۱۳۸۸ مرداد ۳۰, جمعه

مرکل ایران را تهدید به تحریم انرژی کرد

صدر اعظم آلمان امروز جمعه برای نخستین بار ایران را تهدید به تحریم انرژی کرد.
آنگلا مرکل به روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگِماینه زایتونگ» در مورد همکاری ایران با نهادهای بین‌المللی در زمینه برنامه هسته‌ای خود گفت: «اگر پیشرفتی در این زمینه حاصل نشود ما ناچار خواهیم بود با تحریم‌های بیشتر واکنش نشان بدهیم.»


وی افزود:
«آن‌چه واضح است اینست که تهران که رئیس جمهورش مرتباً حق موجودیت اسرائیل را زیر سؤال می‌برد نباید به بمب اتم دست پیدا کند.»

خانم مرکل تأکید کرد که شش قدرت بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده در ماه سپتامبر برای بحث در زمینه افزایش فشار بر ایران گرد هم می‌آیند.

وزارت امور خارجه روسيه نیز روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد نشست نمايندگان گروه ۱+۵، برای مذاکره درباره برنامه هسته ای ايران روز دوم سپتامبر برگزار خواهد شد.

صدر اعظم آلمان:‌ تحریم‌های اقتصادی مربوط به بخش انرژی از گزینه‌های روی میز است

آنگلا مرکل در مصاحبه با روزنامه فرانکفورتر ادامه داد:
«نمی‌خواهم جلوتر از گفت‌وگوها مطلبی بگویم ولی تحریم‌های اقتصادی مربوط به بخش انرژی از گزینه‌های روی میز است.» او افزود: «اما باید منتظر شویم و ببینیم از این گفت‌وگوها چه نتیجه‌ای گرفته می‌شود. ما هم‌چنین در مورد این (تحریم‌های احتمالی) باید با شرکایمان روسیه و چین نیز گفت‌وگو کنیم.»

صدر اعظم آلمان در ادامه، تحریم‌ها علیه ایران را به خاطر «خطرناک بودن یک ایران اتمی» موجه دانست.

قانونگذاران آمریکایی از باراک اوباما، رئیس جمهور آن کشور خواسته‌اند تا بر ایران از طریق تحریم بنزین و دیگر فراورده‌های نفتی فشار آورد.

ایران به خاطر کمبود ظرفیت پالایشی ناچار به وارد کردن ۴۰ درصد از نیاز بنزین خود از خارج است.
بخش اعظم واردات بنزین ایران از شرکت‌های ویتول سوئیس، ترافیگورای سوئیسی/هلندی، توتال فرانسه، گلنکور سوئیس، بریتیش پترولیوم و شرکت هندی ریلاینس است.

ذخایر استراتژیک ایران تنها برای ۷۰ روز تأمین بنزین کفایت می‌کند

محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در بازدید خود از بندر عباس در مورد مسئله واردات بنزین گفت:
«ما اکنون در صنعت خود به آن چنان ظرفیتی رسیده‌ایم که در ظرف یک هفته با تغییر خط تولید می‌توانیم کل بنزین خود را تأمین کنیم و با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره بندرعباس ظرف یکی، دو سال آینده ما خود تولیدکننده بنزین خواهیم بود.»

دولت ایران در سال‌های اخیر به خاطر نگرانی از تحریم بنزین کوشیده‌است با طرح‌هایی هم‌چون سهمیه‌بندی بنزین و دوگانه‌سوز کردن خودروها از مصرف این سوخت در ایران بکاهد. برآوردها نشان می‌دهد که در صورت تحریم‌های شدید واردات بنزین، ذخایر استراتژیک بنزین ایران تنها برای ۷۰ روز تأمین مصرف کشور کافی است.

ایران با وجود درخواست‌ها و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل هم‌چنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد. فرایند غنی‌سازی اورانیوم سوختی تولید می‌کند که می‌تواند به عنوان هسته یک بمب اتم عمل کند.

سخنان امروز صدر اعظم آلمان در حالی بیان می‌شود که ایران هفته گذشته برای نخستین بار در یک سال اخیر به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد تا از رآکتور هسته‌ای اراک بازدید کنند.

درخواست برای محاکمه آیت‌الله صانعی

جمعی از طلاب حوزه علمیه قم طی اطلاعیه‌ای خواستار محاکمه آیت‌الله صانعی، از مراجع تقلید شیعیان شدند.

این اطلاعیه که با امضای «جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه‌ قم» در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شده، خواستار رسیدگی مدعی‌العموم به آنچه «اهانت به رئیس جمهور» از سوی آیت‌الله صانعی می‌دانند، شده‌است. امضا کنندگان این بیانیه می‌گویند «آیت‌الله صانعی عدالت ندارد و تقلید از او جایز نیست.»

آیت‌الله صانعی ۲۵ مردادماه در شهر گرگان به برخوردهای صورت گرفته با معترضان به نتایج انتخابات انتقاد کرد.

هواداران محمود احمدی‌نژاد معتقدند آقای صانعی در این سخنرانی «رئیس جمهور را به دروغگویی، بی‌دینی و حرامزادگی» متهم کرده‌است.

امضا کنندگان این اطلاعیه از مدعی‌العموم خواسته‌اند این مرجه تقلید را «بدون کم‌ترین ترس و ملاحظه‌ای و به جهت تضعیف مبانی فقهی و معرفتی اسلام و تشیع و فتاوای سفارشی، توهین به حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی، همکاری و تشویق آشوبگران در شورش‌های اخیر، اهانت به ولایت فقیه و اتهام و توهین صریح به رئیس جمهور منتخب محاکمه کند.»

این در حالی است که بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله صانعی «منظور آیت‌الله صانعی از کلمه حرامزاده احمدی‌نژاد نبوده‌است.»

روز گذشته اخباری مبنی بر دعوت به تجمع علیه آیت‌الله صانعی در برخی سایت‌های خبری منتشر شده بود

در اطلاعیه دفتر آیت‌الله صانعی آمده‌است: «آنچه در انتهای سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی صانعی آمده‌است، ناظر به حکایتی است که معظم له در اواسط سخنرانی آن را نقل نموده و هیچ ارتباطی به اشخاص و آن‌چه آن رسانه‌ها بیان کرده‌اند، نداشته و ندارد.»

روز گذشته نیز اخباری مبنی بر دعوت به تجمع علیه آیت‌الله صانعی در برخی سایت‌های خبری منتشر شده بود. جمعی دیگر از طلاب قم نیز اعلام کرده بودند تجمعی در حمایت از آقای صانعی برپا خواهند کرد.

دفتر آیت‌الله صانعی، طی اطلاعیه‌ای از حامیان خود درخواست کرده، از برپایی تجمع اعتراضی در حمایت از وی خودداری کنند.

در اطلاعیه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله صانعی منتشر شده هدف از این‌گونه تجمعات «انحراف اذهان عمومی از مسائل پس از انتخابات» عنوان شده‌است.

آقای صانعی از حامیان خود خواسته‌است که «جهت حفظ آرامش و امنیت و ندادن بهانه به دست بدخواهان از هرگونه حضور متقابل خودداری کنند.»

در اطلاعیه‌ای که بر علیه این مرجع تقلید صادر شده، آمده‌است: «آیت‌الله صانعی خانه و دفترش را به پاتوق دشمنان امام مثل نهضت آزادی و جریان‌های افراطی تبدیل کرده و سعی می‌کند نظرات آنها را در فتاوایش اعمال کند.»

بیانیه دیگری که با امضای «جمعی از طلاب قم» منتشر شده‌است نیز «انتشار بیانیه‌های تحریک‌آمیز، دیکتاتوری خواندن نظام اسلامی، کودتا خواندن دولت قانونی و اهانت به رأی اکثریت، درخواست استمرار فتنه و آشوب و حمایت از سران اصلی فتنه» را به عنوان رفتارهای «غیرشرعی و غیرقانونی» آیت‌الله صانعی اعلام کرده‌است.

آیت‌الله صانعی از جمله مراجع تقلیدی است که بارها به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات اعتراض کرده‌است. در جریان ناآرامی‌های دو ماه گذشته هزاران نفر از معترضان بازداشت و ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

موسوی به کروبی: کدام رسالت الهی سنگين‌تر از آن است که به صريح‌ترين لهجه، اسلام را از فجايعی که رخ داده است و رخ می‌دهد، تبرئه کنيم؟

27 مرداد سایت موج سبز آزادی- پس از افشاگری مهدی کروبی در روزنامه «اعتماد ملی» در مورد کشته شدن و بدل سازی ترانه موسوی که پس از دستگیری در تظاهرات مسجد قبا دستگیر شد و مورد شکنجه قرار گرفت و سپس پیکر سوخته او پیدا شد، میرحسین موسوی در نامه ای به دفاع از افشاگری های او پرداخت و یادآور شد که این افشاگری ها که «رسانه غیرملی و روزنامه های کودتاچیان را دستپاچه کرده است» «وظیفه ایمانی و انسانی یک روحانی انقلابی» است. موسوی در این نامه افزود: «انتظار از روحانیت اسلام آن است که در ابلاغ رسالت های الهی که بر دوش او قرار دارد، از خدا بترسد، و از زورگویان و دروغ زنان و متجاوزان، از تهدیدها و تضییق ها و از هیچ چیز دیگری جز خدا نترسد. در این روزگار، کدام رسالت الهی سنگین تر از آن است که به صریح ترین لهجه، اسلام را از فجایعی که رخ داده است و رخ می دهد، تبرئه کنیم؟» متن کامل موسوی را در زیر می خوانید:

«بسم الله الرحمن الرحيم

برادر گرامی،
حضرت حجت الاسلام و المسلمين کروبی

با سلام

جای تاسف است که در نظام اسلامی ما متصديان چندان بی‌طاقت شده‌اند که حتی تذکر را تاب نمی‌آورند. تذکر از سوی چه کسانی؟ از سوی برادرانشان، از سوی کسانی چون شما که عمرشان را صرف انقلاب و نظام اسلامی کرده‌اند.

نامه شما در مورد رفتارهای زشتی که در برخی بازداشتگاه‌ها با زندانيان صورت گرفته است، رسانه غيرملی و روزنامه‌های کودتاچيان را دستپاچه کرده است. اين همه دستپاچگی خبر از چه چيز می‌دهد؟ خبر از خبرهای وحشتناکی که ما هنوز اطلاعی از آنها نداريم. خبر از آنکه دروغ چون چرکی مسموم روز به روز دامنه خود را گسترش می‌دهد و به بهانه دفاع از «اصل نظام» غافلان را به حمايت از خود فرامی‌خواند و کسی نمی‌گويد که «اصل نظام» مردم‌اند و حکومت بخش کوچکی از نظام و دولت بخش کوچکی از حکومت و مجموعه افرادی که اين‌گونه رفتارهای غير انسانی را مرتکب شده‌اند تنها بخش کوچکی از کارگزاران اجرايی کشورند.

از کسانی که در زندان‌ها مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته‌اند، می‌خواهند که چهار شاهد عادل با شرايط ويژه ارائه کنند. آيا آنان برای بازداشتن دست خود از گناه هم چهار شاهد می‌طلبند؟ اينهايی که مرتکب جرم شده‌اند، ايادی حکومت بوده‌اند. آيا حکومت علاقه ندارد بداند دستان او با مردم چه می‌کنند؟

سخن از دلجويی آسيب ديدگان حوادث اخير گفته می‌شود. به راستی اين آسيب‌ها چگونه التيام خواهد يافت، وقتی که منکر اصل وقوعشان می‌شوند و با تهديد و ارعاب ستم‌ديدگان را به سکوت و انصراف از تظلم وادار می‌کنند؟ دلجويی با پول و زور ممکن نيست بلکه با رسيدگی سريع، صريح و دقيق به دادخواهی آنها و خانواده‌هايشان ممکن است.

به راستی وظيفه ايمانی و انسانی يک روحانی انقلابی که با گزارش‌ها و مراجعات مکرر قربانيان چنين جناياتی روبه‌رو شده است، آيا جز کاری است که شما انجام داده‌ايد؟ انتظار از روحانيت اسلام آن است که در ابلاغ رسالت‌های الهی که بر دوش او قرار دارد، از خدا بترسد و از زورگويان و دروغ‌زنان و متجاوزان، از تهديدها و تضييق‌ها و از هيچ چيز ديگری جز خدا نترسد. در اين روزگار، کدام رسالت الهی سنگين‌تر از آن است که به صريح‌ترين لهجه، اسلام را از فجايعی که رخ داده است و رخ می‌دهد، تبرئه کنيم؟ اين رسالتی است که انجام آن جز از روحانيت متعهد بر نمی‌آيد، و اگر در انجام آن کوتاهی شود، نخستين گروهی که از بابت آن ملامت خواهند شد، آنان خواهند بود.

عجبا اگر کسانی به جای پرداختن به اين مسئوليت تاريخی، به راحتی بر روی آنچه انجام گرفته است چشم بپوشند، به صورتی که گويی انجام آن اعمال ناشايست بخشی از وظايف نيروهای امنيتی بوده است، و تنها گناه نابخشودنی و سزاوار واکنش آگاه کردن مردم از اين فجايع است.

اينجانب به سهم خويش از شجاعت و تعهد شما تشکر می‌کنم و اميدوارم تلاش‌های شما با همصدايی ديگر استوانه‌‌های روحانيت مبارز تقويت شود.

برادر شما
ميرحسين موسوی
۲۷/۵/۸۸ »

میرحسین موسوی تشکیلات «راه سبز امید» تأسیس می کند

27 مرداد خبرگزاری ایلنا- به گزارش این خبرگزاری علیرضا حسینی بهشتی مشاور ارشد موسوی از تأسیس تشکیلاتی به نام «راه سبز امید» خبر داد. وی به خبرنگار ایلنا گفت: «با توجه به تخلفاتی که در انتخابات روی داد و در حالی که دستگاه های مربوطه هم زیر بار این تخلفات نمی روند و راه حلی هم برای احقاق حقوق وجود ندارد باید به فکر استیفای حقوق مردم و تحقق مطالبات شان با توجه به این نیروی عظیمی که اغلب هم در میان زبدگان، نخبگان و فرهیختگان جامعه وجود داشت بود به همین دلیل باید به یک نوع تشکیلات می رسیدیم».

بهشتی که فرزند آیت الله بهشتی یکی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی و استاد داشنگاه تربیت معلم است با توضیح این نکته که تشکیل حزب و جبهه در شرایط کنونی با توجه به محدودیت هایی که در برابر فعالیت این نوع تشکل ها قرار دارد، و با توجه به عدم موفقیت فعالیت احزاب موجود در میان مردم، «شبکه سازی اجتماعی» را که در کشورهای دیگر نیز تجربه شده است، بهترین شکل ممکن برای «راه سبز امید» دانست. وی گفت: «در شبکه اجتماعی یک اهداف حداقلی متصور است بر خلاف آنچه که در حزب است و به این خاطر می تواند فراگیری خیلی زیادی داشته باشد». بهشتی در تعریف «اهداف حداقلی» برای این تشکیلات از«تحقق قانون اساسی و عملی کردن تمام ظرفیت های آن» نام برد. وی در مورد نام این تشکیلات گفت این نام را شخص موسوی پیشنهاد کرده است. بهشتی در مورد رنگ سبز یادآور شد: «رنگ سبز هم نمادی ملی و هم مذهبی است و در طی این انتخابات مردم رابطه خوبی با آن پیدا کردند و در همان مدت کوتاه توانست هویتی را برای خود کسب کند». این تشکیلات به جای اساسنامه که باید به ثبت برسد، یک مرامنامه خواهد داشت. بهشتی هم چنین اعلام داشت شورای مرکزی این تشکیلات از پنج شش نفر تشکیل می شود که خاتمی و کروبی از جمله آنها هستند. کمیته های «راه سبز امید» نیز از هم اکنون در حال شکل گیری است. بهشتی «دیده بانی» را وظیفه تشکیلات راه سبز امید دانست و گفت که کار گروه های این تشکیلات این است که آنچه را دولت به عنوان سیاستگذاری پیش می برد، نقد و بررسی کنند و به اطلاع مردم برسانند.

رضا پهلوی: نظام ولایت مطلقه فقیه یک کودتای ولایی علیه شعور آدمیت و خرد خودمختار انسان است

23 مرداد خبرگزاریها- رضا پهلوی در پیامی نسبت به شکنجه و تجاوز که در زندانهای جمهوری اسلامی صورت می گیرد واکنش نشان داد. وی با اشاره به اینکه «نظام ولایت فقیه» با هر دولتی خلاف «شعور آدمیت و خرد خودمختار انسان» است از مردم ایران خواست علیه «جنایاتی که واپسین پرده های شرم را نیز فرو دریده اند و حتی قداست پیکر پسران و دختران جوان میهن را نیز لگدمال می کنند، بیش از پیش بر همبستگی خود بیفزایند و با همدلی خود ایران را از رژیم ولایت فقیه نجات دهند. متن کامل پیام رضا پهلوی چنین است:

«هم میهنان عزیزم،
سی سال سرکوب نتوانست میل به آزادی را در قلب شما فرو کُشد. سی سال ستم، سی سال دروغ، سی سال انحطاط نظام خودکامۀ ولایت، که خود برایندی بوده و هست از یک فریب بزرگ، و امروز نیز، چون همان روز آغازاش، دریای ژرف پلیدی هاست، در همۀ عرصه ها شکست خورده است؛
امروز دیگر هیچ آزاده ای در جهان نیست، که در سیمای این نظام واژگونه اندیش بنگرد، و تجسم کژی، تاریکی، و بدی را، در چهره اش نبیند.
ایرانیان،
امروز، جنبش بیداری ما، که برآمدی است از هزاران سال بیداری تمدن پُر شکوه ایرانزمین، جهان را سراپا بیدار کرده است. و این چنین است که جهانِ بیدار شده، به پایداری ما در برابر زور و خشونت برهنه، به «نه ی» بزرگ ما به دروغ، و به «آری» گفتن مان به خِرَد و مِهر و آگاهی، به دیدۀ احترام می نگرد.
امروز دیگر هیچ کس شکی در این ندارد، که ایرانی را نمی توان در تاریکی به بنداش کشید و صدای اش را کُشت. امروز دیگر از شرق تا غرب، و از شمال تا جنوب، همۀ دولت ها می دانند، که ملتی چنین آزاده و دلیر را، به هیچ بهانه ای نمی توان دور زد و نادیده اش گرفت.
جوانان آزادۀ ایرانزمین،
جنبش دموکراسی خواهی شما، به عنوان یک جنبش اصیل و ملی، به عنوان یک جنبش شاد و خِرَدگرا، و به عنوان یک کوشش روشنگرانۀ بزرگ که از سرچشمۀ والاترین ارزش های ملی سیراب می شود، نه تنها بَری از هرگونه وابستگی به هر نیروی بیگانه است، بلکه در درون نیز، به هیچ کس جز یکایک شما پویندگان راستین راه آزادی که سازندگان ایران خوشبخت فردا هستید، تعلق ندارد.
در این هیچ شکی نداشته باشید که آن آتش مِهر و خِرَدی که امروز از سوی شما روشن شده است، چراغ راه آیندگان تان خواهد بود. در این هیچ شکی نداشته باشید که هزینۀ گرانی که تا به امروز پرداخته اید، سرمایۀ نیک بختی فرزندان تان خواهد بود تا که در جهانی خُـرم تتر و پیـرامونی انسانی تر زندگی کنند. ولایت ستم، نیز در برابر شما کمر خم کرده است، و من دور نمی بینم آن فردای خجسته ای را، که این وحشت منظم، در برابر چشمان ما و جهان، در تمامیت اش فرو شکند.
هم میهنانم،
جنایاتی که امروز در بازداشتگاه های نظام انقلابی بر فرزندان این مرز و بوم می رود، جنایاتی که واپسین پرده های شرم را نیز فرو دریده اند و حتی قداست پیکر پسران و دختران جوان این میهن را نیز لگد مال می کنند، حلقه ای است از یک زنجیر ستبر جنایت، که سردمداران رژیم، سی سال است در بافتن اش کوشیده اند.
جوانان و روشن اندیشان ایرانزمین،
نظام ولایت مطلقۀ فقیه، نه فقط در این یا آن دولت اش، بلکه در گوهراش، یک کودتای ولایی ست علیه شعور آدمیت و خِرَد خودمختار انسان. و اینچنین است که آنچه که در بیدادگاه ها و تاریک خانه های این نظام قرون وسطایی می بینیم، نه یک رویداد غیرعادی، بلکه نتیجۀ منطقی یک دستگاه تام گرا، خِرَد ستیز، و ضد مردمی است.
هم میهنانم،
از درون «هیچ» چیزی جز «هیچ» نزاید، و از درون آن «هیچ بزرگ» که خمینی پایه اش گذاشت، چیزی جز همین «هیچ بزرگ و آلوده به ننگ» که اینک رژیم خامنه ای در اعتراف خانه های انسان شکن اش به نمایش می گذارد، نمی تواند برون آید.
قانون اساسی این نظامِ استوار بر کودتا و یخ زدگی فکری، چیزی جز «گورستان حقوق بشر» و «تابوت ارزش های جهان مدرن» نیست. از درون این نظام، که بُن بستی است در تاریکی، هیچ راهی به روشنی نمی برد.
ایرانیان،
راه رهایی ما از دو سو روشن است و به باور من، استوار بر دو «نه ی» بزرگ: نه به جمهوری اسلامی، در تمامیت اش، و نه به هرگونه مبارزه ای که به خشونت آلوده باشد. هر که در این راه بی بازگشت گام بردارد، با هر پیشینه ای، مقدم اش مبارک است، چرا که در فاصلۀ میان این دو «نه ی» بزرگ است، که جنبش آزادی خواهی نسل نوین ایرانزمین، به دو «آری» بزرگ خویش که همانا عالی ترین هدف های اش به شمار می روند، دست خواهد یافت: جدایی دین از حکومت، و برپایی حکومت قانون.
هم میهنانم،
راه رستگاری ما، فارغ از هرگونه پیشینۀ سیاسی و وابستگی عقیدتی، در همبستگی ماست. و همبستگی ما تنها هنگامی می تواند به رستگاری راستین و نیکی همگانی مان بینجامد، که همبستگی ای باشد برآمده از چهار رکن: آگاهی، بخشش خردمندانه، شفافیت در بیان، و پایفشاری بر اصول.
ایرانیان،
تنها با همبستگی و همدلی ای از این دست است که می توانیم، از تکرار اشتباهات گذشته مان جلوگیری کنیم. در این راه پر فراز و نشیب، من با شما هستم. ما، در کنار هم ایستاده ایم و به یاری یکدیگر پیروز خواهیم شد.
پیروزی از آن ماست
خداوند نگهدار ایران باد

23 مرداد 1388»

نمایندگان ادوار مجلس خواستار بررسی عملکرد خامنه ای شدند

23 مرداد شبکه جنبش راه سبز (جرس)- این شبکه در گزارشی نوشته است مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در نامه ای به آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست مجلس خبرگان رهبری، با انتقاد شدید نسبت به جنایات رخ داده توسط عناصر نظامی، انتظامی، بسیجی و لباس شخصی ها، مقام رهبری را مسوول دانسته و خواستار انجام وظایف قانونی توسط مجلس خبرگان شده است. در این نامه که نسخه ای از آن در اختیار این شبکه قرار گرفته است چنین آمده است:

«حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی ایران به استحضار می رساند :

مصادره آرای مردم , انتخابات 22 خرداد را به یک تراژدی تبدیل نمود .بازگویی وقایع پس از بیست ودوم خرداد ماه که با یورش عناصر نظامی , انتظامی , بسیجی ولباس شخصی واطلاعاتی وبه خاک وخون کشیدن تعدادی از مردم بی دفاع وسپس بازداشت گسترده اهل قلم وفعالان سیاسی ونخبگان ومردم عادی واعمال وحشیانه ترین رفتارهانسبت به آنها ونمایشگاه دادگاه صد نفری که یادآور محاکمات استالین است دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد .چگونه می شود باور کرد که داستان شکنجه ها ورنج های وآزارهای باز داشت شدگان کهریزک رنج بارتر وغم انگیز تر از گوانتانامو وابوغریب تحت تصدی اشغالگران امریکایی باشد ..

نامه دردمندانه برادر شجاع ودلسوز جناب آیت الله کروبی به حضرتعالی ؛داستان تعدی اتباع دولت مهاجم نسبت به اتباع کشور مورد اشغال نیست بلکه تراژدی بزرگی است که در زندانهای جمهوری اسلامی به وقوع پیوسته است.روشن است که نمی توان در برابر این وقایع شوم سکوت پیشه کرد. .حضرت امام خمینی در کتاب ولایت فقیه درباب حکومت بروفق قانون می فرمایند ".

"همه درامان قانونند , درپناه قانون اسلامند , مردم ومسلمانان در دائره مقررات شرعی آزادند ؛ یعنی بعد از آنکه طبق مقررات شرعی ؛عمل کردند کسی حق ندارد بگوید اینجا بنشین یا آنجا برو , این حرف ها در کار نیست , آزادی دارند وحکومت عدل اسلامی چنین است , مثل این حکومت ها نیست , که امنیت را از مردم سلب کرده اند ؛هرکس درخانه خود می لرزد که شاید الان بریزند وکاری انجام دهند , چنانچه در حکومت معاویه وحکومت های مانند آن امنیت را از مردم سلب نموده ومردم امان نداشتند , به تهمت یا صِرف احتمال می کشتند ..." این برداشت ملت بزرگ ما از امام ونظام اسلامی بوده است . اینک باید پرسید که چه نسبتی بین این سخنان وآنچه این روزها در کشور می گذرد وجود دارد ؟

با توجه به اینکه برخلاف بعضی نظام های سیاسی که رهبر را مبرای از مسؤلیت می دانند در نظام جمهوی اسلامی ایران نه تنها رهبر از مسؤلیت مبرا نیست بلکه طبق اصل 107 قانون اساسی علاوه بر تساوی رهبر با سایر افراد کشور درمقابل قانون , رهبر همه مسؤلیت های ناشی از ولایت امررا برعهده دارند وبه موجب اصل 57 قانون اساسی قوای سه گانه کشور زیر نظر رهبر فعالیت می نمایند. پاسداری از قانون اساسی وحقوق مردم وتوجه به وظایف خبرگان رهبری از نکته هایی است که بیش از هرچیز وظیفه ومسؤلیت شمارا سنگین تر می نماید.

بررسی اقدامات وفعالیت هاو عملکرد نهادها وقوای انتظامی ونظامی ودستگاه قضایی دروقایع اخیر از اهمیت اساسی برخوردار است .این بررسی ها راهی برای بازگشت اعتماد عمومی وپاسداری از نظام جمهوری اسلامی وقانون اساسی است , برهمین اساس مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی لزوم بررسی های قانونی وفق اصل 111 قانون اساسی را که از وظایف خبرگان رهبری است مورد درخواست قرار داده وازحضرتعالی انتظار دارد که بنا به وظیفه ورسالت قانونی اقدامات لازم را به عمل آورید .

والسلام علی من التبع الهدی
مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی »

کروبی در نامه به رفسنجانی: به زندانیان تجاوز می کنند

19 مرداد خبرگزاریها- مهدی کروبی یکی از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی نامه ای را که برای رفسنجانی نوشته بود، پس از ده روز علنی ساخت. وی در این نامه به فجایعی که در زندانها می گذرد اشاره می کند و از جمله از رفسنجانی می خواهد که در مورد تجاوز به زندانیان به بررسی و پیگیری بپردازد. متن این نامه که بازتاب وسیعی در داخل و خارج کشور داشت چنین است:

«حضور محترم آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی
رياست محترم مجلس خبرگان رهبری
با سلام و احترام

بعد از برگزاری انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوری، حوادث تلخی به وجود آمد که به طور مفصل در خصوص آن، هم از سوی جنابعالی، هم از سوی افراد، گروه‌ها و رسانه‌های مختلف به آن پرداخته شد.
از دستگيری‌های بی‌حساب و کتاب، از ضرب و شتم و وارد کردن جراحات تا شهادت فرزندان اين کشور، از حمله به خانه‌های مردم تا فاجعه خونين کوی دانشگاه و برخوردهای خشن و وحشت‌انگيز حتی با خانم‌ها در سطح خيابان‌های شهر- که تاکنون سابقه نداشته است- رخ داد که بسيار قابل تامل و پيگيری است. آنچه در اين ميان مطرح است در خصوص برخی از رفتارهای شناعت‌آميز است که اگر به طور متواتر از افراد مختلف که در روزهای اخير آزاد شده‌اند، نشنيده بودم، باورشان حداقل برای من و شما که در طول قريب به نيم قرن سردی و گرمی روزگار را چشيده‌ايم سخت بود.
از برخوردهای خشن و بی‌محابا، بر سر مردم باتوم را خرد کردن، آنچنان که بعد از گذشت قريب به ۴۰ روز همچنان اوضاعشان غيرعادی است و عوارض آن روی بدنشان قابل مشاهده است.
هتاکی و ابراز دشنام و فحاشی رکيک به افراد و نثار نواميس بازداشت‌شدگان و مردمی که برای نماز جمعه آمده بودند صورت گرفت. رفتارهايی که در فرهنگ دينی و اسلامی هيچ يک از گروه‌ها جايی ندارد و نشان‌دهنده آن است که افرادی برای اين کار استخدام شده‌اند که حتی با اصول بديهی اسلام آشنايی ندارند و البته شايعاتی نيز مطرح شده که فعلا به آن نمی‌پردازم.
احتمالا همانطور که مطلع هستيد در اين خصوص چندی پيش نامه‌ای خطاب به رياست محترم قوه قضائيه ارسال کردم و جمعه هفته جاری همين نکات را به وزير معزول اطلاعات يادآور شدم که روز شنبه در مطبوعات منتشر شد.
اما موضوعی را شنيده‌ام که هنوز از آن بر خود می‌لرزم. در دو روز اخير که اين خبر را شنيده‌ام خواب از سرم ربوده شده است. حدود ساعت دو که خود را برای خواب آماده می‌کردم. به بسترم رفتم ولی خدا شاهد است که بدون ذره‌ای مبالغه، خوابم نبرد، تا ساعت ۴ بامداد که مجددا بلند شدم کمی قرآن خواندم، دوش گرفتم تا آب کمی آرامم کند، حتی نماز صبح را نيز خواندم و تا نزديکی‌های طلوع آفتاب خوابم نبرد.
افرادی اين مطالب را به من گفته‌اند که دارای پست‌های حساس در اين کشور بوده‌اند. نيروهای نام و نشان داری که تعدادی از آنها نيز از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند. اين افراد اظهار داشته‌اند، اتفاقی در زندان‌ها رخ داده است که چنانچه حتی اگر يک مورد نيز صدق داشته باشد، فاجعه‌ای است برای جمهوری اسلامی که تاريخ درخشان و سپيد روحانيت تشيع را تبديل به ماجرای سياه و ننگين می‌کند که روی بسياری از حکومت‌های ديکتاتور از جمله رژيم ستمشاهی را سفيد خواهد کرد.
گمان نمی‌کنم زندانيان دوران ۱۵ ساله مبارزات قبل از انقلاب که از افراد توده گرفته تا گروه‌های مسلح مبارز التقاطی تا اعضای نهضت آزادی و موتلفه و حزب ملل اسلامی که در زندان با هم زندگی کرده‌اند، ديده يا شنيده باشند.
اينجانب اين مطالب را برای شما می‌نويسم و مصرانه می‌خواهم روی اين قضيه اقدام و به صورتی که صلاح می‌دانيد با حضرت آيت‌الله خامنه‌ای مطرح فرماييد و با جديت پيگير شود تا روشن گردد اگر چنين اتفاقی نيفتاده که ان‌شاءالله هم نيست و بعيد می‌دانم باشد، اعلام شود، چرا که در همين جامعه امروز و توسط خود بچه‌های بازداشتی در رسانه‌ها و سايت‌ها در حال مطرح شدن است و معلوم نيست آيندگان چه قضاوتی با شاخ و برگ دادن آن خواهند کرد. همچنان که جمهوری اسلامی و روحانيت مظلوم نيز مسوول آن شناخته خواهند شد. اگر هم خدای ناکرده رخ داده باشد، سريع با عوامل آن در هر جايگاهی برخورد و اعلام شود تا در شرايط فعلی که بازار شايعات داغ است، فرصت به فرصت‌طلبان داده نشود، همچنان که لازم است ترتيبی اتخاذ گردد تا اين اقدام از سوی هياتی عاليرتبه صورت گيرد تا افراد مورد بحث جرات بيان حقايق را داشته باشند چرا که شنيده‌ام تهديد شده‌اند که اگر مطلبی در اين خصوص بيان نمايند، نابود خواهند شد.
جناب آقای هاشمی
اينجانب به خاطر اسلام و در رأس آن امام راحل و اين همه فداکاری‌ها و شهادت‌ها و به قصد قربت الی الله، به‌رغم آنکه در شأن من نيز نمی‌باشد و به رغم همه مشغله‌ها و گرفتاری‌ها و به‌رغم آنکه می‌دانم به حيثيت اينجانب لطمه خواهد خورد، آماده‌ام مسووليت تحقيق و بررسی جهت تعيين صحت و سقم اين حوادث و اخبار رسيده را بر عهده گيرم و تعهد شرعی می‌نمايم بدون حب و بغض و با رعايت کمال انصاف به بررسی و ارائه گزارش بپردازم.
اما موضوع مطرح شده از اين قرار است:
عده‌ای از افراد بازداشت‌شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند که منجر به ايجاد جراحات و پارگی در سيستم تناسلی آنان گرديده است. از سوی ديگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشيانه تجاوز کرده‌اند به طوری‌که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گرديده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزيده‌اند.
با توجه به اهميت مساله انتظار است اين اقدام توسط هياتی بی‌غرض و شفاف از طرف رئيس مجلس خبرگان رهبری مورد بررسی و پيگيری تا حصول نتيجه قرار گيرد. تا درسی برای آيندگان شود و فرصت به اراذل و اوباشی از اين دست ندهد تا آبروی نظام و امام و جمهوری‌اسلامی را بر باد ندهند و خدمات هزار ساله روحانيت را مخدوش نمايند. به عنوان آخرين مطلب نيز يادآور می‌شوم از اين نامه دو نسخه تهيه گرديده که يکی مهر و موم شده برای جنابعالی ارسال و ديگری نزد بنده قرار دارد.

با آرزوی توفيق
مهدی کروبی
۷/۵/۱۳۸۸»

مردم بی اعتنا به سرکوب و تهدید رژیم به اعتراضات خود ادامه می دهند

15 مرداد فعالان حقوق بشر و دمکراسی- امشب مردم زيادی که به بهانه جشن نيمه شعبان به خيابان ها آمده بودند به خصوص درخيابان های منتهی به آزادی و جمهوری و اسکندری ،‌صادقيه ،‌پونک ،‌ستارخان از ساعت 22 به صورت محله به محله در دسته های چند صد نفری به خيابان های اصلی می آمدند و در حالی که دست خود را به نشانه پيروزی بالا گرفته بودند شروع به سر دادن شعار الله اکبر و به دنبال آن مرگ بر ديکتاتور کردند. به گزارش فعالان حقوق بشر و دمکراسی از آنجا که نيروهای سرکوبگر در ميدان ها و خيابان های اصلی مستقر شده بودند با اين حرکت، مردم جلوی هر گونه واکنش نيروهای بسيجی و لباس شخصی برای جلوگيری از تجمع را گرفتند.

مردم نيز با ديدن اين صحنه تعدادی به خيابان می آمدند و به جمع معترضان می پيوستند و عده ای هم در پشت بام ها و تعدادی با بوق زدن در خيابان با آنها همراهی می کردند. اين اعتراضات تا ساعت ده و نیم شب ادامه داشت که در نهايت جمعيت با حضور نيروهای سرکوبگر متفرق شدند. صدای شعارهای مردم در پشت بام ها در مناطق مير داماد ،‌سيد خندان ،‌تجريش ،‌تهران پارس، جنت آباد ،‌ونک ،‌هفت تير ، فاطمی ،‌مطهری ،شوش ،‌مولوی تا پاسی از شب شنيده می شد.

موسوی: ادامه اعتراضات مردم بازگشت به قانون اساسی و روح اصیل انقلاب اسلامی را تضمین می کند

14 مرداد قلم نیوز- به گزارش سایت قلم نیوز ميرحسين موسوی در دیدار با گروهی از جوانان گفته است: ادامه جنبش اعتراضی در ايران نشان می دهد که بازداشت تاثيری بر استمرار اين جنبش نداشته است. وی در این دیدار هم چنین گفت: «کسانی فکر می‌کردند اگر يک عده‌ای از افراد را از احزاب و گروه‌ها که آنان مدعی بودند سران اين جريان اعتراضی هستند بگيرند، حتماً صورت مسأله پاک خواهد شد ولی زنده ماندن اين جريان در سطح ملی نشان داد که حذف فيزيکی و دستگيری‌ها بر اين حرکت اثری نمی‌گذارد و شبکه بزرگی از مردم که نسبت به خطاهای صورت گرفته معترض است آسيب نديده و به زندگی خودش ادامه می‌دهد.» موسوی افزود: «آنچه تداوم حرکت سبز مردم را برای بازگشت به قانون اساسی و روح اصيل انقلاب اسلامی تضمين می‌کند چنين حالتی است. ما بايد بتوانيم با اتکا به سرمايه ارزشمندی که اين حالت از حرکت مردم ايجاد می‌کند و با نظم دادن آن از همه گرايش‌ها و توان‌هايی که وجود دارد برای تامين سعادت آينده کشور حداکثر استفاده را ببريم.» سایت قلم نیوز گزارش این دیدار و سخنان موسوی را دو روز پس از انجام آن منتشر کرده است.

تحلیف احمدی نژاد در شرایط حکومت نظامی

14 مرداد خبرگزاریها- روز چهارشنبه تمامی خیابان های منتهی به مجلس مملو از نیروهای امنیتی و انتظامی بود. به گزارش شاهدان عینی پس از آنکه عده ای از تظاهرکنندگان شروع به دادن شعار علیه احمدی نژاد کردند، صدها پلیس ضد شورش به آنها یورش برده و تلاش کردند آنها را متفرق سازند. به گزارش خبرگزاریهای مختلف، نیروهای انتظامی در این تظاهرات از گاز فلفل برای متفرق کردن مردم استفاده کردند. شماری از تظاهرکنندگان توسط نیروهای امنیتی و شبه نظامی دستگیر و به نقاط نامعلوم منتقل شدند. امروز همزمان با مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی در بسیاری از خیابانهای تهران اعتراض و تظاهرات برقرار بود و نیروهای انتظامی از افزایش شمار آنها در یک تجمع منظم جلوگیری می کردند.

میدان شهدا و میدان بهارستان شاهد تظاهرات بود و پلیس حتی ایستگاه متروی بهارستان را بسته بود. تمامی فروشگاه ها و مراکز خرید در این منطقه تعطیل بودند. گزارش های مختلف حاکی از زد و خورد بین تظاهرکنندگان و مردم و دستگیری شمار بسیاری از معترضان بود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به احمدی نژاد تبریک نمی گوید

12 مرداد خبرگزاری آلمان- سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان کمی پس از مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی اعلام کرد آلمان به احمدی نژاد به مناسبت گزینش دوباره وی به ریاست جمهوریش به رسم معمول تبریک نخواهد گفت. کلاوس فاتر سخنگوی صدراعظم آلمان اظهار داشت: «به دلیل مسائلی که در رابطه با انتخابات ایران پیش آمده است، تبریک به احمدی نژاد برای صدراعظم آلمان تصورپذیر نیست». سخنگوی آنگلا مرکل (دموکرات مسیحی) همزمان خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شد. پیش از این، فرانک والتراشتاین مایر (سوسیال دمکرات) وزیر امور خارجه آلمان و رقیب آنگلا مرکل در انتخاباتی که در ماه سپتامبر در پیش است، در روز یکشنبه درباره دادگاه دستگیرشدگان رویدادهای اخیر گفت: همه چیز نشان از آن دارد که حداقل معیارهای یک دادگاه منطبق بر اصول حقوقی در این محاکمات رعایت نمی شود. لازم به یادآوری است دولت آلمان نخستین دولتی است که درباره تنفیذ و تأیید رسمی احمدی نژاد از سوی رهبر سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی اعلام موضع کرده است.

احمدی نژاد تنقیذ شد، مردم به خیابان ریختند

12 مرداد خبرگزاریها- پس از تنقید حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد توسط آیت الله خامنه ای رهبر سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی، مردم در تهران به خیابانها ریختند. در میادین ونک، ولیعصر و هفت تیر بین مردم و نیروهای انتظامی، بسیجی ها و لباس شخصی ها زد و خورد شد. شاهدان عینی از ضرب و شتم وحشیانه تظاهرکنندگان و دستگیری معترضان خبر می دهند. آیت الله خامنه ای اعتراضات مردم را در سخنرانی خود در مراسم تنقیذ «کاریکاتوری از سال 57» نامید و یک بار دیگر به «دشمنان» هشدار داد که در اهداف خود موفق نخواهند شد. در این مراسم به جای هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و بسیاری از چهره های شناخته شده انقلاب اسلامی و حکومت، افرادی چون محمد مایلی کهن، افشین قطبی، حسین رضا زاده، مسعود ده نمکی و مجریان رادیو و تلویزیون شرکت داشتند. این د رحالیست که مردم در تظاهرات خود در هفته های اخیر خواستار استعفای دولت احمدی نژاد شدند و با شعارهای «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «مرگ بر خامنه ای» خواستار «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» گشتند. گفتنی است میر حسین موسوی در گفتگویی با سایت قلم نیوز تأکید کرد شعار او همان جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر، نه یک کلمه بیشتر است و برخی کسانی که از وی حمایت می کنند، این شعار را به کودتاچیان و نیروهای امنیتی که قصد دارند جنبش را منحرف کنند، نسبت دادند. قرار است مراسم سوگند (تحلیف) احمدی نژاد روز چهاردهم مرداد در مجلس شورای اسلامی برگذار شود. گفته می شود نمایندگان فراکسیون اقلبت مجلس تصمیم گرفته اند در این مراسم شرکت نکنند. مشروعیت دولت احمدی نژاد از درون با مشکل روبروست و این در حالیست که کشورهای خارجی منتظرند تا حکومت ابتدا تکلیف خود را با خویش مشخص سازد تا آنها نیز بتوانند موضع مشخصی در برابر حکومت و دولتی که مشروعیت آن از سوی مردم و بخش هایی از خود نظام به پرسش کشیده شده است، اتخاذ نمایند و از بلاتکلیفی به در آیند.

میرحسین موسوی: جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد

10 مرداد قلم نیوز- به نوشته سایت قلم نیوز متعلق به هواداران میرحسین موسوی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم، وی در گفتگویی کوتاه گفت: شعارهایی مورد حمایت راه سبز میلیونی مردم است که فراتر از قانون اساسی جمهوری اسلامی نرود. خواسته مردم دفاع از جمهوریت نظام در کنار اسلامیت آن است و شعار جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد در بیان این جنبه از مطالبات آنان نقش راهبردی دارد. وی با تاکید بر ظرفیت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی افزود: ما به دنبال آزادی، عدالت و کرامت انسانی هستیم و اینها اهدافی هستند که تحققشان با اجماع و تاکید گسترده و تحول‌آفرین مردم بر چارچوب قانون اساسی و مطالبه‌شان برای اجرای کامل و دقیق آن امکان‌پذیر است. ما باید بدانیم برای آن که تغییر به سمت مطلوب صورت گیرد، اجماعی در مورد چنین چارچوبی جنبه سرنوشت ساز دارد و گرنه وارد یک دوران هرج و مرج خواهیم شد.
به نوشته قلم نیوز موسوی درباره ماهیت مطالبات مردم افزود: سرشت جنبش مردم جنبه مسالمت‌آمیز دارد و متکی به خواست عمومی برای استیفای حقوقشان است که در انتخابات گذشته پایمال شده است. موسوی با اشاره به دروغ‌پراکنی‌های رسانه غیرملی و برخی افراد و تریبون‌ها تاکید کرد: به‌رغم ادعای مخالفان، این جنبش حق‌طلبانه و معنوی کوچکترین ارتباطی با خارج ندارد و کاملا داخلی است و ملت ما به خوبی نسبت به اهمیت این فاصله‌گذاری با بیگانگان آگاه است و بر اساس تجربیات دویست‌ساله خود نسبت به نیات اجانب با سوءظن برخورد می‌کند. وی همچنین افزود: در حرکت عظیمی که در سراسر جهان از سوی ایرانیان مقیم خارج در دفاع از مردم داخل کشور صورت گرفت، به طور محسوسی این فاصله‌گذاری نمایان بود و جا دارد از همه این هموطنان سپاس‌گزاری و تقدیر شود.

مضحکه دادگاه و قوه قضاییه در جمهوری اسلامی

10 مرداد- گزارشگران بدون مرز درباره مضحکه ای که به نام دادگاه و زیر سایه دستگاه ولایت فقیه و قوه قضاییه جمهوری اسلامی برگذار می شود در بیانیه ای اعلام کرد: «يک بار ديگر در مضحکه‌ای به نام دادگاه حقوق متهمان زيرپا گذاشته شد. آن دسته از متهمانی که وکيل داشتند، وکلايشان از برگزاری دادگاه بی خبر بودند و تعدادی ديگر را به محل برگزاری محاکمه راه ندادند. دادگاه انقلاب هيچکدام از موازين داخلی و بين المللی را رعايت نمی کند. اين يک دادگاه نبود جلسه بازجويی تزئين شده به شکل دادگاه بود. ما خواهان اعزام نمايندگان سازمان ملل متحد و کميسر عالی حقوق بشر به ايران برای بازديد از زندان و ملاقات با زندانيان هستيم. "
محمد علی ابطحی وب نگار وبلاگ وب‌نوشت که در تاريخ ٢٦ خرداد ماه بازداشت شده بود و محمد عطريانفر مدير مسئول بسياری از روزنامه های ايران که در تاريخ ١٥ خرداد بازداشت شده بود از جمله " عوامل ميدانی " بودند که به همراه ده ها نفر ديگر با اتهاماتی چون " شرکت" و يا عکس و فيلم برداری از تظاهرات به اين دادگاه آورده شده بودند.
در کيفرخواست اين افراد "متهم" به " اقدام عليه امنيت ملی، تخريب اموال شخصی مردم " و انقلاب مخملی" وبرهم زدن نظم عمومی شده‌اند. در بخش هايی از اين کيفرخواست به " اعترافات" روزنامه نگاران و متهمان استناد شده است، از جمله به "اعترافات" مازيار بهاری خبرنگار نيوزويک که در تاريخ ٢٦ خرداد بازداشت شده بود. و يا بدون نام بردن صريح به اعترافات "يک جاسوس اسرائيلی" که احتمالا اشاره به حسين درخشان وبلاگ نويس ايرانی است، که از تاريخ ١١ آبان ماه به گفته خانواده اش در زندان بسر می‌برد .
صالح نيکبخت وکيل ده تن از زندانيان و از جمله محمد علی ابطحی، محمد عطريانفر، مازيار بهاری و محسن ميردامادی به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد : " من تا ساعت يازده صبح امروز از برگزاری دادگاه موکلان خود خبر نداشتم. بعد هم به محل دادگاه رفتم مرا به محل برگزاری محاکمه راه ندادند. پس از اصرار من آقای مرتضوی دادستان تهران گفت از فردا می توانيد در دادگاه شرکت کنيد. اما اين دادگاه به دليل عدم حضور وکلای متهمان بنا بر اصل ١٣٥ قانون اساسی مصوبه شورای تشخيص مصلحت غير قانونی است و اظهارات زندانيان در اين دادگاه هيج ارزش قانونی ندارد. من تا امروز نتوانسته ام با موکلين خود ملاقات و يا پرونده آنها را ببينم"
در اين دادگاه فقط رسانه های نزديک به دولت و نهادهای قضايی – امنيتی حضور داشتند. و از حضور خبرنگاران مستقل جلوگيری شده بود. خبرگزاری امنيتی فارس اعلام کرده است که برخی از متهمان اگر به محاربه متهم شوند به اشد مجازات محکوم خواهند شد.»

18 میلیارد دلار پول ایران به چنگ دولت ترکیه افتاد

10 مرداد کیهان لندن- تصاحب 5ر18 میلیارد دلار پول ایران توسط دولت ترکیه روزگذشته بصورت یک فیلم خبری روی شبکه یوتوب قرار گرفت. بموجب اطلاعاتی که به زبان ترکی استانبولی در این فیلم انتشار یافته، 20 تن طلا و 5/7 میلیارد دلار که جمعا 5/18 میلیارد دلار است، در بازرسی گمرکی آنکارا کشف شده است. این ثروت باور نکردنی با یک کامیون از مسیر قوینه(شرق ترکیه و هم مرز با ایران) به گمرک آنکارا وارد شده است. پس از کشف محموله کامیون رانندگان آن گریخته اند.

مدارک کشف شده از طرف گمرک ترکیه نشان می دهد که صاحب محموله فردی است بنام اسماعیل صفریان نسبی. گمرک ترکیه پس از کشف محموله کامیون به ارسال کننده محموله در ایران اطلاع داده که جهت دریافت محموله ارسالی خود به ترکیه مراجعت کند، اما فرد مذکور یک وکیل ترک را مامور دریافت 20 تن طلا و5/7 میلیارد دلار کرده است!

گفته می شود این واقعه مربوط به ماه گذشته است، اما اکنون جزئیات آن فاش شده است. نخستین خبری که دراین ارتباط انتشار یافت، جمله ای بود که نخست وزیر ترکیه "اردوغان" بصورت طنز در آخرین کنگره سالانه حزب خود بیان داشت. او گفت: "در شرایط بحران اقتصادی موجود از غیب مبلغ 5/18 میلیارد دلار به دست دولت رسیده است. این شوخی نیست بلک یک واقعیت است."

آن زمان، رسانه های ترکیه و جهان این جمله نخست وزیر ترکیه را جدی تلقی نکرده ولی اکنون با انتشار جزئیاتی که در فیلم خبری فاش شده، آن طنز اردوغان به یک واقعیت تبدیل شده است.

اکنون بزرگترین پرسش اینست که

1- این پول که نمی توانسته ثروت شخصی فرد یا افرادی در جمهوری اسلامی باشد، با چه هدفی در کامیون مورد بحث جاسازی شده و از ایران خارج شده بود؟

2- کامیون به کدام مقصد می رفته که در گمرک ترکیه متوقف شده و بار آن باید تحویل چه کسانی، در چه کشوری می شده است؟

با این دو سئوال، بیشترین توجه روی حزب الله لبنان است و این که این پول از طرف جمهوری اسلامی به مقصد لبنان بار زده شده است.

3- آیا این محموله می تواند دلار تقلبی باشد؟

پاسخ منفی است زیرا دلار تقلبی را نخست وزیر یک کشور بعنوان ثروت باد آورده به بانک مرکزی کشورش منتقل نمی کند.

مردم: استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی

8 مرداد خبرگزاریها- در تجمع وتظاهرات مختلف مردم در بهشت زهرا و خیابانهای تهران یکی از مهم ترین شعارهای اعتراضات اخیر بر زبان تظاهرکنندگان جاری شد: استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی! این شعار آشکارا جهت خواست های سیاسی مردم را در تقابل با جمهوری اسلامی و حکومت ولایت فقیه نشان می دهد. به نظر می رسد طرح این شعار از سوی مردم که خود تا کنون رهبری حرکت های اعتراضی خویش را بر عهده داشته اند و نامزدهای رسما بازنده انتخابات را نیز توانسته اند به دنبال خود بکشند، از آنجا که خط خود را مشخصا از گروه های موسوم به اصلاح طلب که ملتزم و معتقد به جمهوری اسلامی هستند، جدا کرده اند، خیلی زود واکنش آنان را که بر این گمانند مردم به خاطر آنها و وعده های آنان به پای صندوقهای رأی رفتند و سپس به خیابانها ریختند، به دنبال داشته باشد.

یادبود جانباختگان اعتراضات اخیر توسط نهادهای سرکوب به خشونت کشیده شد

8 مرداد خبرگزاریها- در تهران، اصفهان، شیراز، رشت، ساری، مشهد و بسیاری از شهرهای دیگر ایران مردم به یاد جان باختن ندا آقا سلطان که در روز سی تیرماه با اصابت گلوله به قلبش در امیرآباد تهران کشته شد و هم چنین به یاد همه کسانی که در اعتراضات اخیر جان خود را از دست دادند، در پارکها، آرامگاهها و خیابان های تهران گرد آمده و به تظاهرات و شعار دادن پرداختند. فیلم لحظات جان سپردن ندا جهان را تکان داد و از وی نمادی برای جنبش آزادیخواهی ایرانیان ساخت. نیروهای سرکوب رژیم که از ساعاتی پیش در بهشت زهرا و خیابان ها مستقر شده بودند با مردم درگیر شده و به ضرب و شتم آنها پرداختند. مأموران از حضور موسوی بر خاک ندا جلوگیری کرده و وی را بدون آنکه بتواند از ماشین پیاده شود، برگرداندند. مهدی کروبی که توانسته بود وارد بهشت زهرا شود، لحظاتی چند در آنجا حضور داشت. همزمان خیابان های تهران و شهرستانها صحنه درگیری مردم و نیروهای انتظامی، بسیج و لباس شخصی ها بود.

در شهرهای مختلف جهان نیز به مناسبت چهلمین روز کشته شدن ندا از سوی ایرانیان مراسم مختلفی برگذار شد. خبرگزاری های جهان اخبار امروز ایران را بطور وسیع زیر پوشش قرار دادند.

خاتمی: جنایات کهریزک باید پیگیری شود

8 مرداد خبرگزاریها- حجت الاسلام محمد خاتمی رییس جمهوری اسلامی پیشین در دیدار با اعضای فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی پرسید: «اما مساله اين است که چرا مجلس که بايد در راس امور باشد اقدام هايش به نتيجه نمی رسد؟و چرا دست هيات منتخب مجلس برای رسيدگی به فجايع اخير بسته می شود؟ و چرا حتی هيات منتخب رياست محترم قوه قضاييه که دو سه هفته پيش خبر تشکيل آن داده شد اجازه نيافت کاری کند؟»

خاتمی که ریاست بنیاد باران را نیز بر عهده دارد با اشاره به دستور آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی گفت: «به هر حال با دستور ايشان برای برخورد با مسائل و فجايع، موقعيت تازه‌ای پيش آمده است و بايد واقعا ابعاد فاجعه را بررسی کرد و با عوامل آن برخورد جدی شود.» وی افزود: «خون‌هايی ريخته شد، به خانواده‌های فراوانی آسيب‌های روحی و مادی وارد آمده است.ملت مورد اهانت قرار گرفته است.رفتارهای بد و غير قانونی و غير شرعی با مردم و با بازداشت‌شدگان صورت گرفته است که اينها همه بايد ريشه‌يابی و حقيقت هم برای مردم روشن شود و هم با ريشه قضايا برخورد جدی شود.» وی با اشاره به دستور بستن زندان کهریزک گفت: «کافی نيست که گفته شود يک بازداشتگاه غير استاندارد تعطيل شد؛غير استاندارد يعنی چه؟يعنی مثلا هواکش آن درست نبود يا دستشويی ها تميز نبوده است؟خير!جنايت‌هايی رخ داده است؛جان‌هايی باخته شده است و رفتارهايی با جوانان و زنان و مردان عزيز صورت گرفته است که وقتی در زندان‌های در دست بيگانگان صورت می گيرد همه بر آشفته می شوند و فرياد می زنند و امروز بايد با اين مسائل برخورد شود.» وی در همین زمینه افزود: «در مورد زندانيان و بازداشت‌شدگان هم قضيه به همين صورت است البته که بايد آزاد شوند ولی کافی نيست. رفتارهای خلاف شرع و عرف و قانون که به هنگام بازداشت با آنها و بستگان آنان شده است و رفتارهای نادرستی که به نام بازجويی شده و می‌شود، اينها همه برای انقلاب و جامعه زيان بار و بر خلاف قانون و انصاف است. بايد با عاملان اين رفتارها و اقدامات برخورد قانونی شود و حق و حرمت‌هايی که مورد تعدی قرار گرفته است جبران شود.»

خاتمی بدون آنکه اشاره مشخصی به برکناری دولت و رییس جمهوری اسلامی بکند گفت:«برای ترميم اعتماد عمومی هر هزينه‌ای هم که پرداخت شود زياد نيست، اما با اين حال اگر کسی از سر خيرخواهی پيشنهادی برای رفع ظلم و ترميم اعتماد عمومی می‌دهد با امواج تهمت و دروغ و نسبت‌های ناروا روبرو می‌شود و اتهام زنندگان و غوغاگران با امنيت خاطر به کار خود ادامه می‌دهند.»

رئيس جمهوری اسلامی پیشین یادآوری کرد«ما دلمان برای انقلاب و نظام و اصول و ارزش‌های آن که متاسفانه مورد تعرض قرار گرفته است و انديشه های امام و اصول و معيارهايی که قانون اساسی بيانگر آنهاست می‌سوزد و معتقدم با آنچه شد و می‌شود هم نظام و هم مردم زيان می‌بينند.»

رضا پهلوی حمله به مقر مجاهدین خلق را در عراق محکوم کرد

07 مرداد خبرگزاریها- رضا پهلوی در بیانیه ای حمله خونین دولت عراق به مقر مجاهدین خلق را در این کشور محکوم کرد. در این بیانیه چنین آمده است: «بنظر می رسد گروهی از مسئولین عراقی با پشتیبانی رژیم جمهوری اسلامی، عملیاتی را برعلیه اردوگاه اشرف انجام داده اند که در این برخورد بین نیروهای عراقی و ساکنین اردوگاه، تعدادی از ایرانیان کشته و بسیاری نیز زخمی شده اند.
در این موقعیت ما باید به مسئولین عراقی یادآور شویم که هیچ انسانی را نمی توان به خاطر عقاید سیاسی و تعلقات مذهبی اش از حق انسانی و حمایت قانونی محروم کرد. مهم تر از همـه، هیچ پناهنده ای را نمی توان به کشور اصلی اش مسترد کرد اگر استردادش، وی را معرض شکنجه، رفتار بی رحمانه، و مجازات های غیرقانونی و غیرانسانی قرار دهد و یا سرنوشتش را دادگاه هایی تعیین کنند که تابع مقررات بین المللی ناظر بر حقوق بشر و آئین دادرسی کیفری پذیرفته شده در جامعه‍ی بین المللی نباشند.
هم میهنانم،
با توجه به کارنامه‍ی سیاه سی ساله‍ی رژیم جمهوری اسلامی در نقض و تجاوز مستمر به حقوق بشر، و به ویژه با توجه به رفتار وحشیانه و هولناک آن نسبت به شهروندان بی گناه ایران در رویدادهای اخیر، تردید نمی توان کرد که سرنوشت مجاهدین بازگردانده شده به ایران نیز کم از سرنوشت دیگر مخالفان رژیم نخواهد بود.
با توجه به این واقعیات و چنین ملاحظات است که انتظار دارم که دولت عراق اجازه ندهد اعضای مجاهدین ساکن اردوگاه اشرف ناخواسته به رژیم جمهوری اسلامی تحویل داده شوند.

آیت الله منتظری: بحران نظام با خشونت حل نمی شود
07 مرداد خبرگزاریها- آیت الله منتظری در نامه ای خطاب به کروبی، موسوی، خاتمی و نخبگان و شخصیت های فرهنگی به بحرانی که نظام را فرا گرفته و اعتماد مردم را از آن سلب کرده است اشاره کرد و خطاب به رهبری جمهوری اسلامی گفت که هر چه زودتر باید جلوی این بحران گرفته شود تا بقای نظام تأمین شود. وی در این نامه از جمله چنین نوشته است:

«‏‏حاکميت تاکنون چه نفعی از بحرانی که به وجود آورد برده است ؟ جز اين که اکثريت قاطع مردم عزيز را ناراضی و‏ ‏خشمگين نموده و فاصله خود را با آنان بيش از پيش کرده و جايگاه نظام جمهوری اسلامی را در دنيا ضعيف نمود و‏ ‏حساسيت و بدبينی بسياری از مردم کشورهای ديگر و سازمانهای جهانی حقوق بشر را بيش از پيش برانگيخته است ؟ » وی رژیم کنونی را با رژیم محمدرضا شاه مقایسه کرده و نتیجه گرفته است: «‏ ‏تصميم گيرندگان حوادث و فجايع اخير آيا تجربه حکومت شاه و ساير رژيم های استبدادی را از ياد برده اند؟ مگر رژيم‏ ‏شاه با ايجاد خفقان و رعب و سرکوب آزادی خواهان و سانسور رسانه ها و زندانی و شکنجه نمودن فعالان سياسی و‏ ‏معترضين و اعتراف گيری از آنان و پرونده سازی و تبليغات دروغ توانست در مقابل موج اعتراضات و نارضايتی های‏ ‏مردم مقاومت کند؟‏ ‏چرا عقلای قوم کارها را به دست يک عده افراد نامتعادل و اسير توهمات و تمايلات خطی و گروهی داده اند، تا همه چيز‏ ‏و از جمله مشروعيت نظامی که تاکنون برای آن اين همه سرمايه گذاری شده است را زير سوال ببرند و زمينه بدبينی و‏ ‏بی اعتقادی به اصل اسلام و انقلاب را بين نسل جوان تقويت نمايند و آنان را نسبت به حاکميت دينی متزلزل سازند؟

‏ ‏چرا نيروهای نظامی و انتظامی و بسيج را به برادرکشی و سرکوب مردم وامی دارند؟ آيا هدف از تشکيل سپاه و بسيج برای‏ ‏برادرکشی و سرکوب مردم بود؟»

وی با اشاره به حقوق زندانیان گفت: «‏ ‏عزيزانی که اکنون در زندان ها اسير هستند و از آنان با زور و شکنجه اعتراف و مصاحبه می‎گيرند و هر روز جنازه يکی از‏ ‏آن عزيزان را به خانواده ها تحويل می‎دهند چه گناهی کرده اند؟ جز اين که به تخلفات عديده و تقلب در انتخابات به طور‏ ‏مسالمت آميز و آرام اعتراض داشتند و خواستار احقاق حقوق از دست رفته خود بودند؟

‏ ‏اين گونه اعترافات هيچ مبنای شرعی و قانونی ندارد و آمرين و عاملين آن مرتکب جرمی بزرگ شده اند و بايد در دادگاهی‏ ‏عادل و بی طرف و علنی محاکمه شوند تا مردم واقعا احساس کنند به حقوقشان توجه شده است و به آينده اميدوار شوند،‏ ‏نه اين که در صدد اغفال مردم باشند و مثلا با تعطيلی يک بازداشتگاه تمام گناه را به گردن يک ساختمان بيندازند.»

وی در پایان، با هشدار به مقامات جمهور یاسلامی از آنها خواست عقل و شرع و منطق را حکم قرار دهند و نوشت: «‏ ‏اين جانب مجددا به تصميم گيرندگان تذکر و هشدار می‎دهم تا بحران کنونی عميق تر نشده و رشته کارها از دست آنان‏ ‏خارج نگشته ، عقل و شرع و منطق را حکم قرار دهند و موجبات و عوامل اين بحران و نارضايتی مردم را از بين ببرند و‏ ‏عملا پاسخی معقول و قانع کننده به مردم بدهند، و توجه داشته باشند که مردم ايران بسيار فهيم و دانا هستند و اگر‏ ‏خطاکاران واقعا مجازات نشوند قانع نمی شوند.»

‏ ‏

شیرین عبادی: بان کی مون شخصا به ایران سفر کند

4 مرداد رادیو آلمان (دویچه وله)- به گزارش میترا شجاعی خبرنگار رادیو آلمان در تظاهرات روز شنبه 25 ژوییه در آمستردام پایتخت هلند، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل خواستار سفر دبیرکل سازمان ملل متحد به ایران شد. شیرین عبادی در این زمینه به رادیو آلمان چنین می گوید: «چندین سال است که از سوی شورای حقوق بشر، گزارشگرانی مأمور شده اند که به ایران بیایند ولیکن دولت ایران به اینها اجازه ورود نمی دهد. اما دولت نمی تواند جلوی ورود دبیر کل سازمان ملل متحد را بگیرد و ما درخواست کردیم که دبیرکل به ایران بیاید و وضعیت ایران را ببیند و گزارش کند. علت هم این مسئله است که مردم اعتراضاتی دارند. در اعتراضات مسالمت آمییز مردم، تعدادی جوان کشته شده است. ساعت سه صبح به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران حمله کردند. با شلیک گلوله پنج دانشجو کشته شدند. تعداد زیادی را دستگیر کردند و ما می خواهیم که به این گونه امور توسط یک مقام بی طرف بین المللی رسیدگی بشود و گزارش تهیه بشود».

شیرین عبادی در مورد واکنش دولت جمهوری اسلامی گفت: «دولت ایران عضو سازمان ملل متحد است و نمی‌تواند جلوی ورود دبیرکل سازمان ملل متحد را بگیرد. اگر این کار را بکند، این یک دلیل محکم خواهد بود بر اینکه آنچه مردم در ایران می‌گویند اتفاق افتاده و خشونت‌های دولتی کاملا به اثبات می‌رسد.» وی در مورد اینکه برخی از خانواده ها از اعلام نام فرزندان کشته شده شان هراس دارند گفت: «آیا بالاتر از سیاهی هم رنگی هست؟ کسی که جوان بیگناهش را از دست می‌دهد، آن خانواده دیگر از چه می‌ترسد؟ آیا چیز دیگری بالاتر از جان فرزند هست که بخواهد از دست بدهد؟ بنابراین توصیه‌ی من این است، مردم نترسند، اعلام بکنند و بدانند که ترس مردم است که به حکومت اجازه می‌دهد از قانون تخطی کند و این گونه جوانان را بکشد و حدود یکماه جنازه‌های آنها را در سردخانه‌ها پنهان بکند و به خانواده‌ها اطلاع ندهد. همین ترس است که باعث تجری حکومت شده است.»

شیرین عبادی درباره اتحاد عمل اندیشه های متفاوت به خبرنگار رادیو آلمان گفت: «تا الان که خوشبختانه این پتانسیل و ظرفیت وجود داشته است. یعنی ما شاهدیم که گروه‌های مختلف با طرز تفکرهای گوناگون، همه یک مسئله را عنوان می‌کنند و آن این است که انتخابات ایران بایستی باطل بشود و انتخابات دیگری تحت نظارت مراجع بیطرف برگزار بشود. بنابراین مردم ایران بلوغ سیاسی خودشان را در تظاهرات مسالمت‌آمیز و در اتحادشان برای دموکراسی پیشرفته‌تر در ایران نشان داده‌اند. من امیدوارم که این وحدت سالیان سال حفظ بشود.» وی افزود: «جامعه‌شناسی سیاسی و تاریخ به ما نشان داده است که هر وقت مردم یک کشور به صورت متحد و یکپارچه چیزی را بخواهند به آن خواهند رسید. خواست مردم در ایران دموکراسی پیشرفته‌تر است. این را به طریق مسالمت‌آمیز بیان کرده‌اند و خواست خود را فراموش نمی‌کنند. مردم علی‌رغم خشونت دولتی که بر آنان می‌رود، می‌دانند که به این خواست خواهند رسید. البته در جریانات اجتماعی و سیاسی هیچ وقت نمی‌شود زمانی محدود و مشخص را تعیین کرد و گفت، مثلا تا سه روز دیگر یا تا سه ماه دیگر یا تا سه سال دیگر. ولیکن می‌دانم که مردم بهرحال پیروز خواهند بود. اتحاد ما ضامن پیروزی ماست. تا زمانی که متحدیم، پیروز خواهیم شد.»

موج برکناری و استعفای مسولان در جمهوری اسلامی

4 مرداد خبرگزاریها- محمدحسين صفارهرندی وزير ارشاد و محسنی اژه ای وزیر اطلاعات در روزهای پایانی کار دولت نهم که گفته می شود تا هشت روز دیگر بسر خواهد رسید از مقام های خود برکنار شدند. احمدی نژاد محمدعلی خواجه پیری، مدیر مرکز فعالیت های قرآنی وزارت ارشاد را به عنوان سرپرست این وزارتخانه تعیین کرده است ولی هنوز سرپرستی وزارت اطلاعات تعیین نشده است. گفته می شود صفار هرندی پیش از این استعفا داده بود. این در شرایطی است که به طور معمول مقامات دولتی تا آغاز کار دولت بعدی نه تنها به کار خود ادامه می دهند، بلکه برخی و یا بسیاری از آنها به ویژه هنگامی که ریاست دولت با فرد قبلی باقی می ماند، به کار خود ادامه می دهند و در مقام خود ابقا می شوند. این جابجایی ها و استعفاها به شایعه کنار کشیدن و فرار مسئولانی که به این نتیجه رسیده اند رژیم جمهوری اسلامی به پایان عمر خود نزدیک می شود به شدت دامن زده است.

درگیری در تهران در روز همبستگی جهانی با مردم ایران

3مرداد خبرنامه گویا- به گزارش فرهاد رجبعلی همزمان با تجمعات جهاني در اكثر شهرهاي بزرگ از شش قاره جهان در حمايت از جنبش سبز مردم ايران، در بعدازظهر گرم تابستاني سوم مرداد ماه بار ديگر جمعي از معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهوري در اطراف ميدان ونك دست به تجمع زدند.

نيروهاي پليس و اطلاعاتي از ساعات اوليه بعدازظهر در ميدان ونك و خيابان‌هاي اطراف مستقر شده و مانع هرگونه تجمع در پياده روهاي حوالي ميدان ونك مي‌شدند. به همين خاطر تجمع‌كنندگان به بهانه انتظار تاكسي در ضلع غربي ميدان ونك و ترمينال مسافربري جمع شدند و سوار تاكسي‌ها در ترمينال نمي شدند.

اولين حمله پليس به مردم در ساعت 18 در ضلع شمال غرب ميدان صورت گرفت و تجمع‌كنندگان به سمت خيابان ولي‌عصر حركت كردند. فرار معترضين با "هو" كردن‌هاي پليس همراه بود. دختري كه برادرش در اين يورش دستگير شده بود به شدت مي‌گريست كه با كمك مردم از ميدان ونك دور شد.

پس از گذشت نيم ساعت از موعد مقرر در ساعت 18:30 ميزان جمعيت به حدي افزايش يافت كه پليس مجدد به سمت تجمع‌كنندگان يورش برد و عده اي را مورد ضرب و شتم قرار داد. دختري كه مورد هجوم نيروهاي يگان ويژه قرار گرفته بود ضمن فرياد بر سر افسران ارشد نيروي انتظامي حاضر در صحنه به شدت به حمله پليس اعتراض كرد كه با واكنش مجددا تند ماموران روبرو شد كه اين بار با حمايت مردم و هو كردن‌هاي پي‌درپي، پليس ناچار به عقب نشيني شد.

اما حضور و آرايش نيروهاي لباس شخصي با روزهاي گذشته تفاوت آشكاري كرده بود و با توجه به منطقه تجمع كه در ميدان ونك بود و نياز به تغيير چهره و ظاهر، بسياري از نيروهاي بسيجي با ظاهري كاملا آراسته در جمع مردم نفوذ كرده و آنان را شناسايي مي‌كردند.

در هجوم سوم نيروهاي امنيتي كه از دفعات قبل شديدتر شد، نيروهاي لباس شخصي از داخل مردم طعمه هايي را كه شناسايي كرده بودند بلافاصله مورد ضرب و شتم قرار داده و مانع فرار آنها شدند. دهها نفر از جوانان در اين طرح بسيج دستگير شدند.

در اين غافلگيري دو تن از بسيجيان كه دو معترض جوان را به دام انداخته بودند و به شدت كتك مي‌زدند، در خيابان ملاصدرا خود توسط مردم محاصره شدند و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و ضمن رها كردن دو فرد دستگير شده، مجبور به فرار شدند.

در بين تجمع‌كنندگان دو فرد ناشناس با جليقه‌هاي متعلق به شبكه پرس تي‌وي اقدام به فيلم برداري مي‌كردند. يكي از آنان هنگام هجوم نيروهاي لباس شخصي به مردم، به كمك نيروهاي امنيتي شتافت و شروع به ضرب و شتم مردم كرد.

اما نكته‌اي جالب توجه ديگر حضور عده‌اي از رانندگان تاكسي وابسته به نيروهاي امنيتي بود. در ابتداي خيابان ملاصدرا با هجوم نيروهاي امنيتي به تجمع‌كنندگان، عده‌اي از زنان و مردان كه توان فرار نداشتند، مجبور شدند سوار تاكسي‌هاي حاضر در محل شوند كه يكي از رانندگان بلافاصله درب‌هاي خودرو خود را قفل كرد و دنده عقب به سمت نيروهاي امنيتي حركت كرد. راننده ضمن حركت به سوي ماموران به مسافران فحاشي كرده و گفته بود كه منافقان را تحويل قانون خواهد داد.

مسافران داخل خودرو با داد و فرياد، مردم را از موضوع مطلع كردند و طلب كمك كردند و توانستند خودرو را متوقف و از آن به بيرون فرار كنند. مردم بلافاصله بعد از اطلاع از نقشه راننده، به خودرو او هجوم بردند و قصد داشتند راننده را از خودرو به بيرون بكشند كه راننده در فرصتي مناسب و با سرعت از بين مردم گريخت.

تا ساعت 20 به وقت تهران فضاي ميدان ونك به شدت ملتهب بود و درگيري‌هاي پراكنده ادامه داشت. در چند نوبت مردم هم زمان با هجوم نيروهاي امنيتي شعارهايي از جمله "مرگ بر ديكتاتور" سر دادند.

يگان بسيج با جليقه‌هاي به اصطلاح لجني شكل از ساعت 19 در اطراف ميدان مستقر شدند و جاي نيروهاي يگان ويژه را پر كردند. نيروهاي گارد ويژه بلافاصله بعد از حضور نيروهاي بسيجي سوار ميني‌بوس‌هاي مستقر ضلع غربي ميدان ونك شده و از محل دور شدند.

خبرگان رهبری: ولی مطلقه فقیه «فصل الخطاب» و «واجب الاطاعه» است

2 مرداد خبرگزاریها- بیانیه ای به امضای اکثریت مجلس خبرگان رهبری که علی اکبر هاشمی رفسنجانی ریاست آن را بر عهده دارد منتشر شده است که در آن «فصل الخطاب» را «ولی فقیه» اعلام کرده و همگان را به اطاعت بی چون و چرا از وی فرا خوانده است. این بیانیه انتخابات 22 خرداد را «یک همه پرسی در تأیید نظام جمهوری اسلامی» نامیده و «ولایت مطلقه فقیه» را مرجعی دانسته که رأی مردم تنها پس از «تنفیذ» وی اعتبار خواهد داشت. این بیانیه تأکید کرده است که رییس جمهوری در این نظام به تنهایی هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد. بیانیه مذکور با «افسانه» خواندن تقلب در انتخابات مستقیما رفسنجانی را خطاب قرار داده و از او خواسته تا «با پشتيبانی بيشتر و شفاف‌تر از ولايت فقيه و بيانات رهبری در اين شرايط حساس دشمنان اسلام و نظام و کينه‌توزان و بدخواهان و فرصت‌طلبان را در نقشه شيطانی برای آسيب به وحدت و همدلی ناکام » بگذارد. و احمدی نژاد را نیز فرا خوانده است تا از «اوامر رهبری تبعیت» نماید. این بیانیه هم چنین با «فصل الخطاب» خواندن ولی مطلقه فقیه، وی را «واجب الاطاعه» دانته است. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحيم

ملت بزرگ و حماسه‌ساز ايران اسلامی!

سلام عليکم

با حمد و سپاس بيکران به درگاه ايزد منان، ما جمعی از نمايندگان مجلس خبرگان رهبری، حضور چهل ميليونی شما مردم فهيم و انقلابی و ولايت‌مدار را در صحنه انتخابات بيست و دوم خرداد ماه هشتاد و هشت که نقطه عطفی در تاريخ انقلاب اسلامی و يک همه‌پرسی در تاييد نظام جمهوری اسلامی ايران بود، ارج می‌نهيم و مواردی را با شما مردم خوب در ميان می‌گذاريم.

1-لازم می‌دانيم مراتب قدردانی و تجليل و تکريم و تشکر خويش را از اين همه شور و شعور و حضور و وظيفه‌شناسی اعلام داريم.

2- ولايت مطلقه فقيه، استمرار راه انبياء و امامان است و ريشه در تفکر قرآنی و معارف اهل بيت عليه‌السلام و سابقه ممتد تاريخی از آغاز عصر غيبت کبرا تا کنون دارد. ولايت الهی فقيه عادل، به طور ويژه ، بنيان نظری نهضت اسلامی ايران به رهبری امام خمينی(ره) است. اعتبار همه مناصب و مقامات حکومتی و مشروعيت تصرفات و تصميم‌ها و اقدامات آنان در قلمرو مسائل عمومی و وظايف قانونی، ناشی از نصب مستقيم و يا غيرمستقيم و تاييد ولی فقيه است. در خصوص رياست جمهوری هم به تصريح امام راحل و صريح اصول قانون اساسی، اگر تنفيذ انتخاب مردم از سوی ولی فقيه صورت نگيرد، رياست‌جمهوری، طاغوت است و مشروعيت ندارد. رييس‌جمهور با اعتماد و انتخاب مردم و تنفيذ رای ملت از سوی رهبری مشروعيت و اعتبار کسب می‌کند و به مثابه بازوی اجرايی ولی فقيه است. او موظف است سياست‌ها و خط مشی دولت را بر اساس سياست‌ها و رهنمودهای رهبری، ترسيم و اجرا کند، در غير اين صورت، اعتبار شرعی و قانونی ندارد.

3- در اين سه دهه ملت ولايت‌مدار و شهيدپرور، همواره، وفاداری و پيروی از ولی فقيه واجب‌الاطاعه را در همه صحنه‌ها به نمايش گذاشته است. با تحقق گفتمان امام و رهبری، استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی پايدار گرديد. بعد از ارتحال امام و تعيين حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، دامت برکاته، از سوی خبرگان منتخب ملت به عنوان رهبری، معظم له، با اقتدار و صلابت، راه امام را در اين دو دهه تداوم بخشيدند و رهبری شايسته و بی‌نظيری را در جهان ارايه دادند. اين رهبری والا، در سايه تعاليم اسلام و باورهای دينی مردم تحقق يافته است.

4-دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران، در جريان انتخابات دهم با فضاسازی رسانه‌ای و تشکيک زودهنگام در سلامت انتخابات و ايجاد التهاب سياسی و اجتماعی و بالابردن هيجانات و مطالبات از طريق استفاده ابزاری از انتخابات و استفاده از غفلت بعضی از نامزدان رياست‌جمهوری، با يک جنگ روانی تمام‌عيار وارد عمل شدند و با ادعای موهوم و شبيه به افسانه تقلب بزرگ در انتخابات که برگرفته از سناريوی انقلاب‌های مخملين بود سعی در تخريب اذهان عمومی و ايجاد ياس و ترديد در مردم کردند که با خطبه تاريخی مقام معظم رهبری در نماز جمعه بيست و نهم خرداد ماه و اعتماد به نهادهای قانونی توطئه دشمنان مثل گذشته نقش بر آب شد.

امت خداجو، با استحکام و اقتدار، پشت سر رهبر خويش برای پيشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی به راه خود ادامه خواهند داد.

5-بسياری از علما و نخبگان و شخصيت‌ها و دلسوزان نظام انتظار دارند که رييس محترم مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخيص مصلحت نظام که همواره با تدبير و فراست در کنار امام و رهبری به حل مشکلات و معضلات کمک کرده‌اند در شرايط کنونی نيز با پشتيبانی بيشتر و شفاف‌تر از ولايت فقيه و بيانات رهبری در اين شرايط حساس دشمنان اسلام و نظام و کينه‌توزان و بدخواهان و فرصت‌طلبان را در نقشه شيطانی برای آسيب به وحدت و همدلی ناکام گذارند.

6- از رييس‌جمهوری محترم جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد که با اعتماد مجدد مردم و با اکثريت قاطع بيش از بيست و چهار ميليون رای دوباره انتخاب شدند، می‌خواهيم که با تبعيت از اوامر رهبری و توجه به نصايح خيرخواهانه بزرگان دينی، اولا بيش از گذشته با تمام توان ، در ترويج دين و اخلاق و خدمت به ملت و حل مشکلات معيشتی و پيشرفت و عدالت تلاش کنند، ثانيا از تمامی ظرفيت و توانمندی نيروهای متعهد و ولايی و متخصص و انقلابی در شرايط فعلی استفاده کنند و در جهت هماهنگی و انسجام و همکاری دولت و ملت و قوای سه‌گانه و ساير نهادهای عمومی و دستگاههای گوناگون و شخصيت‌های تاثيرگذار با جديت بيشتر از گذشته تلاش کنند و از به کارگيری افرادی که موجب لطمه‌زدن به يکپارچگی دولت و حساسيت ويژه نخبگان و مردم ولايت‌مدار و دلسوزان نظام می‌شود قاطعانه پرهيز کنند.

7- در پايان بار ديگر تاکيد می‌کنيم نظام جمهوری اسلامی و ولايت فقيه ميراث گران‌سنگ امام خمينی است و تنها شيوه برای حفظ راه امام و حراست از آن ، حمايت از ولايت فقيه است. تداوم انقلاب اسلامی بر پايه تمسک به ولايت فقيه و ولی فقيه واجب‌الاطاعه است. هم‌چنين اعلام می‌کنيم خط امام را بايد در انديشه و سلوک رهبری يافت. فصل‌الخطاب رهبری است و هر گونه انحراف از راه و مواضع رهبری انحراف از آرمان‌های انقلاب و خط اصيل امام خمينی است.

اميدواريم نخبگان جامعه در اين امتحان الهی همراه صفوف يکپارچه ملت در کنار رهبری همواره در پاسداری از اين وديعه الهی و دفاع از حريم شرع مقدس و حقوق ملت و نعمت جمهوری اسلامی و ولايت فقيه مشمول تفضلات الهی و لطف و عنايت بقيه‌الله‌الاعظم عجل‌الله تعالی فرجه الشريف قرار گيرند.

والعاقبه لاهل التقوی و اليقين
والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته

اکثريت نمايندگان مجلس خبرگان رهبری»

خاتمی: همه پرسی تنها راهکار قانونی برای حفظ نظام است

اول مرداد 88- پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی و شورای نگهبان با تأیید نتیجه انتخابات، خواست ابطال آن را از سوی اصلاح طلبان ناکام ساختند، محمد خاتمی در دیدارهای مختلف اظهار داشت که برگذاری یک رفراندوم برای تأیید دولت کنونی تنها راهکار قانونی برای برگرداندن اعتماد مردم به نظام است. سایت «موج سبز آزادی» امروز نوشت که خاتمی یک بار دیگر در دیدار با برخی از هنرمندان مدافع اصلاح طلبان بر این پیشنهاد خود تأکید کرده است. به گزارش این سایت «خاتمی صبح روز سه شنبه در جمع تعدادی از فعالان رسانه ای و هنرمندان که به مناسبت عید مبعث به دیدار وی آمده بودند، به پیشنهاد خود در خصوص همه پرسی برای برون رفت از بحران کنونی اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد هم کاملا قانونی است و هم می تواند نظام را بیمه کند. بنا بر این در چنین شرایطی به صلاح است که این پیشنهاد پذیرفته شود.» به نوشته این سایت خاتمی در انتقاد به برخورد طرفداران دولت گفت: «طوری جلوه می دهند که انگار من یا مهندس موسوی ضدانقلاب هستیم». دیدار این هنرمندان با خواندن نماز ظهر و عصر به امامت خاتمی پایان یافت.

اعتصاب غذا برای همبستگی با مردم ایران در برابر سازمان ملل متحد

جمعی از روشنفکران و فعالان سیاسی ایرانی از روز چهارشنبه اعتصاب غذا و تحصن سه روزه‌ای را در مقابل سازمان ملل متحد واقع در شهر نیویورک آغاز کردند.
از مدتی پیش اکبر گنجی، از زندانیان سابق جمهوری اسلامی، به همراه تعداد دیگری از روشنفکران ایرانی اعلام کرده بودند که برای اعتراض به وضعیت حقوق بشر در ایران و درخواست آزادی زندانیان سیاسی در مقابل سازمان ملل دست به اعتصاب خواهند زد.
از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه به وقت محلی نیویورک، اندک اندک جمعیت معترضان و حامیان در محلی که برای این مراسم در نظر گرفته شده بود، جمع شدند.
استقبال رسانه‌ها نیز از جمله موضوعات جالب توجه این نشست بود. تلویزیون سی ان ان، شبکه صدای آمریکا، شبکه فارسی بی بی سی و تعداد دیگری از شبکه های تلویزیونی برای پوشش خبری این برنامه حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم اکبر گنجی طی سخنان کوتاهی این برنامه را «برنامه‌ای ملی» توصیف کرد و گفت: «این برنامه به سود هیچ گروهی نیست و یک برنامه سیاسی نیز نیست، بلکه یک برنامه کاملا حقوق بشری است. ما برای محکوم کردن سرکوب‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد اینجا جمع شده‌ایم». وی افزود: « خواست اصلی ما آزادی یکایک زندانیان سیاسی و عقیدتی است.»
به گزارش رادیو فردا رضا براهنی نیز طی سخنانی چنین گفت: «همه ما باید از این موضوع دفاع کنیم که انسان ها باید هر آنچه را که می‌خواهند را بتوانند بگویند.» وی یادآور شد که «وقتی ما از دموکراسی سخن می گوییم یعنی یک حکومت و یک دولت آنهم دولتی انتخابی. به همین خاطر ما به انتخابات آزاد نیازمندیم.»
در ادامه برنامه مهدی سحرخیز، پسر عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگاری که در تحولات پس از انتخابات در ایران بازداشت شد، سخنان کوتاهی را بیان کرد. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه پدرش همواره از آزادی بیان دفاع کرده است گفت: «وقتی خاتمی رئیس جمهور شد و به سازمان ملل آمد و سخنرانی کرد، من به ایرانی بودنم افتخار کردم. وقتی احمدی نژاد به سازمان ملل آمد و آنگونه سخن گفت من شرم گین شدم و امروز نه به خاطر پدرم که به خاطر فعالیت‌هایی که ایرانیان در داخل کشور می‌کنند دوباره به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم.» وی ادامه داد:«ما هرگز ساکت نخواهیم شد و همه با هم هستیم و جهان نیز نظاره‌گر ماست.»
روزبه میرابراهیمی سپس به پیام کتبی محسن مخملباف اشاره می کند که خوانده شد و آنگاه از گوگوش دعوت به عمل آمد تا سخن بگوید. به گزارش رادیو فردا «این خواننده سرشناس ایرانی در همان ابتدا اشاره کرد که «سیاستمدار» نیست وسخنرانی هم خوب بلند نیست. وی در سخنانی که از روی نوشته می خواند گفت: «آمده ام تا نشان دهم اهل سازش با این رژیم خونخوار و خودکامه و غیر دموکراتیک نیستم. آمده‌ام تا نشان دهم پشتیبان خواسته‌های بر حق مردم کشورم هستم.»
در برنامه بعد از ظهر فرامرز اصلانی به خواندن چند ترانه پرداخت از جمله آهنگی که به مناسبت کشته شدن «ندا» ساخته بود.
مهرانگیز کار سخنران دیگری بود که با اشاره به برخی از قوانین جمهوری اسلامی گفت: «حتی در همین قوانین خود نوشته آقایان نیز با همه محدودیت‌ها، برای حفظ حقوق متهم راه حل‌هایی وجود دارد. عجبا که ماموران قضایی و اجرایی حتی قوانین خود نوشته خود را نیز رعایت نمی‌کنند.»
در ادامه برنامه عصر شخصیت‌های دیگری نیز به بیان نظرات خود پرداختند. احمد کریمی حکاک، قائم مقام، نهضت فرنودی، مجید محمدی، حمید دباشی و شهره آغداشلو از جمله این افراد بودند. پیام اعلام همبستگی عبدالکریم سروش نیز توسط امید معماریان خوانده شد. این اعتصاب غذا تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.

در نماز جمعه تهران پس از اعلام "راه سبز اميد"

آيت الله جنتى امام جمعه موقت تهران در مراسم نماز جمعه 21/8/209 خواستار بازداشت كساني شد كه به گفته وي "ريشه فتنه و ام‌الفساد اغتشاشات اخير" بوده اند. وى از آن خبر داد كه "برخي از قضات را تحت فشار گذاشته‌اند تا عدالت اجرا نشود.

آيت‌الله جنتي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران به گزارش خبرگزارى كار ايران (ايلنا با اشاره به مراسم توديع و معارفه روساي قديم و جديد قوه قضائيه از "خدمات 10 ساله آيت‌الله شاهرودي در قوه قضائيه" قدرداني كرد و گفت: عدالت امروز مشكل اساسي نظام و البته بشر و تمام تاريخ‌ها و زمان‌هاست اگر عدالت اجرا بشود بيش از 90 درصد مشكلات حل مي‌شود. وى همچنين يادآور شد اجراي عدالت در دستگاه قضايي جذب و دفع‌‌هايي را مى طلبد.

جنتى با اشاره به سخن آيت‌الله لاريجاني رياست جديد قوه قضائيه در مراسم معارفه خود مبني بر اينكه در مجازات سلب‌كنندگان آرامش و امنيت مردم نسبت به احدي گذشت نخواهد كرد و خاطيان را به دستگاه قضايي خواهد سپرد خطاب به لاريجانى گفت: انتظار است كه در اين راستا كمر همت ببنديد و پاي آن بايستيد البته اجراي عدالت آسان و ارزان نيست مخصوصا زماني كه در برابر گروهي از گردن‌كلفتان بايستيد. وى در اين رابطه به شخص يا اشخاص خاصى اشاره مستقيم نكرد.

دبير شوراي نگهبان همچنين به يكى از نامه هاى آيت الله خمينى اشاره كرد و گفت: امام در آن نامه آورده بود كه نظام در اهداف خود جدي است و با كسي شوخي ندارد و با هر كسي و در هر موقعيتي قاطعانه برخورد مي‌شود. جنتى افزود اين جمله براي تمام دست‌اندركاران به عنوان يك اصل خدشه‌ناپذير توصيه مي‌گردد.

جنتي با اشاره به آشوب‌هاي اخير اظهار داشت: در مسائل آشوب‌ها ظلم به فرد نبوده بلكه ظلم به ملت است يعني ظلم به نظامي كه خون بچه‌هايش ريخته شده بود و به شهيدان و بچه‌هاي بسيجي و حزب‌اللهي كه جان مي‌كنند تا نظام سر پا بماند ظلم شد.

يادآور مى شود كه در ابتداى اعتراضات ميليونى اخير در تهران و بعضى شهرستانها عليه اعلام احمدى نژاد به عنوان پيروز انتخابات، از سوى مقامات رسمى كشور اعلام گرديد كه چند بسيجى و نه مردم عادى كشته شدند. ليكن طى روزهاى اخير مطالباتى حتى در پارلمان صورت گرفته است مبنى بر آن كه "چرا ليست شهداى بسيجى را اعلام نمى كنيد."

جنتى با طرح اين پرسش كه "چرا سران آشوب‌ها و كساني كه همه مي‌دانند ريشه فتنه و ام‌الفساد بودند دستگير نشدند؟" افزود : البته اين افراد به جايي وصل هستند. چرا آنها بايد آزاد باشند و با توجه به اينكه بازداشت‌شدگان در زندان مي‌گفتند ما فريب خورده‌ايم چرا فريب‌دهندگان دستگير نمي‌شوند؟

وى خاطرنشان كرد: اينكه گفته مي‌شود آنها به جاهايي وصل هستند به آن محل‌هاي وصل هم بايد گفت كه بگذاريد اينها محاكمه شوند تا آبروي شما هم حفظ شود. جنتى در اينجا اشاره اى به اصل قضايى تفاوت محرك با عامل نكرد.

دبير شوراي نگهبان با بيان اينكه اجراي عدالت غرامت‌هايي دارد كه بايد پرداخت، افزود:عده‌اي پول دارند، رابطه دارند و از طريق "اين را ببين، آن را ببين" كار خود را پيش مي‌برند. اخيرا به من اطلاع دادند كه برخي از قضات را تحت فشار گذاشته‌اند اما من خطاب به اين قضات مي‌گويم كه از خدا بترسيد زيرا اگر خدا بخواهد شما را حفظ كند هيچ‌كس نمي‌تواند به شما آسيب برساند البته ممكن است در اين راستا براي آن قاضي پرونده‌سازي هم شده و از طريق دادگاه انتظامي قضات نيز پيگيري شود.

جنتى در باره شكنجه در زندانها اظهار داشت: در اين جريانات كه تعدادي از اين بچه‌هاي كوي دانشگاه‌ها را گرفتند و در كهريزك با آنان بدرفتاري شد بايد با خاطيان نيز برخورد شود اعم از اينكه خاطيان، مسئولين، دست‌اندركاران و يا مديران باشند كه رهبري نيز در اين خصوص تاكيد كردند.

وى با اشاره به كودتاي 28 مرداد اظهار داشت: همان كاري را كه در بيست و هشتم مرداد قبل از انقلاب انجام شد را در اين مقطع مي‌خواستند در شكل ديگر اجرا كنند غافل از اينكه آن روز روشنگري به مانند امروز نشده بود و مردم نريختند در خيابان‌ها شهيد بدهند و در نتيجه 25 سال ظلم بر آنها حاكم شد اما امروز مردم ما داراي رشد فكري و بلوغ سياسي هستند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: كساني كه مي‌خواستند انقلاب مخملي كنند فكر مي‌كردند اين روز هم مثل آن روز است البته با اينكه قضيه 18 تير را تجربه كرده بودند باز هم حماقت كردند.

جنتى با اشاره به تشكيل كابينه جديد احمدى نژاد خواهان حمايت از او شد واظهار داشت: توصيه من به مجلس شوراي اسلامي اين است كه در انجام وظيفه‌اش مصلحت مردم را در نظر بگيرد و اغراض سياسي، حب و بغض و روابط نبايد در اين زمينه تاثير داشته باشد.