۱۳۸۸ مرداد ۳۰, جمعه

درخواست برای محاکمه آیت‌الله صانعی

جمعی از طلاب حوزه علمیه قم طی اطلاعیه‌ای خواستار محاکمه آیت‌الله صانعی، از مراجع تقلید شیعیان شدند.

این اطلاعیه که با امضای «جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه‌ قم» در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شده، خواستار رسیدگی مدعی‌العموم به آنچه «اهانت به رئیس جمهور» از سوی آیت‌الله صانعی می‌دانند، شده‌است. امضا کنندگان این بیانیه می‌گویند «آیت‌الله صانعی عدالت ندارد و تقلید از او جایز نیست.»

آیت‌الله صانعی ۲۵ مردادماه در شهر گرگان به برخوردهای صورت گرفته با معترضان به نتایج انتخابات انتقاد کرد.

هواداران محمود احمدی‌نژاد معتقدند آقای صانعی در این سخنرانی «رئیس جمهور را به دروغگویی، بی‌دینی و حرامزادگی» متهم کرده‌است.

امضا کنندگان این اطلاعیه از مدعی‌العموم خواسته‌اند این مرجه تقلید را «بدون کم‌ترین ترس و ملاحظه‌ای و به جهت تضعیف مبانی فقهی و معرفتی اسلام و تشیع و فتاوای سفارشی، توهین به حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی، همکاری و تشویق آشوبگران در شورش‌های اخیر، اهانت به ولایت فقیه و اتهام و توهین صریح به رئیس جمهور منتخب محاکمه کند.»

این در حالی است که بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله صانعی «منظور آیت‌الله صانعی از کلمه حرامزاده احمدی‌نژاد نبوده‌است.»

روز گذشته اخباری مبنی بر دعوت به تجمع علیه آیت‌الله صانعی در برخی سایت‌های خبری منتشر شده بود

در اطلاعیه دفتر آیت‌الله صانعی آمده‌است: «آنچه در انتهای سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی صانعی آمده‌است، ناظر به حکایتی است که معظم له در اواسط سخنرانی آن را نقل نموده و هیچ ارتباطی به اشخاص و آن‌چه آن رسانه‌ها بیان کرده‌اند، نداشته و ندارد.»

روز گذشته نیز اخباری مبنی بر دعوت به تجمع علیه آیت‌الله صانعی در برخی سایت‌های خبری منتشر شده بود. جمعی دیگر از طلاب قم نیز اعلام کرده بودند تجمعی در حمایت از آقای صانعی برپا خواهند کرد.

دفتر آیت‌الله صانعی، طی اطلاعیه‌ای از حامیان خود درخواست کرده، از برپایی تجمع اعتراضی در حمایت از وی خودداری کنند.

در اطلاعیه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله صانعی منتشر شده هدف از این‌گونه تجمعات «انحراف اذهان عمومی از مسائل پس از انتخابات» عنوان شده‌است.

آقای صانعی از حامیان خود خواسته‌است که «جهت حفظ آرامش و امنیت و ندادن بهانه به دست بدخواهان از هرگونه حضور متقابل خودداری کنند.»

در اطلاعیه‌ای که بر علیه این مرجع تقلید صادر شده، آمده‌است: «آیت‌الله صانعی خانه و دفترش را به پاتوق دشمنان امام مثل نهضت آزادی و جریان‌های افراطی تبدیل کرده و سعی می‌کند نظرات آنها را در فتاوایش اعمال کند.»

بیانیه دیگری که با امضای «جمعی از طلاب قم» منتشر شده‌است نیز «انتشار بیانیه‌های تحریک‌آمیز، دیکتاتوری خواندن نظام اسلامی، کودتا خواندن دولت قانونی و اهانت به رأی اکثریت، درخواست استمرار فتنه و آشوب و حمایت از سران اصلی فتنه» را به عنوان رفتارهای «غیرشرعی و غیرقانونی» آیت‌الله صانعی اعلام کرده‌است.

آیت‌الله صانعی از جمله مراجع تقلیدی است که بارها به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات اعتراض کرده‌است. در جریان ناآرامی‌های دو ماه گذشته هزاران نفر از معترضان بازداشت و ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر