۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

گزارش تکمیلی از تظاهرات در میدان توپ خانه تهران

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران : امروز قرار بود مراسم یادبود آیت الله منتظری در میدان توپخانه برگزار شود .از قبل از ساعت 3 بعد از ظهر تعدادی از مردم در مقابل درب مترو توپخانه (خمینی ) تجمع کرده بودند هنوز هیچ خبری از نیروهای گارد و انتظامی نبود. تنها لباس شخصی ها بودند که حضورشان در بین مردم معترض چشم گیر بود و همراه با جمعیت حرکت می کردند. ساعت 15:10 تعداد مردم به خصوص جوانهایی که از مترو بیرون می آمدند و به صف معترضین می پیوستند بیشتر می شود در همین لحظه بود که نیروهای انتظامی شروع به متفرق کردن مردم از جلو مترو کردند .و همزمان تعدادی موتور سوار لباس مشکی دور میدان توپخانه شروع به مانور کردند.
جمعیت هم شروع به سردادن شعار الله اکبر و مرگ بر دیکتلاتور زندانی سیاسی آزاد باید گردد کردند که دوباره ماموران نیروی انتظامی به سمت جمعیت آمدند و در مقابل جمعیت ایستادند تا مسیر آنها را تغییر دهند.
لباس شخصی ها داخل جمعیت حرکت می کردند و جواناهایی که شعار بر علیه خامنه ای می دادند را شناسایی و به سراغشان می رفتند نوجوانی 16 ساله داخل جمعیت بود و دائم می گفت مرگ بر رهبر ما خامنه ای ٰ بشکند کمر رهبر ما خامنه ای که جمعیت هم با صدای بلند در جواب می گفت آمین که یک نفر از لباس شخصی ها به آرامی که بقیه جمعیت متوجه نشوند به سراغش رفتند و به حالتی که بازداشتش کنند دستش را گرفتند که تعدادی از خانم ها متوجه شدند و او را نجات دادند .
لباس شخصی دائم فریاد می زد و به بقیه لباس شخصی ها می گفت بروید دنبالش به آقا فحش داده که تعدادی از جوانها به سمت یکی از لباس شخصی ها حمله کردند و او هم میله ای را برداشت و به جان تعدادی از جوانها افتاد که خانم ها در مقابلش ایستادند و نگذاشتند به ضرب و شتم جوانها ادامه بدهد .لباس شخصی ها در زیر لباسشان باتوم برقی داشتند و هر جایی احساس خطر می کردند بیرون می آوردند و به جمعیت حمله می کردند جمعیت پراکنده می شد اما دوباره در گوشه ای بهم می پیوستنذ ساعت 15:55 جوانها در میدان توپخانه با شعار الله اکبر عزا عزا ست امروز ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز تجمعی را شکل دادند .
راننده ها حتی راننده های اتوبوس واحد و اتوبوس های شخصی با بوق زدن از مردم حمایت می کردند که نیروهای موتور سوار با باتون و گاز اشک آور به جمعیت حمله کردند ساعت 16 رفته رفته تعداد نیروهای لباس شخصی و انتظامی و حتی نیروهای گارد مستقر به دور میدان توپخانه افزوده می شد و به مغازه دارها دستور بستن مغازه ها را می دادند.
ساعت 16:10 حدود 200 نیروی گارد و موتور سوار را در توپخانه پیاده کردند انها را جلو مخابرات مرکزی نشاندند تا آموزشها و دستورات لازم را به آنها بدهند ون ها و اتومبیل هایی از کلانتری های مختلف همچون کلانتری بهارستان ٰ نازی اباد ٰ ترمینال جنوب ٰ جوادیه پلیس پیشگیری نیروی انتظامی به چشم می خورد که دور تا دور میدان را محاصره کرده بودندنزدیک ساعت 17 جمعیت در میدان توپخانه حضور داشتند و جوانها به آرامی از کنار مردم می گذشتند و می گفتند وعده ما تاسوعا و عاشورا.

پروژه "کارناوال عصرعاشورای دو" کلید خورد

یک منبع اگاه به خبرنگار رویداد گفت "سناریوی کاناوال عاشورای دو" توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و برخی جریانات شبه نظامی وابسته به سپاه تهیه شده و قرار است در روزهای عاشورا و تاسوعا برای هجمه به جنبش سبز اجرا گردد.

پس از شکست سناریوی پاره نمودن عکس امام خمینی ، افتضاح تجمع چند هزار نفر در برابر دانشگاه تهران در دفاع از ولایت و در پی حضور صدها هزار عزادار در مراسم آیت الله منتظری و فریاد "مرگ بر دیکتاتور" و دیگر شعارهای علیه رهبری آیت الله خامنه ای در شهرهای قم ، اصفهان، نجف آباد ، کاشان ، تهران ، مشهد ، تبریز و ... پروژه جدید در دست تهیه است تا شکست های اخیر اقدارگرایان را جبران نماید.

بر اساس این سناریو قرار است عده ای ظاهرا به حمایت از جنبش سبز ایران به شادی و پایکوبی و حمله به دسته هی عزاداری بپردازند. این احتمال وجود دارد این سناریو حتی پیش از روزهای عاشورا و تاسوعا نیز اجرا گردد.

این منبع آگاه به خبرنگار رویداد گفت :"در همین حال اطلاع رسانی در این باره بسیار اهمیت دارد تا نقشه جریانات وابسته به رهبری برای بی حرمتی به مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی و به انحراف افکار عمومی از اعتراضات میلیونی به یزید و یزیدیان زمان برملا گردد."

بازخوانی سناریوی "کارنوال عصر عاشورا "
در 26 اردیبهشت سال 1376 و در بحبوحه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری هفت که با ایام ماه محرم مقارن بود، در عصر روز عاشورا، کارناوالی از جوانان با ظاهر غیر متعارف با رقص و دست افشانی برای خاتمی و شعار "فقط خاتمی" سر می دادند.

نطفه این کاروان که به "کارناوال عصر عاشورا" مشهور است، در شهرک غرب (قدس) تهران بسته شد و تعدادی از دختران و پسران با ظاهری نامناسب و به دور از سنت عزاداری ایرانی در ایام شهادت امام حسین(ع) ، با الصاق عکس محمد خاتمی به روی خودروهای خود ، به خیابان های پایتخت سرازیر شدند.

از این اتفاق فیلمی 20 دقیقه ای حاوی تصاویر دختران بی حجاب در محافل مذهبی و سیاسی توزیع شد که با تعداد زیادی اتومبیلهای گران قیمت به تبلیغ غیر متعارف برای خاتمی دست زده اند. این فیلم که بعدها به فیلم "کارناوال عصرعاشورا" معروف شد، در مقیاسی عظیم در کلیه مساجد و حوزه های مذهبی کشور توزیع شد.
به هر حال در آن زمان راه انداختن این کاروان، دست مایه ای جدیدی را در اختیار جریانات تمامیت خواه قرار داد تا در هجمه رسانه ای و بهره برداری تبلیغاتی، سنگین ترین اتهامات را به سید محمد خاتمی نسبت دهند.

در این شرایط روزنامه سلام در تاریخ 27 اردیبشهت 76 در تشریح این ماجرا، نوشت: " تعدادی اتوموبیل های "آنچنانی" با سرنشین هایی معلوم الحال، در حالی که چراغ های خود را روشن کرده بودند، عکس خاتمی را نیز حمل می کردند و به صورت کاروانی در بعضی از خیابان های تهران در حال حرکت بودند و برای مردم ایجاد مشکل و زحمت می کردند."

بعدها روایت های متفاوتی از سازندگان فیلم بیان شد اما آنچه مشترک بود اینکه این یک پروژه مشترک صدا و سیما و وزرات اطلاعات برای بدنام کردن سید محمد خاتمی در میان اقشار مذهبی بود. نام سعید امامی ، حسین شریعتمداری ، علی کردان و برخی اعضای انصار حزب الله به سرکردگی حسین الله کرم و مسعود ده نمکی در ارتباط با ساختن شدن این فیلم برده شده است.

ضرب و شتم دانشجویان ایرانی در سفارت ایران در پاریس

تعدادی از دانشجویان فعال سیاسی در پاریس، که روز چهارشنبه، دوم دی (23 دسامبر) برای شرکت در مراسم عزاداری به مناسبت ایام محرم به حسینیه متعلق به سفارت ایران در پاریس رفته بودند، مورد ضرب و شتم بعضی از کارمندان سفارت ایران قرار گرفتند.

این دانشجویان پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، کمیته ای را به نام کمیته ضد سرکوب شهروندان راه انداخته اند و اعتراضات ایرانیان مقیم فرانسه نسبت به وقایع اخیر در ایران را برنامه ریزی می کند.

روز گذشته تعدادی از دانشجویان این کمیته در مراسم عزاداری به مناسبت ایام محرم در حسینیه ی وابسته به سفارت ایران در حومه پاریس، با شال های سبز و عکس های سهراب اعرابی، آیت الله منتظری، مهدی کروبی و میر حسین موسوی حضور یافتند.

به گفته یکی از شاهدان عینی آنها 4 دختر و هفت پسر بودند که به طور جداگانه در مجلس زنانه و مردانه حاضر شدند.

یکی از دانشجویان دختر حاضر در این مراسم، که می گوید مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به دلایل امنیتی نمی خواهد نامش فاش شود به بخش فارسی رادیو بی بی سی گفت: "ما چهار دختر بودیم که وارد حسینیه شدیم. عکس های سهراب و آیت الله منتظری را در دست داشتیم، حتی شعار هم نداده بودیم و نشسته بودیم و ساکت گوش می کردیم."


او می افزاید: "هنوز دو دقیقه از ورودمان نگذشته بود، خانمی که بعدا خود را زن سفیر معرفی کرد به ما حمله و لباس های ما را کشید. ما بدون اعتراض در حال خروج بودیم که چهار تا مرد به ما حمله کردند و ما را کتک زدند. کیف ها و موبایل هایمان را به زور از ما گرفتند."

او همچنین می گوید: "ابتدا اسامی ما را خواستند که ما اسم هایمان را اشتباه گفتیم. ولی چون آنها کیف های ما را به زور گرفته بودند هویت ما مشخص شد. در همین حین دست یکی از بچه ها خونی شده بود و به همین دلیل هم یک روز طول درمان گرفت."

زمانی که از دختران جدا شدیم و هفت پسر بودیم که وارد حسینیه شدیم. اول با توهین مواجه شدیم. یکی از مسئولان به یکی از بچه ها گفت اینجا را اگر بخواهید به هم بزنید شما را دست پلیس می سپارم.

آرش نعیمیان، از اعضای کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی

او می افزاید: "حدود دو ساعت ما را به عنوان گروگان نگه داشتند و در تمام این مدت فحاشی می کردند. تهدید به مرگ می کردند حتی در فرانسه. در انتها از ما تعهدی گرفتند مبنی بر اینکه ما هرگز بدون اجازه سفارت وارد سفارت ایران در فرانسه نشویم."

در این فاصله دانشجویانی که بیرون از حسینه بودند و از ماجرا مطلع شده بودند از پلیس فرانسه درخواست کمک می کنند؛ هر چند پلیس فرانسه طبق معاهده ها و کنوانسیون های بین المللی نمی توانست وارد حسینیه شود که جزو خاک ایران محسوب می شود.

اما در پی حضور پلیس، دانشجویان دستگیرشده آزاد شدند.

دختری که در مراسم حضور داشت به عنوان شاهد ماجرا می گوید: "پلیس از ما ماجرا را پرسید و بچه ها شکایت تنظیم کردند. تقریبا دیشب تا ساعت سه نیمه شب ما در کمیساریای سور سن بودیم، که در حومه پاریس است."

او می افزاید: "آنها به ما گفتند موضوع را پی گیری می کنند و ما را خبر می کنند. البته گفتند که از نظر قضایی کاری نمی توانند بکنند به این دلیل که آنچه در آن حسینیه اتفاق افتاده مثل اتفاقی است که در خاک ایران افتاده باشد و پلیس فرانسه نمی تواند کاری برای آن بکند."

او همچنین می گوید: " چون ما از طریق میکروفن تهدید به مرگ شدیم، پلیس فرانسه به ما گفت فقط نسبت به تهدیدات صورت گرفته از ما حمایت خواهد کرد."

اما ماجرا در قسمت مردانه حسینیه به شکل دیگری اتفاق افتاد.

آرش نعیمیان یکی از اعضای کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی در پاریس که در مراسم عزاداری حسینیه پاریس حضور داشت، به ما می گوید: "زمانی که از دختران جدا شدیم و هفت پسر بودیم که وارد حسینیه شدیم. اول با توهین مواجه شدیم. یکی از مسئولان به یکی از بچه ها گفت اینجا را اگر بخواهید به هم بزنید شما را دست پلیس می سپارم."

او می افزاید: "ما نشستیم و داشتیم مراسم را گوش و دنبال می کردیم و سعی می کردیم به فضای موجود عادت کنیم. کم کم از سمت زنانه صدای درگیری و داد و بیداد شنیدیم. یکی از بچه ها همسرش در میان زنان بود و نگران شد. اما نشستیم و عکس العملی نشان ندادیم."

آقای نعیمیان می گوید: "آقایی به اسم امامی که مجلس را می گرداند، میکروفن را به دست گرفت و گفت چند وقت پیش تعدادی دانشجو آمدند اینجا و کار مزخرفی کردند ولی این مجلس، مجلس مهمی است و جای خرابکاری نیست."

او می افزاید: "این آقا گفت من به شما می گویم خواهران عزیز اگر اینها دست از پا خطا کردند شما اینها را قلع و قمع کنید وخونش پای من، زندانش هم می روم. آقایان هم همینطور."

چندی پیش تعدادی از دانشجویان کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی در پاریس در همین حسینیه انتقاداتی را نسبت به وقایع بعد از انتخابات با نماینده وزارت علوم محمود احمدی نژاد در میان گذاشتند.

آقای نعیمیان می گوید بعد از این تهدیدات آنها شال های سبز شان را به گردن می اندازند و همزمان چند مامور مسئول در نزدیکی آنها قرار می گیرند تا حرکاتشان را دنبال کنند.

او می افزاید: "کوچکترین جابه جایی هم که می کردیم دو سه نفر ما را دنبال می کردند. تا اینکه رفتم بیرون و نور ماشین پلیس را دیدم. به شوخی به یکی از دوستانم گفتم بیا برویم خودمان را تحویل دهیم."

آقای نعیمیان می گوید: "در راه که می رفتیم آقایی که به ما توهین کرده بود و ظاهرا همان کسی بود که یکی از دختران ما را هم مورد ضرب و شتم قرار داده بود گفت این دو را هم تحویل بدهید. اینها می آیند اینجا دزدی می کنند. ما پرسیدیم چه خبر است؟ ظاهرا دوگانگی وجود داشت چون عده ای سعی می کردند او را آرام کنند."

او می افزاید: "من رفتم به شخص سفیر که از قبل می شناختمش گفتم ما نیامده بودیم اینجا که جمع را به هم بزنیم. این رسم میزبانی نبود."

پی گیری های بخش فارسی بی بی سی با سفارت ایران در پاریس به نتیجه نرسید و هیچ مقامی در سفارت حاضر به گفت و گو و اظهار نظر درباره وقایع حسینیه پاریس با بی بی سی نشد.

به دنبال اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پس از آن، چندی پیش سرتیپ مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با تاکید بر شناسایی بسیاری از معترضان در داخل و خارج از ایران وعده داد که با آنها چه در داخل و چه در خارج از کشور در زمان مناسب برخورد خواهد شد.

ممانعت از برگزاری مراسم ترحیم آیت الله منتظری و درگیری در زنجان

مأموران امنیتی از برگزاری مراسم ترحیمی که قرار بود بعد از ظهر روز پنج شنبه در زنجان برای آیت الله منتظری برگزار شود جلوگیری کرده اند و به همین دلیل درگیری هایی در این شهر اتفاق افتاده است.

یک منبع موثق به بی بی سی فارسی گفت که مأموران امنیتی در مسجدی را که برای برگزاری این مراسم در نظر گرفته شده بود بسته اند و از ورود افراد ممانعت کرده اند.

به گفته او، پس از این اقدام مأموران امنیتی، درگیری هایی میان علاقه مندان به شرکت در مراسم ترحیم آقای منتظری با مأموران رخ داده است و عده ای مصدوم و عده دیگری بازداشت شده اند.

ظاهرا اکثر بازداشت شدگان یکی دو ساعت بعد آزاد شده اند، اما اطلاعی از اینکه آیا کسی هم در بازداشت باقی مانده است یا خیر، در دست نیست.

گفته می شود یکی از بستگان آیت الله اسدالله بیات زنجانی هم در میان بازداشت شدگان بوده است؛ او هنگامی که پس از بسته شدن در مسجد، در خیابان مشغول خواندن قرآن بوده، بازداشت شده است.

آقای بیات زنجانی یکی از مراجع منتقد دولت ایران است که در اطلاعیه ای از مردم زنجان دعوت کرده بود در مراسم ترحیم آقای منتظری شرکت کنند.

پیش تر جلوی برگزاری مراسم ترحیمی که قرار بود برای آیت الله منتظری در اصفهان برگزار شود هم گرفته شده بود و خانواده آقای منتظری مجبور شده بودند به دلیل جو ملتهب قم و فشار هواداران دولت و آیت الله خامنه ای، از برگزاری مراسم سوم و هفتم درگذشت آقای منتظری خودداری کنند.

برخی سایت های اینترنتی مخالف دولت ایران گزارش ها و عکسی منتشر کرده اند که در آن ها ادعا می شود شورای عالی امنیت ملی با صدور بخشنامه ای، برگزاری مراسم ترحیم برای آقای منتظری را، جز در قم و نجف آباد، ممنوع کرده است.

گفته می شود که عکس مذکور مربوط به پارچه ای است که بر سر در مسجدی در کاشان نصب شده و بر آن نوشته شده است: "برابر اعلام شورای عالی امنیت ملی، هر گونه جلسه در سراسر کشور، بجز قم و نجف آباد، برای آقای منتظری ممنوع می باشد".

گزارش هایی هم از برگزاری تجمعی به یاد آیت الله منتظری در میدان امام خمینی (توپخانه) در تهران منتشر شده که گفته می شود به تشنج کشیده شده است.