۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

دعوت ژاپن از سعید جلیلی برای بازدید از هیروشیما

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای سفری ۴ روزه به ژاپن رفته است. مباحث هسته‌ای از جمله محورهای این سفر است. به گفته مقام‌های ژاپن، جلیلی با دیدار از هیروشیما با تراژدی استفاده از سلاح هسته‌ای بیشتر آشنا خواهد شد.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، از روز یکشنبه برای دیداری رسمی از ژاپن در این کشور به سر می‌برد. گرچه هدف اصلی این سفر تعیین نشده است، ولی مقام‌های ایران می‌گویند که تبادل نظر در باره‌ی اوضاع خاورمیانه، همکاری‌ها در افغانستان و مسائل مربوط به انرژی و ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای از محورهای عمده این سفر هستند. یکی از سایت‌های نزدیک به دولت نیز از قول یکی از مسئولان دفتر معاونت رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مذاکره درباره نیروگاه گداخت هسته‌ای و بازدیدهای معمول را از جمله اهداف سفر جلیلی ذکر کرده است.

تاریخ مناسبات میان ایران و ژاپن به هشتاد سال پیش می‌رسد. ایران سومین تامین‌کننده‌ی بزرگ نفت ژاپن است و در مقابل از این کشور کالاهای صنعتی و تولیدی وارد می‌کند. ارزش مبادلات اقتصادی میان دو کشور در سال ۲۰۰۸ به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. با این همه، ژاپن در مناقشه اتمی ایران پیوسته مواضعی نزدیک به مواضع آمریکا داشته است و تحریم ۱۰ بانک ایرانی در سال ۲۰۰۶ و حتی خروج این کشور از قرارداد مربوط به بهره‌برداری از میدان بزرگ نفتی آزادگان نیز به فشارها علیه ایران به خاطر برنامه هسته‌ای آن بی‌ارتباط تلقی نمی‌شود.

نگرانی از ادامه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران

جلیلی در روز اول دیدارش از ژاپن با کاتسویا اوکادا، وزیر خارجه این کشور، دیدار کرد. اوکادا در این دیدار از خودداری جمهوری اسلامی ایران از پذیرش پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه تبادل اروانیوم ابراز تاسف کرد. روزنامه نیشی نیهون روز سه‌شنبه نوشت، اوکادا در این دیدار گفته که ژاپن از اینکه دولت ایران پیشنهاد آزانس بین‌المللی اتمی را نپذیرفته و به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد به‌شدت نگران است.

اوکادا در این دیدار همچنین با اشاره به فعالیت‌های تهدیدآمیز موشکی و اتمی کره شمالی بر نگرانی جامعه جهانی از چگونگی مناسبات میان دولت‌های ایران و کره شمالی تاکید کرده است. این موضع نیز تأییدی بر همسویی ژاپن با گروه ۵+۱ و به خصوص با کشورهای غربی تلقی می‌شود. با این همه، با توجه به رابطه تجاری نسبتاَ خوب ایران و ژاپن، سفر جلیلی به این کشور، می‌تواند بخشی از تلاش‌های ایران برای ممانعت از ایجاد جبهه‌ای وسیع برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی به حساب آید.

نکته قابل اعتنا در سفر جلیلی به ژاپن، دعوت از او برای بازدید از نیروگاه‌های اتمی این کشور است. ظاهراَ ژاپن قصد دارد به ایران نشان دهد که در فناوری هسته‌ای از ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های خوبی برخوردار است و اگر تهران بر سر مسائل هسته‌ای‌اش چرخش نشان دهد، می‌تواند مطمئن باشد که ژاپن شریک خوبی برای آن در این زمینه خواهد بود. یک هدف کوتاه‌مدت‌تر می‌تواند این باشد که ژاپن به عنوان کشوری که رابطه‌ای کم‌تنش‌تر با جمهوری اسلامی داشته، نقشی فعال در زمینه تبادل سوخت هسته‌ای و تحقق پیشنهاد آژانس اتمی به عهده بگیرد.

درس‌های هیروشیما

آمریکا، متحد اصلی ژاپن، در یک سال اخیر سیاست منعطف‌تری نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته است. این سیاست بر مناسبات میان ژاپن، متحد اصلی آمریکا در شرق آسیا، با ایران هم بی‌تاثیر نبوده و ژاپنی‌ها کمتر در یک سال گذشته تحریم علیه ایران را در دستور کار داشته‌اند. دولت جدید حزب دمکراتیک که از تابستان امسال در ژاپن بر سر کار آمده نیز سیاست‌های نسبتا متفاوت‌تری نسبت به حزب لیبرال دمکرات دارد که در ۵۰ سال گذشته زمام امور این کشور را در دست داشت.

گرچه جلیلی در بدو ورودش به ژاپن خواستار خلع سلاح بین‌المللی شد تا فاجعه‌ی هیروشیما امکان تکرار نیابد، اما به نظر نمی‌رسد که این سخنان نیز در نگاه تردید‌آمیز ژاپن به سیاست هسته‌ای ایران تغییری ایجاد نکرده است. این امر در توضیح کاتسویا اوکادا، وزیر خارجه ژاپن، در باره‌ی دلیل دعوت از جلیلی به دیدار از هیروشما هم بازتاب داشت: «امیدوارم ببینید که سلاح هسته‌ای چه پیامد تراژیکی به دنبال دارد.»

White House prods Iran over nuclear deadline

WASHINGTON – The White House is warning Iran's leader to take seriously a year-end deadline over its nuclear program, responding sternly to defiant language by the Iranian president.

President Mahmoud Ahmadinejad (ah-muh-DEE'-neh-zhahd) on Tuesday dismissed a looming deadline from the Obama administration and its allies for Tehran to accept a U.N.-drafted deal to swap enriched uranium for nuclear fuel. President Barack Obama wants Iran to respond to an offer of dialogue and show it will allay fears of weapons development.

تصاوير خداحافظي با مرجع سبز


چقدر بهت پول دادند؟

عوامل موساد يا سيا؟!!

اعدامي‌هاي سيرجان ربوده شدند

خبرگزاری هرانا - حقوق زندانیان: صبح امروز قرار بود طبق برنامه قبلي دو نفر به نام‌هاي اسماعيل‌فتحي‌زاده و محمد اسفنديارپور در ملأ عام به دار مجازات آويخته شوند كه در حمل و نگهداري سلاح جنگي غيرمجاز، سرقت از بانك نجف‌شهر و آزار و اذيت مردم اقدام كرده بودند و حكم در ديوانعالي كشور تائيد شده بود.
در اقدامي غيرمنتظره بستگان دو نفر اعدامي كه جمعيت زيادي را تشكيل داده بودند، با سر و صداي زياد قبل از اعدام و حتي فحاشي به مسئولان منتظر بودند تا حكم اجرا شود و آنها حمله كنند و به محض اجراي حكم، محوطه اعدام سنگباران شد و نيروي انتظامي هم اقدام به شليك تير هوايي و گاز اشك‌آور كرد.
در اين شلوغي بستگان اعدامي‌ها اجساد خود را ربودند و گفته مي‌شود كه يكي از آنها هنوز زنده است كه به دست اقوام خود افتاده است.
همچنين در اين شلوغي يك دستگاه خودرو متعلق به تماشاچيان نيز به آتش كشيده شد.
در همين راستا خبرنگار فارس در كرمان در تماس تلفني با فرج‌الله كارگر دادستان سيرجان شرح ماجرا و اقدامات آتي را به منظور برخورد با عوامل اغتشاش سئوال كرد كه وي اظهار داشت: اكنون در حال برگزاري جلسه شوراي تامين شهرستان سيرجان هستيم و پس از اتمام جلسه با خبرگزاري تماس حاصل مي‌كنم.

مادر شجاع شهید سهراب اعرابی به ماموران: اگر می‌خواهيد عکس‌های سهراب را پاره کنيد بايد با همه‌ی مردم مقابله کنيد

طبق خبر دريافتی بعدازظهر امروز چند نفر از نيروهای امنيتی به ساختمان محل سکونت خانواده‌ی سهراب اعرابی، واقع در شهرک آپادانای تهران، حمله کرده و تمامی عکس‌های اين جوان کشته‌شده در وقايع پس از انتخابات را از کُريدورهای آپارتمان تا در ورودی خانه، کنده و پاره کردند. اين اقدام نيروهای امنيتی هنگامی صورت گرفت که پروين فهيمی، مادر سهراب در خانه نبود. خانم فهيمی هنگامی که به خانه رسيد و با اين صحنه روبرو شد به اعتراض بر خاست. پروين فهيمی اين عمل را دخالت در حريم خصوصی خانواده‌ی خود ناميد. افراد حمله‌کننده اعلام کردند که از سوی پليس امنيتی آمده‌اند و افراد آپارتمان اجازه‌ی نصب تصاوير سهراب را ندارند. آن‌ها گفتند که پروين فهيمی نيز از سوی نيروهای امنيتی اظهار شده‌است. مادر سهراب در برابر آن‌ها ايستادگی کرد و به ماموران گفت اگر می‌خواهيد عکس‌های سهراب را پاره کنيد بايد با همه‌ی مردم مقابله کنيد. پروين فهيمی در مورد اظهار خود نيز به ماموران گفت شما پسر من را کشتيد؛ تا چند روز موبايل سهراب پيش شما بود اما مرا «اظهار» نکرديد، چندين روز مرا از اين زندان به آن زندان و از اين اداره به آن اداره کشانديد؛ حالا اظهارم می‌کنيد. مامورين با مواجه با مقاومت مادر سهراب محل را ترک کرده و رفتند

وزیر اطلاعات ایران: بر 'جریان فتنه' تسلط کامل داریم

وزیر اطلاعات ایران از شناسایی ۸۰ موسسه، بنیاد، صندوق و نهاد خارجی که به گفته او در 'جریان فتنه' نقش داشته اند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حیدر مصلحی در همایش استانداران ایران که روز دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ (۲۱ دسامبر ۲۰۰۹) برگزار شد، گفته است که وزارتخانه تحت امر او تردد عوامل 'فتنه' به کشورهای غربی به خصوص انگلستان را زیر نظر دارد.

آقای مصلحی ضمن اشاره به ویژگی های اعتراضات مردمی پس از انتخابات خرداد ماه که او از آن تحت عنوان 'فتنه' یاد کرده است، شکل گیری این اعتراضات را به فعالیت های گروه هایی نظیر سازمان مجاهدین خلق، طرفداران نظام پادشاهی، بهائیان، همجنس خواهان، و فعالان جنبش های زنان در ایران نسبت داده است.

وزیر اطلاعات ایران از کشف جزواتی خبر داده است که در بازرسی از منزل یکی از افراد به گفته او 'سران فتنه' پیدا شده است و مضمون آنها شباهت بسیاری به 'ادبیات حزب توده' ایران دارد.

پیش تر در جریان دادگاه هایی که تصاویر آن از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، دادستان از کشف اسناد، اسلحه و مواد مخدر از دفتر و خانه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات خرداد ماه در ایران، خبر داده بود.

در جریان مهر و موم کردن دفتر مهدی کروبی (نامزد معترض به نتایج انتخابات) نیز خبرهایی مبنی بر کشف اسناد و مدارکی در ارتباط با جریان اعتراضی موسوم به 'جنبش سبز'، در خبرگزاری های دولتی ایران منتشر شده بود.

آقای مصلحی بدون نام بردن از فرد یا موسسه ای اعلام کرده است که وزارت اطلاعات ایران ۸۰ موسسه، بنیاد، صندوق و نهاد بیگانه فعال را شناسایی کرده است.

او مدعی شده است که بنابر اسناد به دست آمده، یکی از این موسسات بودجه ای بالغ بر یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار برای گسترش دادن اعتراضات خیابانی و نافرمانی های مدنی، پیش بینی کرده است.

تجمع هواداران آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل بیت آیت‌الله منتظری در قم

گروهی از هواداران آیت الله خامنه ای در قم، در اعتراض به شعارهای مطرح شده در تشییع جنازه آیت الله منتظری، در مقابل دفتر او تجمع کردند، اما پلیس از نزدیک شدن آنان جلوگیری کرد و آسیبی به این دفتر وارد نشد.

خبرگزاری فارس که از دولت ایران حمایت می کند، از صبح روز سه شنبه اول دی (۲۲ دسامبر) در گزارشی نوشته بود که گروهی از مردم قم قصد دارند در اعتراض به شعارهایی که در جریان تشییع جنازه آقای منتظری علیه رهبر و مسئولان دولت ایران داده شد، از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی در مقابل بیت آیت الله خمینی "تجمع و راهپیمایی" کنند.

این خبرگزاری بعدا گزارش داد که این تجمع انجام شده و تجمع کنندگان از جمله شعار داده اند: "وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد"، "سبز فقط سبز علی، لعنت به سبز اموی" و "رهبر اگر فرمان دهد، جان را نثارش می کنیم".

بنا بر این گزارش، احمد پناهیان، روحانی ای که در این تجمع سخنرانی می کرد، گفت: "سنگرهای منافقین در قم باید تخریب شود".

تجمع و تظاهرات هواداران دولت و رهبر ایران از مقابل بیت آیت الله خمینی در میدان روح الله قم آغاز شد که حدود یک کیلومتر با بیت آیت الله منتظری فاصله دارد.


خبرگزاری فارس گزارش داد که تظاهر کنندگان پس از جمع شدن در میدان روح الله، به سمت حرم حضرت معصومه و از آنجا به سوی بیت آیت الله منتظری حرکت کردند.

پیش تر خانواده آقای منتظری از احتمال حمله به دفتر و بیت او ابراز نگرانی کرده بودند.

جمعیت انبوه [در مسجد اعظم قم] با شعارهای 'این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده' و 'خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست'، 'مرگ بر اسرائیل'، 'مرگ بر آمریکا' و... اعلام کردند که به سران فتنه اجازه نمی دهند حضور آنها در تشییع جنازه آیت الله منتظری که در پی پیام رهبر معظم انقلاب صورت پذیرفته است را به حساب خود بنویسند

روزنامه کیهان

احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری بعد از ظهر روز سه شنبه در مورد وضعیت دفتر و بیت او به بی بی سی فارسی گفت: "صبح موانعی ایجاد کردند اما پس از مذاکراتی که با مسئولان داشتیم، موانع را برداشتند و رفت و آمد عادی شد و ظهر هم نماز جماعت برگزار کردیم".

او که حدود ساعت ۱۴:۳۰ به وقت ایران با بی بی سی گفت و گو می کرد، گفت: "الآن هیچ مزاحمتی وجود ندارد، اما بعد از ظهر قرار است در مقابل بیت امام تظاهراتی در اعتراض به شعارهایی که در تشییع جنازه آیت الله منتظری داده شد، برگزار شود".

احمد منتظری گفت که با مسئولان استانداری قم تماس گرفته و از آنها خواسته است که امنیت دفتر و بیت آقای منتظری را تأمین کنند.

او همچنین گفت که خانواده آقای منتظری برای پرهیز از بروز درگیری، مراسمی در روزهای سوم و هفتم درگذشت او برگزار نخواهند کرد.

یکی از اعضای دفتر آیت الله منتظری هم حدود ساعت ۱۸:۳۰ به وقت محلی به بی بی سی گفت که پیش از نماز مغرب و عشاء گروهی از هواداران دولت در مقابل دفتر آقای منتظری تجمع کردند و شعارهایی دادند، اما پس از نماز متفرق شدند.

روز دوشنبه و پس از پایان مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری هم تجمع و درگیری های پراکنده ای در اطراف دفتر و بیت او اتفاق افتاد.

برخی گزارش ها از پاره کردن پوسترها و نمادهای عزاداری نصب شده به در و دیوار بیت و شکستن شیشه های حسینیه و دفتر توسط هواداران دولت حکایت داشت.

این گروه از شعارهای تند گروهی از تشییع کنندگان، علیه آیت الله علی خامنه ای خشمگین شده بودند.

گزارش هایی هم از حضور اعتراضی این گروه در مقابل منزل آیت الله یوسف صانعی منتشر شده بود.

میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر برکنار شد

میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران با رای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از ریاست فرهنگستان هنر برکنار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد محمدیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: " اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امشب (سه شنبه، اول دی) خود، میرحسین موسوی را از ریاست فرهنگستان هنر بركنار و علی معلم دامغانی (شاعر) را جایگزین وی كردند."

همچنین در این جلسه جهانگیر الماسی (بازیگر)، مصطفی رحماندوست (شاعر) و مهدی کلهر (مشاور رئیس جمهوری) به عنوان اعضای جدید فرهنگستان انتخاب شدند.

دو هفته پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقیما علی معلم دامغانی، شاعر را به عضویت پیوسته فرهنگستان هنر درآورد.

این در حالی است که طبق اساسنامه فرهنگستان هنر، 20 عضو از 30 عضو پیوسته فرهنگستان باید به پیشنهاد این فرهنگستان باید به پیشنهاد شورای هنر و یا تائيد شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شوند و 10 عضو دیگر توسط همان 20 نفر انتخاب می شوند.

در ماههای گذشته و بدنبال تحولات پس از انتخابات ایران آقای موسوی بطور پیوسته در کار خود در فرهنگستان هنر حاضر می شد. در ماههای گذشته شماری از هواداران دولت با تجمع در مقابل ساختمان فرهنگستان هنر، شعارهایی علیه آقای موسوی سر دادند.

آقای موسوی همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اما گزارشی در خصوص اینکه آیا بدنبال اعتراضات پس از انتخابات، وی در جلسات این مجمع شرکت کرده است و یا خیر منتشر نشده است.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی در سال 1378 تشکیل شد و ریاست آن از ابتدای تاسیس برعهده میر حسین موسوی بود.

طبق اساسنامه اولیه فرهنگستان هنر، این موسسه با شخصیت حقوقی مستقل به نهاد ریاست جمهوری وابسته است و اعتبارات آن در بودجه سالانه كشور در ردیف اعتبارات نهاد ریاست جمهوری منظور می شود.

بر اساس این اساسنامه رئیس فرهنگستان هنر به پیشنهاد مجمع عمومی و حكم ریاست عالیه فرهنگستان‌ها (رئیس جمهوری)، از میان سه نفر از صاحب نظران برجسته كشور برای مدت چهار سال انتخاب می شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

اما در مصوبه جدید (مصوب 16 آبان 1388) شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن بر عهده محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران است، رئیس فرهنگستان از میان اعضای فرهنگستان، به پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم او برای یک دوره چهارساله انتخاب می شوند.