۱۳۸۸ شهریور ۱۷, سه‌شنبه

شاهکار جدید استاد محمد رضا شجریان سروده ای برای جانباختگان راه آزادی


در طول تاریخ همیشه سیه دلان و جباران با توسل به شمشیر و تفنگ و گلوله تلاش کردند بر جوامع آزاده مسلط شوند و همیشه محکوم به فنا بوده اند. این نیز بگذرد... اگر لازم باشد جواب مشت را با مشت خواهیم داد.

حضار ۱۵ روزنامه‌نگار شاخص به وزارت اطلاعات به دنبال ارسال نامه ۳۳۰ روزنامه‌نگار، موج سبز آزادی

در پی نامه به دادستان تهران، امضاکنندگان تهديد شدند که از تهران خارج نشوند!

به دنبال ارسال نامه ۳۳۰ روزنامه‌نگار به دادستان تهران، ماموران امنيتی بالغ بر ۱۵ تن از چهره‌های شاخص اين جمع روزنامه‌نگاران را احضار و تهديد کردند و بيم آن می‌رود که اين اتفاق در خصوص برخی ديگر از روزنامه‌نگاران نيز تکرار شود.

به گزارش موج سبز آزادی، يک روز پس از آنکه بيش از سيصد روزنامه‌نگار در اقدامی شجاعانه، دادستان جديد تهران را خطاب قرار دادند و از او خواستند که به رويه‌های غير قانونی متداول در دادستانی دوره‌ی سعيد مرتضوی پايان دهد و روزنامه‌های توقيف شده را رفع توقيف کند، بيش از پانزده نفر از افراد شاخص اين فهرست توسط نيروهای امنيتی مورد تهديد قرار گرفتند.


بر اساس اين گزارش، نکته‌ی عجيب اينجاست که اين احضارها و تهديدها توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته است که پيش از اين در مواردی با مرتضوی و تيم او اختلاف داشت و سعی می‌کرد برخی ظواهر قانونی را مراعات کند. اما به نظر می‌رسد تغييرات کودتاگونه‌ی صورت گرفته در اين وزارتخانه، برخی از نيروهای تصفيه نشده‌ی آن را نيز به انفعال کشانده و بقيه را هم به ابزار دست کودتاچيان تبديل کرده است.

گزارش «موج سبز آزادی» همچنين حاکی است، به روزنامه‌نگارانی که از سوی وزارت اطلاعات احضار شده‌اند، اعلام شده که حق ندارند از کشور خارج شوند و نيز به برخی از آنها گفته شده که حتی حق خروج از تهران را نيز ندارند.

اين روزنامه‌نگاران با اشاره‌ی به تجربه‌ی توقيف مکرر جرايد و بازداشت پياپی روزنامه‌نگاران، خطاب به دادستان جديد تهران نوشته بودند: «اين تجربه تلخ، ما را بر آن داشته که در ابتدای قبول مسووليت جنابعالی بار ديگر بر انتظارات و مطالبات خود از دستگاه قضايی تاکيد ورزيم. انتظار می‌رود در دوران تصدی جنابعالی، رويه جاری دادستانی تهران در ارتباط با رسانه‌ها به شکلی اساسی تغيير کند و نگاهی که رسانه‌ها را عامل تهديد می داند جای خود را به نگاه فرصت‌ساز به رسانه‌ها و توام با پذيرش اطلاع رسانی آزاد دهد.»

حال به نظر می‌رسد برخی عوامل دولت کودتا در وزارت اطلاعات تلاش می‌کنند به اهالی مطبوعات نشان دهند که اين انتظار، نابجاست و در بر همان پاشنه خواهد چرخيد.

بايد در يکی دو روز آينده، منتظر موضع‌گيری دادستان جديد تهران بود و ديد که آيا او نيز همين نظر را دارد يا آنکه طبق وعده‌ی روز معارفه‌اش، قصد دارد از ابتدا با اعمال غيرقانونی ضابطان برخورد کند.

استعفای پرسنل سپاه در اعتراض به فرماندهان

همزمان با انشار بیانیه شدیداللحن جبهه مشارکت در اعتراض به مواضع سیاسی فرمانده سپاه، رییس فراکسیون اقلیت مجلس از استعفای تعدادی از سپاهیان در واکنش به هزینه کردن این نیروی نظامی در مجادلات جناحی خبر داد.

جبهه مشارکت با انتشار بیانیه ای، "ورود سراسیمه و بی پرده" فرمانده سپاه به تحولات سیاسی را تایید کننده دخالت این نهاد نظامی در نتایج انتخابات ریاست جمهوری دانست و با اشاره به ادعای فرمانده سپاه مبنی بر اعترافات بازداشت کنندگان، "انتقال" اطلاعات توسط بازجویان به فرمانده سپاه را غیرقانونی عنوان کرد: "هر چند کمتر کسی است که صحت این افترائات را باور کند و همه می دانند که بعضی به اصطلاح اعترافات در چه شرایطی به دست آمده است اما به فرض صحت این گفته ها، فرمانده سپاه باید مشخص کند طبق چه قانونی و بر اساس چه منطقی خود را مجاز به اعلان علنی این اتهامات بی اساس کرده است".

این تشکل اصلاح طلب در ادامه بیانیه خود، " تلاش کودتاچیان در حمله به یاران امام بخصوص پس از فاش شدن جنایاتی چون کهریزک، تجاوز به زندانیان و گورهای مجهول الهویه " را مورد انتقاد قرار داد. جبهه مشارکت که بسیاری از اعضای سرشناس خود را در بازداشت می بیند، با ذکر این که آنان هیچگاه چون "گوسفندانی سر به زیر"، چشم و گوش خود را بر روی حقایق نبسته اند و شجاعت انتقاد را داشته اند"، به محبوبیت رهبران اصلاح طلب اشاره و تصریح کرد: " این فرمانده نظامی و دوستانش چه بخواهند و چه نخواهند امروز محبوبیت خاتمی و موسوی و کروبی مثال زدنی و شاید دست نیافتنی باشد".

جعفری بیش از حد به درجه اش مغرور شده

روز گذشته همچنین رئیس فراکسیون خط امام در پارلمان در انتقاد از مواضع اخیر فرمانده سپاه در خصوص تلاش اصلاح طلبان سرشناسی چون خاتمی، موسوی خوئینی ها، بهزاد نبوی و مهدی هاشمی برای به زیر کشیدن ولی فیقه، اظهارات سرلشگر جعفری را "بی ادبانه" و "غیرقاونی" خواند و به تمجید از نبوی و موسوی خوئینی ها پرداخت. او با تاکید بر اینکه اظهارات فرمانده سپاه، این نهاد نظامی را "بدنام" می کند ؛ مواضع اخیر وی را برخلاف نظر آیت الله خمینی مبنی بر ممنوعیت دخالت نظامیان در سیاست عنوان کرد: " این اظهارات در راستای "امام زدایی" قابل تعبیر است و او حق نداشته بعنوان یک نظامی وارد مسایل سیاسی شود".

هاشمیان به طور تلویحی شکاف در سپاه پاسداران اشاره و تاکید بر اساس اطلاعاتی که وی در دست دارد برخی از سپاهیان استعفا کرده و قصد دارند از این نهاد جدا شوند.

حسین هاشمیان در پاسخ به این اتهام سردار جعفری که گفته بود برخی اصلاح طلبان به دنبال حذف ولایت فقیه هستند، خاطر نشان کرد " سردار جعفری حتی نمی‌داند که ولایت فقیه چیست".

وی همچنین در اظهاراتی بی سابقه ضمن آنکه از دادستان کل نیروهای مسلح خواست تا سردار جعفری را "تحت تعقیب" قرار دهد؛ تصریح کرد: "او بیش از اندازه به قبه نظامی‌اش مغرور شده و باید حدود فعالیت نظامی‌اش مشخص شود".

شکایت روحانیون مبارز از فرمانده سپاه

در همین ارتباط گزارش ها از جلسه روز شنبه کمیته سیاسی مجمع روحانیون مبارز حکایت از آن دارد که این تشکل سیاسی به دبیر کل محمد خاتمی تصمم دارد تا از محمد علی جعفری به دلیل ایراد اتهام و اهانت به چند تن از شخصیت های این نهاد سیاسی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران شکایت کند. مجمع روحانیون مبارز دیگر موارد شکایت خود از فرمانده سپاه را نشر اکاذیب و نقض آشکار وصیتنامه آیت االه خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی، معرفی کرده است.

دولت مردمی پوچ از کار در آمد



محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران طی یک سخنرانی تند علیه دولت، سران حکومت را به تلاش برای بدنام ساختن مخالفان و محروم کردن آنان از زندگی اجتماعی به روش های "فاشیستی و توتالیتاریسم" متهم کرد.

اظهار این سخنان از سوی خاتمی تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری در ایران ، میر حسین موسوی، طی یک بیانیه از هوادارانش خواست تا جنبش اعتراضی را با جدیت ادامه دهند.

در مجموع، این سخنان و بیانیه ها نشان می دهد که رهبران جنبش اعتراضی در ایران هوادارانشان را از طریق سازماندهی افکار و تجمعات عمومی در کنار اعتراضات خیابانی، برای نبردی طولانی آماده می کنند.

آقای خاتمی و اعضای انجمن اسلامی اساتید دانشگاه ها در دیدار روز یکشنبه خود بر نگرانی های عمیق در رابطه با تهدید آزادی فضای علمی کشور در سال تحصیلی پیش رو تاکید کردند. روز شنبه و تنها چند روز پس از آن که محافظه کاران خواهان حذف اساتید و واحدهای غیراسلامی در سطح دانشگاه ها شده بودند، دولت از آغاز تحقیق گسترده در مورد چگونگی تدریس علوم انسانی خبر داد.

به نظر می رسد هدف محافظه کاران از رویارویی با علوم انسانی تنها در سطح دانشگاه خلاصه نمی شود. شنبه شب رهبر ایران آیت الله خامنه ای، در جمع هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ گفت که کشور درگیر "جنگ نرم" علیه دشمنان داخلی است. وی در ادامه افزود وظیفه هنرمندان در این میان این است که تفاوت مهم بین "دوست و دشمن" ، "تهاجم و تدافع" و "تبیین و تبلیغ" را درک کنند.

سخنان آیت الله خامنه ای در ادامه سخنان جمعه شب معاون ستاد کل نیروهای مسلح محمد باقر ذوالقدر صورت گرفت که در آن به تفاوت های "جنگ سخت" و "جنگ نرم" اشاره شد. محمدباقر ذوالقدر هشدار داد که غرب به کمک رسانه هایش آمادگی بیشتری برای رویارویی با جنگ نرم دارد.

نگاه و تاکید جدید به مقوله ایدئولوژی جنگ، می تواند نشانه آن باشد که تندروها از برخی از مواضع آشکار خود حداقل برای مدت کوتاهی عقب نشینی کرده اند. به گزارش یک سایت حامی دولت – جهان نیوز- قرار است دادگاه های نمایشی و گروهی اصلاح طلبان از این به بعد بصورت انفرادی و غیرعلنی برگزار شود. گزارش های دریافتی نشان می دهد که رییس جدید قوه قضاییه صادق لاریجانی مخالف برگزاری دادگاه ها به شیوه قبلی بود.

از سوی دیگر دولت آشکارا نگرانی خود را از احتمال از سرگیری اعتراضات نشان داده است. مقامات ایران مانع از برگزاری بسیاری از تجمعات مربوط به ماه مبارک رمضان شده اند و این امر نشان دهنده ترس حاکمیت از تجمع مردم و تبدیل آن به مراسم اعتراض است. هفته قبل و برای اولین بار طی 20 سال گذشته مراسم شبهای قدر که هر سال در ماه رمضان در آرامگاه آیت الله خمینی برگزار می شد، لغو شد. به گزارش سایت های مخالف دولت ، سخنرانی از قبل برنامه ریزی شده محمد خاتمی به دلیل فشار نهادهای امنیتی و قضایی برگزار نمی شود.

همزمان بسیاری از مهمانی های افطار اصلاح طلبان نیز به دستور مقامات لغو شد. همچنین گفته می شود محل برگزاری نماز فطر –آخرین روز از ماه رمضان- به محل برگزاری نماز دانشگاه تهران تغییر یافته است.

باوجودیکه اعتراضات خیابانی کمتر شده است، رهبران جنبش مخالف اعلام کرده اند که گزینه تقابل مستقیم سیاسی را کنار نخواهند گذاشت. آقای موسوی طی بیانیه روز شنبه خود که بروی سایت کلمه قرار گرفت، خواهان تجمعات بیشتر مردمی در دسته های کوچک و بزرگ و نیز ادامه "الله اکبر" گفتن های شبانه مردم از پشت بام ها شد.

وی در این بیانیه خواسته های خود را برشمرد : بررسی صحت انتخابات –نامزدان اصلاح طلب دلیل پیروزی محمود احمدی نژاد را تقلب گسترده وی و دستگاههای اجرایی می دانند- ؛ تحقیق و بررسی جنایت های صورت گرفته طی سرکوب خشونت بار تظاهرات مردم، بازبینی و اصلاح قوانین انتخابات ، و تضمین آزادی تجمعات، آزادی بیان و آزادی مطبوعات.

آقای موسوی مانند همتایان محافظه کارش بر لزوم ادامه جنبش از طریق "رویکردهای اجتماعی و نه صرفا رویکردهای سیاسی" تاکید کرد. به عقیده وی جنبش اعتراضی علی رغم بازداشت ها، محاکمه ها و تهدیدات صورت گرفته علیه آن، از لحاظ اخلاقی پیروز میدان است.

موسوی همچنین گفت "علی رغم حوادث تاثربار در روزهای اخیر، مردم به نتایجی ارزشمندتر و ماندگارتر از انتخاب یک فرد دست یافته اند.