۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

تایید بازداشت دو عضو دیگر جبهه مشارکت

سایت نوروز در خبری اعلام کرده است که دو عضو دیگر جبهه مشارکت به نام های علی سمیع زاده و نگار سایه بازداشت شده اند که با احتساب این دو بازداشت اعضای بازداشتی این حزب به 34 نفر رسیده اند. علی سمیع زاده عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت و رئیس کمیته اطلاع رسانی منطقه تهران و عضو تحریریه روزنامه های یاس نو و صدای عدالت روز شنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. به گزارش نوروز، سمیع زاده شنبه در محل کار خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و مشخص نیست کدام ارگان قضایی یا نظامی اقدام به بازداشت این عضو جبهه مشارکت نموده اند.

آیت الله یزدی با ویلچیر

آیت الله منتظری: تسلیم به خواست اکثریت یگانه راه پایان بحران است!


هیاتی از سوی کانون معلمان ایران با آیت الله منتظری دیدار کرد. وی در این دیدار، پس از اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی تسلیم در
برابر خواست عموم و اکثریت مردم می باشد و تا زمانی که حاکمیت آزادی ابراز وجود به
افکار وعقاید گوناگون را ندهد و خود را ملزم به اجرای قانون اساسی ننماید کشور نمی تواند از بحران خارج شود. می گویند آزادی هست. این چگونه آزادی است که مردم را
در خیابان و صرفا به علت سؤال در مورد رأی خود می کشند و حاکمیت نمی تواند کمترین انتقادات را تحمل نماید.

همدردی با زندانیان و خانواده آنها

در یک خبر دیگر، به نقل از سایت اطلاع رسانی آیت الله منتظری، در جریان اجرای مراسم عمامه گذاری شماری از طلاب و فضای حوزه قم گفت:

امروز روز بزرگى است. تولد حضرت امام رضا(ع ) است.‏ ‏ولى چون بسيارى از نخبگان ما و كسانى كه هم متدين هستند و هم براى اين‏ ‏انقلاب و اين كشور زحمت كشيدند به بهانه هاى واهى در زندان‏ ‏هستند، و به خاطر ابراز همدردى با خانوادهاى محترم اين عزيزان ، ما هم‏ ‏امروز را عيد نگرفتیم.‏ در زمان شاه چون بسيارى مورد ظلم واقع شده بودند، مرحوم امام‏ ‏خمينى (ره ) فرمودند: نيمه شعبان را عيد نگيريد. خداوند به مسئولين امر ديانت و درايت بيشتر عنايت فرمايد تا‏ ‏از تكرار و ادامه اين بازداشت ها پرهيز كنند.

دعوت میرحسین موسوی از مردم برای حضور در۱۳ آبان / بیانیه شماره ۱۴ میرحسین

آنک سیزدهم آبان، این سبزترین روز سال دوباره از راه می‌رسد. آیا امروز قابل‌تصور است که حرکت مردم بر اثر بازداشته شدن همراهی از همراهی خاموش شود؟ اگر اینگونه باشد دستاوردهای چهل و پنج سال تاریخ معاصر خود را از دست داده‌ایم، و اگر چنین نباشد این نشانه‌ای از ریشه‌های انقلابی ماست / حرکت ما از واگذار کردن اسلام به جبهه خرافه‌پرستان و سپردن انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان، از ناچیز شمردن میراث و میوه مبارزات یک‌صدساله مردم ایران و جایگزین کردن آن با تصوراتی گنگ، و از جدایی و بیگانگی نسبت به ریشه‌های تاریخی‌اش نفع نمی‌برد / راه سبز ما یک مسیر عقلانی است و این یک بشارت است، زیرا نشان می‌دهد که ما تا انتها بر سر خواسته‌های خود مستحکم خواهیم ایستاد. اگر دچار تندروی و رفتارهای افراطی بودیم شک نکنید که با دستانی خالی از نیمۀ راه باز می‌گشتیم، زیرا افراط راه را برای تفریط باز می‌کند. اگر برای قبول این حقیقت به مثال نیاز دارید به سیاست خارجی دولتمردان بنگرید. همان وقتی که آنان مناسبات بین‌المللی کشور را به اغراض تبلیغاتی آلوده کردند و از خردورزی و متانت کناره گرفتند می‌شد حدس زد که به زودی مصالح بلندمدت مردم را به هیچ معامله خواهندکرد. شانزده سال پیش از این تهیه سوخت برای تاسیسات هسته‌ای تهران امری بود که نه مسئولان و نه رسانه‌ها انجام آن را یک خبر مهم تلقی نمی‌کردند. امروز قسمت اعظم محصول فعالیت‌های هسته‌ای کشور ،که این همه جاروجنجال به خود دیده و چندین تحریم برای ملت به همراه آورده است، گویا باید برای تامین همین نیاز ساده تحویل کشورهای دیگر شود، شاید بعدها لطف کنند و اندکی سوخت در اختیار ما بگذارند. آیا این یک پیروزی است؟ یا یک تقلب آشکار، که چنین تسلیمی فتح‌المبین نامیده شود؟

مرتضی الویری از زندان آزاد شد

مرتضی الویری از سیاستمداران اصلاح طلب ایران که در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران دستگیر شده بوده، با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و با حکم قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب آزاده است.

آقای الویری نماینده مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج انتخابات و از سران مخالفان دولت ایران در "کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و آسیب دیدگان" است و پیش از انتخابات رئیس "کمیته صیانت از آرا" ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود.

یکی از ماموریت های عمده "کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و بازداشت شدگان" جمع آوری اسامی کشته شدگان و بازداشتی های وقایع پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران بوده که محمود احمدی نژاد پیروز آن معرفی شد. بر اساس گزارش این کمیته سرکوب اعتراض های پس از انتخابات بیش از هفتاد کشته به دنبال داشته است.

آقای الویری از اعضای تاثیر گذار این کمیته محسوب می شد. او از اعضای برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی یکی از عمده ترین تشکل های سیاسی اصلاح طلب است.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در انتخابات اخیر از نامزدی میرحسین موسوی حمایت می کرد اما آقای الویری به طور انفرادی به حامیان نامزدی مهدی کروبی پیوسته بود.

چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران و گسترش اعتراض ها به آن، جلسه ای با حضور نمایندگان ۴ نامزد انتخاباتی در حضور آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران برگزار شد که آقای الویری به عنوان نماینده آقای کروبی در آن شرکت کرد.

در این جلسه مرتضی الویری راهپیمایی های صورت گرفته پس از اعلام نتایج انتخابات را با راه پیمایی های دوران انقلاب اسلامی مقایسه و آن را کم نظیر توصیف کرده بود.

او همچنین از قول آقای کروبی از رهبر ایران خواست تا به "تخلفات انتخاباتی" رسیدگی کند.

آقای الویری در این دیدار خود را از دلسوزان جمهوری اسلامی معرفی کرده و گفته بود که حتی خطبه عقد او و همسرش را آیت الله خامنه ای جاری کرده است.

برخی از رسانه های فارسی، چند روز پس از این دیدار، متنی را از قول آقای الویری منتشر کردند که جزئیات فاش نشده ای از دیدار نمایندگان نامزدها با رهبر ایران را شامل می شد.

بر اساس این یادداشت رهبر ایران این جلسه را به علت "خستگی" در نیمه آن ترک کرده است.

مرتضی الویری در اواسط شهریور امسال دستگیر شده بود. او نماینده سه دوره اول مجلس شواری اسلامی بوده است و در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی مدتی دبیر عالی شورای مناطق آزاد بود.

آقای الویری پس از دستگیری غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین تهران مدتی شهردار پایتخت بود و سپس به عنوان سفیر ایران عازم ماموریت در اسپانیا شد.

هشدار محمد خاتمی در مورد سرنوشت جمهوری اسلامی

محمد خاتمی

آقای خاتمی می گوید که روش های پلیسی و نظامی نمی تواند تداوم داشته باشد

محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران طی سخنانی ابراز نگرانی کرده است که با بسته شدن راه اعتراض بر کسانی که "معتقد به جمهوری اسلامی" هستند، بزرگترین زیان و خسارت به "اصل انقلاب و جمهوری اسلامی" وارد خواهد شد.

به گزارش وبسایت رسمی آقای خاتمی، این سخنرانی برای گروهی از "نخبگان و اقشار مختلف مردم استان یزد" انجام شده است.

آقای خاتمی در بخشی از سخنانش از پیدا شدن "هسته های عملی" که به گفته وی نفی کننده ظرفیت های جمهوری اسلامی هستند ابراز نگرانی کرد و گفت "متاسفانه نشانه های آن را در جامعه" می بیند.

او ظاهرا در اشاره به بعضی از معترضان نتایج انتخابات گفت که در بخش هایی از جامعه "مساله جمهوری اسلامی مورد کم لطفی قرار می گیرد" و دلیل آن را این دانست که "معتقدان به جمهوری اسلامی نمی توانند در امنیت حرف خود را بزنند و در این شرایط است که کسانی لب به سخن می گشایند که به اصل نظام اعتقاد ندارند."

رئیس جمهوری سابق ایران همچنین از"انبوه شدن بخش هایی از جامعه به سوی هدف هایی که دیگر نه مورد خواست امام بوده، نه مورد خواست اولیه مردم، نه مورد خواست او و همفکرانش" ابراز تاسف کرد.

او گفت: "این مساله مهمی است که باید در آن تامل کرد؛ ما در این جریانات خسارت های زیادی را متحمل شدیم و البته دستاورد بزرگی هم داشتیم؛ منتهی در این حالت بحرانی و هیجانی اگر نتوان این دستاوردها را جمع بندی کرد و جهت داد معلوم نیست در آشفته بازار نتیجه کار چگونه رقم بخورد؟".

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: "اگر راه اصلاح بر وفاداران به قانون اساسی و جمهوری اسلامی بسته شود، راه برای جریاناتی باز خواهد شد که این اصول را قبول ندارند و نگرانی ما از این است که بزرگترین زیان و خسارت به اصل انقلاب و جمهوری اسلامی وارد شود که ان شاءالله چنین نخواهد شد."

رهبران اصلاح طلبان و مخالفان در ایران از جمله محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی همواره بر پایبندی خود به قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید کرده اند. اما شعار "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی" که بارها در تجمعات اعتراض آمیز چند ماه اخیر شنیده شده، حتی برای این رهبران یک چالش به حساب می آید.

آقای خاتمی در سخنان تازه اش گفت که به عقیده او "جمهوری اسلامی به معنی خاص کلمه، از دستاوردها و شاهکارهای بزرگ انقلاب" است و افزود: "در جامعه هیچ کس نمی تواند مدعی باشد بدون در نظر گرفتن اسلام یا کنار زدن آن می تواند توفیقی حتی در ایجاد آزادی، فضای آزاد و مستقل و پیرو داشته باشد."

او بلافاصله تاکید کرد که در دنیای امروز این یک امر پذیرفته شده است که حکومت ها دیگر نمی توانند مستبد باشند و از بالا خود را بر مردم تحمیل کنند و مجبورند به مردم پاسخگو باشند، اما تاکید کرد که "جمهوری اسلامی هم بر همین اساس مطرح شده و در عین حال با معیارهای اسلامی سازگار است."

آقای خاتمی همچنین در چند مورد تاکید کرد که با سرکوب نمی توان برای مدتی طولانی به حکومت کردن ادامه داد.

او گفت: "تاکید می کنم که نمی توان با برخوردهای سخت افزاری در وضعیت موجود برای مدت زمان طولانی از نظام حفاظت کرد. چرا باید اسلام را به گونه ای عرضه کنیم که بخش هایی از جامعه از اسلام زده شوند یا حداقل از نظامی که به نام اسلام هست رو بگردانند؟ ما امروز شاهد این مسائل هستیم و به همین دلیل است که می گوییم نتیجه روش هایی که مخالف خود را متهم به براندازی می کند، براندازی است."

رییس جمهور پیشین ایران بخشی از حکومت را متهم به "خشونت گرایی" کرد و گفت: "به صراحت می گویم بحث بر سر دعوای راست و چپ یا اصولگرا و اصلاح طلب نیست؛ صحبت بر سر این است که جریان تنگ نظر، خشونت گرا و یکسونگر، متحجر و متوهمی که بسیاری از اعضای آن سابقه چندانی در انقلاب نداشته یا امتحانشان را نداده و یا از آزمون سربلند بیرون نیامده اند می خواهند هرآنکه را که نمی پسندند از صحنه بیرون کنند؛ نه تنها از عرصه حاکمیت بلکه از صحنه جامعه و از نظر آنها حتی اصولگرایان با شخصیت هم در صورت مخالفت نباید در جامعه حضور داشته باشند."

مقام های بلندپایه حکومتی از جمله فرماندهان سپاه پاسداران می گویند که اصلاح طلبان با تظاهر به پایبندی به خط امام قصد استحاله حکومت و انقلاب اسلامی از درون را دارند و آنها وظیفه خود می دانند که مقابل این افراد بایستند.

اما آقای خاتمی گفت: "این جریان باید بداند که با زور نمی تواند در متن جامعه و مردم حاکمیت یافته و با این روش هرگز پایگاه مستحکمی در میان مردم نخواهد داشت. با زور و با روش های پلیسی و نظامی می شود برای مدتی استراتژی مشخصی را پیش برد، ولی این روش ها و استراتژی ها نمی توانند تداوم پیدا کنند."

آقای خاتمی که در فاصله سال های 1376 تا 1384 رئیس جمهور ایران بود هشدار داد که اگر حکومت با خواست مردم همسو نشود "این حرکت ادامه خواهد داشت، ولی با هزینه های بسیار زیاد و البته مسلم است که این حرکت از بین نخواهد رفت."

او افزود: "مطمئن باشید نه مردم از این راه برخواهند گشت و نه کسانی که با همه وجود به این راه اعتقاد دارند."

آقای خاتمی قبلا نیز تاکید کرده است که اصلاح طلبان علیرغم همه ناملایمات به راه خود ادامه خواهند داد و در صحنه خواهند ماند.

موسوی:مخالفان مردم صحنه را ترک می‌کنند

آقای موسوی مخاطبان خود را فراخوانده که "ساختن فردا را باید از امروز آغاز کنیم"

میرحسین موسوی در آستانه روز 13 آبان، در بیانیه ای نسبت به از دست رفتن "دستاوردهای چهل و پنج سال تاریخ معاصر" هشدار داده و مخاطبان را به "ساختن فردا" فراخوانده است.

آقای موسوی در بیانیه چهاردهم خود پس از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با یادآوری سه حادثه ای که وقوع آن در روز سیزدهم آبان باعث ماندگاری این روز در تاریخ شده و ادامه حرکت مخالفان را "نشان از ریشه های انقلابی" جامعه ایران دانسته و اعلام کرده که "به اتکای همین ریشه هاست که سبز شده ایم."

سه رویداد در 13 آبان در سالهای مختلف روی داده است، در 13 آبان 1342 آیت الله خمینی بنیاد گذار جمهوری اسلامی به ترکیه تبعید شد و در 13 آبان سال 1357 در جریان راهپیمایی ها و اعتراضات پیش از انقلاب تعدادی از دانش آموزان و دانشجویان در مقابل دانشگاه تهران کشته شدند و یک سال بعد از آن نیز در 13 آبان 1358 سفارت آمریکا از سوی تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام اشغال شد.

این بیانیه که اولین بیانیه آقای موسوی در بیش از یک ماه اخیر به شمار می رود در شرایطی منتشر شد که حساسیت تشکل ها و شخصیت های طرفدار دولت نسبت به برگزاری راهپیمایی سیزدهم آبان افزایش یافته و برخی شخصیت های این جناح درباره برگزاری راهپیمایی در روز سیزدهم آبان به نحوی که معترضان به نتیجه انتخابات و مخالفان دولت در آن حضور داشته باشند هشدار داده اند.

میرحسین موسوی در بیانیه خود تصریح کرده است: "همین که خواسته ای در جامعه متولد می شود دیگر هیچ کس قادر نیست از برآورده شدن آن ممانعت کند و دولت ها تنها می توانند بر مقادیری چون زمان و میزان و شکل تحقق آن تاثیر بگذارند."

آقای موسوی که به مخاطبان خود علیه تبعات "افراط گری" هشدار داده در بیانیه چهاردهم خود آورده: "راه سبز یک راه عقلانی است و این یک بشارت است زیرا نشان می دهد که ما تا انتها بر سر خواسته های خود مستحکم خواهیم ایستاد."

در این بیانیه به عنوان شاهد اینکه "افراط راه را برای تفریط باز می کند" به سیاست خارجی دولت ایران اشاره شده و با انتقاد از اینکه تهیه سوخت برای تاسیسات هسته ای ایران "شانزده سال پیش" خبری مهم نبود ولی اکنون به "جار و جنجال" منجر شده، عنوان شده است که "کناره گیری از خردورزی و متانت" باعث شد در نهایت دولتمردان نشان دهند که "حتی در تسلیم شدن و کرنش کردن افراط گرند."

میرحسین موسوی در بیانیه خود با ابراز نگرانی درباره "مصالح کشور" و تاکید بر اینکه مردم "صاحبان اصلی کشور" هستند به مخاطبانش وعده داده که "دیر یا زود - بلکه به امید خدا بسیار زود - مخالفان مردم صحنه را ترک می کنند" اما پرسیده "آیا آن روز باید کشوری تخریب شده برای ملت باقی بماند؟" و از این رو هر چند به صراحت مخاطبان خود را به شرکت در هر راهپیمایی یا تجمعی که به مناسبت سیزدهم آبان برگزار شود فرانخوانده، اما به مخالفان دولت گفته که "ساختن فردا را باید از امروز آغاز کنیم."

آقای موسوی در نهایت با تبریک روز سیزدهم آبان به "ملت ایران" و ذکر نقش "گروهی از آفرینندگان این مناسبت که اکنون در بندند و دیگر اسران نهضت سبز" این روز را "میعادی" دانسته "تا از نو به یاد آوریم که در میان ما مردم رهبرانند."

حساسیت درباره برگزاری راهپیمایی سیزدهم آبان به اندازه ای افزایش یافته که بر خلاف سال های گذشته و روال راهپیمایی های سیزدهم آبان، از سوی فرمانده نیروی انتظامی موظف به اخذ مجوز شده اند.

گرچه تا کنون حداقل یک تشکل (انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، که یک تشکل اصلاح طلب محسوب می شود) بطور رسمی از درخواست خود برای برگزاری این راهپیمایی خبر داده، اما یک روز پیش از انتشار این بیانیه معاون استانداری تهران اعلام کرده بود تا کنون برای برگزاری راهپیمایی 13 آبان درخواست مجوز نشده است.

خاتمی: جامعه ما با بحران مواجه شده است

محمد خاتمی

آقای خاتمی می گوید که ما همچنان در مقام نقد قدرت موجود باقی می مانیم

محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران، بار دیگر وقایع بعد از انتخابات را سوال برانگیز توصیف کرده و گفته است که "جامعه ما با بحران مواجه شده است."

به گزارش خبرگزاری کار ایران- ایلنا، آقای خاتمی در جمع اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفته :"وقتی برای انجمن اسلامی دانشجویان که برآمده از متن دانشگاه است سئوالات جدی پیرامون مسائل اخیر پیش می آید، پیداست که جامعه ما با بحران مواجه شده است."

آقای خاتمی با اشاره به این که اعتقاد دارد در عمل انحراف هایی وجود دارد و باید اصلاح شود، گفته "ما همچنان در مقام نقد قدرت موجود باقی می مانیم البته در چارچوب جنبشی که اسلام و نظام و انقلاب را قبول دارد."

رئیس جمهور پیشین ایران در حالی این سخنان را مطرح کرده که آیت الله علی خامنه ای سه روز پیش زیر سئوال بردن انتخابات را "بزرگترین جرم" خوانده و گفته بود: "همان فردای انتخابات عده ای بدون دلیل و استدلال، آن انتخابات عظیم را دروغ خواندند، آیا این جرم کمی است"؟

آقای خامنه ای همچنین گفته بود که ساعتی پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران به طور خصوصی برای رهبران مخالفان دولت پیامی هشدارآمیز فرستاده و به آنها گفته: "شما در حال شروع برخی مسائل هستید، اما دیگران از آنها سوءاستفاده می کنند و شما نمی توانید ماجرا را کنترل کنید و همان طور هم شد".

ظاهرا اشاره آقای خامنه ای به برخی سران مخالفان دولت از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی است که روز پس از انتخابات اطلاعیه هایی صادر کردند و در آن ها، نتیجه اعلام شده انتخابات را "مهندسی شده"، "مضحک و شگفت" و ناشی از "شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سیما" خواندند.

رئیس جمهوری سابق ایران هشدار داده که اگر در شرایط فعلی دچار خطای تحلیل شویم، در آینده دچار مشکلات جدی خواهیم شد."

آقای خاتمی همچنین از فشارهای موجود در فضای کشور ابراز نگرانی کرده و گفته که "اگر ما که به اصل نظام اعتقاد داریم، نتوانیم حرف بزنیم دیگران که اعتقادی ندارند، دست به عمل خواهند زد و نتیجه عمل آنها چیزی نیست که مطلوب ما باشد."

رئیس جمهور پیشین ایران که دوره ریاست جمهوری وی به اصلاحات شهرت دارد، گفت که "همچنان اصلاح را بر مبنای دین می دانیم، مبدا هویتی خود را انقلاب اسلامی و چارچوب حرکت خود را جمهوری اسلامی می دانیم اما اعتقاد داریم که در عمل انحراف هایی وجود دارد که با همان معیارهای دینی و انقلابی باید اصلاح شوند."

آقای خاتمی توضیحی در باره انحراف های مورد نظرش ارائه نداده اما گفته که "متاسفانه گاهی برخی این انحرافات را عین نظام قلمداد می کنند."

آقای خاتمی از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات بود و بعد از انتخابات ریاست جمهوری نیز چندین بار به صورت علنی نسبت به فضای بسته کشور پس از انتخابات هشدار داد و اعلام کرد که اصلاح طلبان به رغم همه ناملایمات به راه خود ادامه خواهند داد و در صحنه خواهند ماند.