۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

تحريم در راه است

جفری فلتمن نماینده دولت آمريکا در امور خاورميانه روز يکشنبه اعلام کرد، ايران به دليل امتناع از پذيرش مقررات موجود درباره برنامه های هسته ای، با دور تازه ای از تحريم ها روبرو خواهد شد.

فلتمن در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «مجموعه ای از قوانين، مقررات و روندهای قانونی وجود دارد که بر برنامه های هسته ای کشورهای مختلف نظارت دارد. ايران خيلی راحت اين قوانين را ناديده می گيرد. اين رفتار بايد با عواقبی روبرو شود.»

وی گفت: «جامعه بين المللی بايد برای نمايش عواقب رفتار ايران همصدا شود و تحريم ها هم، بخشی از همين مقوله است.» فلتمن در حاشيه کنفرانس امنيت خليج فارس در منامه بحرين گفت، البته تحريم ها اولين گزينه ايالات متحده برای برخورد با ايران نبوده است.

فلتمن، دستيار وزير خارجه آمريکا، گفت: «گزينه مطلوب اين است که ايران اعتماد بين المللی را به کمک روش های ديگر دوباره بدست آورد. برای مثال می توان گفت اگر ايران تمام مدارک و شواهد موجود را در اختيار بگذارد، امکان دسترسی به تمام افراد دست اندرکار در تأسيسات غنی سازی قم را مهيا کند، در اينصورت به سوی اعتماد سازی گام برداشته است.»

ايران که هم اکنون در سرپيچی از تحريم های سازمان ملل به غنی سازی اورانيوم در تأسيسات نطنز ادامه می دهد، در ماه سپتامبر از راز ساخت يک مرکز غنی سازی ديگر در دل کوه در نزديکی شهر مقدس قم پرده برداشت.

فاش شدن وجود چنين مرکزی به تشديد نارضايتی غرب منجر شد. غرب سوء ظن دارد که ايران از غنی سازی اورانيوم برای رسيدن به مقصد نهائی خود، يعنی توليد تسليحات هسته ای استفاده می کند. اين اتهامی است که تهران انکار می کند.

فلتمن که در ماه اوت گذشته به سمت خود منصوب شده است گفت، هرچند تحريم های وضع شده عليه تهران منجر به «تغيير رفتار ايرانی ها» نشده است، اما به افزايش بهای تجارت با اين کشور منجر شده است.

وی گفت: «اين چيزی است که بايد برخی تصميم گيرندگان در ايران را به خود بياورد. آنها بايد دوباره به اين فکر کنند که چه راهی را در پيش گرفته اند.»

فلتمن اطمينان داد که هرگونه توافقی که ميان ايران و پنج عضو دائدم شورای امنيت بدست آيد، برای کشورهای حوزه خليج فارس هزينه و دردسری به دنبال نخواهد داشت.

وی افزود پيشنهاد شيخ خالد بن احمد وزير خارجه بحرين در خصوص شرکت داده شدن مقامات کشورهای خليج فارس در گفتگوهای هسته ای با ايران را به گوش واشنگتن خواهد رساند.

شيخ خالد در سخنرانی خود در ششمين کنفرانس منامه در روز شنبه، نسبت به گفتگوهای هسته ای تحت رهبری آمريکا با ايران به اين دليل انتقاد کرده بود که کشورهای خليج فارس را در ماجرا شرکت نداده است.

شيخ خالد گفت: «اگر گفتگوئی برای حل و فصل اين معضل وجود خواهد داشت، ما هم مايليم نگرانی های خود را در آن مطرح کنيم. به عقيده من، گفتگوها بايد با حضور کشورهای منطقه از نو انجام شود.»

در همين حال، آمريکا پيشنهاد روز شنبۀ ايران برای مبادله 400 کيلوگرم اورانيوم خلوص پائين با سوخت هسته ای در جزيره کيش را رد کرد.

در عوض، واشنگتن از تهران خواست پيشنهادی را که در جريان آخرين دور مذاکرات با آن کشور از سوی آژانس بين المللی انرژی هسته ای مطرح شده، بپذيرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر