۱۳۸۸ شهریور ۴, چهارشنبه

جبهه مشارکت: دادگاه را عوامل کودتا برپا کرده‌اند

صحنه‌ای از چهارمین جلسه دادگاه متهمان سیاسی

اعتراض به روند محاکمه بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر ایران گسترش می‌یابد. بستگان چهره‌های سیاسی برجسته، سازمان‌دهندگان دادگاه‌ها را "مزدوران"ی نامیدند که پایگاهی ندارند. جبهه مشارکت آنان را "عوامل کودتا" خواند.

پس از پخش تلویزیونی چهارمین جلسه‌ی محاکمه‌ی بازداشت‌شدگان، جبهه مشارکت ایران اسلامی کیفرخواست منتشره را کار "عوامل کودتا" دانست و آن را مورد اعتراض شدید قرار داد. این تشکیلات سیاسی اصلاح‌طلب در بیانیه خود بر این نکته تاکید کرد که متهمان در شرایط روانی بسیار سخت، انزوا و بی‌خبری از آنچه در خارج از زندان می‌گذرد، مجبور به ارائه تحلیل‌هایی شده‌اند که بی‌تردید پس از آزادی آن را رد خواهند کرد.

«کیفرخواستی علیه احزاب»

در بیانیه شدیداللحن جبهه مشارکت همچنین آمده است: «کیفرخواست قرائت‌شده نه علیه متهمان حاضر در دادگاه که علیه احزاب و گروه‌هایی بوده که سال‌ها است موی دماغ قدرت‌اند».

جبهه مشارکت در رابطه با اعترافات سعید حجاریان نوشته است: «سعید عزیز بزرگ‌منشانه خواسته بسیاری اهرم‌های فشار بر حزب و خانه‌اش جبهه مشارکت را به دوش بگیرد. حال آن‌که تک‌تک اعضای این حزب سرفرازانه در کنار هم و در کنار او از عملکرد ۱۱ ساله خود دفاع می‌کنند».

سعید حجاریان در آخرین جلسه دادگاه

«جبهه مشارکت ایستادگی می‌کند»

همزمان با انتشار بیانیه جبهه مشارکت، علی شکوری‌راد، عضو شورای مرکزی این حزب، نیز در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، بر پایداری جبهه مشارکت تاکید ورزید. در ناآرامی‌های پس از انتخابات ۲۲ خرداد، دفتر جبهه مشارکت لاک‌ومهر و گروهی از رهبران اصلی آن بازداشت شدند. دبیرکل حزب، قائم مقام و چند تن دیگر از اعضای اصلی آن هنوز هم زندانی هستند.

با این‌همه، شکوری‌راد در گفت‌وگو با اعتماد توضیح داد که مجموع اعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی جبهه مشارکت را ۴۵ نفر تشکیل می‌دهند و به رغم دستگیری دبیرکل و قائم مقام حزب، فعالیت کادر مرکزی حزب تعطیل نخواهد شد. عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت اضافه کرد: «حزب در هر منطقه یک شورای منطقه‌ای دارد که فعالیت‌ها را در همان منطقه سازماندهی می‌کند. این بخش از فعالیت‌های حزب آسیب چندانی ندیده است».

به گفته شکوری‌راد، جبهه مشارکت حضور سیاسی خود را به معنای موضع‌گیری در برابر حوادث روز نه تنها کمتر نکرده، بلکه گسترش هم داده و انسجام درونی حزب هم به طور کامل حفظ شده است. این حزب کمیته‌ای برای پی‌گیری وضعیت بازداشت‌شدگان تشکیل داده که به صورت جدی فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

«افزایش مخالفان احمدی‌‌نژاد»

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی اظهار داشت: «طیف کسانی که احمدی‌نژاد را برای کشور یک خسارت می‌دانند بسیار گسترده است. بخش وسیعی از آن‌ها از مهندس موسوی پشتیبانی می‌کنند و بخش کوچکی از آن‌ها که در ساختار قدرت هستند، هرچند فاصله‌شان را با موسوی حفظ کرده‌اند، اما به دلیل رویکرد انتقادی جدی نسبت به احمدی‌نژاد معارضه‌ای با مهندس موسوی ندارند».

در برابر این پرسش که آیا کنگره حزب امسال برگزار می‌شود یا نه، شکوری‌راد گفت: «فکر می‌کنم کنگره امسال حتی پررونق‌تر از قبل برگزار شود، چون حرف‌های زیادی هست که اعضا با هم رد و بدل کنند و اتخاذ سیاست‌های جدید بسیار مهم است».

اعتراض شدید بستگان شخصیت‌های بازداشت‌شده

در کنار اعتراضات جبهه مشارکت، فرزندان و دامادهای تاج‌زاده و حجاریان، فرزند بهزاد نبوی و همسر محمدرضا جلایی‌پور نیز با صدور بیانیه جداگانه‌ای خطاب به "ملت صلح‌طلب و بزرگوار ایران" ادعاهای دادستان را تاییدکننده این واقعیت دانستند که "حاکمیت انحصارطلب" از مدت‌ها پیش در فکر تصفیه حساب با اصلاح‌طلبان و نمایندگان مجلس ششم بوده و اعتراضات به انتخابات را تنها محملی برای انتقام‌گیری یافته است.

عارفه تاجزاده، زینب حجاریان، علیرضا رئیسی، فاطمه شمس، علی طباطبایی و میثم نبوی، سازمان‌دهندگان محاکمات را عاملان یک "جریان دروغگو، بی‌هویت، مجیزگو و مزدور" نامیدند که هیچ پایگاهی در میان مردم ایران، نخبگان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا، حوزه علمیه قم و مراجع تقلید ندارند و "تنها تکیه‌گاه آنان باتوم، اسلحه و زندان" است.

بستگان محاکمه‌شدگان در بیانیه خود خطاب به ملت ایران نوشتند: «ما با شما عهد می‌بندیم که تا آخر این مسیر دشوار در کنار شما خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد خون شهدا پایمال شود».



پاسخ آيت الله منتظری به نامه ۲۹۳ نفر از روشنفکران و نخبگان: اعلام‏ ‏کنند اين حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی و هيچ کس هم حق‏ ‏اعتراض ندارد

حضور محترم برادران و خواهران عزيز، روشنفکران و نخبگان محترم
‏ ‏پس از سلام و تحيت ; در رابطه با نامه ارسالی مورخ ‏۸۸/۶/۱‏ آن عزيزان ،‏ ‏ضمن قدردانی و ارج نهادن به ايثارگری و شهامت و پايداری شما و ملت‏ ‏بزرگوار و عزيز ايران ، معروض می‎دارم که اينجانب بارها تذکرات و‏ ‏پيشنهادهايی را برای بيرون رفتن از اين بحران ويرانگر ارائه نموده ام ، ولی‏ ‏ظاهرا حضرات برای رسيدن به مقاصد دنيوی خويش چنان چشم و گوش و‏ ‏دل بر حقايق بسته اند که نه می‎بينند و نه می‎شنوند، ولی از آنجا که هنوز‏ ‏مبارزات با رژيم گذشته در اذهان بسياری از افراد زنده است و در ميان‏ ‏سردمداران حکومتی بعضا کسانی هستند که خود طعم شکنجه و زندان و...‏ ‏را چشيده اند اينجانب هنوز نا اميد نيستم و اميدوارم تا کاملا دير نشده‏ ‏مسئولين امر به خود آيند و بيش از اين وجهه نظام جمهوری اسلامی را در‏ ‏بين توده های زجر کشيده و سيلی خورده ايران و در سطح جهانی خدشه دار‏ ‏نکنند و موجب سقوط خود و نظام نگردند.




‏ ‏دين اسلام ، دين کامل الهی است و در آن آزادی عقيده و بيان چنان روشن‏ ‏و واضح است که قرآن کريم در مورد اصل پذيرش دين می‎فرمايد: ( لا‏ ‏اکراه فی الدين ) يعنی زور و اجباری در پذيرش دين نيست ; و بايد‏ ‏پذيرفتن اصول دين با استدلال و برهان باشد. و سيره و روش رسول‏ ‏خدا(ص ) و ائمه معصومين (ع ) نيز اين گونه بوده که مردم در کمال آزادی و‏ ‏بدون لکنت زبان و بدون هيچگونه ترس و واهمه ای درباره مسائل انتقاد و‏ ‏اظهارنظر نمايند. بزرگترين ستم و ظلم به اسلام عزيز رفتار مستبدانه با‏ ‏مردم تحت عنوان حکومت دينی و اسلامی است .

‏ ‏اميدوارم مسئولين امر از اين راه انحرافی که در پيش گرفته اند دست‏ ‏برداشته و حقوق از دست رفته مردم را استيفا نمايند، خسارات را جبران‏ ‏نموده و بی گناهان را بيش از اين در زندان نگه ندارند، و با پايان دادن به‏ ‏سناريوهای نمايشی دادگاهها و پخش اعترافات آنچنانی بيش از اين قضاء‏ ‏اسلامی را مسخره نکنند; و يا لااقل شجاعت اين را داشته باشند که اعلام‏ ‏کنند اين حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی و هيچ کس هم حق‏ ‏اعتراض و اظهارنظر و انتقاد ندارد.

‏ ‏اميدوارم خداوند کريم در اين ماه مبارک رمضان همه ما را از کجروی ها‏ ‏باز داشته و مشمول هدايت های مستمر خويش قرار دهد.
‏ ‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته .