۱۳۸۸ مرداد ۱۷, شنبه

In Iran, a Hostage-Taker Is Now Hostage

Last week Iran's theocracy widened its crackdown from suppressing an opposition movement to putting on trial the very revolutionaries who launched the Islamic republic. This new purge may be more profound politically than the campaign against the followers of Mir Hossein Mousavi: The Iranian revolution is eating its children.

Mohsen Mirdamadi saw it all coming. He warned me about it five years ago. The only thing he didn't foresee was his own role. Last week, he sat in a revolutionary court, dressed in gray prison pajamas, as one of its victims.

I've followed Mirdamadi since the 1979 U.S. Embassy takeover. In 1981, I stood below the plane that brought 52 American diplomats to freedom in Algeria and wondered about the type of people who seized, interrogated and brutalized hostages for 444 days. Mirdamadi was one of three ringleaders. Former hostage John Limbert remembers him as "particularly nasty." I met him a decade ago.

Like many early revolutionaries, Mirdamadi had evolved over the intervening two decades from a scruffy student radical into a balding, pinstripe-suited realist. In 2000, he ran for parliament as a reformer.

"Our emphasis originally was on winning independence from foreign influence and creating an Islamic state," he explained at the spartan headquarters of the Islamic Iran Participation Front, just two blocks from the old U.S. Embassy. "But today our emphasis is on freedoms. . . . Our tactics have shifted, too. Before, we carried out a revolution. Today, we're trying evolution.



سازمان عفو بين الملل: ۱۱۵ نفر بعد از انتخابات در ايران اعدام شده اند

سازمان عفو بين الملل روز جمعه شانزدهم مردادماه اعلام کرد: طی بيش از ۵۰ روز که از انتخابات رياست جمهوری ايران می گذرد دست کم ۱۱۵ نفر در اين کشور اعدام شده اند.

ايرن خان، دبيرکل سازمان عفو بين الملل ، دربيانيه ای گفته است : اين سازمان دست کم اعدام ۱۱۵ نفر را طی مدتی که از انتخابات در ايران می گذرد ثبت کرده است و این به طور متوسط دو اعدام در روز است.

دبيرکل سازمان عفو بين الملل معتقد است: به رغم اين که تعداد اعدام ها درايران بسيار بالا است، اما اين رقم از افزايش چشم گير تعداد اعدام ها درايران حکايت می کند.

در بيانيه سازمان عفو بين الملل آمده است در فاصله زمانی بين ۱۲ دی ماه سال ۱۳۸۷ تا ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۸ در ايران ۱۹۶ اعدام ثبت شده است که از نظر تعدا اعدام ايران را در رتبه دوم جهان قرار می دهد. طبق اين گزارش چين در رتبه اول قرار دارد.

سازمان عفو بين الملل می گويد: خبر برخی از اعدام های انجام شده پس از انتخابات رياست جمهوری ايران به اين شرح اعلام شده است: ۱۴ اعدام در روز دوم ژوئيه، ۲۰ اعدام در روز چهارم ژوئيه، ۱۳ اعدام در روز ۱۴ ژوئيه و ۲۴ اعدام در روز پنجم اوت.

معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها، روز چهارشنبه، چهاردهم مردادماه، پنجم اوت، گفته بود: اعدام ۲۴ نفر در روز پنجشنبه ۸ مرداد در زندان رجايی شهر، کرج صورت گرفته و اتهام مطرح شده برای کليه متهمان «قاچاق مواد مخدر» بوده است

انتشار خبر اعدام دستجمعی ۲۴ نفر در کرج با واکنش اتحاديه اروپا نيز مواجه شد.

سوئد به عنوان رييس دوره‌ای اتحاديه اروپا روز پنجشنبه با صدور بيانيه‌ای به دار آويخته شدن ۲۴ نفر در ايران که بزرگترين اعدام دسته‌جمعی در سال‌های اخير بوده است را محکوم کرد.

رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا در بيانيه خود اعلام کرده بود که «اعدام ۲۴ نفر در شهر کرج در تاريخ ۳۰ ژوئيه ۲۰۰۹ را محکوم کرده و نگرانی خود را از بابت ادامه استفاده گسترده از اعدام را ابراز می‌کند».

در همین حال، سازمان عفو بين الملل در بيانيه خود تاکيد کرده است که طی هفته های اخير به طور قابل درکی جهان به خبر های سرکوب خشونت بار تظاهرات مسالمت اميز معترضان معطوف بوده است.

اين سازمان مدافع حقوق بشر افزوده است که با توجه به آمار تازه اعدام ها، می توان گفت کاهشی در روند نقض حقوق بشر در ایران رخ نداده، بلکه اين روند برعکس تشديد نيز شده است.

سازمان عفو بين الملل اذعان کرده است که تعداد واقعی اعدام ها در ايران بسيار بيشتر از آماری است که اين گروه توانسته ثبت کند .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ايران در سال جاری ميلادی، در مجموع دست‌کم ۲۱۹ را اعدام کرده است. ايران در سال ۲۰۰۸ ميلادی با اعدام دست‌کم ۲۴۶ نفر، پس از جمهوری خلق چين، دومين کشور در جهان با بالاترين شمار اعدام شدگان بود.

شتر کودتا، برای زانو زدن به در خانه عسگراولادی رسیده!

بنیاد رسالت، انجمن اسلامی بازار و جامعه اسلامی مهندسان که تحت عنوان "پیروان خط رهبری" فعالیت می کنند، درتهران منتشر شد. دبیرکلی این جبهه را حاج حبیب الله عسگراولادی پدرخوانده موتلفه اسلامی برعهده دارد که اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست و یکی از بزرگترین بنیادهای مالی جمهوری اسلامی، یعنی "کمیته امداد" را دراختیار دارد. بیانیه جبهه پیروان رهبری نوعی هشدار به احمدی نژاد است که در خط رهبر باقی مانده و به رهنمودهای او توجه کند.

مضمون بیانیه این جبهه هر چه باشد، انگیزه تدوین و انتشار آن چیز دیگری است. یعنی مشکل آنها با احمدی نژاد این نیست که او پیرو علی خامنه ای هست یا نیست و کابینه اش را در همآهنگی با وی تشکیل میدهد یا نمی دهد. مسائل چیز دیگری است:

1- این جبهه نگران است که شتر کودتا مقابل خانه رهبران آن نیز زانو بزند. به همین دلیل پشت رهبر سنگر گرفته اند.

2- این جبهه، بویژه موتلفه اسلامی تاکنون پیوسته ادعایش این بوده که پیرو مراجع است و حالا 80- 90 درصد مراجع در جبهه احمدی نژاد نیستند و جبهه یاد شده، از پشتوانه 30 ساله خود جدا افتاده است. اگر نظامی ها گریبان آنها را هم بگیرند، آنوقت دستشان به کجا می رسد؟ تکلیف بنیادهای عظیم مالی و ثروتی که جمع کرده اند چه می شود؟ همه را باید تقدیم سرداران نوکیسه کنند؟

3- عسگراولادی و دو چهره مهم جبهه پیروان رهبری، یعنی محمد رضا باهنر و مرتضی نبوی، ( به شمول احمد توکلی و محسن رفیقدوست) نه تنها از زانو زدن شتر کودتا در برابر خانه شان وحشت زده شده اند، بلکه بیم دارند کار مقاومت مردم چنان بالا بگیرد که سنگ روی سنگ در حاکمیت بند نشود. آنها که اکنون جرات نمی کنند با صراحت از هاشمی و ناطق نوری حمایت کنند، فردای حادثه چه انتظاری می توانند از امثال آنها داشته باشند؟

بنابراین، بیانیه دیروز پیش درآمدی است برای جبهه بندی های جدید، نه داشتن یکی یا دوتا وزیر در کابینه احمدی نژاد. مجلس آینده هم اگر به سبک انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، باهنر و بادامچیان هم باید لحاف تشکشان را جمع کرده و به جای مجلس، بروند در مسجد بخوابند

شک و تردید در پادگان ها به تشنجات قهری خواهد کشید!

شعار های مردم روز بروز رادیکالتر می شود، در جنوب شهر تهران من خود با یکی از همکلاسی های سابق خودم که اینک در مسجدی فرمانده بسیج است برخوردم. او می گفت:

" واقعیتش این است که ما می دانیم رهبری اشتباهی نابخشودنی کرده و اینک نه راه پیش دارد و نه راه پس، اما چه کنیم؟ اگر کوچکترین عقب نشینی کند انقلاب حتمی ست و دگر گونی اجتناب ناپذیر و اگر جلو هم برود بحران کار را بجایی وحشتناک خواهد رساند، و آنگاه سرنگونی و فروپاشی حتمی ست! در هر حال ما بسوی یک بحران براندازانه پیش می رویم. ما بسیجی ها برای این کار ساخته نشده بودیم، که بیاییم با مردم دربیافتیم، رهبری دچار خطای مشورتی شد، آب از ظرف خارج شده، در همه جا رخنه کرده و جمع کردن آن دیگر ممکن نخواهد بود .دیشب شعار های مردم روی پشت بامها بسیار فراتر از دیگر شبها بود. بچه ها بسیج در مسجد نمی توانند با بچه محل های خودشان دربیفتند. "

(اشاره ی این فرمانده بسیج به شعار های دیشب بود که تکرار الله اکبر ها در آنها بسیار کم و مرگ بر دیکتاتور بسیار زیاد بود. تا جایی که سرانجام مرگ بر ولایت فقیه و مرگ بر خامنه ای رسید. آنوقت چند تیر هوایی شلیک شد و مردم گفتند قرار ما فردا شب!)
همکلاسی بسیجی ام گفت:

"اینها دیده ها و شنیده های خود من است. در جوادیه و میدان خراسان و سرآسیاب دولاب این سه مکانی را که من رابطه دارم وضع به همین منوال است. شعارها هر لحظه رادیکالتر می شود. و حکومت واقعا در مانده است که چه بکند. حتا طرفداران خودش را، یعنی آنها که به احمدی نژاد هم رای داده اند را از دست داده است. در میان بسیجی ها و پاسداران شک و تردید به سرعت سرسام آور پیش می رود. بزودی ما شاهد تشنجات قهری در داخل پادگانها خواهیم بود. اینها همه از اشتباه بزرگ رهبری سرچشمه می گیرد. او روحانیت را به مفسده کشید و او را مثل خوره رو به نابودی برد. "

جالب است بدانید که این فرمانده بعد از صحبت با من چنان گریه کرد که شانه هایش لرزید و گفت حیف شد که در جبهه کشته نشدم تا شاهد باشم که امروز کارم بجایی رسیده که باید در روی مردمی که به من نان آب می‌دهند اسلحه بکشم.

چاقو کش های حرفه ای از ستاد انتخاباتی احمدی نژاد شروع کردند به کشتار خیابانی بعد از انتخابات رسیدند

به مبلغان موسوی حمله می کردند و حتی می کشتند که عمدی یا غیر عمدی بودن آن مهم نبود. اگر تنها یکی از ما را گیر می انداختند تا حد مرگ می زدند. روزی نبود که به یکی از ستاد ها حمله نشود و یکی از دوستان گاز فلفل و یا چاقو و باتوم و شوکر نخورد. نکته ای که در درگیری ها مشهود بود به خدمت گرفتن اراذل و اوباش بود و علت هم این بود که وقتی چاقو می خوردیم زیاد صدمه نمی دیدیم و مشخص بود که کار، کار چاقو کش های حرفه ایست. علت حمله ها این بود که آنها می خواستند با حفظ ژست دموکراتیکی که در صحنه علنی خیابان ها گرفته بودند مبلغان را خانه نشین کنند.

اینروزها همه در مورد بعد از انتخابات صحبت می کنند و کسی در مورد قبل از آن چیزی نمی گوید. رقابت انتخاباتی نبود، بلکه یک جنگی پنهان در زیر پوست تبلیعات جریان داشت. طرف مقابل پول و سازماندهی و تبلیغات رسانه ای و اسلحه داشت و ما فقط یک پرچم سبز وپرچم ایران و نیروی مردمی داشتیم. هسته های مرکزی مبلغان احمدی نژاد همه مسلح و از نیروهای غیبی بودند. آنها بدون هیچ تعارفی مسلحانه برای احمدی نژاد تبلیغ می کردند. به مبلغان موسوی حمله می کردند و حتی می کشتند.

پیش بینی نمی کردیم که روز مبادا به این زودی و به این شکل باشد.


رئیس کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان در مجلس استعفا داد

جلالی

جلالی قبل از به نتیجه رسیدن ماموریت کمیته ویژه از ریاست کمیته استعفا داد

بنابر گزارش ها، رئیس کمیته ويژه مجلس برای پیگیری مسائل مربوط به بازداشت شدگان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران، از عضویت در این کمیته کناره گیری کرده اما رییس مجلس با استعفای او مخالفت کرده است.

روز سه شنبه، 4 اوت (13 مرداد)، خبرگزاری های ایرانی و نیز وبسایت مجلس شورای اسلامی ایران گزارش دادند که کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات بعد از انتخابات در ایران، استعفای خود از کمیته را تایید کرده است.

اما علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در واکنش، از مخالفت علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران با این استعفا خبر داده است.

حسن سبحانی نیا، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر، نسبت به خبر استعفای آقای جلالی ابراز بی اطلاعی کرد.

کمیته ویژه به دستور رئیس مجلس و با عضویت تعدادی از اعضای کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی، آموزش و تحقیقات و همچنین کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تشکیل یافته بود تا به شرایط بازداشتیان نا آرامی های اخیر رسیدگی کند.

روز سه شنبه هم روزنامه جام جم خبر داد که برخی از اعضای کمیته ویژه از عضویت در این کمیته کناره گرفته یا در صدد کناره گیری بوده اند و افزوده بود که آقای جلالی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

آقای بروجردی همچنین استعفای دسته جمعی اعضای این کمیته را تکذیب کرده است.

برخی منابع، موانع موجود بر سر راه فعالیت موثر کمیته پیگیری به خصوص جلوگیری از دسترسی اعضا به بسیاری از بازداشتیان و تعدادی از بازداشتگاه ها را علت اصلی تصمیم آقای جلالی به کناره گیری از این کمیته عنوان کرده اند.

زندان اوین

قرار بود کمیته ویژه از بندهای دیگر اوین و بازداشتگاههای دیگر بازدید کند

خبرگزاری فارس در گزارش مربوط به کناره گیری آقای جلالی، از قول وی نوشته است که این کمیته با تبیین برخی نقاط ضعف از جمله نحوه بازداشت ها و شرایط بازداشتگاه های موقت، به خصوص بازداشتگاه کهریزک، زمینه ایجاد اعتماد عمومی را فراهم آورده و با زندانیان در یکی از بندهای زندان اوین دیدن کرده بود.

به گفته آقای جلالی، اقدامات کمیته باعث شد تا کسانی که "از اتهامات سبکتری برخوردار بوده یا متنبه شده بودند" آزاد شوند.

به نوشته خبرگزاری فارس، کاظم جلالی گفته است که قرار نبود خبر استعفای او در رسانه ها منعکس شود و زیرا انتشار این خبر باعث بهره برداری "در راستای جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی" می شد.

مشخص نیست که آیا تنها آقای جلالی از این کمیته کناره گیری کرده و یا اینکه اعضای دیگری نیز تصمیم به استعفای از آن گرفته اند.

تحقیقات مجلس

در پی انتشار گزارش هایی در مورد نحوه برخورد ماموران دولتی با اعتراضات مردم نسبت به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، از جمله کشته شدن شماری از تظاهر کنندگان و تایید درگذشت چند نفر از بازداشت شدگان در زندان، مجلس دو گروه را مامور رسیدگی به این اتفاقات و تهیه گزارش هایی در این زمینه کرد.

ماموریت کمیته پیگیری مجلس رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان و نحوه رفتار با آنان در زندان و بازداشتگاه ها بود در حالیکه گزارش بدرفتاری با زندانیان نگرانی هایی جدی را پدید آورده بود.

اعضای این کمیته روز یکشنبه این هفته با خبرنگاران گفتگو کردند و آقای جلالی گفت که اعضای کمیته از یکی از بندهای زندان اوین کرده اند و ماموران وزارت اطلاعات به آنان گفته اند که با زندانیان به خوبی رفتار می شود و هیچکدام از بازداشتیان شکایتی از وضع زندان ندارند.

مرتضوی

دادستان تهران در جلسه ویژه یکی از کمیسیونهای مجلس شرکت کرده است

به گفته آقای جلالی، قرار بود این کمیته بعدا از سایر بندهای زندان اوین و مکان های دیگری که از آنها به عنوان بازداشتگاه استفاده می شود نیز بازدید کنند.

با استعفای آقای جلالی و احتمالا برخی دیگر از اعضای کمیته پیگیری، مشخص نیست که آیا این بازدیدها صورت خواهد گرفت یا نه.

پیش از تشکیل کمیته پیگیری وضعیت بازداشتیان، مجلس هیات دیگری را تحت عنوان کمیته حقیقت یاب تشکیل داده بود تا به حوادثی که در جریان تظاهرات اعتراضی در کوی دانشگاه تهران و مجتمع مسکونی سبحان روی داده بود رسیدگی کند.

به گزارش این کمیته، روز 25 خرداد، گروهی از نفرات نیروی موسوم به لباس شخصی ها به کوی دانشگاه تهران و مجتمع مسکونی سبحان، اقامتگاه تعدادی از نمایندگان مجلس، وارد شدند و به ضرب و شتم شدید دانشجویان و دستیگری عده ای از آنان مبادرت کردند.

در حمله به کوی سبحان نیز، خساراتی به اموال ساکنان این محل وارد آمد.

اقدام مهاجمان انتقاد تعدادی از نمایندگان را برانگیخت و در نتیجه، رئیس مجلس دستور رسیدگی به این حوادث معرفی عوامل این حملات را صادر کرد.

خبرگزاری مهر به نقل از حمید رضا کاتوزیان، عضو کمیته حقیقت یاب، گفته است که گزارش کمیته به زودی نهایی و در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح می شود و بخشی از آن به اطلاع عموم می رسد.

دادستان تهران در مجلس

خبر استعفای رئیس کمیته پیگیری مجلس همزمان با حضور سعید مرتضوی، دادستان تهران در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در روز سه شنبه انتشار می یابد.

به گزارش ایرنا، آقای مرتضوی در این جلسه، اعتراضات به نتیجه انتخابات را به مداخله مجاهدین خلق نسبت داد و گفت که "برخی از منافقین در ستادهای انتخاباتی برخی نامزدها نفوذ کرده و برخی نیز رهبری و هدایت اغتشاشات بعد از انتخابات را برعهده داشتند."

دادستان تهران گفت که "برخی از منافقین نیز به عنوان آمران، به فتنه و کودتای مخملی" کمک کرده بودند و افزود "این سه گروه هم اکنون در زندان به سر می برند."

شاهرودی

شاهرودی: سلب حقوق افراد توسط ماموران قابل پیگرد است

در خبری دیگر در همین زمینه، معاون حقوقی نیروی انتظامی گفته است که "اگر ثابت شود که ماموران این نیرو بی دلیل به شهروندان در حوادث بعد از انتخابات آسیب رسانده اند، به عنوان مامور خاطی تلقی شده و قاطعانه با متخلف برخورد می شود."

وی گفته است که اثبات تخلف ماموران مستلزم معرفی شاهد توسط طرف های آسیب دیده و قبول شهادت آنان است و افزوده "کسانی که توسط پلیس خسارت جانی و مالی دیده اند، به شرط قابل استناد بودن، می توانند خسارت دریافت کنند."

در جریان تجمع های اعتراضی بعد انتخابات، گزارش ها تصاویر متعددی از برخورد خشونت آمیز ماموران ویژه نیروی انتظامی، شبه نظامیان بسیج و افرادی که از آنان با عنوان لباس شخصی ها یاد می شد با تظاهرکنندگان انتشار یافته و انتقادات شدیدی را در داخل و خارج از ایران در پی آورده است.

همزمان، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه روز سه شنبه از هیات سه نفره این قوه برای رسیدگی به برخورد ماموران و دستگاه های مختلف با معترضان به انتخابات خواست تا هر چه زودتر نتیجه عملکرد خود را به مردم گزارش دهند.

آقای شاهرودی افزود که مطابق قانون مجازات اسلامی، اگر مقامات یا ماموران وابسته به نهادهای و دستگاه های حکومتی بر خلاف قانون به حقوق افراد تعدی کنند، مستوجب تنبیه های اداری و مجازات های کیفری خواهند بود.