۱۳۸۸ تیر ۱۹, جمعه

تظاهرات ایرانیان در استکهلم، یادمان ۱۸

روز پنج­شنبه ۹ ژوئیه برابر بود با ۱۸ تیر، سالگرد اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران و سرکوب آنها از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی. به این مناسبت عصر امروز گردهمائی­ای از سوی جریان ابتکار مردمی Folk initiativ در میدان Mynttorget در شهر استکهلم و در نزدیکی پارلمان سوئد برگزار شد.

Foto: Payam Ghanbarzadeh/SR International


در این مراسم چندین سیاستمدار، هنرمند و اهل قلم ایرانی و سوئدی سخنانی در پشتیبانی از دانشجویان و جوانان ایران انجام دادند. آرنه روت Arne Ruth خبرنگار پرتجربۀ سوئدی گردانندۀ این همایش بود که در آغاز همایش به یاد جانباختگان وقایع اخیر ایران یک دقیقه سکوت اعلام کرد. ماتس اینرشون Mats Einersson از حزب چپ و اریک اوله­من Erik Ulleman از حزب لیبرال مردم Folkpartiet از جملۀ سخنرانان این همایش بودند. اریک اوله­من سخنانش را با عبارت فارسی «درود بر همگی» آغاز کرد و با «زنده باد آزادی» به پایان رساند که مورد تشویق جمعیت حاضر قرار پرفت. سوسن تسلیمی کارگردان و هنرپیشه در سخنان خود از جمله گفت: «امور اکثریت جمعیت ایران را جوانانی تشکیل می­دهند که پس از انقلاب متولد شده­اند. آنها طرفدار آزادی هستند و چنانچه از این رژیم پیروی نکنند، رژیم نابود خواهد شد.» سوسن تسلیمی افزود: «یاد تمام جوانانی که به خاطر آزادی ایران به قتل رسیده­اند همیشه در خاطر ما خواهد ماند.»
نادین پک­گول Nadin Pekgul مسئول انجمن زنان سوسیال­دمکرات یکی دیگر از سخنرانان مراسم بود که در بخشی از سخنانش اظهار داشت: «به نظر من ایران واقعی آن ایرانی نیست که از سوی احمدی­نژاد معرفی می­شود، بلکه ایران، ایرانی است که کسانی چون شیرین نشاط، شیرین عبادی و پروین اردلان معرفش هستند.» پک­گل افزود: «رژيمی که از داشتن چنین شهروندانی مفتخر نیست بهتر است نابود شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر