ظهر این روز بازداشت دهها تن را به دنبال داشت.

ماموران امنیتی پس از بازداشت خانم توسلی، راهی منزل دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی شدند و ساعت سه بامداد دوشنبه او را هم بازداشت کردند.

یکی از نزدیکان آقای یزدی به "روز" گفت: آقای یزدی به همراه محمد توسلي ، ابوالفضل بازرگان، سيد امير خرم و علي اكرمي، اعضای دفتر سیاسی نهضت آزادی به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات احضار شده بودند که بقیه آقایان روز سه شنبه به این دفتر مراجعه کردند و حدود 6 ساعت بازداشت و تحت بازجویی بودند اما آقای یزدی از رفتن خودداری کرد.

وی افزود: ماموران حکم دادستان تهران را برای بازداشت دکتر یزدی داشتند و نصف شب ، تمام منزل آقای یزدی را به هم ریخته و بازرسی کردند و وسایل شخصی و مدارک ایشان را با خود بردند.

به گفته وی ، لیلا توسلی نیز با حکم دادستان تهران بازداشت شده است.

عمادالدین باقی نیز، ساعت 7 صبح دیروز با حکم دادستان تهران بازداشت شد. به گفته خانم احمدسرایی،همسر باقی در حکمی که ماموران به آقای باقی نشان داده اند، دلیل بازداشت این روزنامه نگار، «جلوگیری از سوءاستفاده از مرگ آیت الله منتظری» ذکر شده بود و تاریخ پای حکم ۲۹ آذر و پیش از پخش مصاحبه عمادالدین باقی با آیت الله منتظری بود که برخی شایعات پخش آن را از تلویزیون بی بی سی فارسی علت دستگیری وی قلمداد کردند.

همسر عمادالدین باقی به بی بی سی گفته است که آقای باقی در یک هفته ای که از فوت آیت الله منتظری می گذرد، هیچ اقدامی جز شرکت در تشییع جنازه او انجام نداده بود.

ماموران امنیتی در جریان بازداشت و تفتیش منزل عمادالدین باقی به همسر و فرزندان وی توهین و فحاشی و وی را به مرگ تهدید کرده اند.

هنگامی هم که آقای باقی به فرزندان خود گفته است که «در زندان محکم می‌ایستم» ماموران خطاب به خانواده‌ باقی گفته‌اند : "آنقدر عمر نمی‌کند که ایستادگی کند".

ماموران کتاب‌های مجاز،پایان‌نامه‌ها،اوراق مرکز پژوهش‌های آقای باقی،پول خمسی که نزد ایشان برای تحویل به آیت‌الله منتظری بود،به اضافه مدارک و اسناد مربوط به انتشارات،کامپیوتر،سی‌دی و عکس‌های خانوادگی و... را با خود برده اند.

ماموران پس از بازداشت باقی به دفتر مجله ایران دخت رفتند و پس از تفتیش دفتر نشریه تمامی کیس های کامپیوتر این دفتر را ضبط کردند و با خود بردند.

بازداشت های دیگر

همزمان با بازداشت مدیر عامل بنیاد باران، بازداشت ها به نزدیکان خاتمی رسید. مرتضی حاجی، مدیرعامل بنیاد باران و رسولی قائم مقام این مرکز صبح دیروز بازداشت شدندو اسناد این بنیاد هم توقیف شد.

ماموران وزارت اطلاعات سپس سراغ مشاوران میرحسین موسوی رفته و مشاوران نخست وزیر زمان جنگ را بازداشت کردند.

قربان بهزادیان نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به اتفاق باقریان، مشاور و فروزنده ، رئیس دفتر موسوی و همچنین علیرضا بهشتی شیرازی ، مدیر سایت کلمه جزو بازداشت شدگان هستند.

همزمان ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بازداشت شد و ماموران امنیتی سراغ محسن آرمین ، سخنگوی این سازمان نیز رفتند اما به دلیل عدم حضور او در منزل موفق به بازداشت او نشدند.

مصطفی ایزدی، نویسنده و روزنامه‌نگار نیز در منزلش بازداشت شده است. وی نویسنده زندگینامه آیت‌الله منتظری با عنوان «فقیه عالیقدر» و مدیرمسول هفته نامه توقیف شده «آوا» است. این هفته نامه در سال 79 به اتهام ترویج نظریات آیت الله منتظری توقیف شده بود.

حشمت الله طبرزدی ، دیگر فعال سیاسی بود که روز گذشته در منزلش بازداشت شد. اين فعال سياسی با ارائه حکمی از سوی ماموران در منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مامورين ضمن تفتيش منزل او وسايل شخصی از جمله کامپيوتر شخصی و يادداشت های او را با خود برده اند.

بازداشت مادران صلح

بازداشت های دیروز فقط در حوزه فعالان سیاسی و مطبوعاتی نبود. دو تن از مادران صلح نیز روز گذشته بازداشت شدند. زهره تنکابنی که در منزل شخصی اش، بازداشت شده پس از بازداشت از زندان اوين با خانواده‌ خود تماس گرفته و خبر بازداشت‌اش را تایید کرده است.

مهين فهيمی، از مادران صلح نیز به همراه پسرش، اميد منتظری دیروز بازداشت شد. همسر و فرزند زنده یاد حمید منتظری از اعدامیان سال 67 هم به همراه اردوان تراکمه، فرزند یونس تراکمه ، از جوانان چپ گرا بازداشت شده اند.

ادامه بازداشت ها در اصفهان و قم

محمد طاهری، فرزند آیت الله طاهری و شوهر یکی از نوه های آیت الله خمینی هم روز گذشته در اصفهان بازداشت شد؛ آن سو تر در قم نیز، موسویان، دبیر اجرایی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در هجوم ماموران امنیتی به ساختمان این مجمع بازداشت شد. همسر سید حسین موسوی تبریزی که شایعه بازداشت او نیز از صبح دیروز پیچیده بود به "روز" گفت: وقتی ماموران به مجمع حمله کردند حاج آقا در مجمع نبودند و ایشان بازداشت نشدند اما آقای موسویان بازداشت شدند و ماموران بسیاری از مدارک و هارد کامپیوتر های مجمع را با خود برده اند.

در اخرین ساعات دیشب شایع شد که نوشین عبادی،خواهر شیرین عبادی هم در ساعت نه شب در منزلش دستگیرشده است.

موج پردامنه بازداشت‌ها پس از يکشنبه خونين ۱۱۰۰ نفر در وقايع ديروز تهران بازداشت شدند بازداشت بيش از ۴۰۰ نفر در اصفهان

پس از دستگيری بيش از هزار نفر در تهران و ۴۰۰ نفر در اصفهان، در جريان وقايع ديروز، بازداشت‌ فعالان سياسی، اجتماعی بعد از يکشنبه‌ی خونين ايران ابعاد وسيعی به‌خود گرفته‌است. از شب گذشته تا کنون ده‌ها نفر توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده‌اند، علاوه بر چهره‌های شناخته‌شده‌ای چون عمادالدين باقی، ابراهيم يزدی، علی‌رضا بهشتی، مهدی عرب‌شاهی؛ فروزنده، باقريان و بهزاديان‌نژاد، سه تن از همکاران ميرحسين موسوی؛ مرتضی حاجی مدیرعامل بنیاد باران و رسولی قائم مقام این مرکز؛ محمدصادق ربانی، استاد بازنشسته‌ی دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران؛ مصطفی ايزدی نويسنده و روزنامه‌نگار؛ حشمت‌الله طبرزدی، هاله سحابی (دختر عزت‌الله سحابی)؛ محمد طاهری، فرزند آيت‌الله طاهری هم بازداشت شده‌اند. علاوه بر اين، خبر می‌رسد مهين فهيمی، از مادران صلح، به هم‌راه پسر خود اميد منتظری (همسر و فرزند حميد منتظری از جان‌باختگان کشتار ۶۷) و هم‌چنين اردوان تراکمه، از جوانان چپ‌گرا نيز در ميان بازداشت‌شدگان هستند. مهين فهيمی دختردايی پروين فهيمی، مادر سهراب اعرابی است. از مادران صلح، زهره تنکابنی نيز صبح امروز بازداشت شد. ليلا توسلی دختر مهندس محمد توسلی هم جزو بازداشت‌شدگان است. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از سايت گرداب اعلام کرد که گروهی از "مديران فتنه عميق در فضای سايبری" نيز دستگير شده‌اند اما نامی از آن‌ها نبرد. دامنه‌ی اين دستگيری‌ها بيش‌تر و بيش‌تر می‌شود.

تصاوير مجله اشپيگل از خروش ضد استبداد دينی ديروز


















آتش قيام


بازتاب خشونت‌های روز عاشورای ایران در رسانه‌های جهان

بی بی سی : درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و انتظامی ایران با معترضان روز عاشورا در شهرهای مختلف ایران که به کشته شدن دستکم ۸ نفر انجامید، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته است.

بسیاری از روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی غربی با انتشار مجموعه ای از عکس ها و تصاویر از درگیری های صورت گرفته میان معترضان به حکومت ایران و نیروهای امنیتی و انتظامی این کشور، رویدادهای روز یکشنبه ۶ دی ۱۳۸۸ ( ۲۷ دسامبر ۲۰۰۹) را مورد توجه قرار دادند.

روزنامه تایمز چاپ لندن، در شماره روز دوشنبه ۲۸ دسامبر در صفحه نخست خود عکسی از پسر نوجوانی منتشر کرده است که به تنهایی و با دستانی پر از سنگ و کلوخ، در میان خیابان و برابر صف گسترده نیروهای انتظامی ایستاده است.

روزنامه ایندیپندنت، چاپ لندن، از حضور هزاران نفر در خیابان های تهران خبر داده است که با شعار "مرگ بر دیکتاتور" اعتراض خود را به حکومت ایران اعلام می کرده اند. این روزنامه تصویری از موتورسیکلت های آتش گرفته منتشر کرده است که در آن یکی از معترضان با پارچه ای سبز صورت خود را پوشانده و در برابر دیواری از آتش ایستاده و انگشتانش را به علامت حرف انگلیسی "وی" که نشان پیروزی است، برافراشته است.

دیگر روزنامه پر تیراژ چاپ لندن، فایننشیال تایمز، در صفحه نخست شماره روز دوشنبه خود، تصویری منتشر کرده است که در آن ده ها نفر از ماموران پلیس ضد شورش ایران در گوشه ای از خیابان تجمع کرده اند و در حالی که موتور سیکلت های آنها واژگون شده است، توسط معترضان محاصره شده اند.

عکس صفحه نخست روزنامه نیویورک تایمز نیز به محاصره نیروهای ضد شورش توسط تظاهر کنندگان تعلق دارد. این روزنامه تیتر نخست خود را به رویدادهای روز عاشورا در ایران اختصاص داده و از تیراندازی پلیس ایران به سوی معترضان خبر داده است.

کشته شدن دستکم ۸ نفر، از جمله علی حبیبی موسوی، خواهر زاده میرحسین موسوی، کاندیدای معترض به نتایج انتخابات نیز مورد توجه روزنامه های روز دوشنبه چاپ بریتانیا قرار گرفته است.

روزنامه گاردین آمار کشته شدگان وقایع دیروز را ۹ نفراعلام کرده و به نقل از یکی از شاهدان عینی نوشته است: "نیروهای امنیتی و انتظامی مردم را مثل سگ کتک می زدند".

روز یکشنبه ۶ دی همزمان با مراسم مذهبی روز عاشورا که با هفتمین روز درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعیان نیز مقارن شده بود، معترضان به حکومت ایران، در شهر های مختلف این کشور، از جمله تهران، اصفهان، نجف آباد، مشهد، شیراز، تبریز و قم به تظاهرات پرداختند.

بنا به گزارش ها و تصاویر منتشر شده از رویدادهای روز گذشته، خشونت های گسترده میان معترضان و نیروهای ضد شورش و ماموران امنیتی موسوم به لباس شخصی و نیروهای بسیج، منجر به کشته شدن دستکم ۸ نفر از معترضان شده است.

نیروی انتظامی ایران از بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان در حوادث روز عاشورای تهران خبر داده است.

همچنین یک روز پس از این حوادث، موج جدیدی از بازداشت فعالان سیاسی منتقد حکومت ایران و مشاوران میرحسین موسوی و محمد خاتمی آغاز شده است.

صفحه اول امروز روزنامه ها 8 دی، 29 دسامبر
























باراک اوباما: مردم ایران حتی در روزهای مذهبی با مشت آهنین روبرو شده اند

باراك اوباما، رییس جمهور آمريكا، روز دوشنبه در نخستين اظهار نظر مستقيم خود نسبت به رويدادهاى خونين ايران در روز عاشورا، واكنش خشونت بار حکومت جمهورى اسلامى ايران در قبال تظاهرات مسالمت آميز ايرانيان را شديدا تقبيح و محكوم كرد.

رییس جمهور آمريكا كه در حال گذراندن تعطيلات كريسمس در هاوایی است، در يك كنفرانس خبرى، نخست به اقدام تروريستى يك شهروند جوان نيجريه اى در روز جمعۀ گذشته اشاره كرد و از تدابير ايمنى و امنيتى جديد دولت خود در مبارزه با تروريسم سخن گفت.

وى سپس به رويدادهاى اخير ايران پرداخت و گفت: «ايالات متحده، همراه با جامعۀ جهانى، خشونت و سركوب ظالمانۀ شهروندان ايران [توسط دولت آن كشور] را به شدت محكوم مى كند؛ خشونتى كه به دستگيرى ها، زخمى شدن ها و حتا مرگ ايرانيان انجاميده است.»

آقای اوباما گفت: «براى ماه ها، مردم ايران، چيزى جز اعمال حقوق جهان شمول خود نخواسته اند و هر بار كه اين خواستۀ خود را بيان كرده اند، حتا در روزهاى مذهبی نيز، با مشت آهنين و بى رحمى روبرو شده اند، و هر بار جهان، با تحسين از شهامت و ارادۀ ايرانيان، نظاره گر اين رويدادها بوده است. نظاره گر مردمى كه بخشى از تمدن بزرگ و بردبار ايران به شمار مى روند.»

رییس جمهور آمريكا افزود: «آنچه در ايران مى گذرد، امرى مربوط به ايالات متحده و يا كشور ديگرى نيست، بلكه به اشتياق ايرانيان براى عدالت و يك زندگى بهتر مربوط مى شود و تصميم رهبران ايران براى حكومت از طريق ايجاد وحشت و [اعمال] ستمگرى، به زدودن چنان اشتياقى در ميان مردم ايران موفق نخواهد شد.»

آقاى اوباما با يادآورى سخنان خود در اسلو، پايتخت نروژ، به هنگام دريافت جايزۀ صلح نوبل، مبنى بر اين كه برخى از دولت ها از آرزوى شهروندان خود براى آزادى، بيش از قدرت هر كشور ديگرى بيم دارند گفت: « همراه با ملت هاى آزاد جهان، ايالات متحده، در كنار كسانى قرار دارد كه در پى حقوق انسانى جهان شمول خود هستند.»

رییس جمهور آمريكا همچنين از دولت جمهورى اسلامى ايران خواست كه به تعهدات بين المللى خويش گردن نهد و حقوق شهروندان خود را محترم شمارد.

او با تاكيد گفت: «ما خواستار آزادى فورى تمامى كسانى هستيم كه ناعادلانه در ايران بازداشت شده اند. ما شاهد رويدادهاى شگفت آور و فوق العاده اى هستيم كه [در ايران] به وقوع پيوسته و من اطمينان دارم كه تاريخ در كنار كسانى خواهد بود كه در پى عدالت هستند.»

سخنان كوتاه رییس جمهور آمريكا، آشكارترين پشتيبانى وى از حركت مردم ايران و تندترين انتقاد از عملكرد خشونت بار دولت ايران در قبال مردم اين كشور به شمار مى رود.

روز یکشنبه نیز مایک همر، سخنگوى شوراى امنيت ملى كاخ سفيد، با محکوم کردن رویدادهای خونین روز عاشورا در ایران گفته بود: «تاريخ و اميد، با كسانى همراه است كه به گونه مسالمت آميز، در پى كسب حقوق جهانى خود هستند. ايالات متحده نيز [در اين زمينه] با تاريخ همسو و همراه است.»

سرکوب معترضان از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در روز عاشورا که به مرگ حداقل هشت نفر منجر شده با خشم اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز روبرو شده است و روسیه نیز خواستار خویشتنداری برای اجتناب از تشدید خشونت ها در ایران شده است.

بازداشت‌ دهها نفر از فعالان سیاسی و مدنی در ایران

بازداشت فعالان سیاسی در ایران ادامه دارد. علاوه‌بر مشاوران نزدیک موسوی و خاتمی، برخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و تعدادی از فعالین مدنی و سیاسی مستقل نیز روز دوشنبه در تهران و شهرستان‌ها بازداشت شده‌اند.

منابع نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش داده‌اند، ابوالفضل قدیانی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مقارن ظهر دوشنبه (۷ دی/۲۸ دسامبر) بازداشت شده است. وبسایت خبری "پارلمان نیوز" گزارش داده ماموران امنیتی برای بازداشت محسن آرمین، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب به منزل وی مراجعه کرده‌اند که به دلیل عدم حضور در منزل هنوز دستگیر نشده است.

پایگاه خبری "پارلمان‌نیوز" همچنین از بازداشت مجدد سیدابوالفضل موسویان، دبیر اجرایی "مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم" خبر داده است. او شب گذشته بازداشت و با قرار کفالت آزاد شده بود، اما صبح دوشنبه بار دیگر احضار و بازداشت شد.

پیش از ظهر روز دوشنبه گزارش‌ها حاکی از بازداشت تعدادی دیگر از اعضای مجمع محققین و مدرسین بود. صبح امروز گفته می‌شد سید حسین موسوی تبریزی، رئیس مجمع محققین و مدرسین نیز جزو بازداشت‌شدگان است، اما این خبر بعد تکذیب شد.

حشمت‌الله طبرزدی، هاله‌ سحابی، دختر مهندس عزت‌الله سحابی و محمد طاهری فرزند آیت‌الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان، از جمله‌ی دیگر بازداشت‌شدگان روز دوشنبه است.

ابعاد گسترده‌ی بازداشت‌ها

بنابر گزارش‌هایی که به دویچه وله رسیده ابعاد دستگیری‌ها در ایران گسترده‌تر است و علاوه بر اصلاح‌طلبان و فعالان سیاسی شناخته‌شده، شماری دیگر از فعالان مدنی و سیاسی نیز بازداشت شده‌ا‌ند.

در یک مورد ماموران امنیتی صبح روز دوشنبه با مراجعه به منزل خانم مهین فهیمی، از مادران صلح، او و فرزندش امید منتظری را بازداشت می‌کنند. مهین فهیمی و امید منتظری، همسر و فرزند حمید منتظری از قربانیان اعدام‌های سیاسی دسته‌جمعی در سال ۱۳۶۷ است. همراه این مادر و فرزند، جوان دیگری به نام اردوان تراکمه نیز بازداشت شده است.

از نیمه‌شب گذشته تاکنون بیش از ده نفر از فعالان سیاسی شناخته‌شده دستگیر شده‌اند. فروزنده، مسئول دفتر مهندس موسوی، محمد باقریان، مشاور ارشد وی، و قربان بهزادیان‌نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

مرتضی حاجی و رسولی از مسئولین "بنیاد باران" نیز جزو دستگیرشدگان هستند. آقای حاجی وزیر آموزش و پرورش در کابینه‌ی سید محمد خاتمی بود. بیناد فرهنگی باران نیز متعلق به محمد خاتمی است.

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران و خواهرزاده‌ی وی لیلا توسلی، از جمله‌ی بازداشت‌شدگان صبح روز دوشنبه در ایران هستند.

عمادالدین باقی، نویسنده و روزنامه‌نگار نیز صبح دوشنبه بازداشت شده است. بنابر گزارش‌ها ماموران پس از بازداشت آقای باقی به بازرسی دفتر نشریه "ایراندخت" پرداختند. به گزارش وبسایت نوروز، وابسته به جبهه مشارکت، ماموران پس از تفتیش دفتر نشریه، تمامی کیس‌های کامپیوتر این دفتر را ضبط و با خود بردند.

پایگاه خبری "ادوارنیوز" نوشته است ماموران امنیتی در جریان بازداشت و تفتیش منزل عمادالدین باقی به همسر و فرزندان وی توهین کرده و اقدام به فحاشی کرده و وی را به مرگ تهدید کردند. همچنین هنگامی که آقای باقی به فرزندان خود گفته است که «در زندان محکم می‌ایستم» ماموران بازداشت او خطاب به خانواده‌ باقی گفته‌اند که «آنقدر عمر نمی‌کند که ایستادگی کند».

آمار متفاوت بازداشت‌شدگان عاشورا

در این میان گزارش‌های متفاوتی درباره‌ی شمار بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های روز عاشورا در تهران منتشر شده است. نیروی انتظامی اعلام كرده كه ۳۰۰ نفر در اغتشاشات دیروز بازداشت شدند، اما منابع مستقل از بازداشت دست‌کم ۵۰۰ نفر در روز عاشورا در تهران خبر می‌دهند.

شمار کشته‌شدگان حوادث روز عاشورا نیز متفاوت اعلام شده است. نیروی انتظامی شمار کشته‌ها را ۶ نفر اعلام کرده، در حالی که "شورای عالی امنیتی ملی" این تعداد ۸ نفر می‌داند. خبرگزاری‌های خارجی از رقم ۹ تا ۱۵ نفر یاد می‌کنند.

هم‌چنین یک خبرنگار خارجی سوری‌تبار به نام "رضا الباشا" که خبرنگار تلویزیون دبی در تهران است مفقود شده است. وبسایت خبری "تابناک" روز دوشنبه نوشت، پیگیری‌های اداره کل مطبوعات و رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و دیگر طرف‌های مسئول تاکنون نتیجه‌ی در بر نداشته است و وضعیت وی هم چنان تا این لحظه نامعلوم است.

خبر ناپدید شدن این خبرنگار از سوی خبرگزاری‌های خارجی نیز منعکس شده است.