۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

حمایت بیش از ۲۶۰ روشنفکر جهان از جنبش سبز ایران و محکوم کردن رژیم ایران در نامه ای به رئیس سازمان ملل

اشاره: پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد و رویدادهای بعد از آن، اکبرگنجی طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن توضیح کوتاهی پیرامون آن حوادث، شش درخواست مشخص را مطرح کرد. در طول یک ماه، 265 تن از بزرگترین روشنفکران جهان- چون یورگن هابرماس، مارتا نسبام، چارلز تیلور، نوام چامسکی ،جوز راموز هورتا(برنده ی جایزه صلح نوبل در سال 1996)، نادین گوردیمر(برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات در سال 1991)، اورهان پاموک(برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات در سال 2006)، ماریو وارگاس یوسا(رمان نویس مشهور پرویی)، رابرت بلا، شیلابن حبیب، کورنل وست ، هیلری پتنام ، بنجامین باربر، هاوارد زین ، مایکل والزر، طلال اسد، خوزه کازوناوا، نانسی فریزر، مارشال برمن، جوشوا کوهن ، فیلیپ پتیت ، ریچارد جی برنشتاین- با تأیید محتوای این نامه، آن را امضاء کردند تا در اختیار دبیرکل سازمان ملل متحد قرار گیرد. متن کامل نامه و امضاهای نامه به شرح زیر است:

دبیر کل محترم سازمان ملل متحد

جناب آقای بان کی مون

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی به دلایل گوناگون آزاد، رقابتی و منصفانه نیست و هرگز به انتقال واقعی قدرت در ساختار سیاسی ایران نمی انجامد، زیرا:

مطابق اصل 110 قانون اساسی ایران ، اکثریت قدرت و اختیارات در دست رهبر و نهادهای تحت امر اوست. و مطابق اصل 57 قاونون اساسی قوای سه گانه، یعنی قوه مجریه، قوه مقننه، قوه قضائیه، "زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت"(رهبر) قرار دارد. مردم ایران فقط در سه حوزه، یعنی ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، و شورای شهر، حقّ رأی دادن دارند. اما در همین سه حوزه هم حتّی اگر نمایندگان مردم در انتخاباتی رقابتی و منصفانه برگزیده شوند، باز هم نمی توانند نقش مهّمی در تغییر و اصلاح امور کشور داشته باشند، زیرا نهادهای انتصابی که مستقیماً تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی عمل می کنند، یعنی شورای نگهبان،مجمع تشخیص مصلحت نظام، و شورای عالی انقلاب فرهنگی، می توانند سدّ راه نهادهای انتخابی شوند، و اقدامات اصلاحی آن نهادها را خنثی کنند.

نکته مهم آن است که اختیارات واقعی رهبر در مقام عمل حتّی از اختیارات قانونی او در متن قانون اساسی هم بیشتر است، زیرا مطابق اصل 98 قانون اساسی ایران، تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است که خود منصوب رهبر است. شورای نگهبان اختیارات رهبر را به آنچه در متن قانون اساسی آمده است محدود نمی داند، و مدعی است که دایره اختیارات رهبرجمهوری اسلامی هیچ محدودیتی ندارد.

انتخابات ایران در چارچوب این محدودیتهای تنگ برگزار می شود. تازه در این چارچوب تنگ مخالفان سیاسی حق کاندیدا شدن ندارند، و فقط کسانی می توانند کاندیدا شوند که به اسلام، قانون اساسی، و ولایت مطلقه فقیه اعتقاد و التزام عملی دارند. شورای نگهبان در انتخابات مجلس کنونی حدود 2000 تن از داوطلبانی واجد شرایط را رد صلاحیت کرد و به آنان اجازه شرکت در انتخابات را نداد. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز شورای نگهبان صلاحیت 471 نفر را رد کرد و فقط صلاحیت چهار تن را که طی سه دهه گذشته از مسئولان اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده اند، تأیید کرد. و از میان این چهار تن، رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه ۱۹ ژوئن در تهران ، صریحاً اذعان کرد که نظرات او به یکی از کاندیداها، یعنی محمود احمدی نژاد، نزدیکتر است.

انتخابات روز 12 ژوئن 2009 با مشارکت 80 درصد مردم ایران و در همین چارچوب رقابتی تنگ و از پیش گزینش شده برگزار شد. اما متأسفانه همین آزادی محدود نیز در انتخابات اخیر عملاً نادیده گرفته شد، و محمود احمدی نژاد رسماً برنده این انتخابات اعلام گردید. اکثریت مردم ایران اعتقاد دارند که رأی آنها در این انتخابات خوانده نشده است. مردم ایران در سراسر کشور در اعتراض به این تخلفات انتخاباتی که نقض آشکار حق آنها در تعیین سرنوشتشان است به شیوه ای بسیار مسالمت آمیز دست به اعتراضهای گسترده و آرام زده اند. متأسفانه دولت جمهوری اسلامی در رویارویی با این اعتراضات آرام و متمدنانه با خشونت به سرکوب گسترده مردم اقدام کرده است، و در این میان شماری از مردم بیگناه، و خصوصاً دانشجویان دانشگاههای سراسر ایران را توسط نیروهای نظامی و شبه نظامی خود به خاک و خون کشیده است، شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی را در سراسر ایران به نحو غیرقانونی بازداشت کرده است، و همزمان تمام شبکه های ارتباطی کشور را مختل کرده، و فعالیت خبرنگاران و ناظران بی طرف بین المللی را در ایران بشدّت محدود ساخته است

ما روشنفکران، فعالان سیاسی و مدافعان حقوق و آزادی های دموکراتیک از جنابعالی درخواست می کنیم اعتراض گسترده مردم ایران را مورد توجه قرار دهید و نسبت به احقاق حقوق قانونی و دموکراتیک آنها اقدامات عاجل زیر را به عمل آورید:

تشکیل یک کمیته ی بین المللی حقیقت یاب به منظور بررسی فرآیند رأی گیری، شمارش آرا و اعلام نتایج موارد تقلب و دستکاری در آرای مردم.
اعمال فشار به دولت ایران جهت ابطال انتخابات تقلبی و برگزاری انتخابات آزاد،رقابتی و منصفانه زیر نظر سازمان ملل متحد.
اعمال فشار به دولت ایران جهت آزادی کلیه زندانیان اعتراض های اخیر.

اعمال فشار به دولت ایران جهت رفع توقیف از رسانه های تعطیل شده در روزهای اخیر، و به رسمیت شناختن حق مردم ایران در زمینه آزادی اظهار نظر و اعتراض مسالمت آمیز به نتایج انتخابات اخیر.
اعمال فشار به دولت ایران جهت ممانعت از هرگونه سرکوب و اعمال خشونت علیه مردم ایران.
به رسمیت نشناختن دولت کودتایی احمدی نژاد و عدم همکاری با آن از سوی تمامی دولت ها و مجامع بین المللی.





تاکید آمریکا بر ممانعت از دستیابی ایران به 'سلاح اتمی

آمریکا خواهان مذاکره با ایران در مورد برنامه اتمی این کشور است

دولت آمریکا می گوید که به هر اقدامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی توسل خواهد جست.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه (سوم اوت) گفت که آمریکا و کشورهای متحدش معتقدند که ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند.

ایران بارها با رد این اتهام ها، تاکید کرده که تمام برنامه های اتمی این کشور صلح آمیز است.

رابرت گیبز گفت که ایران هنوز رسما به بسته پیشنهادی گروه (1+5) متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان- برای مذاکره اتمی با این کشور پاسخی نداده است.

این مقام کاخ سفید گفت که آمریکا و کشورهای متحدش موثر بودن سیاست مذاکره با ایران را در ماه سپتامبر امسال مورد بازبینی قرار خواهند داد.

او گفت: "ما معتقدیم مهمست هر اقدامی که لازم باشد انجام شود تا از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری به عمل آید."

رابرت گیبز سیاست مذاکره با ایران را اولین اقدام برای تحقق این هدف بیان کرد.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، هرچند بر مذاکره با ایران تاکید دارد، هیچگاه توسل به گزینه نظامی علیه ایران را صراحتا رد نکرده است.

با این همه، رابرت گیبز روز دوشنبه از اظهار نظر درباره این که آیا آمریکا تحریم ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد.

از سوی دیگر، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه از اظهار نظر درباره احتمال تحریم بنزین وارداتی ایران، خودداری کرد.

کنگره آمریکا در این خصوص پیش نویس طرحی را آماده کرده، اما هنوز آن را به رای نگذاشته است.

هیلاری کلینتون نیز در ماه های اخیر چند مرتبه در مورد وضع تحریم های "فلج کننده" علیه ایران هشدار داده است.

با این همه، او روز دوشنبه از اظهارنظر درباره ماهیت تدابیر تنبیهی مورد نظرش علیه ایران خودداری و در عوض بر سیاست مذاکره مستقیم یک جانبه و چندجانبه با ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که با تعدادی از دیپلمات های آمریکایی مستقر در کشورهای دیگر برای بررسی تحولات جاری ایران مشورت کرده است.

او هشدار داد که در صورت عدم پاسخ "مثبت" ایران به جامعه بین المللی تدابیر تازه ای علیه ایران در نظر خواهد گرفت، تدابیری که به گفته وی می تواند شامل تحریم ها باشد.

ایران، زمان و بمب اتمی: برآوردهای متناقض

دنیس بلر، رییس اداره اطلاعات ملی آمریکا با ارائه یک گزارش تهیه شده توسط ادراه اطلاعات و تحقیقات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که علیرغم پیشرفت های قابل توجه ایران در سال های اخیر در حوزه غنی سازی اورانیوم، همچنان بعید می‌داند که ایران تا پیش از سال ۲۰۱۳ توانایی فنی تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده را داشته باشد.

برآوردهای پیشین در این زمینه حد فاصل زمانی بین سالهای 2010 تا 2015 را برای دستیابی ایران به بمب اتمی در نظر گرفته بودند. با آنکه جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید می کند که بدنبال کسب توانایی نظامی هسته ای نیست، اما هر از گاهی بحث زمانی دستیابی ایران به سلاح اتمی خبر ساز می شود.

به عقیده ناظران غربی، حرکت ایران در دو حوزه موشک های متعارف و بالستیک و نیز برنامه فضایی ایران در زمینه خروج و بازگشت موشک به جو زمین، در راستای تلاش های برنامه ساخت سلاح هسته ای و عملیاتی کردن آن محسوب می شود.

در گزارش اداره اطلاعات وزارت خارجه آمریکا آمده است که مشکلات فنی مربوط به غنی سازی یکی از عوامل اصلی کند کننده حرکت ایران برای غنی سازی با غلظت بالا بشمار می آید. غنی سازی اورانیوم به اندازه پنج یا شش درصد کاربردهای انرژی و غیر نظامی دارد اما برای ساخت یک بمب اتمی این درصد باید بالای عدد هشتاد باشد.

دنیس بلر به کنگره آمریکا گفت در گزارش اخیر وزارت خارجه، مبنای ارزیابی بیشتر توانایی فنی تولید اورانیوم بیسیار غنی‌شده است تا تصمیم سیاسی ایران برای تولید آن.

دنیس بلر در گزارش خود به کنگره آمریکا اعلام کرد که هیچ شاهدی ندارد که نشان دهد ایران تصمیم گرفته باشد اورانیوم بسیار غنی‌شده تولید کند، و اداره اطلاعات و تحقیقات وزارت خارجه هم بعید می‌داند حداقل تا زمانی که فشار جهانی بر روی ایران وجود داشته باشد، چنین تصمیمی از سوی دولتمردان ایرانی گرفته شود.

این موضعگیری در حالی اتخاذ می شود که برآورد سازمان های اطلاعاتی آمریکا که در سال 2007 مطرح شد اعلام کرده بود جمهوری اسلامی ایران تعقیب توانمندی نظامی اتمی را در سال 2003 متوقف کرد.
برخی ناظران علت این تصمیم ایران را برخورد آمریکا و متحدینش با عراق و نیز گنجانده شدن ایران در کنار عراق و کره شمالی در فهرست محور شرارت قابل تحلیل می دانند.

اما علت طرح گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا و اعلان عدم توانایی ایران به رسیدن به بمب اتمی تا قبل از سال 2013 چرا در شرایط کنونی صورت گرفته است؟ شرایط داخلی ایران از یک سو و عدم موضعگیری صریح حاکمیت تهران در قبال رویکرد مذاکره با گروه پنج بعلاوه یک، بویژه پس از تغییر نگاه به مذاکره با ایران در دولت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، وضعیت پیچیده ای را ایجاد کرده است.

برخی ناظران و محافل کارشناسی معتقدند که علت طرح برآوردهای متفاوت در خصوص فاکتور زمانی دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح اتمی، حتی با فرض وجود اراده آن، به مقام گوینده آن بستگی زیادی دارد. اسراییلی ها و مقامات کنونی و سابق که طرفدار برخورد فوری با ایران هستند، از برآوردهایی که از قریب الوقوع بودن دستیابی ایران به ظرفیت بمب اتمی سخن می گویند استقبال کرده و بر مبنای آن نظر می دهند.

به عنوان مثال جان بولتون، از چهره های شناخته شده علیه برنامه هسته ای ایران در آمریکا، پس از طرح مطلبی در روزنامه انگلیسی تایمز که گفته بود ایران یک سال تا بمب اتمی فاصله دارد و این فاصله هم از زمان صدور دستور آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، تا ساختن بمب و تحویل آن خواهد بود، در مصاحبه ای بار دیگر بر این دیدگاه همیشگی خود تاکید کرد که "زمان در حال از دست رفتن است".

با این وجود، در جناح مقابل، طرح گزارش هایی نظیر آنچه وزارت خارجه آمریکا ارائه کرده است، نشان می دهد که دولت آمریکا و متحدانش همچنان زمان کافی در اختیار دارند تا به تلاش ها برای رسیدن به تفاهمی با تهران ادامه دهند، هرچند رسیدن به این تفاهم، در مقاطعی نیازمند بکار گیری ابتکارعمل های توام با فشار فزاینده باشد.

سازمان ملل متحد: بان کی مون به احمدی نژاد 'تبریک' نگفته است

بان کی مون

سازمان ملل نامه بان کی مون به محمود احمدی نژاد را منتشر نمی کند

سازمان ملل متحد می گوید که نامه بان کی مون، دبیرکل این سازمان به محمود احمدی نژاد، پیام تبریک به رئیس جمهوری ایران نبوده است.

ماری اوکابه، یکی از سخنگویان بان کی مون، روز چهارشنبه 21 مرداد (12 اوت) گفت، این نامه که روز دوشنبه این هفته به ایران فرستاده شد، نباید به عنوان نامه تبریک به محمود احمدی نژاد قلمداد شود.

او در یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد که نامه بان کی مون بر اساس رسوم سازمان ملل متحد به وی ارسال شده است.

این سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: "این صحیح نیست که از این نامه به عنوان نامه تبریک یاد شود. این نامه از مناسبت تحلیف محمود احمدی نژاد استفاده کرده تا ابراز امیدواری کند که ایران و سازمان ملل متحد در مورد موضوع های منطقه ای و جهانی همکاری کنند."

با این همه، دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد از انتشار این نامه خودداری کرده است.

برخی از خبرنگاران خواهان علنی شدن این نامه شده اند تا در مورد ماهیت آن برای عموم تردیدی باقی نماند.

اما به گفته ماری اوکابه، نامه های دبیر کل سازمان ملل متحد به روسای کشورها به مناسبت مراسم تحلیف آن ها، در اختیار مطبوعات قرار نمی گیرد.

خانم اوکابه روز سه شنبه این هفته نیز تاکید کرده بود که ارسال نامه بان کی مون به محمود احمدی نژاد به معنی "تایید" نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نیست.

او بار دیگر تاکید کرد که دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت انتخاب همه روسای جمهور و روسای دولت برای آنها پیام تبریک می فرستد.

تاکنون سران چند کشور جهان از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا گفته اند که به محمود احمدی نژاد تبریک نخواهند گفت.

محمود احمدی نژاد در مراسم تحلیف خود گفته بود: "کسی منتظر تبریک شما نیست و ملت ایران نه برای اخم ها و تشرهای شما ارزشی قائل است و نه برای تبریک های شما ارزشی قائل خواهد بود."

دولت آمریکا تاکید دارد که موضوع مشروع یا نامشروع بودن دولت محمود احمدی نژاد یک موضوع داخلیست که به گفته کاخ سفید قضاوت در مورد آن به مردم ایران مربوط است.

برخی از مخالفان محمود احمدی که او را به تقلب در انتخابات متهم کرده اند خواهان تحریم سیاسی دولت وی از سوی جامعه بین المللی شده اند.

یکی از این افراد شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، است.

شیرین عبادی همچنین از بان کی مون خواسته است برای اطلاع از موارد نقض حقوق بشر به ایران سفر کند.

خانم عبادی که برای دریافت جایزه صلح مانهه به سئول، پایتخت کره جنوبی سفر کرده است، به خبرنگاران گفت: "از آقای بان می خواهم به ایران سفر کند ... او باید با خانواده های بازداشت شدگان و کشته شدگان گفتگو کند."

سخنگویان بان کی مون روز چهارشنبه در واکنش به این درخواست گفت که بان کی مون با شیرین عبادی صحبت نکرده است. او از اظهار نظر بیشتر در اینباره خودداری کرد.