۱۳۸۸ شهریور ۲۲, یکشنبه

العربیه به نقل از منابع خبری : صدور دستور بازداشت مهدی کروبی از سوی ایت الله خامنه ای و تهدید هاشمی رفسنجانی به استعفا


شبکه العربیه دقایقی پیش به نقل از منابع خبری خود در تهران و گزارش نجاح محمد علی اعلام کرد ، اخباری مبنی بر صدور دستور بازدداشت شیخ مهدی کروبی یکی از رهبران اصلاح طلب ، دریافت کرده است ، شبکه العربیه منابع خبری خود را موثق معرفی کرده است . در همین حال آیت الله هاشمی رفسنجانی تهدید کرده است در صورت بازداشت مهدی کروبی از تمام مناصب خود استعفا خواهد داد . نجاح محمد علی در تکمیل گزارش خود از تهران به سخنان ایت الله خامنه ای اشاره میکند که امروز در خطبه های نماز جمعه تهران ایراد شده است و در ان به صورت مستقیم میر حسین موسوی و مهدی کروبی را تهدید به برخورد کرده است ./ منبع : العربیه.نت / دبی – نجاح محمد علی

پشت پرده تخریب سید حسن خمینی چیست ؟


پارلمان‌نیوز:سایت بنیاد امتداد مهر که به اسفندیار رحیم مشایی نزدیک است مدعی شد حجه الاسلام سید حسن خمینی اعلام کرده است در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد خواهد شد.

به گزارش شفاف، این اقدام سایت نزدیکان مشایی در حالی است که پیشتر نیز یک خبرگزاری حامی دولت مدعی شده بود احمدی نژاد قصد دارد در انتخابات آینده ریاست جمهوری از نامزدی اسفندیار رحیم مشایی حمایت کند . حتی سایت یاران خورشید که به مشایی نزدیک است نیز مدعی شده بود دلیل مخالفت ها با معاونت اولی رحیم مشایی ترس از احتمال بالای پیروزی وی در انتخابات دوره یازدهم است .

اما انتشار اخباری درباره نامزدی حجه الاسلام سید حسن خمینی در انتخابات آینده ریاست جمهوری که 4 سال تا آنزمان باقی مانده کاملاً مشکوک به نظر می رسد .

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند عده ای تلاش دارند تا پای سید حسن خمینی را نیز به معرکه درگیریهای سیاسی بکشانند تا وی را فردی جناحی و سیاسی نشان دهند و تخریبش کنند . اما سکوت وی درباره مسائل سیاسی مانع از این اقدام شده است . لذا اعلام نامزدی سید حسن خمینی در انتخابات 4 سال آینده و پیوند دادن نام وی با نام های اصلاح طلبان احتمالاً با هدف آغاز پروژه تخریب سید حسن خمینی آغاز شده است .
اما با وجود این تحلیل ها هنوز مشخص نیست چرا از ابتدای نا آرامی های اخیر در تهران برخی حامیان دولت تلاش زیادی کردند تا پای وی را به وسط میدان بکشانند و تخریبش کنند ؟ واقعاً پشت پرده اصرار برای تخریب نماد امروز خانواده خمینی چیست ؟ از تخریب سید حسن خمینی چه سودی عاید این افراد می شود ؟ چرا به هر قمیتی باید پای وی به وسط میدان کشیده شود و پروژه تخریبش کلید بخورد ؟

متن خبر ثانیه نیوز ارگان اینترنتی ستادهای امتداد مهر احمدی نژاد بدین شرح است :

حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید ‌حسن خمینی نامزدی خود را اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار ثانیه‏ نیوز، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید‌ حسن خمینی نامزدی خود را برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اعلام كرد.

حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید‌ حسن خمینی فرزند یادگار امام(ره) رسما در جمع تعدادی از اعضای مجمع روحانیون مبارز، نامزدی خود را برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اعلام كرد.

وی با تحلیل شرایط موجود و آینده گفت: من 30 میلیون رای دارم. نخبگان مرا جزو اصلاح‏طلبان و مردم به دلیل ارتباط با خانواده امام (ره)، فراجناحی می‏دانند.

بر اساس این گزارش سید محمد خاتمی پیشنهادات خود را در مورد كاندیداتوری حجت الاسلام والمسلمین سید‌حسن خمینی را ابراز داشت و گفت: شما باید یك فرایند را طی كنید كه این فرایند در عرصه سیاسی از انتخابات مجلس نهم آغاز می‏شود. شما در این انتخابات سرلیست اصلاح‏طلبان خواهید بود و با رای بالایی كه قطعا می‌آورید مدتی به عنوان رئیس مجلس مطرح خواهید بود و بعد از آن بستر برای حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری آماده می‏شود.

وی افزود: علاوه بر ظرفیت ریاست مجلس، شما در جایگاه فعلی به خوبی می‏توانید از تریبون‏های مختلف مثل نمازجمعه، صداوسیما و.. استفاده كنید.

وی اضافه كرده است: جنابعالی باید از هر عرصه‏ای جهت حضور اجتماعی بهره‏مند شوید و چهره به چهره با جوانان مخصوصا دانشجویان ارتباط بگیرید وشركت در سفرهای استانی، كنگره شهیدان و.. را موضوع جدی بدانید.

سید محمد خوئینی ‏ها با مثبت ارزیابی كردن كاندیداتوری حجت الاسلام والمسلمین سید‌حسن خمینی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، این حركت را انقلابی بزرگتر از انقلاب امام ذكر كرد.

وی تاكید كرد: هیچ فردی از نظام نمی‏تواند سید حسن آقا را شكست دهد.

دفتر سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران،دکتر سروش را «مرتد» اعلام کرد

شبکه جنبش راه سبز(:ارگان رسمی دفتر سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران با انتشار نوشتار اهانت آمیزی، عبدالکریم سروش را به خاطر نامه اعتراض آمیز اخیرش به آیت الله خامنه ای «مرتد» اعلام کرد و از نامه سرگشاده دکتر سروش به عنوان « دست نوشته مرتدي چون حسين حاج فرج دباغ معروف به سروش» نامبرد.


«صبح صادق» ارگان دفتر سیاسی سپاه پاسداران همچنین اکبر گنجی، محسن کدیور و عطاء الله مهاجرانی را «حلقه خارج نشین کودتا» یا همان انقلاب مخملی مورد ادعای خود معرفی کرد و در نوشتاری سراسر اهانت آمیز و توام با عصبیت به این چهره های اصلاح طلب حمله کرد.

ارگان دفتر سیاسی سپاه پاسداران با اشاره به حمایت دکتر سروش از مهدی کروبی در جریان انتخابات، درباره نامه اخیر دکتر سروش نوشته که «در این نامه كه بيشتر به دست نوشته هاي گروهك منافقين شباهت داردخطاب به رهبري انقلاب بي شرمانه مي نويسد:شما گفتيد كه "حرمت نظام هتك شد" و آبروي آن به يغما رفت. باور كنيد كه در تمام عمر خود خبري بدين خوشي از كسي نشنيده بودم. آفرين بر شما كه نكبت و ذلت استبداد ديني را اذعان و اعلام كرديد. شادم كه آخر الامر آه سحرخيزان به گردون رسيد و آتش انتقام الهي را برافروخت.»
ارگان دفتر سیاسی سپاه پاسداران در ادامه مطلب اهانت آمیز و خشمگینانه خود علیه سروش نوشته «اين پشمينه پوش زشت خو كه ادبيات وزين پارسي را به خدمت انديشه فاسدش درآورده است، در بخشي ديگر از توهمات بوالهوسانه خود مي نويسد:ما نسل كامكاري هستيم. ما زوال استبداد ديني را جشن خواهيم گرفت. جامعه اي اخلاقي و حكومتي فراديني طالع تابناك مردم سبز ماست.»


ارگان دفتر سیاسی سپاه پاسداران که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه منتشر می شود علاوه بر دکتر سروش از اکبر گنجی،محسن کدیور و عطاء الله مهاجرانی نیز به عنوان« حلقه خارج نشين» نامبرده و ادعا کرد که این چهرهای اصلاح طلب « اين روزها نمك خورده و نمكدان شكسته قلم و زبان ناتوان خود را در خدمت تهاجم به انقلاب اسلامي قرار داده اند.» و مدعی شد که« اين افراد كه نام و نشان ناچيز خود را نيز از انقلاب اسلامي وام دارند امروز گوي سبقت را از سلطنت طلبان و گروهك رجوي و ... ربوده و تمام وقت در خدمت رسانه هاي صهيونيستي قرار گرفته اند.»


ارگان رسمی دفتر سیاسی سپاه در این متن اهانت آمیز که با الفاظ توهین آمیز و عصبیت شدید نویسندگانش همراه است علاوه بر حمله به سروش،گنجی،کدیور و مهاجرانی، نوشته« آنچه در اين ميان محل تامل است سكوت سران داخلي فتنه سبز همچون موسوي و كروبي و خاتمي در برابر اين اظهار نظرهاست.»
ارگان دفتر سیاسی سپاه در عین حال کروبی، موسوی و خاتمی را مورد تهدید کرده و با این ادعا که« امروز ملت ايران منتظر است تا شاهد اعلام برائت اين مدعيان خط امام از كلام خارج نشينان دشمن انديشه امام باشند» نوشته« و گرنه فرضيه همگرايي آنان با گنجي و سروش و كديور و مهاجراني به واقع نزديك خواهد شد.»

حمله شدید ارگان دفتر سیاسی سپاه به دکتر سروش پس از آن صورت می گیرد که وی در روزهای اخیر طی نامه سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای نوشت «شما حاضر بوديد آبروی خدا برود اما آبروی شما نرود. مردم به ديانت و نبوت پشت کنند اما به ولايت شما پشت نکنند. شريعت و طريقت و حقيقت مچاله شوند اما ردای رياست شما چين و چروک نخورد. اما خدا نخواست. دل های سوخته و لب های دوخته و خون های ريخته و دست های بريده و دامان های دريده نخواستند و نگذاشتند. پاکان و پارسايان و پيامبران نخواستند. محرومان و مصلحان و ستم کشيدگان و ستم ستيزان نگذاشتند.»

او در این نامه همچنین نوشته است«آقای خامنه ای، می خواهم به شما بگويم دفتر ايام ورق خورده است و بخت از نظام برگشته است، آبرويش به يغما رفته است و طشت رسوائيس از بام تاريخ افتاده است. کشف عورت شده است. خدا هم از شما رو گردان شده و ستاريت خود را باز گرفته است. آن دليری ها که در کنج خلوت و در پرده تزوير می کرديد فاش شده است. آه جگرسوختگان و جان باختگان و دهان دوختگان کارگر افتاده است و دامان و گريبان شما را سوخته است. خائفم که بگويم باب توبه هم به روی شما بسته شده است. شريعت هم از شما شفاعت نخواهد کرد که مشروعيت از شما گريخته است. ايران سبز از اين پس ديگر آن ايران سياه و ويران نيست. سبزی وسپيدی اين جنبش به عنايت و اجابت الهی بر سياهی جور شما پيشی گرفته است. خاک و آب و آتش و ابر و باد و مه و خورشيد و فلک در کارند تا به فرمان خدا بر عليه شما بشورند.»

دکتر سروش در نامه سرگشاده اش به آیت الله خامنه ای تاکید کرده که «ما نسل کامکاری هستيم. ما زوال استبداد دينی را جشن خواهيم گرفت. جامعه ای اخلاقی و حکومتی فرادينی طالع تابناک مردم سبز ماست.

حضور هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران قطعی است

image

يک منبع مطلع گفت: از آيت الله هاشمي رفسنجاني خواسته شده است در صورت تمايل امامت نماز جمعه روز جهاني قدس رابرعهده گيرد.


به گزارش خبرگزاری انتخاب، اين منبع مطلع تصريح کرد هنوز آیت الله هاشمی رفسنجانی پاسخی در رد انصراف نداده است.

این منبع مطلع گفت: در صورتی که هاشمی تا روز سه شنبه انصراف خود را اعلام نکند، او نماز روز جمعه تهران را اقامه خواهد کرد.

همچنین یکی از نزدیکان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به "انتخاب" گفت که حضور وی در نماز جمعه تهران قطعی است.

پيش از اين بعضي از سايت هاي خبري از عدم دعوت آيت الله هاشمي رفسنجاني براي امامت نماز جمعه روز جهاني قدس خبر داده بودند.

پیش از این، در نماز جمعه یک ماه گذشته که نوبت آیت الله هاشمی رفسنجانی در اقامه نماز جمعه تهران بود، وی اعلام کرد که برای جلوگیری از سوءاستفاده ی برخی جریان ها، از حضور در نمازجمعه انصراف خواهد داد.

گفتني است، در سال‌هاي اخير همواره امامت نماز جمعه آخر ماه رمضان که مصادف است با «روز قدس»، با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بوده است.

هیات قضایی: با کروبی برخورد شود؛ صادق لاریجانی: موافقم

روز پس از آنکه آیت الله خامنه ای، معترضان به انتخابات را با خوارج مقایسه کرد، هیات سه نفره قوه قضائیه برای رسیدگی به وقایع بعد از انتخابات، مدارک مهدی کروبی، نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد را جعلی خواند و رئیس اسبق مجلس را متهم به انحراف افکار عمومی کرد.

گزارش هیات سه نفره دستگاه قضایی در حالی ساعت 15:03 دقیقه روز گذشته منتشر شد که روزنامه کیهان در شماره صبح روز گذشته خود که جمعه شب روی اینترنت قرار گرفت، در مطلبی با عنوان "موج رسوایی دروغ گویان و سندسازان در گزارش ویژه کیهان"، بخش هایی از این گزارش را منتشر کرده بود. چند روز پس از پلمپ دفاتر مهدی کروبی و حزب اعتماد ملی و توقیف اسناد او و همزمان، درخواست ائمه جماعات برخی شهرها مبنی بر بازداشت میر حسین موسوی و مهدی کروبی، به عقیده بسیاری از تحلیل گران احتمال برخورد با این نامزد معترض و میرحسین موسوی، دیگر نامزد معترض انتخابات 22 افزایش یافته است.

در این میان آنچه بیش از پیش بر نگرانی افکار عمومی دامن زده نوع برخورد دستگاه قضا با کسانی است که در زندان ها مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته اند و هیات قضایی را رد کردن این مساله، آنان را متهم به مباشرت در نشر اکاذیب و انحراف افکار عمومی کرده است.

اسناد مهدی کروبی را جعلی اعلام کردند

هیات سه نفره قوه قضائیه برای رسیدگی به وقایع بعد از انتخابات، روز گذشته با انتشار گزارشی خطاب به صادق لاریجانی، مدعی شد که مهدی کروبی در جلسه با آنها نتوانسته ادعاهای خود در مورد تجاوز‌ها را ثابت کند.

این هیات با بیان اینکه ادعای مهدی کروبی به نقل از اطرافیان خود یا میرحسین موسوی عاری از حقیقت بوده، نوشته است: هيچ‌گونه مدركي دال بر تجاوز جنسي به افراد مورد ادعاي آقاي كروبي وجود نداشته و ادعاهاي مطرح شده بدون مستند و عاري از حقيقت مي‌باشد و ادعاها و مدارك ارائه شده كاملاً ساختگي و براي انحراف افكار عمومي تنظيم شده است.

این هیات از شاهدان کروبی، با اختصار نام برده و به نقل از مهدی کروبی اعلام کرده است که او در دیدار با اعضای هیات سه نفره گفته که اسنادی در رابطه با موضوع ترانه موسوی ندارد و او را نمی‌شناسد و از افراد مرتبط با ميرحسين موسوي و اعضاي كميته‌اي كه او و موسوي تشكيل داده‌ بودند، شنيده‌ است.

ترانه موسوی بر اساس برخی گزارش ها در حوالی مسجد قبا بازداشت شده و سپس جنازه سوخته او در بیابان های اطراف قزوین پیدا شده است.

در این گزارش یکی از شاهدان کروبی، خانم س. پ ( سعیده پورآقایی)، به عنوان کسی که از سال 86 شش بار از منزل فرار کرده و هر بار مادرش برای پیدا کردن او به مراکز انتظامی مراجعه داشته معرفی شده است.

این بخش از گزارش هیات قضایی در شماره روز گذشته رونامه کیهان منتشر شده بود.

سعیده پورآقایی، دختر جوانی است که گزارش ها از بازداشت او در منزل شخصی اش به جرم گفتن الله اکبر خبر داده و رسانه ها نوشته بودند که قسمتی از جسد این زن جوان پس از ضرب و شتم و تجاوز به وسیله اسید سوزانده شده بود

هیات با رد گزارش مهدی کروبی مبنی بر تجاوز، قتل و دفن این فرد در قطعه ۳۰۲ بهشت زهرا نوشته است: مسائل مطروحه از ناحیه آقای کروبی و افراد مرتبط با آقای میرحسین موسوی در مورد این فرد به هیچ وجه صحت ندارد و آنچه که فعلاً قطعی است، عدم حضور س-پ است که مثل دفعات قبل از خانه فرار می‌کرده است.

الف - شین شاهد دیگر مهدی کروبی است که هیات قضایی، به ارائه 4 لوح فشرده از سوی کروبی به این هیات اشاره کرده و گفته که یکی از این لوح ها درباره الف - شین است. این هیات نوشته است: با بررسی لوح فشرده به روشني مشخص بود كه چه القائاتي به ياد شده صورت گرفته است.

این هیات، آقای داوری، سردبیر سایت سحام نیوز را که روز سه شنبه بازداشت شده است، به دست داشتن در تهیه مدارکی که به گفته این هیأت "ساختگی" است متهم کرده و گفته است آقای داوری، الف - سین را که در یکی از سی دی های ارائه شده توسط آقای کروبی ادعا می کرده به او تجاوز شده، "راهنمایی" کرده است. بر اساس این گزارش الف -ش كه مدعي هستند مفقود شده و حتي به ظاهر خانواده او هم از او اطلاعي ندارد به صورت مخفيانه با يكي از افراد مرتبط با كروبي و حزب اعتماد ملي به نام داوري كه يكي از تهيه كنندگان لوح فشرده و يكي از افراد معرفي كننده اين فرد به كروبي بود در تماس مي‌باشد و از ناحيه آقاي داوري راهنمايي مي‌گردد.

در گزارش‌‌ آمده است: آقای الف-ش در هیچ یک از درگیری‌های خیابانی دستگیر نشده و در هیچ یک از مراکز انتظامی و امنیتی سابقه‌ای مبنی بر بازداشت و دستگیری ندارد و تهیه لوح فشرده نیز کاملاً با انگیزه سیاسی و البته خیلی ناشیانه تهیه شده است.

در این گزارش همچنین به اختصار به نام خانم میم - الف اشاره شده و درباره او و یک فرد دیگر که نامی از او به میان نیامده نوشته شده است که اسنادی مبنی بر تجاوز و قتل یکی از آنها به دست نیامده است.

در پایان این گزارش از موافقت رئیس قوه قضائیه برای ارسال گزارش مذکور به مرجع صالحه قضايي یاد شده و آمده است: با مباشرين و معاونين و با كساني كه در ادامه اقدامات ضد امنيتي عليه نظام پس از انتخابات دوره دهم رياست جمهوري و در راستاي ادامه همان خط و جريان با نشر اكاذيب و ايراد تهمت و افترا علاوه بر تشويش اذهان عمومي به حيثيت و اعتبار نظام و بعضي از نهادهاي نظام و همچنين موجب هتك حيثيت و حرمت بعضي از مردم شده‌اند برخورد عادلانه و قاطع صورت گيرد.

علی خلفی، غلامحسین محسنی اژه ای و ابراهیم رئیسی اعضای هیات سه نفره دستگاه قضایی هستند که این گزارش را منتشر کرده اند.

کروبی: نمی گذارم چوب حراج بر کشور بزنند

گزارش هیات سه نفره قضایی در حالی منتشر شد که مهدی کروبی یک روز قبل، پس از مذاکره با هیات سه نفره قوه قضاییه، با انتشار نامه ای به رییس دستگاه قضایی تاکید کرده بود: همچنان با قدرت و محکم در میدان ایستاده و نمی گذارد عده ای تازه بدوران رسیده چوب حراج به کشور بزنند.

در نامه کروبی که در سایت سحام نیوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی منتشر شده، دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به پلمپ دفتر خود و دفتر حزب متبوعش و بازداشت علیرضا بهشتی و مرتضی الویری از رئیس قوه قضائیه پرسیده بود: آیا این اتفاقات که همگی در روز سه شنبه رخ داد نتیجه جلسه ای است که من روز دوشنبه با هیات منتخب شما داشته ام.

این پلمپ ها و بازداشت ها یک روز پس از جلسه کروبی با هیات سه نفره قضایی صورت گرفته است.

کروبی با تاکید بر اینکه هر اتفاق ناگوار و ناشایستی در جمهوری اسلامی ممکن شده است و دیگر هیچ چیز دور از انتظار نیست نوشته است: حالا برایم روشن شده است که چرا برخی دوستان و مشاوران اصرار داشتند که اسناد مظالم و شکنجه ها و تجاوزها را از زبان راویان مظلوم، به صورت سی دی در آورم و علاوه بر نسخه ای که به دستگاه قضایی تحویل می دهم، نسخه ای از آن را هم در محلی امن نگهداری کنم. چرا که ماشین مرعوب سازی و رعب انگیزی همچنان در کار است و چه بسا که شاهدانی در زیر فشار و ارعاب، سخن خود را نیز تکذیب کنند. چرا که کار جمهوری اسلامی به آنجا رسیده است که خانه مهدی کروبی هم دیگر در امان نیست.

در نامه کروبی آمده است که من همچنان بر خواسته اولیه خود که در نامه ای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرده بودم، پافشاری می کنم و چرا نگویم که بعد از این ارعاب ها و بگیر و ببندها مصرتر از پیش نیز شده ام. و وقتی می بینم فرماندهی یک نهاد نظامی – که مدارک آن نیز موجود است- در نامه ای به وزارت بهداشت و درمان دستور می دهد که تحویل کپی اسناد و مدارک پزشکی به کلیه مجروحین و مصدومین حوادث اخیر ممنوع است، و بیمارستان ها را از تحویل اسناد به مجروحان و مورد تعدی قرار گرفتگان ممنوع می کند، بیش از پیش مصر می شوم که بفهمم دلیل این تهدیدها و واهمه ها چیست؟

دبیر کل حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه عده ای متوهمانه تصور می کنند مهدی کروبی فرزند احمد، با این بگیر و ببندها از میدان به در میرود، از صادق لاریجانی خواسته است از غالب شدن فضای ارعاب و زد وبند ممانعت به عمل آورد.

کروبی نوشته است: نگذارید که نیروهای مسلح و شبه نظامی بعد از فرمانروایی بر عرصه سیاست و طبابت، به فکر دخالت در کار قضاوت بیافتند و قله ای دیگر را به مفتوحات خود از پس انتخابات ریاست جمهوری دهم بیافزایند و کار را از این که هست خراب تر سازند.

این نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد در پایان نامه اش تاکید کرده است که این ابزارهای نخ نما شده اگر بر کسانی نیز کارساز باشد، بر او کارساز نیست و او همچنان با قدرت و محکم در میدان ایستاده است و نمی گذارد عده ای تازه به دوران رسیده، چوب حراج بر سرمایه نظام و امام وکشوری بزنند که حاصل یک انقلاب مردمی و خون شهیدان بسیار است.

درخواست برخورد با موسوی و کروبی

همزمان با انتشار این نامه کروبی و یک روز پیش از انتشار گزارش هیات 3 نفره قضایی، ائمه جماعات اصفهان و شیراز خواهان بازداشت میرحسین موسوی و مجازات مهدی کروبی شدند.

اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز با انتقاد شدید از نامه و اظهارات مهدی کروبی درباره تجاوز به دختران و پسران بازداشت شده گفت: فردی که سال ها در کسوت روحانیت بوده اعلام می کند که تجاوز صورت گرفته، این نیاز به اثبات دارد و اگر اثبات نشود تعزیر برای آن است.

او خطاب به مهدی کروبی گفت: اگر این موضوع حقیقت داشته، چرا به مسئولان نگفتید و در عرصه افکار جهانی مطرح کردید؟ اگر حقیقت داشته چرا اثبات نمی کنی؟

یوسف طباطبایی، امام جمعه اصفهان نیزاز تریبون نماز جمعه، از میرحسین موسوی به عنوان مایه فساد و کسی که نقش اول را در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران داشته نام برد و به صراحت خواهان دستگیری او شد.

او گفت: چرا دستگاه قضایی با عده ای جوان که در محاکمات اعتراف می کنند که فریب خورده اند برخورد می کند اما با مسببان اصلی وقایع کاری ندارد.

از سوی دیگر روزنامه کیهان، در شماره روز گدشته خود درباره یکی از شاهدان کروبی که مفقود شده است، مدعی شد: اين فرد كه كروبي بسياري از دروغ گويي هاي خود را به اظهارات وي مستند كرده بود به سفارت ايتاليا پناهنده شده بود و اكنون از آنجا سردرآورده است.

روزنامه کیهان در شماره امروز خود نیز تیتر اول خود را به همین مساله اختصاص داده و نوشته است: ادعاهای کروبی دروغ از آب در آمد.

دستگیری کروبی و موسوی به ضرر نظام است

در مورد تحولات پس از انتخابات و آینده فعالیت سیاسی در ایران با علیرضا رجایی، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی گفتگو کرده ایم. رجایی تاکید دارد که جریان انتخابات و تحولات پس از آن قابل پیش بینی نبوده است و می افزاید: "وضع فعلی مستعد و متضمن مقاومت ها و جنبش های مدنی است. تا زمانی که این وضع هست، این جنبش خواهد بود." به عقیده وی: " برای عوض شدن این وضع، باید نهادهای واسط تشکیل شود. در مقاطعی وقتی نهاد سیاسی قصد دارد این نهادهای واسط را تشکیل دهد، چون زمینه های مشروعیت سیاسی را از دست داده خیلی دیر خواهد بود و اوضاع به گونه ای پیش خواهد رفت که نمونه ای از آن را ما در سال 57 دیدیم."

بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری اتفاقات زیادی افتاد. می خواستم بدانم شما به عنوان یک فعال سیاسی – مطبوعاتی حضور گسترده مردم و در پی آن نوع برخورد حکومت با آن ها را پیش بینی می کردید؟کلا در انتخابات، تا چه حد حوادث بر طبق انتظار شما پیش رفت؟

من حقیقتا برخی از اتفاقاتی را که رخ داد من پیش بینی نمی کردم. مثلا درباره بحث تقلب که خیلی ها می گفتند و من واقعا به آن باور نداشتم. تصور نمی کردم این مساله ای که اتفاق اقتاد و شاید فراتر از تقلب بود – که آقای خاتمی آن را کودتای مخملی نامیدند – خیلی ها می گفتند، اما من باور نمی کردم.

چرا؟

با این بحث کلیشه ای که اگر تعداد شرکت کننده ها زیاد باشد، تقلب اتفاق نمی افتد. من هم به این باور کلیشه ای اعتقاد داشتم فکرنمی کردم این اتفاق بیفتد. طبیعتا تصور مخالفی داشتم. اگر بخواهم دقیق تر بگویم، از همان ابتدا حسم این بود که آقای میرحسین در همان مرحله اول اکثریت آرا را به دست می آورند و رییس جمهور می شوند. به هر حال پیش بینی من غلط بود. بعضی دوستان بودند که علایم را می دیدند و معتقد بودند تقلب اتفاق می افتد که پیش بینی آن ها درست بود. درباره میزان رای آقای میرحسین غالبا اتفاق نظر وجود داشت. درباره شمارش من خیلی خوش بین بودم، اما تعداد زیادی از کسانی که من با آن ها مواجه بودم، به خصوص آن ها که در رده های بالای جمهوری اسلامی دارای مسوولیت بودند، خوش بین نبودند.

درباره وقایع بعد از انتخابات صحبتی نکردید. مثلا تصور می کردید دو کاندیدای اصلاح طلبان، تا این حد ایستادگی از خود نشان دهند؟

من درباره آقای کروبی نمی توانم نظری بدهم. چون با ستاد‌ آقای میرحسین همکاری می کردم و سلبا یا ایجابا تصوری درباره آقای کروبی نداشتم. ولی درباره آقای میرحسین چرا، ایشان را واجد این ویِژگی می دانستم که انسان مصممی هستند و اصول را فدای مصلحت نمی کردند.

فکر می کنم شما هم عقیده دارید که در حال حاضر و با اتفاقات رخ داده، فعالیت سیای به شکل سابق عملا ممکن نیست. شما فکر می کنید با توجه به مسایل پیش آمده بعد از انتخابات، باز هم سیاست ورزی در ایران ممکن است؟

فعالیت سیاسی که هیچوقت متوقف نمی شود. سیاست همیشه خواهد بود و معمولا هم انواع سیاست خواهد بود. یعنی یک سیاست مسلط و یک سیاست مقاومت. در سیاست مقاومت در گذشته غالبا به رویه ای باورداشتند – که احزاب اصلاح طلب آن را پیگیری می کردند – یعنی پروژه نوسازی از طریق انتخابات. اما بعد از این انتخابات،مساله پیگیری نوسازی و دموکرای خواهی از طریق انتخابات دیگر منتفی است.

با این وجود فعالیت سیاسی به کدام سمت خواهد رفت؟

به نظر می آید همین شیوه ای است که با آن مواجهیم. یعنی مقاومت گسترده سیاسی بدون در نظر گرفتن چند و چون انتخاباتی که در آینده برگزار خواهد شد. اتفاق مهم دیگر منحل شدن جریان اصلاحات است که حایلی بود بین جریان سیاسی و ساخت سیاسی. این حایل با برخورد خشونت آمیزی که با آن صورت گرفت وبازداشت و برخوردی که با سران‌آن انجام شد، عملا منحل شد. نظام سیاسی با جامعه مدنی بدون حایل های مرسومی که احزاب بودند، به طور مستقیم مواجه شده است. معنای این حرف این است که حوزه سیاست تا حد زیادی به تنش و خشونت کشیده می شود.

اگر اوضاع این طور باشد، باید گفت عملا از احزاب دیگر کاری بر نمی اید و کارکردشان را از دست می دهند.

نمی شود گفت کاری بر نمی آید. کارکردهای سابق خود را از دست می دهند، ولی متناسب با وضع جدید سوگیری ها و نظم تشکیلاتی آن ها ممکن است متفاوت باشد.

به هر حال وقت خشونت باشد و ناامیدی به صندوق رای، احزاب چه می تواند بکنند؟

اگر کاری از پیش نمی بردند یا امکان عملی نداشتند سران آن ها را دستگر نمی کردند یا در همین هفته گذشته دفتر اعتمادملی را پلمب نمی کردند. شکل اثرگذاری آن ها متفاوت خواهد بود.

این شکل اثرگذاری به شکل خواهد بود؟

رودررویی مستقیم تر. یعنی رودررویی جامعه مدنی با ساخت سیاسی به طور مستقیم اتفاق می افتد و احزاب اصلاح طلب به این مقاومت به شکگلی که بعد از انتخابات بوده و به سطح مقاومت جامعه مدنی ملحق می شوند، اطلاع رسانی هایی که می کنند و در واقع تعرض هایی که به ناروایی های موجود می کنند. البته رویکرد انتقادی در گذشته هم وجود داشت. اما گفته می شد با پیروزی در انتخابات می توان درصدی از ناروایی را کاهش داد. اما اکنون از انتخابات نمی توان مطلقا امیدی داشت.

با این وضعیتی که شما ترسیم کردید، در نبود احزاب قوی و برخورد ساخت سیاسی و جامعه مدنی بدون حایل، روند گذار به دموکراسی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

در دوره جدید مفهوم گذار به دموکراسی چندان مصداق ندارد. گذار در کشاکش هایی است که در منطق مرسوم سیاسی و با وجود نیروهای اصلاح طلب از هر نوع در ساخت سیاسی ممکن خواهد بود. در حال حاضر شکل دیگری از تلاش سیاسی مشاهده خواهد شد.

یعنی همین بحث جنبش و مقاومت و امثالهم؟

برای این که اشکال این تلاش در ذهن ما روشن شود، می توان از یک طرف به برخوردهای خشونت آمیز نظام سیاسی با سران اصلاح طلب و از دیگر سو بیانیه ها و مواضع آقایان موسوی و کروبی یا نامه اخیر دکتر سروش اشاره کرد. از این پس شاهد وقوع جنبش های اجتماعی برای نفی مقتضیات ضددموکراتیک وضع موجود خواهد بود. این اتفاق دیگر از شکل مرسوم گذار به دموکراسی ها که در فرایند اصلاحی رخ می دهد، خارج شده است. به متن جنبش های اجتماعی ورود پیدا می کند که می تواند در مراحل اول مدنی باشد، اما امکان این هست که احیانا گذار به جنبش های انقلابی هم بکند.

سوال آخرم درباره همین جنبشی است که آن را تحلیل کردید: چند روزی است که خبر از احتمال دستگیری سران این جنبش – موسوی و کروبی – به گوش می رسد. این اتفاق عملا جنبش را به محاق نمی برد؟

اگر بخواهیم یک تحلیل گر بی احساس درباره وقایع اخیر باشیم، خوش بینی و بدبینی عملا واژه های بی معنی هستند. اصولا این وضع مستعد و متضمن مقاومت ها و جنبش های مدنی است. تا زمانی که این وضع هست، این جنبش خواهد بود. برای عوض شدن این وضع، باید نهادهای واسط تشکیل شود. در مقاطعی وقتی نهاد سیاسی قصد دارد این نهادهای واسط را تشکیل دهد، چون زمینه های مشروعیت سیاسی را از دست داده خیلی دیر خواهد بود و اوضاع به گونه ای پیش خواهد رفت که نمونه ای از آن را ما در سال 57 دیدیم. بنابراین خوش بینی و بدبینی جایی ندارد. اگر ترسیم من درست باشد، چنین جنبش هایی خواهد بود، فراز وفرود خواهد داشت، اما برخلاف جریان اصلاحی درون نظام، این جنبش ها قابل انحلال نیستند.

تاکید می کنم من نه بحث خوش بینی و بدبینی و نه مثبت و منفی را برای این سطح از تحلیل استفاده می کنم. بلکه باید آقار وضع را دید. به نظرم در وضع موجود دولت و جامعه مدنی هردو آچمزند. در حال حاضر جامعه مدنی چاره ای جز جنبش اجتماعی و دولت هم چاره ای جز سرکوب ندارد. فکر می کنم گسترش سرکوب ناگزیر به چیزی می ماند که آقای هاشمی در نامه ای به مقام رهبری در چند روزمانده به انتخابات اشاره کرده بود که مثل بنزین روی آتش می مند. به نظرم بنزینی خواهد روی آتش که فقط می توانم بگویم به ضرر نظام سیاسی تمام خواهد شد.