۱۳۸۸ تیر ۱۹, جمعه

قبل از انتخابات

1247221140

هنگام انتخابات

1247229810

بعد از انتخابات

1247198282

JOAN BAEZ - We Shall Overcome - Santa Monica Pier - July 9th 2009

فیلمی که از اجرای زنده "ما پیروز میشیم"

This video is about people who died and people who are fighing for freedom in iran


اکونومیست: دانشجویان شورشی زیر زمینی می شوند

حمله پلیس به تظاهرکنندگان در برابر دانشگاه تهران

دانشگاه تهران شاهد برخورد خونین مافته نامه اکونومیست چاپ لندن در شماره 11 ژوئیه مطلبی را به پیش بینی روند تحولات سیاسی ایران در پی نا آرامی های اخیر اختصاص داده است.

این گزارش با عنوان "دانشجویان شورشی ایران زیر زمینی می شوند" چاپ شده و در آن آمده است که اگرچه در ظاهر امر، وضعیت در ایران به شرایط عادی باز می گردد، اما ممکن است اوضاع در زیر زمین متفاوت باشد.

این نشریه می نویسد که با وجود تجدید سرکوب دانشجویان توسط نیروهای امنیتی، آنان در جستجوی راه های هوشمندانه ای برای ادامه تلاش در راه دسترسی به دموکراسی هستند اما چنین اقدامی مستلزم مبارزه ای سخت است زیرا دولت تقریبا تمامی روزنامه نگاران خارجی، به استثنای معدود خبرنگاران آژانس های خبری، را از ایران اخراج کرده، وبسایت هایی مانند بی بی سی و فیس بوک را مسدود کرده و سیستم مبادله پیامک گاه در دسترس است و گاه نیست با این هدف که مجاری ارتباطی قطع شود.

اکونومیست می افزاید که دولت گاه به گاه تعطیل عمومی اعلام می کند و به مردم می گویند تا به دلیل خطرات ناشی از آلودگی هوا، به خیابان ها نیایند، لباس شخصی های دولتی رهگذران، به خصوص جوانان را در چهار راه ها متوقف و آنان را تفتیش و برگه هویتشان را بازبینی می کنند، ارتباط بین تهران و سایر شهرهای این کشور با اختلال مواجه است و گفته می شود دهها تن از دانشجویان در شهر اصفهان بازداشت شده اند.

در ادامه این مطلب آمده که دولت، دانشگاه تهران را، که محل آغاز انقلاب سال 1979 (1357) بود، بسته و ماه گذشته این محل شاهد برخورد خونین پلیس با دانشجویان بود و در حال حاضر هم، ماموران امنیتی با چهره هایی مانند سنگ در برابر در ورودی دانشگاه قراول می دهند و به درهای دیگر دانشگاه هم قفل زده اند و تنها به معدود معلمان و استادان مورد علاقه مقامات اجازه ورود و خروج داده می شود.

اکونومیست می نویسد که امتحانات نهایی دانشگاه تهران تا پائیز به تعویق افتاده و دیوار نوشته های حمایت از میر حسین موسوی، نامزد معترض انتخابات، از دیوار ها پاک شده و جای آن را یک نقاشی سفارشی دولت شامل تصویر مجسمه آزادی گرفته که به سوی زنان و کودکان بی پناه سنگ پرتاب می کند، و البته درهای سایر مراکز علمی تهران، مانند دانشگاه امیر کبیر و شریف هم قفل شده است.

دانشجویان در مسیر جنبش زیر زمینی

این هفته نامه می افزاید که بسیاری از دانشجویان معتقدند که همه چیز از دست رفته و به نقل از یک دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی می نویسد "اول کار، عصبانی بودم، بعد سرخورده شدم و حالا فقط احساس تهی بودن می کنم" و یکی از فارغ التحصیلان تازه دانشگاه شریف هم گفته است که او و همکلاسی هایش امیدشان را از دست داده اند.

بزرگداشت ندا آقا سلطان

اکونومیست: چهلم ندا می تواند بهانه از سرگیری تظاهرات باشد

به نوشته اکونومیست، بدتر از همه اینکه نوعی رعب روانی است که فضا را پر کرده و از آنجا که شمار قابل توجهی از دانشجویان به عنوان پاداش خدمت در بسیج به دانشگاه راه یافته اند، محیط دانشگاهی پر از خبرچین های رژیم است و به همین دلیل، دانشجویان از گفتگو با خارجیان هراس دارند و بعضی حتی از نگاه کردن به آنان هم بیم دارند.

در ادامه این گزارش آمده است که دولت هم با تهدید به توسل به استفاده از تهاجم مرگبار در مقیاس گسترده، بر اعصاب جوانان اثر گذاشته و مقامات هم اذعان کرده اند که تا کنون ده تا بیست نفر را کشته اند و به گفته مبارزان حقوق بشر، در سراسر ایران، بیش از دو هزار نفر، از جمله صدها تن از افراد سرشناس نزدیک به میرحسین موسوی، محمد خاتمی و اکبر رفسنجانی، که در برابر محمود احمدی نژاد و مرشد او، آیت الله علی خامنه ای، مقاومت می کنند، به زندان انداخته اند.

اکونومیست می نویسد که در این شرایط، حرکت سیاسی دانشجویان به تدریج زیرزمینی می شود و گروهی از معترضان که در صدد هستند این مشعل را همچنان فروزان نگاه دارند، یادآور می شوند که انقلابیون سال 1979 هم تا زمان سقوط شاه، کمابیش به مدت یک سال به مقابله با نیروهای دولتی و درگیری های پراکنده ادامه دادند.

این هفته نامه گزارش می کند که این روزها، معترضان روی اسکناس ها شعارهای ضد حکومتی می نویسند و شبها، رنگ سبز بر سطح خیابان می پاشند و از آنجا که ماموران دولتی فروش این رنگ را زیر نظر دارند، معترضان با مخلوط کردن رنگ های آبی و زرد، رنگ سبز می سازند.

اکونومیست می نویسد که اینگونه فعالیت ها تا کنون ضربه قابل توجهی وارد نساخته و به ظاهر، زندگی روزمره در تهران به حالت عادی باز می گردد اما در زیر این سطح ظاهری، بازی موش و گربه جریان دارد، دولت همچنان نسبت به از سر گیری تظاهرات بیمناک است و فرا رسیدن چهلمین روز قتل ندا آقا سلطان، نماد مبارزات اخیر، می تواند بهانه خوبی برای چنین تظاهراتی باشد.

این هفته نامه می افزاید که در تهران هنوز هم ایمیل هایی حاوی دعوت به تظاهرات رد و بدل می شود و اگرچه اعتراضات خیابانی کاهش یافته، اما تمام نشده و جو ایران، برای دانشجویان و سایر شهروندان، جو "صبر و انتظار" است.

موران با دانشجویان بوده است



نقش ایرانیان خارج در کمک به معترضان در داخل کشور

نقش ایرانیان خارج در کمک به معترضان در داخل کشور
یکی از تظاهرات گذشته در استکهلم

در این هفته نیز بر تنش های موجود میان جمهوری اسلامی و کشورهای به ویژه اروپایی افزوده شد. علاوه بربازداشت کارمند ایرانی سفارت بریتانیا درتهران که اعتراض شدید کشورهای اتحادیه ی اروپا را برانگیخت، اینک بازداشت یک آموزگارفرانسوی که دراصفهان به تدریس زبان فرانسه می پردازد درفرودگاه و هنگام خروج از ایران، موج جدیدی از اعتراض فرانسه و کشورهای دیگر اروپایی را به همراه آورده است.

Svensk-Iranier demonsterade i Stockholm

تظاهرات در استکهلم، بمناسبت دهمین سالگرد حملۀ نیروهای انتظامی و لباس شخصی جمهوری اسلامی به کوی دانشگاۀ تهران
Foto: Taher Jambarsang/ SR International

امروز به مناسبت دهمین سالگرد حملۀ نظامیان به کوی دانشگاه در ایران، استکهلم شاهد برگزاری چند گردهمائی بود که یکی از آنان در نزدیکی پارلمان سوئد برگزار شد. این گردهمائی به فراخوان جریان خودجوش متشکل از جوانان و دانشجویان ایرانی ساکن شهر استکهلم که خود را ابتکار مردمی یا Folkinitiativ می‌خوانند و پیش از این چندین حرکت در حمایت از جنبش اعتراضی مردم ایران را سازمانگری کرده بودند، بر پا شد. جمعی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایرانی-سوئدی در این مراسم سخن راندند. به گزارش همکارمان پیام قنبرزاده که در این همایش حضور داشت، به رغم هوای بارانی چند صد تن در این تظاهرات شرکت کردند. نکتۀ جالب در این مراسم قرائت پیام مادران داغدیدۀ ایرانی بود که این اواخر فرزندان خود را از دست داده اند. در این مورد گزارش کوتاهی که پیام قنبرزاده از محل برگزاری همایش ارسال داشته را می‌توانید از طریق فایل صوتی بشنوید. گزارش مفصل‌تری در این باب را فردا جمعه ۱۰ ژوئیه در سایت پژواک منتشر خواهیم ساخت.

تظاهرات ایرانیان در استکهلم، یادمان ۱۸

روز پنج­شنبه ۹ ژوئیه برابر بود با ۱۸ تیر، سالگرد اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران و سرکوب آنها از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی. به این مناسبت عصر امروز گردهمائی­ای از سوی جریان ابتکار مردمی Folk initiativ در میدان Mynttorget در شهر استکهلم و در نزدیکی پارلمان سوئد برگزار شد.

Foto: Payam Ghanbarzadeh/SR International


در این مراسم چندین سیاستمدار، هنرمند و اهل قلم ایرانی و سوئدی سخنانی در پشتیبانی از دانشجویان و جوانان ایران انجام دادند. آرنه روت Arne Ruth خبرنگار پرتجربۀ سوئدی گردانندۀ این همایش بود که در آغاز همایش به یاد جانباختگان وقایع اخیر ایران یک دقیقه سکوت اعلام کرد. ماتس اینرشون Mats Einersson از حزب چپ و اریک اوله­من Erik Ulleman از حزب لیبرال مردم Folkpartiet از جملۀ سخنرانان این همایش بودند. اریک اوله­من سخنانش را با عبارت فارسی «درود بر همگی» آغاز کرد و با «زنده باد آزادی» به پایان رساند که مورد تشویق جمعیت حاضر قرار پرفت. سوسن تسلیمی کارگردان و هنرپیشه در سخنان خود از جمله گفت: «امور اکثریت جمعیت ایران را جوانانی تشکیل می­دهند که پس از انقلاب متولد شده­اند. آنها طرفدار آزادی هستند و چنانچه از این رژیم پیروی نکنند، رژیم نابود خواهد شد.» سوسن تسلیمی افزود: «یاد تمام جوانانی که به خاطر آزادی ایران به قتل رسیده­اند همیشه در خاطر ما خواهد ماند.»
نادین پک­گول Nadin Pekgul مسئول انجمن زنان سوسیال­دمکرات یکی دیگر از سخنرانان مراسم بود که در بخشی از سخنانش اظهار داشت: «به نظر من ایران واقعی آن ایرانی نیست که از سوی احمدی­نژاد معرفی می­شود، بلکه ایران، ایرانی است که کسانی چون شیرین نشاط، شیرین عبادی و پروین اردلان معرفش هستند.» پک­گل افزود: «رژيمی که از داشتن چنین شهروندانی مفتخر نیست بهتر است نابود شود.

بنا بر اين گزارش، در حالي که زارعيان، مدير روابط عمومي مخابرات کل کشور، از قطعي سرويس پيامک اظهار بي‌اطلاعي مي‌کند، انتظار مي‌رود ايشان از قطعي و خارج

از روز گذشته، علاوه بر سرويس‌هايي همچون SMS, GPRS‌, MMS که قطع هستند، 118 تهران نيز از سرويس‌دهي خارج شده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در پي ادامه قطعي‌هاي سرويس‌هاي گوناگون مخابرات، سرويس راهنماي تلفن 118 نيز از سرويس‌د‌هي خارج شده و بسياري از مردم را دچار مشکل کرده است.

بنا بر اين گزارش، در حالي که زارعيان، مدير روابط عمومي مخابرات کل کشور، از قطعي سرويس پيامک اظهار بي‌اطلاعي مي‌کند، انتظار مي‌رود ايشان از قطعي و خارج از سرويس بودن 118 نيز ابراز بي‌اطلاعي کند.

گفتني است، هنوز دليل مشخص براي قطعي 118 و اطلاعات شهر تهران و برخي شهرهاي ديگر عنوان نشده و مردم همچنان سردرگم هستند.

شايان ذکر است، از چندي پيش، سرويس 118 کل کشور نيز که در سايت مخابرات بوده، از سرويس دهي معذور شده است.

دیرک زاگر: از تعقیب اپوزیسیون در ایران دست بردارید!

دیرک زاگر، عضو هیئت رئیسه‌ی گزارشگران بدون مرز دولت آلمان را فرا خوانده است که تمام امکانات خود را به‌کار گیرد تا معترضان دستگیرشده در ایران آزاد شوند و کمیسیونی برای رسیدگی به اقدامات نیروهای امنیتی در ایران تشکیل شود.

انجمن بین‌المللی قلم آلمان و سازمان "گزارشگران بدون مرز" از جمله نهادهایی هستند که در روزهای گذشته بارها به اعمال زور و خشونت دولت جمهوری اسلامی علیه تظاهرکنندگان، دستگیری آنان و محدود کردن آزادی رسانه‌ها، آزادی بیان وعقیده در ایران اعتراض کرده‌اند. انجمن بین‌المللی قلم مثلا در بیانیه‌‌ی خود نوشته است که « با تأثر رویدادهای تکان‌دهنده‌‌ی ایران را دنبال می‌کند.» و تأکید کرده است: «ما به‌ویژه نگران کسانی هستیم که در این رابطه دستگیر شده‌اند.»

در بیانیه‌ی انجمن بین‌المللی قلم آلمان، همچنین از روزنامه‌نگارانی نام برده شده که در هفته‌های گذشته از سوی مأموران دولتی ایران بازداشت شده‌اند. ژیلا بنی‌یعقوب و مهسا امرآبادی از جمله‌ی این روزنامه‌نگاران هستند.

بیانیه‌ی "گزارشگران بدون مرز"

"گزارشگران بدون مرز" نیز در بیانیه‌ای که در تاریخ هفتم ژوئیه منتشر کرد، ضمن انتقاد از رفتار مأموران امنیتی با دستگیرشدگان وقایع اخیر، نگرانی شدید خود را از وضعیت وخیم سعید حجاریان، روزنامه‌نگاری که روز سوم ژوئیه به بیمارستان منتقل شده است، ابراز کرد. حجاریان در روز ۱۵ ژوئن در خانه‌ی خود در تهران دستگیر شد. در بیانیه‌ی "گزارشگران بدون مرز" آمده است که «سعید حجاریان در حال حاضر قادر به راه رفتن نیست و از نظر سلامتی در موقعیت وخیمی به‌سر می‌برد.»

دویچه وله برای آشنا شدن با فعالیت‌های این دو نهاد در رابطه با حفظ و حمایت از موازین حقوق بشر در ایران با دیرک زاگر، (Dirk Sager) عضو هیئت رئیسه‌ی "انجمن بین‌المللی قلم آلمان"، مسئول پیگیری وضعیت نویسندگان در بند در این انجمن و نیز عضو هیئت اجرایی "گزارشگران بدون مرز" گفت‌وگو کرده است.

اتحادیه‌ی اروپا دیگر به دیپلمات‌های ایران روادید نمی‌دهد


اتحادیه‌ی اروپا صدور روادید برای دیپلمات‌ها و وابستگان دولت ایران را متوقف کرد. آنان دیگر از هیچ یک از ۲۷ کشور اتحادیه‌ی اروپا روادید دریافت نخواهند کرد.

به گزارش روزنامه «فایننشیل تایمز آلمان»، دیپلمات‌های بلندپایه‌ی اتحادیه‌ی اروپا توافق کردند که «مدت زمان بررسی درخواست روادید از سوی دیپلمات‌ها و دارندگان گذرنامه‌های دولتی ایران» را طولانی کنند. این مساله در نامه‌ی دولت سوئد، رییس ادواری شورای اتحادیه‌ی اروپا، به ۲۷ کشور عضو اعلام شده است. مطابق آن، «این کشورها دیگر تا اطلاع بعدی مجاز نیستند، درباره‌ی درخواست روادید تصمیم بگیرند».

بر این پایه، دیپلمات‌ها و وابستگان دولت ایران، تا اطلاع بعدی روادید تازه‌ای دریافت نخواهند کرد و روادید‌های کهنه‌ی آنان نیز دیگر تمدید نمی‌شود. اگر چه درخواست روادید دیپلمات‌های ایرانی از سوی کشورهای اتحادیه‌ی اروپا رد نمی‌شود، ولی روادیدی هم برای آنان صادر نمی‌شود.

این اقدام اتحادیه‌ی اروپا، از اعتراض‌های این اتحادیه علیه بازداشت کارمند سفارت بریتانیا در تهران فراتر می‌رود. اتحادیه‌ی اروپا روز جمعه (۳ ژوییه) تصمیم گرفت، همه‌ی سفیران ایران را احضار کند. افزون بر آن، یک هیئت نمایندگی اتحادیه‌ی اروپا در ایران ماموریت یافت، رسما به مقامات جمهوری اسلامی اعتراض دیپلماتیک کند. هر دو اقدام با این هدف صورت گرفت که بر اعتراض اتحادیه‌ی اروپا تاکید بیشتری شود.

تفاوت ممنوعیت صدور روادید و توقف اداری آن

توقف اداری صدور روادید برای دیپلمات‌ها، با ندادن رسمی روادید به وابستگان دولت ایران متفاوت است. مورد دوم، دشوارتر از بررسی نکردن درخواست روادید است. البته اتحادیه‌ی اروپا مشغول بررسی اقدام دوم نیز هست.

به گفته‌ی محافل دیپلماتیک، کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، این هفته به بررسی ممنوعیت رسمی صدور روادید خواهند پرداخت. این ممنوعیت شامل کسانی خواهد شد که با احتمال تقلب انتخاباتی، خشونت علیه تظاهرکنندگان، یا ارعاب پرسنل سفارتخانه‌ها در ایران در ارتباط قرار دارند.

هنوز معلوم نیست چنین مجازاتی اعمال شود. در نامه‌ی ریاست ادواری شورای اتحادیه‌ی اروپا، در این زمینه چیزی گفته نشده است. در آن نامه فقط آمده است: «اتحادیه‌ی اروپا آماده است به شماری اقدامات دست بزند تا برای مقامات ایران سنگینی وضعی را که ایجاد کرده‌اند مورد تاکید قرار دهد».

فضای سیاسی ایران همچنان تنش‌آلود و دیدناپذیر است. هنوز روشن نیست پیامدهای قطعی رودررویی‌ها و تحولات چند هفته‌ی گذشته، به کجا خواهد انجامید و ایران به کدام سو خواهد رفت.

یکی از ویژگی‌های جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، شرکت گسترده‌ی جوانان در این جنبش است.

«سال تصمیم‌گیری برای برنامه اتمی ایران»

هفت کشور بزرگ صنعتی و روسیه تا ماه سپتامبر به جمهوری اسلامی مهلت دادند تا بر سر میز مذاکره برای حل مناقشه اتمی بازگردد. جهان غرب نگران آن است که نخستین بمب اتمی به زودی در ایران ساخته شود. این نگرانی چقدر بجا است؟

پس از آنکه نشست سران گروه هشت با تعیین حدود دوماه و نیم مهلت به جمهوری اسلامی اولتیماتوم داد، علی‌اکبر ولایتی مشاور امور خارجی آیت‌الله خامنه‌ای گفت که جمهوری اسلامی حاضر به عقب نشینی در برنامه‌های هسته‌ای خود نیست.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تنها قصد استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد. اما سیاستمداران جهان غرب این را باور ندارند و معتقدند که ایران زیر پوشش "استفاده صلح‌آمیز"، برای ساختن بمب اتمی تلاش می‌کند.

اهمیت همکاری روسیه

خبرگزاری روسی "ریانووستی" روز جمعه (۱۰ جولای) اظهارات مهم گری سامور، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا را در بنیاد تحقیقات استراتژیک لندن نقل کرد. مشاور باراک اوباما یک روز پیش گفته بود: «در شرایط موجود اگر ما بخواهیم در زمینه حل مشکل اتمی ایران توفیق داشته باشیم، کمک روسیه برای ما اهمیتی فوق‌العاده خواهد داشت. به نظر من، آغاز مناسباتی جدید با روسیه سبب خواهد شد که این کشور در رابطه با برنامه اتمی ایران با ما همکاری کند».

اکنون در جامعه بین‌المللی این پرسش بیش از همیشه مطرح است که پیش‌شرط‌های ساختن بمب اتمی تا چه حد در ایران فراهم شده است؟ روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" روز پنجشنبه (۹ جولای) نوشت که سران هر دو کشور آمریکا و اسرائيل معتقدند که جمهوری اسلامی امکان ساخت نخستین بمب اتمی خود را ظرف یک سال آینده دارد، اما احتمال اینکه در همین فاصله زمانی دست به این کار بزند کم است».

سال تصمیم‌گیری

روزنامه "دی ولت" آلمان نیز در گزارش زیر عنوان "سال تصمیم‌گیری" نوشت: «از زمان انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در تاریخ ۱۹ فوریه امسال، مشخص شده است که ایران آنقدر اورانیوم غنی‌شده با ضریب پایين دارد که بتواند با غنی کردن بیشتر آنها تا تابستان امسال اولین کلاهک هسته‌ای خود را بسازد».

دی ولت افزود: «این بدان معنا نیست که الزاما ایران در تابستان امسال اولین کلاهک هسته‌ای مینیاتوری مناسب حمل با موشک را در اختیار خواهد داشت. اما این اطمینان وجود دارد که سال‌ها پیش نقشه‌های پاکستانی ساخت کلاهک هسته‌ای در اختیار ایران قرار گرفته است».

به نظر تحلیلگر دی ولت، ایران می‌کوشد موقعیت خود را به سطح یک "قدرت اتمی مجازی" ارتقاء دهد. اما برای برداشتن آخرین قدم، منتظر موقعیت مناسب در عرصه سیاست‌جهانی خواهد ماند.

روزنامه آلمانی در فرازی دیگر از تحلیل خود، بر این نکته تاکید ورزیده که مسلما ایران از میانه سال جاری تمام پیش‌شرط‌های ساخت بمب اتمی را دارد. بنا بر این، کسی که بخواهد چه از طریق دیپلماتیک و چه از طریق تحریم یا حمله نظامی مانع تبدیل شدن ایران به یک قدرت اتمی شود، وقت زیادی در اختیار ندارد.

حمله احتمالی اسرائيل

بیشتر تحلیلگران غربی، با استناد به اظهار تمایل مکرر باراک اوباما به مذاکره مستقیم با ایران، حمله نظامی آمریکا را به این کشور در شرایط فعلی منتفی می‌دانند. اما به نوشته دی ولت، حمله یک‌جانبه اسرائيل به تاسیسات اتمی ایران، از زمان روی کار آمدن نتانیاهو، در دستور کار دولت اسرائيل قرار گرفته است. نتانیاهو حتی در تبلیغات انتخاباتی خود بارها تاکید کرد که امکان تبدیل شدن ایران به یک قدرت اتمی را نخواهد داد، زیرا جمهوری اسلامی را بزرگترین خطر برای موجودیت اسرائيل می‌داند.

مانورهای نظامی اخیر اسرائيل، به ویژه عبور یک زیردریایی اتمی این کشور از کانال سوئز و حرکت آن به سوی آب‌های ایران، تحلیلگران را بیش از همیشه مطمئن کرده است که اسرائیل نقشه‌هایی برای نابود کردن تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی دارد. این گمانه‌زنی‌ها را اخیرا اظهارات جو بایدن معاون اول باراک اوباما تقویت کرد. وی گفت که اگر اسرائيل تصمیم به حمله بگیرد، آمریکا نمی‌تواند مانع این کشور شود.

کاخ سفید واشنگتن، بعدا توضیح داد که از اظهارت بایدن برداشت غلط شده است، اما روشن نکرد که برداشت درست از این سخنان چه می‌تواند باشد.



حکومت مسوول بروز هر فاجعه برای زندانیان است

مشارکت اسلامی با انتشاربیانیه ای شدیداللحن وبا اعتراض به دستگیری دهها تن از فعالان سیاسی، مسوولیت هرگونه فاجعه ای برای زندانیان دربند را نه تنها متوجه مسوولان امنیتی و قضایی، که متوجه همه مسوولان دانست.

بیانیه جبهه مشارکت درحالی منتشر می شود که فشار بر روی سایر اعضای جبهه مشارکت که در زندان نیستند ادامه دارد و ماموران طی هفته گذشته به منازل عده ای از آنها مراجعه کرده اند. پسر یکی از اعضای جبهه مشارکت به روز گفت که تنها طی ۵ روز گذشته ماموران ۶ بار به منزل آنها مراجعه کرده اند که یکی از این مراجعات در ساعت یک بامداد بوده است. با توجه به اخبارنگران کننده ای که از وضعیت سلامتی برخی از زندانیان سیاسی در گوشه وکنار منتشر می شود این حزب اصلاح طلب به طور مشخص از وضعیت سلامتی سعیدحجاریان، سیدمصطفی تاج زاده، محسن امین زاده وعبدالله رمضان زاده شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

مسوول بروزفاجعه برای زندانیان تنها قوه قضاییه نیست

جبهه مشاركت ایران اسلامی با ابراز انزجار از بدرفتاری با زندانیان كه "ادامه آن مجال هرگونه دفاعی را از صاحبان قدرت می گیرد"، صریحا مسئولیت عواقب این گونه برخوردها را متوجه همه مسئولان نظام دانسته كه به گفته آنها از این وضعیت خبر دارند و كاری نمی كنند: "جبهه مشاركت ایران اسلامی ضمن اعتراض به سلب و نقض همه حقوق اساسی این زندانیان سیاسی، اولویت اصلی در شرایط فعلی را حفظ جان و اطمینان از سلامت جسمانی و روحی این اسیران می داند و سلب مسئولیت از خود توسط مسئولان ارشد قضایی را قابل قبول نمی داند و در عین حال در صورت بروز هر فاجعه ای، مسئولیت آن را تنها متوجه مسئولان قضایی و امنیتی نمی داند."

جبهه مشارکت دراین بیانیه جرم افرادی که دستگیر شده اند را "دفاع از حق و آرمانهای امام، تلاش آشكار برای جلوگیری از انحراف بزرگ در مسیر جمهوری اسلامی و شورآفرینی در انتخابات دهم به منظور بازگرداندن امور به مجرای طبیعی خود از طریق قانونی" خوانده است. تاکنون حداقل بیست تن از اعضای این سازمان درتهران وشهرهای دیگر دستگیرشده اند.

این بیانیه با شرح دلایلی که پشت این دستگیری ها پنهان مانده آورده است: " كودتاگران علیه جمهوریت نظام به زعم خود می خواهند با خارج كردن عناصر مومن و پاكباخته از فضای اجتماعی، بنیاد حركت عظیم و ریشه دار اصلاحات درونزا در ایران را ویران كنند، غافل از آنكه امروز اصلاح طلبی و اصلاحات، آرمان آحاد این ملت شده است و ملت ایران از ۱۲ سال پیش نشان داده است كه این ریشه تنومند امروز شاخه هایی ستبر و میوه های ناب بسیاری را به بار آورده است."

اعتراف گیری: نماد اعمال روش های غیرقانونی

جبهه مشارکت با انتقاد از نحوه بازداشت ها افزوده است: "بازداشت های غیرقانونی و نحوه برخورد با بازداشت شدگان، نه در قالب شرع و قانون و نه بر مبنای اخلاق و انصاف و مروت قابل توجیه نیست و گویای این واقعیت است كه جماعتی كه از مدتها قبل در صدد بوده اند تا با كودتایی مخملین آرزوی دیرینه محو جمهوریت را تحقق بخشند امروز می خواهند به ریشه همه حركت های سیاسی و اجتماعی قانونمدار و مسالمت آمیز تیشه بزنند. آنها می كوشند تا واقعیت های جامعه ایران را در قالب جهت گیری های توطئه آمیزخود وارونه جلوه دهند و از این رو ابتدا به سراغ چهره های شناخته شده و شاخص سیاسی رفتند و پس از آن به دانشجو، استاد، روحانی، هنرمند و پیر و جوان و زن و مرد هم رحم نكردند."

دربخش دیگری از این بیانیه موضوع اعترافات اجباری که پیش از این توسط خبرگزاری های مانند فارس وروزنامه جوان مطرح شده بود وتوسط مقامات دیگری همچون آیت الله جنتی مورد تصریح قرارگرفته بود مورد توجه قرارگرفته است: "آنچه امروز باعث نگرانی عمیق همه دلسوزان این كشور است انتشار موجی از اخبار مبهم و مواضع بی پروا و عملیات روانی مختلفی است كه در سایت ها و مطبوعات وابسته به جریان حاكم و حتی در بعضی تریبون های رسمی اظهار می شود كه همگی در درجه اول حاكی از بی پایه بودن ادعاهای زندانبان ها و نبود مدرك و مستند محكمه پسند و در درجه بعد نشان دهنده اعمال روش های غیرقانونی – غیرانسانی برای اعتراف گیری است كه البته روسیاهی برای مجریان آن به بار خواهد آورد."

درحالی که بسیاری از بازداشت شدگان حتی نتوانسته اند طی چند هفته گذشته با خانواده های خود حتی تماس تلفنی برقرارکنند این حزب اصلاح طلب نگرانی خود را از وضعیت سلامت افراد بازداشت شده مطرح کرده و آورده: "در شرایطی كه این جریان مدام از قانون گرایی دم می زند، نه فقط حاضر به رعایت حقوق اولیه انسانی بازداشت شدگان نیستند بلكه در برابر پی گیری مصرانه خانواده این عزیزان حتی از دادن خبر سلامت آنها هم دریغ می كنند و همین سخت ما را نگران كرده است كه اگر در زندان اتفاقاتی تلخ و ناگوار در حال اجرا نیست پس چرا این همه در برابر بدیهی ترین حق خانواده بی گناه یك زندانی بی پناه لجاجت می كنند؟"

سلب مسوولیت مسوولان قضایی

جبهه مشارکت با انتقاد ازمسوولین قضایی که در قبال بازداشت های اخیر با سکوت وبی عملی خود عملا سلب مسوولیت کرده اند خاطرنشان کرده است: "امروز همان ها كه در امر واضح تقلب در انتخابات همه راه های رسیدگی قانونی را بستند، در برابر خواست قانونی همسران و فرزندان این زندانیان سیاسی بی گناه، بی رحمانه می ایستند و در حالی كه با كمال تعجب، رییس قوه قضاییه و دادستان كل كشور در این مورد از خود سلب مسئولیت می كنند و حتی به بعضی مسئولان بلندمرتبه قوه قضاییه هم اجازه بازدید از بازداشتگاه نامعلوم این اسیران داده نمی شود، هر روز با اخباری كه صحت و سقم آنها معلوم نیست، قلب رنجور خانواده ها و دوستان این رادمردان زندانی را به درد می آورند."

درادامه این بیانیه آمده است: "در این زمانه كه فریاد "عدالت" صاحبان قدرت و دولتمردان، گوش فلك را كر كرده است و در كشوری كه خود را مظهر عدل علی (ع) و ام القرای اسلام می داند چرا در در سالروز میلاد امام عدل و داد، نمی توان پیگیر حداقل حق انسانی خانواده اسرا یعنی اطمینان از سلامت آنها بود؟ این چه بازی زشتی است كه دستگیركنندگان به راه انداخته اند و نه فقط جسم زندانیان خود را آزار می دهند بلكه روز و شب بر جان خسته و دردمند بازماندگان آنها سوهان می كشند؟ آیا این است عدالت علوی و اسلام محمدی؟ آیا این است هدیه حاكمان به ملت در آغار دهه عدالت و پیشرفت؟ آیا این است مردمسالاری دینی؟"

بیانه این تشکل اصلاح طلب در پایان تاکید دارد: "جبهه مشاركت ایران اسلامی در این فضای فوق امنیتی كه هیچ مرجع قانونی خود را پاسخگو نمی داند ضمن التجاء به درگاه احدیت، همه نهادهای حقوقی و مدنی كشور را به ایفای نقش انسانی و قانونی خود فرا می خواند و از همه مجامع بین المللی كه فارغ از دسیسه بازی های سیاسی و معاملات پشت پرده به واقع دغدغه حقوق انسان ها را دارند و از همه آزادی خواهان جهان می خواهد به مسئولیت تاریخی خود در نجات این زندانیان آزادی خواه عمل كنند."

اوباما: قرار نیست تا ابد برای ایران صبر کنیم

سران بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا در لاکوئیلای ایتالیا

۱۳۸۸/۰۴/۱۹
رئیس جمهور ایالات متحده روز جمعه در پایان اجلاس گروه هشت در ایتالیا اعلام کرد که جامعه بین‌الملل «قرار نیست تا ابد صبر کند» تا شاید ایران ثابت کند که به تسلیحات اتمی علاقه‌ای ندارد.

این گفته باراک اوباما تأییدی است بر موضع نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، که روز چهارشنبه از طرف گروه هشت به ایران تا ماه سپتامبر مهلت داد تا مذاکره درباره برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد یا با تحریم‌های سخت‌تر روبه‌رو شود.

پس از برگزاری انتخابات خرداد ۸۸ و با اعلام نتایج این انتخابات، محمود احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور خود پیروز اعلام شد. اعلام نتایج انتخابات اعتراض دو نامزد اصلاح‌طلب رقیب و همچنین شمار گسترده‌ای از هواداران آنها را به دنبال داشت و برخی تجمعات اعتراض و مسالمت‌آمیز آنها با دخالت نیروهای نظامی و انتظامی و لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده شد.

هشت کشور صنعتی که در شهر لاکوئیلای ایتالیا گرد هم آمده بودند در بیانیه خود همچنین موضع‌شان را در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعلام کردند و گفتند: «ما عمیقاً امیدواریم که ایران این فرصت را مغتنم شمارد و به دیپلماسی بخت (دیگری) بدهد.»

ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، که خود در وین در گفت‌وگوهای ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران شرکت داشت از لحن بیانیه گروه هشت استقبال کرد و گفت: «به نظر من این بیانیه قدرتمند و نمایانگر حس واقعی اضطرار در همه ماست.»

رئیس جمهور آمریکا در مورد مهلتی که گروه هشت به جمهوری اسلامی داده است گفت که کشورهای غربی واکنش ایران را در اجلاس گروه بیست که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود بررسی خواهند کرد.

باراک اوباما این زمان‌بندی را چنین توضیح داد که «جامعه بین‌الملل به ایران می‌گوید دری هست که می‌توانید از آن رد شوید و تنش‌ها را کاهش دهید و به جامعه جهانی بپیوندید».

آقای اوباما گفت: «ما قرار نیست تا ابد صبر کنیم و اجازه دهیم که [ایران] تسلیحات هسته‌ای بسازد... و یک روز صبح از خواب بیدار شویم و خود را در موقعیتی بسیار بدتر بیابیم.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در پایان این اجلاس در مورد سرکوب مردم معترض به نتیجه انتخابات در ایران گفت: «ما با ایران انتقاد شدید‌اللحن خود را در مورد نادیده گرفتن حقوق مردم مانند حق تجمعات در میان گذاشته‌ایم. همچنین بار دیگر از آنها خواسته‌ایم که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنند و با جامعه بین‌الملل وارد مذاکره شوند.»

در همین زمینه روز پنج‌شنبه کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز اشاره کرد که جامعه بین‌الملل در مورد موضع خود در قبال جمهوری اسلامی یکپارچه و متحد است و «اگر می‌‌خواهیم به ایران نشان دهیم که نباید پای خود را از حدی فراتر بگذارد» وضع تحریم‌های بیشتر را بررسی خواهد کرد.

Rachel Maddow: New Iranian Government Protests

برنامه 18 تیر Rachel Maddow در شبکه تلویزیونی MSNBC