۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی تا اطلاع ثانوی بدون ملاقات

در حالی که بسیاری از بازداشت شدگان بعد از حوادث روز عاشورا هم چنان در زندان هستند، شورای عالی امنیت ملی با ابلاغ مصوبه ای،اعلام کرد تمامی آنان "تا اطلاع ثانوی و بدون ملاقات" در بازداشت خواهند ماند. این در حالیست که به گزارش "میزان نیوز" طی این دوره "حدود 50 نفر از فعالین اجتماعی و حدود 800 نفر از شهروندانی که در تجمع روز عاشورا شرکت داشته‌اند بازداشت شده اند"؛ همزمان صدور احکام سنگین برای دستگیرشدگان قبلی نیز ادامه دارد. آخرین این احکام دیروز برای مجید توکلی صادر شد که بر اساس آن اوباید 8 سال و 6 ماه در زندان بماند.

سردار رجب‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران پیش از این از "دستگیری تمامی افرادی که در تجمع عاشورا" شرکت کرده‌اند، خبر داده بود. بازداشت این افراد با "حکم کلی" صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه صورت می گیرد که به ضابطین قضایی اجازه داده "هرکس" را که در تجمعات "حضور" داشته بازداشت کنند. بازجویان هم با افزایش فشار بر دستگیرشدگان،برخی از آنان را وادار به دادن اسامی دیگر کسانی که در راهپیمایی عاشورا حضور داشته اند، کرده اند.در همین ارتباط، به گزارش منابع معتبر، حتی فرزندان نابالغ افرادی نیز که همراه پدران و مادران خود در راهپیمایی عاشورا شرکت داشته اند،در فهرست کسانی قرار گرفته اند که باید دستگیر شوند.

همزمان سایت نیروی انتظامی روز گذشته به نقل از یک "مقام آگاه" مدعی شد پس از انتشار "درخواست عمومی" نیروی انتظامی برای شناسایی "اغتشاشگران"، "مردم شریف و همیشه در صحنه ایران اسلامی" 40 نفر را معرفی کرده اند.این در حالیست که برخی گزارش‌ها از توزیع دفترچه‌هایی در ایستگاه‌های مترو تهران خبر می‌دهند که در آن نیروی انتظامی با انتشار تصاویر معترضان در روز عاشورا، از مردم خواسته است پس از شناسایی این افراد،‌ با تلفن‌های اعلام شده تماس و آن‌ها را "معرفی" کنند.

حکم سنگین برای مجید توکلی

مجید توکلی دانشجوی بازداشتی، بر اساس رای صادره از شعبه 15 دادگاه انقلاب به 8 سال و 6 ماه زندان محکوم شد. بر اساس رای صادره وی 5 سال به خاطر "اجتماع و تبانی"، یک سال به خاطر "تبلیغ علیه نظام"، 2 سال به اتهام توهین به رهبری، و 6 ماه به خاطر "توهین به رئیس‌جمهوری" حکم گرفته است.

توکلی که دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه امیرکبیرست همچنین به 5 سال ممنوعیت از فعالیت سیاسی و 5 سال ممنوعیت خروج از کشور هم محکوم شده است.

نگرانی برای سمیه رشیدی

سمیه رشیدی یکی از فعالان حوزه زنان و ازدانشجویان ستاره دار که بیش از یک ماه است در بازداشت و در سلول انفرادی به سر می‌برد، بدون تفهیم هیچ اتهامی از دیدار با خانواده و یا وکلای خود محروم است. رشیدی هم اکنون در سلول انفرادی به سر می‌برد و بیم آن‌ می‌رود که مانند برخی پرونده‌های مشابه برای پذیرفتن اتهام‌های جعلی تحت فشار باشد‌.

یکی از نزدیکان به خانواده سمیه رشیدی که خواست نامش به دلایل امنیتی مطرح نشود به روز گفت: "ما نگران هستیم؛ برای اینکه خیلی از دانشجویانی که در زندان هستند حکم‌های سنگینی گرفته اند و فکر می کنیم سمیه رشیدی هم که یک ماه از بازداشتش می‌گذرد ممکن است حکم مشابهی بگیرد. در حالیکه او از راه های قانونی برای احقاق حقوق خودش در زمینه تحصیل استفاده کرد ـ از جمله دیدار با نمایندگان مجلس ـ تا بپرسد چرا با وجودی که رتبه خیلی بالایی داشته، از تحصیل محروم شده است. اما در پاسخ می‌بینیم که حتی مراجعه به نماینده مردم در مجلس نیز با چنین عاقبتی رو به رو می شود."

این منبع نزدیک به خانواده رشیدی افزود: "تنها فعالیتی که سمیه انجام می داده به صورت مفصل در حوزه زنان بوده است. او به صورت گسترده روی موضوعات حاد جامعه از جمله خشونت خانگی کار می کرده آن هم با در نظر گرفتن فرهنگ رایج کشور. در واقع با توجه به اینکه خودش از یک خانواده سنتی مذهبی بود همواره بحث زنان را در قالب هنجارهای موجود مطرح می کرد. حال سئوال اینجاست که چرا یک فعال اجتماعی که برای حل مسائل جامعه‌اش فعالیت می کند و همواره در چارچوب قانون حرکت می کند و به قانون و مجری قانون احترام می گذارد،باید با سرنوشت زندان مواجه شود؟ آن هم کسی که از خانواده ای بسیار مذهبی است."

برخی از دانشجویان دستگیر شده در ماه های گذشته در دوران بازداشت با اتهام‌هایی همچون رابطه با گروه‌هایی مانند سازمان مجاهدین خلق مواجه شده‌اند. ایراد چنین اتهام‌هایی،باعث نگرانی دوستان و همکاران و نزدیکان سمیه رشیدی هم شده است،در حالیکه به گفته این فرد نزدیک به خانواده رشیدی "واقعا چنین اتهام‌هایی به سمیه نمی‌چسبد. ما نگران هستیم که تمدید چندباره بازداشت وی در زندان به دلیل فشارهای زیاد بر وی برای قبول کردن اتهاماتی از این نوع باشد. اما موضوع اینجاست که او سالها در حوزه زنان فعال بوده و همه او را می شناسند و به صداقت و فعالیت های موثری که در چارچوب قانون داشت معترفند."

او می افزاید: "ما خواهان آزادی سمیه و دیگر زنان در بند هستیم. همه این افراد، فعال حقوق زنان و یا حقوق بشر هستند. تنها جرمشان دفاع از حقوق طبیعی مردم کشورشان است. زندانی بودن آنها در واقع هیچ توجیهی ندارد و ما متاسفیم که به جای اینکه این افراد به خاطر فعالیت های عام المنفعه که خیرش به همه اعضای جامعه می رسد مورد تقدیر قرار گیرند این چنین مجازات می‌شوند."

اعتراض به تداوم بازداشت قدیانی

همسر ابوالفضل قدیانی طی روزهای گذشته در حالی که برای پیگیری وضعیت همسرش به دادگاه‌ انقلاب مراجعه کرده بود، به صورت اتفاقی، همسرش و دکتر بهشتی، محقق و چندین تن از زندانیان را در دادگاه انقلاب دید که نسبت به تداوم حکم‌شان اعتراض داشتند.

وی طی ملاقاتی کوتاه که با برخورد اهانت‌آمیز ماموران همراه بوده، از وضعیت جسمی بد همسرش و اینکه او در سلول انفرادی زندان اوین نگهداری است، با خبر ‌شد. همسر قدیانی در خصوص بازداشت همسرش گفته است: "ما به ادامه بازداشت آقای قدیانی به شدت اعتراض داریم، همچنین به عدم اجازه برای ملاقات و رساندن لباس مناسب و دارو به همسرم معترضیم و هیچ اطلاعی نداریم که آیا به وضعیت جسمانی همسرم که به دو بیماری سخت مبتلاست رسیدگی می‌شود یا خیر."

ابوالفضل قدیانی در حالی در زندان اوین نگه‌داری می‌شود که به گفته همسرش نام او در لیست زندانیان اوین ثبت نیست.

بازداشت بهشتی به زبان رسانه‌های دولتی

سایت "جوان آنلاین" یکی از سایت‌های وابسته به دولت،علت بازداشت دکتر علیرضا بهشتی را "تهیه جزوه عملیاتی و ساختار شکنانه و مبتنی بر رویه های براندازانه" اعلام کرد. این سایت مدعی شده "محمدرضا تاجیک و علیرضا بهشتی دو جزوه به میرحسین موسوی ارائه کرده بودند که جزوه تاجیک تئوریک و مبتنی بر یک سلسله اقتضائات راهبردی بوده ولی جزوه ای که بهشتی تهیه کرده بود شکل عریانی از پیشنهادهای تاجیک را شامل می شده و برمبنای ساختارشکنی و رویه هایی غیر قابل پذیرش و نامنطبق با چارچوب های اساسی نظام جمهوری اسلامی بوده است."

بازداشت یک خانواده

پیمان چالاکی، فعال سیاسی- کارگری و دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ساوه به همراه همسرش سمیه عالمی پسند از اعضای سابق جبهه مشارکت و دختر خردسالشان توسط ماموران وزارت اطلاعات روز یکشنبه در منزلشان در ساوه بازداشت شدند.

بعد از انتقال این خانواده به تهران، ماموران امنیتی با تماس با یکی از دوستان آن‌ها، مانا چالاکی خردسال را از پدر و مادر جدا کردند و تحویل آشنای خانوادگی آن‌ها دادند. از محل بازداشت و وضعیت این زوج خبری در دست نیست.

تدوام بازداشت مادر 53 ساله

پروانه راد، از مادران عزادار که در روز تاسوعا دستگیر شده همچنان در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین به سر می‌برد و از وضعیت و شرایط دقیق او خبری در دست نیست. پروانه راد تا به حال 3 بار به صورت بسیار کوتاه و در حضور بازجویان با خانواده‌اش تماس گرفته ولی هر بار خانواده حال او را جویا شده اند به آن‌ها گفته است اجازه توضیح بیشتر ندارد. خانواده‌اش تا به حال موفق به ملاقات با او نشده‌اند.

خانواده راد به برای اطلاع از وضعیت و شرایط او به صورت روزانه به دادگاه انقلاب، دادستانی و زندان اوین مراجعه می کنند اما تا به حال به آنها جواب مشخصی داده نشده است.

محمدتقی خلجی در سلول انفرادی اوین

بعد از شش روز بی خبری و بعد از مراجعه‌ مکرر خانواده‌ محمدتقی خلجی به دادگاه ويژه روحانيت، دادستانی اين دادگاه در تهران سرانجام روز دوشنبه به آن‌ها اطلاع داد که اين روحانی به سلولی انفرادی در زندان اوين منتقل شده و تحت بازجويی است. آن‌ها اعلام کرد‌اند وی حق ملاقات با خانواده يا گرفتن وکيل را ندارد.خلجی که از روحانیون نزدیک به آیت‌الله منتظری است، از روز 22 دی ماه در بازداشت به سر می‌برد.

بازداشت یک پژوهشگر

احسان هوشمند، پژوهشگر و جامعه شناس کرد،واز فعالان ملی ـ مذهبی صبح روز گذشته بازداشت شد. ماموران پلیس امنیت وی را در منزل بازداشت و پس از تفتیش منزل، او را همراه خود به نقطه نامعلومی منتقل کرده اند.

تبعید حسن ترلانی

حسن ترلانی، دانشجویی که به خاطر سوابق سیاسی خانواده‌ خود به 10 سال زندان محکوم شده، یکشنبه شب به طور ناگهانی از بند 350 زندان اوین به زندان مرکزی کرمان منتقل شد.

ترلانی که از دوم اسفند ماه سال گذشته بازداشت شده و در زندان اوین بوده است، در حالی به کرمان منتقل می‌شود که خانواده وی در تهران هستند و هنوز حکم 10 سال زندان وی به خانواده و وکیلش ابلاغ نشده است. وی در ابتدای بازداشت، مدت 88 روز در سلول انفرادی تحت فشارهای روحی و جسمی سختی قرار داشته است.

صدور حکم اعدام برای فعالین کرد

دو زندانی سیاسی کرد به نام‌های محمد امین عبدالهی و قادر محمد زاده اهل میرواباد شهر بوکان در دادگاه تجدید نظر شهر ارومیه به اعدام محکوم شدند. اتهام این دو تن "همکاری با احزاب کردی" عنوان شده است. محمد امین عبدالهی 25 ساله در اولین دادگاه خود به 20 سال زندان محکوم شد اما بعدا این حکم از طرف شعبه 2 دادگاه تجدید نظر شهر ارومیه در تاریخ 26/10/1388 به اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا تبدیل و او به اعدام محکوم شد. از طرف دیگر قادر محمد زاده 32 ساله در دادگاه اول به 32 سال زندان محکوم شد ولی همزمان با دادگاه محمدامین، وی نیز به اتهامی مشابه در همان دادگاه تجدید نظر به اعدام محکوم شد.

هشدار آیت الله خامنه‌ای در مورد مواضع دوپهلوی 'خواص'

رهبر ایران با انتقاد از "موضعگیری دوپهلوی خواص" در درون حکومت ایران، از آنها خواسته است که موضع خود را در برابر مخالفان دولت روشن کنند.

آیت الله علی خامنه ای روز سه شنبه ۲۹ دی (۱۹ ژانویه) در یک سخنرانی در تهران گفت: "در شرایط کنونی همه جریان ها و گرایش های سیاسی داخل نظام باید خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنند و در این میان وظیفه خواص، به ویژه خواصی که تأثیرگذاری بالایی دارند، بیش از دیگران است".

آقای خامنه ای از این "خواص" نام نبرده، اما گفته است که موضع گیری دو پهلوی آنها "مطلوب" نیست و آنها باید موضع خود را در قبال "سخنان و اقدامات دشمن" به صورت شفاف بیان کنند.

نزدیکان آیت الله خامنه ای در گذشته اشارات مشابه او را بیش از همه متوجه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس مجلس خبرگان رهبری می دانستند که پرنفوذترین چهره سیاسی مخالف دولت محمود احمدی نژاد محسوب می شود.


آقای هاشمی رفسنجانی پیش از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و در واکنش به حمله بی سابقه ای که محمود احمدی نژاد در جریان یک مناظره انتخاباتی به او کرده بود، نامه ای سرگشاده به آیت الله خامنه ای نوشت و در مورد احتمال بروز ناآرامی ها به او هشدار داد.

آقای هاشمی رفسنجانی در جریان حوادث پس از انتخابات هم با عدم حضور در مراسم تحلیف و تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، مخالفت خود را با او نشان و در موضع گیری هایش از برخوردهای صورت گرفته با معترضان انتقاد کرد.

علاوه بر او، گروهی از چهره های اصولگرای منتقد دولت و برخی از روحانیان سرشناس نیز در ماه های اخیر کوشیده اند با انتقاد از "تندروی"های صورت گرفته در برخورد با مخالفان، فاصله خود را از این نوع برخوردها حفظ کنند.

اما اکنون آیت الله خامنه ای با اشاره به اعتراضات روزهای قدس، ۱۳ آبان و عاشورا و نسبت دادن آنان به "دشمنان"، گفته است که از "خواص" انتظار دارد که مرز خود را با "دشمن" مشخص کنند.

همزمان، اکبر هاشمی رفسنجانی که صبح روز سه شنبه ۲۹ دی با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه ها دیدار کرده، از "افراط و تفریط" در هر دو طرف مناقشه سیاسی جاری در ایران انتقاد کرده و گفته است که "دلسوزان" باید برای حل مشکلات کشور چاره اندیشی کنند.

او گفته است که همه "نیروهای سیاسی و اصیل انقلاب" باید برای حل مشکلات، به آیت الله خامنه ای "کمک" کنند.

در این حال محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین و یکی از رهبران مخالفان دولت فعلی ایران روز سه شنبه در دیدار با گروهی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات که در ماه های اخیر از زندان آزاد شده اند، گفت: "علی رغم تأکیدات چهره های شاخص اصلاح طلب و کاندیداهای معترض و همراهی بدنه جامعه، عده قلیلی در هر دو جریان با سوءنیت و شیطنت می خواهند جو را رادیکال کنند".

او گفت که بر خلاف تبلیغات جناح رقیب، این اصلاح طلبان هستند که از "ساختار نظام" دفاع می کنند و در پی اجرای کامل قانون اساسی هستند.

آقای خاتمی گفت که از هر راه ممکن باید "اصول، حقوق و آزادی های مردم" را حفظ کرد و جلوی بحرانی تر شدن اوضاع ایران را گرفت، اما هشدار داد که "دایره جدیدی از اعمال خشونت آغاز شده و کسانی در حکومت هستند که با امنیت کامل خشونت اعمال می کنند و در طرف دیگر هم طبیعی است که عده ای به عکس العمل خشونت آمیز وادار می شوند و این امر بسیار خطرناک است".