۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

صفحه اول امروز روزنامه ها


























تحريم در راه است

جفری فلتمن نماینده دولت آمريکا در امور خاورميانه روز يکشنبه اعلام کرد، ايران به دليل امتناع از پذيرش مقررات موجود درباره برنامه های هسته ای، با دور تازه ای از تحريم ها روبرو خواهد شد.

فلتمن در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «مجموعه ای از قوانين، مقررات و روندهای قانونی وجود دارد که بر برنامه های هسته ای کشورهای مختلف نظارت دارد. ايران خيلی راحت اين قوانين را ناديده می گيرد. اين رفتار بايد با عواقبی روبرو شود.»

وی گفت: «جامعه بين المللی بايد برای نمايش عواقب رفتار ايران همصدا شود و تحريم ها هم، بخشی از همين مقوله است.» فلتمن در حاشيه کنفرانس امنيت خليج فارس در منامه بحرين گفت، البته تحريم ها اولين گزينه ايالات متحده برای برخورد با ايران نبوده است.

فلتمن، دستيار وزير خارجه آمريکا، گفت: «گزينه مطلوب اين است که ايران اعتماد بين المللی را به کمک روش های ديگر دوباره بدست آورد. برای مثال می توان گفت اگر ايران تمام مدارک و شواهد موجود را در اختيار بگذارد، امکان دسترسی به تمام افراد دست اندرکار در تأسيسات غنی سازی قم را مهيا کند، در اينصورت به سوی اعتماد سازی گام برداشته است.»

ايران که هم اکنون در سرپيچی از تحريم های سازمان ملل به غنی سازی اورانيوم در تأسيسات نطنز ادامه می دهد، در ماه سپتامبر از راز ساخت يک مرکز غنی سازی ديگر در دل کوه در نزديکی شهر مقدس قم پرده برداشت.

فاش شدن وجود چنين مرکزی به تشديد نارضايتی غرب منجر شد. غرب سوء ظن دارد که ايران از غنی سازی اورانيوم برای رسيدن به مقصد نهائی خود، يعنی توليد تسليحات هسته ای استفاده می کند. اين اتهامی است که تهران انکار می کند.

فلتمن که در ماه اوت گذشته به سمت خود منصوب شده است گفت، هرچند تحريم های وضع شده عليه تهران منجر به «تغيير رفتار ايرانی ها» نشده است، اما به افزايش بهای تجارت با اين کشور منجر شده است.

وی گفت: «اين چيزی است که بايد برخی تصميم گيرندگان در ايران را به خود بياورد. آنها بايد دوباره به اين فکر کنند که چه راهی را در پيش گرفته اند.»

فلتمن اطمينان داد که هرگونه توافقی که ميان ايران و پنج عضو دائدم شورای امنيت بدست آيد، برای کشورهای حوزه خليج فارس هزينه و دردسری به دنبال نخواهد داشت.

وی افزود پيشنهاد شيخ خالد بن احمد وزير خارجه بحرين در خصوص شرکت داده شدن مقامات کشورهای خليج فارس در گفتگوهای هسته ای با ايران را به گوش واشنگتن خواهد رساند.

شيخ خالد در سخنرانی خود در ششمين کنفرانس منامه در روز شنبه، نسبت به گفتگوهای هسته ای تحت رهبری آمريکا با ايران به اين دليل انتقاد کرده بود که کشورهای خليج فارس را در ماجرا شرکت نداده است.

شيخ خالد گفت: «اگر گفتگوئی برای حل و فصل اين معضل وجود خواهد داشت، ما هم مايليم نگرانی های خود را در آن مطرح کنيم. به عقيده من، گفتگوها بايد با حضور کشورهای منطقه از نو انجام شود.»

در همين حال، آمريکا پيشنهاد روز شنبۀ ايران برای مبادله 400 کيلوگرم اورانيوم خلوص پائين با سوخت هسته ای در جزيره کيش را رد کرد.

در عوض، واشنگتن از تهران خواست پيشنهادی را که در جريان آخرين دور مذاکرات با آن کشور از سوی آژانس بين المللی انرژی هسته ای مطرح شده، بپذيرد.

در جلسه شورای عالی امنیت ملی چه گذشت فروپاشی مخملی نظام را به زمین گرم زده

حوادث چند روز گذشته ایران که همراه بود با چند توطئه تکمیل کننده کودتای 22 خرداد و خنثی شدن آن، بیش از آنکه در محافل طرفدار جنبش سبز مورد بحث و بررسی باشد، در خود حاکمیت کودتا مورد بحث توام با مناقشه است.

بر خلاف تمام تصوراتی که فرماندهان انتظامی و سپاهی آن را در سخنرانی ها و مصاحبه های خود تبلیغ می کنند، در محافل در بسته خود، بشدت نگران پاره شدن شیرازه کنترل شهرهای بزرگ، بویژه تهران و سپس شکل گیری یک تظاهرات عظیم علیه دولت و کودتای 22 خرداداند. اکنون دیگر این نگرانی بر تمام نگرانی های گذشته افزوده شده که چنانچه تظاهراتی عظیم در تهران و شهرهای بزرگ کشور شکل بگیرد، شعارها مستقیما علیه رهبر خواهد بود.

در برخی محافل سیاسی در تهران گفته می شود که در یکی از جلسات شورای عالی امنیت ملی که احمدی نژاد ریاست آن را برعهده داشته، با خوش بینی از تسلط و کنترل اوضاع گزارشی ارائه داده که با مخالفت روبرو شده است. احمدی نژاد گفته است دولت به کمک سپاه توانست غائله را ختم کند و مخالفان دیگر نمی توانند در خیابان ها تظاهرات کنند.

یکی از حاضران در جلسه، که سابقه طولانی عضویت در شورای عالی امنیت ملی را دارد، در مقام رد این گزارش احمدی نژاد گفته است:

«آنچه که بنده در این جلسه می گویم، چکیده گزارشی است که اخیرا خدمت رهبری هم تقدیم شده و ایشان نیز مفاد این گزارش را تائید کرده اند. در آن گزارش ما تاکید کرده ایم که وضع کنونی تنها با حضور نظامی در شهر قابل دوام است، اما این خطر وجود دارد که ادامه این حضور به امری عادی تبدیل شده و فرسودگی و تزلزل روحیه نظامی ها را موجب شود. آقای احمدی نژاد می فرمایند اوضاع تحت کنترل قرار گرفته و از تظاهرات خیابانی دیگر خبری نیست. بنده در اینجا عرض می کنم و در گزارشی که خدمت مقام رهبری هم داده شد قید شده که اگر ما دچار این خوش بینی شویم که مردم خسته شده و عقب نشینی کرده اند، آنوقت باید ببینیم که بر جمعیت طرفداران دولت اضافه شده یا خیر؟ در حالیکه سه گزارش از سه سفر آقای احمدی نژاد به مشهد، تبریز و اصفهان خلاف این را نشان میدهد. یعنی علیرغم همه تدابیر و فراهم ساختن همه امکانات و تبلیغات، جمعیت بسیار اندکی در این سه سفر از ایشان استقبال کردند و در محل سخنرانی، در هر سه شهر تنها چند هزار نفر را توانستیم بسیج و حاضر کنیم. ایشان در این جلسه فرمودند "براندازی مخملی را جمع کردیم". بنده این جمله را به شکل دیگری و با اشاره به واقعیت سفر آقای احمدی نژاد به تبریز و مشهد و اصفهان بیان کردم و می خواهم در اینجا آن را تکرار کنم. مردم خیلی مخملی پشت دولت را خالی کرده اند. تظاهرات مردم قابل پیش بینی نیست و فعلا با نیروی نظامی جلوی آن را گرفته ایم. هر گاه این نیروی بازدارنده نباشد، خطر تظاهرات هست. به قسمت دوم لیوان نگاه کنیم. یعنی به واکنش مردم به سفرهای ایشان به تبریز و اصفهان و مشهد. یعنی سه شهر بزرگ ایران، بعد از تهران. در اصفهان 5ر1 میلیونی با آنکه از شهرهای اطراف هم نیرو بسیج شد، واقعا چند هزار نفر در میدان امام جمع کردیم؟ به 10 هزار نفر می رسید؟ در مشهد و تبریز وضع از این هم بدتر بود. مردم با نظام قهر کرده اند.»

استاندار تهران در واکنش به درخواست مجوز راهپیمایی اصلاح طلبان؛ حفاظت از راه امام حتما نياز به راهپيمايي ندارد، مي‌توانند در غالب بيانيه هم انجام دهند

استاندار تهران معتقد است در مقطع فعلي فضاي تهران و شهرهاي استان كاملا عادي است.
به گزارش خبرنگار ايلنا مرتضي تمدن در حاشيه تجليل از پژوهشگران برتر استان تهران در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه آيا براي راهپيمايي مجمع روحانيون مبارز در جهت تحريم اهانت به ساحت امام خميني نياز به دريافت مجوز هستند، افزود: اين مجمع به ما نگفته‌اند كه مي‌خواهند راهپيمايي كنند اما اگر واقعا دليل براي راهپيمايي وجود دارد بايد كتبا دلايل خود را ارائه كنند و درخواستشان از مجاري قانوني طي شود و در صورتي كه تمام دلايل براي چنين اقدامي كافي بود آن وقت تصميم گرفته مي‌شود.
وي ادامه داد: فكر مي‌كنم بنا به توصيه مقام معظم رهبري همه بايد به اين مرحله ورود پيدا كنند كه از راه امام و مسير آن كه براي ما ترسيم كرده‌اند حفاظت كنيم. حالا اين حفاظت حتما نياز به راهپيمايي ندارد. آن هم مي‌تواند در غالب يك بيانيه و اعلام موضع هم انجام دهند.
تمدن گفت: ساده‌ترين راه را براي ابراز وفاداري به امام و ملت ايران بايد انتخاب كنند حالا اگر خواستند راهپيمايي كنند بايد حتما تن به ضوابط و معيارهاي قانوني بدهند.
استاندار تهران در مورد وضعيت امنيت تهران بعد از وقايع 16 آذر گفت: فضاي عمومي و امنيت آن مشكلي نداشته و الان هم وضعيت امنيت مناسب است آنچه كه در دانشگاه‌ها رخ داد ما به آن ورود پيدا نكرديم ما اطراف فضاي دانشگاه را براي اينكه عبور و مرور مختل نشود و رفت‌و‌آمد و آسايش مردم به هم نريزد، نيروي انتظامي با استقرار خود آن را مديريت كرد.
وي افزود: فضاي تهران و شهرهاي استان كاملا عادي بوده و روند موجود استمرار دارد و ما هيچ تمهيد و نگراني ويژه امنيتي نداريم و پليس به روند انتظامات كمك مي‌كند و امنيت مردم طبق روال گذشته انجام مي‌شود.
تمدن در پاسخ به اين سئوال كه آيا كار صدا و سيما را براي نشان دادن هتك حرمت به امام تائيد مي‌كنيد، گفت: ما در حال حاضر چشم و گوش پنهان نداريم آنچه كه در معرض ديد عمومي است رسانه نمي‌تواند در خبررساني سانسور كند. حقايق را بايد به مردم بگويد و قضاوت‌كننده اصلي مردم باشند.
تمدن تصريح كرد: صدا و سيما نيز در نشان دادن اين تصاوير حقايق را نشان داد و منعكس‌كننده وقايعي بود كه انجام شد ولي آنهايي كه اهانت كرده‌اند به عكس امام قبل از آن به روح امام اهانت كرده‌اند آنها با اعمالشان و كارهايي كه پس از انتخابات كرده‌اند به جاي اهانت به عطف روح امام را آزردند و بايد پاسخگوي اعمال خود نزد خدا و روح امام و شهدا باشند.
تمدن گفت: آنها بايد پاسخ بدهند كه چرا بدون هيچ دليلي كشور و جامعه و مردم را آزردند و مزاحم مردم در مسائل كار و روزانه‌شان شدند. به جاي اينكه وقت كشور صرف توسعه و پيشرفت شود صرف مسائل اين چنيني كرده‌اند. اما در جايي كه به عكس امام توهين شد با عكس‌العمل مردم مواجه شده است.
تمدن گفت:‌ اما بنا به فرمايشات رهبر بايد همه ما كمك كنيم براي حفظ آرامش در فضاي جامعه و اين در حالي است كه جريان مخالف در برابر راي و اراده مردم حركت كرده و در برابر آن حركت توفنده حل مي‌شود.
استاندار در پاسخ به سئوال ديگري در زمينه اينكه بعضي از گروه‌ها با صدور بيانيه‌هايي اعلام كردند كه در ايام محرم اقدام به برگزاري گردهمايي مي‌كنند و آيا در اين زمينه تمهيدات ويژه‌اي در نظر گرفته شده‌ است، گفت: هيچ تمهيدات ويژه‌اي در نظر نداريم چرا كه مردم و ما را هم براي بازگشايي دانشگاه‌ها ترساندند. ديديد دانشگاه‌ها باز شد و دانشجويان با هوشياري در صحنه مراقبت كردند و چيزي نشد. آنها آمدند تبليغات كردند كه از 13 آبان ما را بترسانند اما خروش مردم آنها را حل كرد. در 16 آذر جوسازي راه‌ انداختند اما با حضور موافق و مخالف دانشجو مواجه شدند و اجازه نداده‌اند دشمنان از اين موقعيت سوء استفاده كنند و در يك جا كه دشمن توانست و حركت زشت و توهين كرد جلوي آن ايستاديم و ما نيز مانند خود دانشجويان كه اعلام كردند كار آنها نبوده قبول داريم كار دشمنان دانشجويان بوده است.
وي تاكيد كرد: ما نگران اين مسائل اين نيستيم و معتقديم هوشياري مردم ايران مسائل را مديريت مي‌كند بنابراين نياز به تمهيدات ويژه امنيتي نداريم.

تدارکات انتظامی و امنیتی برای تاسوعا و عاشورا

به گفته‌ی استاندار تهران، در روزهای تاسوعا و عاشورا پلیس حضور پر رنگ‌تری در سطح شهر خواهد داشت. او این اقدام را لازمه حفظ امنیت و آرامش مردم دانسته است. قرار است "همیاران پلیس" برای حفظ امنیت وارد عمل شوند.

مرتضی، تمدن استاندار تهران، به طور تلویحی خواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری راهپیمایی در محکومیت پاره‌کردن تصویر آیت‌الله خمینی را رد کرد. او گفت که چنین خواستی باید از سوی احزاب مطرح شود. وی همچنین در واکنش به خواست مشابه مجمع روحانیون مبارز گفت که «این مجمع به ما نگفته‌اند که می‌خواهند راهپیمایی کنند، اما اگر واقعا دلیل برای راهپیمایی وجود دارد باید کتبا دلایل خود را ارائه کنند و درخواستشان از مجاری قانونی طی شود و در صورتی که تمام دلایل برای چنین اقدامی کافی بود آن وقت تصمیم گرفته می‌شود.»

به گزارش ایلنا، تمدن در ادامه‌ی اظهارات خود به طور ضمنی از این تشکل روحانی اصلاح‌طلب نیز خواست که با صدور بیانیه، در حمایت از آیت‌الله خمینی موضع بگیرند و از خواست راهپیمایی صرفنظر کنند.

خواستی که پیوسته با مخالفت روبرو شده است

در هفته‌ها و ماه‌های پس از انتخابات، بارها معترضان به نتایج اعلام‌شده‌ی انتخابات خواهان اجازه راهپیمایی شده‌اند. آنها با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی راهپیمایی نیازمند مجوز رسمی نیست، طرح چنین درخواستی را بیشتر در خدمت نشان دادن "عدم انعطاف" دولت و "خنثی‌کردن بهانه‌گیری‌های" آن می‌دانسته‌اند. ارزیابی معترضان این است که دولت به هیچ وجه با راهپیمایی رسمی و مجوزدار موافقت نمی‌کند، زیرا بیم دارد که عرصه‌ای برای حضور گسترده و چشمگیر مخالفان بدل شود.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، فضای شهر تهران در روزهای ۱۳ آبان و ۱۶ آذر را غیرامنیتی توصیف کرد. این در حالی است که رسانه‌های مستقل و تصاویری که از این روزها در اینترنت منتشر شدند، از حضور چشمگیر نیروهای پلیس و بسیج حکایت داشتند. تمدن اما این حضور را امری عادی خواند و گفت: «حفظ انتظامات شهر با تمهیدات ویژه‌ امنیتی متفاوت است. حضور پلیس اگر در جایی پر رنگ است برای حفظ آرامش مردم است و این وظیفه ذاتی پلیس است.» وی افزود که این "حضور چشمگیر" در روزهای تاسوعا و عاشورا هم تکرار خواهد شد.

"همیاران کاورپوش پلیس"

پیش از این گزارش‌هایی انتشار یافته بودند که به موجب آنها، دولت برای مقابله با تظاهرات و تجمعات اعتراضی در روزهای اول محرم، ستاد بحران ایجاد کرده است. مقام‌های رسمی این خبر را تکذیب کرده‌اند، اما در اکثر اظهارات آنها بحث "تامین امنیت" در این روزها جنبه محوری دارد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروهای انتظامی، روز دوشنبه ۲۲ آذر، در جمع خبرنگاران از به کارگیری "همیاران پلیس" برای برقراری امنیت در روزهای یادشده سخن گفت. او تصریح کرد: «از بیرون هیات‌های مذهبی کسی را مامور نمی‌کنیم. نیروی انتظامی همچون گذشته امنیت را برقرار می‌کند و همیاران پلیس نیز در هیات‌های مذهبی به کار گرفته می‌شوند.» وی در ارتباط با ماهیت "همیاران پلیس" گفت:‌ «بسیج و غیربسیج فرقی ندارد و با هماهنگی خود هیات‌ها این جوان‌ها معرفی می‌شوند و امکانات و کاور در اختیارشان قرار می‌گیرد».







دیوان محاسبات:این بار۱۷میلیارد دلار از پول نفت نیست!

روزنامه جمهوری اسلامی در ستون شنیده های خود نوشت

از دیوان محاسبات کشور خبر می رسد گزارشهای اولیه از تفریغ بودجه سال ۸۷ نشانگر حدود ۱۷ میلیارد دلار اختلاف بین مبلغ حاصل از فروش میعانات گاز گاز طبیعی مایعات گازی فرآورده های نفتی و میزان واریز شده به خزانه است .

به عبارت دیگر بنابر این گزارش حدود ۱۷ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات موارد فوق به حساب خزانه واریز نشده است.

این درحالی است که هنوز تکلیف یک میلیارد دلار درآمد مازاد نفتی که در سال ۸۶به حساب خزانه واریز نشده مشخص نشده است.

احمدی نژاد به دانمارک می آید

احمدی نژاد در راه است، و برای شرکت در کنفرانس بین المللی محیط زیست از 16 تا 18 ماه دسامبر به کپنهاگ می آید. ما این فرصت را مغتنم شمرده و در تدارک پذیرایی شایسته ای از ایشان هستیم. Adress: Axeltorv; Demonstration تظاهرات:16.00 – 17.30, before the demonstration: Street theater, warm up and entartainment from برنامه با موسیقی, رقص محلی, تئاتر و نمایش فیلم از ساعت 14.00 – Afterpartyجشن : 19.00 به احتمال زیاد احمدی نژاد برگزارکننده یک کنفرانس مطبوعاتی در کپنهاگ بین 16 تا 18 دسامبر خواهد بود. ما باید امادگی داشته باشیم که هر موقع از تاریخ و ساعت این برنامه با اطلاع شدیم فوری جمع بشیم و اعتراض کنیم. بیانیه انجمن ایران آزاد.... انجمن ایران آزاد، ضمن ابراز همبستگی با مردم ایران و با هدف دفاع از حقوق بشر و دمکراسی، بدین وسیله اعلام میدارد که احمدی نژاد نماینده دست نشانده رژیم اسلامی ایران است و نه منتخب مردم ایران.//سرکوب گری رژیم با شکنجه ها، آدم ربایی ها، تجاوز به زندانیان و به دارآویختن مبارزان سیاسی، بعد از نمایش انتخاباتی ماه جوئن افزایش چشمگیری داشته است.//ندا آقا سلطان یکی از کسانی بود که با شلیک گلوله درتظاهراتی در تهران جان خود را از دست داد. کشته شدن ندا و بسیاری دیگر برای ترساندن مردم از شرکت در تظاهرات و ادامه دادن مبارزات بود، ولی این ترفند، نتیجه ای برعکس برای طراحان کشتار مردم معترض داشت و ندا را به نماد مبارزه برای دموکراسی و آزادی مردم ایران بدل کرد.//احسان فتاحیان علیرغم شکنجه های وحشیانه ای که بر وی اعمال شد، تا پای چوبۀ دار بر سر عقاید خود برای احقاق حقوق خلق های ایران ایستادگی نمود. رژیم جمهوری اسلامی، احسان را به منظور ایجاد رعب و وحشت در بین صفوف مبارزین به دارآویخت. اما نام احسان با انتشار آخرین نامه اش از زندان جاودانه شد و او نیز نمادی دیگر برای مبارزه بر علیه رژیم اسلامی گردید.//جمهوری اسلامی از بدو به قدرت رسیدن تاکنون، مخالفان خود را با وحشیانه ترین شیوه ها سرکوب کرده است، ولی اینک مردم از رژیم هراسی ندارند و علیرغم ممنوعیت تظاهرات ها و تجمعات مردم و هشدارهای مکرر مقامات امنیتی، مردم ایران بارها و بارها طی چند ماه اخیر تظاهرات های اعتراضی میلیونی بر پا کرده اند.//مردم ایران کشته شدن نداها و سهراب ها را در خیابانهای تهران دیده اند و این نه تنها باعث ترس آنها نشده بلکه این کشتارها موجب شده است که مردم برای پایمال نشدن خون فرزندان و جوانانشان با جدیت مبارزه کنند و جنبشی بی نظیر برای رسیدن به آزادی و دموکراسی را پیش ببرند.//دیکتاتوری در ایران محکوم به سقوط است و آینده متعلق به جوانان ایرانی خواهد بود. زیر پا گذاشتن حقوق بشر در ایران باید از اولویت های جامعه بین المللی در برخورد و محدود کردن رژیم اسلامی باشد. از فعالیت های ما در پشتیبانی از حقوق بشر ، دموکراسی و آزادی مردم ایران حمایت کنید.

ایران آزمایش قطعات لازم برای تولید بمب اتمی را تکذیب کرد

ایران گزارش انجام آزمایش قطعات اصلی سازنده بمب اتمی را تکذیب کرده است.

روز سه شنبه، 15 دسامبر (24 آذر)، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یک نشست خبری در تهران گزارش منتشر شده در رسانه های خبری خارجی در مورد آزمایش تجهیزات اتمی در این کشور را به عنوان "جنگ تبلیغاتی" رد کرد.

روز دوشنبه، روزنامه بریتانیایی تایمز در گزارشی نوشت که براساس اسناد محرمانه ای که به دست آورده، ایران در صدد آزمایش آغازگر نوترونی است که به عنوان ماشه یا چاشنی انفجاری در بمب اتمی به کار می رود و کاربرد صلح آمیز ندارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در مورد این خبر گفت که کشورهای غربی سیاست "تشویق و فشار" را در مورد پرونده هسته ای جمهوری اسلامی در پیش گرفته اند و براساس این سیاست، "از یک سو قول حمایت بیشتر را می دهند و از سوی دیگر، با سناریو سازی جعلی، مردم را به غیر صلح آمیز دانستن برنامه های هسته ای ایران تحریک می کنند."

روزنامه تایمز در گزارش خود نوشته بود که اسناد مربوط به فعالیت ایران در زمینه تولید اسلحه اتمی، که از حدود دو سال پیش ادامه داشته، در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی هم قرار گرفته است.

آقای مهمانپرست در نشست خبری روز سه شنبه همچنین گفت که ایران از همه ابزارهای دیپلماتیک برای جلوگیری از تحریم های سازمان های بین المللی علیه فعالیت های هسته ای خود استفاده خواهد کرد و افزود که "اعتماد سازی می کنیم اما از منافع ملی کشورمان عدول نخواهیم کرد."

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود که "سیاست های تهدید و تحریم هیچ تاثیری در عزم ما برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای ندارد و تنها عزم ایران را راسخ تر خواهد کرد."

در حالیکه شورای امنیت با تصویب قطعنامه هایی، از ایران خواسته است تا بخشی از برنامه های اتمی خود، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، مقامات ایرانی با تاکید بر صلح آمیز بودن این برنامه ها، غنی سازی اورانیوم را از حقوق انکارناپذیر این کشور به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای دانسته اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش های دیگری از نشست خبری خود، در سئوالی در مورد سخنان اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در مورد تحولات سیاسی داخلی ایران گفت که "مطلبی که اوباما در زمان دریافت جایزه نوبل اظهار کرده، یک برخورد رسانه ای و یک جنگ تبلیغاتی قلمداد می شود."

فشار آمریکا برای تشدید تحریمها

آقای اوباما در سخنانی در مراسم دریافت جایزه صلح نوبل، با اشاره به مخالفت مردم با حکومت ها در چند کشور، از جمله راهپیمایی های اعتراضی مردم ایران و نحوه برخورد دولت با معترضان گفت که "رهبران این دولت ها از آرمان های مردم خویش بیش از قدرت کشورهای دیگر می ترسند."

احمدی نژاد

مقامات ایران ادامه برنامه های هسته ای را حق مسلم دانسته اند

همزمان، روزنامه تایمز در مطلب دیگری در شماره روز سه شنبه که با عنوان "واشنگتن معتقد است تحریم های شدیدتر علیه ایران ضرورت فوری دارد" بار دیگر به موضوع تلاش جمهوری اسلامی برای آزمایش ماشه انفجاری و واکنش آمریکا نسبت به این خبر پرداخته است.

در این گزارش آمده است که آمریکا پس از ماهها تلاش بی فرجام برای ترغیب ایران به مذاکره برای حل مساله هسته ای این کشور، سرانجام در صدد است به اقداماتی در راستای وادار کردن شورای امنیت سازمان ملل برای وضع "تحریم های معنادار" علیه جمهوری اسلامی دست بزند.

این روزنامه می افزاید که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفته است که "تصور نمی کنم تردیدی در این مورد وجود داشته باشد که دستی که به سوی ایران دراز کردیم واکنش مثبتی دریافت نکرده است."

در گزارش روزنامه تایمز به نقل از "یک مقام ارشد دولت آمریکا" آمده است که با توجه به گزارش روزنامه تایمز، اگر ایران پاسخ مناسبی به پیشنهاد حل مسالمت آمیز مساله هسته ای این کشور ندهد، اقدام برای وضع تحریم های گسترده تر بین المللی علیه جمهوری اسلامی لازم خواهد بود که البته مستلزم همکاری چین و روسیه است.

روزنامه تایمز در گزارش دیگری در روز سه شنبه تحت عنوان "رهبران رژیم [ایران] از سقوط خود بیمناک هستند" با اشاره به اینکه جلسه نمایندگان گروه 1+5 که قرار بود روز جمعه تشکیل شود به درخواست دولت چین به تعویق افتاده، از پیشرفت ایران در دستیابی به فن آوری تولید جنگ افزارهای اتمی و کندی شورای امنیت در متوقف کردن این روند سخن گفته است.

به نوشته تایمز، با وجود اینکه تحریم های قبلی شورای امنیت مانع از ادامه فعالیت هسته ای ایران نشده، به دو دلیل امکان دارد که تحریم های جدید موثر واقع شود.

یکی از دلایلی که این روزنامه برای کارآیی تحریم های جدید مطرح می کند حمایت روسیه و چین از وارد کردن فشار بر ایران و دلیل دوم آسیب پذیری بیشتر رژیم ایران در مقایسه با گذشته است که، به نوشته تایمز، از ناتوانی حکومت در متوقف ساختن مخالفت داخلی ناشی می شود و نتیجه ناگزیر آن یا سقوط رهبران کنونی و یا تغییر روش آنان خواهد بود.

در این گزارش گزینه های متفاوتی در زمینه افزایش فشار بر ایران مطرح شده که شامل تصویب قطعنامه ای توسط شورای امنیت، اقدام مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا بدون تصویب چنین قطعنامه ای و سرانجام، اقدام یکجانبه ایالات متحده در راستای تشدید تحریم جمهوری اسلامی است.

به نوشته این روزنامه، در حالیکه ارتباط ایران با سایر کشورها می تواند کارآیی تحریم های یکجانبه آمریکا را کاهش دهد، وحدت کشورهای عضو دایم شورای امنیت فشار لازم را بر ایران وارد خواهد کرد.

مقامات ارشد دولت ایران همواره گفته اند که وضع تحریم های بین المللی مانع ادامه برنامه های اتمی این کشور نخواهد شد.