۱۳۸۸ مهر ۸, چهارشنبه

همه زشتی دیدیم و تلخی

تجربه ثابت کرده است که همیشه فریاد ما دانشجویان از صدای شلیک گلوله های شما بلندتر بوده است.همیشه مشت گره کرده ی ما از ضربه های باتوم شما قوی تر بوده است. بدانید که مددزاده، نبوی، دری و یا مؤمنی و زیدآبادی نه در زندان های شما، که هر کدام در سینه ی ما دانشجویان جای دارند و هر یک از ما خود را ادامه دهنده ی راه آنان می دانیم.

شش ماه گذشت. در این شش ماه چه مصیبت ها که ندیدیم و چه تلخی ها که نچشیدیم. عیدی که سفره ی هفت سینش با عکس دانشجویان دربند تزئین شده باشد، سالی نکو را نوید نمی دهد؛ نشستن در کلاسی که دانشجویانش اجازه ی اظهار عقیده شان را نداشته باشند، به هیچ عنوان نوید آزادی دانشگاه ها را نخواهد داد؛ و بدتر از همه، انتخاباتی که اهمیتی به رأی مردم نمیدهد، نویدبخش وجود آزادی و دموکراسی در یک کشور اسلامی نیست؛ و فجیع تر از آن، وقتی به روی مردم معترض در خیابان هاگلوله می بندند ...

آری کودتاچیان با تغییر نتیجه انتخابات به سود خود و معرفی رئیس جمهوری دروغین، قصد داشتند بار دیگر بر صندلی قدرت تکیه بزنند و با خیالی آسوده اعمال دیکتاتور مآبانه ی خودشان را ادامه دهند.اما نمی دانستتند که مردم ایران نخواهند گذاشت رأیشان را به راحتی به یغما ببرند. ندا را کشتند اما نمی دانستند ندای الله اکبر ما، گوش فلک را کر خواهد کرد. خرداد سبز را به خرداد خونین بدل کردند. کشتار، تجاوز و جنایاتی را مرتکب شدند که هیچ حیوانی به حیوانی نمی دارد روا اما این جنایات از چشم مردم پنهان نماند و همگان دریافتند که اینان هدفی جز نابودی جمهوریت و اسلامیت نظام ندارند.

آقای احمدی نژاد، شما که خود را رئیس جمهور مردم می دانید، مگر سوگند یاد نکردید که در ایفای مسئولیت هایی که بر عهده گرفته اید، بکوشید از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنید؟



و اینک آغاز مهر؛ ماهی بدون مهر و عطوفت بلکه سرشار از تهدید و خشونت. ماهی که در آن بسیاری از دانشجویان به جای اینکه در کلاس درس حاضر شوند، در سلول های انفرادی روزهای حبس خود را می شمارند.به چه دلیل؟چون از کاندیدای دیگری به جز آقای احمدی نژاد حمایت کرده اند؟ تو اهل فضلی و دانش، همین گناهت بس

احکام انضباطی دانشجویان در بیشتر دانشگاه ها و ممنوعیت های تحصیلی آنها، نظیر دانشجویان دانشگاه بابل، نمی تواند خبری جز امنیتیتر شدن فضای درون دانشگاه ها را برساند. همه می دانند که هدف بعدی کودتاچیان، دانشگاه ها است. چرا که ترسشان از دانشجو و دانشگاه غیرقابل انکار است. دانشگاهی که روزی قرار بود به پابوسشان برود، اکنون به کابوسشان تبدیل شده است. آنها قصد دارند هر صدای مخالفی را در دانشگاه ها خفه سازند.طرح انضباط اجتماعی، اردوهای سیاسی نهادهای نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، کلاس های آموزشی کارکنان حراست دانشگاه ها و ... همگی گواه بر این مدعا می باشند.

سیصد گل سرخ، یک گل نصرانی ... ما را زسر بریده می ترسانی؟
گر ما ز سر بریده می ترسیدیم ... در مجلس عاشقان نمی رقصیدیم

آری؛ دست بالای دست بسیار است. تجربه ثابت کرده است که همیشه فریاد ما دانشجویان از صدای شلیک گلوله های شما بلندتر بوده است.همیشه مشت گره کرده ی ما از ضربه های باتوم شما قوی تر بوده است. بدانید که مددزاده، نبوی، دری و یا مؤمنی و زیدآبادی نه در زندان های شما، که هر کدام در سینه ی ما دانشجویان جای دارند و هر یک از ما خود را ادامه دهنده ی راه آنان می دانیم.

دانشجو بارها فریاد زده است که می میرد، اما ذلت را نخواهد پذیرفت. من هم یک دانشجو هستم

هراس از مذاکرات فردا ترس از مسابقه پس فردا

هراس از نتیجه مذاکرات 1+5 که فردا قرار است آغاز شود، با ترس از جمعه سبز همراه شده است. سفر شتابزده منوچهر متکی وزیر خارجه به مسکو برای مشورت با مقامات این کشور، پیش از آغاز مذاکرات فردا بخشی از هراس مورد اشاره است. چهره آشفته و کلام دستپاچه متکی در شبکه های تلویزیونی جهان حکایت کاملی بود از نگرانی ناشی از نتیجه مذاکرات فردا. بخشنامه ها و تهدیدهای مقامات انتظامی درباره مسابقه فوتبال دو تیم پیروزی و استقلال که جمعه بعد از ظهر در استادیوم آزادی برگزار می شود نیز حکایت کاملی است از ترس سبز!

1- در 48 ساعت گذشته شبکه تلویزیونی سی ان ان فیلم هائی را از تاسیسات زیر زمینی اتمی ایران پخش کرده است که حیرت و وحشت از سرانجام کار را چندین برابر می کند. دهانه مراکز اتمی 20 مایلی قم به یک چاه می ماند، اما هواپیماها و ماهواره های جاسوسی توانسته اند تا عمق این دهانه نفوذ کرده و از تاسیسات زیر زمینی عکس تهیه کنند! متعاقب پخش این تصاویر مستند، فیلم هائی پخش شده که توان بمباران این تاسیسات را نشان میدهد.

حاکمیتی متهم به تولید بمب اتمی و فاقد مشروعیت مردمی. نه تنها فاقد مشروعیت، بلکه در محاصره میلیون ها مردمی که دولت آن را کودتائی می دانند و زخم های ناشی از خونین ترین و وحشیانه ترین مقابله نظامی با اعتراضاتشان همچنان خون چکان است و در پی هر فرصتی اند تا به خیابان آمده و رئیس جمهور منتخب خودشان را فریاد کنند: یا حسین، میرحسین!

2- برای آنکه همزمان با مذاکرات اتمی، در تهران سیل جمعیت، پس از پایان مسابقه فوتبال جمعه براه نیفتد چه باید بکنند؟ هر حکومت عاقل و غیر کودتائی، برای چنین موقعیت هائی، راه چاره ای عاقلانه و متمایل به خواست مردم را پیشه می کند، اما نظامی ها و امنیتی های حاکم بر جمهوری اسلامی فاقد این عقلانیت اند. به همین دلیل کوشیده اند برای روز جمعه لقمه را از پشت گردن به دهان بگذارند. علاوه بر تهدید به محاکمه سرپائی تماشاچی های فوتبال در استادیوم یکصدهزار نفره (میزان عقل و درایت را بسنجید: محاکمه سرپائی دهها هزار نفر! آنهم در استادیوم ورزشی) می خواهند در خیابان هم کسانی را دستگیر کنند که وقتی از استادیوم یکصد هزارنفره بیرون می آیند، علیه دولت کودتا و به نفع میرحسین موسوی شعار میدهند و آنها را هم درجا محاکمه و محکوم کنند!

اینها را مقامات انتظامی طی دو روز گذشته به مطبوعات داخل کشور و بعنوان راه حل جلوگیری از شعار و تظاهرات ضد کودتا در روز جمعه گفته اند. البته اسم مستعار این تظاهرات و شعارهای ضد کودتا را گذاشته اند "جنبه سیاسی دادن به مسابقه فوتبال!"

اما کار به اینجا ختم نشده است. بلیت مسابقه نایاب شده، زیرا سپاه هزاران بلیت برای افراد بسیج خریده تا آنها را بعنوان تماشاچی به استادیوم فوتبال بفرستد. یعنی زمینه چینی رویاروئی مستقیم جوان ها با بسیجی ها و ثبت یک کشتار دیگر در کارنامه کودتا. این همه درایتی است که فرماندهان نظامی به کار گرفته اند.

و این همان چشم فتنه ایست که رهبر با خرسندی در دیدار با خبرگان از حال رفته و بی خبر از همه جا مژده داد که در آورده و ختم غائله شده است! یعنی کودتا تثبیت شده است.

اگر چنین شده بود، این همه ترس و لرز از یک مسابقه فوتبال برای چیست؟

روزنامه فوتبال، روز گذشته توقیف خود خواسته خویش را اعلام داشت، زیرا اشاره به همین ماجرای خرید بلیت های مسابقه توسط سپاه برای بسیج و بازار سیاه بلیت کرده بود!

فوتبالی که قرار بود وسیله ای برای سرگرم کردن جوان ها و خانه نشین ساختن مردم – پای تلویزیون و پخش مستقیم بازی- شود، حالا به بلای سبز تبدیل شده است.


مهر 88 آیت الله العظمی منتظری:حكومتى كه‏ در آن منتقدان در زندان و‏ ‏مداحان تملق گو مورد تکریم باشند به سعادت نخواهد رسید

آیت‏الله منتظری در پاسخ به نامه ای که مجمع زنان اصلاح طلب اخیرا خطاب به ایشان نوشته بودند، اعلام کردند: ‏مجددا به
‎مسئولين مربوطه تذكر میدهم از سرنوشت حكومت شاه و ساير‏ ‏حكومتهاى استبدادى جهان عبرت بگيرند. در دنياى امروز با‏ ‏خفقان و بگير و ببند منتقدان و پر كردن‏ ‏زندانها از آزادى خواهان و اجبار آنان به اعتراف و‏ ‏اقرار نسبت به امور خلاف واقع نمى توان حكومت نمود. در حكومتى كه‏ فعالان سياسى در زندان و تحت فشار بوده و‏ ‏مداحان تملق گو و چاپلوسان، مورد تأييد و تكريم باشند، جامعه و مردم‏ ‏هرگز به سعادت و ترقى راهى نخواهند يافت.


بسم الله الرحمن الرحيم ‏

‏حضور محترم مجمع زنان اصلاح طلب
‏‏ضمن عرض سلام و تحيت؛ مطالعه مطالب ارسالى شما موجب نگرانى و تأثر‏ ‏بيش از پيش اين جانب گرديد. نگرانى هاى شما از حوادث و فجايع جارى و‏ ‏عواقب آن و اعمال خلافى كه متأسفانه به نام دين و حاكميت دينى انجام شده‏ ‏و مى‎شود، و همچنين انتظارات شما و ساير اقشار جامعه از مراجع محترم و‏ ‏علماى بلاد و جامعه روحانيت كه بايد مدافع حيثيت دين و مذهب و ملجاء و‏ ‏پناهگاه مردم مظلوم باشند كاملا به حق و بجاست. دفاع از اسلام و حمايت‏ ‏از مظلوم - علاوه بر بيان احكام حلال و حرام - وظيفه اى است كه از جانب‏ ‏معصومين (ع) در زمان غيبت حضرت ولى عصر ارواحنافداه بر عهده عالمان‏ ‏دين گذاشته شده است.

‏اينجانب در حد توان، و بنابر احساس مسئوليت و وظيفه انسانى و شرعى ،‏ ‏در رابطه با حوادث و فجايع پس از انتخابات و تضييع حقوق معترضين به‏ ‏نتيجه انتخابات اخير و ضرب و شتم و كشتار عده اى بيگناه و نيز‏ ‏دستگيرى تعداد زيادى از نخبگان و فعالان سياسى و اعتراف گيريهاى‏ ‏اجبارى و خلاف شرع و هتك حرمت افراد با پخش مصاحبه هاى بى مايه ‏ ‏تلويزيونى مطالبى را عنوان نموده ام ; به اميد آن كه در جهت اصلاح امور و‏ ‏تنبه مسئولين مربوطه و جبران اعمال خلاف گذشته و بازگشت آرامش به‏ ‏جامعه و نيز اعتماد مردم به حاكميت منشأ اثر باشد.

‏مجددا به مسئولين مربوطه تذكر مى‎دهم از سرنوشت حكومت شاه و ساير‏ ‏حكومتهاى استبدادى در جهان عبرت بگيرند. در دنياى امروز با ايجاد‏ ‏خفقان و رعب و وحشت و جو پليسى و بگير و ببند منتقدان و پر كردن‏ ‏زندانها از انديشمندان و آزادى خواهان و اجبار نمودن آنان به اعتراف و‏ ‏اقرار نسبت به امور خلاف واقع نمى توان حكومت نمود. در حكومتى كه‏ ‏نخبگان منتقد و فعالان سياسى در زندان و تحت فشار و محروميت بوده و‏ ‏مداحان تملق گو و چاپلوسان، مورد تأييد و تكريم باشند، جامعه و مردم‏ ‏هرگز به فلاح و سعادت و رشد و ترقى راهى نخواهند يافت.

‏در ضمن آنچه را در شكوائيه خود در مورد فرزندان آورده ايد، به‏ ‏عزيزتان بگوييد يكى از اهداف آفرينش ، امتحان افراد است كه چه كسانى‏ ‏بهترين اعمال را دارند. خداى عزيز در آيه دوم سوره ملك مى‎فرمايد: (الذى خلق الموت والحيوة ليبلوكم ايكم احسن عملا) يعنى خداوند‏ ‏مرگ و زندگى را آفريد تا افراد آزمايش شوند كه چه كسى بهتر عمل‏ ‏مى‎كند. عده اى با رياست و حاكميت امتحان مى‎شوند تا معلوم شود در‏ ‏عمل تا چه حد پايبند ارزش ها خواهند ماند; و اين كه آيا خود و مقامات‏ ‏دنيوى را فداى ارزش ها مى‎نمايند و يا ارزش ها و اعتقادات را در خدمت‏ ‏مقامات و اميال چند روزه خود مى‎خواهند; و همچنين عده اى با محروميت و‏ ‏مظلوميت امتحان مى‎شوند تا معلوم شود در راه انجام وظيفه و دفاع از‏ ‏حقوق خود و ديگران تا چه حد صبر و استقامت مى‎كنند، كه در اين صورت‏ ‏طبق وعده الهى اجر بى حساب خواهند داشت؛ و يا اين كه مأيوس مى‎شوند‏ ‏و صحنه را براى قدرت طلبان خالى مى‎نمايند.

‏اميدوارم تا دير نشده مسئولين ما به خود آيند و روش و شيوه خود را تغيير‏ ‏دهند و اشتباهات گذشته را جبران نموده و فاصله بين مردم و نظام را با‏ ‏اخلاق كريمه و تأسى به معصومين (ع) از بين ببرند.

‏‏توفيق شما را در انجام وظائف شرعى و ملى و همچنين صبر و پايدارى شما را‏ ‏از خداوند بزرگ مسألت دارم.

تنوع برنامه صدا و سیما

دوازده سال زندان برای چهار پرونده سیاسی در مناطق کردنشین

چهار شهروند کرد در طی چهار پرونده مجزا در طی روزهای اخیر از سوی دادگاه انقلاب جمعاً به تحمل 12 سال زندان محکوم شدند.
به گزارش کمیته کردستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در طی روزهای اخیر، شورش مام رحمانی، 25 ساله، از اهالی یکی از روستاهای میاندوآب به اتهام همکاری با اپوزیسیون کرد از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهر مهاباد به تحمل 5 سال حبس تعزیری محکوم شد.
در پرونده ای مشابه یک شهروند دیگر کرد به نام علی احمدی، اهل مهاباد به اتهام همکاری با احزاب کرد در دادگاه انقلاب حکم محکومیت خود به تحمل 5 سال حبس تعزیری را دریافت کرد.
همچنین طی گزارشات دریافتی دو جوان به نامهای هژار خانی و رامین کوهی از اهالی مهاباد به اتهام کلیشه ای، همکاری با احزاب کردی هر یک به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.
از روند دادرسی و همچنین رعایت حقوق متهمان همچون حضور وکیل مدافع منتخب در طول جلسه دادگاه اطلاعی در دست نیست.

عکس هایی از سعید حجاریان پس از آزادی



http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs260.snc1/10731_164645013419_741908419_3629100_8110508_n.jpg

انتقاد انجمن دفاع از آزادی مطبوعات از اعمال فشار بر روزنامه نگاران

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت روزنامه نگاران ابراز نگرانی کرد.

این انجمن در این بیانیه نسبت به آنچه" ادامه‌ بازداشت و تهدید روزنامه‌نگاران و اعمال فشارهای گوناگون بر مطبوعات منتقد " خواند اعتراض کرد.

نویسندگان این بیانیه که بازداشت روزنامه نگاران را بعد از انتخابات ریاست جمهوری غیر قانونی می دانند از "اعمال فشار و تهدید" علیه این افراد به شدت انتقاد کرده اند.

این انجمن در بیانیه خود اعلام کرده که نگران شرایط دشوار حبس و چگونگی برخورد با عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی و احمد زیدآبادی، اعضای شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است.

این انجمن همچنین با نام بردن از سایر روزنامه نگاران و نویسندگان در بند از "فشارهای روحی، روانی و جسمی "وارد شده بر آنها انتقاد کرده و گفته که چنین برخوردهایی با قانون اساسی ایران، اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق نامه های بین المللی همخوانی ندارد.

در این بیانیه به احضارها و تهدیدهای مستقیم و غیر مستقیم اهالی مطبوعات توسط نهادهای امنیتی اشاره و از مسئولان خواسته شده از اعمال این گونه فشارها پرهیز و همه روزنامه نگاران و صاحب نظران بازداشت شده را بدون قید و شرط آزاد کنند.

محمدرضا زهدی، نایب رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در این باره به بی بی سی فارسی گفت: اینکه اهالی مطبوعات را در بازداشت نگه می دارند و یا با وثیقه های بسیار سنگین آزاد می کنند توجیه منطقی ندارد.

وی با اشاره به برخی تهدیدها و برخوردهای نامناسب گفت: احضارهای غیر رسمی یا گاهی تلفنی برخی روزنامه نگاران، بازدید مطالب روزنامه ها قبل از انتشار و یا دستورات مراجع مختلف مبنی بر اینکه در مطبوعات به چه موضوعاتی پرداخته بشود یا نشود، مایه ناراحتی است.

آقای زهدی اخبار مربوط به وضعیت روزنامه نگاران بازداشت شده و ابهام در مورد وضعیت آنها را بسیار نگران کننده خواند.

سعید حجاریان آزاد شد

حجاریان

سعیدحجاریان که خانواده اش به شدت نگران وضعیت جسمانی وی بودند امروز آزاد شد

سعید حجاریان، از چهره های سرشناس اصلاح طلبان و مشاور سیاسی رئیس جمهوری سابق ایران که در روز 26 خرداد ماه، بعد از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده بود، امروز بعد از تحمل 106 روز حبس، آزاد شد.

او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از حامیان میر حسین موسوی، یکی از دو نامزد اصلاح طلب بود و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به همراه ده ها تن از سیاستمداران اصلاح طلب، روزنامه نگاران و معترضان بازداشت شد.

آقای حجاریان بعد از دستگیری ضمن استعفا از عضویت در شورای مرکزی حزب مشارکت، از کلیه مواضع خود عقب نشینی کرد و گفت که متوجه اشتباهات خود شده است.

در متنی که اعلام شد توسط آقای حجاریان نوشته و در دادگاه توسط سعید شریعتی، عضو دیگر شورای مرکزی جبهه مشارکت خوانده شد، آمده بود: "متأسفانه در ایران با ضعف علوم انسانی، به خصوص در رشته های جامعه شناسی و علوم سیاسی مواجهیم و علی رغم گسترش مراکز آموزشی عالی و کثرت دانشجو در رشته های علوم انسانی، متون آن از عمق چندانی برخوردار نیست و مطالب با ترجمه های اغلب ناقص و بدون نقد در اختیار دانشجویان گذاشته می شود".


سعید حجاریان که خود دارای مدرک دکترای علوم سیاسی است و به گفته کارشناسان از برجسته ترین تئوریسین های علوم انسانی ایران محسوب می شود در بازداشت، با حضور در یک میزگرد تلویزیونی تاکید کرد که بعد از آزادی هم از مواضع جدیدی که اتخاذ کرده عقب نشینی نخواهد کرد.

آقای حجاریان که به دلیل وخامت وضع جسمی در زمان بازداشت به بیمارستان منتقل شده بود با حضور در برابر دوربین های تلویزیون ایران اعلام کرد در جایی به سر می برد که از زندان "مفرح" تر است و "برادران سپاه به خوبی به او رسیدگی می کنند" او گفت پزشک مرتبا او را ویزیت کرده و از امکانات آب درمانی هم برخوردار است.

اما خانواده آقای حجاریان که گفته بودند به خاطر کوچکی محل نگهداری، امکان تحرک برای او فراهم نبوده و دچار پوکی استخوان و تحلیل عضلات شده است این اظهارات را "افشا کننده" شرایط سخت زندان خواندند.

سعید حجاریان از سازماندهندگان وزارت اطلاعات ایران بود و پیش از خروج از این وزارتخانه در سال های اول دهه 70 خورشیدی (در پی به وزارت رسیدن علی فلاحیان)، در دوران وزارت محمد ری شهری سمت معاونت امور سیاسی او را به عهده داشت.

او ده سال پیش در حالی که نایب رئیس شورای شهر تهران بود در برابر ساختمان این شورا مورد سوء قصد قرار گرفت و از آن تاریخ به علت آسیب دیدگی سیستم اعصاب مرکزی دچار مشکلات حرکتی و گفتاری است.

سعید عسگر، که در اسفند سال 1378 گونه سعیدحجاریان را مورد اصابت گلوله قرار داد در آن هنگام دانشجوی دانشگاه آزاد بود.

وی پس از دستگیری به 15 سال زندان محکوم شد اما بعد از مدت کوتاهی آزاد شد.

سفر وزیر امور خارجه ایران به پایتخت آمریکا

آمریکا می گوید که به منوچهر متکی برای بازدید از دفتر حافظت منافع ایران در واشنگتن مجوز داده است

آمریکا تایید کرد که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران به واشنگتن پایتخت آمریکا سفر کرده است. هم زمان، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به ایران درباره احتمال انزوای بیشتر هشدار داد.

پی چی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، 30 سپتامبر، اعلام کرد که وزیر امور خارجه ایران برای بازدید از دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن به این شهر سفر کرده است.

دفتر حفاظت منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن واقع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که منوچهر متکی در واشنگتن با مقام های آمریکایی دیدار نخواهد کرد.

منوچهر متکی برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شهر نیویورک سفر کرده بود.

او روز سه شنبه در نیویورک موضع گیری های کشورهای غربی علیه مرکز اتمی قم که ایران اخیرا وجود آن را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده را اشتباهی استراتژیک خواند.

اما همتای آمریکایی او، هیلاری کلینتون روز چهارشنبه در نیویورک بار دیگر به ایران در مورد تغییر سیاست اتمی این کشور هشدار داد.

او تاکید کرد در صورتی که ایران به تعهدات بین المللی اش عمل نکند، با انزوا و فشار بین المللی بیشتر مواجه خواهد شد.

گروه 1+5 پنجشنبه یکم اکتبر در شهر ژنو سوئیس با ایران وارد مذاکره خواهد شد.

نمایندگان ایران برای شرکت در گفتگوهای هسته ای با گروه 1+5 به سوئیس سفر کرده اند.

مذاکره کنندگان ایران به ریاست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای، برای مذاکره پیرامون فعالیت ها و برنامه های اتمی جمهوری اسلامی تهران را به مقصد ژنو، محل برگزاری مذاکرات، ترک کرده اند.

نمایندگی گروه 1+5 در مذاکرات ژنو را، مدیران سیاسی وزارت خانه های خارجه پنج کشور عضو دایم شورای امنیت - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، و فرانسه- همراه با نمایندگان کشور آلمان و اتحادیه اروپا برعهده خواهند داد.

رئیس جمهوری ایران پیشنهاد کرده است که مذاکرات کشورش با پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، تا سطح سران اتقاء یابد.