۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

اقدام بی‌سابقه دولت اوباما در جلوگیری از صدور قطعنامه علیه ایران


روز گذشته، مقامات رسمی دولت آمریکا در اقدامی بی‌سابقه، در نشست مشترکی با اعضای کنگره آمریکا، رسما از آنها خواستند درباره جدیدترین قطعنامه تحریم ایران که شدیدترین قطعنامه‌هایی است که تاکنون علیه ایران تصویب شده است، دست نگه دارند.

به گزارش «تابناک»، «جیمز.بی.استینبرگ»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت: دولت آمریکا از کنگره درخواست تحریم نکرده و کاخ سفید از کنگره خواسته است که انعطاف پذیری بیشتری در ارتباط با دولت ایران از خود نشان دهد.

همچنین «روبرت مندز»، سناتور دمکرات ایالت «نیوجرسی» اعتقاد دارد، استینبرگ به دنبال آن است که قعطنامه‌ای علیه ایران از کنگره برای دولت ارسال نشود.

بنا بر این گزارش، اعضای کنگره آمریکا بارها از معاون وزیر خارجه کشورشان درخواست کرده اند که او زمانی برای پایان مذاکرات ایران و آمریکا تعیین کند تا آنها بتوانند قطعنامه تحریمی را علیه ایران به اجرا بگذارند، اما «جیمز.بی.استینبرگ»، تاکنون زمانی را برای این موضوع اعلام نکرده است.

گفتنی است، اعضای کنگره آمریکا همگی بر این باورند که دولت ایران قابل اعتماد نبوده و به توافقات حاصله در مذاکرات ژنو متعهد نخواهد ماند.

در همین حال، سناتور «رابرت کیسی» اعلام کرد: ایران در سال 2006 نیز موافقت کرد که اورانیوم خود را برای غنی‌سازی به روسیه بفرستد؛ اما به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرد.

به نظر می‌رسد، با توافق دیروز، کنگره به دولت اوباما فرصت داده است تا راهکاری دیپلماتیک برای حل اختلافات خود با دولت ایران پیدا کند.

http://mytasvir.com/photo/gallery/24ad0bf60612ee.jpg
http://i10.tinypic.com/4kvvz0l.jpg

از فشاربرای مصاحبه تا حکم محاربه

اعتراف و حضور در نمایش های تلویزیونی، تحت فشار هستند. برخی از این زندانیان هم که با اتهاماتی چون محاربه مواجه هستند، به گفته وکلا و خانواده هایشان در وضعیت سخت تری به سر می برند. نسرین ستوده و نعمت احمدی، وکلای تعدادی از این زندانیان در گفتگو با "روز" از این وضعیت سخن گفته اند.خانم ستوده، وکالت کیوان صمیمی، عیسی سحرخیزو عاطفه نبوی را بر عهده دارد و آقای احمدی، وکیل فیض الله عرب سرخی، جواد امام، مجید نیری، صادق نوروزی و امیرحسین باستانی نژاد است که از بین آنان تاکنون امام، نیری و نوروزی با قرار وثیقه آزاد شده اند.

این مصاحبه در پی می آید.

کیوان صمیمی، تحت فشار برای مصاحبه تلویزیونی

نسرین ستوده در گفتگو با "روز" وضعیت کیوان صمیمی را نگران کننده توصیف کرد و گفت: آقای صمیمی در آخرین تماسی که با خانواده خود داشته گفته به شدت برای اعتراف و مصاحبه تلویزیونی تحت فشارست، اما تاکنون زیر بار این عمل غیر قانونی نرفته است.

آقای صمیمی، مدیر مسوول ماهنامه توقیف‌شده «نامه» و عضو شورای مرکزی «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات» است که یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

خانم ستوده درباره وضعیت این موکل خود افزود: آقای صمیمی به خانواده اش گفته است در وضعیت بسیار ناراحت کننده ای به سر می برد. این در حالیست که از دو هفته پیش قرار وثیقه صد میلیون تومانی برای او صادر شده و من به عنوان وکیل ایشان بارها برای اجرای این قرار مراجعه کرده ام، اما با برخورد بسیار ناشایست آقای سبحانی، بازپرس شعبه دو دادسرای امنیت دادگاه انقلاب مواجه شده ام و این سوال برای من، به عنوان یک وکیل، پیش امده که وقتی با وکلا چنین برخوردی می کنند، با خود متهمان و دور از انظار عمومی چه برخوردهای ناشایستی صورت می دهند.

به گفته خانم ستوده مدیر مسول ماهنامه توقیف شده نامه، در 24 خرداد ماه بازداشت شده اما رایانه دادگاه، تاریخ بازداشت او را 26 مرداد ذکر کرده است: این دو ماه مشخص نیست که آقای صمیمی کجا نگهداری می شده و چه کسی مسول این قضیه است.

عاطفه نبوی و اتهام محاربه

دادگاه عاطفه نبوی، فعال دانشجوی و موکل دیگر خانم ستوده، روز دوشنبه برگزار شد. او به تبانی و اجتماع به قصد برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی، ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و محاربه متهم شده است.

خانم ستوده در این زمینه گفت که خانم نبوی فقط به علت شرکت در راهپیمایی 25 خرداد و همچنین سابقه خانوادگی با این 4 اتهام سنگین رو به رو شده است.

وی توضیح داد: تعدادی از بستگاه خانم نبوی در قرارگاه اشرف به سر می برند و تعدادی دیگر از بستگان ایشان دارای سابقه اتهامات سیاسی هستند اما این مسائل هیچ ربطی به موکل من ندارد.من در جلسه روز دوشنبه دادگاه ایشان اعلام کردم که حتی اگر تمام خانواده خانم نبوی هم طرفدار یک گروه سیاسی باشند، خود ایشان از نظر قانونی مبرا هستند مگر اینکه دلایل کافی مبنی بر فعالیت ایشان در این راستا وجود داشته باشد که هیچ مدرک و سندی دال بر این قضیه در پرونده ایشان وجود ندارد.

به گفته خانم ستوده، بازپرس شعبه دوم دادسرای امنیت، آقای سبحانی، خانم نبوی را تا حد محاربه مجرم دانسته و بازپرس شعبه اول این دادسرا یعنی آقای حیدری فر هم این قرار را تایید کرده است.

وکیل خانم نبوی ابراز امیدواری کرد که قاضی دادگاه با بی طرفی کامل و به طور مستقل به پرونده موکلش رسیدگی و او را از اتهامی که هیچ دلیل و مدرکی برای آن وجود ندارد تبرئه کند.

خانم ستوده همچنین با بیان اینکه هیچ قرار بازداشتی در پرونده خانم نبوی وجود ندارد، ادامه بازداشت او را غیرقانونی خواند و گفت: من با اشاره به همین مساله از قاضی دادگاه تقاضای تبدیل قرار به وثیقه را کردم که رئیس دادگاه در این زمینه به من قول ضمنی دادند و من امیدوارم به این قول خود وفا کنند و روز شنبه قرار خانم نبوی به وثیقه تبدیل شود.

بازداشت بر اساس ورق پاره ای غیرقانونی

خانم ستوده درباره عیسی سحرخیز نیز خبر داد که بازپرس پرونده این روزنامه نگار، قول تبدیل قرار بازداشت او به قرار وثیقه را داده است.

او در عین حال با انتقاد شدید از رویه دستگاه قضایی در نوع بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی گفت: بازداشت کلیه فعالان سیاسی و مطبوعاتی که بعد از انتخابات صورت گرفته کاملا غیرقانونی بوده است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: با کپی برگه ای که نه شماره ای داشته و نه مهر و امضایی، اقدام به بازداشت افراد کرده اند در حالیکه این برگه ورق پاره ای بیش نبوده و هیچ ارزش قانونی برای بازداشت نداشته است.

دادگستری تهران، ثروتمندترین نهاد ایران

نعمت احمدی، حقوقد ان و وکیل تعداد دیگری از فعالان سیاسی بازداشت شده بعد از انتخابات، دادگستری تهران را یکی از ثروتمند ترین نهادهای ایران دانست و به "روز" گفت: بعد از 22 خرداد دادگستری تهران با این وثیقه های سنگینی که صادر کرده اند، صاحب ثروت هنگفتی شده است.

وی درباره وضعیت و پرونده فیض الله عرب سرخی که یکی از موکلان اوست گفت: در باره آقای عرب سرخی، در مراجعات متعددی که به دادگاه داشتم، می گفتند پرونده ایشان دست ما نیست. لذااین قضیه برای من به عنوان وکیل خیلی جالب و تامل برانگیز بود که اگر پرونده آقای عرب سرخی دست دادگاه نیست، پس چه کسی قرار بازداشت ایشان را صادر کرده و قاضی پرونده چه کسی است؟

وی افزود: ما وکالتنامه را تنظیم کردیم و به دادگاه ارائه دادیم که به امضای آقای عرب سرخی برسد اما در ملاقات دو هفته پیش ایشان با خانواده شان، آقای عرب سرخی گلایه کرده بودند که چرا برای او وکیل گرفته نشده است. خانواده ایشان هم گفته بودند که وکالت نامه را فرستاده ایم اما آقای عرب سرخی گفته بود که نه وکالت نامه ای به او داده اند و نه اطلاعی از این موضوع دارد.

به گفته آقای احمدی، وکالت نامه در حضور خود او توسط قاضی حداد به زندان اوین فاکس شده است. او گفت: حتی اقای حداد با زندان اوین تماس گرفت و من با فردی به اسم محمدزاده، تلفنی صحبت کردم و ایشان گفتند که تا دو روز دیگر وکالت نامه را آقای عرب سرخی امضا می کنند. اما گویا تاکنون این دو روز سر نرسیده است.

دو سال حبس به خاطر عکس منتشره در کیهان

امیر حسین باستانی نژاد، موکل دیگر آقای نعمت احمدی است که به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وکیل آقای باستانی نژاد در این زمینه توضیح داد: درتاریخ 2 تیرماه عکسی در صفحه اول روزنامه کیهان منتشر شد که خانمی، فردی را بغل کرده بود و مانع از کتک زدن او می شد. در داخل آن کادر، عکس چند چهره دیگر نیز بود منجمله یک فرد 62 ساله که بازنشسته است و قلبش را به تازگی جراحی کرده که همان آقای باستانی نژاد است.

آقای احمدی با بیان اینکه موکلش را در جلسه اول دادگاه در کنار آقای ابطحی نشانده بودند، گفت: موکل من متهم به شرکت در تظاهرات غیرقانونی، تبلیغ علیه نظام از طریق شعار دادن و کتک زدن یک بسیجی شده است، این در حالیست که خود کارشناس پرونده اعلام کرده آقای باستانی نژاد بر اساس تصویری که از ویدئو گرفته و تبدیل به عکس شده و در روزنامه کیهان منتشر شده است، نمی توانسته در کادری قرار بگیرد که بسیجی را مضروب کرده باشد.

این وکیل دادگستری افزود: از سوی دیگر همان فرد بسیجی و خانواده اش را بارها به تلویزیون آوردند و گفت که از کسی شکایتی ندارد اما متاسفانه دادگاه بدون توجه به این مساله و بدون توجه به نظر کارشناس پرونده، حکم دو سال زندان را برای آقای باستانی نژاد صادر کرده است.

آقای احمدی با بیان اینکه در تظاهراتی که موکلش به اتهام حضور در آن محاکمه می شود صدها هزار نفر شرکت داشتند، تصریح کرد: اگر قرار است کسی را به خاطر شرکت در این تظاهرات محاکمه کنند پس باید تمام آن چند میلیون شرکت کننده را نیز بیاورند و محاکمه کنند. اگر تظاهرات آن روزغیرقانونی بوده و فردی را به همین دلیل محاکمه می کنند و دیگران را زندانی نمی کنند عملی کاملا غیرقانونی انجام میدهند.

وی با بیان اینکه نسبت به حکم صادره برای موکلش اعتراض کرده است، ابراز امیدواری کرد که در مرحله تجدید نظر، عقلانیتی حاکم شود و بر اساس قانون و عدالت رای صادره علیه موکلش نقض گردد.

نیویورک تایمز: 'گزارش محرمانه' آژانس درباره ایران

مرکز غنی سازی هسته ای در نزدیکی قم

مرکز غنی سازی هسته ای در نزدیکی قم

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز خبر از وجود یک گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی داده که به گفته این روزنامه نتیجه گرفته که ایران اطلاعات کافی برای طراحی و تولید بمب اتمی را کسب کرده است.

نیویورک تایمز نوشته است که این گزارش نهایی نشده است و تدوینگران آن نیز در مقدمه اش تاکید کرده اند که نتایج گزارش آن ها قطعی نیست.

نیویورک تایمز می نویسد که گزارش مذکور "جوانب نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران" نام دارد.

نیویورک تایمز نوشته است که براساس این گزارش، ایران علاوه بر کسب اطلاعات اتمی از منابع خارجی، تحقیقات گسترده ای برای تولید قطعات و اجزای بمب اتمی و قرار دادن کلاهک هسته ای بر روی موشک بالستیک شهاب-3 انجام داده است.

ایران بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید دارد.

دولت ایران بارها تاکید کرده که هیچگاه درصدد تولید بمب اتمی برنیامده است و سازمان های جاسوسی غربی اسناد کاذب و جعلی در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده اند.

به گفته نیویورک تایمز، کارشناسان آژانس گزارش محرمانه یاد شده را بر اساس اطلاعاتی که از سازمان های جاسوسی کشورهای عضو این نهاد دریافت کرده اند و نیز بر مبنای تحقیقات مستقل آژانس، تدوین کرده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس 17 ماه سپتامبر امسال از وجود گزارش محرمانه آژانس خبر داده بود.

به گزارش این خبرگزاری، گزارش مذکور همان سندیست که دولت های غربی از جمله فرانسه محمد البرادعی، مدیرکل آژانس را به پنهان کردن آن متهم کرده اند.

آقای البرادعی بارها تاکید کرده که آژانس دلایل موثق و محکمی که نشان دهد ایران در پی ساخت بمب هسته ای بوده است در دست ندارد، هرچند او بارها خواهان رفع ابهام ها و پاسخ ایران به سوال های آژانس در مورد اتهام های وارده به ایران شده است.

نیویورک تایمز نوشته است که در داخل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره علنی کردن گزارش "جوانب احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران" اختلاف وجود داشته است.

به گزارش نیویورک تایمز، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، با انتشار این گزارش مخالف بوده است.

آقای البرادعی در حال حاضر برای گفت و گو با مقامات سازمان انرژی اتمی ایران در تهران سفر کرده است.

هم زمان با سفر او به ایران، موسسه علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن، بخش هایی از گزارش "جوانب احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران" را منتشر کرده است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن، یک موسسه غیردولتی مستقر در واشنگتن پایتخت آمریکاست که توسط دیوید آلبرایت، کارشناس هسته ای، اداره می شود و تحولات مربوط به برنامه اتمی ایران را از نزدیک دنبال می کند.

نیویورک تایمز نوشته است که یک "مقام ارشد اروپایی" صحت گزیده های منتشر شده از گزارش محرمانه آژانس در وب سایت موسسه علوم و امنیت بین المللی را تایید کرده است.

البته خود این موسسه تاکید دارد که گزارش یاد شده هرچند توسط کارشناسان آژانس تدوین شده، هنوز قطعی و نهایی نیست و بنابراین نمی توان نتایج آن را موضع رسمی آژانس دانست.

نیویورک تایمز می نویسد نتیجه گیری گزارش محرمانه کارشناسان آژانس بسیاری جدی تری از نتیجه گیری سازمان های اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه اتمی ایران است.

16 سازمان اطلاعاتی آمریکا در اواخر سال 2007 میلادی با انتشار یک "برآورد اطلاعاتی" اعلام کردند که ایران کار طراحی سلاح های اتمی و بخش تسلیحاتی کردن برنامه اتمی اش را در سال 2003 متوقف کرد و به احتمال زیاد آن را از سر نگرفته است.

نیویورک تایمز نوشته است که سازمان های اطلاعاتی آمریکا هم اکنون در حال بررسی مجدد برآورد سال 2007 خود هستند.

حکم اعدام برای سه تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران

دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات در ایران

یک مقام دادگستری استان تهران به یکی از خبرگزاری های داخلی ایران گفته است که سه تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران به اعدام محکوم شده اند.

زاهد بشیری راد، مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران روز شنبه ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: "(م.ز) و (الف.پ) به اتهام ارتباط با انجمن پادشاهی ایران و (ن.ع) به اتهام ارتباط با منافقین (سازمان مجاهدین خلق) محکوم به اعدام شده اند".

در روزهای اخیر گزارش هایی از صدور حکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی، از متهمان ارتباط با انجمن پادشاهی ایران منتشر شده بود.

مشخص نیست که آیا منظور مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران از (م.ز) آقای علی زمانی است یا نه.

در کیفرخواستی که معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران روز ۱۷ مرداد در جلسه محاکمه دومین گروه از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران قرائت کرد، از محمدرضا علی زمانی، احمد کریمی، حامد روحی نژاد، آرش رحمانی پور و امیررضا عارفی به عنوان متهمان مرتبط با انجمن پادشاهی ایران در پرونده نام برده شده بود که مخفف نام هیچ یک (الف.پ) نیست.

از میان کسانی که در این پرونده به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران متهم شده بودند هم نام ناصر عبدالحسینی دیده می شد.

مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران گفته است که احکام صادر شده برای این سه متهم قطعی نیست و قابل تجدیدنظرخواهی است.

به گفته او احکام صادر شده به وکلای متهمان ابلاغ شده و آنها می توانند به این احکام اعتراض کنند.

پیش تر اعلام شده بود که حکم ۲۰ تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران صادر شده است.

اکنون آقای بشیری راد می گوید: "لوایح اعتراضی مربوط به ۱۸ نفر از متهمان اغتشاشات اخیر که حکم محکومیت آنها صادر شده بود واصل شده است و به زودی به دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال می شود".

ایران: اگر سوخت راکتور تهران را ندهید، خودمان تولید می کنیم


نشان سازمان انرژی اتمی ایران

ایران می گوید به جای تولید سوخت راکتور تهران در داخل، برایش به صرفه تر است آن را یکجا از خارج خریداری کند

سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که در صورت عدم تامین سوخت با غلظت ۲۰ درصد برای رآکتور تهران از سوی آژانس بین المللی انرژی، خود راسا تولید سوخت مورد نیاز را در برنامه قرار می دهد.

علی شیرزادیان سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران تائید کرده که ایران پیشنهادی را به آژانس بین المللی انرژی ارائه داده تا در ازای تحویل اوانیوم با غلظت ۳.۵ درصد تولید داخلی، این آژانس سوخت با غلظت ۲۰ درصد در اختیار ایران بگذارد.

ایران اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز دارد که پیش از انقلاب اسلامی در ایران ساخته شده و ایزوتوپ لازم برای پرتو-درمانی بیماران سرطانی و انواع رادیو داروها در آنجا تولید می شود.

با آنکه ایران گزینه تولید اورانیوم با غلظت بالا در داخل را مطرح کرده اما به نظر می رسد اصراری هم به تولید سوخت با غلظت ۲۰ درصد در داخل ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می گوید:از نظر اقتصادی برای ما به صرفه تر است که سوخت راکتور اتمی تهران را به طور یکجا خریداری کنیم تا این که بخواهیم برای حدود ۲۰۰ کیلوگرم (اورانیوم) خط تولید اورانیوم را از غلظت پنج درصد به بیست درصد تغییر دهیم.

ایران می گوید ۱۶ سال پیش سوخت مورد نیاز راکتور اتمی تهران را از آرژانتین خریداری کرده است و به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در صورت عدم همکاری برخی کشورها، "به آژانس اعلام می کنیم که ایران راسا اقدام به تامین سوخت راکتور تهران خواهد کرد."

پیشنهاد ایران روی میز

ایران در نشست اخیر گروه پنج بعلاوه یک در ژنو برای مذاکره بر سر پرونده هسته ای این کشور، پیشنهاد تحویل اورانیوم با غلظت پائین و دریافت اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را ارائه کرده اما هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

آقای شیرزادیان می گوید: " قرار است در نشستی که ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر) میان ایران و چند کشور از جمله آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس برگزار می شود در خصوص چگونگی انجام این کار گفتگو شود."

هفته گذشته محمد البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به ایران تائید کرد که گزینه انتقال اورانیوم ایران به خارج جهت غنی سازی تا مرز ۲۰ درصد و تبدیل آن به سوخت رآکتور تهران مورد بحث قرار دارد و در روز ۱۹ اکتبر جلسه ای توسط آژانس در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار می شود که در آن نمایندگان ایران، روسیه، آمریکا و فرانسه برای گفتگو درباره امکان و چگونگی این فرایند دیدار خواهند کرد.

ایران میزان سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی تهران را بسته به میزان فعالیت آن حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلو برآورد کرده است و به گفته آقای شیرزادیان، سوخت موجود برای مدت بیش از یک سال و نیم کفایت می کند.

این در حالی است که برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که سوخت این رآکتور رو به اتمام است و برای همین ایران سعی دارد تا هر چه زودتر تکلیف سوخت آن را مشخص کند اما بنابر گزارش سازمان انرژی اتمی، این مرکز دستکم تا یک سال و نیم دیگر سوخت دارد.