۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

خانواده های گردشگران آمریکایی خواستار آزادی آنها شدند

سارا شرود، جاشوا فتال، شان باوئر

سارا شرود، جاشوا فتال، شان باوئر

خانواده های سه گردشگر آمریکایی بازداشت شده در ایران با راه اندازی یک وب سایت خواستار آزادی آنها شده اند.

سارا شورد، جاشوا فتال و شان باوئر سه هفته پیش که برای گردش در طبیعت به مناطق مرزی عراق با ایران در نزدیکی شهر حلبچه رفته بودند، وارد ایران شدند و به وسیله نیروهای مرزی این کشور بازداشت شدند.

خانواده های این سه نفر با انتشار بیانیه ای در روز پنجشنبه آنها را افرادی "بی خطر" دانستند و خواستار دیدار دیپلمات ها با آنها شدند.

خانواده این گردشگران همچنین در روز پنجشنبه برای اطلاع رسانی بهتر درباره وضع آنها وب سایتی را راه اندازی کردند.

شانون باوئر، خواهر شان باوئر در حاشیه راه اندازی این سایت خواسته خانواده های بازداشت شدگان را برقراری امکان ارتباط با آنها عنوان کرد.

او و بستگان دو گردشگر دیگر همچنین بعضی از گزارش ها درباره جاسوس بودن آنها را رد کردند.

آلکس فتال، برادر جاشوا در این باره گفت: " ما می دانیم برادران و خواهرانمان کیستند. بنابراین نگران این موضوع نیستیم... آنها افرادی هستند که درباره جهان کنجکاو هستند و کاملا بی خطر هستند."

خانواده های این افراد همچنین گفتند هیچ نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد آنها کمترین تمایلی برای سفر به ایران داشته اند بلکه آنها می خواستند از یک آبشار زیبا در منطقه مرزی دیدن کنند.

دولت منطقه ای کردستان عراق و آمریکا نیز ورود این افراد را به خاک ایران غیرعمدی می دانند.

پیش از این هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده خواستار آزادی این افراد شده بود.

یکی از سخنگویان وزارت امورخارجه آمریکا گفته است هنوز هیچ اطلاعی از محل نگهداری و اتهام های این سه نفر دریافت نشده است.

آمریکا با ایران رابطه سیاسی ندارد و سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع این کشور عهده دار مسائل کنسولی اتباع ایالات متحده است.

گردشگران کنجکاو

شان باوئر که ۲۷ سال دارد، یک روزنامه نگار آزاد است که برای پوشش خبری انتخابات کردستان عراق به این منطقه سفر کرده بود.

سارا شورد که ۳۱ سال دارد، دوست دختر شان است و به همراه او در سوریه زندگی می کند و به تدریس زبان انگلیسی مشغول است.

جاشوا فتال، دوست ۲۷ ساله این دو نفر است برای دیدن آنها به خاورمیانه سفر کرده بود. هر سه گردشگر دانش آموخته دانشگاه کالیفرنیا در برکلی هستند.

سارا شورد، جاشوا فتال و شان باوئر روز سی و یکم ژوئیه پس از سفر به منطقه خوش آب و هوا و جنگلی احمد آوا در نزدیکی شهر حلبچه وارد ایران شدند.

اما تلویزیون ایران در گزارشی عنوان کرد این سه تن پس از بی اعتنایی به هشدارهای ماموران مرزی وارد خاک ایران و بازداشت شدند.

یکی از نمایندگان مجلس ایران هم از تحقیق مسوولان درباره احتمال جاسوس بودن آنها خبر داده است.

دولت آمریکا این اتهام را رد کرده است.

اجلاس ششم خبرگان یک ماه عقب افتاد

مجلس خبرگان

مجلس کنونی چهارمین مجلس خبرگان

برگزاری اجلاس ششم مجلس خبرگان رهبری که قرار بود اوایل شهریور ماه برگزار شود به دلیل آنچه "تقارن با ماه رمضان" ذکر شد یک ماه عقب افتاده است.

به گزارش منابع خبری ایران جلسه هيات رييسه مجلس خبرگان صبح چهارشنبه تشكيل شد که طی آن تصمیم به تاخیر اجلاس ششم این مجمع گرفته شد.

ریاست مجلس خبرگان رهبری که وظیفه اصلی آن نظارت بر عملکرد رهبر و عزل و نصب اوست به عهده علی اکبر هاشمی رفسنجانی است.

تاخیر در برگزاری جلسه خبرگان درحالی صورت می گیرد که این مجمع اخیرا از سوی برخی اصلاح طلبان برای بررسی صلاحیت رهبر تحت فشار بوده است.

یک مرجع تقلید و همچنین مجمع نمایندگان ادوار مجلس اخیرا با توجه به بحران پس از انتخابات ایران، از خبرگان خواسته اند به وظایف نظارتی خود عمل کنند.

آیت الله سید علی محمد دستغیب از اعضای این مجلس که از نامزدی میرحسین موسوی حمایت می کرد، هفته قبل از این نهاد خواست فورا برای رسیدگی به "خواسته ها و شکایات مردم" تشکیل جلسه دهد.

هفته گذشته همچنین مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس مجلس خبرگان خواستار "بررسی های قانونی وفق اصل ۱۱۱ قانون اساسی" شده بود که به موضوع عزل رهبری اختصاص دارد.

این گروه در نامه خود رهبر جمهوری اسلامی را مسئول اوضاع کشور معرفی کرد و از اعضای مجلس خبرگان خواست که به عملکرد نهادهای انتظامی، نظامی و امنیتی زیر نظر آیت الله علی خامنه ای رسیدگی کنند.

به علاوه وبسایت های مخالفین همچون "موج سبز آزادی" در چند روز گذشته نامه ای را منتشر کرده اند که می گویند گروهی از روحانیون قم، اصفهان و مشهد خطاب به خبرگان نوشته اند و در آن خواستار عزل رهبر شده اند.

این نامه بدون امضاست اما نیویورک تایمز روز دوشنبه در گزارشی نوشت که اصالت آن را تایید کرده است.

نامزدهای عضویت در مجلس خبرگان ابتدا باید از سد نظات استصوابی شورای 12 نفره نگهبان بگذرند که شش تن از اعضای آن مستقیما منصوب رهبر هستند و شش عضو دیگر آن با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه که منصوب رهبر است برگزیده می شوند.

منتقدان وجود چنین موانعی در راه شرکت در انتخابات خبرگان را بزرگترین عامل در عدم استقلال واقعی آن از رهبر ارزیابی می کنند.

بازرسان آژانس از نیروگاه اراک بازدید کردند

اجازه بازدید از نیروگاه آب سنگین اراک در آستانه انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی صادر شد

ایران به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه داد از یک رآکتور در حال ساخت بازدید کنند.

ایران به مدت یک سال اجازه انجام بازدید را صادر نکرده بود اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داده که بازرسان آژانس در چند روز گذشته مجوز بازدید از رآکتور آب سنگین اراک را به دست آوردند.

این منابع همچنین عنوان کردند که تجهیزات نظارت در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز نیز با تجهیزات مدرن تر تعویض شد.

مجوز بازدید از رآکتور آب سنگین اراک تنها یک هفته پیش از انتشار گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران صادر شد و به نوشته خبرگزاری رویترز همزمانی صدور مجوز با نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش آژانس باعث ایجاد تردید در نیات ایران از سوی دیپلمات های آگاه درباره برنامه هسته ای ایران شده است.

انتظار می رود در گفتگوهای گروه 5+1 که در روز دوم سپتامبر برگزار خواهد شد، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، سعی کنند حمایت از مجموعه چهارم تحریم ها علیه ایران را به چین و روسیه بقبولانند.

با این وجود برخی تحلیلگران معتقدند حضور علی اکبر صالحی در راس سازمان انرژی اتمی ایران ممکن است امیدهایی درباره آینده مذاکرات ایجاد کند.

آقای صالحی به عنوان فردی میانه رو شناخته می شود، و در ماه قبل میلادی از لزوم تجدید تلاش ها از سوی ایران و غرب برای ایجاد اعتماد متقابل سخن گفت.

ایران اهداف تلاش های خود را صلح آمیز می داند، اما کشورهای غربی نگرانند ایران با استفاده از میله های مصرف شده سوخت هسته ای، اقدام به استخراج پلوتونیوم کند و از آن برای ساخت بمب هسته ای استفاده کند.

مرکل: گزینه تحریم انرژی مطرح است

خانم مرکل احتمال تحریم ایران در زمینه انرژی را مطرح کرد

در همین حال آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم به ایران هشدار داد تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

خانم مرکل در گفتگو با نشریه فرانکفورتر آلگماینه و با تاکید بر موضع محمود احمدی نژاد در قبال اسرائیل، گفت: "واضح است که ایران نباید به بمب اتمی دست بیابد."

صدر اعظم آلمان درباره مسائلی که احتمالا در جلسه آتی گروه 5+1 مطرح خواهد شد گفت: "نمی خواهم این مذاکرات را مقابل کار انجام شده قرار دهم اما گزینه تحریم اقتصادی در مورد حوزه انرژی مطرح است."

خانم مرکل طراحتا گفت که چنین تحریمی به موضع روسیه و چین بستگی دارد.

از سوی دیگر ظاهرا برخی نمایندگان کنگره و سنای آمریکا هم با استناد به وابستگی شدید ایران به واردات بنزین و برخی دیگر محصولات نفتی، در تلاشند باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را نیز به پذیرش تحریم ایران در زمینه انرژی متقاعد کنند.

به دلیل فقدان ظرفیت پالایشگاهی کافی در ایران، این کشور با وججد داشتن ذخایر گسترده نفتی، حدود 40 درصد نیاز داخلی خود به بنزین را از طریق واردات تامین می کند و به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت های ویتول سویس، ترافیگورا (هلندی/سویسی)، توتال فرانسه، گلنکور سویس، بریتیش پترولیوم و شرکت هندی ریلاینس پنزین مورد نیاز ایران را تامین می کنند.

نگرانی بعضی محافظه کاران ایران از معرفی وزیران زن


آجرلو، کشاورز و وحید دستجردی

کشاورز، وحید دستجردی و آجرلو به عنوان وزیران جدید آموزش و پرورش، بهداشت و رفاه پیشنهاد شده اند

بعضی از روحانی های محافظه کار ایران از اقدام محمود احمدی نژاد در پیشنهاد سه وزیر زن انتقاد کرده اند.

محمدتقی رهبر از نمایندگان محافظه کار مجلس ایران با انتقاد از این اقدام آقای احمدی نژاد از ناخرسندی تعداد زیادی از اعضای فراکسیون روحانیون مجلس خبر داد.

آقای رهبر گفت از نظر شرعی درباره توانایی مدیریتی زنان شک وجود دارد.

در فهرست وزیران پیشنهادی آقای احمدی نژاد که هفته پیش به مجلس ایران ارائه شد، نام سه زن به چشم می خورد.

از این سه زن مرضیه وحید دستجردی، فاطمه آجرلو و سوسن کشاورز هستند که به ترتیب به عنوان وزیران بهداشت، رفاه و آموزش و پرورش پیشنهاد شده اند.

این نخستین بار است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 زنان برای وزارت انتخاب می شوند.

قطعی شدن عضویت از این افراد در هیات دولت به رای اعتماد مجلس نیاز دارد.

آقای رهبر که پیش از این از مخالفان سرسخت انتصاب اسفندیار رحیم مشائی به عنوان معاون اول رئیس جمهوری بود، روز شنبه در سخنانی از ابراز شک بعضی از مراجع تقلید شیعه مانند آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی و آیت الله ناصر مکارم شیرازی نسبت به انتخاب وزیران زن خبر داد.

به گفته آقای رهبر این مراجع خواستار تجدید نظر آقای احمدی نژاد شده اند.

آیت الله یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان و عضو مجلس خبرگان هم ضمن مخالفت با پیشنهاد زنان به عنوان وزیر، از مجلس خواست به این افراد رای اعتماد ندهد.

او گفت ابراز امیدواری کرد مجلس به "توجیهات" رئیس جمهوری و نکاتی که او درباره وزیران زن گفته توجه نکند.

محافظه کاران مجلس پیش از این نیز از بعضی از انتخاب های آقای احمدی نژاد به علت ناشناخته بودن و تجربه اجرایی کم انتقاد کرده بودند.

صدا و سیما از علی لاریجانی، رئیس مجلس نقل قول کرده بود که وزیر باید تجربه و تخصص داشته باشد و وزارتخانه جای یادگیری نیست.

محمد رضا باهنر یکی از نایب رئیسان مجلس نیز پیشبینی کرده است "چهار یا پنج نفر" از وزیران پیشنهادی رای اعتماد نیاورند.

یکی از موارد انتقاد از آقای احمدی نژاد، معرفی حیدر مصلحی به عنوان وزیر اطلاعات است.

احمد توکلی از نمایندگان محافظه کار مجلس در مخالفت با این گزینه گفت: "چطور یک نفر که یک روز از زندگی اش را هم در کار اطلاعاتی نبوده، که مهم ترین کار او هدایت یک سازمان خیریه بوده، مناسب وزارت اطلاعات خواهد بود؟"

معرفی سرتیپ احمد وحیدی به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با انتقاد بین المللی مواجه شده است.